سینما

آیا قسمت سوم مجموعه سینمایی ترسناک «آن» (It) ساخته خواهد شد؟

مجموعه سینمایی دو قسمتی «آن» که با اقتباس از رمان استیون کینگ ساخته شد، توانست نسل جدید را هم با این داستان بی‌نظیر آشنا کند. استقبال از دو قسمت این مجموعه این پرسش را ایجاد کرده که آیا احتمال ساخت قسمت سوم وجود دارد یا نه، در عین حال این سوال هم مطرح است که اساسا نیازی به ساخت قسمت سوم حس می‌شود؟

در عصر حاضر، تقریبا برای هر فیلم موفقی، دنباله‌ها یا اسپین‌آف‌های زیادی ساخته می‌شود. ژانر وحشت هم از این قاعده مستثنی نیست و گاهی شاهد ساخت دنباله برای فیلم‌هایی هستیم که نیازی به دنباله یا راه‌اندازی مجدد ندارند. سال ۲۰۱۷ شاهد تولید فیلم سینمایی‌ «آن» با اقتباس از رمان استیون کینگ بودیم. قسمت دوم این مجموعه دو سال بعد منتشر شد. کتاب اصلی که توسط کینگ به رشته‌ی تحریر درآمده بود کتابی بسیار حجیم است که داستانی طولانی دارد، در نتیجه برای انتقال تمامی محتوای کتاب و عمق آن دو فیلم سینمایی ساخته شدند، درست مانند نسخه‌ی سال ۱۹۹۰ که می‌توان آن را به عنوان یک مینی سریال دو قسمتی در نظر گرفت.

این دو فیلم توانستند بیشتر قسمت‌های رمان را در خود جای دهند، بنابراین دیگر به قسمت سوم هیچ نیازی نیست. مگر اینکه هنوز نکته‌ای در مورد داستان دری که یکی از شهرهای ایالت مین است ناگفته باقی مانده باشد. البته دنباله‌ی سوم نمی‌تواند داستان دو دنباله‌ی اول را ادامه دهد، زیرا پنی وایز کاملا نابود شده است. هر چند او قرن‌ها قبل شهر کوچک دری را تسخیر کرده بود و می‌توان به جرات گفت تنها موجود از گونه‌ی خودش نیست. بنابراین قسمت سوم می‌تواند به روایت داستانی در رابطه با سایر موجودات بپردازد.

چرا به ساخت قسمت سوم فیلم «آن» نیازی نیست؟

آن

خب سوالی که می‌خواهیم در اینجا به آن پاسخ دهیم این است که چرا نیازی به ساخت دنباله‌ی سوم این فیلم وجود ندارد. همان‌طور که قبلا هم گفته شد، دو فیلم اول به طور کامل با اقتباس از کتاب ساخته شدند و کم و بیش بیشتر قسمت‌های رمان را در خود جای دادند. بنابراین قسمت‌هایی که در فیلم‌های اقتباسی گنجانده نشدند بهتراست به حال خود رها شوند. رمان استیون کینگ، یک داستان حماسی ۱۱۳۸ صفحه‌ای، مملو از صحنه‌های ترسناک است که ذکر تمامشان می‌تواند برای مخاطبان خسته کننده باشد، بنابراین قطعا به افزودن سکانس‌های بیشتر نیاز نبود. در دنباله‌ی دوم هر کدام از شخصیت‌های اصلی راه خودشان را در پیش گرفتند و داستانشان کاملا به پایان رسید، بنابراین اگر دنباله‌ی سوم بخواهد دوباره آن‌ها را در برابر پنی وایز قرار دهد از کیفیت داستان کاسته خواهد شد و مخاطبان دیگر از تماشای فیلم لذت نخواهند برد.

بیشتر بخوانید
هر آنچه درباره‌ی فیلم «ونوم ۳» می‌دانیم

در حال حاضر پنی وایز در بین تماشاگران محبوبیت خاصی دارد. بازی هیجان انگیز بیل اسکاشگورد، کاری کرده که این دلقک به یک موجود ترسناک تبدیل شود که خواب شبانه را از چشم بسیاری از مخاطبان ربود. به همین دلیل، شاید بسیاری از طرفداران دوست داشته باشند این موجود را بارها و بارها ببینند. اما مشکلی که وجود دارد این است که شخصیت پنی وایز هرگز برای خلق یک فرنچایز آفریده نشد. برخلاف فردی یا جیسون، پنی وایز عمر طولانی‌ای ندارد و اگر بخواهیم داستان او را به زور کش بدهیم قطعا از مزه خواهد افتاد و همه چیز نابود خواهد شد. به همین دلیل دست اندرکاران فیلم «آن» چندان تمایلی به ساخت دنباله‌ی سوم ندارند. حتی با وجود اینکه می‌دانند بسیاری از طرفداران این کاراکتر بی‌صبرانه منتظرند تا مجددا داستان پنی وایز را تماشا کنند.

گونه‌ی پنی‌وایز و آنچه که برای دری باقی مانده است

آن

در تمام رمان‌های کینگ، دری شهری دور افتاده در ایالت مین است. به‌علاوه در چندین رمان او به پنی وایز و گونه‌های او اشاره شده است. حتی ۱۳ سال قبل از انتشار کتاب «آن» در کتاب «ماده خاکستری» هم به گونه‌ی او اشاره شده بود. واضح است که پنی وایز نه تنها بر دری، بلکه بر کل جهانی که استیون کینگ در کتاب‌هایش خلق کرده تسلط دارد. بنابراین شاید بهتر باشد به جای ساخت فیلم، سریالی ساخته شود که داستان‌های کینگ را به هم مرتبط کند.

البته سریال کسل راک تا حدی این کار را انجام داده، اما داستان ساده‌تری دارد. سریالی به نام «به دری خوش آمدید» هم قرار است به زودی برای شبکه‌ی HBO ساخته شود. هر چند اطلاعات کمی در مورد این سریال وجود دارد و تنها چیزی که ما در مورد آن میدانیم این است که ۲۷ سال قبل از رویدادهای «آن: فصل اول» رخ می‌دهد و بر خلاف شخصیت پنی وایز، حول محور شهر دری جریان دارد. علاوه‌براین، اسپین‌آف‌های فیلم «آن» می‌توانند به شرح داستان دیگر اعضای گونه‌ی پنی وایز بپردازند و کابوسی را خلق کنند که در آن شیاطین بیگانه‌ای شبیه به معتکف‌ها در «برپاخیزان جهنم» حضور داشته باشند. بنابراین دنباله‌ی سوم باید حتما از شخصیت پنی وایز فاصله بگیرد و داستان تازه‌ای را روایت کند. البته قطعا استفاده از شخصیت پنی وایز در دنباله‌ها وسوسه انگیز خواهد بود زیرا او توانسته به محبوبیت چشمگیری دست یابد، اما داستان‌های دیگری هم در رابطه با این شهر وجود دارد که شاید بتوانند به همین اندازه جذاب باشند. در حالی که استیون کینگ هرگز به طور مستقیم داستان شهر دری را ادامه نداده اما به گونه‌ای تمامی داستان‌های او به هم مرتبط هستند.

بیشتر بخوانید
۶ فیلم برتر دیوید او. راسل که حتما باید تماشا کنید

اینکه چرا پنی وایز شهر دری را انتخاب کرده می‌تواند در نوع خود به داستانی جذاب تبدیل شود. شاید این موجود می‌تواند اشکال بسیار گوناگونی به خود بگیرد که دلقک فقط یکی از آن‌هاست. او در هر دوره‌ی زمانی می‌تواند به موجودی متفاوت تبدیل شود. بنابراین صرف نظر از داستان کینگ، مهم این است که در سریال یا اسپین آف بعدی داستان تازه‌ای نقل شود. چنین کاری باعث می‌شود که پنی وایز به عنوان یک موجود خوفناک همواره در یاد مخاطبان بماند.

داستان «آن» باید این بار جای دیگری اتفاق بیفتد

آن

شاید بهترین راه برای خلق یک داستان جدید دور شدن از داستان دری و پنی وایز باشد. در حالی که دری همان نقطه‌ی شومی است که در آن اتفاقات عجیب و غریب زیادی رخ می‌دهد، اما تنها مکان عجیبی نیست که در رمان کینگ به آن اشاره شده است. بنابراین ساخت دنباله‌ی سوم در مکانی دیگر می‌تواند راهی برای ادامه‌ی داستان کینگ باشد. این مکان می‌تواند هر جایی باشد یک شهر دور افتاده مانند قلعه‌ی راک یا یک مکان کاملا جدید. بنابراین اگر قرار باشد دنباله‌ای ساخته شود این بهترین راه حل است. به‌علاوه چنین داستانی قطعا آزادی عمل بیشتری به دست اندرکاران فیلم خواهد داد و آن‌ها را وادار نمی‌کند تا به اصول رمان کینگ پایبند باشند.

این روش می‌تواند طرفداران فیلم «آن» را هم خوشحال کند. زیرا دوباره شاهد حضور شخصیت‌های اصلی خواهند بود. این شخصیت‌ها می‌توانند درباره پدیده‌ای که شهرشان را تهدید می‌کند تحقیق کنند و ببینند که چرا در دری چنین اتفاقاتی می‌افتد. شاید حتی بتوان دو یا چند فیلم کوتاه را با هم تلفیق کرد. این کار به دست اندرکاران فیلم اجازه می‌دهد تا موجودی جدید از گونه‌ی پنی وایز را خلق کنند. با نابودی پنی وایز، منطقی است که یک موجود جدید به جای او بر سر صحنه حاضر شود تا بار دیگر نویسندگان خلاق بتوانند از قوه‌ی تخیل خود برای خلق هیولایی ترسناک استفاده کنند. زیرا این فقط دلقک‌ها نیستند که می‌توانند لرزه بر اندامتان بیندازند. شکل اصلی این موجود می‌تواند هر چیزی باشد. یک عروسک وحشتناک و یا تاریکی مطلق. این شهر می‌تواند افسانه‌ی خاص خود را داشته باشد، یا می‌تواند نحوه‌ی پیدایش این موجود را شرح دهد.

بیشتر بخوانید
۱۰ شخصیت قدرتمند سریال «پسران»

بنابراین این تاکتیک می‌تواند خلاقانه‌ترین راه برای آفریدن داستانی جدید باشد بدون اینکه به داستان قبلی و پنی وایز خدشه‌ای وارد شود.

در کل این احتمال که طرفداران مجددا به دنیای پنی وایز پا بگذارند بسیار زیاد است. سریال پیش درآمد، در حال توسعه است و شایعاتی هم از ساخت فیلم سوم به گوش می‌رسد. قطعا گزینه‌های زیادی برای فیلم‌سازان وجود دارد و آن‌ها می‌توانند از قوه‌ی تخیل خود برای خلق داستانی در رابطه با این موجود استفاده کنند. در حقیقت می‌توان به جرات گفت که تماشاگران درست مثل قبل از تماشای فیلم یا سریال ترسناکی با محوریت موجودی شبیه به پنی لذت خواهند برد و خیلی زود به شخصیت ترسناک او وابسته خواهند شد… پس اگر بعضی از مخاطبان ترجیح می‌دهند آن به همان شکلی که هست باقی بماند، می‌توانند دوباره به تماشای دو فیلم یا مینی‌سریال سال ۱۹۹۰ بنشینند و یا رمان کینگ را مجددا بخوانند.

با نیم نگاهی به فروشگاه‌های محصولات فصل هالووین، مشخص است که پنی وایز هنوز هم طرفداران زیادی دارد. حتی ممکن است یک رمان جدید در رابطه با دنیای او به رشته‌ی تحریر دربیاید، اگرچه استیون کینگ گفته که قصد ندارد دوباره به پنی وایز جان ببخشد. با این حال، او در مورد دنباله‌ای برای «درخشش» هم همین را گفته بود و در نهایت در سال ۲۰۱۳ دنباله‌ای را برای داستان اولش به رشته‌ی تحریر در آورد. فیلم‌های اخیر توانسته‌اند به خوبی مردم را از این کاراکتر کلاسیک بترسانند بنابراین شکی وجود ندارد که این شخصیت در آینده به اشکال مختلف به سینما و تلویزیون باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید
۸ فیلم جنجالی دهه‌ی ۱۹۹۰ که سر و صدای زیادی ایجاد کردند

منبع: movieweb

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا