سینما

همه مزایا و معایب بازگشت هیو جکمن در نقش ولورین

اخبار بازگشت هیو جکمن در نقش ولورین در سومین فیلم «ددپول»، فضای مجازی را به آتش کشیده است. فیلم «ددپول ۳» در چندین سال گذشته در اشکال مختلف توسعه یافته است. با وجود موفقیت چشم‌گیر دو فیلم اول مجموعه ددپول، فاصله قابل توجهی بین فیلم دوم و سوم به وجود آمده است. سومین اثر این مجموعه اندکی پس از انتشار «ددپول ۲» معرفی‌ شد اما با خرید و تصاحب آثار سینمایی و تلویزیونی استودیوی فاکس قرن بیستم توسط دیزنی، اکران آن به تاخیر افتاد. اکنون ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴ به عنوان تاریخ انتشار این فیلم تعیین شده و به این ترتیب بین زمان انتشار فیلم دوم و سوم، بیش از شش سال فاصله خواهد افتاد.

با این حال، رایان رینولدز با نمایش هر آن‌چه در چنته دارد می‌خواهد این زمان از دست‌رفته را جبران کند. جکمن با حضور خود در فیلم «لوگان» در سال ۲۰۱۷ به طور علنی از بازی در نقش ولورین کناره‌گیری کرد اما رینولدز و کوین فایگی با اصرار و روابط خود او را متقاعد کردند که دوباره برای بازی در قالب این شخصیت به دنیای سینمایی مارول بازگردد. ولورین با بازی جکمن یکی از معروف‌ترین عناصر و جنبه‌های فیلم‌های مردان ایکس است. او بازیگر نسبتا ناشناخته‌ای بود که سال ۲۰۰۰ برای بازی در مجموعه مردان ایکس انتخاب شد اما پس از ۱۷ سال بازی در این نقش، به سختی می‌توان تصور کرد که فرد دیگری این شخصیت را به تصویر بکشد.

بازگشت جکمن به این نقش هیجان‌انگیز است اما همه چیز به این خوبی‌ها نیست. شکی نیست که این بازیگر بازی برجسته دیگری را در ددپول ۳ ارائه خواهد کرد اما جنبه‌هایی از گذشته و آینده او وجود دارند که می‌توانند بر حضور او در دنیای سینمایی مارول تاثیر بگذارند. پس با هم برخی از جوانب مثبت و منفی بازگشت جکمن برای ایفای دوباره نقش ولورین را بررسی می‌کنیم.

جنبه منفی: فیلم «لوگان» یک پایان عالی برای این شخصیت بود

هیو جکمن

بزرگ‌ترین مانع درخشش دوباره جکمن در نقش ولورین کاملا آشکار است. او قبلا در «لوگان» در سال ۲۰۱۷ یک بازی عالی در قالب این شخصیت ارائه داد. وی بدون شک بهترین بازی خود را در این نقش اجرا کرد و خود فیلم نیز پایانی فوق‌العاده احساسی، تکان‌دهنده، خشن و هیجان‌انگیز برای این شخصیت رقم زد. هشدار اسپویل برای کسانی که فیلم را ندیده‌اند: (اگر قبلا این فیلم را ندیده‌اید در اسرع وقت آن را تماشا کنید) مرگ ولورین در پایان «لوگان» نه تنها تاثیر مناسبی بر خود جکمن داشت، بلکه به طرز درخشانی به دوره طولانی ۱۷ ساله او در نقش ولورین پایان داد.

بیشتر بخوانید
چرا انیمیشن «دنیای عجیب» دیزنی به یک فاجعه‌ی بزرگ تبدیل شد؟

بازگشت جکمن برای جان بخشیدن به این شخصیت پس از آن پایان بی‌نقص، ریسک خنثی کردن وزن عاطفی فیلم «لوگان» را به همراه دارد. بخشی از چیزی که آن اثر پایانی را ساخت (علاوه بر تمام داستان و کاراکترهای جیمز منگولد) این بود که این فیلم واقعا قرار بود پایانی برای جکمن و این شخصیت باشد. این پایان برخلاف بسیاری از مرگ‌ها در فیلم‌های مارول، واقعی به نظر می‌رسید و قرار نبود آن نسخه از این شخصیت دوباره به سینما بازگردانده شود. آن فیلم در واقع خداحافظی با شخصیتی محبوب و قدیمی بود اما اکنون با بازگشت او در «ددپول ۳»، حضور جکمن در فیلم «لوگان» در واقع دیگر پایان کار نیست.

حالا این نگرانی‌ها تا حدودی برطرف شده است. رینولدز در ویدیویی که توسط او و جکمن منتشر شده بیان می‌کند که «داستان لوگان در سال ۲۰۲۹ اتفاق می‌افتد و روایتی کاملا مجزاست و لوگان در لوگان درگذشته است.» در همین حال، منگولد نیز در توییتر خود گقت که اصلا نگران توسعه ددپول ۳ نیست. او گفت: «لوگان همیشه در لوگان باقی خواهد ماند و فرقی ندارد که دوباره در یک چندجهانی یا پیش‌درآمد یا سایر داستان‌ها ظاهر شود یا نه.» بنابراین حتی در نظر کارگردان لوگان نیز بازگشت جکمن در ددپول ۳، اهمیت فیلم لوگان را از بین نمی‌برد. این دیدگاه خوب است، زیرا فیلم‌ لوگان بدون توجه به آن‌چه در اطراف آن اتفاق می‌افتد همیشه به عنوان یک داستان مستقل وجود خواهد داشت. علاوه بر این، ددپول یک سری چندوجهی است و مطمئنا به نوعی اشاراتی به وقایع لوگان خواهد داشت.

جنبه مثبت: همکاری با رایان رینولدز

هیو جکمن

یکی از نکات مثبت اصلی درباره بازگشت جکمن، همکاری او با رینولدز است. جکمن و رینولدز همیشه حتی در خارج از صفحه نمایش نیز مانند یک روح در دو بدن بوده‌اند. آن‌ها دائما دوستی و رفاقت خود را در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند و اعلان‌های ویدیویی حضور ولورین در «ددپول ۳» به خوبی نمایانگر این موضوع است. آن‌ها اغلب به شوخی تظاهر به خصومت و دشمنی بین خود می‌کنند و این خط مطمئنا به نوعی در این فیلم جدید نیز ادامه خواهد داشت. رینولدز حتی در هر دو فیلم قبلی ددپول نیز به دشمنی و در عین حال دوستی شخصیت‌هایشان اشاره کرده که همین قضیه می‌تواند راه را برای حضور جکمن در «ددپول ۳» هموار کند.

بیشتر بخوانید
بهترین مارک خودکار (راهنمای خرید)

دوستی آن‌ها در سال ۲۰۰۹ در فیلم «ریشه‌های مردان ایکس: ولورین» آغاز شد. آن فیلم که در میان طرفداران به عنوان یکی از بدترین فیلم‌های مردان ایکس شناخته می‌شود، اولین حضور رینولدز روی پرده سینما به عنوان ددپول بود. این حضور چندان موفقیت‌آمیز نبود و رینولدز در هر دو فیلم اختصاصی خود در ددپول، شوخی‌های زیادی درباره آن فیلم انجام داده است. مطمئنا این شوخی‌ها در «ددپول ۳» به طور قابل توجهی تشدید خواهند شد، زیرا این اولین بار است که شخصیت‌های ددپول و ولورین در یک فیلم در کنار یکدیگر ظاهر می‌شوند.

جدای از این، در واقع تا حدودی تعجب‌آور است که این اولین موقعیتی است که این دو بازیگر پس از «ریشه‌های مردان ایکس» در یک فیلم با هم کار می‌کنند. حرفه کاری آن‌ها بدون احتساب حضورهای کوتاهشان در فیلم‌های یک‌دیگر، در سال‌های اخیر کاملا مجزا از یکدیگر بوده است. آن‌ها کاملا با هم هماهنگ هستند و واقعا عجیب به نظر می‌رسد که هیچ استودیویی قبل از این، از این دو بازیگر در کنار هم استفاده نکرده است. یک فیلم کمدی رفاقتی با حضور هیو جکمن و رایان رینولدز اثری خنده‌دار و عالی خواهد بود. این اتفاق بالاخره تحت عنوان «ددپول ۳» رخ خواهد داد و مطمئنا طرفداران معمولی و سرسخت این دو بازیگر را به شدت هیجان‌زده خواهد کرد.

جنبه منفی: به تعویق افتادن بازگشت ولورین

هیو جکمن

قبل از این اعلامیه و اطلاعیه، به نظر می‌رسید  که شانسی برای بازگشت جکمن در قالب شخصیت ولورین وجود ندارد. گمانه‌زنی‌های بی‌پایانی درباره بازیگر بعدی ولورین، زمانی که این شخصیت به ناچار وارد دنیای سینمایی مارول شد، وجود داشت. دنیای سینمایی مارول سبکی متفاوت از فیلم‌های مردان ایکس فاکس دارد و معرفی ولورین احتمالا در نهایت از طریق چند ترفند مرتبط با چندجهانی یا معرفی همه مردان ایکس در یک مقطع زمانی انجام خواهد شد. با این حال، تعداد بسیار کمی از مردم به بازگشت دوباره جکمن باور داشتند. علاوه بر این، شایعات زیادی مبنی بر حضور تارون اجرتون در این نقش وجود داشت. پیش از این، نشانه‌های متعددی مبنی بر حضور جهش‌یافته‌ها در دنیای سینمایی مارول وجود داشته و حتی سریال «شی‌هالک» نیز اشاره‌ای نه چندان ظریف به شخصیت ولورین کرده بود.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم برتر زیرژانر «نبرد سلطنتی» (بتل رویال) بر اساس رتبه‌بندی IMDb

با این حال، بازگشت جکمن در «ددپول ۳» یک عنصر غیرمنتظره را به کل این معادله اضافه می‌کند. طبق اخبار، سومین فیلم ددپول در چارچوب دنیای سینمایی مارول روایت می‌شود اما چگونگی این روال هنوز مشخص نیست. دنیای سینمایی مارول مفهوم چندجهانی را در آثاری مانند «لوکی»، «دکتر استرنج‌ ۲» و فیلم‌های انتقام‌جویان مد نظر قرار داده و خواهد داد و این رویکرد در قبال ولورین نیز منطقی‌تر خواهد بود. محتمل‌ترین سناریو این است که ددپول با بازی رینولد راهی برای خروج از دنیای مردان ایکس فاکس و ورود به دنیای سینمایی مارول پیدا کند. شاید او این کار را با کمک نسخه‌ای از ولورین با بازی جکمن انجام دهد.

بعید است که جکمن برای مدت زمانی طولانی در فیلم نقش این شخصیت را بازی کند. بازگشت او به این نقش مطمئنا کوتاه خواهد بود و تنها احتمال حضور دیگر او در دنیای سینمایی مارول، فیلم «انتقام‌جویان: جنگ‌های مخفی» است. ولورین جکمن به احتمال زیاد به جمع کاراکترهای اصلی دنیای سینمایی مارول اضافه نخواهد شد. با این اوصاف، حضور او در «ددپول ۳» به این معناست که مدتی طول خواهد کشید تا یک ولورین جدید به دنیای سینمایی مارول معرفی شود. این اتفاق به طور بالقوه تا قبل یا بعد از «جنگ‌های مخفی» رخ نخواهد داد. حتی فکر کردن درباره بازگشت جکمن نیز هیجان‌انگیز است اما به احتمال زیاد مردان ایکس اصلی در دنیای سینمایی مارول جایی ندارند و کوین فایگی و افراد حاضر در استودیو احتمالا می‌خواهند این تیم را با حضور افرادی کاملا جدید بازسازی کنند.

جنبه مثبت: یک ایده ساده و عالی

هیو جکمن

بهتر است درگیر چالش‌های بازگشت جکمن در «ددپول ۳» و مشکلات مرتبط‌ با تداوم حضور او در دنیای سینمایی مارول نشوید. اگر این دنیای سینمایی به همان شکل متعارف خود پیش می‌رفت چنین چیزی اتفاق نمی‌افتاد. رینولدز و استودیوی مارول جکمن را برمی‌گردانند، زیرا چشم‌انداز کراس‌اوور رایان رینولدز/ددپول و هیو جکمن/ولورین بسیار جذاب است و نمی‌توان در برابر آن مقاومت کرد. ولورین یکی از نمادین‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نقش‌های جکمن است و بدون شک یک فیلم جدید با حضور او طرفداران را هیجان‌زده خواهد کرد.

بیشتر بخوانید
۷ فیلم ابرقهرمانی برتر مانند بتمن که برای مارول یا DC نیستند

هدف «ددپول ۳» این نیست که خود را به عنوان یک اثر بزرگ و تعیین‌کننده در دنیای سینمایی مارول معرفی کند. این فیلم صرفا قرار است سرگرم‌کننده باشد. بازگشت ولورین با بازی جکمن در این فیلم به این معناست که یک اثر فوق‌العاده سرگرم‌کننده، خنده‌دار و هیجان‌انگیز را در پیش داریم. باز هم یک قدم به عقب برگردید و ماهیت این فیلم خارج از چارچوب دنیای سینمایی مارول را در نظر بگیرید. یک فیلم با حضور ددپول و ولورین با بازی رینولدز و جکمن دقیقا همان چیزی است که طرفداران فیلم‌های کمیک مشتاق دیدن آن هستند. با درگیر شدن بیش از حد در جزئیات یا تدارکات جهان، لذت و هیجان این فیلم را برای خود به صفر می‌رسانیم.

بازگشت جکمن به «ددپول ۳» نمونه دیگری از تمایل فایگی برای خارج شدن از چارچوب ۱۵ ساله دنیای سینمایی مارول است. مارول پس از حماسه بی‌نهایت در واقع خطوط داستانی مختلفی را در دنیای سینمایی مارول امتحان کرده است. جدیدترین نمونه این روند، «گرگینه شب» است که بیشتر از آن که فصلی کاملا مرتبط با یک جهان بزرگ‌تر باشد یک فیلم ترسناک است. درست است که ایده کلی یک جهان سینمایی با اتخاذ این رویکرد می‌تواند از هم پاشیده شود اما این جریان، آزادی و خلاقیت بیشتری را در اختیار افراد درگیر در پروژه قرار می‌دهد. حتما لازم نیست که «ددپول ۳» یک رویداد بزرگ در دنیای سینمایی مارول مانند فیلم‌های انتقام‌جویان باشد. این اثر فقط باید یک فیلم عالی باشد. رینولدز و فایگی این را می‌دانند و با بازگرداندن جکمن، هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا فیلم را تا حد امکان خنده‌دار و هیجان‌انگیز جلوه دهند.

منبع: movieweb

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا