سینما

۲۰ فیلم ترسناک ممنوعه که جنجال به پا کردند

برای بررسی بسیاری از فیلم‌های ترسناکی که ممنوع شدند باید به دهه ۱۹۸۰ برگردیم. طی سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۸۰ انجمن ملی بینندگان و شنوندگان بریتانیا (NVALA)، سازمانی که تلاش می‌کند ارزش‌های خانوادگی و تماشای آثار رسانه‌ای را حفظ و مدیریت کند، یک کمپین سانسور را برای ممنوع‌کردن و پیگیری قانونی بعضی آثار دارای محتواهای افراطی خشونت‌آمیز و مساله‌دار آغاز کرد.

سال ۱۹۸۳ این انجمن فهرستی از فیلم‌های ترسناکی که ممنوع شدند ایجاد کرد؛ فهرستی متشکل از ۷۲ فیلم که آن را تحت عنوان «آثار زننده» طبقه‌بندی کرد؛ این آثار نامناسب تلقی شدند، تذکر داده شد که ممکن است به هر طریق در معرض دید کودکان و نوجوانان قرار بگیرند و اینطور صلاح دیده شد که برخی ممنوعیت‌ها در قبال‌شان اعمال شود. از این مجموعه ۳۹ فیلم به شکل موفقیت‌آمیز مورد پیگیری قانونی قرار گرفتند.

اما هنگامی که وارد قرن جدید شدیم، این فهرست ساخته شده از فیلم‌های ترسناک که ممنوع شدند هم به تاریخ پیوست و تقریبا از سال ۲۰۰۱ به این سو بسیاری از فیلم‌های ترسناک ممنوعه یا سانسورشده فهرست مورد بحث، بدون حذف در شبکه‌های نمایش خانگی در قالب فرمت‌های دی‌وی‌دی، وی‌اچ‌اس یا بلوری منتشر شدند.

در مقاله‌ای که پیش رو دارید ۲۰ فیلم ترسناک از ۷۲ فیلم فهرست اصلی فیلم‌های ترسناکی که ممنوع شدند را انتخاب و آن‌ها را به ترتیب تاریخ ساخت مرتب کرده‌ایم تا نگاهی کوتاه به بعضی از جنجال‌برانگیزترین آثار ممنوعه ترسناک تاریخ سینما داشته باشیم. باید تاکید کرد که در این مقاله کیفیت فیلم‌ها شاخص تعیین‌کننده نبوده‌اند بلکه پرحاشیه‌بودن و میزان عبور از خط قرمزها راه آن‌ها را به این فهرست باز کرده است.

۱. خلیج خون (A Bay of Blood)

فیلم های ترسناکی که ممنوع شدند فیلم خلیج خون

  • کارگردان: Mario Bava
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۱
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰

در عمارتی نزدیک خلیج، فلیپو کنتس فدریکا را خفه می‌کند و مدتی بعد خود توسط یک قاتل ناشناس چاقو می‌خورد. جسد مرد کنار خلیج انداخته می‌شود. وقتی تحقیقات آغاز می‌شود پلیس یک یادداشت خودکشی از کنتس پیدا می‌کند اما معمای قتل دیگر کشف نمی‌شود. از طرف دیگر فرانک که به عنوان یک مشاور املاک فعالیت می‌کند به همراه معشوقش لورا در حال طراحی نقشه‌ای برای تصاحب املاک خلیج بودند و ظاهرا در این زمینه با فلیپو همکاری می‌کردند اما حال از مکان دقیق او مطلع نیستند. به همه این‌ها اضافه کنید ماجرای چهار نوجوان که وارد عمارت ظاهرا خالی می‌شوند اما جسدشان پیدا می‌شود.

فیلم سینمایی «خلیج خون» به کارگردانی ماریو باوا ابتدا طرح اولیه‌ای بود که توسط باوا و بازیگر همکارش لائورا بتی مطرح شده بود. بتی در فیلم‌های دیگری هم با این کارگردان همکاری کرده بود و نهایتا در این اثر سینمایی ترسناک هم به ایفای نقش پرداخت.

مدتی بعد تعداد نویسندگان فیلم افزایش یافت و فیلم که ابتدا «بوی ناخوشایند گوشت» نام گرفته بود دارای یک فیلم‌نامه اولیه یا طرح ابتدایی شد. خلیج خون بودجه بسیار اندکی داشت و در نتیجه بسیار سریع و ارزان فیلم‌برداری شد. ترکیب ارزانی و خلاقیت باعث شد جلوه‌های ویژه، طراحی‌های صحنه و چهره‌پردازی‌ها اغلب به شدت واقع‎گرایانه از کار دربیایند.

این فیلم ترسناک به یکی از پرنفوذترین و تاثیرگذارترین آثار کارنامه کاری ماریو باوا تبدیل شد و به عنوان یکی از پیشگامان زیرژانر اسلشر جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد. طی سال‌های گذشته خلیج خون بارها و بارها تدوین شد و عناوین و القاب گوناگونی گرفت. این فیلم جنجالی عاقبت سال ۲۰۱۰ به شکل کامل و بدون تدوین‌ها و سانسورهای بعدی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده شد اما از جمله مشهورترین فیلم‌های ترسناک که ممنوع شدند باقی ماند.

۲. آخرین خانه‌ سمت چپ (The Last House on the Left)

فیلم های ترسناکی که ممنوع شدند دوبله فارسی فیلم آخرین خانه‌ سمت چپ

  • کارگردان: Wes Craven
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۲
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۲ از ۱۰۰

در شب تولد هفده سالگی ماری او و دوستش فیلیس برای شرکت در کنسرت یک گروه زیرزمینی به نیویورک می‌روند. همانطور که این دو به سوی شهر رانندگی می‌کنند گزارشی خبری در مورد چند زندانی فراری به نام‌های کروگ و فرد می‌شنوند که گفته می‌شود احتمالا قرار است با دو زندانی خطرناک دیگر به نام‌های سادی و جونیور گردهم‌ آیند.

در حالی که والدین ماری برای مهمانی فردا آماده می‌شوند، دختران نوجوان داستان در تلاش‌اند در شهر از پسر کروگ ماری‌جوانا بگیرند؛ پسر کروگ آن‌ها را به جایی که باقی اعضای باند مخفی شده‌اند هدایت می‌کند. اعضای گروه دو دختر نوجوان را مورد ضرب و شتم و تجاوز قرار داده، آن‌ها را داخل صندوق عقب انداخته و به سوی کانادا فرار می‌کنند اما در راه، ماشین درون جنگل دقیقا نزدیک خانه ماری خراب می‌شود.

وس کریون فیلم سینمایی «آخرین خانه سمت چپ» را با الهام از فیلم «چشمه باکره» (The Virgin Spring) اثر اینگمار برگمان ساخت. اولین فیلم او که تلاشی برای ساخت آثار انتفاعی یا سودجو (Exploitation film) بود اما با ادامه فیلم‌برداری تا حدی تغییر لحن داد. فیلم ابتدا در سیستم درجه‌بندی توسط انجمن سینمایی آمریکا درجه X دریافت کرد. کریون برای تغییر این وضعیت حدودا ۲۰ دقیقه از آنچه ساخته بود را برید اما نظر انجمن تغییری نکرد. او عاقبت هر آنچه در ابتدا فیلم‌برداری کرده بود را درون اثر نهایی قرار داد و فیلمش را با درجه R اکران کرد.

طی دهه ۱۹۸۰ این فیلم ترسناک در کشور بریتانیا به فهرست فیلم‌های ممنوعه ترسناک وارد شد. بسیاری از منتقدان و به شکل ویژه راجر ایبرت به دفاع و تمجید از این فیلم به عنوان یک اثر سینمایی مهم ادامه دادند. عاقبت دهه ۲۰۰۰ فیلم مجددا در شکل اصلی و اولیه بدون حذف و سانسور در قالب نسخه دی‌وی‌دی منتشر شد اما ظاهرا در بریتانیا حدود شانزده تا ۳۱ ثانیه از فیلم حذف شد تا بتواند با درجه بالای ۱۸ سال در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

۳. بگذار اجساد خفته دروغ بگویند (Let Sleeping Corpses Lie)

فیلم های ترسناکی که ممنوع شدند دوبله فارسی فیلم بگذار اجساد خفته دروغ بگویند

  • کارگردان: Jorge Grau
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۴
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰

جورج صاحب یک مغازه عتیقه‌فروشی مدتی کار را رها می‌کند تا به امورات مربوط به خانه جدیدش بپردازد. هنگام طی مسیر موتور سیکلت او توسط ماشین ادنا آسیب می‌بیند. ادنا موافقت می‌کند جورج را به خانه برساند در حالی که خود به ملاقات کتی، خواهر معتاد به هرویین‌اش می‌رود. کمی بعد جورج ادنا را ترک می‌کند اما وقتی ادنا توسط مردی عجیب و غریب مورد حمله قرار می‌گیرد قصه وارد مرحله جدیدی می‌شود.

«بگذار اجساد خفته دروغ بگویند» ساخته خورخه گرائو کارگردان، نویسنده و نقاش اسپانیایی پاییز سال ۱۹۷۴ در کشورهای ایتالیا و اسپانیا اکران شد. فیلم سال ۱۹۷۵ برای اکران در ایالات متحده آمریکا تحت عنوان «پنجره را باز نکن» (Don’t Open the Window) تغییر نام داد و سپس برای اکران‌های متعاقب در کشورهای دیگر عناوین گوناگونی به خود دید. گرچه فیلم به دلیل محتواهای جنجال‌برانگیزش سروصداهایی به پا کرد اما از جمله فیلم‌های زامبی ترسناک با کیفیت‌تر دوران خود دسته‌بندی و شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید
هر آنچه درباره فیلم «جان ویک ۴» می‌دانیم

۴. شب جانور زوزه‌کش (Night of The Howling Beast)

فیلم های ترسناک ممنوعه فیلم شب جانور زوزه‌کش

  • کارگردان: Miguel Iglesias Bonns
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۵
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: –

والدمار دانینسکی یک ماجراجو است که به یک سفر اکتشافی در تبت می‌پیوندد. والدمار در کمال بدشانسی و غافلگیری در این سفر توسط دو خون‌آشام زن ربوده شده و به عنوان برده مورد سواستفاده قرار می‌گیرد. آن‌ها در نهایت والدمار را به یک گرگینه تبدیل می‌کنند. والدمار برای تغییر وضعیتش از یک راهب بودایی راهنمایی می‌خواهد و از سوی دیگر باقی اعضای تیم جست‌وجو توسط راهزنان تبتی دستگیر و شکنجه می‌شوند.

فیلم سینمایی ترسناک «شب جانور زوزه‌کش» یکی دیگر از فیلم‌های ترسناکی که ممنوع شدند تحت عنوان «نفرین هیولا» هم شناخته می‌شود و هشتمین قسمت از مجموعه سفرهای کنت والدمار دانینسکی است. فیلم در کشور محل تولیدش اسپانیا اکران شد و سال ۱۹۷۷ راهی آمریکا و فرانسه شد. اما به دلایل محتوایی طبق قوانین ممیزی در بریتانیا، هرگز به شکل رسمی انتشار پیدا نکرد.

۵. آخرین توقف در قطار شب (Last Stop on the Night Train)

فیلم آخرین توقف در قطار شب

  • کارگردان: Aldo Lado
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۵
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: –

دو نوجوان که دو دوست صمیمی‌اند با نام‌های مارگارت و لیزا با یک قطار شب‌رو از آلمان روانه ایتالیا می‌شوند تا بتوانند تعطیلات را کنار والدین لیزا بگذرانند. به محض سوارشدن با دو تن از اوباش فراری از دست پلیس به نام‌های بلکی و کرلی مواجه می‌شوند. دخترها دو مرد را پنهان می‌کنند تا بلیت‌جمع‌کن‌ها نتوانند پیداشان کنند. کمی بعد اما قطار به دلیل درگیری و تهدید به بمب‌گذاری متوقف می‌شود. دو دختر سوار قطار دیگری شده و سعی می‌کنند از شر مردان خلاص شوند اما وقایع خشونت‌بار و ترسناکی در راه است که پای والدین لیزا را به ماجرا باز می‌کند.

فیلم ترسناک «آخرین توقف در قطار شب» به کارگردانی آلدو لادو به شدت تحت تاثیر فیلم «آخرین خانه سمت چپ» وس کریون ساخته شده است و به همین دلیل در میان هواداران فیلم‌های ممنوعه ترسناک تحت عنوان دومین خانه سمت چپ هم شناخته می‌شود. از دیگر وجوه شاخص فیلم موسیقی آن است که توسط اینو موریکونه بزرگ ساخته شده. تا سال ۱۹۸۴ نمایش این اثر سینمایی در بریتانیا ممنوع بود اما فیلم عاقبت سال ۲۰۰۸ در قالب نسخه دی‌وی‌دی منتشر شد و نسخه بدون سانسور آن در دسترس عموم قرار گرفت.

۶. جزیره مرگ (Island of Death)

فیلم جزیره مرگ

  • کارگردان: Nico Mastorakis
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۶
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۲۰ از ۱۰۰

کریستوفر و سلیا که گویا تازه ازدواج کرده‌اند تعطیلات خود را در جزیره‌ای یونانی سپری می‌کنند. کمی بعد در می‌یابیم این زوج در واقع دو آزارگر جنسی و قاتل‌اند که لندن را برای پیشبرد جنایت‌های خشونت‌بار جدیدشان ترک کرده‌اند. تقریبا هیچ‌کس از دست این زوج در امان نیست و آن‌ها بدون پشیمانی یا هرگونه احساس گناه دست به قتل و خشونت می‌زنند. کمی بعد هنگامی که تعداد کشته‌ها از حدی فراتر می‌رود سلیا در برابر خواسته‌های کریستوفر مقاومت نشان می‌دهد و پای یک مرد مرموز هم به ماجرا باز می‌شود.

این عنوان در فهرست فیلم‌های ترسناکی که ممنوع شدند به نویسندگی و کارگردانی نیکو ماستوراکیس تحت تاثیر موفقیت فیلم سینمایی «کشتار با اره‌برقی در تگزاس» (Texas Chainsaw Massacre) ساخته شد اما تلاش کرد نسخه‌ای پرخشونت‌تر و جنجالی‌تر باشد. فیلم انگیزه‌های هنری محدودتری داشت و از خشونت و جنجال‌برانگیزی در راستای کسب درآمد استفاده می‌کرد. همین عناصر پرسروصدا که خشونت، وحشی‌گری و روابط مساله‌ساز را در مرکز خود داشتند باعث شد فیلم جایگاه خاص و هواداران ویژه‌ای پیدا کند که به این عناصر افراطی علاقه‌مند بودند.

هنگامی که کارگردان فیلم متوجه شد معدود نسخه‌های موجود فیلم در فضای آنلاین به قیمت گزاف فروخته می‌شوند سال ۲۰۱۱ بر انتقال نگاتیو اصلی فیلم به دی‌وی‌دی نظارت کرد و شرایط را برای تماشای گسترده‌تر فیلمش فراهم ساخت.

۷. تروما (Trauma)

فیلم تروما

  • کارگردان: James Kenelm Clarke
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۶
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: –

پل نویسنده‌ای پارانوئید است که در کلبه‌‌ای منزوی بیرون شهر زندگی و روی رمان جدیدش کار می‌کند. او یک منشی به نام لیندا را استخدام کرده تا به تایپ‌کردن داستان بپردازد اما هدف واقعی لیندا از حضور در این کلبه متفاوت است؛ او قصد دارد نویسنده را به دلیل دزدیدن داستان همسرش به قتل برساند. مرد بی‌خبر از ماجرا شیفته لیندا شده اما وقتی پای دو پسر محلی به ماجرا باز می‌شود قصه دچار چرخشی اساسی و غافلگیرکننده می‌شود.

فیلم ترسناک «تروما» به نویسندگی و کارگردانی جیمز کنلم کلارک گرچه بیش از ۶۰ ثانیه محتوای سانسوری نداشت اما درجه‌بندی X دریافت کرد. لیندا هیدن بازیگر نقش لیندا در این اثر سینمایی درباره حضورش در این فیلم گفته بود این اثر تنها اشتباه کارنامه کاری‌اش بوده و از حضور در این فیلم ترسناک ممنوعه به کل پشیمان است.

سال ۲۰۱۳ نسخه دی‌وی‌دی بدون سانسور فیلم در قالب دو دیسک و همچنین نسخه بلوری آن با عنوان «خانه‌ای در استراو هیل» (House on Straw Hill) منتشر شد که از نگاتیو اصلی با زمان کامل هشتاد و چهار دقیقه استخراج شده بود. فیلم همچینن سال ۲۰۱۰ در قالب یک فیلم ترسناک روانشناختی و با نام «استاکر» (Stalker) بازسازی شد. لیندا هیدن در این فیلم هم نقش کوتاهی را برعهده داشت.

۸. جادوگری که از دریا آمد (The Witch Who Came from the Sea)

فیلمهای ممنوعه ترسناک فیلم جادوگری که از دریا آمد

  • کارگردان: Matt Cimber
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۶
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۲ از ۱۰۰

مولی یک پیشخدمت آشفته‌حال در یک بار کنار دریا است که توسط پدرش مورد آزار و سواستفاده جنسی قرار می‌گرفته است. گرچه او در رویاهایش از پدرش تصویر ملوانی را ساخته که در دریا گمشده و فردی جسور و بی‌باک بوده است. وضعیت روانی ناپایدار مولی او را به سوی برخی فانتزی‌های خاص و البته وسواسی ویژه نسبت به مردان تنومند سوق داده است. در عین حال آگهی‌های تلویزیونی هم قادرند برخی از خیالات و کابوس‌های او را شعله‌ور سازند. مولی عاقبت تحت فشار همین افکار، زنجیره‌ای از قتل‌های جنسی را آغاز می‌کند که قهرمانان ورزشی و افراد مشهور را هدف قرار می‌دهند.

«جادوگری که از دریا آمد» یک داستان پیچیده با محوریت مضامینی چون تجاوز، انتقام و سقوط در سیاهچاله‌ی دیوانگی است که توسط مت سیمبر و با فیلم‌نامه‌ای از رابرت تام ساخته شد و در میان فیلم‌های ترسناکی که ممنوع شدند قرار گرفت. این فیلم ترسناک سال ۱۹۷۱ جلوی دوربین رفت و قبل از اکران به مدت پنج سال در قفسه‌ خاک خورد. فیلم پس از آن اکران شد اما برای پرهیز از درجه‌بندی X بخش‌هایی از آن حذف شده بود تا عاقبت سال ۲۰۰۴ در قالب نسخه کامل ۸۸ دقیقه‌ای در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید
۳۳ بازیگر مرد برتر تاریخ سینمای ایران

 ۹. به گورت تف می‌کنم (I Spit on Your Grave)

فیلم های ترسناک ممنوعه که نباید دید فیلم به گورت تف می‌کنم

  • کارگردان: Meir Zarchi
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۳ از ۱۰۰

جنیفر هیلز نویسنده اهل منهتن کلبه‌ای دورافتاده در حومه کنتیکت اجاره می‌کند تا روی نوشتن اولین کتابش کار کند. با ورود او به منطقه، حضورش توجه چهار مرد محلی را جلب می‌کند. او مواد غدایی مورد نیاز خود را از مردی با ناتوانی ذهنی خفیف تحویل می‎‌گیرد و مرد مدتی بعد به سه دوست دیگرش درباره شرایط جنیفر توضیحاتی می‌دهد. دو نفر از مردها در اطراف کلبه او پرسه می‌زنند و روز بعد هر چهار مرد به شکلی وحشیانه به او تجاوز کرده و سپس او را به حال خود رها می‌کنند تا بمیرد. جنیفر زنده می‌ماند و نقشه‌ای برای انتقام و مثله‌کردن هر چهار مرد می‌کشد.

«به گورت تف می‌کنم» اثری بسیار مشهور در میان فیلم‌های ترسناک ممنوعه که تحت عنوان «روز زن» (Day of the Woman) هم شناخته می‌شود به کارگردانی مئیر زارخی برای این کارگردان موفقیتی بسیار جنجال‌برانگیز به ارمغان آورد. پس از انتشار فیلم بسیاری از منتقدان نسبت به فیلم ابراز ناخشنودی کردند و گروه‌های متفاونی هم اعتراض خود را نسبت به این اثر بروز دادند؛ آن‌ها معتقد بودند فیلم خشونت علیه زنان را ستایش می‌کند و مثبت جلوه می‌دهد. گرچه بعضی دیگر از منتقدان با تمجید از فیلم نقدهای مذکور را رد کردند. با همه‌ی این اوصاف نهایتا چندین کشور نمایش فیلم را تا سال‌ها ممنوع و بعضی دیگر آن را به دلیل خشونت‌های گسترده‌اش سانسور کردند.

این فیلم ترسناک ممنوعه، الهام‌بخش دو دنباله غیررسمی و یک بازسازی بود. بازسازی فیلم که سال ۲۰۱۰ اکران شد خود دنباله‌ای داشت که سال ۲۰۱۳ به نمایش درآمد. سال ۲۰۱۵ زارخی و کیتون (بازیگر نقش اول زن فیلم اصلی) برای ساخت دنباله مستقیم فیلم سال ۱۹۷۸ به هم پیوستند و نهایتا اثری تحت عنوان «به گورت تف می‌کنم: دژاوو» (I Spit on Your Grave: Deja Vu) را سال ۲۰۱۹ عرضه کردند.

۱۰. قتل‌های جعبه‌ابزار (The Toolbox Murders)

فیلم های ممنوعه ترسناک فیلم قتل‌های جعبه‌ابزار

  • کارگردان: Dennis Donnelly
  • تاریخ انتشار: ۱۹۷۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۴ از ۱۰۰

در یک مجتمع در لس آنجلس مردی که ماسک اسکی و لباس مشکی پوشیده بسیاری از مستاجران زن را با ابزارهای مختلف مثل مته برقی، چکش، پیچ گوشتی و تفنگ میخکوبی به قتل می‌رساند. همسایه‌ها و مدیر ساختمان به نام ونس توسط پلیس مورد بازجویی قرار می‌گیرند اما هیچ سرنخی پیدا نمی‌شود. قاتل کمی بعد لوری دختر پانزده ساله‌ای که در همان مجتمع زندگی می‌کند را می‌رباید و کارآگاه شروع به جست‌وجوی گسترده‌تر در خانه‌های قربانیان می‌کند.

فیلم ترسناک «قتل‌های جعبه‌ابزار» ظاهرا براساس یک داستان واقعی ساخته شده است. فرایند پیش‌تولید این فیلم ترسناک زمانی آغاز شد که تهیه‌کننده اثر تونی دیدیو متوجه موفقیت مالی اکران دوباره کشتار با اره برقی در تگزاس طی سال ۱۹۷۷ شد.

هنگامی که این فیلم ترسناک سال ۱۹۷۸ رنگ پرده را دید منتقدان به آن واکنش منفی نشان دادند و فیلم برای مدت کوتاهی در کشور بریتانیا توقیف شد و در فهرست فیلم‌های ترسناک ممنوعه که نباید دید قرار گرفت. از‌ آن زمان تا به امروز فیلم هواداران خاص و افراطی خود را یافته و سال ۲۰۰۴ توبی هوپر کارگردان فیلم‌ مشهور کشتار با اره‌برقی در تگزاس نسخه جدیدی از این فیلم سینمایی را بازسازی کرد.

۱۱. آنتروپوفاژ (Antropophagus)

دانلود فیلم های ترسناکی که ممنوع شدند فیلم آنتروپوفاژ

  • کارگردان: Joe D’Amato
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: –

دو مسافر آلمانی در جزایر یونان توسط موجودی که از اقیانوس آمده مورد حمله قرار می‌گیرند. مدت کوتاهی بعد شش مسافر دیگر برنامه‌ریزی می‌کنند تا به شکل دریایی به آن منطقه سفر کنند اما یکی از این مسافران به نام جولی نسبت به این اقدام احساس ناخوشایندی دارد. هنگامی که مسافران به منطقه می‌رسند پنج نفر از آن‌ها تصمیم می‌گیرند به جست‌وجوی مناطق اطراف بروند اما یکی از آن‌ها به نام مگی که باردار است با مچ پای پیچ‌خورده‌اش کنار ملوان می‌ماند. مسافران پس از سرک‌کشیدن بیشتر در می‌یابند که منطقه وضع بسیار مغشوشی دارد، یک جسد پوسیده‌ی خورده‌‎شده در یک خانه پیدا می‌کنند و هنگامی که وحشت زده به سوی قایق باز می‌گردند متوجه می‌شوند مگی ناپدید شده. حالا چاره‌ای باقی نمانده جز اینکه همه به سوی خانه یکی از آشنایان جولی حرکت کنند.

جو داماتو فیلم سینمایی «آنتروپوفاژ» را به همراه جورج ایستمن به رشته تحریر درآورده و خود کارگردانی کرد. این اثر سینمایی در فهرست آثار مساله‌دار و جنجال‌برانگیز نهادهای ناظر بریتانیا قرار گرفت و به دلیل خشونت بسیار شدید و ملموسی که داشت مورد پیگیری‌های بیشتر قانونی واقع شد. فیلم سال‌ها جنجال و بعضا بدنامی‌های دروغین را پشت سر گذاشت. برای مثال در دوره‌ای فیلم را یک فیلم اسناف (Snuff) نامیدند؛ این کلمه به آثاری مربوط می‌شود که در آن بازیگران فیلم اقدام به خودکشی یا قتل واقعی می‌کنند. در هر حال طی سال‌های بعد مشخص شد اکثر این اتهامات بیهوده بوده و نهایتا پس از بارها ویرایش نسخه کامل و بدون سانسور این فیلم ترسناک هم سال ۲۰۱۵ منتشر شد.

۱۲. خانه‌ای در کناره پارک (The House on the Edge of the Park)

فیلم خانه‌ای در کناره پارک

  • کارگردان: Ruggero Deodato
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۳ از ۱۰۰

الکس پس از تعرض به زنی در پارک و به قتل رساندن او به دیدن دوست مکانیکش ریکی می‌رود. آن‌ها تصمیم می‌گیرند به دیسکو بروند اما پیش از عزیمت‌شان یک زوج خوش لباس طبقه متوسطی برای تعمیر ماشین وارد مکانیکی می‌شوند. پس از آنکه ریکی مشکل را رفع می‌کند، زن و مرد به این نکته اشاره می‌کنند که قصد رفتن به یک مهمانی در نیوجرسی را دارند و دو مرد را هم به حضور در مهمانی دعوت می‌کنند. به محض ورود مشخص می‌شود شرکت‌کنندگان مهمانی ثروتمندانی خاص و عجیب‌اند که فانتزی‌های خاصی را در این نوع مهمانی‌ها دنبال می‌کنند.

این عنوان در فهرست فیلم‌های ترسناکی که ممنوع شدند به کارگردانی روجرو دئوداتو سال ۱۹۸۰ در کشور ایتالیا اکران شد اما تا سال ۱۹۸۵ به بازار آمریکا راه نیافت. مدتی بعد صاحبان اثر تلاش کردند موجز اکران فیلم را در بریتانیا به دست آورند اما با وجود آنکه نسخه ویدیویی سانسور نشده آن در بریتانیا موجود بود، نتوانستند برای اکران مجوز بگیرند.

بیشتر بخوانید
۱۸ ستاره‌ سینما و تلویزیون در فهرست ۱۰۰ چهره تاثیرگذار مجله تایم

مدت‌ها بعد وقتی سال ۲۰۰۲ فرا رسید با حذف ۱۱ دقیقه از نسخه اصلی نسخه دی‌وی‌دی، این فیلم ترسناک منتشر شد اما در نهایت نسخه‌های انتشار در آمریکای فیلم بدون برش و با زمان کامل هم در دسترس مخاطبان این کشور قرار گرفت.

۱۳. کانیبال هولوکاست (Cannibal Holocaust)

فیلم کانیبال هولوکاست

  • کارگردان: Ruggero Deodato
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۵ از ۱۰۰

یک گروه فیلم‌برداری آمریکایی در جنگل‌های آمازون هنگام فیلم‌برداری مستندی درباره قبایل آدم‌خوار ناپدید می‌شوند. یک انسان‌شناس نیویورکی با فرض و این امیدواری که آن‌ها هنوز زنده‌اند تلاش می‌کند نجات‌شان دهد. انسان‌شناس با کمک ارتش دست به کار می‌شود و پس از یورش به روستای قبیله یاکومو، آن‌ها یک مرد را گروگان می‌گیرند تا در ادامه از طریق این فرد بومی بتوانند با بومیان وارد مذاکره شوند. آن‌ها به عمق جنگل می‌روند، با قبایل متخاصم آدمخوار روبرو می‌شوند و بقایای پوسیده یک فیلم‌ساز از گروه مفقودشده را به همراه حلقه‌های فیلم کشف می‌کنند.

فیلم نکات مختلفی را مورد پرسش قرار می‌دهد؛ اینکه هنگام ساخت یک مستند تا چه حد صحنه‌ها دستکاری و از پیش تعیین شده‌اند؛ همچنین نگاهی منفی به جامعه مدرن که ادعا می‌کند انسان مدرن چندان متمدن‌تر از قبایل آدم‌خوار نیستند نیز درون فیلم به چشم می‌خورد.

گرچه برخی مخالف این تفاسیرند و بعضی دیگر معتقدند کارگردان هیچ تلاشی برای بیان این تفاسیر اجتماعی نداشته بلکه صرفا قصد داشته یک فیلم تکان‌دهنده درباره آدمخواران بسازد.

فیلم‌برداری کانیبال هولوکاست همچون موسیقی آن تحسین‌برانگیز است. فیلم پر است از صحنه‌های خون‌ریزی، تجاوز، آدم‌خواری و بعضی صحنه‌های شوکه‌کننده دیگر. اما یکی از مهم‌ترین نکات جنجال‌برانگیز که انتقادات از فیلم را در پی داشت به کشتن تعدادی حیوان در بعضی صحنه‌ها مربوط می‌شود.

به هر حال مخاطب احتمالی این فیلم باید از پیش بداند که دیدن آن اصلا کار ساده‌ای نیست و بی‌دلیل نبوده که آن را میان فیلم‌های ترسناک ممنوع شده و فیلم‌های ترسناک ممنوعه که نباید دید قرار داده‌اند. در ابتدای عرضه فیلم مقامات ایتالیایی باور داشتند که با اثری بسیار خطرناک طرف شده‌اند که بعضی شکنجه‌ها و جنایات به کار رفته در آن واقعی است و در عمل اتفاق افتاده است. با توجه به این موضوع کارگردان فیلم دستگیر و تمام نسخه‌ها و بقایای آن توقیف شد. مدتی بعد دادگاهی برگزار شد که در آن بازیگران فیلم هم حضور داشتند تا بسیاری از پرسش‌ها و ابهامات درباره اثر برطرف شود، مشخص شود که همه زنده و سالم‌اند و هیچکدام از صحنه‌ها در واقعیت رخ نداده‌اند.

فیلم در ابتدا در کشورهای گوناگونی ممنوع بود و نسخه‌های ویدیویی که از آن دست به دست می‌شد همواره در میان آثار ناخوشایند و آسیب‌زننده قرار گرفته بود. در این سال‌ها نسخه‌های گوناگونی از فیلم سینمایی کانیبال هولوکاست عرضه شده که در هر کدام بعضی صحنه‌ها حذف شده‌اند یا بعضی صحنه‌های دیگر در آن‌ها افزوده شده؛ برای مثال در یک نسخه از فیلم صحنه‌های مربوط به کشتن حیوانات از اثر حذف شده است.

از یک نگاه کلی‌تر باید اعتراف کرد که کانیبال هولوکاست الهام‌بخش بسیاری از فیلم‌های زیرگونه آدم‌خواری بعدی بود. همچنین ویژگی‌های به کار رفته مربوط به آثار «ویدیوی پیداشده» در فیلم باعث شد فیلم‌های ویدیوی پیداشده بیشتر و بیشتر ترویج یابند. برای مثال در سال ۱۹۹۹ فیلم ترسناک «پروژه جادوگر بلر» (The Blair Witch Project) با تکنیک ویدیوی پیداشده ساخته شد.

ویدیوی پیداشده به تکنیکی اشاره دارد که در آن تمام فیلم یا بخشی از آن از طریق ویدیوهایی که شخصیت‌های فیلم ضبط‌کرده یا پیداکرده‌اند روایت می‌شود.

۱۴. تسخیر (Possession)

فیلم های ترسناک ممنوع شده فیلم تسخیر

  • کارگردان: Andrzej Żuławski
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۱
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰

مارک یک جاسوس بین‌المللی است که پس از بازگشت به خانه متوجه می‌شود همسرش‌ آنا در پی طلاق و جدایی از زندگی مشترک است. مارک قصد دارد مشکلات پیش آمده را حل کند اما آنا ادعا می‌کند عاشق فرد دیگری شده و اساسا راهی برای ادامه‌دادن زندگی باقی نمانده است. پس از جدایی مارک دچار وضعیتی وسواس‌گون نسبت به آنا می‌شود. او عاقبت یک کارآگاه خصوصی استخدام می‌کند و زنی به نام هلن را که بسیار به زن خودش شباهت دارد به شکل مداوم تعقیب می‌کند.

«تسخیر» به کارگردانی آندژی ژووافسکی از عناوین مشهور در لیست فیلم‌های ترسناکی که ممنوع شدند از فرایند طلاق خود کارگردان الهام‌گرفته شده و در عمل داستان اثر سه فیلم را درون یک فیلم جمع‌آوری کرده است؛ یک درام، یک فیلم ترسناک فراطبیعی و یک اثر اکشن. تسخیر سال ۱۹۸۱ در اروپا اکران شد و پس از یک اکران محدود در بریتانیا به سرعت ممنوع شد.

فیلم سال ۱۹۸۳ در آمریکا با کاهش زمان از نسخه اصلی صد و بیست و چهار دقیقه‌ای تبدیل به اثری نود و هفت دقیقه‌ای شد و عاقبت سال ۱۹۹۹ انگلیس ممنوعیت این اثر سینمایی را لغو و اجازه داد به شکل ویدیویی بدون هر نوع تدوین و سانسور مجدد پخش شود. از سال ۲۰۱۶ به این سو نسخه بلوری کامل و برش‌نخورده فیلم هم در اختیار مخاطبان سینما قرار گرفته است.

۱۵. پوچ (Absurd)

فیلم پوچ از فیلم های ترسناکی که ممنوع شدند

  • کارگردان: Joe D’Amato
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۱
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: –

میکوس یک شهروند یونانی است که توانایی‌های متافیزیکی شفابخشی دارد اما کلیسا کار او را به جنون کشانده است. او توسط کشیشی که می‌خواهد شکمش را بشکاود تعقیب می‌شود اما میکوس در نهایت در بیمارستان بهبود یافته، فرار می‌کند و به یک قاتل وحشی تبدیل می‌شود. کشیش به مقامات اطلاع می‌دهد که تنها راه شکست دادن این هیولا، از بین بردن مغز آن است. در همین حال میکوس با یک راننده که با همسرش به سوی خانه دوستان‌شان حرکت می‌کند مواجه شده، به آنجا رفته و وقایع خشونت‌باری رقم می‌زند.

فیلم سینمای «پوچ» را جو داماتو کارگردانی کرده که از او فیلم سینمایی آنتروپوفاژ را هم در همین فهرست بررسی کردیم. این فیلم در مجموعه فیلم‌های ترسناک زامبی این کارگردان درون به عنوان دنباله آنتروپوفاژ هم شناخته می‌شود. عوامل تولید این اثر سینمایی برای جذب مخاطب آمریکایی و پرفروش‌ترکردن فیلم گرچه آن را در ایتالیا فیلم‌برداری کرده بودند اما صحنه‌های فیلم را شبیه به آمریکا ساخته و پرداخته کردند. بسیاری از مخاطبان این اثر سینمایی را با «هالووین» (Halloween) و «بوگی‌من» (The Boogeyman) مقایسه کردند که تاکید اروپایی‌گونه‌ی بیشتری روی خون‌ریزی دارد.

۱۶. ماه خونین (Bloody Moon)

فیلم های ترسناکی که ممنوع شدند فیلم ماه خونین

  • کارگردان: Jesús Franco
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۱
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: –

در یک مهمانی بالماسکه میگوئل که از نظر صورت دچار نقص است تلاش می‌کند یک زن جوان را اغوا کند اما ماجرا خوب پیش نمی‌رود و میگوئل در نهایت زن را با ضربات قیچی می‌کشد. او دستگیر شده و پنج سال را در آسایشگاه روانی می‌گذراند. میگوئل پس از سپری‌کردن پنج سال آزاد می‌شود تا سرپرستی خواهر خود مانوئلا را برعهده بگیرد؛ آن‌ها با عمه علیل‌شان زندگی ‌می‌کنند. خواهر میگوئل مدیر یک مدرسه شبانه‌روزی زنانه در اسپانیا است؛ مدرسه دانش آموز زیبایی به نام آنجلا دارد که توجه میگوئل را جلب کرده. او دختر را تعقیب می‌کند و مدتی بعد خشونت‌های وحشتناکی علیه دختران مدرسه آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم کمدی جنگی خنده‌دار از بدترین تا بهترین

خسوس فرانکو کارگردان اسپانیایی با فیلم‌نامه‌ای نوشته رایو کازابلانکا «ماه خونین» را جلوی دوربین برد. فیلم سال ۱۹۸۱ در آلمان و اسپانیا اکران شد اما تا سال ۱۹۸۳ به آمریکا راه پیدا نکرد.

این فیلم ترسناک که در بریتانیا ممنوع شده بود طی دهه ۱۹۸۰ به عنوان یکی از بدنام‌ترین فیلم‌های ترسناک ساخته شده شناخته می‌شد تا بالاخره سال ۲۰۰۸ شاهد انتشار فیلم در فرمت دی‌وی‌دی بودیم.

۱۷. خانه کنار گورستان (The House by the Cemetery)

فیلم های ترسناکی که ممنوع شدند دوبله فارسی فیلم خانه کنار گورستان

  • کارگردان: Lucio Fulci
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۱
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۵ از ۱۰۰

در شهر نیویورک خانواده بویل در حال آماده‌شدن برای نقل مکان به بوستون‌اند. نورمن همسرش لوسی و پسرشان باب را به خانه همکار سابقش می‌آورد؛ مردی که معشوقه‌اش را کشت و سپس خودکشی کرد. وقتی آن‌ها می‌رسند خانه در وضعیت نامناسبی است و درب انبار آن هم قفل شده و با میخ بسته شده است. شب‌ها صداهای عجیبی به گوش می‌رسد و هجوم خفاش‌ها کنار مکانی که سنگ‌ قبرهای صاحبان قبلی خانه است همه چیز را وحشت‌آورتر هم می‌کند. خانواده قصد دارند زودتر از این خانه نقل مکان کنند اما به آن‌ها گفته می‌شود که مجبورند چند روز دیگر هم صبر کنند.

فیلم سینمایی ترسناک «خانه کنار گورستان» به کارگردانی لوچو فولچی سومین قسمت از سه‌گانه مرگ (Death Trilogy) است؛ فیلمی که سال ۱۹۸۱ در ایتالیا و سایر نقاط اروپا اکران شد اما در انگلیس به در بسته خورد و پخش آن ممنوع اعلام شد تا این اثر هم به فیلم‌های ترسناکی که ممنوع شدند بپیوندد.

با فرارسیدن سال ۱۹۸۳ فیلم در ایالات متحده آمریکا منتشر شد اما مشکلات VHS باعث شد مخاطبان نتوانند بهره چندانی از این اثر سینمایی ببرند. طی دهه ۲۰۰۰ فیلم بازیابی شد و نسخه بدون سانسوری از آن در قالب دی‌وی‌دی در اختیار سینمادوستان قرار گرفت.

۱۸. Evilspeak

فیلم های ترسناک ممنوعه فیلم Evilspeak

  • کارگردان: Eric Weston
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۱
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۳ از ۱۰۰

استنلی کوپر اسمیت یک یتیم طردشده در یک مدرسه نظامی آمریکایی است که توسط دانشجویان و مربیان دیگر مورد آزار، سواستفاده و تمسخر قرار می‌گیرد.  او به عنوان تنبیه باید سرداب کلیسا را تمیز کند. او در اتاقی تاریک کتاب‌های جادوی سیاه را به همراه دفتر خاطراتی متعلق به پدر استبان پیدا می‌کند. پدر استبان یک کشیش شیطان‌پرست بوده که طی قرون وسطی از اسپانیا تبعید می‌شود. استنلی که شیفته کتاب شده از رایانه برای ترجمه متن از لاتین به انگلیسی استفاده می‌کند. او با درک قدرت جادوی سیاه شروع به ایجاد یک توده سیاه می‌کند و برای انتقام‌گرفتن از افراد گوناگون که موجب آزارش شده‌اند، نقشه می‌کشد.

این فیلم ترسناک به کارگردانی اریک وستون و فیلم‌نامه‌ای که مشترکا توسط او و جورف گاروفالو به رشته تحریر درآمده اثری آمریکایی است که در کالیفرنیا جلوی دوربین رفته اما ابتدا سال ۱۹۸۱ در ژاپن اکران شد. فیلم یک سال بعد در آمریکا به نمایش درآمد اما اکران آن با وجود حذف بخش‌هایی از فیلم تا مدت‌ها به دلیل خشونت و آنچه مسئولین وقت تمجید از شیطان‌پرستی ارزیابی کرده بودند، در بریتانیا ممنوع بود.

اما با رسیدن دهه ۲۰۰۰ بالاخره این اثر سیمایی هم در قالب‌های دی‌وی‌دی و بلوری منتشر شد؛ این‌بار بدون برش و به همان شکل صد دقیقه‌ای اولیه.

۱۹. نامتعادل (Unhinged)

فیلم ترسناک ممنوعه فیلم نامتعادل

  • کارگردان: Don Gronquist
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۲
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: –

سه زن دانشجو به نام‌های گلوریا، نانسی و تری به یک جشنواره موسیقی می‌روند. هنگام طوفان و رعد و برق ماشین زن‌ها به کنده‌ای برخورد کرده و به دره سقوط می‌کند. سه زن ماجرا پس از آنکه به خود می‌آیند به عمارتی قدیمی پناه می‌برند که یک مادر و دختر در آن ساکن‌اند.

به زنان تعارف می‌شود که آن شب به صرف شام در عمارت بمانند. بانوی عمارت درباره وحشتناک‌بودن مردان و رذالت‌های شوهر سابق خود سخن می‌گوید. هنگامی که زنان قصد خوابیدن دارند متوجه صداهایی آزاردهنده می‌شوند و البته مسائل عجیب دیگری درون این خانواده هم توجه‌شان را به خود جلب می‌کند.

«نامتعادل» به کارگردانی دان گرونکوئیست و فیلم‌نامه‌ای نوشته ریگان رمزی در پورتلند با بودجه‌ای نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار ساخته شد. فیلم اکران کوچکی در بریتانیا داشت اما مدتی بعد هنگامی که قرار بود در پلتفرم‌های ویدیویی انتشار پیدا کند به دلیل خشونت و برخی محتواهای نامناسب دیگر به لیست آثار ممنوعه افزوده شد. این اثر ترسناک سال ۲۰۰۴ با درج رده‌بندی سنی بالای ۱۸ سال در بریتانیا منتشر شد.

۲۰. ظلمت (Tenebrae)

فیلم ظلمت از فیلم های ترسناکی که ممنوع شدند

  • کارگردان: Dario Argento
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۲
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۷ از ۱۰۰

پیتر نیل رمان‌نویس آمریکایی که نویسنده آثار ترسناک است در طول تبلیغاتی‌ کتاب جدیدش به نام ظلمت به ایتالیا می‌رسد. نیل توسط عامل خود بولمر و دستیار او همراهی می‌شود اما نمی‌داند که همسر سابقش هم آن‌ها را تعقیب می‌کند.

مدت اندکی بعد پیتر شروع به دریافت پیام‌های کلاژشده‌ای از سوی یک قاتل می‌کند. قتل‌ها روند افزایشی به خود می‌گیرد و مقامات از پیتر می‌خواهند برای امنیت خودش کشور را ترک کند.

ظلمت توسط داریو آرجنتو نوشته و کارگردانی شده است. ماجرای فیلم الهام‌گرفته‌شده از وقایع زندگی خود آرجنتو است. ظاهرا یکی از طرفداران وسواسی او مدت‌ها از طریق تلفن برای این کارگردان مزاحمت ایجاد می‌کرده و از آثار او به دلیل آسیب‌رسانی روانی‌شان انتقاد می‌کرده است. آرجنتو بخش‌های زیادی از خشونت موجود در فیلم را حذف کرد اما در نهایت نتوانست مجوز اکران فیلم در کشور بریتانیا را به دست بیاورد و این فیلم هم به فهرست فیلم‌های ترسناکی که ممنوع شدند پیوست.

سه نسخه مختلف از این فیلم سینمایی منتشر شد اما نهایتا وقتی نسخه اصلی و اولیه صد و ده دقیقه‌ای این اثر ترسناک منتشر شد، فیلم به عنوان یکی از بهترین کارهای آرجنتو مورد ستایش قرار گرفت؛ این در حالی است که پیش از انتشار این نسخه ظلمت تنها یک موفقیت متوسط تجاری بود که نقدهایی منفی دریافت کرد. سال ۲۰۱۶ هم یک نسخه کاملا بازیابی‌شده، بدون سانسور و باکیفیت در قالب‌های دی‌وی‌دی و بلوری از این فیلم سینمایی منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا