انیمیشنسینما

۱۰ فیلم و انیمیشن روحیه‌بخش انگیزشی برای اینکه سال نو را بهتر آغاز کنید

سال نو بهترین زمان برای یک شروع‌ تازه است؛ اینکه سعی کنید به آدم بهتری تبدیل شوید، کارهای هیجان‌انگیزتری انجام دهید، تجربه‌های متفاوتی داشته باشید و اهداف تازه‌ای را دنبال کنید. با این حال، تغییر آسان نیست و برای اینکه از روتین‌های همیشگی خود خارج شویم، باید انگیزه داشته باشیم و گاهی هیچ‌چیز بهتر از یک فیلم روحیه‌بخش نیست که شما را تشویق کند تا سال را بهتر آغاز کنید. حالا که به سال جدید قدم گذاشته‌اید، شاید بهترین زمان باشد تا به زندگی خود در سالی که گذشت نگاه بیندازید، کارهایی که انجام داده‌اید یا نداده‌اید را مرور کنید و یک سری هدف‌گذاری کلی برای ۱۲ ماه آتی داشته باشید. یک فیلم روحیه‌بخش با روایت قصه‌ی آدم‌هایی که در مسیر تغییر زندگی خود گام برداشته‌اند، بی‌گمان می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

۱- بریتنی در یک ماراتن شرکت می کند (Brittany Runs A Marathon)

فیلم روحیه‌بخش

  • سال انتشار: ۲۰۱۹
  • کارگردان: پل داونز کلیزو
  • بازیگران: جیلین بل، لیل رل هاوری، جنیفر داندس، میکلا واتکینس، پیتر وک، مایکی دی، آلیس لی، مایکا استاک
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۸ از ۱۰۰

بریتنی (جیلین بل) یک زن جوان است که خود را دوست ندارد و از شغل‌، وزن‌ و عدم‌ توانایی‌اش در برقراری یک رابطه‌ی عاشقانه‌ی پایدار راضی نیست. دیگر مشکل بزرگ او، هم‌اتاقی‌اش گرچن (آلیس لی) است، معلمی که به‌عنوان اینفلوئنسر در فضای مجازی فعالیت می‌کند و از زندگی شخصی‌اش برای دیگران محتوا می‌سازد. بریتنی به دلیل شرایط نامناسبی که دارد، خود را ناخواسته با گرچن مقایسه می‌کند تا در چرخه‌ای از بدبینی‌ها و ناامیدی‌ها گرفتار باشد.

پس از مدت‌ها سبک زندگی نادرست، پزشکِ بریتنی به او می‌گوید که باید زندگی‌اش را تغییر دهد. او که از نظر مالی توانایی رفتن به باشگاه را ندارد، شروع به دویدن می‌کند و در مسیری قدم می‌گذارد که نتیجه‌اش سلامتی و یک سبک زندگی سالم است. این ساخته‌ی پل داونز کلیزو تاثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی را هم در کانون توجه قرار می‌دهد و به این نکته اشاره می‌کند که اگر از آن‌ها درست استفاده شود، می‌توانند کارآمد باشند. بریتنی به‌تدریج دوستان تازه‌ای پیدا می‌کند، اعتمادبه‌نفس خود را به‌دست می‌آورد و انسان بهتری می‌شود.

کتاب آدم های سمی اثر لیلیان گلاس

۲- مرد بله‌گو (Yes Man)

فیلم روحیه‌بخش

  • سال انتشار: ۲۰۰۸
  • کارگردان: پیتون رید
  • بازیگران: جیم کری، زویی دشانل، بردلی کوپر، ترنس استامپ، دنی مسترسون، جان مایکل هیگینز، برنت بریسکو
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۴۶ از ۱۰۰

یکی از درس‌هایی که والدین از کودکی به ما آموختند این است که «هنر نه گفتن» را بیاموزیم. فیلم مرد بله‌گو نقطه‌ی مقابل این دیدگاه را ارائه می‌دهد: بله گفتن به همه‌چیز. کارل (جیم کری) پس از شرکت در یک همایش انگیزشی، تصمیم می‌گیرد تا به معنای واقعی کلمه به همه‌چیز بله بگوید و هر کسی هر خواسته‌ای داشت انجام دهد تا ببیند چه اتفاقی رخ می‌دهد و آیا در زندگی خوشحال‌تر خواهد بود یا خیر.

بیشتر بخوانید
۱۰ بازیگر که بیشتر برای ایفای یک نقش محبوب تلویزیونی شناخته می‌شوند

بدیهی است که این ساخته‌ی پیتون رید قصد ندارد شما را به انجام کارهای خطرناک تشویق کند. فیلم درباره‌ی این است که از روزمرگی خارج شوید، به سراغ تجربه‌های تازه بروید و ترس از تغییر را کنار بگذارید. اکثر اوقات واهمه از شکست یا ناامیدی باعث می‌شود تا آد‌م‌ها رویاهایشان را دنبال نکنند و به یک زندگی معمولی راضی باشند. واقعیت اما این است که اگر همیشه در همان نقطه‌ی امن خود بمانید، نه تنها سودی ندارد بلکه می‌تواند آسیب‌زا باشد. کارل با بله گفتن به همه‌چیز این حقیقت را درک می‌کند.

کتاب تو نمی توانی روزم را خراب کنی اثر آلن کلاین انتشارات لیوسا

۳- مزایای گوشه‌گیر بودن (The Perks Of Being A Wallflower)

فیلم روحیه‌بخش

  • سال انتشار: ۲۰۱۲
  • کارگردان: استیون شباسکی
  • بازیگران: لوگان لرمن، اما واتسون، ازرا میلر، نینا دوبرو، پل راد، جانی سیمونز، می ویتمن، کیت والش
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۵ از ۱۰۰

این فیلم نوجوانانه‌ی کم‌ادعا، قصه‌ی چارلی (لوگان لرمن) را روایت می‌کند که به دلیل ترومای دوران کودکی، از افسردگی بالینی و حمله‌های عصبی رنج می‌برد و نمی‌تواند از گذشته‌ی کابوس‌وار خود فاصله بگیرد. او که وارد دبیرستان شده است، علاقه‌ای به حضور در اجتماع ندارد و از اینکه با دیگران دوست شود می‌ترسد اما پس از آشنایی با سم (اما واتسون) و پاتریک (ازرا میلر) شرایط تغییر می‌کند.

مزایای گوشه‌گیر بودن در بعضی از لحظات دراماتیک، اندکی تلخ می‌شود و احساسات شما را برمی‌انگیزد اما درباره‌ی بلوغ، رشد، رها کردن ترس‌ها و زخم‌های گذشته پیام‌های مهمی می‌دهد. چارلی در برابر شیاطین و سیاهی‌های درونی‌‌اش قرار می‌گیرد و با آن‌ها مبارزه می‌کند تا بهبود پیدا کند.

کتاب مزایای منزوی بودن اثر استیون چباسکی نشر میلکان

۴- وحشی (Wild)

فیلم روحیه‌بخش

  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • کارگردان: ژان-مارک ولی
  • بازیگران: ریس ویترسپون، برایان وان هالت، گبی هافمن، کوین رانکین، لورا درن، میخیل هایشمان، دبلیو ارل براون
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۸ از ۱۰۰

پس از یک ازدواج ناموفق و طی کردن مراحل طلاق، شِرل (ریس ویترسپون) تصمیم می‌گیرد کار متفاوتی انجام دهد تا شاید از نظر روانی به ثبات برسد. او اگرچه تجربه‌ای در زمینه‌ی پیاده‌روی‌های طولانی ندارد اما خود را وقف یک ماجراجویی چالش‌برانگیز می‌کند.

اقتباسی از کتاب خاطرات شرل استرید، وحشی به مضامینی همچون اندوه، شکست و تولد دوباره می‌‌پردازد و خواهید دید که شرل چگونه موانع را یکی پس از دیگری کنار می‌زند. او منتظر نمی‌ماند که دیگران خوشبختی را برای او به ارمغان می‌آورند بلکه شخصا دست به کار می‌شود. شرل برای اینکه اتفاقات زندگی‌اش را مرور کند و ببیند چرا به بن‌بست رسید، به قلب طبیعت می‌زند و با خود خلوت می‌کند تا به خودشناسی برسد و شروع تازه‌ای داشته باشد.

بیشتر بخوانید
۱۰ شخصیت انسانی برتر انیمیشن‌های پیکسار
کتاب وحشی اثر شرل استرید نشر ستاک

۵- به دیگری نیکی کن (Pay It Forward)

فیلم روحیه‌بخش

  • سال انتشار: ۲۰۰۰
  • کارگردان: میمی لدر
  • بازیگران: کوین اسپیسی، هلن هانت، هالی جوئل آزمنت، جی مهر، جیمز کاویزل جان بون جووی، انجی دیکینسون
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۳۹ از ۱۰۰

بعضی وقت‌ها کودکان حرف‌های عاقلانه‌ می‌زنند و همانند بزرگسالان، منطقی رفتار می‌کنند. هالی جوئل آزمنت در این فیلم، نقش تِرِور را بازی می‌کند؛ کودکی که دقیقا همین نوع نگاه بزرگسالانه در او به چشم می‌خورد. معلمِ ترور به او می‌گوید که برنامه‌هایش برای بهتر کردن جهان را در قالب یک انشا بنویسد. او ایده‌ی «آن را زودتر پرداخت کن» را مطرح می‌کند: هرکسی که به شما لطفی کرد، شما باید به سه نفر دیگر کمک کنید.

اینکه کار کوچک یا بزرگی برای دیگران انجام دهید و آن‌ها هم همین روند را ادامه دهند، بی‌تردید تاثیرگذار است و باعث می‌شود که دنیا به مکان بهتری تبدیل شود. برای مثال، کافی است بدون هیچ دلیلی، بدون هیچ مناسبتی، هدیه‌ای برای یکی از دوستان خود بخرید؛ این حرکت زیبا می‌تواند بر روحیه‌ی او تاثیر بگذارد و حتی به تفکر وادار شود. اگر نسل بشر بر خوبی‌ها متمرکز شود، زندگیِ همه به مراتب بهتر می‌شود. بدیهی است که این دیدگاه‌ها کمی شعاری باشد اما باید بدانید که خوبی کردن به دیگران، فارغ از هر نتیجه‌ای باعث می‌شود تا حس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

کتاب مهربانی با خود اثر تیم دزموند انتشارات شمعدونی

۶- درون و بیرون (Inside Out)

فیلم روحیه‌بخش

  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • کارگردان: پیت داکتر
  • صداپیشگان: امی پولر، فیلیس اسمیت، بیل هیدر، لویس بلک، میندی کالینگ، دایان لین، کایل مک‌لاکلن، جان راتزنبرگر
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۸ از ۱۰۰

بزرگسالان تنها کسانی نیستند که با چالش‌های سخت روبه‌رو می‌شوند یا تصمیم می‌گیرند تا بهتر زندگی و در شرایط خود تغییر ایجاد کنند. کودکان هم هر روز با موانع سخت دست‌وپنجه نرم ‌می‌کنند (از تکلیف‌های مدرسه تا رفتارهای بد اطرافیان که به روان آن‌ها آسیب می‌زند) و از آنجایی که به بلوغ احساسی و فکری نرسیده‌اند، نمی‌دانند باید چگونه مشکلات خود را حل کنند. انیمیشن درون و بیرون بازتاب دقیقی از احساسات متناقض کودکان را به نمایش می‌گذارد و به آن‌ها آموزش می‌دهد که چگونه با حس‌های درونی و جهان بیرونی تعامل داشته باشند.

هنگامی که رایلی (کایل مک‌لاکلن) از خانه‌ی دوران کودکی‌اش دور می‌شود، باید همه‌چیز را از ابتدا آغاز کند. او باید به مدرسه‌ی جدید برود، دوستان جدید پیدا و به زندگی در یک منطقه‌ی جدید عادت کند. این تغییرات، احساسات او را هم دستخوش تغییر می‌کند. شادی (امی پولر) که همانند اسمش وظیفه‌ی خوشحال‌ کردن رایلی را برعهده دارد، باید با بزرگ شدن او و پررنگ‌تر شدن احساسات دیگر کنار بیاید و یاد بگیرد که تجربه‌ی احساسات دیگری همچون غم، می‌تواند تاثیرات مثبتی نیز داشته باشد.

بیشتر بخوانید
۱۰ پرنسس قدرتمند دیزنی از ضعیف‌ترین تا قوی‌ترین

کتاب بیداری ، دنیای درون و بیرون خود را تغیر دهید اثر آنوشا انتشارات مون

۱۷۰,۰۰۰

۹۹,۰۰۰

تومان

 دفتر کلاسوری 100 برگ پدیده نقش مدل 26 حلقه کالکشن انیمیشن طرح درون و بیرون Inside Out مجموعه 4 عددی

۷- ویل هانتینگ نابغه (Good Will Hunting)

فیلم روحیه‌بخش

  • سال انتشار: ۱۹۹۷
  • کارگردان: گاس ون سنت
  • بازیگران: مت دیمون، رابین ویلیامز، بن افلک، مینی درایور، جرج پلیمپتن، کیسی افلک، کول هاسر، جرج پلیمپتن
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۷ از ۱۰۰

ویل هانتینگ نابغه بازتابی از دیدگاه‌ها و جهان‌بینی دو کودک بلندپرواز است که شانس رسیدن به رویاهای خود را به‌دست آورده‌اند. اما این موفقیت‌ها تصادفی یا مبتنی بر شانس نبوده است، بن افلک و مت دیمون با تلاش مضاعف به این جایگاه رسیدند و در قصه‌ای که نوشته‌اند (و حتی برای آن جایزه‌ی اسکار دریافت کردند)، به آسیب‌های روانی دوران کودکی، روابط خانوادگی و رشد کردن، نگاهی ریزبینانه دارند. در نتیجه حتی پیش از تماشا کردن ویل هانتینگ نابغه، حتی با مطالعه‌ی قصه‌ی چگونه ساخته شدن فیلم هم می‌توانید انگیزی بگیرید!

ویل هانتینگ (مت دیمون)، سرایدار دانشگاه فناوری ماساچوست، از قضا یک نابغه‌ی ریاضی است اما هرگز فرصتی به‌دست نیاورده تا استعدادهایش را به دیگران نشان دهد و علاقه‌ی چندانی هم به این کار ندارد. او همچنین به دلیل سختی‌هایی که در دوران کودکی تجربه کرده است، با عذاب وجدان دست‌وپنجه نرم می‌کند. اما با ورود دکتر شان مگوایر (رابین ویلیامز) شرایط عوض می‌شود، او به ویل کمک می‌کند تا متوجه شود که سزاوار زندگی بهتری است و باید به شکوفایی برسد. هنگامی که آدم‌ها رویدادهای سیاهی را تجربه می‌کنند، به این باور می‌رسند که دیگر نمی‌توانند رویاهایشان را دنبال کنند یا به خوشبختی برسند اما در حقیقت همیشه راهی برای فرار از گذشته وجود دارد و هر لحظه که بخواهید، می‌توانید در مسیر تغییر زندگی خود قدم بردارید.

کتاب قله ها و دره ها اثر اسپنسر جانسون نشر برات

۸- آن لحظه‌ی مزخرف (That Awkward Moment)

فیلم روحیه‌بخش

  • سال انتشار: ۲۰۱۴
  • کارگردان: تام گورمیکان
  • بازیگران: زک افران، جسیکا لوکاس، ایموجن پوتس، مایلز تلر، مایکل بی.جردن، آلیسیا رینر، جاش پایس
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۲۲ از ۱۰۰

در این فیلم کمدی عاشقانه، جیسون (افران)، دنیل (تلر) و مایکی (جردن) با این حقیقت تلخ روبه‌رو می‌شوند که هیچ‌چیز تا ابد پایدار نیست و گاهی مجبور هستید که به جلو حرکت کنید. جیسون به سبک زندگی مجردی عادت کرده است، دنیل نمی‌خواهد احساساتش را به بهترین دوستش ابراز کند زیرا می‌ترسد که رابطه‌ی آن‌ها خراب شود و مایکی هم رابطه‌ی زناشویی‌اش به طلاق کشیده است.

بیشتر بخوانید
۱۴ فیلم برتر درباره‌ی ورزش محبوب فوتبال که باید تماشا کنید

هر سه مرد احساس می‌کنند که تغییر بد است و با تمام قوا جلوی آن می‌ایستند تا اینکه درک می‌کنند گاهی تغییر بهترین اتفاق ممکن است. گاهی یک چالش یا رویداد باعث می‌شود تا زندگی شما برای همیشه عوض شود. آن لحظه‌ی مزخرف فیلم فوق‌العاده‌ای به حساب نمی‌آید اما امضاهای رایج آثار رام-کام در آن به چشم نمی‌خورد و پایان امیدبخش و روشنی دارد.

کتاب چگونه خودمان را دوست بداریم اثر شارون وگشیدرکروز

۹- فارست گامپ (Forrest Gump)

فیلم روحیه‌بخش

  • سال انتشار: ۱۹۹۴
  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • بازیگران: تام هنکس، رابین رایت، گری سینایس، میکلتی ویلیامسون، سالی فیلد، آفِـیمو آمِلامی، سونی شرویر
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۱ از ۱۰۰

زندگی سرشار از اتفاق‌های غیرمنتظره‌ است اما فارست گامپ به شما می‌گوید که ما انسان‌ها می‌توانیم با بدترین و تلخ‌ترین رویدادها روبه‌رو شویم اما به ناامیدی مطلق نرسیم، بازگردیم، مهربانی کنیم و مثبت‌نگر باشیم.

خوش‌بینی‌ زیاد و نوع نگاه خوش‌بینانه در سال‌های اخیر یک ویژگی منفی به حساب می‌آید و اصولا اگر چنین شخصیتی داشته باشید، دیگران از شما انتقاد می‌کنند و می‌گویند نسبت به جهان اطراف بی‌اطلاع هستید. آگاهی از شرایط جامعه و وضعیت زندگی آدم‌های نزدیک اهمیت دارد اما خوش‌بینی یک عنصر ضروری برای زندگی بهتر است و می‌تواند کمک‌کننده باشد. فارست حتی بر تعدادی از وقایع‌ تاریخی تاثیر گذاشت و مهربانی و انسانیت را به هر کسی که ملاقات کرد، هدیه داد.

کتاب فارست گامپ اثر وینست گروم انتشارات طاهریان

۱۰- در جستجوی خوشبختی (The Pursuit Of Happyness)

فیلم روحیه‌بخش

  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • کارگردان: گابریل موچینو
  • بازیگران: ویل اسمیت، جیدن اسمیت، تندی نیوتون، دن کستلانتا، میشل کروزیک، جیمز کارن، مارک کریستوفر لارنس
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۷ از ۱۰۰

گریس گاردنر (ویل اسمیت) یک فروشنده‌ی اسکنر استخوان است و آن‌ را به شرکت‌ها و دکترها می‌فروشد اما درآمد چندانی ندارد. وضعیت مالی او هر روز بدتر می‌شود، همسر و خانه‌اش را از دست می‌دهد، بی‌خانمان می‌شود و هم‌زمان باید از فرزند کوچیک خود نیز نگهداری کند.

در جستجوی خوشبختی همان فیلم روحیه‌بخش و الهام‌بخشی است که باید تماشا کنید زیرا یک قصه‌ی واقعی را روایت می‌کند. گریس گاردنرِ واقعی در دهه‌ی ۸۰ میلادی سقوط تمام‌عیار را تجربه کرد و همه چیز را از دست داد اما لحظه‌ای تسلیم نشد و شبانه‌روز تلاش کرد تا بتواند شرایط را برای خود و پسرش بهبود ببخشد. گاردنر حالا یک مرد ثروتمند محسوب می‌شود و یک کتاب پرفروش هم از سرگذشت خود نوشته است. این ساخته‌ی گابریل موچینو به شما یادآوری می‌کند که هیچ‌گاه دیر نیست، می‌توان بلند شد و کارهای بزرگی کرد.

کتاب تغییر ذهن ها اثر هوارد گاردنر

منبع: Screenrant

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا