سینما

برای نوشتن و جلوگیری از حواس‌پرتی، اتاقمان را چگونه بچینیم؟

نوشتن چه بخشی از شغل‌تان باشد چه سرگرمی، یا اگر دوست‌ داشته باشید نویسنده یا فیلمنامه‌نویس شوید و در رؤیاهایتان خودتان را نویسنده تصور می‌کنید، جز علاقه و استعداد، فضای مناسب می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. یک اتاق مخصوص نوشتن می‌تواند شما را باانگیزه و مولد کند، و حواس‌پرتی‌هایی را که تعداد کلمات‌تان را پایین نگه می‌دارند محدود کند. دیگر همه می‌دانیم که امروز عوامل اختلال حواس چقدر زیاد است. از آلودگی‌های صوتی شهری و خانگی که بگذریم گوشی‌های هوشمند و نوتیفیکشن‌های شبکه‌های اجتماعی یکی از عوامل اصلی عدم تمرکز و حواس پرت همه‌ی ماست.

اگرچه نوشتن در کافی‌شاپ، اتاق خواب‌تان یا روی مبل ممکن است برای فعالیت‌های کوتاه مناسب باشد، اما اگر واقعاً می‌خواهید تمرکز کنید، این‌ها مکان‌های ایده‌آلی نیستند. شاید نتوانید زمان یافتن الهامات‌تان را کنترل کنید، اما می‌توانید فضایی بسازید که دعوت‌کننده باشد و بتوانید الهامات‌تان را روی کاغذ پیاده کنید. در فیلم‌ها شاید دیده باشید یا در کتاب‌ها خوانده باشید که اتاق و محل زندگی نویسنده معمولاً جایی است دور از شهر نزدیک طبیعت در سکوت و خلوتی خاص هرچه دور از شهر است، و معمولاً هم پنجره‌ای دارد رو به درخت و کوه و دشت و جنگل و دریا. این‌ها خب الهام‌بخش است. طبیعت الهام‎‌بخش است. حالا شاید همه امکان نقل مکان به خارج از شهر را نداشته باشند و مجبور باشند در شهر بمانند. خب در این صورت چاره چیست؟ این‌ها اگر بخواهند نویسنده شوند باید چه جور اتاق و فضایی برای خود دست و پا کنند؟ شاید این مطلب برای خلق فضای مناسب به شما کمک کند.

فضایتان کجاست؟

فضای اتاق نویسنده کجاست؟

مهم‌ترین چیزی که در خلق فضایی برای نوشتن باید در نظر بگیرید، این است که می‌خواهید فضایتان دقیقاً کجا باشد. در حالت ایده‌آل، بهتر است فضایی با ابعاد مناسب داشته باشید که بتوانید در آن میزی قرار دهید -درست است که می‌توان لپ‌تاپ را روی پا گذاشت و هر کجا نشست اما خب همه می‌دانیم این برای سلامت بدن‌مان هیچ خوب نیست- و فضای کافی برای یک صندلی راحت و انبار کردن وسایل نیز داشته باشید. علاوه بر این، دفتر کاری می‌خواهید که دور، ساکت و مناسب کار باشد.

بیشتر بخوانید
۵ اقتباس سینمایی از آثار هاروکی موراکامی که باید تماشا کنید

اگر به‌ طور اتفاقی یک اتاق خالی در خانه‌تان دارید، شاید دیگر نیازی به تصمیم‌گیری نداشته باشید. به‌ هر حال، احتمالاً فکر بهتری است که میزتان را به آنجا ببرید تا اینکه بخواهید در یک اتاق نشیمن شلوغ، فضایی برای نوشتن خلق کنید.

متأسفانه همه‌ی ما آن‌قدر خوش‌شانس نیستیم که یک اتاق خالی اضافی در محل زندگی‌مان داشته باشیم و بتوانیم آن را به یک دفتر کار تبدیل کنیم، پس شاید مجبور شوید به گزینه‌های دیگر نیز نگاهی بیندازید. آیا اتاقی دارید که از آن استفاده‌ی زیادی نمی‌کنید و می‌توانید یک میز به آن اضافه کنید؟ آیا می‌توانید چیدمان اتاق خواب‌تان را تغییر دهید تا استفاده‌ی بهتری از فضا ببرید؟

هر گزینه‌ای را که انتخاب کردید، مطمئن شوید که فضای کافی دارید؛ اطراف‌تان ساکت است و می‌توانید فضایی جداگانه برای خودتان ایجاد کنید. شاید بتوانید از پارتیشن استفاده کنید، یا اتاق را نصف کنید تا هر دو قسمت، کاربری مشخصی داشته باشند.

مطمئن شوید که راحت هستید

وقتی می‌خواهید بنویسید، اگر راحت نباشید در کارتان دچار مشکل می‌شوید؛ این عدم راحتی می‌تواند مانع کارتان شود. اینکه مجبور باشید دائماً تکان بخورید، کمردرد بگیرید یا مجبور شوید در حالتی بنشینید که با نحوه‌ی کارتان سازگار نیست، بازدهی شما را پایین می‌آورد؛ لازم به ذکر نیست که می‌تواند آسیبی دائمی نیز به‌تان وارد کند. پس بدانید که میز کار برای نویسنده مهم‌ترین گزینه است. پیش از هر چیز باید به فکر یافتن یک میز مناسب باشد. اینکه کدام میز مناسب است دیگر به خود شما برمی‌گردد. باید تحقیق کنید، بودجه‌تان را در نظر بگیرید، بروید خودتان پشت میزها بنشینید تا ببینید کدام برایتان مناسب است.

بیشتر بخوانید
۱۰ انیمیشن تحسین‌برانگیز که در سایه‌ی فیلم‌های دیزنی نادیده گرفته شدند

یک میز مناسب پیدا کنید

اتاق یک نویسنده چگونه باید باشد؟

برای شروع باید مطمئن شوید میزی دارید که نه تنها در فضایتان جا می‌شود، بلکه با نحوه‌ی کارتان نیز متناسب است. اگر میز کوچکی دارید اما به چند مانیتور، فضایی برای یادداشت نوشتن و جایی برای قراردادن چند کتاب نیاز دارید، خیلی سریع جا کم می‌آورید. به این فکر کنید که قرار است چطور از میزتان استفاده کنید، برای چه وسایلی نیاز به جا دارید و بعد فضای نوشتن‌تان را اندازه بگیرید تا ببینید در چه ابعادی کار می‌کنید.

میز تحریر در دیجی‌کالا

یک صندلی خوب پیدا کنید

صندلی هم به اندازه‌ی میز مهم است. باید مطمئن شوید که صندلی‌تان هم مثل میز، مناسب است و پشت‌تان را کامل پوشش می‌دهد، اجازه نمی‌دهد قوز کنید، و برای استفاده‌ی طولانی مدت، راحت است. مردم معمولاً هنگام خلق فضای کار در خانه روی میز تمرکز می‌کنند، اما با هر صندلی‌ای که دم دست‌شان باشد کنار می‌آیند، که ممکن است صندلی ناراحتی باشد.

از صندلی ناهارخوری، یک صندلی اداری قدیمی که نیاز به بازیافت دارد، یا صندلی‌ای که برای استفاده‌ی طولانی‌مدت مناسب نیست استفاده نکنید. به‌ جای آن، مطمئن شوید که از یک صندلی اداری ارگونومیک استفاده می‌کنید که راحت است و مدتی طولانی دوام می‌آورد. در حالت ایده‌آل، بهتر است یک صندلی قابل تنظیم داشته باشید که بتوانید از برطرف‌شدن نیازهایتان اطمینان حاصل کنید. به این نکته توجه کنید که دست شما باید روی لپ‌تاپ یا اگر نویسنده‌ی سنتی هستید، دفتری که در آن می‌نویسید سوار باشد، یعنی بالاتر قرار بگیرد، که این هم به ارتفاع میز بستگی دارد و هم صندلی، بنابراین دقت کنید که جوری این دو را تنظیم کنید که دست‌تان روی محل نوشتن قرار بگیرد. در غیر این صورت، دچار دست‌درد مزمن می‌شوید.

بیشتر بخوانید
۱۰ بازیگر که برای بازی در نقش افراد واقعی اسکار بردند

صندلی کار در دیجی‌کالا

وسایلی دیگر برای ایجاد راحتی اتاق نویسنده

باید ببینید آیا وسایل دیگری هم هست که بتوانند محیط کارتان را راحت‌تر و قابل استفاده‌تر کنند. چه پایه‌ی لپ‌تاپ باشد، وسیله‌ای برای استراحت مچ دست در هنگام استفاده از ماوس یا چیزی دیگر، اتاق نوشتن‌تان را به آن مجهز کنید تا بلافاصله برای شروع کار، آماده باشید. این نکات را دست‌کم نگیرید. دست خیلی زود بر اثر نوشتن طولانی درد می‌گیرد و ممکن است مشکلات مادام العمری را برای شما ایجاد کند. هیچ نیازی هم نیست هزینه‌ی زیادی برای این‌ها بکنید. یا با توجه به بودجه‌تان بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید یا خلاق باشید.

به نورپردازی‌تان نگاه کنید

موقع نوشتن به نورپردازی‌تان نگاه کنید

چه از کامپیوتر استفاده کنید یا قلم و کاغذ سنتی را ترجیح دهید، باید بتوانید ببینید چه دارید می‌نویسید. نورپردازی مناسب از خستگی چشم‌تان جلوگیری می‌کند و همیشه می‌توانید ببینید روی چه چیزی کار می‌کنید.

در حالت ایده‌آل، بهتر است میزتان را جایی قرار دهید که نور طبیعی خوبی دریافت کند- همین است که نویسنده‌ها میز کارشان را می‌گذارند جلو پنجره- بدون اینکه بازتاب آن روی مانیتور کامپیوترتان بیفتد. هر چند، همه می‌دانیم که همیشه نمی‌توان به خورشید متکی بود، پس باید مطمئن شوید که منبع نور مناسبی دارید.

نور استاندارد اتاق‌تان ممکن است به تنهایی گزینه‌ی مناسبی نباشد، مخصوصاً اگر از میزتان دور باشد و یا از لامپ‌های توان پایین استفاده کنید. برای همین باید از داشتن یک نور رومیزی (چراغ مطالعه یا آباژور رومیزی) که وضوح بیشتری برایتان تأمین می‌کند، اطمینان حاصل کنید. داشتن یک چراغ رومیزی قابل تنظیم بهتر هم هست، چرا که می‌توانید مطمئن باشید میزان مناسبی از نور را در جای مناسب برایتان فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید
۱۰ سریال اقتباس شده از کتاب‌ها که سال ۲۰۲۳ منتشر می‌شوند

چراغ مطالعه در دیجی‌کالا

حواس‌پرتی‌ها را کم کنید

ممکن است وسوسه شوید که میزتان و فضای اطرافش را با چیزهایی که دوست دارید تزئین کنید، اما این تزئینات می‌توانند شدیداً موجب حواس‌پرتی شوند. برای اینکه مطمئن شوید می‌توانید تمرکز کنید و نوشتن‌تان را به پایان برسانید، حواس‌پرتی‌ها را در کمترین حد خود نگه دارید. این کار فضای اداری مناسبی به محل کارتان اضافه می‌کند و می‌توانید همه‌چیز را منظم نگه دارید و مرتباً خانه‌تکانی کنید. این هم اگر درباره‌ی کار در خانه صدق می‌کند هم دفتر کار یا اداره.

افزودن یک قفسه یا جعبه‌ی مقوایی به اتاق نوشتن‌تان کمک می‌کند تمام چیزهای موردنیازتان را دم دست داشته باشید و میزتان را هم خوب و مرتب نگه دارید. علاوه بر این، بهتر است تمام تزئینات دور میزتان را در کمترین حالت نگه دارید تا راحت‌تر بتوانید از شلوغی پرهیز کنید. اصلاً از شلوغی‌های اضافه بکاهید، از شرّشان خلاص شوید، این‌ها فقط آلودگی تصویری ایجاد می‌کنند. به تبلیغات اهمیت ندهید، هیچ‌کدام از این تزئینی‌ها به‌خصوص در اتاق کار یک نویسنده به کارتا نمی‌آید.

قفسه اداری در دیجی‌کالا

شروع به نوشتن کنید

حالا که فضایتان را چیده و آماده‌ی استفاده کرده‌اید، تمام کاری که لازم است انجام دهید این است که نوشتن را شروع کنید. در حالی‌ که از اتاق نوشتن‌تان استفاده می‌کنید، چیزهایی را که لازم دارید تنظیم کنید و ببینید چطور راحت‌ترید. با اینکه اتاق ممکن است در نگاه اول بی‌نقص به‌ نظر برسد، اما اتاق‌ها همه با هم متفاوت‌اند؛ پس شاید لازم باشد بعضی چیزها را جابه‌جا کنید یا تغییراتی بدهید تا بتوانید بیشترین بهره را از فضای کارتان ببرید. درنگ نکنید. اگر می‌خواهید نویسنده به ساده‌ترین شکل ممکن این امکانات را برای خودتان مهیا کنید و استارت بزنید.

منبع: bluespotfurniture

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا