سینما

بازار داغ سفر به پاندورا در تعطیلات کریسمس ۲۰۲۳ (باکس آفیس هفته)

بازار سفر به پاندورا در تعطیلات کریسمس ۲۰۲۳ حسابی داغ بود؛ زیرا «آواتار: راه آب» (Avatar: The Way of Water) با گذشت سه هفته همچنان پادشاه بلامنازع باکس آفیس است. این حماسه‌ی علمی تخیلی جاه‌طلبانه و به طور سرسام‌آوری گران قیمت، سال‌ها در دست ساخت قرار داشته و بارها و بارها اکرانش به تعویق افتاده؛ زیرا جیمز کامرون تصمیم گرفته طرح داستانی‌اش را گسترش و تصاویر خوش رنگ و لعاب‌تری را به مخاطبان هدیه دهد. او در فیلم تازه‌اش تکنولوژی‌های جدیدی را به سینما معرفی کرده که به کمک آن‌ها می‌توان زیرِ آب هم فیلم‌برداری کرد.

به نظر می‌رسد این زمان طولانی ارزشش را داشته و مخاطبان حالا با یکی از تکنیکی‌ترین فیلم‌های علمی- تخیلی چند سال اخیر رو به رو هستند. «آواتار: راه آب» در آخر هفته‌ی منتهی به سال نوی میلادی ۶۳ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت و پیش‌بینی می‌شود این رقم در تعطیلات چهار روزه‌ی پیش رو به ۸۲.۴ میلیون دلار برسد (در اکثر کشورهای دنیا روز دوشنبه هم به عنوان تعطیلات کریسمسی در نظر گرفته می‌شود).

اما نوآوری‌های به کار رفته در «آواتار ۲» اصلا ارزان تمام نشد و به همین دلیل هم جیمز کامرون گفته برای این که دیزنی (شرکتی که مالک اصلی فیلم یعنی فاکس قرن بیست و یکم را سال ۲۰۱۹ خرید) به سوددهی برسد، «آواتار: راه آب» باید به یکی از پنج فیلم پرفروش تاریخ سینما تبدیل شود. با احتساب فروش بین‌المللی ۹۵۶.۹۰ میلیون دلاری، دنباله‌ی سینمایی پرهزینه‌ی کامرون تا این جای کار در مرز فروش جهانی ۱.۴ میلیارد دلاری قرار دارد و رسیدن به این جایگاه اصلا دور از انتظار نیست. «آواتار: راه آب» در حال حاضر پشت سر «پلنگ سیاه» (Black Panther) و جلوتر از «هری پاتر  و یادگاران مرگ قسمت دوم» (Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2) در جایگاه پانزدهم پرفروش‌ترین آثار تاریخ سینما قرار دارد.

دنباله‌ی سینمایی «آواتار» توسط جیمز کامرون کارگردانی شده و بازیگران قسمت اول مثل سم ورثینگتون، زوئی سالدانیا، استیون لانگ، ژول دیوید مور و سی.سی.اچ. پاوندر در نقش‌های قبلی‌شان حضور دارند و ستارگانی مثل کیت وینسلت، کلیف کرتیس، ادی فالکو، جامین کلمنت و برندن کاول هم از تازه‌واردان قسمت دوم هستند. فیلم ماجرای جیک سالی را دنبال می‌کند که با خانواده‌ی تازه‌اش در قمر پاندورا زندگی می‌کند. تا این که یک تهدید آشنا این خانواده را تهدید می‌کند و او باید به کمک ناوی‌ها از آن‌ها محافظت کند.

بیشتر بخوانید
هنر ثبت لحظه‌ها؛ عکاسی در سفر از کجا آغاز شد؟
ماگ طرح اواتار مدل Darlym068

در جایگاه دوم جدول باکس آفیس «گربه‌ی چکمه‌پوش: آخرین آرزو» (Puss in Boots: The Last Wish) قرار دارد که در دومین هفته‌ی اکران ۱۶.۳۱ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت. با احتساب فروش بین‌المللی ۶۸.۸۴ میلیون دلاری، فیلم تا این جای کار ۱۳۴.۹۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است. انیمیشن تازه‌ی دریم ورکس در این آخر هفته‌ی کریسمسی و با وجود حضور پرقدرت غولی به نام «آواتار» نسبتا خوب عمل کرد و پیش‌بینی می‌شود فروش داخلی‌اش تا پایان تعطیلات به ۲۱.۷ میلیون دلار برسد.

«گربه‌ی چکمه‌پوش: آخرین آرزو» اسپین آف انیمیشن محبوب «شرک» (Shrek) به حساب می‌آید و توسط جوئل کرافورد کارگردانی شده و ستارگانی مثل آنتونیو باندراس، سلما هایک، الیویا کلمن، هاروی گیلن، سامسون کایو، واگنر مورا و آنتونی مندز صداپیشگی‌های شخصیت‌های مختلف را بر عهده دارند. فیلم شخصیت محبوب گربه‌ی چکمه‌پوش را دنبال می‌کند که ۸ جان از ۹ جانش را از دست داده و برای برآورده کردن آخرین آرزویش و صد البته به دست آوردن زندگی از دست رفته سفر شگفت‌انگیزی را آغاز می‌کند. تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش برای انیمیشن دریم ورکس امتیاز راتن تومیتوز ۹۵ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۷۵ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌دهد منتقدان هم پای مخاطبان فیلم را دوست داشتند.

در جایگاه سوم جدول باکس آفیس این هفته «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» قرار دارد. این فیلم ابرقهرمانی در هفته‌ی هشتم اکران ۴.۸۳ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت و مجموع فروش داخلی‌اش را به ۴۳۹.۶۵ میلیون دلار رساند. با احتساب فروش بین‌المللی ۳۸۰.۵۰ میلیون دلاری، تازه‌ترین فیلم مارول تا این جای کار ۸۲۰.۱۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است. «پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد» توسط رایان کوگلر کارگردانی شده و بازیگرانی مثل لتیشیا رایت، لوپیتا نیونگو، دانای گوریرا، وینستون دوک، فلورنس کازومبا در آن حضور دارند. وقایع فیلم به بعد از مرگ ت چالا برمی‌گردد و دست و پنجه نرم کردن رهبران واکاندا با آشوب‌های به وجود آمده را بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید
۱۹ فیلمی که هیچوقت نباید ببینید

اکشن فیگور کریزی تویز مدل بلک پنتر

۳,۵۰۰,۰۰۰

تومان

اکشن فیگور هاسبرو مدل بلک پنتر کد6660

درام موزیکال «ویتنی هیوستون: می‌خواهم با کسی برقصم» (Whitney Houston: I Wanna Dance with Somebody) رتبه‌ی چهارم جدول باکس آفیس را از آن خودش کرد. فیلم در هفته‌ی دوم اکران ۴.۲۵ میلیون دلار فروخت. با احتساب فروش بین‌المللی ۱۳.۱۰ میلیون دلاری تا این جای کار ۲۹.۱۲ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است. این فیلم موزیکال که البته نتوانست طبق پیش‌بینی‌ها نظر منتقدان و مخاطبان را به خودش جلب کند توسط کیسی لمونز کارگردانی شده و ستارگانی مثل نائومی آکی، بابی براون، اشتون ساندرس، استنلی توچی و کلایو دیویس در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. فیلم سفر پرپیچ و خم و دشوار ویتنی هیوستون یکی از مشهورترین خواننده‌های سبک R&B از دختری با استعداد ولی گمنام به یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های موسیقی را دنبال می‌کند.

بابیلون

جایگاه پنجم جدول باکس آفیس در اختیار «بابیلون» (Babylon) قرار دارد که در هفته‌ی دوم اکران ۲.۷۳ میلیون دلار فروخته است. فیلم فعلا فقط در آمریکا اکران شده و تا این جای کار در مجموع کمی بیش‌تر از ۱۱ میلیون دلار فروش داشته. این رقم برای فیلم پرستاره و پرهزینه‌ای که توسط دیمین شزل کارگردان پرآوازه‌ی «لا لا لند» (La la land) تولید شده، یک فاجعه‌ی تمام عیار به حساب می‌آید. پارامونت پیکچرز به عنوان شرکت توزیع‌کننده‌ی این فیلم که سال ۲۰۲۲ آثار پرفروشی مثل «شهر گمشده» (The Lost City)، «جیغ» (Scream)، «سونیک خارپشت ۲» (Sonic the Hedgehog 2) و «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) اکران کرد حالا باید این لکه‌ی ننگ را بر پیشانی‌اش تحمل کند.

ستارگانی برد پیت، مارگو رابی، توبی مگوایر، دیگو کالوا، جین اسمارت، جوان آدپو و لی جون لی در «بابیلون» نقش‌آفرینی می‌کند ماجرا درباره‌ی چند شخصیت مختلف در دوران افول سینمای صامت و ورود به سینمای با صدا و چالش‌های اخلاقی است که با آن مواجه می‌شوند. تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش برای فیلم امتیاز راتن تومیتوز ۵۵ از ۱۰۰ و متاکریتیک ۶۰ از ۱۰۰ به ثبت رسیده که نشان می‌دهد منتقدان برخلاف «لا لا لند» از فیلم تازه‌ی شزل اصلا استقبال نکردند.

بیشتر بخوانید
خاتم کاری چیست؟ مروری بر تاریخچه و نحوه‌ی مراقبت از آثار خاتم کاری

«شب خشونت‌آمیز» (Violent Night) در هفته‌ی پنجم اکران جایگاه ششم جدول باکس آفیس را از آن خودش کرد. تازه‌ترین تریلر یونیورسال ۲.۱۳ میلیون دلار فروش داخلی داشت. با احتساب فروش بین‌المللی ۲۵۵.۳۲ میلیون دلاری، فیلم تا این جای کار ۷۳.۳۸ میلیون دلار فروخته است. «شب خشونت‌آمیز» توسط تومی ویرکولا کارگردانی شده و بازیگرانی مثل دیوید هاربر، جان لگویزمائو و بورلی دی آنجلو در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. ماجرا درباره‌ی گروهی مزدور است که در شب کریسمس به املاک یک خانواده‌ی ثروتمند حمله می‌کنند؛ در نتیجه بابانوئل تصمیم می‌گیرد خودش دست به کار شود و جلوی فجایع احتمالی را بگیرد.

نهنگ

در جایگاه هفتم جدول باکس آفیس فیلم مستقل «نهنگ» (The Whale) از کمپانی A24 قرار دارد که توسط دارن آرونوفسکی کارگردانی شده و ستارگانی مثل برندن فریزر، سیدی سینک و هانگ چائو در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. فیلم در هفته‌ی چهارم اکران ۱.۳۳ میلیون دلار فروش داخلی داشت و مجموع فروشش در سراسر دنیا را تا این لحظه ۶.۱۹۷ میلیون دلار رسانده است. این فیلم که نظر مثبت منتقدان را هم به خودش جلب و برندن فریزر را به یکی از بخت‌های اصلی کسب جایزه‌ی اسکار تبدیل کرده، ماجرای یک استاد دانشگاه با وزن فوق‌العاده زیاد را دنبال می‌کند که مجبور است زمانی را با دختر شلوغ و هنجارشکنش بگذراند.

«خانواده‌ی فیبلمن» (The Fabelmans) استیون اسپیلبرگ در هشتمین هفته‌ی اکران رتبه‌ی هشتم جدول باکس آفیس را از آن خودش کرد. فیلم این هفته ۱.۱۴ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت و مجموع فروش جهانی‌اش را به ۱۳.۱۴میلیون دلار رساند. این فیلم نیمه بیوگرافی بر اساس زندگی واقعی اسپیلبرگ ساخته شده و نوجوانی به نام سمی فیبلمن را دنبال می‌کند ناگهان با سینما آشنا می‌شود و قدرت فیلم‌ها به او کمک می‌کند تا حقیقت خانواده‌ی نا به سامانش را ببیند. ستارگانی مثل گبریل لابل، میشل ویلیامز، پل دینو، ست روگن و جاد هیرش در فیلم حضور دارند.

«منو» (The Menu) فیلم کمدی سیاه سرچلایت پیکچرز در هفتمین هفته‌ی اکران ۱.۰۷ میلیون دلار فروش داخلی داشت و جایگاه نهم جدول باکس آفیس را از آن خودش کرد. با احتساب فروش بین‌المللی ۳۴.۷۸ میلیون دلاری، فیلم ۷۱.۲۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است. مارک مایلود «منو» را کارگردانی کرده است و بازیگرانی مثل آنیا تیلور جوی، نیکلاس هولت، ریف فاینس، هوانگ چائو، جان لگویزمائو و جانت مک‌تیر در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. ماجرا درباره‌ی زوج جوانی است که برای صرف غذا در یک رستوران منحصربه‌فرد به جزیره‌ای دورافتاده سفر می‌کنند، فارغ از این که پشت غذاهای خوش‌رنگ و لعاب این رستوران حقایق هولناکی پنهان شده است.

بیشتر بخوانید
رتبه‌بندی بازیگران «جیمز باند» از نگاه کوئنتین تارانتینو

انیمیشن «دنیای عجیب» دیزنی (Strange World)در ششمین هفته‌ی اکران ۸۳۸ هزار دلار فروش داخلی داشت و در جایگاه دهم جدول باکس آفیس قرار گرفت. با احتساب فروش بین‌المللی ۳۰.۲۷ میلیون دلاری فیلم تا این جای کار ۶۷.۵۱ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته و عنوان یکی از کم‌فروغ‌ترین فیلم‌های دیزنی را به خودش اختصاص داده است. «دنیای عجیب» توسط دان‌هال کارگردانی شده. ستارگانی مثل جیک جیلنهال، جابوکی یانگ-وایت، گبریل یونیون، لوسی لیو و دنیس کواید صداپیشگی شخصیت‌های مختلف را بر عهده دارند. ماجرا درباره‌ی خانواده‌ی کاشفی به نام کِلِیدها است که در تازه‌ترین ماموریتشان در سرزمینی عجیب و خطرناک با چالش‌ها و اختلاف‌هایی مواجه می‌شوند که می‌تواند کل ماموریت و زندگی تک‌تکشان را به خطر بیندازد.

می‌کند.

نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی
آواتار: راه آب
Avatar: The Way of Water
۳ ۶۳.۴۴ ۴۲۱.۵۶
گربه‌ی چکمه پوش: آخرین آرزو
Puss in Boots: The Last Wish
۲ ۱۶.۳۱ ۶۰.۷۱
پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد
Black Panther: Wakanda Forever
۸ ۴.۸۳ ۴۳۷.۹۷
ویتنی هیوستون: میخواهم با کسی برقصم
Whitney Houston: I Wanna Dance with Somebody
۲ ۴.۲۵ ۱۴.۸۷
بابیلون
Babylon
۲ ۲.۷۳ ۱۰.۱۳
شب خشونت‌آمیز
Violent Night
۵ ۲.۱۳ ۴۷.۵۲
نهنگ
The Whale
۴ ۱.۳۳ ۵.۷۷
خانواده‌ی فبلمن
The Fabelmans
۸ ۱.۱۴ ۱۲.۲۱
منو
The Menu
۷ ۱.۰۷ ۳۶.۱۲
دنیای عجیب
Strange World
۶ ۰.۵۳۸ ۳۷.۰۲

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است و فروش داخلی فیلم‌ها در آمریکای شمالی را شامل می‌شود.

منبع: boxofficemojo

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا