سینما

۹ فیلم که داستان گذشته‌ی شخصیت‌های شرور را روایت می‌کنند

داستان تبدیل شدن برخی از افسانه‌ای‌ترین شخصیت‌های شرور سینما به چیزی که ما میشناسیم، آنقدر هیجان‌انگیز بوده‌اند که تبدیل به میراثی ماندگار برای این شخصیت‌ها شده‌اند. از شخصیت‌های منفی معروف دیزنی گرفته تا افراد درک نشده، شروران بدنام و اربابان جنایتکار بی‌رحم، هالیوود شاهکارهایی با محوریت داستان گذشته‌ی شخصیت‌های شرور ساخته است که نه تنها مخاطبان را به وجد آورده، بلکه منتقدان را هم به تحسین واداشته است. هرچند نظرات این دو گروه تفاوت‌هایی هم دارد.

تماشاگران در سرتاسر جهان کاملا مجذوب نمایش هیجان‌انگیز خواکین فینیکس از شخصیت جوکر دی‌سی در فیلم «جوکر» (Joker) شدند. اما منتقدان مسحور داستان افسون‌کننده‌ی فرانسیس فورد کاپولا در «پدرخوانده قسمت دوم» (The Godfather Part II) و بازی‌های بی‌نظیر ستاره‌های بااستعداد آن فیلم، رابرت دنیرو و آل پاچینو بودند. بیایید نگاهی به برخی از بهترین فیلم‌ها با محوریت داستان‌ خواستگاه شخصیت‌های شرور بیندازیم.

۹. مالفیسنت (Maleficent)

مالفیسنت

کلاه ایفای نقش مدل مالیفیسنت
  • سال تولید: ۲۰۱۴
  • کارگردان: رابرت اشترمبرگ
  • بازیگران: آنجلینا جولی، شارلتو کوپلی، ال فانینگ، ایملدا استنتون، جونو تیمپل
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۴ از ۱۰۰

آنجلینا جولی در فیلم فانتزی «مالفیسنت» در نقش «سردسته‌ی اهریمنان» نقش آفرینی کم‌نظیری دارد که کاملا داستان گذشته‌ی یک پری قدرتمند، تبدیل شدن او از قهرمان به یک از شخصیت‌های شرور و بدنام دیزنی و تلاش او برای انتقام از کسانی را که به او ظلم کرده‌اند را به خوبی نشان می‌دهد.

این هنرپیشه با استعداد در سنین جوانی از طرفداران پروپا قرص فیلم‌های دیزنی و بخصوص این شخصیت دیزنی بوده است و بعد از خواندن فیلمنامه‌ی تکان‌دهنده و با دیدن اصرار فرزندانش خود را موظف به ایفای این نقش دانست. جولی شخصیت مالفیسنت را اینطور تفسیر می‌کند: «کمی دیوانه، بسیار پر جنب و جوش، کمی شرور، با حس شوخ طبعی بالا. بنابراین این شخصیت، شخصیتی کاملا تاثیرگذار است که برای ایفای نقش آن باید تمام توان خود را بکار بگیرید و نمی‌توانید کار را نصفه و نیمه انجام دهید.» موفقیت چشمگیر این فیلم در باکس آفیس منجر به ساخت دنباله‌ی آن در سال ۲۰۱۹ با نام «مالفیسنت: بانوی اهریمنی» (Maleficent: Mistress of Evil) شد.

۸. اُز بزرگ و قدرتمند (Oz the Great and Powerful)

اُز بزرگ و قدرتمند

  • سال تولید: ۲۰۱۳
  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: جیمز فرانکو، میلا کونیس، ریچل وایس، میشل ویلیامز، زک برف، بیل کوبس، آنتونی کاکس، جوئی کینگ
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۶ از ۱۰۰
بیشتر بخوانید
۵ فیلم زندگینامه‌ای که در آینده‌ی نزدیک اکران می‌شوند

فیلم ماجراجویی- فانتزی «اُز بزرگ و قدرتمند» با ورود اسکار دیگز، شیاد/ شعبده باز باهوش به سرزمین شگفت انگیز اُز آغاز می‌شود. در ادامه اسکار در نبرد بین سه خواهر جادوگر تئودورا، گلیندا و اوانورا گیر می‌افتد. میلا کونیس در این فیلم در نقش تئودورا ظاهر می‌شود، جادوگری مهربان و ساده لوح که اتفاقاتی غم‌انگیز در نهایت او را به سمت تبدیل شدن به جادوگر شرور غرب هدایت می‌کند. فیلم دوست‌داشتنی سام ریمی بیست سال قبل از وقایع فیلم «جادوگر شهر اُز» (The Wizard of Oz) اتفاق می‌افتد و داستان گذشته این شخصیت شرور و روابط پیچیده‌ی بین سه خواهر و که تفاوت‌های زیادی دارند را توضیح می‌دهد.

فیلم «اُز بزرگ و قدرتمند» در باکس آفیس بسیار موفق بود و به خاطر بازی‌های درخشان بازیگرانش مورد تحسین قرار گرفت و سایت empire درمورد این فیلم نوشت: «میلا کونیس برای بازی خیره‌کننده در نقش جادوگر ستاره طلایی می‌گیرد و سام ریمی می‌تواند به عنوان استاد بی‌چون و چرای به تصویر کشیدن تصورات شناخته شود.»

۷. کروئلا (Cruella)

کروئلا از شخصیت‌های شرور

 

مجله کروئلا سیاه قرمز و سفید آگوست 2021
  • سال تولید: ۲۰۲۱
  • کارگردان: کریگ گیلسپی
  • بازیگران: اما استون، اما تامپسون، جوئل فرای، پاول والتر هوزر، امیلی بیچام، کربی هوول باپتست، مارک استرانگ
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۵ از ۱۰۰

اما استون، جنبه شیطانی خود را در فیلم کمدی-جنایی «کروئلا» نشان داد و با مدل موی سیاه و سفید یکی از مشهورترین شخصیت‌های شرور و بدنام دیزنی این امکان را به تماشاگران سینما داد تا نگاهی به داستان گذشته‌ی شوم کروئلا بیاندازند. داستان این اقتباس بر زمانی متمرکز است که کروئلا تلاش می‌کند طوفانی در صنعت مد لندن در طول دهه ۱۹۷۰ بپا کند، با شخصیت بارونس، با بازی اما تامپسون، که طراح لباسی برجسته اما خودشیفته است رقابت کند و در این راه تبدیل به شروری تمام عیار می‌شود.

استون در مصاحبه با ماری کلر در مورد آنچه که در ابتدا او را جذب این نقش سنگین کرد گفت: «فکر می‌کردم تماشای فیلمی که در آن هیچ داستان عشقی وجود ندارد، بسیار جالب است، در این داستان فقط این دو زن در مسیر زندگی خودشان هستند که به همان کاری مشغولند که عاشقش هستند. برای انجام این کار حتی تسلیم سرنوشت هم نمی‌شوند و به هر قیمتی به آنچه که می‌خواهند دست پیدا می‌کنند.»

بیشتر بخوانید
۸ ابرقهرمان ثروتمند برتر تاریخ سینما

۶. مینیون‌ها: ظهور گرو (Minions: The Rise of Gru)

مینیون‌ها: ظهور گرو

  • سال تولید: ۲۰۲۲
  • کارگردان: کایل بالدا
  • صداپیشگان: پی‌یر کافین، استیو کارل، تراجی پی. هنسون، میشل یئو، رزا، ژان کلود ون دام
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۰ از ۱۰۰

استیو کارل نقش گرو شیطانی را در انیمیشن موفق «مینیون‌ها: ظهور گرو» بازی می‌کند و به خوبی داستان گذشته‌ی این شخصیت و تلاش‌هایش در یازده سالگی  را برای تبدیل شدن به یکی از بزرگترین و مخوف‌ترین شخصیت‌های شرور جهان با کمک یاران مورد اعتمادش، به تصویر می‌کشد.

این فیلم به جزئیات رقابت ناخواسته شخصیت گرو با سوپرگروه شرور «۶بدجنس» و ماجراهای جذاب او برای پذیرفتن جنبه درونی بد خود می‌پردازد. «مینیون‌ها: ظهور گرو» به خاطر انیمیشن و طنز جذابش مورد تجلیل قرار گرفت و با استقبال خوبی از سوی تماشاگران مواجه شد.

کاور طرح مینیون مدل Minion032 مناسب برای گوشی موبایل سامسونگ Galaxy A32 4G

کاور طرح مینیون کد 81027 مناسب برای گوشی موبایل اپل iphone 7/8

۵. بازگشت بتمن (Batman Returns)

بازگشت بتمن

استند نگهدارنده دسته پلی استیشن 4 مدل BATMAN
  • سال تولید: ۱۹۹۲
  • کارگردان: تیم برتون
  • بازیگران: مایکل کیتون، دنی دویتو، میشل فایفر، کریستوفر واکن، مایکل گاف، پت هینگل، مایکل مورفی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱ از ۱۰۰

دنی دویتو بزرگ با بازی درخشانش در نقش رئیس روانی جایتکاران، پنگوئن، در فیلم «بازگشت بتمن» اثری به‌یادماندنی در دنیای دی سی کامیکس از خود به جا گذاشت. در این فیلم مایکل کیتون بازهم نقش خود را به عنوان شوالیه‌ی نقابدار محافظ شهر گاتهام عالی بازی می‌کند. داستان گذشته‌ی غم‌انگیز پنگوین یا همان اسوالد کابل‌پوت که والدین‌‌اش در بدو تولد و تنها به دلیل ظاهر عجیب‌اش او را در فاضلاب رها کرده‌اند، در «بازگشت بتمن» به مخاطبان نشان داده می‌شود و آن‌ها متوجه انگیزه‌های یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های شرور دی سی برای پا گذاشتن در راه‌های شیطانی‌ می‌شوند.

جک نیکلسون، ستاره‌ی فیلم «بتمن»، پس از موفقیت در فیلم اول، دی ویتو را برای این نقش پرشور پیشنهاد کرد و سه ساعت طول می‌کشید تا گریم و پروتزهای خاص روی صورت او انجام شود. استن وینستون، طراح چهره و گریمور افسانه‌ای، خالق ظاهر به یاد ماندنی پنگوئن چاق با کت و شلوار، بینی منقار مانند و دست‌های شبکه‌ای است.

بیشتر بخوانید
۱۰ حیوان خانگی بدجنس انیمیشن‌های دیزنی

۴. جنگ ستارگان: اپیزود سوم – انتقام سیث (Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith)

جنگ ستارگان: اپیزود سوم – انتقام سیث

  • سال تولید: ۲۰۰۵
  • کارگردان: جرج لوکاس
  • بازیگران: ایوان مک‌گرگور، ناتالی پورتمن، هایدن کریستنسن، ایان مک‌دیارمید، ساموئل ال. جکسون، کریستوفر لی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹ از ۱۰۰

طرفداران سرسخت فرنچایز محبوب جورج لوکاس، «جنگ ستارگان» با شگفتی شاهد این بودند که در این فیلم، قهرمان سابق و عضو قدرتمند جدای، آناکین اسکای واکر به سمت تاریک نیرو می‌پیندد و به یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین شرورهای تاریخ، دارث ویدر تبدیل می‌شود. در این قسمت که یکی از هیجان‌انگیزترین فیلم‌های مجموعه است، هایدن کریستنسن در نقش این شخصیت شرور افسانه‌ای بازی می‌کند که اولین بار در شاهکار سال ۱۹۷۷، با صداپیشگی جیمز ارل جونز، مخاطبان را مجذوب خود کرده بود.

کریستنسن اخیراً هنگام بحث در مورد چگونگی آماده شدنش برای ایفای این نقش برجسته گقته است: «من بازی جیک لوید در قسمت اول را خیلی خوب می‌شناختم و تمام تلاشم این بود که نقش دارث ویدر را طوری بازی کنم که بیننده واقعاً احساس کند نسخه‌ی بزرگ‌تر همان بچه را می‌بیند. در نتیجه‌ باید توجه ویژه‌ای به برخی از ظرافت‌ها و رفتارهای دارث ویدر نشان می‌دادم تا گذار او از قهرمان به ضد قهرمان زمینه‌ای داشته باشد.»

لگو سری Star Wars مدل K-2SO 75120

۴,۳۴۰,۰۰۰

تومان

لگو سری Star Wars مدل First Order Transporter 75103

۹,۹۶۰,۰۰۰

تومان

۳. مردان ایکس: کلاس اول (X-Men: First Class)

مردان ایکس: کلاس اول

  • سال تولید: ۲۰۱۱
  • کارگردان: متیو وان
  • بازیگران: جیمز مک‌آووی، مایکل فاسبندر، کوین بیکن، جنیوری جونز، رز بیرن، نیکلاس هولت، جنیفر لارنس
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰

فیلم ابرقهرمانی که برخی از درخشان‌ترین ستاره‌های هالیوود مانند جیمز مک‌آوی، جنیفر لارنس و نیکلاس هولت در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند، پیش‌درآمدی برای این مجموعه‌ی محبوب است که رابطه‌ی پیچیده‌ی بین چارلز خاویر و مردان ایکس را با بزرگترین دشمن آن‌ها، مگنیتو و انجمن برادری جهش یافته‌ها روشن می‌کند. مایکل فاسبندر در نقش جوانی اریک لنشر/مگنیتو، جهش‌یافته‌ای با قدرت‌های‌ الکترومغناطیسی ظاهر می‌شود که علارغم رابطه‌ی دوستانه‌‌اش با خاویر، در طول جنگ سرد در دهه ۱۹۶۰ با او به مشکل می‌خورد.

بیشتر بخوانید
۷ ابزار عجیب و جذاب بتمن در دنیای سینما

۲. جوکر (Joker)

جوکر

تابلو آتریسا طرح پوستر فیلم joker مدل ATm174
  • سال تولید: ۲۰۱۹
  • کارگردان: تاد فیلیپس
  • بازیگران: واکین فینیکس، رابرت دنیرو، زاسی بیتس، فرانسیس کانروی، برت کالن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۹ از ۱۰۰

فیلم «جوکر» علاوه بر هیجان‌انگیز بودن، تعریف دقیقی از داستان نزول شخصیت در بیماران روانی به سمت جنون و دیوانگی ارائه داد. واکین فینیکس جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برای بازی در نقش دلقک جنایتکار پوچ‌گرا در این فیلم هیجان‌انگیز- روان‌شناختی دریافت کرد.

این بازیگر باتجربه برای این نقش ۵۲ پوند وزن کم کرد و برای اینکه بتواند خنده‌های دیوانه‌وار جوکر را بازی کند، ویدیوهای افرادی که از خنده‌های بیمارگونه رنج می‌برند را تماشا می‌کرد و در این مورد مطالعات زیادی داشت. او حتی زمان زیادی را صرف مشاهده کسانی کرد که با این بیماری مزمن زندگی می‌کردند و نحوه بیان افکار و احساسات آنها را تحت نظر قرار داد. فینیکس به شخصیت‌‌‌‌‌‌‌‌ جوکر در فیلم‌های قبلی بتمن یا حتی کمیک‌های دی سی رجوع نکرد، در عوض رمانی در مورد ترورهای سیاسی خواند تا مخاطبان نتوانند با این شخصیت تاریک همذات پنداری کنند.

۱. پدرخوانده قسمت دوم (The Godfather Part II)

پدرخوانده قسمت دوم یکی از شخصیت‌های شرور

جعبه موزیکال اینو دلا ویتا طرح پدرخوانده مدل The Godfather
  • سال تولید: ۱۹۷۴
  • کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا
  • بازیگران: آل پاچینو، رابرت دنیرو، رابرت دووال، دایان کیتن، جان کازال، تالیا شایر
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰

اگرچه ممکن است بر سر این‌که مافیای بدنام، دون ویتو کورلئونه، شروری بی‌رحم است یا رابین هودی افراطی برای نزدیک‌ترین افراد به خود اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد، اما هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند که درام جنایی-حماسی فرانسیس فورد کاپولا یک پیروزی سینمایی با ابعاد عظیم است.

در این فیلم برنده اسکار رابرت دنیرو در نقش کورلئونه جوان بازی می‌کند و داستان روزهای اولیه او در سیسیل و سفرش به شهر نیویورک روایت می‌شود. در نیویورک است که او درگیر دنیای جنایات زیرزمینی می‌شود و امپراتوری مافیایی خود را ایجاد می‌کند. دنیرو به حق برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و «پدرخوانده قسمت دوم» هنوز هم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود.

 

منبع: MOVIEWEB

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا