سینما

۱۵ حقیقت درباره‌ی فیلم «بلک آدام» که هر طرفداری باید بداند

شخصیت بلک آدام بالاخره فیلم اختصاصی خودش را دارد. او مشهورترین شخصیت کمیک‌بوکی نیست اما با توجه به این که دواین جانسون نقش این قهرمان خندقی قدرتمند را بازی می‌کند، همه چیز در شرف تغییر است. بلک آدام تقریبا همیشه به عنوان دشمن شزم برای مخاطبان تعریف شده است اما واضحا جف جانز و دنیای توسعه‌یافته دی‌سی قصد دارند شهرت او را گسترش دهند و چندین حقیقت از کاراکتر بلک آدام را فاش کنند.

بلک آدام نه قهرمان و نه شرور، بلکه یک ضدقهرمان است. او مسلح به قدرت‌های خداگونه و خشمی شیطانی است اما با رعایت قوانین اخلاقی سخت‌گیرانه خود (که هر چند منعطف هستند) خدمتگزار عدالت محسوب می‌شود. دواین جانسون پیشنهاد بازی در قالب شخصیت‌های شزم و بلک آدام را دریافت کرد و اشتیاق خود را برای نقش بلک آدام ابراز کرد و گفت: «من داستان او را دوست دارم و فکر می‌کنم که بلک آدام همیشه برای من جذاب‌ترین ابرقهرمان بوده است.»

«بلک آدام» سرانجام در اکتبر ۲۰۲۲ اکران شد و طرفداران دنیای توسعه‌یافته دی‌سی بالاخره این فرصت را پیدا کردند که با یکی از قدرتمندترین و خطرناک‌ترین ضدقهرمانان تاریخ بیشتر آشنا شوند. این فیلم چندین عنصر از جمله ریشه و رابطه او با انجمن عدالت آمریکا را از کمیک‌ها وام گرفته است و یک نسخه به ظاهر دقیق از این شخصیت را ارائه می‌دهد اما حقایق زیادی درباره بلک آدام وجود دارند که احتمالا هرگز راه خود را به سینما و تلویزیون باز نخواهند کرد. خبر خوب این است که کاراکتر بلک آدام تاریخچه‌ای طولانی دارد و طرفداران می‌توانند گذشته چشم‌گیر او را در کمیک‌های دی‌سی دنبال کنند.

۱. او یک شخصیت مصری باستانی است که فرعون را به قتل رساند

بلک آدام

شخصیت بلک آدام مدت‌ها قبل از دنیای توسعه‌یافته دی‌سی، توسط نویسندگان کمیک فاوست، اتو بایندر و سیسی بک ساخته شد. او اولین بار به عنوان تث آدام شخصیت مصری باستانی در شماره ۱ کمیک خانواده مارول در سال ۱۹۴۵ ظاهر شد و مردی خوش‌‌قلب بود که توسط شزم جادوگر انتخاب شد تا تبدیل به یک قهرمان قدرتمند شود. آدام کلمه شزم را به زبان آورد و یک قهرمان جدید با انبوهی از قدرت‌ها و لباسی مشکی‌ متولد شد.

متاسفانه آدام به سمت تاریکی روی آورد. او به واسطه پتانسیل بالای خود فاسد شده بود و فرعون مصر را کشت و تاج و تخت او را به دست گرفت. شزم جادوگر که شوکه شده بود، قبل از این که جایگزینی مناسب برای وی پیدا کند، بلک آدام را به نقاط دوردست‌ جهان تبعید کرد. پس از آن، کاپیتان مارول یا همان شزم فعلی وارد داستان شد. بلک آدام سرانجام برای مبارزه با خانواده مارول به این قصه بازگشت.

۲. او در کمیک شماره ۵۲ به عنوان یک برده معرفی‌ شده بود

بلک آدام

بلک آدام پس از مرگ ناگوارش در برابر خانواده مارول، تا دهه ۷۰ میلادی ناپدید شد. او دیگر بازنگشت تا این که جف جانز و دیوید گویر در کمیک شماره ۵۲ جدید خود به او فرصتی دوباره دادند و کاراکتر تث آدام را با داستان جدیدی معرفی‌ کردند. او در سرزمین خندق به یک برده تبدیل شده بود و تمام خانواده‌اش غیر از برادرزاده مهربانش، امان، به قتل رسیدند. آدام برادرزاده‌اش را از دست نگهبانان خندقی نجات می‌دهد اما به شدت در این راه مجروح می‌شود.

امان و آدام از سلول زندان خود فرار می‌کنند اما ناگهان از طریق تله‌پورت به صخره ابدیت منتقل می‌شوند. امان این بار قدرت شزم را دریافت می‌کند. او به خندق بازمی‌گردد و تصمیم می‌گیرد از قدرت خود برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده و کشور خود را بازسازی کند. آدام برادرزاده‌اش را می‌کشد و قدرت‌ او را به خودش انتقال می‌دهد تا دیکتاتورها و همه کسانی را که خانواده‌اش را کشتند از بین ببرد.

بیشتر بخوانید
۱۰ انتقام‌جوی دنیای سینمایی مارول و بزرگ‌ترین نقاط ضعف آن‌ها

۳. او از قدرت خدایان مصر بهره می‌برد

بلک آدام

بلک آدام قدرت خود را از گفتن کلمه «شزم» به دست می‌آورد اما این لغت در اصل به قدرت شش خدای مصری (شو، هرو، آمون، زهوتی، آتون و مهن) اشاره دارد. فریاد «شزم» سلاح جنگی بلک آدام است و او را تقریبا شکست‌ناپذیر می کند.

شو بلک آدام را به استقامتی باورنکردنی و قدرت زنده ماندن در برابر هر نوع حمله‌ای مجهز می‌کند. هرو به بلک آدام امکان می‌دهد تا با سرعتی بیش از دو مایل در ثانیه روی زمین جابه‌جا شود و با سرعت نور در فضا پرواز کند. آمون کمک می‌کند تا بلک آدام به یکی از قدرتمندترین ابرقهرمانان جهان تبدیل شود. زهوتی به بلک آدام سطحی از هوش و قدرت ذهنی را می‌دهد که در بین ابرقهرمانان غیرمعمول است. آتون آدام را قادر می‌سازد تا از صاعقه‌ استفاده و در ابعاد مختلف سفر کند و حتی فرم‌ اشیا را به دلخواه خود تغییر دهد. در نهایت، مهن نیز به آدام شجاعتی بی‌حد و حصر و یک ذخیره درونی قدرت می‌دهد تا سریعا در نبردها بهبود پیدا کند.

۴. او به معنای واقعی کلمه جنگ جهانی سوم را آغاز کرد

بلک آدام

بسیاری از ابرقهرمانان نمی‌توانند یک درگیری جهانی را شروع کنند اما بلک آدام در بین آنان متمایز است. جنگ جهانی سوم با یک خیانت آغاز شد. دوست عزیز او، تمساح سخنگو سوبک، در واقع یک قاتل و چهارمین سوار آپوکولیپس بود که به طور خاص برای نابود کردن بلک آدام ساخته شده بود. سوبک و سواران دیگر خانواده آدام را نابود کردند و همسر عزیزش را کشتند. آیسیس در هنگام مرگش، از آدام خواست تا انتقامش را به شکلی باشکوه از دشمنان بگیرد.

بلک آدام سخنان او را جدی گرفت و دو میلیون نفر را در کشور بیالیا سلاخی کرد. این رویداد آغازگر همه چیز بود. تمام زمین علیه بلک آدام دیوانه که جهان و بسیاری از بناهای دیدنی آن را ویران کرده بود، گرد هم آمدند. او به تنهایی با ابرقهرمانان برتر چین، تایتان‌های نوجوان، دووم پاترول و تعداد بی‌شماری دیگر از قهرمانان مبارزه کرد و آن‌ها را شکست داد.

۵. نبرد با شکارچی مریخی

بلک آدام

شکارچی مریخی در شماره ۱ کمیک جنگ جهانی سوم تلاش کرد تا از خشم و سرکشی بلک آدام جلوگیری کند اما بلک آدام او را با رعد و برق نابود کرد. شکارچی مریخی شکست‌خورده و مستاصل روی زمین دراز کشیده بود و آدام به راحتی او را با یک دست بلند کرد. شکارچی مریخی چشم در چشم بلک آدام، از قدرت تله‌پاتی خاص خود که می‌خواست برای به دست آوردن کنترل ذهن آدام از آن استفاده کند ضربه خورد و آسیب روانی دید.

آدام که می‌دانست خشونت و خشم بر ذهن شکارچی غلبه کرده، به او هشدار داد: «مراقب آرزوهایت باش». شکارچی مریخی که قادر به تحمل قدرت بدنی بلک آدام نبود، از صحنه گریخت و با چشمانی اشکبار به فضا رفت.

۶. نبرد پایاپای با سوپرمن

بلک آدام

بلک آدام چندین بار با سوپرمن مبارزه کرده و در هر نبرد، تقریبا با او برابری کرده است. آدام نه تنها می‌تواند جلوی مشت‌های سوپرمن را بگیرد، بلکه بار‌ها او را با حملات خود در حالت دفاعی قرار داده است. تاثیرگذارتر از سبک مبارزه رقابتی بلک آدام، توانایی‌های او در سبک دفاعی است. او می‌تواند تقریبا هر کسی را نابود کند اما با یک خویشتن‌داری قابل توجه با سوپرمن مبارزه می‌کند. این شخصیت اغلب به دلیل سبک نمایشی مبارزاتش مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید
یک فرضیه که جوکر را تبدیل به قهرمان کرد

بلک آدام دارای یک مزیت کلیدی نسبت به سوپرمن است. آدام می‌تواند با قدرت‌های جادویی‌اش و شیوه‌هایی که سوپرمن به آن‌ها عادت ندارد او را ویران کند. جادو همیشه نقطه آسیب‌پذیر اصلی مرد پولادین بوده‌ و بلک آدام می‌تواند از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کند.

۷. چرا دواین جانسون بلک آدام را انتخاب کرد؟

بلک آدام

بلک آدام مانند بسیاری از دیکتاتورها اعتقاد دارد که کنترل و تسلط نوعی آزادی است. او برادرزاده‌اش امان را می‌کشد و قدرت‌هایش را می‌دزدد و این کار را با یک هدف اخلاقی پیچیده انجام می‌دهد: انتقام گرفتن از کسانی که او را به بردگی گرفتند و خانواده‌اش را نابود کردند. از نظر او، هدف وسیله را توجیه می‌کند و او به عنوان فرمانروای جدید خندق بر تختی می‌نشیند که با خون آمیخته شده است. اگر داستان بلک آدام همین جا متوقف شود، توجیه شخصیت او به عنوان چیزی غیر از یک شرور، دشوار خواهد بود.

خوشبختانه او پیچیدگی‌هایی دارد که وی را دقیقا به همان مردی تبدیل می‌کنند که دواین جانسون دوست دارد به تصویر بکشد. راک از شزم گذشت و بلک آدام را به دلیل تاریخچه و گذشته پیچیده‌ و پیشینه‌اش به‌ عنوان یک برده‌ و آینده‌اش به‌ عنوان یک نیمه‌خدای متخاصم انتخاب کرد. جانسون گفت: «من فکر می‌کنم ما باید به اسطوره‌های واقعی ادای احترام کنیم و این‌جاست که ذات قهرمانی این شخصیت‌ها بروز پیدا می‌کند.»

۸. او تا به حال دو بار قدرت تکلم خود را از دست داده است

بلک آدام

بلک آدام بدون قدرت تکلم مشکلاتی اساسی دارد. این قدرت مکانیسم اصلی برای دستیابی به قدرت برای اوست و او بدون آن همان تث آدام با شکل و شمایل انسانی است. این اتفاق غالبا در کمیک‌ها رخ نداده اما در چند مورد، گرفتن قدرت‌ تکلم بلک آدام بهترین راه برای شکست او بوده است. به عنوان مثال، بلک آدام در مبارزه با شزم صدای خود را از دست داد و از بازیابی قدرت خود بازماند.

در نمونه‌ای دیگر، بلک آدام با اولترامن مبارزه کرد و تا حد مرگ کتک خورد. اولترامن که در برابر قدرت جادویی بلک آدام نفوذناپذیر بود، دستش را به فک پایین آدام رساند و گفت: «دیگر چیزی نمی‌گویی». این سوپرمن شیطان‌صفت فک او را خرد کرد و بلک آدام صدایش قطع شد و شکست خورد.

۹. او به سپاه سینسترو پیوست

بلک آدام

بلک آدام و سینسترو در طول سال‌های گذشته زوجی کاملا پویا بوده‌اند. آن‌ها با هم سندیکای جنایت را سرنگون کردند و هم‌چنین سینسترو به بلک آدام کمک کرد تا فک شکسته‌اش را ترمیم کند. این دو حتی جشن پیروزی‌‌ خودشان را هم در خندق برگزار کردند. آن‌ها مدت‌ها قبل از هم‌تیمی شدن با یک‌دیگر نیز رفیق بودند اما در اصل، سینسترو از بلک آدام برای مبارزه با پالینگ دعوت کرد و بلک آدام به عضو افتخاری سپاه سینسترو تبدیل شد.

تصور بلک آدام با یک حلقه قدرت نورانی زردرنگ واقعا ترسناک است و این دقیقا همان دلیلی است که سینسترو از او در مبارزات خود استفاده کرد. او با دانستن نقاط قوت پالینگ، از توانایی القای ترس بلک آدام در نبرد با دشمنانش نهایت استفاده را برد. سینسترو و بلک آدام با همکاری یکدیگر پالینگ را شکست دادند و آدام تا به امروز نیز حلقه خود را حفظ کرده است.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم گنگستری غیرآمریکایی برتر تاریخ سینما از بدترین به بهترین

۱۰. او ماه را حرکت داد تا اولترامن را شکست دهد

بلک آدام

اولترامن در کمیک شماره ۵۲ عملا به شخصیتی شکست‌ناپذیر تبدیل‌ شده بود. او فک بلک آدام را شکسته و تعداد زیادی ابرقهرمان دیگر را هم از بین برده بود. اولترامن در دومین نبرد آن‌ها با حرکت دادن موقت ماه در برابر خورشید باعث خسوف شد. او سعی در سرنگونی الکساندر لوتر داشت اما در نهایت به واسطه نقشه خودش شکست خورد. بلک آدام و سینسترو جهت چرخش سیارات را تغییر دادند و با هم متحد شدند تا ماه را به جایگاه اصلی خود برگردانند.

این امر اولترامن را در معرض اشعه‌های مضر خورشید قرار داد و راه را برای شکست نهایی او هموار کرد. بلک آدام و سینسترو با از کار انداختن سندیکای جنایت به قهرمان جدید داستان تبدیل‌ شدند. به نظر می‌رسید که شاید  آن‌ها سوابق جنایی خود را از بین ببرند اما هیچ یک از آن‌ها علاقه‌ای به این ژست نداشتند و هر دو از صحنه گریختند.

۱۱. او برای عشق دیرینه‌اش، آیسیس، هر کاری می‌کند

بلک آدام

بلک آدام هنگامی که قدرت دارد و آماده مبارزه است، هیچ محدودیتی نمی‌شناسد. او در کمیک «بلک آدام: عصر تاریک» قدرت درونی خود را به طور کامل به نمایش گذاشت. وی در این داستان فاقد قدرت خدایان بود اما روحیه و در واقع، انگیزه‌ای مضاعف داشت و می‌خواست همسر مرده خود، آیسیس را دوباره زنده کند. آدام برای بازسازی طلسم عرفانی همسرش که کلید بازگرداندن او به زندگی بود، ماجراجویی بزرگی را آغاز کرد.

وی در طول این ماجراجویی اراده‌ای قوی نشان داد که حتی موجب تعجب بروس وین شد. آدام که در کوه‌های هیمالیا بود، توسط یک یتی در لبه یک صخره مورد حمله قرار گرفت. آدام با کشتن او، روده‌اش را باز و از آن برای پایین آمدن به سمت دامنه کوه استفاده کرد. او بعدا در فضای یخ‌زده کوهستان چنان گرسنه شد که یکی از مردان کاروان کوچک خود را کشت و خورد.

۱۲. عضو سابق انجمن عدالت آمریکا، انجمن بی‌عدالتی و جوخه انتحار

بلک آدام

بلک آدام با رزومه‌ای پیچیده مانند شخصیتش، عضو تیم‌های ابرقهرمانی و ابرشرور مختلفی بوده است. او در کمیک شماره ۲۱ «انجمن عدالت آمریکا» فردی متواضع و مشتاق و خواستار پیوستن به انجمن عدالت آمریکا بود. او عضو این تیم شد اما همه در این انجمن کاملا چهار چشمی مراقب وی بودند و خود آدام نیز چنان بدش نمی‌آمد که این جمع را ترک کند. آدام در همان زمان به انجمن بی‌عدالتی جانی سارو پیوست و با کشتن چند دشمن به روش‌های خلاقانه‌، قدرت خود را به نمایش گذاشت.

این همکاری خیلی طول نکشید و آدام به سارو پشت کرد و دوباره با انجمن عدالت همراه شد تا انجمن بی‌عدالتی را از بین ببرد. بلک آدام در کنار جوخه انتحار نیز جنگیده و محبت آماندا والر شامل حالش شده بود. رییس نیرو‌های ویژه ایکس در کمیک شماره ۵۸ «جوخه انتحار» آدام را در حمله به جزیره‌ای خطرناک کمک کرد. این موارد ثابت می‌کنند که بلک آدام هیچوقت وفادارترین عضو یک تیم نیست و احتمالات زیادی برای آینده او در دنیای توسعه‌یافته دی‌سی وجود دارد.

۱۳. او حمله‌ای خصمانه به خندق را رهبری کرد

بلک آدام

گذشته واقعی بلک آدام در کمیک «انجمن عدالت آمریکا: پادشاهی بلک آدام» اثر جف جانز آمده است. آدام پس از ارتکاب جنایات فراوان به رفتار سینوسی خود پی می‌برد و برای تغییر تلاش می‌کند. او با بسیاری از ابرقهرمانان، از جمله شزم (که هنوز در سال ۲۰۰۵ به عنوان کاپیتان مارول شناخته می‌شد) صلح کرد. در حالی که همه چیز رو به پیشرفت بود، میل آدم به کشت و کشتار دوباره افزایش یافت و او برخی از اعضای زودباورتر انجمن عدالت آمریکا را متقاعد کرد تا در تصرف خصمانه سرزمینش، خندق، به او بپیوندند.

بیشتر بخوانید
۱۰ شرور باهوش برتر انیمیشن‌های استودیوی دریم‌ورکس

بلک آدام به لطف یاران جدید خود موفق شد مردم را آزاد کند و حکومت را به دست بگیرد. با این حال، انجمن عدالت آمریکا با مداخله خود حقیقت آن‌چه را که اتفاق افتاده بود متوجه شدند. بلک آدام و همراهانش علاوه بر اعدام دیکتاتور خندقی و به دست گرفتن تاج و تخت، به یکباره کل ارتش را هم سلاخی کردند. همان‌طور که در ادامه معلوم شد، آدام دوست داشت خندق را به عنوان اولین کشور ماجراجویی‌ جدید خود فتح و ویران کند و سپس به کشورگشایی ادامه دهد اما خوشبختانه انجمن عدالت او را متقاعد کرد که در همین کشور بماند و جهان را تصرف نکند.

۱۴. او دزد دریایی روانی را کشت

بلک آدام

دزد دریایی روانی برای ساختن زمین عدنی با الکس لوتور متحد شد که این همکاری سرانجام ناخوشایندی داشت. او پس از آزار و اذیت دختر نیرومند و چندین ابرقهرمان دیگر به بلک آدام حمله و او را مجبور کرد که به طور تصادفی کلمه شزم را به زبان آورد و بدین ترتیب قدرت لوتر چندین برابر شد. بلک آدام به دام دزد دریایی روانی افتاد اما نایت‌وینگ و سوپربوی خیلی زود او را آزاد کردند و سپس به سراغ لوتر رفتند.

آدام با آزادی دوباره خود، فقط یک چیز در ذهن داشت. او آرام به سمت دزد دریایی روانی رفت، نامش را صدا زد و سپس انگشتانش را در حدقه چشمانش فرو برد. آدام برای تکمیل کار خود ماسک مدوسای تبهکار را به صورت دزد دریایی چسباند و در یک لحظه آن را منفجر کرد. این اقدام آن‌قدر مهیب و ترسناک بود که رفقایش از او پرسیدند: «آیا واقعا این کار لازم بود آدام؟» و او با اخم روی صورتش که گویای همه چیز بود گفت: «مطمئنا».

۱۵. شعار او: در مقابلش زانو بزن یا زیر پاهایش له شو

بلک آدام

راک از این عبارت برای تایید مشارکت خود در بلک آدام استفاده کرد که شعاری عالی برای یک ضدقهرمان به بزرگی اوست. بلک آدام مانند یک قهرمان به مانند جکیل و هاید، ظرفیت و گنجایش مهربانی هم دارد اما معمولا فقط زمانی از آن استفاده می‌کند که گزینه‌های دیگر در دسترس نباشند. به هر حال، کسی نمی‌تواند او را سرزنش کند. آدام پس از گذراندن یک زندگی سخت و نابودی خانواده‌اش، روحش فاسد شد و باید قدرت‌های ماورایی خود را با روحیات انسانی‌اش آشتی دهد.

او مرد تضاد است، کسی که به وطن خود و مردمش عشق می‌ورزد، با این حال هر چیزی و هر کسی را که سبک زندگی خندقی را تهدید کند، خواهد کشت. او طرفدار قانون و نظم است اما وقتی کسی به وی ظلم کند، بدون تردید او را از صحنه روزگار محو می‌کند. حالا فیلم «بلک آدام» منتشر شده و تماشای این ضدقهرمان در دنیای توسعه‌یافته دی‌سی در نوع خود جذاب خواهد بود.

منبع: screenrant

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا