سینما

۱۰ فیلم و انیمیشن احساسی برتر دیزنی پلاس که باید ببینید

وقتی دل‌تان یک فیلم اکشن، کمدی یا موزیکال می‌خواهد، انتخاب یک فیلم خانوادگی از دیزنی پلاس (Disney+) کاری راحت است؛ گزینه‌های بی‌پایانی دارید، از مارول (Marvel) گرفته تا کلاسیک‌های دیزنی و غیره. اما وقتی پای درام، یکی از مجموعه‌ ژانرهای کوچک‌تر در این پلتفرم پخش آنلاین وسط باشد، ممکن است کمی به مشکل بر بخورید. ما چیزهایی را که دیزنی پلاس برای ارائه دارد، بررسی کرده و بهترین درام‌هایی را دست‌چین کرده‌ایم که احساسات شما را برمی‌انگیزند، اشک‌تان را درمی‌آورند و بسیار انگیزشی هستند.

دیزنی پلاس درام‌های عالی متنوعی برای تمام خانواده دارد، از جمله انیمیشن‌های محبوب و گریه‌آور پیکسار، فیلم‌های تاریخی، ماجراجویی‌های فانتزی و عاطفی، و موزیکال‌های نامزد اسکار. هر کسی که به درام علاقه داشته باشد، می‌تواند چیزی مطابق با سلیقه‌ی خود پیدا کند.

۱. انیمیشن/لایو اکشن «کریستوفر رابین» (Christopher Robin)

انیمیشن/لایو اکشن «کریستوفر رابین» دیزنی پلاس

  • سال اکران: ۲۰۱۸
  • کارگردان: مارک فورستر
  • بازیگران: ایوان مک‌گرگور، هایلی اتول
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۲ از ۱۰۰

در «کریستوفر رابین» که ترکیبی از فیلم و انیمیشن است، شخصیت اصلی بزرگ شده و تبدیل به مرد خانواده‌دار بدخلق و مستأصلی شده است که حس سرزنده‌ی تخیل و شادی خود را از دست داده است. ما کریستوفر رابین مسن‌تر (ایوان مک‌گرگور) را وقتی می‌بینیم که از جنگ جهانی دوم برگشته و چنان غرق شغل بانکداری‌اش شده است که نمی‌تواند برای خانواده‌اش وقت بگذارد. البته، این یعنی دوستان بامحبت جنگل هزار جریب باید به نجات او بیایند و اهمیت خانواده، عشق و یک زندگی پر از شادی را به کریستوفر یادآوری کنند.

این برداشت بسیار بالغانه‌تر و مالیخولیایی از داستان «پو خرسه» (Winnie thePooh) و دوستانش که به کارگردانی مارک فورستر (کارگردان «در جست‌وجوی ناکجاآباد – Finding Neverland) و با کمک تیمی از نویسندگان شامل الکس راس پری («بوی او» – Her Smell)، تام مک‌کارتی («اسپات‌لایت» – Spotlight) و الیسون شرودر («ارقام پنهان» – Hidden Figures) ساخته شده، شبیه ترکیب فیلم «هوک» (Hook) با «چه زندگی شگفت‌انگیزی» (It’s A Wonderful Life) است. فیلم باری عاطفی دارد که بزرگسالان زیادی می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند، و حسی جادویی دارد که عضو جدایی‌ناپذیر شخصیت‌های ای. ای. میلن است.

۲. درام زندگی‌نامه‌ای «ارقام پنهان» (Hidden Figures)

درام زندگی‌نامه‌ای «ارقام پنهان»

  • سال اکران: ۲۰۱۶
  • کارگردان: تئودور ملفی
  • بازیگران: تراجی پی. هنسون، اکتاویا اسپنسر، جنل مونی، کوین کاستنر، کیرستن دانست، جیمز پارسونز
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰

قطعاً فیلم‌های تاریخی زیادی دیده‌ایم که مردان قهرمان سفیدپوستی را نشان می‌دهند که به فضا رفته‌اند، از «آپولو ۱۳» (Apollo 13) گرفته تا «نخستین انسان» (First Man) و غیره. «ارقام پنهان» که بر اساس کتابی از مارگوت لی شترلی ساخته شده اس، داستان‌های واقعی و نسبتاً گمنام سه زن سیاهپوست را به پرده‌ی سینما می‌آورد که نقشی کلیدی در رقابت فضایی ایفا کردند.

در این فیلم که نامزد اسکار شده است، تراجی پی. هنسون در نقش کاترین جانسون، اکتاویا اسپنسر در نقش دورتی واگان، و جنل مونی در نقش مری جکسون بازی می‌کنند؛ سه ریاضی‌دان که سال ۱۹۶۱ در ناسا کار می‌کردند و در سفر فضانورد جان گلن، اولین امریکایی که به دور زمین چرخید، نقشی حیاتی داشتند. این مهندسان زن که به «کامپیوترهای انسانی» مشهور بودند، با عجله اعداد را خرد و معادلات را حل می‌کردند تا از مختصات ایمن پرتاب و فرود موشک، اطمینان حاصل کنند. اما با توجه به اینکه داستان در دهه‌ی ۱۹۶۰ رخ می‌دهد، تأکید فیلم بر این موضوع است که چطور زنان سیاهپوست در ناسا با تبعیض و تفکیک روبه‌رو بودند.

بیشتر بخوانید
۱۶ فیلم جذاب کریسمسی که درباره‌ی کریسمس نیستند

«ارقام پنهان» که یک درس تاریخی هالیوودی آموزنده و در عین حال سرگرم‌کننده است، برای مخاطبان جوان‌تر عالی است، چرا که لحن شاد و سرزنده‌اش را با حقایق سنگین‌تری از تبعیض نژادی و نابرابری جنسیتی، متعادل می‌کند. به‌علاوه، ما سه بازی فوق‌العاده از هنسون، اسپنسر و مونی می‌بینیم که هر کدام مقادیر فراوانی طنز، جذابیت و بار عاطفی به فیلم اضافه می‌کنند.

۳. انیمیشن «بالا» (Up)

انیمیشن «بالا»

  • سال اکران: ۲۰۰۹
  • کارگردان: پیت داکتر
  • صداپیشگان: اد اسنر، کریستوفر پلامر، جردن ناگای، باب پترسون، دلروی لیندو
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰

سه کلمه‌ی سکانس ابتدایی «بالا» کافی است تا همین الان هم اشک شما را درآورد. سکانس ابتدایی فیلم نامزد اسکار «بالا»، بدون شک ناراحت‌کننده‌ترین ده دقیقه‌ی تاریخ پیکسار، و همچنین یکی از بهترین فضاسازی‌های عاطفی در یک فیلم انیمیشن است، و به‌ خاطر همین سکانس است که «بالا» همچنان به بهترین شکل نشان می‌دهد که یک فیلم کودک می‌تواند چقدر بالغانه، تأثیرگذار و فراموش‌نشدنی باشد. ما شکوفایی یک داستان عاشقانه‌ی کامل را در ابتدای فیلم می‌بینیم، از اولین روزی که کارل ده‌ ساله، دوست ماجراجویش الی را می‌بیند، تا ازدواج‌شان و یک زندگی پر از رؤیا و پس‌انداز برای سفرشان به آبشار مرموز پارادایس.

برای کسانی که «بالا» را ندیده‌اند، داستان را لو نمی‌دهم، اما این فیلم از همان ابتدا احساسی است و کارل پیر را به همراه جست‌وجوگر جوانی به نام راسل، به سفری حماسی به امریکای جنوبی می‌برد. چیزی که پیکسار را برای مدتی طولانی یک استودیوی خاص کرده، این است که چطور دنیاهای تخیلی را با احساسات ملموسی ترکیب می‌کند که به‌ندرت در فیلم‌های کودکان به آن‌ها پرداخته می‌شود. «بالا» همچنان مثالی زیبا از کاری است که پیکسار به بهترین شکل انجام می‌دهد؛ شما را با ترکیبی از خنده، گریه و امید رها می‌کند.

محصولات مرتبط با انیمیشن «بالا» در دیجی‌کالا

۴. فیلم لایو اکشن «اژدهای پیت» (Pete’s Dragon)

فیلم لایو اکشن «اژدهای پیت» دیزنی پلاس

  • سال اکران: ۲۰۱۶
  • کارگردان: دیوید لاوری
  • بازیگران: برایس دالاس هاوارد، اوکس فگلی، وس بنتلی، کارل اوربان، اونا لارنس، رابرت ردفورد
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۸ از ۱۰۰

«اژدهای پیت» اثر دیوید لاوری بهترین بازسازی لایواکشن مدرن در دیزنی است. این ترکیب فیلم و انیمیشن محصول ۲۰۱۶ برداشتی عالی و عمیقاً تأثیرگذار از فیلم موزیکال و احساساتی سال ۱۹۷۷ است، و داستان پسری یتیم را روایت می‌کند که با یک اژدهای سبز پشمالو دوست می‌شود.

در این نسخه که در شمال غرب اقیانوس آرام و در دهه‌ی ۱۹۸۰ رخ می‌دهد، گریس (برایس دالاس هاوارد) یک جنگل‌بان است که هرگز داستان‌هایی را که پدرش (رابرت ردفورد) از اژدهایی در اعماق جنگل تعریف می‌کرد باور نداشت؛ تا وقتی به پیت (اوکس فگلی) برخورد می‌کند، پسری ده‌ ساله که می‌گوید سال‌هاست با دوست اژدهایش در جنگل زندگی می‌کند. طبق معمول، بزرگ‌ترها حرف بچه را باور نمی‌کنند، و پیت سعی می‌کند پیش اژدهایش، الیوت شیرین و دوست‌داشتنی برگردد، پیش از آنکه شکارچیان محلی او را پیدا کنند.

بیشتر بخوانید
آیا انیمیشن «پینوکیو» گیرمو دل تورو برای بچه‌ها مناسب است؟

چیزی که «اژدهای پیت» دیزنی را این‌قدر خاص می‌کند، رویکرد آرام و خوددارانه‌ی لاوری است که بنیان عناصر فانتزی فیلم را در احساساتی ملموس بنا می‌کند. لاوری که نویسنده و کارگردان «داستان یک روح» (A Ghost Story) و «شوالیه‌ی سبز» (The Green Knight) هم بوده است، معجزه‌ای کودکانه را به تصویر می‌کشد که در کنار انیمیشن دیجیتالی فوق‌العاده و فیلمبرداری باشکوه باعث می‌شود احساس کنید همان‌جا با پیت هستید، و سوار بر پشت اژدهایی جادویی میان درختان باستانی پرواز می‌کنید.

۵. درام زندگی‌نامه‌ای «ملکه‌ی کاتوه» (Queen of Katwe)

درام زندگی‌نامه‌ای «ملکه‌ی کاتوه»

  • سال اکران: ۲۰۱۶
  • کارگردان: میرا نایر
  • بازیگران: لوپیتا نیونگو، دیوید اویلوو
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

حتی اگر فکر می‌کنید تمام فیلم‌های خوب (و یا سریال‌های دراماتیک) با موضوع شطرنج را دیده‌اید، احتمالش هست که این یکی را از قلم انداخته باشید. «ملکه‌ی کاتوه» درام کمتر دیده‌شده‌ای از میرا نایر (کارگردان «میسیسیپی ماسالا» – Mississippi Masala و «عروسی مانسون» – Monsoon Wedding)، داستان حقیقی فیونا موتسی، یک قهرمان بین‌المللی شطرنج از اوگاندا، را روایت می‌کند. «ملکه‌ی کاتوه» که با اقتباس از کتاب غیرداستانی تیم کروترز ساخته شده، یکی از دلگرم‌کننده‌ترین و خوشایندترین فیلم‌های شطرنج‌محور موجود است.

مادینا نالوانگای تازه‌کار، اولین فیلمش را در نقش فیونا بازی می‌کند، دختر ده‌ ساله‌ای از کاتوه اوگاندا، که به لطف یک مربی محلی ورزش جوانان به نام رابرت کاتنده (دیوید اویلوو)، شطرنج را کشف می‌کند و عاشق آن می‌شود. فیونا و تیمش با راهنمایی رابرت به مسابقات سفر می‌کنند و فیونا  آنجا به سرعت مدعی قهرمانی می‌شود.

اما «ملکه‌ی کاتوه» تنها یک درام ورزشی نیست؛ این فیلم نایر زندگی سرشار از فقر فیونا در کاتوه را به تصویر می‌کشد، و همین‌طور اختلافات اقتصادی و اجتماعی شدیدی که یک دختر جوان در سفرهای بین‌المللی تجربه می‌کند و بازیکنانی را از خانواده‌های ثروتمندتر و برخوردارتر می‌بیند. به لطف کارگردانی نایر و بازی قوی اویلوو، نالوانگا و لوپیتا نیونگو (که نقش مادر فیونا را بازی می‌کند)، فیلم از لحن کلیشه‌ای شیرین و دیزنی‌وار دوری جسته و داستانی صادقانه و انگیزشی را روایت می‌کند.

۶. انیمیشن «داستان اسباب‌بازی ۳» (Toy Story 3)

انیمیشن «داستان اسباب‌بازی 3»

  • سال اکران: ۲۰۱۰
  • کارگردان: لی آنکریچ
  • بازیگران: تام هنکس، تیم آلن، جون کیوسک، ند بیتی، دان ریکلس، مایکل کیتون، والاس شاون، جان راتزنبرگر، استل هریس، جودی بنسون، بلیک کلارک
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰

وقتی به فیلم‌های «داستان اسباب‌بازی»، محصول مشترک دیزنی و پیکسار، فکر می‌کنید، شاید الزاماً درام به ذهن‌تان نرسد، اما سومین فیلم از این فرنچایز کلاسیک پیکسار، احساسی‌ترین حالت خود را به نمایش می‌گذارد. هیچ‌چیز ناراحت‌کننده‌تر از تماشای اندی نیست که حالا نوجوانی بالغ شده، به کالج می‌رود و وودی، باز و باقی گروه را پشت سر رها می‌کند. بعد از این باید با زجر تماشا کنید که اسباب‌بازی‌ها از یک کامیون حمل زباله فرار می‌کنند و فکر می‌کنند صاحب‌شان دارد بی‌تفاوت آن‌ها را دور می‌اندازد. و بعد سکانس ویرانگر کوره‌ی زباله‌سوزی را داریم، که به‌ نظر من نقطه‌ی اوج گریه در سینمای پیکسار است.

بیشتر بخوانید
فیلم‌هایی با لوکیشن‌های وجدآور که انگیزه‌ی سفر می‌دهند

«داستان اسباب‌بازی ۳» یکی از آن دنباله‌های کمیاب اما بی‌نقص است که می‌داند چطور تأثیر عاطفی یک داستان محبوب کودکان را عمیق‌تر کند و همان‌چیزهایی را که قبلاً دیده‌ایم دوباره تکرار نکند. هنوز مقدار زیادی از طنز خنده‌دار «داستان اسباب‌بازی» و هوش پیکسار باقی مانده، اما «داستان اسباب‌بازی ۳» هسته‌ی عاطفی این مجموعه است که بدون توجه به سن‌مان، بر اهمیت اسباب‌بازی‌های کودکی تأکید می‌کند.

۷. فیلم لایو اکشن «مولان» (Mulan)

فیلم لایو اکشن «مولان»

  • سال اکران: ۲۰۲۰
  • کارگردان: نیکی کارو
  • بازیگران: لیو ییفئی، دانی ین، یوسون آن، جیسون اسکات لی، گونگ لی، ران یوان، جت لی، تزی ما
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۳ از ۱۰۰

بازسازی لایواکشن دیزنی از انیمیشن محبوب «مولان» چندان با نسخه‌ی اصلی سال ۱۹۹۸ متفاوت نیست، اما بخش‌های دراماتیک‌تر و اکشن‌محوری را به داستان افسانه‌ای این جنگجوی چینی اضافه می‌کند. در نسخه‌ی کارگردان نیکی کارو، ما همچنان داستان هوا مولان (ییفئی لیو) را دنبال می‌کنیم، یک زن جوان شجاع و جنگجویی بسیار ماهر که تحت فشار رسوم فرهنگی و جنسیتی و ازدواج‌های قراردادی است. هر چند برای نجات پدر پیر و زخمی‌اش (تزی ما) از رفتن به نبرد برای دفاع از امپراتور (جت لی)، مولان خود را یک مرد جا می‌زند و فرار می‌کند تا تبدیل به سربازی ماهر شود.

در این بازسازی، ما ترانه‌های جذاب، حاضرجوابی‌های یک اژدهای سخنگو و حتی نشانی از داستانی عاشقانه نمی‌بینیم. در عوض، کارو بر فداکاری‌ها و رشادت‌های یک جنگجوی زن تمرکز می‌کند. این «مولان» با سکانس‌های اکشن بسیار باکیفیت، و افزودن یک شخصیت شرور زن جدید (ساحره‌ی تغییرشکل‌دهنده‌ی گونگ لی) و لحنی جدی‌تر از فیلم اصلی، بیشتر داستانی درباره‌ی شخصیت‌های زن قوی و درک‌نشده است.

۸. انیمیشن «شیرشاه» (The Lion King)

انیمیشن «شیرشاه»

  • سال اکران: ۱۹۹۴
  • کارگردان: راجر آلرز، راب مینکاف
  • بازیگران: جان تیلور توماس، متیو برودریک، جیمز ارل جونز، جرمی آیرونز، مویرا کلی، نیکتا کالام، ارنی سابلا، ناتان لین، روان اتکینسوند
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰

هیچ‌یک از فهرست‌های برترین درام‌های دیزنی، بدون نام «شیرشاه» یگانه کامل نیست. اهمیتی ندارد که شما و خانواده‌تان آن را یک بار دیده‌اید یا چندین بار؛ هر چقدر که این فیلم کلاسیک محصول سال ۱۹۹۴ را ببینید، باز هم کم است. شیرینی دیدار دوباره‌ی سیمبا و نالا، طنز احمقانه‌ی تیمون و پومبا، وحشت اسکار، اضطراب گله‌ی رم‌کرده و البته سلطان تمام صحنه‌های گریه‌دار انیمیشن‌های دیزنی، مرگ موفاسا.

وقتی درباره‌ی فیلم‌های انیمیشنی فکر می‌کنم که در کودکی احساساتم را برانگیختند، بلافاصله «شیرشاه» به ذهنم می‌رسد. اما چیزی که داستان ویرانگر غم و فقدان آن را این‌طور در کودکی ملموس می‌کند، روشنی و شادی بی‌دغدغه‌ی ترانه‌های فیلم است. شاید خانواده‌تان برای موفاسا گریه کنند، اما به‌زودی آن چرخه‌ی حیات دوباره بازمی‌گردد و می‌بینید که با لبخندی بر لب دارید ترانه‌ی «هاکونا ماتاتا» Hakuna Matata را با هم می‌خوانید. همه باید این انیمیشن شاهکار دیزنی را ببینند.

بیشتر بخوانید

محصولات مرتبط با انیمیشن «شیرشاه» در دیجی‌کالا

۹. فیلم موزیکال «داستان وست‌ ساید» (West Side Story)

فیلم وست‌ساید استوری دیزنی پلاس

  • سال اکران: ۲۰۲۱
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: انسل الگورت، آریانا دبوز، دیوید آلوارز، مایک فیست، ریتا مورنو، ریچل زگلر
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰

هر خانواده‌ای که طرفدار موزیکال‌های برادوی باشد، از تماشای برداشت خیره‌کننده‌ی استیون اسپیلبرگ از «داستان وست ساید» لذت خواهد برد، که داستان آن در محله‌ی آپر وست ساید منهتن رخ می‌دهد. ماریا (ریچل زگلر)، یک دختر اهل پورتوریکو، عاشق تونی (انسل الگورت)، پسری سفیدپوست و رهبر سابق گروه تبهکاری جتس می‌شود. گروه جتس و شارکس، که گروه خلافکاری پورتوریکویی‌هاست، دائماً در جنگ و جدل هستند، و به‌ خاطر همین جنگ و رقابت آن‌هاست که تونی و ماریای عاشق هرگز نمی‌توانند با هم باشند.

این نسخه از داستان این عشاق نگون‌بخت، ترانه‌های کلاسیک زیادی از لئونارد برنستاین و استیون سوندهایم در خود دارد، اما مهم‌تر از همه ایراد اصلی نسخه‌ی اصلی سال ۱۹۶۱ را که برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم اسکار هم شده بود، برطرف می‌کند و افراد رنگین‌پوست واقعی را در فیلم می‌گنجاند. اگرچه هنوز نقدهایی به فیلم وارد است، اما جدیدترین نسخه‌ی «داستان وست ساید» می‌درخشد و دلیل آن بازی بازیگران لاتینش از جمله آریانا دبوز است که برای بازی‌اش در نقش آنیتای پرانرژی، برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد.

۱۰. درام نئووسترن/کمدی «گودال‌ها» (Holes)

درام نئووسترن/کمدی «گودال‌ها» دیزنی پلاس

  • سال اکران: ۲۰۰۳
  • کارگردان: اندرو دیویس
  • بازیگران: شایا لباف، سیگورنی ویور، جان ویت، پاتریشا آرکت، تیم بلیک نلسون
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۸ از ۱۰۰

نفرین‌های خانوادگی و گنج مدفون عناصر اصلی هر فیلم کودکی هستند. همه‌ی ما در طول رشد دوست داریم باور کنیم که گنجی مخفی در انتظار ماست تا کشفش کنیم، و اگر اوضاع خوب پیش نرود، دل‌مان می‌خواهد یک نفرین قدیمی را مقصر بدانیم. داستان استنلی یلنتس چهارم (شایا لباف) در «گودال‌ها» هم همین است، پسری نوجوان از خانواده‌ای که سال‌هاست نفرین شده‌اند. استنلی پس از اینکه به دزدیدن یک جفت کفش متهم می‌شود، به یک ندامتگاه بیابانی فرستاده می‌شود که در آن پسران جوان را تنبیه کرده و مجبورشان می‌کنند کل روز گودال بکنند تا «شخصیت‌شان شکل بگیرد». اما استنلی که به مرور لقب «غارنشین» را دریافت می‌کند، وقتی یک صندوق پر از طلا می‌یابد، دلیل کندن این گودال‌ها را می‌فهمد؛ گنجی که خانواده‌اش را به گذشته‌ای غمگین پیوند می‌زند.

«گودال‌ها» که با اقتباس از رمان نوجوانی به همین نام ساخته شده، یک داستان نوجوان ماجراجویانه‌ و کمیاب است که هیجان، احساسات و طنز را با هم ترکیب می‌کند و همچنین فیلمی بسیار سرگرم‌کننده است.

منبع: mashable

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا