سینما

چرا میراث کاپیتان آمریکا در دنیای سینمایی مارول به فالکون رسید؟

استیو راجرز در دنیای سینمایی مارول مدی کاملا شریف و پاستوریزه بود که با اعمال و وفاداری به هم‌تیمی‌ها و دوستانش شناخته می‌شد. به همین دلیل است که همیشه سم ویلسون بود که انتخاب او برای ادامه میراث کاپیتان آمریکا بود و از نظر او هیچگاه باکی برای این جایگاه مناسب نبود. حتی اگر در کمیک‌ هیچ اشاره‌ای  به این موضوع ندشه باشد بازهم سم ویلسون همیشه کاپیتان آمریکا بوده است.

همانطور که کاپیتان آمریکای پیر به این نکته اشاره کرد، ویلسون تنها انتخاب منطقی برای استفاده از سپر است. در کمیک‌‌ها و در آرک «رستگاری»، باکی برای مدت کوتاهی در نقش کاپیتان آمریکا ظاهر شد. او سپر را دزدید و لباس کاپیتان امریکا را در اختیار گرفت تا تونی استارک نتواند کاپیتان آمریکا جدیدی را منصوب کند. با این حال در دنیای سینما داستان کاملاً با کمیک‌ها متفاوت است. درست است که عناصر مشابه زیادی بین فیلم و کمیک وجود دارد، اما روند داستان فیلم‌ها به وضوح نشان می‌داد که سام تنها گزینه جانشینی کپیتان است. در سریال «فالکون و سرباز زمستان» هم این مساله کاملاً روشن شد. سیر شخصیتی سم این بود که مسئولیتی را که استیو بر دوشش گذاشته بود بپذیرد، در حالی که سیر شخصیت باکی صرفاً برای التیام پیدا کردن او بود. در سریال مشخص شد که استیو برنامه‌های خود را برای جانشینی‌اش به باکی گفته بود. این به این معنی است که باکی خودش هم با این مساله موافق بود.

مجله THE AVENGERS 1 دسامبر 2016

مجله THE AVENGERS AUDI می 2016

استیو راجرز نمی‌خواهد باکی بارنز کاپیتان آمریکا شود

باکی سرباز زمستان

استیو هرگز در دنیای سینمای مارول باکی را به عنوان جایگزین کاپیتان آمریکا انتخاب نکرده است. دلیل این مساله نه مربوط به گذشته باکی است و نه به این دلیل که استیو فکر می‌کند او نمی‌تواند در این جایگاه خوب عمل کند. استیو باکی را بهترین دوستش می‌داند و متوجه است که آخرین چیزی که او به آن نیاز دارد، ماموریت و مسئولیت دیگری است که بخواهد به آن عمل کند. درست است که گذشته باکی مشکلی نه چندان کوچک برای کاپیتان آمریکای جدید است. اما قطعا او هم نمی‌خواهد بعد از اینکه هایدرا به عنوان سلاح از او استفاده کرد دوباره به عنوان سلاح و این‌بار برای آمریکا وارد میدان شود. اگر استیو آرزوی فرار از مسئولیت و زندگی عادی برای خودش داشت، برای باکی هم همین را می‌خواست.

بیشتر بخوانید
۵ فیلم هیولایی برتر که روی فرهنگ عامه تاثیر گذاشته‌اند
ماگ طرح مارول باکی مدل NI2416

در «فالکون و سرباز زمستان»، انگیزه‌های باکی شبیه به نسخه‌ی کمیک او بود. زمانی که جان واکر به عنوان کاپیتان آمریکا جدید انتخاب شد، باکی تصمیم گرفت سپر را از او بدزدد. او از اینکه سم حاضر نیست لباس کاپیتان آمریکا را به تن کند عصبانی بود، اما نه به این دلیل که آن را برای خودش می‌خواست. بخشی از چیزی که به پروسه‌ی بهبودی باکی و جبران گذشته‌اش کمک کرد این بود که به سم اعتماد کرده بود که جانشین استیو خواهد بود. حالا که سم به عنوان کاپیتان آمریکا حاضر است، انتظار می‌رفت باکی با خواهر سم در قایق زندگی خوب و خوشی داشته باشد یا به بچه‌های واکاندا آموزش‌های رزمی دهد. اینکه او قرار است در فیلم «تاندربولتز» (The Thunderbolts) دوباره لباس ابر قهرمانی بپوشد و مبارزه کند، خبر خوبی برای طرفداران، اما خبر بدی برای شخصیت باکی است.

بدون شک باکی و یلنا بلووا قهرمانان «تاندربولتز» خواهند بود، بنابراین ادامه حضور او در میدان مبارزه ادامه خواهد داشت. به هرحال در دنیای سینمایی مارول هر کاپیتان آمریکا به یک باکی نیاز خواهد داشت. جان واکر هم با مرگ بتل استار، «باکی» او، این عنوان را از دست داد. حالا که سم بار این نماد را به دوش می‌کشد، قطعا زمانی فرا خواهد رسید که او هم به باکی نیاز داشته باشد.

سام ویلسون از در دنیای سینمایی مارول، کاپیتان آمریکایی ایده‌آل است

سم ویلسون فالکون

کیف پول طرح marvel مدل kp61

محوریت داستان سریال «فالکون و سرباز زمستان» برای باکی تلاش برای التیام پیدا کردن و گذر از دوران مبارزه‌ بود اما برای سم تلاش برای قبول این مساله بود که نمی‌تواند مبارزه را ترک کند. این سریال در پیشینه داستانی سم نگاهی عمیق‌تر انداخت و خانواده او را معرفی کرد. داشتن خانواده‌ای که برای زندگی و پیشرفت تلاش می کند ، به سم به عنوان کاپیتان آمریکا دلیلی برای ادامه‌ی مبارزه می‌دهد. سم همیشه قرار بود به «خدمت» ادامه دهند، حالا چه به عنوان کاپیتان چه به عنوان فالکون. به همین دلیل هم استیو او را برای جانشینی انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید
۷ شخصیت نفرت‌انگیز فیلم‌ها و انیمیشن‌ها که هیچ‌کس دوستشان ندارد

در قسمت اول «فالکون و سرباز زمستان»، سم به ارتش کمک کرد تا با دشمن قدیمی استیو، باتروک مقابله کند. استیو با هر دوی آنها در ابتدای فیلم «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستانی» ملاقات کرد. با این حال سم به جای رهبری گروهی از دزدان دریایی قاتل، ارتش را ترک کرد و بلافاصله برای کمک به کهنه سربازان دست به کار شد. بعدها، زمانی که کاپیتان آمریکا از شیلد فراری بود، بدون هیچ سوالی به آنها کمک کرد. بار دوم که کاپیتان فراری بود، سم کاملاً مایل بود که اجازه دهد استیو و باکی به جای دستگیر شدن، فرار کنند. طرفداران مارول می‌دانند که «میل به فداکاری» همواره برای استیو چقدر مهم بوده است.

ملموس‌ترین دلیل برای اثبات درستی معرفی سم ویلسون به عنوان کاپیتان آمریکا، پایان سریال دیزنی پلاس است. بهترین شیرین‌کاری سم در این مجموعه رو کردن همان توانایی استیو در ایراد یک سخنرانی الهام بخش بود. سم وقتی پس از شکست فلگ اسمشر برای دنیا سخنرانی کرد، نشان داد هرچیزی که برای تبدیل شدن به کاپیتان آمریکا لازم است را دارد. انتخاب او به همان دلیل منطقی است که انتخاب باکی منطق نیست: این همان چیزی است که استیو برای بهترین دوستانش می‌خواست.

 

منبع: CBR

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا