انیمیشنسینما

بهترین انیمیشن‌های استودیو بلو اسکای؛ از «حماسه» تا «عصر یخبندان»

در صنعتی تحت سلطه‌ی دیزنی/پیکسار، استودیوی بلو اسکای، استودیویی بود که با انیمیشن نمادین و مبتکرانه‌ی خود یعنی «عصر یخبندان» وارد صحنه شد و توانست انحصار دیزنی/پیکسار را در هم بشکند. استودیوی بلو اسکای، در سال ۱۹۸۷ توسط کریس وج تأسیس شد. این استودیو در ابتدا تمرکزش روی ایجاد رندر‌های CGI و گرافیک تبلیغات تلویزیونی بود. تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۰۲ اولین انیمیشن بلند خود را ساخت؛ یعنی قسمت اول فرانچایز نمادین «عصر یخبندان».

بلو اسکای زیرمجموعه‌ی استودیوی فاکس قرن بیستم بود و پس از خرید فاکس قرن بیستم توسط دیزنی همه‌ی انیمیشن‌های این استودیو به والت دیزنی تعلق گرفت و در نتیجه امروز، همه‌ی آن‌ انیمیشن‌های خاطره‌انگیز در دسترس مخاطبان دیزنی پلاس قرار دارد‌.

متأسفانه، در فوریه ۲۰۲۱، دیزنی اعلام کرد که بلو اسکای در آوریل ۲۰۲۱ بسته خواهد شد و دلیل آن را تأثیر اقتصادی قرنطینه‌های کووید -۱۹ بر عملیات تجاری خود اعلام کرد. بلو اسکای در بازاری که در آن زمان تحت سلطه‌ی فیلم‌های انیمیشن دیزنی/پیکسار بود، به جایگاه چشمگیری دست یافت و با مجموع ۱۳ فیلم بلند پویانمایی، موفق شد در دنیای انیمیشن اثری ماندگار بر جای بگذارد.

 ۸.حماسه (Epic)

حماسه
انیمیشن‌های بلواسکای

  • سال تولید: ۲۰۱۳
  • کارگردان: کریس وج
  • صداپیشگان: کالین فارل، جاش هاچرسون، آماندا سایفرد و…
  • امتیاز imdb فیلم: ۶.۶ از ۱۰

«حماسه» فی نفسه هیچ مشکلی نداشت. با وجود صداپیشگان تأثیرگذاری مانند آماندا سایفرد، کالین فارل، کریستوف والتز، جیسون سودیکیس، کریس اودود، بیانسه و حتی پیت بول انیمیشن جالب توجهی بود. به طور کلی نقد‌های مثبتی هم دریافت کرد و در باکس آفیس هم خوب ظاهر شد. اما متأسفانه، انیمیشن خاطره‌انگیزی نبود. در دنیایی که «فرنگولی» و «آرتور و نامرئی‌ها» وجود دارند، یک انیمیشن درباره‌ی انسانی که کوچک می‌شود و پا به قلمرو جنگلی اسرارآمیز می‌گذارد، اصیل یا هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد. «حماسه» به هیچ وجه انیمیشن بدی نیست، اما فاقد خلاقیت لازم برای متمایز شدن از بسیاری از انیمیشن‌های دیگری است که در همین ژانر ساخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید
۳۷ هدیه منحصر به فرد برای نویسندگان

۷.عصر یخبندان ۲: ذوب (Ice Age: The Meltdown)

عصر یخبندان
انیمیشن‌های بلو اسکای

  • سال تولید: ۲۰۰۶
  • کارگردان: کارلوز سالدانیا
  • صداپیشگان: جان لگویزمائو، کریس وج، مندی و…
  • امتیاز imdb فیلم: ۶.۸ از ۱۰

«عصر یخبندان ۲: ذوب» گروهی از حیوانات ماقبل تاریخ را دنبال می‌کند که بر اختلافات خود غلبه می‌کنند و یاد می‌گیرند که برای زنده ماندن در شرایط سخت با هم همکاری کنند. این انیمیشن ثابت ‌می‌کند بزرگتر بودن همیشه به معنی بهتر بودن نیست. درست است که به لطف موفقیت عصر یخبندان اول، بودجه‌ی بیشتری به ساخت قسمت ۲ اختصاص یافت که باعث شد کیفیت انیمیشن به میزان قابل توجهی بهبود یابد و سود قابل توجهی هم داشته باشد، اما متأسفانه کیفیت داستان و فیلمنامه به نسبت انیمیشن اول بهتر نشده بود. درباره‌ی این انیمیشن بین منتقدان اختلاف نظر وجود داشت اما اکثرا اعتقاد داشتند که این یک انیمیشن سرگرم‌کننده‌ی ۹۰ دقیقه‌ای لذت‌بخش و تا حدودی طنز محسوب می‌شود که فاقد روح و ذکاوت انیمیشن اول است. فقدانی که زنگ خطر آغاز افول فرنچایز را هم به صدا درآورد.

مجموعه انیمیشن عصر یخبندان 1و 2 و 3 و 4 اثر بینکلا فینلات

۶. جاسوسان نامحسوس (Spies in Disguise)

جاسوسان نامحسوس
انیمیشن‌های بلو اسکای

  • سال تولید: ۲۰۱۹
  • کارگردان: نیک برونو و تروی کوین
  • صداپیشگان: ویل اسمیت، تام هالند، رشیدا جونز و…
  • امتیاز imdb فیلم: ۶.۸ از ۱۰

به نظر می‌رسید «جاسوسان نامحسوس» با صدای ستاره‌های هالیوودی نظیر ویل اسمیت و تام هالند، و با بودجه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری، آماده‌ی به آتش کشیدن باکس آفیس است. نقد‌های مثبتی هم گرفت اما متأسفانه موفقیت ویژه‌ای کسب نکرد. داستان درباره‌ی یک مامور مخفی است که توسط یک دانشمند جوان به کبوتر تبدیل می‌شود. این دو باید با همکاری هم یک تروریست شیطانی را متوقف کنند و سپس مامور را به شکل انسانی خود بازگردانند. انیمیشن «جاسوسان نامحسوس» سرگرم‌کننده است و موسیقی متنش هم عالی است، اما این انیمیشن هم مانند «حماسه» به موفقیت قابل توجهی دست پیدا نمی‌کند و فاقد لحظات خنده‌دار به یاد ماندنی است. یکبار تماشای آن سرگرم‌کننده است، اما به دلایل گفته شده، با گذشت سال‌ها در معرض فراموشی قرار دارد.

بیشتر بخوانید
۸ فیلم برتر که در یک جزیره اتفاق می‌افتند
انیمیشن جاسوسان نامحسوس نشرپخش سیمای برتر

۵. بادام‌زمینی‌ها (The Peanuts Movie)

  • سال تولید: ۲۰۱۵
  • کارگردان: استیو مارتینو
  • صداپیشگان: فرانسیسکا کاپالدی، کریس چنووس، بیل ملندز و…
  • امتیاز imdb فیلم: ۷ از ۱۰

آوردن شخصیت‌های نمادینی مانند چارلی براون، اسنوپی و وودستاک به صفحه نمایش بزرگ کار چندان ساده‌ای نیست، اما باید پذیرفت که استودیوی بلو اسکای در این کار موفق بوده‌. انیمیشن «بادام زمینی‌ها» به سبکی زیبا و نامحسوس، دوبعدی کمیک‌ها و کارتون‌های اصلی را با سه بعدی مدرن CGI ترکیب می‌کند. سبکی که تمام هوش و تخیلی که باعث محبوبیت شخصیت‌ها شده را به خوبی به تصویر می‌کشد. مسلماً این انیمیشن که در کمتر از ۹۰ دقیقه ساخته شده خیلی جاه‌طلبانه نیست و هیچ چیز جدیدی برای عرضه ندارد. البته اکثر بینندگان هم انتظار دیدن چیز جدیدی را ندارند، فقط یک دوز سالم از نوستالژی بسیار سرگرم‌کننده می‌خواهند که آن هم به وفور در «فیلم بادام زمینی» پیدا می‌شود.

ماگ طرح انیمیشن بادام زمینی ها مدل NI1145

۴. ریو (Rio)

  •  سال تولید: ۲۰۱۱
  • کارگردان: کارلوز سالدانیا
  • صداپیشگان: جسی آیزنبرگ، ان هتوی، جرج لوپز و…
  • امتیاز imdb فیلم: ۶.۹ از ۱۰

«ریو» یک سرگرمی رنگارنگ گرمسیری خالص است. این انیمیشن یک مکائوی خانگی آبی به نام بلو را دنبال می‌کند که صدایش توسط جسی آیزنبرگ اجرا می‌شود. طی اتفاقات غیرمنتظره‌ای، بلو خود را در طبیعت ریودوژانیرو می‌بیند و در آنجا ماجراجویی، خطر و عشق را تجربه می‌کند. او یاد می‌گیرد از منطقه‌ی آسایش خود خارج شود تا صاحبش را پیدا کند. رنگ‌ها، موسیقی و لحن هیجان‌انگیز فیلم، به خوبی زیبایی و سرزندگی فرهنگ برزیل را به تصویر می‌کشد. علاوه بر این، اکشن و ماجراجویی، همراه با شوخ طبعی و احساسات فراوان، این فیلم خانوادگی را به یک سرگرمی واقعی تبدیل می‌کند که لحظه به لحظه هیجان‌انگیزتر می‌شود.

ماگ دارلی طرح انیمیشن ریو مدل M1085

۳. هورتون صدایی می‌شنود (Horton Hears a Who)

  •  سال تولید: ۲۰۰۸
  • کارگردان: جیمی هیوارد و استیو مارتینو
  • صداپیشگان: جیم کری، استیو کارل، کارول برنت و…
  • امتیاز imdb فیلم: ۶.۸ از ۱۰
بیشتر بخوانید
هر آنچه درباره فیلم «جان ویک ۴» می‌دانیم

پس از تلاش افتضاح یونیورسال پیکچرز برای اقتباس «گربه کلاه به سر» برای پرده بزرگ با همکاری مایک مایرز، آثار نویسنده‌ی نمادین کودکان، یعنی دکتر سوس، در حالتی بلاتکلیف قرار داشتند. تا قبل از آن، موفقیت فیلم «چگونه گرینچ کریسمس را دزدید» با بازی جیم کری، نشان داده بود که هالیوود برای آثار این نویسنده‌ی محبوب بازار مناسبی محسوب می‌شود. فقط به استودیویی مثل بلواسکای نیاز است تا جرات انجام پروژه‌ی بعدی را داشته باشد و خلاقیتی که شایسته‌ی آن است را هم به کار ببندد. هورتون با انتخاب ساختن یک انیمیشن به جای لایو اکشن، از نظر بصری خیره‌کننده است و گویی مستقیماً از صفحات کتاب بیرون آمده و وارد قرن بیست و یکم شده. جادو و طنز خاص و عجیب کتاب‌ها تمام و کمال در انیمیشن وجود دارد، با طنزی جذاب برای کوچولو‌ها و چند شوخی برای مامان و باباها. بازگشت جیم کری به جمع صداپیشگان (این بار برای ایفای نقش هورتون) نیز یک سورپرایز بسیار خوشایند بود. بی‌دلیل نیست که تا به امروز، این انیمیشن هنوز موفق‌ترین اقتباس سینمایی از آثار دکتر سوس است.

کتاب گربه با کلاه اثر دکتر زیوس

۲. ربات‌ها (Robots)

ربات‌ها انیمیشن‌های بلو اسکای

  •  سال تولید: ۲۰۰۵
  • کارگردان: کریس وج
  • صداپیشگان: ایوان مک گرگور، رابین ویلیامز، گرگ کینر و…
  • امتیاز imdb فیلم: ۶.۴ از ۱۰

«ربات‌ها» یکی از قدرنادیده‌ترین انیمیشن‌های تمام دوران است. انیمیشنی سرگرم‌کننده، بامزه، هوشمندانه و کوبنده است. این انیمیشن روی رادنی کاپرباتم متمرکز است. یک ربات جوان ساکن شهری کوچک. رادنی آرزو دارد مخترع شود، برای همین وقتی والدینش به پول نیاز دارند، او به شهر ربات سفر می‌کند تا اختراعی را به قهرمان خود، بیگولد بفروشد. با این حال زمانی که رادنی به شهر ربات می‌رسد، به جای پیدا کردن بیگولد، فینیس را پیدا می‌کند. فینیس نقشه‌ای شوم در سر دارد و برای کسب درآمد می‌خواهد تمام ربات‌های بیچاره‌ای که به قطعات نیاز دارند را برای همیشه از توی خیابان‌ها جمع کند. «ربات‌ها» یک انیمیشن عالی در مورد دوستی و نابرابری‌های اقتصادی است. این فیلم نشان می‌دهد که چگونه طبقات مختلف اقتصادی به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های بزرگ بعدی که فناوری روی دستشان می‌گذارد (مثلا خرید گوشی‌ها و دیوایس‌های جدید)، به زحمت می‌افتند و مجازات می‌شوند. «ربات‌ها» انیمیشنی زیبا است که صداپیشگانی استثنایی دارد؛ ایوان مک گرگور، جیمز ارل جونز، استنلی توچی، آماندا باینز، مل بروکس و هالی بری و البته رابین ویلیامز فقید که در نقش فندر، یک ربات همراه خنده‌دار باهوش، مثل همیشه می‌درخشد.

بیشتر بخوانید
ساخت بوک مارک یونیکورن؛ کتاب‌هایتان را رنگارنگ علامت بگذارید

ربات کنترلی مدل سگ داستان اسباب بازی ها

۱,۹۹۰,۰۰۰

تومان

ربات کنترلی دایناسور کد K9

۲,۸۸۰,۰۰۰

تومان

۱.عصر یخبندان (Ice Age)

عصر یخبندان
انیمیشن‌های بلو اسکای

  • سال تولید: ۲۰۰۲
  • کارگردان: کریس وج و کرلوز سالدانیا
  • صداپیشگان: ری رومانو، جان لگویزمائو، دنیس لری و…
  • امتیاز imdb فیلم: ۷.۵ از ۱۰

بدون شک «عصر یخبندان» انیمیشن شماره یک بلو اسکای است. در زمانی که دیزنی/پیکسار و دریم ورکس انحصار فیلم‌های انیمیشن را در دست داشتند، یک ماموت پشمالو، یک ببر دندان‌‌خنجری، یک تنبل و یک سنجاب نوروتیک و وسواسی آمدند و صنعت انیمیشن را تکان دادند. اولین فیلم استودیوی بلو اسکای، «عصر یخبندان»، که با سر و صدای زیاد به بازار آمد، با استقبال منتقدان و تماشاگران روبرو شد. این فیلم به‌ ویژه به ‌خاطر شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌اش و بازیگرانی که آن‌ها را زندگی کردند مورد قدردانی قرار گرفت: ری رومانو، دنیس لیری و جان لگویزمائو. این انیمیشن گروهی از حیوانات را دنبال می‌کند که سعی دارند یک نوزاد انسان را به خانواده‌اش برگردانند. «عصر یخبندان» سرشار از احساس و ماجراجویی است. این انیمیشن، دنباله‌ها، اسپین‌آف‌ها، نمایش‌های تلویزیونی و بازی‌های ویدیویی بی‌شماری را به دنبال داشت و به یکی از پردرآمدترین فرنچایز‌های تمام دوران تبدیل شد، اما هیچ کدام موفق نشدند جادوی انیمیشن اصلی را دوباره تکرار کنند.

عروسک مدل سنجاب عصر یخبندان ارتفاع 18 سانتیمتر

عروسک مدل عصر یخبندان مجموعه دو عددی

منبع: movieweb

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا