سینما

۱۲ فیلم انگیزشی برتر برای پیدا کردن هدف‌تان در زندگی

سال که نو می‌شود، آدمی هم، نه همچون طبیعت، هوشمند و ذاتی، اما به حکم طبیعت نو می‌شود. یعنی قصد می‌کند که نو شود. آخر همه‌چیز مهیاست. شکوفه‌ها جوانه می‌زنند، همه‌جا سبز می‌شود و ما می‌رویم تا یک بار دیگر در کوتاه زمانی که همراه زمینیم، یک بار دیگر با او به دورش بچرخیم و بسازیم و بِزی‌ایم. همین است که لباس نو می‌خریم، خانه‌تکانی فیزیکی و روحی می‌کنیم، فهرستی معمولاً بلندبالا از اهداف تازه تهیه می‌کنیم و بدین شکل سال نو را امیدوار و مصمم آغاز می‌کنیم. این میان به هر آنچه انگیزه‌مان را قوی کند، تمسک می‌جوییم. کتاب انگیزشی، سخنرانی انگیزشی یا فیلم انگیزشی برتر.

حتماً برای همه‌ی شما پیش آمده است که فیلمی را دیده باشید و تا مدت‌ها فکرش از سرتان خارج نشود. شاید نقل قولی به یادماندنی یا کلام خردمندانه‌ی ارزشمندی توجه شما را به خودش جلب کرده باشد. فیلم و کتاب این قابلیت را دارد که بهترین ما را ازمان بیرون بکشد و انگیزه‌ی تغییرات مثبت و تازه را در ما و زندگی‌مان به وجود آورد.

مثلاً در همین آغاز سال نو یا وقتی بر سر دوراهی در زندگی‌تان قرار گرفته‌اید و نمی‌دانید کدام مسیر را باید انتخاب کنید، گاهی تماشای یک فیلم انگیزشی برتر می‌تواند چراغ و راهنمای راهتان باشد و کمک کند هدفتان را در زندگی پیدا کنید و پی بگیرید. حتی اگر داستان خیالی باشد می‌تواند برایتان الهام‌بخش باشد و انگیزه‌ی تغییر را در شما به وجود آورد. بی‌شمار فیلم انگیزشی برتر وجود دارد که می‌تواند در این مسیر کمک‌حال شما باشد، ما دوازده مورد را برای شما انتخاب کرده‌ایم. تک تک این فیلم‌های زندگی و قصه‌ی افرادی را روایت می‌کنند که از فقر و روزگار سخت به موفقیت دست یافته‌اند، چه چیز بیشتر از چنین سرگذشتی می‌تواند الهام‌بخش سایرین باشد؟ اگر شما هم فیلم انگیزشی برتری در ذهن دارید، برای ما بنویسید.

۱. بیلی الیوت (Billy Elliot)

بیلی الیوت

  • سال اکران: ۲۰۰۰
  • کارگردان: استیون دالدری
  • بازیگران: جیمی بل، استیون منگن، دایانا کنت
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۵ از ۱۰۰

فکر می‌کنید پسر یک معدن‌چی باید چه کاره شود؟ پدرش شک نداشت که پسرش در آینده بوکسور خواهد شد. اما بیلی الیوت یازده ساله عاشق رقص باله بود. بله، پسری که عاشق رقص باشد، حتی در انگلیس هم می‌تواند عجیب و غریب باشد.

همه‌ی ما در کودکی آرزوهایی داریم، آرزوهایی که جامعه شاید آن‌ها را شرم‌آور، ناشاسیت یا حتی گاهی قدغن بداند. متأسفانه، انسان‌های بسیاری در این جهان هستند که به خاطر این محدودیت‌ها یا دلایل دیگر هرگز به آرزوهای و اهداف کودکی خود نمی‌رسند. اما قهرمان قصه‌ی ما بیلی الیوت جزو این دسته نیست، او همچون یک شورشی در برابر ما قرار می‌گیرد، جلو کلیشه‌های تربیتی و موروثی‌اش می‌ایستد و در راه هدفش قدم برمی‌دارد و موفق می‌شود.

این فیلم بی‌نظیر است، از ابتدا تا انتها، «بیلی الیوت» حتی یک لحظه هم نمی‌گذارد رؤیای کودکی خود را فراموش کنید. اگر شما هم جزو دسته‌ای هستید که رؤیاهای کودکی خود را رها کرده‌اید، آغاز سال نو زمان خوبی برای بازگشت دوباره به آن رؤیاهاست. شاید هنوز دیر نشده باشد.

بیشتر بخوانید
چرا شخصیت‌های انیمه و مانگا چشمان درشتی دارند؟

دستبند طلا گالری الون طرح رقص باله کد 198314

تابلو شاسی گالری استاربوی طرح رقص باله مدل هنری 545

۲. کوکو قبل از شانل (Coco Before Chanel)

کوکو شانل، فیلم انگیزشی برتر

  • سال اکران: ۲۰۰۹
  • کارگردان: آن فونتن
  • بازیگران: آدری توتو، بنوئیت پلورده، آلساندرو نیوولا، ماری جیلاین
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۴ از ۱۰۰

کوکو شانل که امروز یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین برندهای عطر و پوشاک دنیاست، طی دهه‌ی ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۰ تبدیل به نماد دنیای مد شد و به شهرت و ثروتی هنگفت دست یافت. تا به امروز تأثیر و ردپای او بر ترندهای جدید مد احساس می‌شود. این فیلم که بر اساس رمانی به نام «شانل و دنیایش» ساخته شده است، زندگی کوکو شانل را از کودکی‌اش که در یتیم‌خانه گذشت تا رسیدن به شهرتی جهانی در گذر از فقر، جنگ، قصه‌های عاشقانه‌ی طلسم‌شده و خیانتی باشکوه روایت می‌کند. فیلم همچون بسیاری از فیلم‌های زندگینامه‌ای افراد مشهور می‌تواند الهام‌بخش تمام کسانی باشند که آرزوهایی بزرگ در سر دارند و از قضا همه کودکی سختی را پشت سر گذاشته‌اند.

۳. آشپز (Chef)

سرآشپز

  • سال اکران: ۲۰۱۴
  • کارگردان: جان فاورو
  • بازیگران: جان فاورو، جان لگویزمائو، بابی کاناوله، اسکارلت جوهانسون، داستین هافمن، سوفیا ورگارا، اولیور پلات، رابرت داونی جونیور، ایمی سداریس
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۷ از ۱۰۰

این فیلم درباره‌ی سرآشپزی تواناست که کارش را در رستوران مشهوری در لس آنجلس از دست می‌دهد. و در نتیجه‌ی این اتفاق، متوجه می‌شود که دیگر وقتش است علاقه‌ی دیرینه‌اش به فست‌فود را پی بگیرد و به حقیقت تبدیل کند. او رستوران‌های زنجیره‌ای سیارش را راه می‌اندازد و بدین شکل رؤیایش را به حقیقت تبدیل می‌کند. باز هم فیلمی درباره‌ی رسیدن به موفقیت از شکست. در ضمن سعی کنید فیلم را با شکم گرسنه نبینید.

۴. مردی که بی‌نهایت را می‌دانست (The Man Who Knew Infinity)

مردی که بی‌نهایت را می‌دانست

  • سال اکران: ۲۰۱۵
  • کارگردان: متیو براون
  • بازیگران: وبی جونز، استیون فرای، جرمی نورثام، کوین مک‌نالی، انزو چیلنتی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۳ از ۱۰۰

فیلم‌های زیادی درباره‌ی نوابغ دنیا ساخته شده است اما تنها چند فیلم به نوابغ ریاضیات پرداخته‌اند. در سال ۲۰۱۵ این دارم بریتانیایی که بر اساس رمانی هندی به همین نام ساخته شده‌ است، به زندگی سرینیواسا رامانوجان ریاضی‌دان خودآموخته‌ی هندی پرداخت. سرینیواسا رامانوجان که هیچ آموزش آکادمیکی در ریاضیات ندیده بود و به شدت مذهبی بود، چهره‌ای حقیقتاً منحصربه‌فرد است. او باور داشت که فرمول‌های ریاضی از قدرتی برتر، از ماوراء به او الهام می‌شوند. این داستان افسانه نیست، کاملاً بر اساس حقیقت است و جزئیات تراژیک زندگی رامانوجان را به تصویر می‌کشد.

۵. به‌ سوی طبیعت وحشی (Into the Wild)

به‌ سوی طبیعت وحشی، فیلم انگیزشی برتر

  • سال اکران: ۲۰۰۷
  • کارگردان: شان پن
  • بازیگران: امیل هرش، مارسیا گی هاردن، هال هالبروک، ویلیام هرت، جنا مالون، کاترین کینر، هیلی رم، توره لینهارت
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۳ از ۱۰۰
بیشتر بخوانید
۸ فیلم علمی-تخیلی سرخوشانه که حال شما را خوب می‌کنند

«به‌ سوی طبیعت وحشی» کتابی نوشته‌ی جان کراکائر در سال ۱۹۹۶ بر مبنای سفرهای کریستوفر مک‌کندلس در امریکای شمالی و زندگی او در طبیعت وحشی آلاسکا در اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی بود که شان پن آن را به فیلم تبدیل کرد. فیلم داستان زندگی کریستوفر مک‌کندلس، جوان نوزده ساله‌ای را روایت می‌کند که از زندگی امریکایی خسته می‌شود و تصمیم می‌گیرد همه‌چیز را پشت سر بگذارد و به حیات وحش بپیوندد. فیلم ماجراجوایی بسیار زیبایی است، اگرچه پایان تلخی دارد، ببیننده را به فکر وا می‌دارد. دیدگاه‌های این جوان امریکایی درباره‌ی زندگی مصرفی بدون شک هر کس را که به تماشای این فیلم بنشیند، به این سمت سوق می‌دهد که معنای زندگی را زیر سؤال ببرد و این را از خودش بپرسد که آیا او هم باید زندگی را رها کند و به حیات وحش بپیوندد.

کارت پستال طرح into the wild کد 01

۶. جوی (Joy)

جوی

  • سال اکران: ۲۰۱۵
  • کارگردان: دیوید او. راسل
  • بازیگران: جنیفر لارنس، رابرت دنیرو، ادگار رامیرز، داین لد، ویرجینیا مادسن، ایزابلا روسلینی، بردلی کوپر
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۰ از ۱۰۰

این درام زندگینامه‌ای از دسته‌ی داستان‌های زندگی کارآفرینان الهام‌بخش است. فیلم داستان یک خانواده در طول چهار نسل را روایت می‌کند. زنی مطلقه به نام جوی یکی از اعضای این خانواده است که تلاش می‌کند بنیانگذار یک کسب و کار بزرگ خانوادگی باشد.

۷. گوگن: سفر تاهیتی (Gauguin : Voyage de Tahiti)

گوگن: سفر تاهیتی

  • سال اکران: ۲۰۱۷
  • کارگردان: ادوارد دلوک
  • بازیگران: وینست کسل
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۴۱ از ۱۰۰

این فیلم همان‌طور که از اسمش پیداست، داسنان زندگی هنرمند بزرگ پل گوگن را روایت می‌کند. فیلم به دوره‌ای از زندگی این هنرمند می‌پردازد که پاریس را ترک می‌کند و به جزیره‌ی تاهیتی می‌رود. گوگن آنجا با زنی آشنا می‌شود که میوز (منبع الهام) او می‌شود و بسیاری از آثار معروف این نقاش بزرگ بر اساس ایده‌هایی که از پس این رابطه به او الهام شده بود، خلق می‌شود.

دفتر طراحی مدل گوگن کد A5

۸. سه رنگ: آبی (Three Colors: Blue)

سه رنگ: آبی، فیلم انگیزشی برتر

  • سال اکران: ۱۹۹۳
  • کارگردان: کریشتوف کیشلوفسکی
  • بازیگران: ژولیت بینوش، بنوآ رژان، هلن ونسان، شارلوت وری
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰

قسمت اول سه‌گانه‌ی شاهکار کیشلوفسکی داستان زندگی زنی جوان را روایت می‌کند که به شکلی معجزه‌آسا از یک تصادف اتومبیل جان سالم به در می‌برد اما همسر آهنگساز و دختر پنج ساله‌اش را از دست می‌دهد. او از پس این تجربه تلاش می‌کند یاد بگیرد که چگونه بعد از این به زندگی‌اش ادامه دهد. او در این تلاش برای جست‌وجو و درک معنای زندگی جدای کشف حقایقی تازه درباره‌ی زندگی و همسرش به این نتیجه می‌رسد که آدمی هرگز نمی‌تواند آن‌گونه که می‌خواهد زندگی کند.

تابلو مدل فیلم سه رنگ سفید آبی قرمز کریستوف کیشلوفسکی Three Colours blue Krzysztof Kieślowski trilogy BL204

۹. در جست‌وجوی خوشبختی (The Pursuit of Happyness)

در جست‌وجوی خوشبختی

  • سال اکران: ۲۰۰۶
  • کارگردان: گابریل موچینو
  • بازیگران: ویل اسمیت، جیدن اسمیت، تندی نیوتون، دن کستلانتا، میشل کروزیک
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۷ از ۱۰۰
بیشتر بخوانید
سه تار حسام ملکشاهی مدل ویژه؛ سازی خوش‌دست و استاندارد

باز هم فیلم انگیزشی دیگری بر اساس زندگی واقعی که گویا به خاطر حقیقی بودن می‌تواند تأثیر زیادی روی مخاطبانش بگذارد. این درام تکان‌دهنده داستان زندگی کریس گاردنر را روایت می‌کند که تقریباً یک سال بی‌خانمان زندگی می‌کند. او در این مدت تلاش می‌کند زنده بماند و به طریقی شکم خودش و خانواده‌اش را سیر نگه دارد. او عمیقاً به توانایی‌اش برای تغییر زندگی‌اش به سمت بهبودی ایمان دارد و در نهایت موفق می‌شود شغلی آبرومند و پردرآمد به عنوان واسطه‌ی معاملات بازرگانی پیدا کند. او نگاه از بالا به پایین دیگران به خودش را تحمل می‌کند. و با اینکه خانه ندارد و با همسرش مشکل دارد، امیدش را از دست نمی‌دهد.

فیلم به طور مشخص درباره‌ی داشتن هدف در زندگی است و آشکارا نشان می‌دهد کسی که ایمان دارد و سخت تلاش می‌کند در نهایت به هدفش می‌رسد.

کتاب The Happiness of Pursuit: Finding the Quest That Will Bring Purpose to Your Life اثر Chris Guillebeau انتشارات Harmony

۱۰. توت‌فرنگی‌های وحشی (Wild Strawberries)

توت‌فرنگی‌های وحشی، فیلم انگیزشی برتر

  • سال اکران:
  • کارگردان: اینگمار برگمان
  • بازیگران: ویکتور شوستروم، بیبی آندرشون، اینگرید تولین، گونار بیورنستراند، ماکس فون سیدو، مُد هانسون، فولکه سوندکوئیست
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

شاهکار اینگمار برگمان یکی از معروف‌ترین فیلم‌های او درباره‌ی مفاهیمی همچون تنهایی، گفتمان مذهبی و مسئله‌ی مرگ و زندگی است. فیلمی لطیف و امیدبخش که پر از عشق و ایمان به انسانیت است. پیرنگ فیلم نسبتاً ساده است. پروفسوری پابه سن گذاشته در راه مراسمی است که قرار است در آن به خاطر دستاوردهای علمی‌اش در پزشکی دکترای افتخاری دریافت کند.

او در این مسیر همسفرانی دارد که هر کدام از نسل‌های مختلف هستند. یکی عروسش ماریانه است که در زندگی زناشویی با همسرش مشکل دارد. دیگران سه جوان، یک دختر و دو پسر و بعد زوجی در حال مشاجره هستند که در راه آن‌ها را سوار می‌کنند. در طول سفر بورگ دچار کابوس می‌شود و خاطرات خوش و ناخوش گذشته جلو روی او جان می‌گیرند. پس از مراسم در لوند، به‌ نظر می‌رسد سارا و دوستانش واقعاً بورگ را دوست دارند. در پایان او آرام به خواب می‌رود.

این فیلم برنده‌ی جایزه‌ی خرس طلایی جشنواره‌ی فیلم برلین از اولین نمونه‌های برجسته‌ی استفاده از جریان سیال ذهن در سینماست. برگمان در این فیلم با استفاده از شخصیت‌های از نسل‌های مختلف تصویری جامع و کامل از روابط انسانی را به نمایش می‌گذارد. پروفسور در طول این سفر با مرور خاطراتش به سیری درونی برای شناخت و مرور آنچه در گذشته انجام داده است، می‌پردازد. رویارویی او با مرگ، تحولی در شخصیتش به وجود می‌آورد که هراس از نیستی را جایگزین رؤیای زندگی می‌کند.

کتاب جادوگر چهره و دو فیلمنامه ی دیگر اثر اینگمار برگمان انتشارات مروارید

۱۱. سخنرانی پادشاه (The King’s Speech)

سخنرانی پادشاه، فیلم انگیزشی برتر

  • سال اکران: ۲۰۱۰
  • کارگردان: تام هوپر
  • بازیگران: کالین فرث، جفری راش، هلنا بونهام کارتر، گای پیرس، تیموتی اسپال، درک جاکوبی، جنیفر ایلی، مایکل گمبون، کلیر بلوم
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

این فیلم بسیار موفق اسکاربرده در ژانر درام تاریخی به کارگردانی تام هوپر و نویسندگی دیوید سیدلر داستان زندگی پادشاه آینده، جرج ششم، را روایت می‌کند که برای کنار آمدن با لکنت، به ملاقات با لیونل لوگ، درمانگر گفتار و زبان استرالیایی می‌رود. این دو در طول جلسات درمان با هم دوست می‌شوند و پس از کناره‌گیری ادوارد هشتم از تاج و تخت، پادشاه جدید به لوگ تکیه می‌کند تا به او کمک کند اولین سخنرانی رادیویی خود را در زمان اعلام جنگ بریتانیا علیه آلمان در سال ۱۹۳۹ انجام دهد.

بیشتر بخوانید
۲۰ نکته‌ی مهم که برای نقد یک تابلوی نقاشی باید بدانیم

فیلم درباره‌ی این است که چطور کسی که تا به حال رهبر و حاکم کشور نبوده است، تبدیل به پادشاه می‌شود. همه علیه او هستند و همه به او می‌خندند. همه او را شارلاتان و فریبکار می‌خوانند. این فیلم درباره‌ی غلبه بر پیچیدگی‌ها و ترس‌های روانی است. یکی از بهترین نمونه‌هایی که چطور یک حقیقت تاریخی تقریباً فراموش‌شده می‌تواند به داستانی هوشمندانه، تکان‌دهنده و تأثیرگذار تبدیل شود.

تلاش کالین فرث برای نزدیک شدن به این نقش که برایش اسکار بهترین بازیگری را به ارمغان آورد، و تبدیل شدن به شاه، همان‌طور که برای نویسنده‌ی فیلمنامه و تجربه‌ی شخصی علبه بر لکنت زبانش الهام‌بخش بوده، می‌تواند در آغاز سال نو برای هر آنکه به این اختلال یا هر گونه اختلال دیگری مبتلاست، تأثیرگذار باشد.

۱۲. زندگی گلگون (La Vie en rose)

زندگی گلگون

  • سال اکران: ۲۰۰۷
  • کارگردان: الیویه داها
  • بازیگران: ماریون کوتیار، ژرار دپاردیو، کاترین آلگره، هری هدن-پیتن، ولادیمیر یاورسکی، کارل دوبری
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۴ از ۱۰۰

داستان زندگی سخت و غم‌انگیز ادیت پیاف، خواننده‌ی فرانسوی، برای این فهرست شاید انتخاب عجیبی باشد. فیلم به شدت غم‌انگیز است اما از آنجا که زندگی این هنرمند برجسته همچون میدان نبرد هر روزه بود، می‌تواند درس بزرگی برای تمام کسانی باشد که استعداد و آرزویی دارند و شرایط سخت زندگی نمی‌گذارد آن را محقق کنند. ادیت پیاف مجبور بود هر روز برای حق زندگی، خواندن و عشق بجنگد. از زاغه‌های پاریس، این هنرمند توانا با تلاشی بی‌وقفه توانست سر از صحنه‌ی سالن‌های کنسرت نیویورک دربیاورد و قلب تمام جهان را بلرزاند.

او در زمان شهرت با افراد مشهور زیادی همچون ژان کوکتو، شاعر و فیلمساز فرانسوی و مارلین دیتریش، بازیگر آلمانی امریکایی نشست و برخاست داشت. ادیت پیاف در فقر بزرگ شد اما به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. و همچون بسیاری از کسانی که در آسمان اوج می‌گیرند، نمی‌توانست جلو شکستن بال‌هایش را بگیرد، فقر و سختی‌های کودکی کار خودش را کرده بود.

این فیلم بی‌نظیر دو اسکار هم دریافت کرد که یکی‌ برای بازی فوق‌العاده‌ی ماریون کوتیار بود که با این فیلم جهانی شد. به پایان غم‌انگیز فیلم کاری نداشته باشید، فیلم سراسر انگیزه و تلاش است و محال است بعدش به سراغ ترانه‌های زیبا و جانسوز ادیت پیاف نروید، به‌خصوص ترانه‌ی زیبای «نه، افسوس هیچ‌چیز را نمی‌خورم» (Non, je ne regrette rien).

منبع: mellowoman

دیدگاهتان را بنویسید

سال که نو می‌شود، آدمی هم، نه همچون طبیعت، هوشمند و ذاتی، اما به حکم طبیعت نو می‌شود. یعنی قصد می‌کند که نو شود. آخر همه‌چیز مهیاست. شکوفه‌ها جوانه می‌زنند، همه‌جا سبز می‌شود و ما می‌رویم تا یک بار دیگر در کوتاه زمانی که همراه زمینیم، یک بار دیگر با او به دورش بچرخیم و بسازیم و بِزی‌ایم. همین است که لباس نو می‌خریم، خانه‌تکانی فیزیکی و روحی می‌کنیم، فهرستی معمولاً بلندبالا از اهداف تازه تهیه می‌کنیم و بدین شکل سال نو را امیدوار و مصمم آغاز می‌کنیم. این میان به هر آنچه انگیزه‌مان را قوی کند، تمسک می‌جوییم. کتاب انگیزشی، سخنرانی انگیزشی یا فیلم انگیزشی برتر.

حتماً برای همه‌ی شما پیش آمده است که فیلمی را دیده باشید و تا مدت‌ها فکرش از سرتان خارج نشود. شاید نقل قولی به یادماندنی یا کلام خردمندانه‌ی ارزشمندی توجه شما را به خودش جلب کرده باشد. فیلم و کتاب این قابلیت را دارد که بهترین ما را ازمان بیرون بکشد و انگیزه‌ی تغییرات مثبت و تازه را در ما و زندگی‌مان به وجود آورد.

مثلاً در همین آغاز سال نو یا وقتی بر سر دوراهی در زندگی‌تان قرار گرفته‌اید و نمی‌دانید کدام مسیر را باید انتخاب کنید، گاهی تماشای یک فیلم انگیزشی برتر می‌تواند چراغ و راهنمای راهتان باشد و کمک کند هدفتان را در زندگی پیدا کنید و پی بگیرید. حتی اگر داستان خیالی باشد می‌تواند برایتان الهام‌بخش باشد و انگیزه‌ی تغییر را در شما به وجود آورد. بی‌شمار فیلم انگیزشی برتر وجود دارد که می‌تواند در این مسیر کمک‌حال شما باشد، ما دوازده مورد را برای شما انتخاب کرده‌ایم. تک تک این فیلم‌های زندگی و قصه‌ی افرادی را روایت می‌کنند که از فقر و روزگار سخت به موفقیت دست یافته‌اند، چه چیز بیشتر از چنین سرگذشتی می‌تواند الهام‌بخش سایرین باشد؟ اگر شما هم فیلم انگیزشی برتری در ذهن دارید، برای ما بنویسید.

۱. بیلی الیوت (Billy Elliot)

بیلی الیوت

  • سال اکران: ۲۰۰۰
  • کارگردان: استیون دالدری
  • بازیگران: جیمی بل، استیون منگن، دایانا کنت
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۵ از ۱۰۰

فکر می‌کنید پسر یک معدن‌چی باید چه کاره شود؟ پدرش شک نداشت که پسرش در آینده بوکسور خواهد شد. اما بیلی الیوت یازده ساله عاشق رقص باله بود. بله، پسری که عاشق رقص باشد، حتی در انگلیس هم می‌تواند عجیب و غریب باشد.

همه‌ی ما در کودکی آرزوهایی داریم، آرزوهایی که جامعه شاید آن‌ها را شرم‌آور، ناشاسیت یا حتی گاهی قدغن بداند. متأسفانه، انسان‌های بسیاری در این جهان هستند که به خاطر این محدودیت‌ها یا دلایل دیگر هرگز به آرزوهای و اهداف کودکی خود نمی‌رسند. اما قهرمان قصه‌ی ما بیلی الیوت جزو این دسته نیست، او همچون یک شورشی در برابر ما قرار می‌گیرد، جلو کلیشه‌های تربیتی و موروثی‌اش می‌ایستد و در راه هدفش قدم برمی‌دارد و موفق می‌شود.

این فیلم بی‌نظیر است، از ابتدا تا انتها، «بیلی الیوت» حتی یک لحظه هم نمی‌گذارد رؤیای کودکی خود را فراموش کنید. اگر شما هم جزو دسته‌ای هستید که رؤیاهای کودکی خود را رها کرده‌اید، آغاز سال نو زمان خوبی برای بازگشت دوباره به آن رؤیاهاست. شاید هنوز دیر نشده باشد.

بیشتر بخوانید
۸ فیلم علمی-تخیلی سرخوشانه که حال شما را خوب می‌کنند

دستبند طلا گالری الون طرح رقص باله کد 198314

تابلو شاسی گالری استاربوی طرح رقص باله مدل هنری 545

۲. کوکو قبل از شانل (Coco Before Chanel)

کوکو شانل، فیلم انگیزشی برتر

  • سال اکران: ۲۰۰۹
  • کارگردان: آن فونتن
  • بازیگران: آدری توتو، بنوئیت پلورده، آلساندرو نیوولا، ماری جیلاین
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۴ از ۱۰۰

کوکو شانل که امروز یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین برندهای عطر و پوشاک دنیاست، طی دهه‌ی ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۰ تبدیل به نماد دنیای مد شد و به شهرت و ثروتی هنگفت دست یافت. تا به امروز تأثیر و ردپای او بر ترندهای جدید مد احساس می‌شود. این فیلم که بر اساس رمانی به نام «شانل و دنیایش» ساخته شده است، زندگی کوکو شانل را از کودکی‌اش که در یتیم‌خانه گذشت تا رسیدن به شهرتی جهانی در گذر از فقر، جنگ، قصه‌های عاشقانه‌ی طلسم‌شده و خیانتی باشکوه روایت می‌کند. فیلم همچون بسیاری از فیلم‌های زندگینامه‌ای افراد مشهور می‌تواند الهام‌بخش تمام کسانی باشند که آرزوهایی بزرگ در سر دارند و از قضا همه کودکی سختی را پشت سر گذاشته‌اند.

۳. آشپز (Chef)

سرآشپز

  • سال اکران: ۲۰۱۴
  • کارگردان: جان فاورو
  • بازیگران: جان فاورو، جان لگویزمائو، بابی کاناوله، اسکارلت جوهانسون، داستین هافمن، سوفیا ورگارا، اولیور پلات، رابرت داونی جونیور، ایمی سداریس
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۷ از ۱۰۰

این فیلم درباره‌ی سرآشپزی تواناست که کارش را در رستوران مشهوری در لس آنجلس از دست می‌دهد. و در نتیجه‌ی این اتفاق، متوجه می‌شود که دیگر وقتش است علاقه‌ی دیرینه‌اش به فست‌فود را پی بگیرد و به حقیقت تبدیل کند. او رستوران‌های زنجیره‌ای سیارش را راه می‌اندازد و بدین شکل رؤیایش را به حقیقت تبدیل می‌کند. باز هم فیلمی درباره‌ی رسیدن به موفقیت از شکست. در ضمن سعی کنید فیلم را با شکم گرسنه نبینید.

۴. مردی که بی‌نهایت را می‌دانست (The Man Who Knew Infinity)

مردی که بی‌نهایت را می‌دانست

  • سال اکران: ۲۰۱۵
  • کارگردان: متیو براون
  • بازیگران: وبی جونز، استیون فرای، جرمی نورثام، کوین مک‌نالی، انزو چیلنتی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۳ از ۱۰۰

فیلم‌های زیادی درباره‌ی نوابغ دنیا ساخته شده است اما تنها چند فیلم به نوابغ ریاضیات پرداخته‌اند. در سال ۲۰۱۵ این دارم بریتانیایی که بر اساس رمانی هندی به همین نام ساخته شده‌ است، به زندگی سرینیواسا رامانوجان ریاضی‌دان خودآموخته‌ی هندی پرداخت. سرینیواسا رامانوجان که هیچ آموزش آکادمیکی در ریاضیات ندیده بود و به شدت مذهبی بود، چهره‌ای حقیقتاً منحصربه‌فرد است. او باور داشت که فرمول‌های ریاضی از قدرتی برتر، از ماوراء به او الهام می‌شوند. این داستان افسانه نیست، کاملاً بر اساس حقیقت است و جزئیات تراژیک زندگی رامانوجان را به تصویر می‌کشد.

۵. به‌ سوی طبیعت وحشی (Into the Wild)

به‌ سوی طبیعت وحشی، فیلم انگیزشی برتر

  • سال اکران: ۲۰۰۷
  • کارگردان: شان پن
  • بازیگران: امیل هرش، مارسیا گی هاردن، هال هالبروک، ویلیام هرت، جنا مالون، کاترین کینر، هیلی رم، توره لینهارت
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۳ از ۱۰۰
بیشتر بخوانید
۲۰ نکته‌ی مهم که برای نقد یک تابلوی نقاشی باید بدانیم

«به‌ سوی طبیعت وحشی» کتابی نوشته‌ی جان کراکائر در سال ۱۹۹۶ بر مبنای سفرهای کریستوفر مک‌کندلس در امریکای شمالی و زندگی او در طبیعت وحشی آلاسکا در اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی بود که شان پن آن را به فیلم تبدیل کرد. فیلم داستان زندگی کریستوفر مک‌کندلس، جوان نوزده ساله‌ای را روایت می‌کند که از زندگی امریکایی خسته می‌شود و تصمیم می‌گیرد همه‌چیز را پشت سر بگذارد و به حیات وحش بپیوندد. فیلم ماجراجوایی بسیار زیبایی است، اگرچه پایان تلخی دارد، ببیننده را به فکر وا می‌دارد. دیدگاه‌های این جوان امریکایی درباره‌ی زندگی مصرفی بدون شک هر کس را که به تماشای این فیلم بنشیند، به این سمت سوق می‌دهد که معنای زندگی را زیر سؤال ببرد و این را از خودش بپرسد که آیا او هم باید زندگی را رها کند و به حیات وحش بپیوندد.

کارت پستال طرح into the wild کد 01

۶. جوی (Joy)

جوی

  • سال اکران: ۲۰۱۵
  • کارگردان: دیوید او. راسل
  • بازیگران: جنیفر لارنس، رابرت دنیرو، ادگار رامیرز، داین لد، ویرجینیا مادسن، ایزابلا روسلینی، بردلی کوپر
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۰ از ۱۰۰

این درام زندگینامه‌ای از دسته‌ی داستان‌های زندگی کارآفرینان الهام‌بخش است. فیلم داستان یک خانواده در طول چهار نسل را روایت می‌کند. زنی مطلقه به نام جوی یکی از اعضای این خانواده است که تلاش می‌کند بنیانگذار یک کسب و کار بزرگ خانوادگی باشد.

۷. گوگن: سفر تاهیتی (Gauguin : Voyage de Tahiti)

گوگن: سفر تاهیتی

  • سال اکران: ۲۰۱۷
  • کارگردان: ادوارد دلوک
  • بازیگران: وینست کسل
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۴۱ از ۱۰۰

این فیلم همان‌طور که از اسمش پیداست، داسنان زندگی هنرمند بزرگ پل گوگن را روایت می‌کند. فیلم به دوره‌ای از زندگی این هنرمند می‌پردازد که پاریس را ترک می‌کند و به جزیره‌ی تاهیتی می‌رود. گوگن آنجا با زنی آشنا می‌شود که میوز (منبع الهام) او می‌شود و بسیاری از آثار معروف این نقاش بزرگ بر اساس ایده‌هایی که از پس این رابطه به او الهام شده بود، خلق می‌شود.

دفتر طراحی مدل گوگن کد A5

۸. سه رنگ: آبی (Three Colors: Blue)

سه رنگ: آبی، فیلم انگیزشی برتر

  • سال اکران: ۱۹۹۳
  • کارگردان: کریشتوف کیشلوفسکی
  • بازیگران: ژولیت بینوش، بنوآ رژان، هلن ونسان، شارلوت وری
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰

قسمت اول سه‌گانه‌ی شاهکار کیشلوفسکی داستان زندگی زنی جوان را روایت می‌کند که به شکلی معجزه‌آسا از یک تصادف اتومبیل جان سالم به در می‌برد اما همسر آهنگساز و دختر پنج ساله‌اش را از دست می‌دهد. او از پس این تجربه تلاش می‌کند یاد بگیرد که چگونه بعد از این به زندگی‌اش ادامه دهد. او در این تلاش برای جست‌وجو و درک معنای زندگی جدای کشف حقایقی تازه درباره‌ی زندگی و همسرش به این نتیجه می‌رسد که آدمی هرگز نمی‌تواند آن‌گونه که می‌خواهد زندگی کند.

تابلو مدل فیلم سه رنگ سفید آبی قرمز کریستوف کیشلوفسکی Three Colours blue Krzysztof Kieślowski trilogy BL204

۹. در جست‌وجوی خوشبختی (The Pursuit of Happyness)

در جست‌وجوی خوشبختی

  • سال اکران: ۲۰۰۶
  • کارگردان: گابریل موچینو
  • بازیگران: ویل اسمیت، جیدن اسمیت، تندی نیوتون، دن کستلانتا، میشل کروزیک
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۷ از ۱۰۰
بیشتر بخوانید
۲۰ مرگ غم‌انگیز در فیلم‌ها و انیمیشن‌های دیزنی و پیکسار

باز هم فیلم انگیزشی دیگری بر اساس زندگی واقعی که گویا به خاطر حقیقی بودن می‌تواند تأثیر زیادی روی مخاطبانش بگذارد. این درام تکان‌دهنده داستان زندگی کریس گاردنر را روایت می‌کند که تقریباً یک سال بی‌خانمان زندگی می‌کند. او در این مدت تلاش می‌کند زنده بماند و به طریقی شکم خودش و خانواده‌اش را سیر نگه دارد. او عمیقاً به توانایی‌اش برای تغییر زندگی‌اش به سمت بهبودی ایمان دارد و در نهایت موفق می‌شود شغلی آبرومند و پردرآمد به عنوان واسطه‌ی معاملات بازرگانی پیدا کند. او نگاه از بالا به پایین دیگران به خودش را تحمل می‌کند. و با اینکه خانه ندارد و با همسرش مشکل دارد، امیدش را از دست نمی‌دهد.

فیلم به طور مشخص درباره‌ی داشتن هدف در زندگی است و آشکارا نشان می‌دهد کسی که ایمان دارد و سخت تلاش می‌کند در نهایت به هدفش می‌رسد.

کتاب The Happiness of Pursuit: Finding the Quest That Will Bring Purpose to Your Life اثر Chris Guillebeau انتشارات Harmony

۱۰. توت‌فرنگی‌های وحشی (Wild Strawberries)

توت‌فرنگی‌های وحشی، فیلم انگیزشی برتر

  • سال اکران:
  • کارگردان: اینگمار برگمان
  • بازیگران: ویکتور شوستروم، بیبی آندرشون، اینگرید تولین، گونار بیورنستراند، ماکس فون سیدو، مُد هانسون، فولکه سوندکوئیست
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

شاهکار اینگمار برگمان یکی از معروف‌ترین فیلم‌های او درباره‌ی مفاهیمی همچون تنهایی، گفتمان مذهبی و مسئله‌ی مرگ و زندگی است. فیلمی لطیف و امیدبخش که پر از عشق و ایمان به انسانیت است. پیرنگ فیلم نسبتاً ساده است. پروفسوری پابه سن گذاشته در راه مراسمی است که قرار است در آن به خاطر دستاوردهای علمی‌اش در پزشکی دکترای افتخاری دریافت کند.

او در این مسیر همسفرانی دارد که هر کدام از نسل‌های مختلف هستند. یکی عروسش ماریانه است که در زندگی زناشویی با همسرش مشکل دارد. دیگران سه جوان، یک دختر و دو پسر و بعد زوجی در حال مشاجره هستند که در راه آن‌ها را سوار می‌کنند. در طول سفر بورگ دچار کابوس می‌شود و خاطرات خوش و ناخوش گذشته جلو روی او جان می‌گیرند. پس از مراسم در لوند، به‌ نظر می‌رسد سارا و دوستانش واقعاً بورگ را دوست دارند. در پایان او آرام به خواب می‌رود.

این فیلم برنده‌ی جایزه‌ی خرس طلایی جشنواره‌ی فیلم برلین از اولین نمونه‌های برجسته‌ی استفاده از جریان سیال ذهن در سینماست. برگمان در این فیلم با استفاده از شخصیت‌های از نسل‌های مختلف تصویری جامع و کامل از روابط انسانی را به نمایش می‌گذارد. پروفسور در طول این سفر با مرور خاطراتش به سیری درونی برای شناخت و مرور آنچه در گذشته انجام داده است، می‌پردازد. رویارویی او با مرگ، تحولی در شخصیتش به وجود می‌آورد که هراس از نیستی را جایگزین رؤیای زندگی می‌کند.

کتاب جادوگر چهره و دو فیلمنامه ی دیگر اثر اینگمار برگمان انتشارات مروارید

۱۱. سخنرانی پادشاه (The King’s Speech)

سخنرانی پادشاه، فیلم انگیزشی برتر

  • سال اکران: ۲۰۱۰
  • کارگردان: تام هوپر
  • بازیگران: کالین فرث، جفری راش، هلنا بونهام کارتر، گای پیرس، تیموتی اسپال، درک جاکوبی، جنیفر ایلی، مایکل گمبون، کلیر بلوم
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

این فیلم بسیار موفق اسکاربرده در ژانر درام تاریخی به کارگردانی تام هوپر و نویسندگی دیوید سیدلر داستان زندگی پادشاه آینده، جرج ششم، را روایت می‌کند که برای کنار آمدن با لکنت، به ملاقات با لیونل لوگ، درمانگر گفتار و زبان استرالیایی می‌رود. این دو در طول جلسات درمان با هم دوست می‌شوند و پس از کناره‌گیری ادوارد هشتم از تاج و تخت، پادشاه جدید به لوگ تکیه می‌کند تا به او کمک کند اولین سخنرانی رادیویی خود را در زمان اعلام جنگ بریتانیا علیه آلمان در سال ۱۹۳۹ انجام دهد.

بیشتر بخوانید
۸ فیلم برتر که در یک جزیره اتفاق می‌افتند

فیلم درباره‌ی این است که چطور کسی که تا به حال رهبر و حاکم کشور نبوده است، تبدیل به پادشاه می‌شود. همه علیه او هستند و همه به او می‌خندند. همه او را شارلاتان و فریبکار می‌خوانند. این فیلم درباره‌ی غلبه بر پیچیدگی‌ها و ترس‌های روانی است. یکی از بهترین نمونه‌هایی که چطور یک حقیقت تاریخی تقریباً فراموش‌شده می‌تواند به داستانی هوشمندانه، تکان‌دهنده و تأثیرگذار تبدیل شود.

تلاش کالین فرث برای نزدیک شدن به این نقش که برایش اسکار بهترین بازیگری را به ارمغان آورد، و تبدیل شدن به شاه، همان‌طور که برای نویسنده‌ی فیلمنامه و تجربه‌ی شخصی علبه بر لکنت زبانش الهام‌بخش بوده، می‌تواند در آغاز سال نو برای هر آنکه به این اختلال یا هر گونه اختلال دیگری مبتلاست، تأثیرگذار باشد.

۱۲. زندگی گلگون (La Vie en rose)

زندگی گلگون

  • سال اکران: ۲۰۰۷
  • کارگردان: الیویه داها
  • بازیگران: ماریون کوتیار، ژرار دپاردیو، کاترین آلگره، هری هدن-پیتن، ولادیمیر یاورسکی، کارل دوبری
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۴ از ۱۰۰

داستان زندگی سخت و غم‌انگیز ادیت پیاف، خواننده‌ی فرانسوی، برای این فهرست شاید انتخاب عجیبی باشد. فیلم به شدت غم‌انگیز است اما از آنجا که زندگی این هنرمند برجسته همچون میدان نبرد هر روزه بود، می‌تواند درس بزرگی برای تمام کسانی باشد که استعداد و آرزویی دارند و شرایط سخت زندگی نمی‌گذارد آن را محقق کنند. ادیت پیاف مجبور بود هر روز برای حق زندگی، خواندن و عشق بجنگد. از زاغه‌های پاریس، این هنرمند توانا با تلاشی بی‌وقفه توانست سر از صحنه‌ی سالن‌های کنسرت نیویورک دربیاورد و قلب تمام جهان را بلرزاند.

او در زمان شهرت با افراد مشهور زیادی همچون ژان کوکتو، شاعر و فیلمساز فرانسوی و مارلین دیتریش، بازیگر آلمانی امریکایی نشست و برخاست داشت. ادیت پیاف در فقر بزرگ شد اما به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. و همچون بسیاری از کسانی که در آسمان اوج می‌گیرند، نمی‌توانست جلو شکستن بال‌هایش را بگیرد، فقر و سختی‌های کودکی کار خودش را کرده بود.

این فیلم بی‌نظیر دو اسکار هم دریافت کرد که یکی‌ برای بازی فوق‌العاده‌ی ماریون کوتیار بود که با این فیلم جهانی شد. به پایان غم‌انگیز فیلم کاری نداشته باشید، فیلم سراسر انگیزه و تلاش است و محال است بعدش به سراغ ترانه‌های زیبا و جانسوز ادیت پیاف نروید، به‌خصوص ترانه‌ی زیبای «نه، افسوس هیچ‌چیز را نمی‌خورم» (Non, je ne regrette rien).

منبع: mellowoman

دیدگاهتان را بنویسید

سال که نو می‌شود، آدمی هم، نه همچون طبیعت، هوشمند و ذاتی، اما به حکم طبیعت نو می‌شود. یعنی قصد می‌کند که نو شود. آخر همه‌چیز مهیاست. شکوفه‌ها جوانه می‌زنند، همه‌جا سبز می‌شود و ما می‌رویم تا یک بار دیگر در کوتاه زمانی که همراه زمینیم، یک بار دیگر با او به دورش بچرخیم و بسازیم و بِزی‌ایم. همین است که لباس نو می‌خریم، خانه‌تکانی فیزیکی و روحی می‌کنیم، فهرستی معمولاً بلندبالا از اهداف تازه تهیه می‌کنیم و بدین شکل سال نو را امیدوار و مصمم آغاز می‌کنیم. این میان به هر آنچه انگیزه‌مان را قوی کند، تمسک می‌جوییم. کتاب انگیزشی، سخنرانی انگیزشی یا فیلم انگیزشی برتر.

حتماً برای همه‌ی شما پیش آمده است که فیلمی را دیده باشید و تا مدت‌ها فکرش از سرتان خارج نشود. شاید نقل قولی به یادماندنی یا کلام خردمندانه‌ی ارزشمندی توجه شما را به خودش جلب کرده باشد. فیلم و کتاب این قابلیت را دارد که بهترین ما را ازمان بیرون بکشد و انگیزه‌ی تغییرات مثبت و تازه را در ما و زندگی‌مان به وجود آورد.

مثلاً در همین آغاز سال نو یا وقتی بر سر دوراهی در زندگی‌تان قرار گرفته‌اید و نمی‌دانید کدام مسیر را باید انتخاب کنید، گاهی تماشای یک فیلم انگیزشی برتر می‌تواند چراغ و راهنمای راهتان باشد و کمک کند هدفتان را در زندگی پیدا کنید و پی بگیرید. حتی اگر داستان خیالی باشد می‌تواند برایتان الهام‌بخش باشد و انگیزه‌ی تغییر را در شما به وجود آورد. بی‌شمار فیلم انگیزشی برتر وجود دارد که می‌تواند در این مسیر کمک‌حال شما باشد، ما دوازده مورد را برای شما انتخاب کرده‌ایم. تک تک این فیلم‌های زندگی و قصه‌ی افرادی را روایت می‌کنند که از فقر و روزگار سخت به موفقیت دست یافته‌اند، چه چیز بیشتر از چنین سرگذشتی می‌تواند الهام‌بخش سایرین باشد؟ اگر شما هم فیلم انگیزشی برتری در ذهن دارید، برای ما بنویسید.

۱. بیلی الیوت (Billy Elliot)

بیلی الیوت

  • سال اکران: ۲۰۰۰
  • کارگردان: استیون دالدری
  • بازیگران: جیمی بل، استیون منگن، دایانا کنت
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۵ از ۱۰۰

فکر می‌کنید پسر یک معدن‌چی باید چه کاره شود؟ پدرش شک نداشت که پسرش در آینده بوکسور خواهد شد. اما بیلی الیوت یازده ساله عاشق رقص باله بود. بله، پسری که عاشق رقص باشد، حتی در انگلیس هم می‌تواند عجیب و غریب باشد.

همه‌ی ما در کودکی آرزوهایی داریم، آرزوهایی که جامعه شاید آن‌ها را شرم‌آور، ناشاسیت یا حتی گاهی قدغن بداند. متأسفانه، انسان‌های بسیاری در این جهان هستند که به خاطر این محدودیت‌ها یا دلایل دیگر هرگز به آرزوهای و اهداف کودکی خود نمی‌رسند. اما قهرمان قصه‌ی ما بیلی الیوت جزو این دسته نیست، او همچون یک شورشی در برابر ما قرار می‌گیرد، جلو کلیشه‌های تربیتی و موروثی‌اش می‌ایستد و در راه هدفش قدم برمی‌دارد و موفق می‌شود.

این فیلم بی‌نظیر است، از ابتدا تا انتها، «بیلی الیوت» حتی یک لحظه هم نمی‌گذارد رؤیای کودکی خود را فراموش کنید. اگر شما هم جزو دسته‌ای هستید که رؤیاهای کودکی خود را رها کرده‌اید، آغاز سال نو زمان خوبی برای بازگشت دوباره به آن رؤیاهاست. شاید هنوز دیر نشده باشد.

بیشتر بخوانید
۲۰ نکته‌ی مهم که برای نقد یک تابلوی نقاشی باید بدانیم

دستبند طلا گالری الون طرح رقص باله کد 198314

تابلو شاسی گالری استاربوی طرح رقص باله مدل هنری 545

۲. کوکو قبل از شانل (Coco Before Chanel)

کوکو شانل، فیلم انگیزشی برتر

  • سال اکران: ۲۰۰۹
  • کارگردان: آن فونتن
  • بازیگران: آدری توتو، بنوئیت پلورده، آلساندرو نیوولا، ماری جیلاین
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۴ از ۱۰۰

کوکو شانل که امروز یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین برندهای عطر و پوشاک دنیاست، طی دهه‌ی ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۰ تبدیل به نماد دنیای مد شد و به شهرت و ثروتی هنگفت دست یافت. تا به امروز تأثیر و ردپای او بر ترندهای جدید مد احساس می‌شود. این فیلم که بر اساس رمانی به نام «شانل و دنیایش» ساخته شده است، زندگی کوکو شانل را از کودکی‌اش که در یتیم‌خانه گذشت تا رسیدن به شهرتی جهانی در گذر از فقر، جنگ، قصه‌های عاشقانه‌ی طلسم‌شده و خیانتی باشکوه روایت می‌کند. فیلم همچون بسیاری از فیلم‌های زندگینامه‌ای افراد مشهور می‌تواند الهام‌بخش تمام کسانی باشند که آرزوهایی بزرگ در سر دارند و از قضا همه کودکی سختی را پشت سر گذاشته‌اند.

۳. آشپز (Chef)

سرآشپز

  • سال اکران: ۲۰۱۴
  • کارگردان: جان فاورو
  • بازیگران: جان فاورو، جان لگویزمائو، بابی کاناوله، اسکارلت جوهانسون، داستین هافمن، سوفیا ورگارا، اولیور پلات، رابرت داونی جونیور، ایمی سداریس
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۷ از ۱۰۰

این فیلم درباره‌ی سرآشپزی تواناست که کارش را در رستوران مشهوری در لس آنجلس از دست می‌دهد. و در نتیجه‌ی این اتفاق، متوجه می‌شود که دیگر وقتش است علاقه‌ی دیرینه‌اش به فست‌فود را پی بگیرد و به حقیقت تبدیل کند. او رستوران‌های زنجیره‌ای سیارش را راه می‌اندازد و بدین شکل رؤیایش را به حقیقت تبدیل می‌کند. باز هم فیلمی درباره‌ی رسیدن به موفقیت از شکست. در ضمن سعی کنید فیلم را با شکم گرسنه نبینید.

۴. مردی که بی‌نهایت را می‌دانست (The Man Who Knew Infinity)

مردی که بی‌نهایت را می‌دانست

  • سال اکران: ۲۰۱۵
  • کارگردان: متیو براون
  • بازیگران: وبی جونز، استیون فرای، جرمی نورثام، کوین مک‌نالی، انزو چیلنتی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۳ از ۱۰۰

فیلم‌های زیادی درباره‌ی نوابغ دنیا ساخته شده است اما تنها چند فیلم به نوابغ ریاضیات پرداخته‌اند. در سال ۲۰۱۵ این دارم بریتانیایی که بر اساس رمانی هندی به همین نام ساخته شده‌ است، به زندگی سرینیواسا رامانوجان ریاضی‌دان خودآموخته‌ی هندی پرداخت. سرینیواسا رامانوجان که هیچ آموزش آکادمیکی در ریاضیات ندیده بود و به شدت مذهبی بود، چهره‌ای حقیقتاً منحصربه‌فرد است. او باور داشت که فرمول‌های ریاضی از قدرتی برتر، از ماوراء به او الهام می‌شوند. این داستان افسانه نیست، کاملاً بر اساس حقیقت است و جزئیات تراژیک زندگی رامانوجان را به تصویر می‌کشد.

۵. به‌ سوی طبیعت وحشی (Into the Wild)

به‌ سوی طبیعت وحشی، فیلم انگیزشی برتر

  • سال اکران: ۲۰۰۷
  • کارگردان: شان پن
  • بازیگران: امیل هرش، مارسیا گی هاردن، هال هالبروک، ویلیام هرت، جنا مالون، کاترین کینر، هیلی رم، توره لینهارت
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۳ از ۱۰۰
بیشتر بخوانید
۲۰ مرگ غم‌انگیز در فیلم‌ها و انیمیشن‌های دیزنی و پیکسار

«به‌ سوی طبیعت وحشی» کتابی نوشته‌ی جان کراکائر در سال ۱۹۹۶ بر مبنای سفرهای کریستوفر مک‌کندلس در امریکای شمالی و زندگی او در طبیعت وحشی آلاسکا در اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی بود که شان پن آن را به فیلم تبدیل کرد. فیلم داستان زندگی کریستوفر مک‌کندلس، جوان نوزده ساله‌ای را روایت می‌کند که از زندگی امریکایی خسته می‌شود و تصمیم می‌گیرد همه‌چیز را پشت سر بگذارد و به حیات وحش بپیوندد. فیلم ماجراجوایی بسیار زیبایی است، اگرچه پایان تلخی دارد، ببیننده را به فکر وا می‌دارد. دیدگاه‌های این جوان امریکایی درباره‌ی زندگی مصرفی بدون شک هر کس را که به تماشای این فیلم بنشیند، به این سمت سوق می‌دهد که معنای زندگی را زیر سؤال ببرد و این را از خودش بپرسد که آیا او هم باید زندگی را رها کند و به حیات وحش بپیوندد.

کارت پستال طرح into the wild کد 01

۶. جوی (Joy)

جوی

  • سال اکران: ۲۰۱۵
  • کارگردان: دیوید او. راسل
  • بازیگران: جنیفر لارنس، رابرت دنیرو، ادگار رامیرز، داین لد، ویرجینیا مادسن، ایزابلا روسلینی، بردلی کوپر
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۰ از ۱۰۰

این درام زندگینامه‌ای از دسته‌ی داستان‌های زندگی کارآفرینان الهام‌بخش است. فیلم داستان یک خانواده در طول چهار نسل را روایت می‌کند. زنی مطلقه به نام جوی یکی از اعضای این خانواده است که تلاش می‌کند بنیانگذار یک کسب و کار بزرگ خانوادگی باشد.

۷. گوگن: سفر تاهیتی (Gauguin : Voyage de Tahiti)

گوگن: سفر تاهیتی

  • سال اکران: ۲۰۱۷
  • کارگردان: ادوارد دلوک
  • بازیگران: وینست کسل
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۴۱ از ۱۰۰

این فیلم همان‌طور که از اسمش پیداست، داسنان زندگی هنرمند بزرگ پل گوگن را روایت می‌کند. فیلم به دوره‌ای از زندگی این هنرمند می‌پردازد که پاریس را ترک می‌کند و به جزیره‌ی تاهیتی می‌رود. گوگن آنجا با زنی آشنا می‌شود که میوز (منبع الهام) او می‌شود و بسیاری از آثار معروف این نقاش بزرگ بر اساس ایده‌هایی که از پس این رابطه به او الهام شده بود، خلق می‌شود.

دفتر طراحی مدل گوگن کد A5

۸. سه رنگ: آبی (Three Colors: Blue)

سه رنگ: آبی، فیلم انگیزشی برتر

  • سال اکران: ۱۹۹۳
  • کارگردان: کریشتوف کیشلوفسکی
  • بازیگران: ژولیت بینوش، بنوآ رژان، هلن ونسان، شارلوت وری
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰

قسمت اول سه‌گانه‌ی شاهکار کیشلوفسکی داستان زندگی زنی جوان را روایت می‌کند که به شکلی معجزه‌آسا از یک تصادف اتومبیل جان سالم به در می‌برد اما همسر آهنگساز و دختر پنج ساله‌اش را از دست می‌دهد. او از پس این تجربه تلاش می‌کند یاد بگیرد که چگونه بعد از این به زندگی‌اش ادامه دهد. او در این تلاش برای جست‌وجو و درک معنای زندگی جدای کشف حقایقی تازه درباره‌ی زندگی و همسرش به این نتیجه می‌رسد که آدمی هرگز نمی‌تواند آن‌گونه که می‌خواهد زندگی کند.

تابلو مدل فیلم سه رنگ سفید آبی قرمز کریستوف کیشلوفسکی Three Colours blue Krzysztof Kieślowski trilogy BL204

۹. در جست‌وجوی خوشبختی (The Pursuit of Happyness)

در جست‌وجوی خوشبختی

  • سال اکران: ۲۰۰۶
  • کارگردان: گابریل موچینو
  • بازیگران: ویل اسمیت، جیدن اسمیت، تندی نیوتون، دن کستلانتا، میشل کروزیک
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۷ از ۱۰۰
بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم اکشن عاشقانه‌ برتر که باید ببینید

باز هم فیلم انگیزشی دیگری بر اساس زندگی واقعی که گویا به خاطر حقیقی بودن می‌تواند تأثیر زیادی روی مخاطبانش بگذارد. این درام تکان‌دهنده داستان زندگی کریس گاردنر را روایت می‌کند که تقریباً یک سال بی‌خانمان زندگی می‌کند. او در این مدت تلاش می‌کند زنده بماند و به طریقی شکم خودش و خانواده‌اش را سیر نگه دارد. او عمیقاً به توانایی‌اش برای تغییر زندگی‌اش به سمت بهبودی ایمان دارد و در نهایت موفق می‌شود شغلی آبرومند و پردرآمد به عنوان واسطه‌ی معاملات بازرگانی پیدا کند. او نگاه از بالا به پایین دیگران به خودش را تحمل می‌کند. و با اینکه خانه ندارد و با همسرش مشکل دارد، امیدش را از دست نمی‌دهد.

فیلم به طور مشخص درباره‌ی داشتن هدف در زندگی است و آشکارا نشان می‌دهد کسی که ایمان دارد و سخت تلاش می‌کند در نهایت به هدفش می‌رسد.

کتاب The Happiness of Pursuit: Finding the Quest That Will Bring Purpose to Your Life اثر Chris Guillebeau انتشارات Harmony

۱۰. توت‌فرنگی‌های وحشی (Wild Strawberries)

توت‌فرنگی‌های وحشی، فیلم انگیزشی برتر

  • سال اکران:
  • کارگردان: اینگمار برگمان
  • بازیگران: ویکتور شوستروم، بیبی آندرشون، اینگرید تولین، گونار بیورنستراند، ماکس فون سیدو، مُد هانسون، فولکه سوندکوئیست
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

شاهکار اینگمار برگمان یکی از معروف‌ترین فیلم‌های او درباره‌ی مفاهیمی همچون تنهایی، گفتمان مذهبی و مسئله‌ی مرگ و زندگی است. فیلمی لطیف و امیدبخش که پر از عشق و ایمان به انسانیت است. پیرنگ فیلم نسبتاً ساده است. پروفسوری پابه سن گذاشته در راه مراسمی است که قرار است در آن به خاطر دستاوردهای علمی‌اش در پزشکی دکترای افتخاری دریافت کند.

او در این مسیر همسفرانی دارد که هر کدام از نسل‌های مختلف هستند. یکی عروسش ماریانه است که در زندگی زناشویی با همسرش مشکل دارد. دیگران سه جوان، یک دختر و دو پسر و بعد زوجی در حال مشاجره هستند که در راه آن‌ها را سوار می‌کنند. در طول سفر بورگ دچار کابوس می‌شود و خاطرات خوش و ناخوش گذشته جلو روی او جان می‌گیرند. پس از مراسم در لوند، به‌ نظر می‌رسد سارا و دوستانش واقعاً بورگ را دوست دارند. در پایان او آرام به خواب می‌رود.

این فیلم برنده‌ی جایزه‌ی خرس طلایی جشنواره‌ی فیلم برلین از اولین نمونه‌های برجسته‌ی استفاده از جریان سیال ذهن در سینماست. برگمان در این فیلم با استفاده از شخصیت‌های از نسل‌های مختلف تصویری جامع و کامل از روابط انسانی را به نمایش می‌گذارد. پروفسور در طول این سفر با مرور خاطراتش به سیری درونی برای شناخت و مرور آنچه در گذشته انجام داده است، می‌پردازد. رویارویی او با مرگ، تحولی در شخصیتش به وجود می‌آورد که هراس از نیستی را جایگزین رؤیای زندگی می‌کند.

کتاب جادوگر چهره و دو فیلمنامه ی دیگر اثر اینگمار برگمان انتشارات مروارید

۱۱. سخنرانی پادشاه (The King’s Speech)

سخنرانی پادشاه، فیلم انگیزشی برتر

  • سال اکران: ۲۰۱۰
  • کارگردان: تام هوپر
  • بازیگران: کالین فرث، جفری راش، هلنا بونهام کارتر، گای پیرس، تیموتی اسپال، درک جاکوبی، جنیفر ایلی، مایکل گمبون، کلیر بلوم
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

این فیلم بسیار موفق اسکاربرده در ژانر درام تاریخی به کارگردانی تام هوپر و نویسندگی دیوید سیدلر داستان زندگی پادشاه آینده، جرج ششم، را روایت می‌کند که برای کنار آمدن با لکنت، به ملاقات با لیونل لوگ، درمانگر گفتار و زبان استرالیایی می‌رود. این دو در طول جلسات درمان با هم دوست می‌شوند و پس از کناره‌گیری ادوارد هشتم از تاج و تخت، پادشاه جدید به لوگ تکیه می‌کند تا به او کمک کند اولین سخنرانی رادیویی خود را در زمان اعلام جنگ بریتانیا علیه آلمان در سال ۱۹۳۹ انجام دهد.

بیشتر بخوانید
۸ فیلم علمی-تخیلی سرخوشانه که حال شما را خوب می‌کنند

فیلم درباره‌ی این است که چطور کسی که تا به حال رهبر و حاکم کشور نبوده است، تبدیل به پادشاه می‌شود. همه علیه او هستند و همه به او می‌خندند. همه او را شارلاتان و فریبکار می‌خوانند. این فیلم درباره‌ی غلبه بر پیچیدگی‌ها و ترس‌های روانی است. یکی از بهترین نمونه‌هایی که چطور یک حقیقت تاریخی تقریباً فراموش‌شده می‌تواند به داستانی هوشمندانه، تکان‌دهنده و تأثیرگذار تبدیل شود.

تلاش کالین فرث برای نزدیک شدن به این نقش که برایش اسکار بهترین بازیگری را به ارمغان آورد، و تبدیل شدن به شاه، همان‌طور که برای نویسنده‌ی فیلمنامه و تجربه‌ی شخصی علبه بر لکنت زبانش الهام‌بخش بوده، می‌تواند در آغاز سال نو برای هر آنکه به این اختلال یا هر گونه اختلال دیگری مبتلاست، تأثیرگذار باشد.

۱۲. زندگی گلگون (La Vie en rose)

زندگی گلگون

  • سال اکران: ۲۰۰۷
  • کارگردان: الیویه داها
  • بازیگران: ماریون کوتیار، ژرار دپاردیو، کاترین آلگره، هری هدن-پیتن، ولادیمیر یاورسکی، کارل دوبری
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۴ از ۱۰۰

داستان زندگی سخت و غم‌انگیز ادیت پیاف، خواننده‌ی فرانسوی، برای این فهرست شاید انتخاب عجیبی باشد. فیلم به شدت غم‌انگیز است اما از آنجا که زندگی این هنرمند برجسته همچون میدان نبرد هر روزه بود، می‌تواند درس بزرگی برای تمام کسانی باشد که استعداد و آرزویی دارند و شرایط سخت زندگی نمی‌گذارد آن را محقق کنند. ادیت پیاف مجبور بود هر روز برای حق زندگی، خواندن و عشق بجنگد. از زاغه‌های پاریس، این هنرمند توانا با تلاشی بی‌وقفه توانست سر از صحنه‌ی سالن‌های کنسرت نیویورک دربیاورد و قلب تمام جهان را بلرزاند.

او در زمان شهرت با افراد مشهور زیادی همچون ژان کوکتو، شاعر و فیلمساز فرانسوی و مارلین دیتریش، بازیگر آلمانی امریکایی نشست و برخاست داشت. ادیت پیاف در فقر بزرگ شد اما به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. و همچون بسیاری از کسانی که در آسمان اوج می‌گیرند، نمی‌توانست جلو شکستن بال‌هایش را بگیرد، فقر و سختی‌های کودکی کار خودش را کرده بود.

این فیلم بی‌نظیر دو اسکار هم دریافت کرد که یکی‌ برای بازی فوق‌العاده‌ی ماریون کوتیار بود که با این فیلم جهانی شد. به پایان غم‌انگیز فیلم کاری نداشته باشید، فیلم سراسر انگیزه و تلاش است و محال است بعدش به سراغ ترانه‌های زیبا و جانسوز ادیت پیاف نروید، به‌خصوص ترانه‌ی زیبای «نه، افسوس هیچ‌چیز را نمی‌خورم» (Non, je ne regrette rien).

منبع: mellowoman

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا