سینما

موشکافی رابطه‌ هارلی کویین و جوکر؛ یک عاشقانه‌ مسموم

هارلی کویین احتمالا یکی از شاخص‌ترین ابرشرورهای دنیای دی سی است. تا امروز القاب مختلفی به او داده شده؛ از پرنسس جنایتکار دلقک‌ها گرفته تا دکتر کویینزل اما مهم‌تر از همه در دنیای کمیک او را به دلیل رابطه عاطفی‌اش با جوکر می‌شناسند. جوکر یکی از مهلک‌ترین ابرشرورهای دنیای دی سی و روان‌پریش خطرناکی است که تنها چیزی که حالش را خوب می‌کند آشوب، هرج و مرج و به آتش کشیدن دنیا است. اگر با این ابرشرور آشنایی چندانی نداشته باشید احتمالا فکر می‌کنید محال است در دنیا کسی پیدا شود که چنین مرد وحشتناکی را دوست بدارد اما واقعیت این است که در دنیای کمیک هارلی کویین معروف چنین نقشی را برعهده دارد.

رابطه‌ یا بهتر است بگوییم عشق میان جوکر و هارلی کویین یکی از عجیب‌ترین و در عین حال وحشتناک‌ترین روابط دنیای دی سی است. این عشق دیوانه‌وار سال‌ها است که علامت سوال‌های بسیاری در ذهن طرفداران ایجاد کرده و شاید وقت آن رسیده کمی به آن بپردازیم.

چوب بیسبال مدل هارلی کوئین کد 01

اکشن فیگور مدل هارلی کویین کد 6056693

هارلی کویین کیست؟

عکس هارلی کویین

هارلی کویین اغلب به عنوان بهترین دستیار جوکر شناخته می‌شود اما احتمالا بسیاری از اما چیز زیادی درباره‌ی پیشینه‌ی این شخصیت نمی‌دانیم. سر و کله‌ی هارلی نخستین بار در «مجموعه‌ی انیمیشنی بتمن» (Batman the Animated Series) با لباس مبدل دلقکی به رنگ قرمز و مشکی پیدا شد. او رابطه‌ی نزدیکی با جوکر داشت و با وجود این که از ماهیت بیمارگونه‌ی شخصیت و نقشه‌های جوکر اطلاع داشت اما به دلایل نامشخصی او را همراهی می‌کرد.

در ابتدا داستان ‌هارلی اصلا واضح نبود تا این که کمیک «ماجراجویی‌های بتمن: عشق دیوانه‌وار» (The Batman Adventures Mad Love) منتشر شد. در این داستان او به عنوان روان‌پزشک جوانی به نام هارلی فرانسیس کویینزل تصویر شد که در بیمارستان روانی آرکهام کار می‌کرد. وقتی جوکر دستگیر و به آرکهام منتقل شد هارلی علاقه‌ی زیادی به این کیس روان‌شناسی نشان داد و سعی کرد به او نزدیک شود تا شخصیتش را بهتر درک کند. این در حالی بود که جوکر برعکس سایر بیماران روانی درک کاملی از اتفاقاتی که در اطرافش در جریان بود، داشت و به همین دلیل هم عامدانه هارلی را فریب و داستان جعلی از گذشته‌ی غم‌انگیزش را به خوردش داد. هارلی به دلایل نامشخصی کم‌کم عاشق جوکر شد و این علاقه تا جایی پیش رفت که به او برای فرار از بیمارستان روانی آرکهام کمک کرد. تا این که با گذشت زمان از روان‌پزشک جوکر به یکی از پیروان سرسختش تغییر موضع داد و نام مستعار هارلی کویین را بر خودش گذاشت.

مجله BATMAN THE KILLING JOKE ژوئن 2021

جوکر و هارلی کویین: ماجرای یک عشق سمی

فیلم هارلی کویین و جوکر

علاقه‌ی هارلی کویین به جوکر به اندازه‌ای زیاد می‌شود که کم‌کم به یکی از مریدان سرسخت او تبدیل می‌شود و حاضر است هر کاری را که جوکر از او بخواهد بدون چون و چرا انجام دهد. او علیرغم همه‌ی بدی‌هایی که جوکر در حقش می‌کند باز هم کنارش می‌ماند.

در حالی که بیش‌تر انسان‌های کره‌ی زمین با شنیدن نام جوکر وحشت می‌کنند، هارلی احتمالا تنها کسی است که او را با القاب دوست‌داشتنی مثل «پودینگ» صدا می‌کند. با این حال هر چیزی بهایی دارد و دکتر کویینزل هم مجبور می‌شود بالاخره بهای این عشق دیوانه‌وارش را پس بدهد. او کنار جوکر می‌ماند و خودش را کاملا وقف اهدافش می‌کند با این حال جوکر تنها از هارلی به عنوان مهره‌ای برای اجرای نقشه‌های شوم و پیچیده‌اش استفاده می‌کند. جوکر هارلی را شستشوی مغزی می‌دهد و به او القا می‌کند که باید چه کاری را انجام دهد. او در همه‌ی سال‌های آشنایی‌اش با هارلی کارهای وحشتناکی را در حقش انجام می‌دهد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

بیشتر بخوانید
چطور سانسور اولیه در هالیوود منجر به تشکیل انجمن سینمایی آمریکا شد؟

۱- جوکر هارلی را داخل استخر مواد شیمیایی پرتاب می‌کند

وقتی کمیک بتمن New 52 منتشر شد داستان بتمن به نوعی ریبوت شد و رابطه‌ی میان ‌هارلی و جوکر هم اندکی تغییر کرد. در این داستان‌ هارلی هنوز روان‌پزشک بود و هنوز هم جوکر دیوانه را دوست داشت. با این حال جوکر معتقد بود هارلی باید عشقش را به او ثابت کند؛ بنابراین موقعیتی را فراهم کرد و هارلی را به استخر مواد شیمیایی که خودش یک بار در آن افتاده بود، هل داد. بعد از این ماجرا پوست هارلی هم مثل معشوق دیوانه‌اش کمی رنگ پریده شد.

۲- هارلی به دلیل «استقلال بیش از حد» مجازات شد

اگر داستان کمیک بتمن New 52 را ادامه دهیم به جایی می‌رسیم که جوکر برای مدتی ناپدید می‌شود؛ بنابراین هارلی تصمیم می‌گیرد به «جوخه‌ی انتحار» (the Suicide Squad) بپیوندد و در آن جا برای اولین بار احساس می‌کند کارهای دیگری به جز عاشق جوکر بودن هم از دستش برمی‌آید. متاسفانه عمر این شادی برای هارلی طولانی نیست و بالاخره سر و کله‌ی جوکر پیدا می‌شود.

او پس از بازگشت نقشه‌ی تازه‌ای برای سرنگونی بتمن طراحی می‌کند و در این نقشه به نیروهای انسانی نیاز دارد و طبیعتا اولین گزینه‌ای که به ذهنش می‌رسد هارلی است و به همین دلیل هم او را برمی‌گرداند. با این حال استقلال هارلی اصلا به مذاق جوکر خوش نیامد و به همین دلیل هم تصمیم گرفت به خیال خودش درسی به هارلی بدهد که تا آخر عمرش فراموش نکند؛ او هارلی را زخمی کرد، حلق‌آویز کرد و در نهایت هم به حال خودش رهایش کرد تا بمیرد اما اگر فکر می‌کنید جوکر به همین میزان شکنجه اکتفا کرد، سخت در اشتباهید در عوض کفتارهایش را بالای سر معشوقه‌ی نگون‌بختش فرستاد. در نهایت هم او را به سیاه‌چاله‌ای انداخت که پر از نسخه‌های مرده‌ی هارلی بود.

۳- هارلی تصمیم داشت به دستور جوکر پوست صورتش را بکند

در یکی از شماره‌های New 52 جوکر پوست صورتش را می‌کند و ظاهرا برای مدتی می‌میرد اما در نهایت با نقشه‌ای برای قطع پیوندهای خانوادگی بتمن بازمی‌گردد و البته مثل همیشه هارلی را هم با خود همراه می‌کند. جوکر به ناگاه احساس می‌کند هارلی بیش از حد زیبا است و ظاهرش با او مطابقتی ندارد؛ بنابراین این بار به او دستور می‌دهد برای اثبات عشقش پوست صورتش را بکند. هارلی نگون‌بخت هم بالاخره بر تردیدهایش غلبه می‌کند و تصمیم می‌گیرد این کار وحشتناک را انجام دهد اما خوشبختانه این بار بخت یارش می‌شود،  جوکر از فداکاری او استقبال می‌کند و در نهایت از تصمیمش منصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید
۱۰ انیمیشنی که معمولا با فیلم‌های دیزنی اشتباه گرفته می‌شوند

۴- جوکر نزدیک بود هارلی کویین را تنها به فضا بفرستد

احتمالا تا همین جای کار برایتان سوال ایجاد شده که «آیا جوکر واقعا هارلی را دوست داشت؟» ممکن است پاسخ مثبت باشد اما قطعا این عشق هیچ شباهتی به عشق‌های سرخوشانه‌ی هالیوودی ندارد. جوکر یک بار اعتراف کرد که در همه‌ی مدتی که با هارلی نقشه‌های خبیثانه‌اش را اجرا می‌کرده واقعا عاشقش بوده. با این حال این حس را حقیر می‌شمرد و تمام تلاشش را می‌کرد که هر طوری که شده از شرش خلاص شود. روش منحصربه‌فرد جوکر برای خلاص شدن از عشق هارلی این بود که او را تک و تنها به فضا بفرستد و همان جا به حال خودش رها کند!

جوکر به دروغ به هارلی می‌گوید قرار است در یک موشک فضایی یکدیگر را ملاقات کنند اما طبیعتا وقتی هارلی به محل قرار می‌رسد هیچ اثری از معشوقش نیست و در عوض با ویدیویی مواجه می‌شود که در آن جوکر احساس واقعی‌اش را بیان می‌کند سپس موشک فعال و سفر بی‌بازگشت هارلی به سمت فضا آغاز می‌شود. خوشبختانه نقشه شکست می‌خورد و موشک در پارک رابینسون سقوط می‌کند؛ همان جایی که هارلی با پویزن آیوی آشنا می‌شود.

۵- جوکر هارلی را به یک صورت فلکی تبدیل کرد

تماشای صور فلکی با معشوق می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای دنیا باشد اما این که خود معشوق را به یک صورت فلکی تبدیل کنید اصلا عاشقانه نیست. با این حال به نظر می‌رسد جوکر دیوانه از این ایده استقبال می‌کند و به همین دلیل هم تصمیم می‌گیرد این کار را با هارلی نگون‌بخت انجام شود.

در داستان «امپراتور جوکر» (Emperor Joker) مستر میکسیزپیتلیک تصمیم می‌گیرد یک درصد از قدرتش را با جوکر تقسیم کند اما به اشتباه نود و نه درصد از قدرتش را به این ابرشرور دیوانه هدیه می‌دهد و دیگر خودتان تصور کنید چه هرج و مرجی در گاتهام به وجود می‌آید. جوکر که حالا به قادر مطلق تبدیل شده تصمیم می‌گیرد دنیا را به دلخواه خودش تغییر دهد؛ او بتمن را می‌کشد، زنده می‌کند و دوباره می‌کشد اما وقتی از انجام همه‌ی این کارهای دیوانه‌وار حوصله‌اش سر می‌رود، تصمیم می‌گیرد با یک هدیه‌ی جالب هارلی کویین را شگفت‌زده کند پس او را می‌کشد و سپس به یک صورت فلکی تبدیل می‌کند تا هر وقت که دوست داشت در آسمان به تماشایش بنشیند!

چرا هارلی کویین جوکر را دوست دارد؟

فیلم هارلی کویین دوبله فارسی

حالا تقریبا می‌دانیم که جوکر چگونه با معشوقه‌اش رفتار می‌کند. با این حال هارلی علیرغم همه‌ی رفتارهای وحشتناک جوکر او را دوست دارد و در همه‌ی دیوانگی‌هایش همراهی‌اش می‌کند. برای همه‌ی مخاطبان کمیک‌ها و فیلم‌های هارلی کویین یک سوال بزرگ وجود دارد «چرا هارلی به جوکر عشق می‌ورزد و دلیل عشق دیوانه‌وار میان او و جوکر چیست؟»

بله درست است هارلی کویین عمیقا عاشق جوکر است اما در کمیک و بازی «بی‌عدالتی» (Injustice) داستان بالقوه‌ی دیگری برای هارلی تعریف می‌شود؛ در یک واقعیت متناوب جوکر توسط سوپرمن کشته می‌شود و به همین دلیل هم هارلی از چنگال او فرار می‌کند. او کم‌کم متوجه می‌شود جوکر واقعا چه حسی به او داشته و در تمام مدت رابطه‌شان چگونه با او رفتار می‌کرده؛ بنابراین تصمیم می‌گیرد خودش را وقف اهداف بتمن کند.

بیشتر بخوانید
۱۰ تصویر واقع‌گرایانه از شخصیت‌های جامعه‌ستیز در فیلم‌های سینمایی

وقتی بتمن «لیگ عدالت» (Justice League) را از دنیای دیگر احضار کرد، جوکر هم با آن‌ها به دنیای هارلی آمد اما این بار دختر داستان ما مصمم بود رابطه‌ی سمی‌اش را پایان دهد. در آخرین شماره‌ی «بی‌عدالتی» هارلی به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن جوکر را شکست داد و بتمن هم این ابرشرور را به دنیای متناوب برگرداند. این اتفاق رسما به رابطه‌ی سمی آن‌ها پایان داد، شروع تازه‌ای برای هارلی بود و زمینه‌ی همکاری او با لیگ عدالت را فراهم کرد.

پیکسل طرح جوکر و هارلی کویین مدل S4859

پیکسل طرح جوکر و بتمن مدل S10947

دلیل عشق سمی میان جوکر و هارلی کویین

مارگو رابی بازیگر هارلی کویین

به نظر می‌رسد رابطه/ عشق میان‌ هارلی کویین و جوکر در کمیک‌ها و بازی‌ها به وضوح توضیح داده نشده است. تنها چیزی که می‌دانیم این است که هارلی با وجود آگاهی از اعمال وحشتناک جوکر همیشه عاشق این ابرشرور دیوانه است.

در خط داستانی «بی‌عدالتی» هارلی از دکتر فیت می‌پرسد که چگونه می‌تواند از شر جوکر خلاص شود؟ دکتر به او نشان می‌دهد که پیوند ناگسستنی میان او و جوکر وجود دارد که نمی‌شود قطعش کرد، فرقی نمی‌کند در چه جهان و چه جدول زمانی باشیم در هر صورت آن‌ها همیشه کنار یکدیگر هستند. با این حال ماجراهای بعدی نشان داد که هارلی می‌تواند از این چرخه‌ی پایان‌ناپذیر فرار کند. او حتی واقعیت جایگزین جوکر را شکست داد و خودش هم توسط بتمن نجات پیدا کرد.

این ماجرا تا حدودی یک پایان خوش برای دکتر کویینزل به حساب می‌آید اما آیا راه دیگری برای توضیح رابطه‌ی سمی او و جوکر وجود دارد؟

پوستر طرح هارلی کویین کد AR9020

رابطه‌ی سمی میان ‌هارلی کویین و جوکر در واقعیت

جوکر و هارلی کویین

هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که یک نفر بتواند رابطه‌ی عاشقانه‌ای را با فردی که به طرز وحشتناکی بدرفتار است، برقرار کند اما این نوع رابطه‌ها در جهان واقعی به وفور به چشم می‌خورند و فقط به دنیای کمیکی دی سی منحصر نمی‌شوند. رابطه‌ی هارلی و جوکر سراسر سوءاستفاده است؛ جوکر آن شخصی است که سوءاستفاده می‌کند و هارلی هم قربانی‌های سوءاستفاده‌های او است.

در زندگی واقعی این نوع روابط اصلا نادر نیستند. چه بسیار مردان و زنانی که هر روز مورد آزار و اذیت شریک‌های زندگی‌شان قرار می‌گیرند و در نهایت آگاهی از اعمال وحشتناک آن‌ها تصمیم می‌گیرند کنارشان بمانند.

در کتاب «آزار روانی در روابط خشونت‌آمیز خانوادگی» (Psychological Abuse in Violent Domestic Relations) اشاره شده که دو نوع رابطه‌ی خشونت‌آمیز وجود دارد؛ آزار جسمی و آزار روانی. آزار جسمی شامل صدمات وارد به بدن افراد است. در حالی که آزار روانی شامل حملات کلامی، انتقادهای شدید، تسلط و منزوی کردن شریک زندگی می‌شود. هر دوی این اشکال آزار از جانب جوکر بر هارلی اعمال می‌شد و همان طور که در کمیک‌ها و فیلم هارلی کویین و جوکر دیدیم بارها و بارها از معشوق دیوانه‌اش کتک می‌خورد و زخمی می‌شد. همچنین جوکر با فرستادن هارلی به فضا قصد داشت او را به معنای واقعی کلمه از جامعه‌ی اطرافش منزوی کند. جوکر او را شستشوی مغزی می‌دهد و به هارلی می‌قبولاند که در زندگی بدون او هیچ ارزشی ندارد.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم بسیار ضعیف که بهترین بازسازی‌ها را داشتند

احتمالا برایتان سوال می‌شود که اگر این چنین است چرا هارلی از دست جوکر فرار نمی‌کند؟ درست است این می‌تواند یکی از راه‌حل‌های احتمالی باشد اما مشکل اساسی این است که این نوع سوءاستفاده‌ها می‌تواند طرز فکر قربانی آزار را به معنای واقعی کلمه تغییر دهد. در روابطی مثل این، قربانی در نوعی از حالت پذیرش فرو می‌رود که به واسطه‌ی آن کنار شریک زندگی‌اش می‌ماند. او معتقد است در صورت پایان این رابطه، زندگی‌اش بی‌معنی می‌شود زیرا نمی‌تواند بدون حضور شریک سمی‌اش هیچ کاری را از پیش ببرد. او همه‌ی خاطراتی که روزی با هم داشتند را دوست دارد؛ بنابراین معتقد است شریک زندگی‌اش هنوز هم به او علاقه‌مند است و شاید بتوانند روزی به سمت خاطرات خوب زندگی‌شان حرکت کنند و پایان خوشی در انتظارشان باشد؛ بنابراین همچنان با شریک بی‌مسئولیت و بدرفتارش می‌ماند بدون این که بداند چه زمانی قرار است تغییر کند. این مورد دقیقا درباره‌ی هارلی و عشق دیوانه‌وارش هم صدق می‌کند.

مجله THE BATMAN WHO LAUGHS 4 نوامبر 2019

موشکافی رابطه‌ی هارلی کویین و جوکر از منظر روان‌شناسی

فیلم‌های هارلی کویین

با توجه به همه‌ی چیزهایی که توضیح دادیم می‌توانیم نتیجه بگیریم هارلی هم در چنین وضعیتی گرفتار شده است. ما می‌دانیم اولین جرقه‌های این عشق در دوره‌ای که هارلی روان‌پزشک بود، زده شد؛ او به داستان غم‌انگیز جوکر گوش داد و با او همدردی کرد. این احتمالا همان خاطره‌ای است که در تمام مدت رابطه‌شان به آن ایمان داشت و امیدوار بود بتوانند روزی دوباره به آن بازگردند. بعید است که در این دوره مورد آزار و اذیت جوکر قرار گرفته باشد اما تقریبا مطمئنیم که او عاشق زمان‌هایی است که می‌توانند داستان‌های شخصی زندگی‌شان را با هم به اشتراک بگذارند.

او بعدا به هارلی کویین تغییر موضع داد و کاملا وقف اهداف پلید معشوقش شد. در این دوره به طرز وحشتناکی توسط جوکر مورد آزار و اذیت قرار گرفت، هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی؛ زیرا جوکر مرتبا او را شستشوی مغزی می‌داد تا به او القا کند بدون حضورش نمی‌تواند زندگی کند. اگر خط داستانی کمیک «بی‌عدالتی ۲» (Injustice 2) را دنبال کرده باشید می‌دانید که هارلی در بازه‌ی زمانی کاملا توسط جوکر تسخیر شده بود. وقتی تحت تاثیر معجون ترس قرار داشت جوکر را در توهماتش می‌دید که سعی می‌کرد او را برای کشتن بتمن متقاعد کند. خوشبختانه هارلی توانست از این کابوس فرار کند. این خط داستانی نشان می‌دهد یک معشوق سمی تا چه اندازه می‌تواند در اعماق ذهن قربانی نفوذ کند و ناخودآگاه اعمال و افکارش را تحت تاثیر قرار دهد، حتی اگر خودش در واقعیت کنارش حضور نداشته باشد.

در نهایت رابطه‌ی جوکر و هارلی کویین از جالب‌ترین بخش‌های دنیای دی سی است که اگر آن را در واقعیت بررسی کنیم جالب‌تر هم می‌شود و عمق بیش‌تری پیدا می‌کند. بعد از فیلم «جوخه‌ی انتحار» افراد بیش‌تری به موشکافی این عشق علاقه نشان دادند؛ زیرا در زندگی واقعی هم می‌شود مشابه آن را تجربه کرد و شاید با بررسی دقیق‌تر رابطه‌ی هارلی و جوکر بتوان از آسیب‌های آن در امان ماند.

منبع: freeaddon

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا