انیمیشنسینما

۱۰ حیوان خانگی بدجنس انیمیشن‌های دیزنی

وقتی صحبت از شخصیت‌های بدجنس انیمیشن‌ها می‌شود، اولین تصاویری که از کاراکترهای شرور انسانی و حیوانی به ذهن می‌رسد متعلق به کارتون‌های دیزنی است. شخصیت‌هایی که با ترکیبی از انیمیشن‌های دستی بی‌نقص و صداهای بسیار زیبا جان می‌گیرند و اغلب بینندگان جوان‌تر را با کارهای خبیث و بی‌رحمانه‌شان می‌ترسانند. اغلب آ‌ها در نهایت قهرمانان فیلم‌های خود را کنار می‌زنند و به شخصیت‌های مورد علاقه‌ی مخاطب تبدیل می‌شوند. تعداد کمی از شخصیت‌های شرور و بدجنس دیزنی در قالب حیوانات خانگی به تصویر کشیده شده‌اند. اگر خوب دقت کنید متوجه خواهید شد که بسیاری از این حیوانات نسخه‌های کوچک‌تر و خوش‌آب‌و‌رنگ‌تر صاحبان خود هستند. در ادامه ۱۰ حیوان خانگی بدجنس انیمیشن‌های دیزنی را نام بردیم.

۱۰. پرسی، حیوان خانگی بدجنس دیزنی در انیمیشن «پوکوهانتس» (Pocahontas)

پرسی، حیوان خانگی بدجنس دیزنی در انیمیشن «پوکوهانتس»

  • محصول: ۱۹۹۵
  • صداپیشه: دنی مان

پرسی (با صداپیشگی دنی مان) به عنوان حیوان خانگی فرماندار رادکلیف (با صداپیشگی دیوید اوگدن استایرس) در انیمیشن «پوکوهانتس»، همیشه زندگی پرتجمل و اعیانی داشته. او با اربابش همراه می‌شود تا جیمزتاون را در آمریکای شمالی تاسیس کند. اما طی اقامت پرسی، راکون بدجنسی به نام میکو (با صداپیشگی جان کسیر) مدام آرامش او را به هم می‌زند.

درگیری پرسی و میکو منعکس‌کننده‌ی نبرد بین مهاجران انگلیسی و قبیله‌ی بومی پوهاتان است. اگرچه او قرار است آینه‌ی مالک حریص و خودمحورش باشد، اما پرسی در واقع در طول فیلم دچار تغییر و تحول شخصیتی شده و با پوکوهانتس (با صداپیشگی آیرین بدارد) رابطه‌ی دوستانه برقرار می‌کند. این باعث می‌شود که او رادکلیف را ترک کند و در پایان فیلم کنار قبیله بماند.

کتاب داستان پوکوهانتس اثر پیام آزادفدا انتشارات دانش گویا

۹. یاگو حیوان خانگی بدجنس دیزنی در انیمیشن «علاء‌الدین» (Aladdin)

یاگو حیوان خانگی بدجنس دیزنی در انیمیشن «علاء‌الدین»

  • محصول: ۱۹۹۲
  • صداپیشه: گیلبرت گوتفرید

اگرچه ممکن است یاگو (با صداپیشگی گیلبرت گوتفرید) شبیه هر طوطی معمولی دیگری به نظر برسد، اما او چیزی فراتر از تنها یک طوطی ساده است. او برای حفظ پوشش خود در انیمیشن «علاءالدین» مانند دیگر طوطی‌ها تنها صداهای بلند از خودش درمی‌آورد، اما در واقع همدست وزیر سلطنتی، جعفر (با صداپیشگی جاناتان فریمن) است. یاگو با استعداد خود در تقلید صداها و توانایی در پرواز، می‌تواند به عنوان یک جاسوس و خرابکار حرفه‌ای کار کند.

بیشتر بخوانید
۱۵ فیلم مشهور با بدترین جلوه‌های ویژه

در حالی که آثار بعدی در مجموعه‌ی «علاءالدین» باعث شد که یاگو با قهرمانان متحد شود، در اولین انیمیشن دیزنی او نقشی موثر و به‌یادماندنی در کنار جعفر داشت. به نظر می‌رسید او می‌خواست نقشی مانند سلطان داشته باشد و مانند یک حیوان خانگی با او رفتار نشود. صدای تودماغی گوتفرید برای به تصویر کشیدن این شخصیت به شرارت او افزود.

۸. بروتوس و نرو حیوان خانگی بدجنس دیزنی در انیمیشن «نجات‌دهندگان» (The Rescuers)

بروتوس و نرو حیوان خانگی بدجنس دیزنی در انیمیشن «نجات‌دهندگان»

  • محصول: ۱۹۷۷
  • صداپیشه‌ها: جیمی مک‌دونالد

مادام مدوسا (با صداپیشگی جرالدین پیج) برای به دست آوردن بزرگترین الماس جهان به نام چشم شیطان، دختری یتیم به نام پنی (با صداپیشگی میشل استیسی) را در انیمیشن «نجات‌دهندگان» می‌دزدد. پنی که از شرایط خود ناراحت است اغلب سعی می‌کند فرار کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، مدوسا کروکودیل‌های خود، بروتوس و نرو (با صداپیشگی جیمی مک‌دونالد) را می‌فرستد تا او را برگردانند.

فرانک توماس، یکی از نه پیرمرد انیماتور دیزنی، طراح اصلی تمساح‌ها بود و در به تصویر کشیدن این جانوران سنگ تمام گذاشت. حرکت این دو کروکودیل به خوبی قدرت و وزن آن‌ها را به عنوان دشمنان خطرناکی برای برنارد (با صداپیشگی باب نیوهارت) و بیانکا (با صداپیشگی اوا گابور) نشان می‌دهد. این دو حیوان بدجنس با تمام شرارتشان هنوز هم کمی شیطنت و شوخی بلدند، به‌ویژه در صحنه‌ای که سعی می‌کنند موش‌ها را با استفاده از ارگ بادی بزرگ کلیسا شکار کنند.

کتاب تمساح اثر فیودور داستایفسکی نشر برج

۷. فلیشیا در انیمیشن «کارآگاه موش بزرگ» (The Great Mouse Detective)

فلیشیا حیوان خانگی بدجنس دیزنی در انیمیشن «کارآگاه موش بزرگ»

  • محصول: ۱۹۸۶
  • صداپیشه: فرانک واکر

اگر چیزی وجود داشته باشد که پروفسور راتیگان (با صداپیشگی وینسنت پرایس) بیشتر از باسیل (با صداپیشگی بری اینگام) از آن متنفر باشد، این است که کسی او را موش خطاب کند. معمولا برای دارودسته‌اش بهتر است که هرگز این موضوع را مطرح نکنند، اما هر از چند گاهی یکی از آن‌ها پروفسور را ناراحت می‌کند. این باعث می‌شود او زنگی را بیرون بیاورد و حیوان خانگی بدجنس خود فلیشیا را احضار کند.

در انیمیشن «کارآگاه موش بزرگ»، جثه‌ی بزرگ و وفاداری فلیشیا به چنین شروری، او را به یک دشمن ظالم تبدیل می‌کند. همچنین در کنار هم قرار گرفتن یک موش خوش‌لباس که با یک گربه‌ی معمولی و غیر انسان‌نما با مهربانی رفتار می‌کند، بسیار جذاب است. نقش او به‌عنوان یک جانور بزرگ که کارش این است که دشمنان پروفسور را ببلعد، شبیه به رنکور در فیلم «جنگ ستارگان؛ بازگشت جدای» (Star Wars: Return of The Jedi) است که با توجه به خریداری شدن لوکاس‌فیلم توسط دیزنی در سال ۲۰۱۲ این موضوع کمی طعنه‌آمیز به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید
نگاهی به سریال «غیرعادی»؛ وقتی کلیشه‌های ابرقهرمانی برعکس می‌شوند

۶. جوآنا در انیمیشن «امدادگران؛ ماموریت زیرزمینی» (The Rescuers Down Under)

جوآنا حیوان خانگی بدجنس دیزنی در انیمیشن «امدادگران؛ ماموریت زیرزمینی»

  • محصول: ۱۹۹۰
  • صداپیشه: فرانک واکر

پرسیوال سی مک‌لیچ (با صداپیشگی جرج سی. اسکات) در مناطق دورافتاده‌ی استرالیا که در فیلم «امدادگران» به تصویر کشیده شده است، حیوانات وحشی را برای فروش در بازار سیاه شکار می‌کند. او یک گوانای وفادار به نام جوآنا (با صداپیشگی فرانک واکر) همراه خود و به عنوان حیوان خانگی دارد. جوآنا چه در به دام انداختن حیوانات کمیاب و چه در گرفتن موش‌های مزاحم، هر کاری را با ذوق انجام می‌دهد، حتی اگر گاهی اوقات این کارهایش مک لیچ را آزار دهد.

طراحی لاغر، چشمان درشت و چهره‌ی تاثیرگذار جوانا امکان خلق طیف گسترده‌ای از احساسات را فراهم می‌کند. او کاملا قادر است دیگران را تهدید کند، مخصوصا به دلیل جثه‌اش در مقایسه با قهرمان‌های داستان، اما حرکات و حالات چهره‌اش در خنده‌دار بودن تاثیر زیادی دارد. مثل زمانی که عشق او به تخم‌مرغ بیشتر شده و با مک‌لیچ درگیر می‌شود.

۵. سی و ام در انیمیشن «بانو و ولگرد» (Lady and the Tramp)

سی و ام در انیمیشن «بانو و ولگرد»

  • محصول: ۱۹۵۵
  • صداپیشه‌ها: پگی لی

وقتی جیم دیر (با صداپیشگی لی میلار) و دارلینگ (با صداپیشگی پگی لی) به تعطیلات می‌روند، خاله سارا (با صداپیشگی ورنا فلتون) برای نگهداری از سگشان، لیدی (با صداپیشگی باربارا لودی) و پسرشان، جیم جونیور، می‌آید. متاسفانه سارا نیز دو گربه از نژاد سیامی خود را آورده است. گربه‌ها، به نام‌های سی و ام به سرعت ادعای مالکیت خانه را می‌کنند و در حالی که لیدی سعی می‌کند جلوی آن‌ها را بگیرد از به هم ریختن خانه لذت می‌برند.

این گربه‌ها علیرغم اینکه فقط در یک صحنه ظاهر می‌شوند، در «بانو و ولگرد» اثری ماندگار از خود بر جای می‌گذارند. حرکات آن‌ها بازیگوش و آزاردهنده است و خرابکاری‌ها و توانایی‌اشان در برانگیختن حس همدردی آدم‌ها کاملا شخصیت یک گربه را به تصویر می‌کشد.

بیشتر بخوانید
۱۰ سکانس برتر اکشن یا رزمی قرن ۲۱؛ از بدترین به بهترین
ماگ هومرو طرح بانو و ولگرد مدل MG4127

۴. راسکو و دیسوتو در انیمیشن «الیور و دوستان» (Oliver & Company)

راسکو و دیسوتو در انیمیشن «الیور و دوستان»

  • محصول: ۱۹۸۸
  • صداپیشه‌ها: تائورین بلاک و کارل وینتراب

هرجا که بیل سایکس نزول‌خور (با صداپیشگی رابرت لوژیا) می‌رود، دوبرمن‌های وفادارش، راسکو (با صداپیشگی استادانه‌ی تائورین بلاک) و دیسوتو (با صداپیشگی کارل وینتراب) او را همراهی می‌کنند. در حالی که ارباب آن‌ها با فاگان (ب صداپیشگی دام دلویز) سروکار دارد، سگ‌های شکاری او از عذاب دادن داجر (با صداپیشگی بیلی جوئل) و دوستانش لذت می‌برند. راسکو به طور خاص دوست دارد داجر را سرجایش بنشاند، در حالی که دیسوتو از اذیت کردن بچه گربه‌ی یتیمی به نام الیور (با صداپیشگی جوی لارنس) لذت می‌برد. ترکیبی از انیمیشن روان و صداگذاری قوی این دو را در انیمیشن «الیور و دوستان» متمایز می‌کند. دوبرمن‌ها با اعتماد به نفس مهلکی که از یک گانگستر انتظار می‌رود حرکت می‌کنند، به‌ویژه راسکو که پرحرف‌تر از دیسوتو است.

۳. دیابلو در انیمیشن «زیبای خفته» (Sleeping Beauty)

دیابلو در انیمیشن «زیبای خفته»

  • محصول: ۱۹۵۹
  • صداپیشه: دال مک‌کینان

ملیفیسنت پری خبیث (با صداپیشگی النور آدلی) در کوه‌های ممنوعه با غول‌های اهریمنی زندگی می‌کند. با این حال، هنگامی که فقدان هوش آن‌ها او را ناکام می‌کند، به کلاغ محبوب خود، دیابلو (با صداپیشگی دال مک‌کینان) روی می‌آورد. چیزهای کمی وجود دارد که از چشمان تیزبین دیابلو پنهان بماند، و او حاضر است برای برآوردن خواسته‌های ملیفیسنت محبوبش در فیلم کلاسیک «زیبای خفته»، جان خود را به خطر بیندازد.

دیابلو با الهام‌ از کلاغ ملکه‌ی شرور «سفیدبرفی و هفت کوتوله» طراحی شده است. اگرچه او صحبت نمی‌کند، اما حرکاتش نشان می‌دهد که چقدر خدمت به ملیفیسنت را دوست دارد. او به اندازه‌ی ملیفیسنت از ایجاد بدبختی لذت می‌برد، و نگاه محبت‌آمیز او به ملیفیسنت نشان می‌دهد که چگونه حتی شیطان می‌تواند کسانی را داشته باشد که او را دوست بدارند.

کتاب قصه ها و داستان ها برای کودکان پری دریایی زیبای خفته گربه های اشرافی انتشارات آذین گستر 3 جلدی

۲. فلوتسام و جتسام در انیمیشن «پری دریایی کوچولو» (The Little Mermaid)

فلوتسام و جتسام در انیمیشن «پری دریایی کوچولو»

  • محصول: ۱۹۸۹
  • صداپیشه‌ها: پدی ادواردز
بیشتر بخوانید
«تار» بهترین فیلم سال ۲۰۲۲ به انتخاب حلقه منتقدان نیویورک شد

اورسولا (با صداپیشگی پت کارول) پس از اخراج از کاخ پادشاه تریتون (با صداپیشگی کنت مارس)، مجبور می‌شود در یکی از بهترین فیلم‌های دیزنی، یعنی «پری دریایی کوچولو»، در غار عمیقی زندگی کند. او به کمک دو مارماهی خود، فلوتسام و جتسام (با صداپیشگی پدی ادواردز) از دنیای بیرون با خبر می‌شود. اورسولا که می‌تواند از طریق چشمان آن‌ها ببیند، از عشق آریل (با صداپیشگی جودی بنسن) به انسان‌ شدن مطلع می‌شود و به مارماهی‌هایش دستور می‌دهد تا او او را برای انجام یک معامله راضی کنند.

فلوتسام و جتسام جزو بهترین دارودسته‌های شرور دیزنی هستند. صدای ادواردز روان و شوم است، و بدن مارپیچ این دو خدمتکار وفادار در کنار بی‌وزنی زیر آب باعث می‌شود که اورسولا مانند یک مار بوآی سبک به نظر برسد. آن‌ها همچنین در کار خود نسبتا شایسته هستند، آریل و اریک (با صداپیشگی کریستوفر دانیل بارنز) را از هم جدا نگه می‌دارند و حتی گاهی اوقات دوستان آریل را از میدان به‌در می‌کنند.

۱. لوسیفر در انیمیشن «سیندرلا» (Cinderella)

لوسیفر در انیمیشن «سیندرلا»

  • محصول: ۱۹۵۰
  • صداپیشه: جون فوری

انگار که زندگی سیندرلا (با صداپیشگی ایلین وودز) با وجود زندگی با خانواده‌ی ناتنی‌اش به اندازه‌ی کافی بد نبود که همچنین باید با گربه‌شان، لوسیفر (با صداپیشگی جون فوری) هم سر و کله بزند. این گربه‌سان با نام مناسب (لوسیفر همنام شیطانی که موجب سقوط آدم شد) هرگز فرصتی را برای خرابکاری و به هم زدن آسایش سیندرلا از دست نمی‌دهد. او همچنین وقت خود را صرف تعقیب دوستان موش سیندرلا با یک فنجان چای می‌کند تا آن‌ها را به دام بیندازد و بخورد.

طرح لوسیفر در انیمیشن «سیندرلا» از گربه‌ی وارد کیمبل، یکی از نه پیرمرد انیماتور دیزنی الگوبرداری شده است. اگرچه اقدامات او به عنوان یک اثر کمدی کمی اغراق‌آمیز است، اما بسیار واقع‌بینانه طراحی شده است. وقتی سیندرلا توسط صاحبش، لیدی ترمین (با صداپیشگی النور آدلی) تنبیه می‌شود، برق خوشحالی و لذت در چشمان لوسیفر می‌درخشد. با این توضیحات جای تعجب نیست که چرا بسیاری از گربه‌ها در آثار بعدی دیزنی از لوسیفر الهام گرفتند.

مداد مدل سیندرلا 2 به همراه سرمدادی

منبع: collider

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا