سینما

۱۰ انیمیشن بحث‌برانگیز دیزنی که باید بازسازی شوند

دیزنی برای اقتباس از محبوب‌ترین انیمیشن‌های کلاسیک خود به کمک فیلم‌های لایو اکشن‌ روند جدیدی را آغاز کرده است. در حالی که برخی از این فیلم‌ها، مانند «کتاب جنگل» (The Jungle Book)، موفقیت‌های بزرگی داشته‌اند، برخی دیگر مانند «پینوکیو» (Pinocchio) بسیار ناامیدکننده از آب درآمدند. هنوز هم در مورد اینکه آیا دیزنی باید آثار کلاسیک محبوب خود را بازسازی کند یا نه، بحث‌های زیادی وجود دارد. با این حال، برخی از انیمیشن‌های قدیمی‌تر دیزنی مشکلات بزرگی دارند که مخاطبان مدرن نمی‌توانند از آن‌ها به سادگی بگذرند. در این مطلب ۱۰ انیمیشن‌ بحث‌برانگیز دیزنی را نام بردیم که باید بازسازی شوند.

دیزنی از طریق بازسازی‌های انیمیشن یا لایو اکشن این فرصت را دارد که به نگرانی‌های بینندگان جدید خود بپردازد. برخی از بازسازی‌ها، مانند «پری دریایی کوچولو» (The Little Mermaid)، این پتانسیل را دارند که به مسائلی بپردازند که نسخه‌ی اصلی را در بین بینندگان امروزی بسیار بحث‌برانگیز کرده است.

۱۰. شروع تلخ و سیاه انیمیشن «بامبی» (Bambi)

انیمیشن بحث‌برانگیز «بامبی»

انیمیشن «بامبی» در سال ۱۹۴۲ اکران، و بلافاصله به یکی از اولین آثار موفق دیزنی تبدیل شد. این فیلم درباره‌ی گوزن جوانی به نام بامبی است که مادرش را از دست می‌دهد به کمک حیوانات مختلفی که در جنگل زندگی می‌کنند بزرگ می‌شود.

انیمیشن «بامبی» علاوه بر خط داستانی که عنوان کردیم، به موضوع تخریب طبیعت توسط بشر می‌پردازد و نشان می‌دهد که مادر بامبی توسط یک شکارچی کشته می‌شود. در حالی که بسیاری از بینندگان تفسیر محیطی را مهم می‌دانند، برخی از والدین از این تصویر خشونت‌آمیز ناراحت می‌شوند. بازسازی «بامبی» می‌تواند کشتار وحشیانه‌ی ابتدای فیلم را حذف کند یا تخریب و آسیب به طبیع توسط انسان را به روش دیگری به تصویر بکشد.

پازل 150 تکه مدل بامبی کد 0362

۹. کلیشه‌های نژادی مشکل‌ساز انیمیشن «گربه‌های اشرافی» (The Aristocats) باید تغییر کند

انیمیشن بحث‌برانگیز «گربه‌های اشرافی»

«گربه‌های اشرافی» یکی از ۱۰ انیمیشن‌ بحث‌برانگیز دیزنی، درباره‌ی یک گربه‌ی مادر و سه بچه‌گربه‌اش است که از خانه‌ی یک زن مسن ثروتمند ربوده می‌شوند. یک گربه‌ی خیابانی و دوستانش به این موجودات بی‌گناه کمک می‌کنند. ممکن است داستان بسیار ساده به نظر برسد، اما بینندگان مدرن به کلیشه‌های نژادپرستانه در این انیمیشن واکنش نشان داده‌اند.

بیشتر بخوانید
خاتم کاری چیست؟ مروری بر تاریخچه و نحوه‌ی مراقبت از آثار خاتم کاری

دیزنی پلاس در ابتدای فیلم پیامی دارد که به این کلیشه‌های آسیب‌رسان می‌پردازد و پیشنهاد می‌کند که این موضوعات می‌توانند جرقه‌ی گفتگوهای سازنده‌ درباره‌ی آینده‌های روشن باشد. اگرچه دیزنی حق دارد به ماهیت بحث‌برانگیز «گربه‌های اشرافی» بپردازد، اما راه حل دیگر بازسازی این داستان محبوب با تصاویر مناسب از فرهنگ‌های دیگر است.

۸. در انیمیشن «آلیس در سرزمین عجایب» (Alice In Wonderland) اشاراتی به مواد مخدر وجود دارد

انیمیشن «آلیس در سرزمین عجایب»

«آلیس در سرزمین عجایب» یکی از بهترین فیلم‌ها و البته انیمیشن‌ بحث‌برانگیز دیزنی است که بر اساس ادبیات کلاسیک ساخته شده. با این حال، بینندگان مدرن سراسر جهان به تصاویری از مصرف مواد مخدر در این فیلم اشاره کرده‌اند. نه تنها آلیس از معجون برای تغییر حالت خود استفاده می‌کند، بلکه کرم ابریشم در حال قلیان کشیدن هم دیده می‌شود.

علاوه بر تصاویر مصرف مواد مخدر، بینندگان به قطعات موسیقی غیر معمول و ضعیف هم اشاره کرده‌اند. اگرچه دیزنی «آلیس در سرزمین عجایب» را برای دو فیلم لایو اکشن اقتباس کرد، اما این فیلم‌ها به‌جای بازسازی این تصاویر، همان‌ها را تکرار کردند. در حالی که وفادار ماندن به منبع گاهی اوقات روشی ارجح برای اقتباس‌های ادبی است، به نظر می‌رسد بازسازی «آلیس در سرزمین عجایب» نیاز به تغییرات مدرن دارد.

کتاب آلیس در سرزمین عجایب اثر لوییس کارول نشر نگاه

۷. در انیمیشن «پیتر پن» (Peter Pan) تصویر مردم بومی نفرت‌انگیز است

انیمیشن «پیتر پن»

بسیاری از طرفداران دیزنی بر این باورند که دنباله‌ی «پیتر پن» نباید ساخته شود، زیرا به سختی می‌توان برخی از مشکلات برجسته در نسخه‌ی اصلی را نادیده گرفت. به تصویر کشیدن بومیان آمریکا بسیار نادرست است، زیرا پیتر پن آن‌ها را مجبور می‌کند که قلمبه سلمبه حرف بزنند و مقادیر زیادی تنباکو دود کنند. علاوه بر این، آهنگ «چه چیزی مرد قرمز را قرمز کرد» یکی از آشکارترین موارد نژادپرستانه است.

بیشتر بخوانید
راهنمای خرید میز تحریر؛ ۱۵ نکته‌ی کلیدی برای انتخاب درست

علیرغم اقتباس‌های لایو اکشن مختلف «پیتر پن»، بازسازی انیمیشنی از این کلاسیک دوست‌داشتنی این پتانسیل را دارد که کودکان را همچنان هیجان‌زده کند. البته در صورتی که در نسخه‌ی بازسازی شده کلیشه‌های آسیب‌رسان حذف شوند.

۶. انیمیشن «هرکول» (Hercules) باید با اساطیر همخوانی داشته باشد

انیمیشن «هرکول»

اگرچه انیمیشن «هرکول» یکی از دوست‌داشتنی‌ترین شاهزاده‌های دیزنی را به نمایش می‌گذارد، اما در به تصویر کشیدن اساطیر مشکلات عمده‌ای دارد. این فیلم در تلاش است تا اسطوره‌های یونانی را به تصویر بکشد. با این حال، برخی از اشتباهات آشکار وجود دارد، مانند هراکلس نام واقعی یونانی او. علاوه بر این، هرا مادر هرکول نیست، بلکه شرور واقعی داستان است.

دیزنی اعلام کرده است که در آینده نسخه‌ی لایو اکشن هرکول را بازسازی خواهد کرد، اما جزئیات کمی در مورد شخصیت‌ها و داستان فیلم ارائه داده است. در حالی که نزدیک ماندن بیش از حد به اسطوره برای اقتباس دیزنی بسیار غم‌انگیز و خشونت‌آمیز خواهد بود، اما دیزنی می‌تواند تلاش کند تا به منبع اصلی نزدیک‌تر بماند.

گونیا مدل Friends طرح هرکول

۵. انیمیشن «روباه و سگ شکاری» (The Fox and the Hound) تبعیض‌آمیز است

انیمیشن «روباه و سگ شکاری»

یکی دیگر از ۱۰ انیمیشن‌ بحث‌برانگیز دیزنی «روباه و سگ شکاری» داستانی تلخ و شیرین درباره‌ی یک دوستی غیرمنتظره است. داستان به طور طبیعی با زندگی روباه در طبیعت و سگ شکاری در خانه‌ی صاحبش به پایان می‌رسد. با این حال، موضوع بحث‌برانگیز فیلم به شخصیت‌های جانبی زن مربوط می‌شود. پیرزنی که تاد را می‌پذیرد، شجاع و جسور است، اما در واقع هرگز اسمی در این فیلم ندارد و تنها «بیوه» نامیده می‌شود.

بینندگان همچنین اشاره کرده‌اند که آموس اسلید چگونه پیرزن را به شیوه‌ای تحقیرآمیز «زن» می‌نامد. ویکسی، روباه ماده نیز ابزاری است که به تاد دلیلی برای ماندن در طبیعت می‌دهد. پیام فیلم «روباه و سگ شکاری» تحسین‌برانگیز است، اما یک اقتباس تازه‌تر به دیزنی اجازه می‌دهد تا این بازنمایی از شخصیت‌های زن را اصلاح کند.

بیشتر بخوانید
داستان تاریک پشت ۱۰ انیمیشن و فیلم کودکانه؛ از «گیسو کمند» تا «سیندرلا»

۴. انیمیشن «پوکوهانتس» (Pocahontas) پر از ارجاعات تاریخی نادرست بود

«پوکوهانتس» انیمیشن‌ بحث‌برانگیز دیزنی

انیمیشن «پوکوهانتس» بر اساس داستان تاریخی زندگی یک زن جوان بومی آمریکایی ساخته شده است، اما این فیلم از نظر تاریخی دقیق نیست. این فیلم از لحظات عاشقانه استفاده می‌کند تا به راحتی به خشونت بین مردم بومی و مهاجمان اروپایی پایان دهد.

دیزنی برای اینکه بتواند به درستی این تصویر از تاریخ را بازسازی کند، خط داستانی را باید کاملا از نو بنویسد. در حالی که هیچ راه آسانی برای به تصویر کشیدن کشتار و سرکوب مردم بومی برای یک فیلم مناسب کودکان وجود ندارد، نسخه‌ی بازسازی شده باید لحظات غیرمنطقی عاشقانه و رمانتیک‌سازی تهاجم اروپا را کنار بگذارد.

کتاب پوکاهانتس اثر والت دیزنی

۳. انیمیشن «سفیدبرفی و هفت کوتوله» (Snow White And The Seven Dwarfs) به طور کلی پر از ایراد است

«سفیدبرفی و هفت کوتوله» انیمیشن‌ بحث‌برانگیز دیزنی

در انیمیشن «سفیدبرفی و هفت کوتوله»، شخصیت سفیدبرفی یک زن است که بسیار اشتباه به تصویر کشیده شده است. با وجود اینکه او ستاره‌ی فیلم است، تنها در یک شخصیت مراقب و خانه‌دار خلاصه می‌شود. علاوه بر این، بینندگان نسبت به بوسیده شدن دختر ۱۴ ساله در حالی که بیهوش است، نفرت خود را ابراز کرده‌اند.

فیلم لایواکشن سفیدبرفی دیزنی در سال ۲۰۲۴ اکران خواهد شد، اما مخاطبان هنوز شک دارند که این اقتباس مشکلات نسخه‌ی اصلی را رفع کرده باشد. راه‌های مختلفی وجود دارد که سفیدبرفی می‌تواند از نفرین خود بیدار شود که در نهایت باعث نارضایتی بینندگان نشود. استفاده از کوتوله‌ها به‌عنوان ابزار طرح داستان نیز مشکل دیگر این انیمیشن است، که پیتر دینکلیچ، ستاره‌ی سریال «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) در انتظار ساخت فیلم آینده درباره‌ی آن صحبت کرده است.

بیشتر بخوانید
موشکافی رابطه‌ هارلی کویین و جوکر؛ یک عاشقانه‌ مسموم

۲. انیمیشن «پری دریایی کوچولو» (The Little Mermaid) یک پیام اشتباه داشت

«پری دریایی کوچولو» انیمیشن‌ بحث‌برانگیز دیزنی

در انیمیشن «پری دریایی کوچولو»، آریل عاشق یک شاهزاده می‌شود و از موانع بزرگی می‌گذرد تا با او در خشکی بماند و تا آخر عمر با خوشی زندگی کند. بینندگان مدرن با این زن جوان مشکل دارند که از تمام دارایی و خانواده‌اش فقط به خاطر یک مرد می‌گذرد.

لایو اکشن «پری دریایی کوچولو» محصول دیزنی در ماه مه ۲۰۲۳ اکران خواهد شد. در حالی که در میان طرفداران اختلاف نظر وجود دارد که چقدر باید بازسازی به منبع اصلی نزدیک باشد، برخی از بینندگان امیدوارند که آریل آرزوهایی داشته باشد که تنها به شاهزاده اریک محدود نشود.

جامدادی مدل آکواریومی طرح پری دریایی

۱. انیمیشن «زیبای خفته» (Sleeping Beauty) یکی از بحث‌برانگیزترین خطوط داستانی را داشت

«زیبای خفته» انیمیشن‌ بحث‌برانگیز دیزنی

و اما اولین انیمیشن‌ بحث‌برانگیز دیزنی «زیبای خفته» یکی از محبوب‌ترین فیلم‌ها درباره‌ی یکی از شاهزاده خانم‌های دیزنی است، اما یکی از بحث‌برانگیزترین خطوط داستانی را دارد. مشکل زمانی شروع می‌شود که مالیفیسنت به خاطر دعوت نشدن به مراسم تعمید پرنسس آرورا خشمگین می‌شود، که نشان دهنده‌ی بهانه‌ای ضعیف برای انتقام و کینه‌توزی یک زن است. در پایان همچنین شاهزاده فیلیپ باید نفرین آرورا را با «بوسه‌ی عشق واقعی» بی‌اثر کند.

اگرچه دیزنی با ساخت لایو اکشن «مالیفیسنت» (Maleficent) به شخصیت شرور او برای توجیه روحیه‌ی انتقام‌جویانه‌اش داستانی تقدیم کرد، اما راه دیگری برای شکستن یک نفرین پیش پای آن‌ها نگذاشت. از «سفیدبرفی» گرفته تا «زیبای خفته»، دیزنی باید در رویکرد خود درباره‌ی بوسه‌های بدون موافقت تغییراتی ایجاد کند. در یک بازسازی، استودیو باید راه حل دیگری برای شکستن یک نفرین ارائه دهد.

منبع: cbr

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا