سینما

۷ فیلم شبیه «آنچارتد» که سرشار از ماجراجویی‌های دیوانه‌وار هستند

پس از انتشار هفت بازی در سه نسل از کنسول بازی‌های ویدئویی، بازی ویدئویی اکشن و ماجراجویی «آنچارتد» بالاخره توانست به درون دنیای هالیوود راه یابد. این بازی که اولین بار در سال ۲۰۰۷ پخش شد، توسط امی هنینگ ساخته و پرداخته شد و توسط استودیو ناتی داگ توسعه یافت.

بازی «آنچارتد» به روایت داستانی در رابطه با جست و جوی گنج می‌پردازد که در آن، نیتن دریک به سراسر جهان سفر می‌کند و اسرار تاریخی مختلفی را کشف می‌نماید. تریلر رسمی «آنچارتد» در دسامبر ۲۰۲۱ منتشر شد و طرفداران این بازی دریافتند که در فیلم اقتباسی قرار است تام هالند در نقش ناتان دریک بازی کند و مارک والبرگ در نقش ویکتور سالی سالیوان، مربی نیت ظاهر شود که نقشی پدرانه را در زندگی او بر عهده دارد.

اگر به دنبال فیلم‌هایی هستید که همین حال و هوا را در شما به وجود آورند، باید به شما بگویم که ۷ فیلم مشابه «آنچارتد» وجود دارد که دیدنشان خالی از لطف نیست.

۷. صحرا (Sahara)

آنچارتد

  • کارگردان: برک آیستر
  • بازیگران: متیو مک کانهی، استیو زان، پنلوپه کروز
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۵
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۳۸ از ۱۰۰

متیو مک‌کانهی قبل از اینکه برای بازی در نقش‌های مهم‌تری به یک بازیگر نام آشنا تبدیل شود، در کمدی‌های رمانتیک و فیلم‌های ساخته شده در ژانر اکشن و ماجراجویی که «صحرا» محصول سال ۲۰۰۵ یکی از آن‌هاست به ایفای نقش می‌پرداخت. این فیلم که بر اساس رمان نوشته شده توسط کلایو کاسلر ساخته شده، به روایت داستان کاشف مشهوری به نام درک پیت با بازی مک‌کانهی می‌پردازد که برای جستجوی ناو جنگی گمشده کنفدراسیون که گفته شده محموله گنج داشته، استخدام می‌شود. اما چندی نمی‌گذرد که پیت درگیر توطئه‌ای می‌شود که دیکتاتوری غرب آفریقا و یک صنعتگر فرانسوی که کارخانه او، زباله‌های سمی زیادی را در آبراه‌های محلی می‌ریزند در آن نقش دارند. در این فیلم، استیو زان در نقش آل جوردینو و پنه لوپه کروز در نقش پزشک سازمان بهداشت جهانی به ایفای نقش می‌پردازند و اوا روجاس، به پیت و جووردینو در سرنگونی ژنرال دیکتاتور (با بازی لنی جیمز) کمک می‌کند. با توجه به همین خلاصه داستان می‌توان دریافت که «صحرا» یک فیلم اکشن و مبتنی بر ماجراجویی و سرگرم کننده با شخصیت‌های به یاد ماندنی است.

بیشتر بخوانید
۱۰ شخصیت‌ شرور باهوش دنیای انیمه که محبوبیت زیادی دارند

۶. در درون دریا (Into the Blue)

آنچارتد

  • کارگردان: جان استاکول
  • بازیگران: پل واکر، جسیکا آلبا، اسکات کان
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۵
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۲۱ از ۱۰۰

دهه ۲۰۰۰ زمانی بود که فیلم‌های اکشن و ماجراجویی بر پرده سینما حکومت می‌کردند. به علاوه این دوران، دوران اوج ستارگانی مانند پل واکر (از فرانچایز «سریع و خشمگین») و جسیکا آلبا (از فیلم «شهر گناه»)، بود و لذا زمانی که این زوج در سال ۲۰۰۵ در فیلم «در درون دریا» در کنار هم قرار گرفتند، توانستند فیلم بی‌نظیری را خلق کنند. داستان فیلم که در باهاما اتفاق می‌افتد، زوج جوانی به نام سم (با بازی البا) و جرد (با بازی واکر) را نشان می‌دهد که در یک جزیره زیبا استراحت می‌کنند. با این حال، وقتی دوستشان برایس (با بازی اسکات کان) به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد تا برای کشف یک گنج باستانی با او همراه شوند و به جستجوی کشتی افسانه‌ای دزدان دریایی زفیر بپردازند، همه چیز دگرگون می‌شود و آن‌ها یک هواپیمای غوطه‌ور پر از کوکائین را کشف می‌کنند. وقتی برایس تصمیم می‌گیرد کوکائین را بفروشد، اوضاع خراب‌تر از قبل می‌شود چرا که فروشنده محلی مواد مخدر به نام ریس با بازی جیمز فرین از قضیه باخبر می‌شود.

۵. گنجینه ملی (National Treasure)

آنچارتد

  • کارگردان: جان ترتل تاب
  • بازیگران: نیکلاس کیج، شان بین، جان ویت
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۴
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰

«گنجینه ملی» که یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های ساخته شده در مورد جست و جوی گنج است، نه تنها یکی از جذاب‌ترین نقش‌های نیکلاس کیج را برای او فراهم نموده بلکه یک فیلم کلاسیک مدرن محسوب می‌شود. این فیلم که به کارگردانی جان ترتل تاب که فیلم‌هایی نظیر «رقابت سرد» و «مگ» را کارگردانی نموده، ساخته شده به روایت داستان بنجامین فرانکلین گیتس با بازی نیکلاس کیج، مورخ و رمزنگاری می‌پردازد که توانسته سرنخی را کشف کند که ممکن است او را به انبوهی از آثار تاریخی فراماسونری برساند. اما مشکل این است که سرنخ بعدی در پشت اعلامیه استقلال آمریکا قرار دارد و لذا این بدان معنی است که گیت باید سند تاریخی ایالات‌متحده را که به شدت از آن محافظت می‌شود بدزدد. کیج در این فیلم با بازیگران برجسته‌ای از جمله دایان کروگر (بازیگر فیلم «حرامزاده‌های لعنتی»)، هاروی کایتل (بازیگر «سگ‌های انباری»)، جان ویت (بازیگر «حفره‌ها»)، کریستوفر پلامر (بازیگر «چاقوکشی») و شان بین (بازیگر «بازی تاج و تخت») همبازی شده بود.

بیشتر بخوانید
رتبه‌بندی ۱۲ شخصیت محبوب شیر شاه از بدترین تا بهترین

۴. مهاجم مقبره (Tomb Raider)

آنچارتد

  • کارگردان: رور اوثاگ
  • بازیگران: آلیسیا ویکاندر، والتون گاگینز، دانیل وو
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۲ از ۱۰۰

درست همانند فیلم «آنچارتد»، فیلم «مهاجم مقبره» نیز بر اساس یک سری بازی‌های اکشن و مبتنی بر ماجراجویی محبوب ساخته شده است. بازی «مهاجم مقبره» یکی از آن دست بازی‌هایی است که از زمان نسل اول کنسول‌های سونی پلی‌استیشن تولید می‌شده است. ابتدا دو فیلم با بازی آنجلینا جولی با اقتباس از این بازی‌ها ساخته شد. در سال ۲۰۱۳، فرنچایز بازی «مهاجم مقبره» مجددا راه‌اندازی شد و چندی نگذشت که هالیوود نیز همین راه را در پیش گرفت و به روز رسانی‌هایی را در طراحی کاراکترها و داستان فیلم انجام داد. این بار، آلیسیا ویکاندر (بازیگر «اکس ماکینا») بازیگر برنده اسکار، نقش لارا کرافت، کاشف و شکارچی نترس فیلم را بر عهده گرفت. در این فیلم کرافت که در جستجوی پدرش، لرد ریچارد کرافت (با بازی دومینیک وست)، است که سال‌ها قبل ناپدید شده، به جزیره‌ای دورافتاده سفر می‌کند. گویا قرار است دنباله دیگری برای این فیلم ساخته شود اما هنوز چیزی به طور رسمی اعلام نشده است.

۳. پیریت (Fool’s Gold)

آنچارتد

  • کارگردان: اندی تننت
  • بازیگران: متیو مک کانهی، کیت هادسون، ایون برمنر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۱ از ۱۰۰

مک کانهی در سال ۲۰۰۸ با بازی در فیلم «پیریت» دوباره به عرصه فیلم‌هایی با داستان‌های گنج بازگشت. فیلم «پیریت» به کارگردانی اندی تننت که جدیدا ۱۱ قسمت از سریال «روش کامینسکی» را کارگردانی کرده است، درباره یک شکارچی گنج به نام بنجامین فین فینیگان با بازی مک کانهی است که اخیرا طلاق گرفته و کاملا ورشکسته شده است. اما ناگهان سرنخی از یک محموله گنج پیدا می‌کند که در سال ۱۷۱۵ در دریا گم شده است. با این حال، زمانی که خواننده رپی که فین به او بدهکار است و از قضا مربی سابق او نیز هست به عنوان رقیبش برای یافتن گنج استخدام می‌شود اوضاع پیچیده‌تر می‌گردد. در این فیلم کیت هادسون در کنار مک‌کانهی به ایفای نقش می‌پردازد. او در آن سال در فیلم «دختر بهترین دوست من» نیز به ایفای نقش پرداخته بود. این زوج یک بار دیگر در سال ۲۰۰۳ در فیلم «چگونه مردی را در ده روز از دست بدهیم» با هم همبازی شدند. به علاوه در «پیریت» اسطوره سینما، دونالد ساترلند، در نقش نایجل هانیکات، یک فنلاندی مولتی میلیونر به ایفای نقش می‌پردازد که سعی می‌کند برای سفر دور و درازش از کسی که اتفاقا کارفرمای تس نیز است، پول بگیرد. از دیگر ستارگانی که در این فیلم حضور دارند می‌توان به ری وینستون اشاره کرد که در فیلم «بیوه سیاه» مارول محصول سال ۲۰۲۱، به عنوان یک شرور حضور داشته است. ایون برمر و کوین هارت نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید
۱۰ بازیگر که با یک فیلم سبک کاری‌شان را تغییر دادند

۲. ایندیانا جونز: مهاجمان صندوقچه گمشده (Indiana jones and Raiders of the Lost Ark)

آنچارتد

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: هریسون فورد، کارن آلن، رونالد لیسی
  • تاریخ انتشار: ۱۹۸۱
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰

سری فیلم‌های «ایندیانا جونز» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، با همکاری جورج لوکاس، واقعا جزو سوابق درخشان تاریخچه فیلم‌های اکشن محسوب می‌شوند. «ایندیانا جونز: مهاجمان صندوقچه گمشده» به روایت داستانی در سال ۱۹۳۶ می‌پردازد. در آن سال، باستان‌شناس معروف، دکتر ایندیانا جونز (با بازی هریسون فورد) توسط دولت ایالات‌متحده استخدام می‌شود تا صندوقچه گمشده‌ای را که حاوی لوح‌های سنگی ده فرمان موسی است، قبل از نازی‌ها پیدا کند. کارن آلن که برای فیلم «آدم فضایی» محصول ۱۹۸۴ نیز شناخته شده، در کنار فورد در نقش ماریون ریون‌ود، نامزد سابق جونز و همکار ماجراجوی او، به ایفای نقش می‌پردازد. این فیلم که اولین فیلم از مجموعه «ایندیانا جونز» است فیلمی واقعا استثنایی است که تماشای آن می‌تواند برایتان لذت‌بخش باشد.

۱. مومیایی (The Mummy)

آنچارتد

  • کارگردان: استیون سامرز
  • بازیگران: برنن فریزر، جان هانا، اوود فهر
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۹
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۴.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰

«مومیایی» یکی از فیلم‌های کلاسیک اواخر دهه نود بود که در آن برندن فریزر قبل از بازی در فیلم‌ها و سریال‌هایی نظیر «دوم پاترول» و «حرکت ناگهانی ممنوع» به ایفای نقش پرداخته بود. مومیایی نه تنها یک فیلم مهیج تمم عیار است، بلکه معرف فیلم‌های هیولایی کلاسیک اواخر دهه ۹۰ نیز به حساب می‌آید. «مومیایی» که به کارگردانی استیون سامرز، یعنی کسی که دنباله «مومیایی بازگشته» را نیز کارگردانی کرده ساخته شده است، داستان ریک اوکانل با بازی فریزر را روایت می‌کند.

بیشتر بخوانید
۹ رابطه‌ی عاشقانه‌ی برتر انیمه‌های استودیو جیبلی

در حالی که اوکانل در کنار سپاه فرانسه در ویرانه‌های شهر هاموناپترا می‌جنگد یک مومیایی باستانی به نام ایمهوتپ (آرنولد ووسلو) را پیدا می‌کند. چندی نمی‌گذرد که او از مصر شناس انگلیسی، اولین کارناهان (با بازی راشل وایز) و برادرش جاناتان (جان هانا) کمک می‌خواهد تا ایمهوتپ را از ویران کردن مصر باز دارد. به غیر از جلوه‌های ویژه بسیار ابتدایی به کار گرفته شده در این فیلم، می‌توان گفت که «مومیایی» به عنوان فیلمی که ۲۰ سال قبل ساخته شده خوب عمل کرده است.

منبع: collider

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا