سریال ایرانیسینماسینمای ایران

۱۵ عیدی لوکس برای هدیه به اهل فرهنگ و هنر که کالای دیجیتال نیستند

وقتی صحبت از بوی عیدی می‌شود، اسکناس تانخورده‌ی لای کتاب اولین تصویری است که در ذهن ما شکل می‌گیرد. به همین دلیل هم هست که معمولا عیدی وجهه‌ی تجملاتی برای اکثر ما ندارد. در فرهنگ ما عیدی هدیه لوکس محسوب نمی‌شود. قرار است عیدی هدیه‌ای کوچک باشد که نشان از آمدن بهار و نو شدن سال دارد و اهمیت آن بیشتر به جهت نشان دادن خوشحالی‌مان از حضور افراد در کنارمان برای یک سال دیگر است. در نتیجه می‌توان سخت نگرفت و با بودجه‌ی نه چندان زیاد هدیه‌های متنوع و هیجان‌انگیزی به عزیزانمان بدهیم. اما اگر به هر دلیلی بخواهیم عیدی لوکس‌تر و با هزینه‌ای بالاتر برای کسی بگیریم چطور؟ در عصر تکنولوژی در دنیای گجت‌های مختلف، به محض این‌که صحبت از هدیه لوکس می‌شود یا وقتی می‌خواهیم برای کسی خیلی مایه بگذاریم (هم اصطلاحاً و هم به معنی واقعی کلمه) ذهن همگی ما تنها به سمت لوازم الکترونیک می‌رود. البته که گجت‌هایی مثل ساعت‌های هوشمند و هندزفری‌های بلوتوثی و غیره به دلیل کاربرد زیاد، قیمت‌های متنوع و وجهه‌ی لاکچری‌ که دارند، گزینه‌های مناسبی برای هدیه‌های لوکس محسوب می‌شوند. خیلی هم عالی! فقط گاهی یک مشکل کوچک پیش می‌آمد: شخصی که می‌خواهیم برایش هدیه بگیریم همه‌ی این‌ها را داشته باشد یا اصلاً خیلی ساده، اهل تکنولوژی نباشد. در آن صورت چه باید کرد؟

به نظر می‌رسد در این لحظه است که ذهن شرطی‌شده و تکنولوژی‌زده‌ی ما کم می‌آورد و هیچ گزینه‌ی دیگری نداریم که به کلمه‌ی لوکس در ذهن ما معنا ببخشد و به اندازه‌ی هزینه‌ای که می‌کنیم راضی‌مان کند. به همین دلیل هم به فکر معرفی چند کالای هدیه لوکس افتادیم که بتوانید به‌عنوان عیدی فرهنگی به اهل فرهنگ و هنر هدیه دهید. کالاهایی که داشتن اکثر آن‌ها می‌تواند آرزوی اهالی فرهنگ و هنر باشد اما به‌هردلیل تابه‌حال نتوانسته‌اند خود را راضی به هزینه کردن برای آن‌ها کنند. همه‌ی ما می‌دانیم که همیشه هزینه‌هایی مهم‌تر از آنچه دلمان می‌خواهد در زندگی وجود دارد، پس چه چیزی بیشتر از هدیه گرفتن آن‌ها می‌تواند خوشحالمان کند؟

۱. نسخه‌ی نفیس شاهنامه فردوسی

کمتر کسی پیدا می‌شود که به فرهنگ و هنر علاقه داشته باشد و شاهنامه را دوست نداشته باشد. نسخه‌ای از این اثر بزرگ فردوسی در کتابخانه‌ی اکثر ما ایرانیان یافت می‌شود. اما اکثر فرهنگ‌دوستان دوست دارند نسخه‌ای نفیس از آن را در کلکسیون کتا‌ب‌های نفیس خود داشته باشند. به مدد خوش‌ذوقی ناشران می‌توانید نسخه‌های جذابی از این کتاب را پیدا کنید که بی‌شک  می تواند بهترین هدیه برای خاص‌ترین افراد زندگی شما باشد.
این نسخه از شاهنامه با قاب کشویی چرمی نقش برجسته، صفحات گلاسه و تصویرگری‌های زیبا می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های به عنوان هدیه لوکس فرهنگی برای عزیزانت باشد.

کتاب شاهنامه نشر شرکت انتشارات آراز بیکران

۲. مجموعه آثار شاملو

اگر به دنبال خرید هدیه برای فردی هستید که بیشتر به اشعار معاصر علاقه دارد، مجموعه اشعار شاعران معاصر می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. نشر نگاه مجموعه اشعار اکثر شاعران معاصر را با ظاهری شکیل و مناسب برای هدیه منتشر کرده است. اگر شاعر محبوب فردی را که می‌خواهید برایش هدیه بگیرید بشناسید، کارتان راحت‌تر خواهد بود. اما اگر نمی‌شناسید ما به شما مجموعه آثار شاملو را برای هدیه پیشنهاد می‌کنیم.

بیشتر بخوانید
۱۰ سریال ابرقهرمانی برتر سال ۲۰۲۲ از بدترین تا بهترین

اشعار غنایی همیشه در نگاه مخاطبان جدی ادبیات جایگاه ویژه‌ای دارند. این اشعار عاشقانه عواطف انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و احساسات شخصی افراد را قلقلک می‌دهند. فرقی نمی‌کند چند سال داشته باشید یا چه جنسیتی، عشق را تجربه کرده‌ باشید یا نه، در هر صورت از خواندن شعری عاشقانه لذت خواهید برد. در بین شاعران معاصر، شاملو یکی از کسانی است که اشعار غنایی‌اش محبوبیت عمومی دارد. این شاعر علاوه بر اینکه اشعار زیبایی سروده، اشعار شاعران بزرگ جهان را نیز به زیبایی ترجمه کرده است. در کل یکی از دلایل شهرت شاملو ترجمه‌های اوست.

نشر نگاه مجموعه آثار احمد شاملو را در سه جلد گردآوری‌ کرده است. جلد اول شامل شعرها (مجموعه هفده دفتر شعر) از سال ۱۳۲۱ تا ۱۳۷۸ و به ترتیب زمانی است. جلد دوم گزینه‌ای از آثار شاعران بزرگ جهان و جلد سوم،  قصه و داستان‌های کوتاه به ترجمه‌ی شاملو است. این مجموعه می‌تواند هدیه لوکس و بی‌نظیر برای هوادارن احمد شاملو باشد.

کتاب مجموعه آثار احمد شاملو - سه جلدی

۳. مجموعه‌ی سه‌جلدی کمدی الهی دانته

«کمدی الهی» (La Divina Commedia)، به عنوان بزرگترین اثر دانته، بزرگترین شاهکار ادبیات ایتالیا، بزرگترین محصول ادبی و فکری قرون وسطای مغرب زمین و یکی از بزرگترین آثار ادبی تاریخ جهان شناخته می‌شود. دانته در این کتاب که ۱۳ سال از عمرش را وقف نوشتن آن کرد، از سفر خیالی‌اش به دوزخ، برزخ و بهشت می‌گوید. این اثر علاوه بر این‌که داستانی منسجم و جذاب است که حتی مخاطب امروزی را جذب می‌کند، اثری تفکربرانگیز و فلسفی است. این مجموعه درحقیقت عصاره‌ای است از علوم، اطلاعات، نظریات و عقاید فلسفی چندهزارساله بشری در غالبی تخیلی و تاثیرگذار.

ترجمه‌های زیادی از این اثر موجود است. این نسخه از انتشارات امیرکبیر علاوه بر ظاهری شکیل، ترجمه‌ای نسبتاً دقیق دارد. پانویس‌های مترجم برای توضیح مسائل ذکرشده در اثر باعث شده که فهم متن ثقیل دانته ساده‌تر و در نتیجه خواندن آن لذت‌بخش‌تر باشد. همه‌ی آنچه گفته شد باعث می‌شود تا این نسخه هدیه لوکس و مناسب برای دوست‌داران ادبیات به‌خصوص ادبیات کهن و قرون‌وسطی باشد.

کتاب کمدی الهی اثر دانته آلیگیری انتشارات کتاب پارسه 3 جلدی

۴. مجموعه نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر

با ارزیابی منصفانه‌ای از میراث شکسپیر به این نتیجه خواهد رسید که شخصیت‌های آثار او آنقدر منحصربه‌فرد هستند که به‌یادماندنی باشند و در عین حال آن‌قدر انسانی هستند که نه تنها باورپذیر به نظر برسند بلکه درک هم بشوند و شکسپیر را با خود به فراتر از زمان ببرند. دقیقاً همین شخصیت‌پردازی و داستان‌سرایی استثنایی شکسپیر است که باعث می‌شود نمایش‌نامه‌هایش برای مخاطب امروزی هم جذاب باشد و تقریبا به تمام زبان‌های دنیا اجرا شود.

بیشتر بخوانید
هر آنچه از انیمیشن «هتل ترانسیلوانیا ۵» باید بدانید

یکی از مجموعه‌های ارزشمند گردآوری‌شده به زبان فارسی، مجموعه آثار نمایشی شکسپیر با ترجمه‌ی علاءالدین پازارگادی است. کل نمایشنامه‌های شکسپیر ۳۶ نمایشنامه است، شامل ۱۲ تراژدی، ۱۵ کمدی، و ۹ نمایشنامه‌ی تاریخی. این مجموعه تنها عنوانی است که کلیه‌ی تراژدی‌ها و کمدی‌های شکسپیر را گرد آورده و در دو جلد به ترتیب تاریخ نگارش آن‌ها منتشر کرده است. قطعا این مجموعه‌ی هدیه لوکس خوب برای اهل فرهنگ و علاقه‌مندان به شکسپیر و ادبیات نمایشی است.

کتاب مجموعه آثار نمایشی ویلیام شکسپیر اثر ویلیام شکسپیر نشر سروش دو جلدی

۵. کتابخوان فیدیبو (فیدیبوک)

اگر هنوز هم اصرار دارید هدیه‌ای که برای اهالی علم و ادب می‌خرید ربطی به دنیای دیجیتال داشته باشد، کتابخوان یکی از بهترین گزینه‌هاست. این روزها خیلی از کتاب‌خوان‌ها به کتاب الکترونیک رو آورده‌اند و مطالعاتشان را از نسخه‌ی فیزیکی کتاب‌ها به نسخه‌ی الکترونیکی و گوشی یا کتابخوان منتقل کرده‌اند.

کیندل که یکی از محبوب‌ترین کتاب‌خوان‌ها در جهان است، با تمام مزیت‌هایش چند عیب برای ما فارسی‌زبانان دارد: اول اینکه به طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و مشکل بعدی اینکه نمی‌توان بجز اپلیکیشن‌هایی که به صورت پیش‌فرض روی آن موجود است، اپلیکیشنی به دستگاه افزود. همین دو مورد باعث می‌شود که ما فارسی زبانان نتوانیم از طریق اپلیکیش‌های مجاز کتاب الکترونیک با دستگاه کیندل کتاب بخوانیم.
در نتیجه اگه فرد مورد نظر شما تمایل به خواندن کتاب‌های فارسی دارد، کتابخوان فیدیبو یا فیدیبوک بهترین گزینه برای شماست. از طریق این دستگاه شما مستقیم به اپلیکیشن فیدیبو متصل خواهید شد و می‌توانید کتاب‌های الکترونیکی فارسی را کاملاً قانونی مطالعه کنید. علاوه بر آن، با این دستگاه امکان مطالعه‌ی فایل‌های دیگر و کتاب‌های انگلیسی هم وجود دارد.

کتاب خوان فیدیبوک مدل F2 ظرفیت 16 گیگابایت به همراه کارت اعتبار 500 هزار تومانی فیدیبو

۶. جعبه رنگ

هنرمندان و از جمله‌ی آن‌ها، نقاشان هم یکی دیگر از مردمان فرهنگ و هنرند. شاید شما هم دوست هنرمندی داشته باشید که بخواهید به او هدیه‌ای تخصصی‌تر از کتاب و کتاب‌خوان بدهید. یکی از مشکلات نقاشان در هر سبکی، مرتب نگه داشتن ابزار و رنگ‌ها (چه رنگ‌روغن، چه پاستل یا مداد رنگی) است. اگر می‌خواهید به یک نقاش هدیه لوکس و فرهنگی بدهید، جعبه‌ی رنگ قطعا یکی از بهترین گزینه‌هاست.

همه می‌دانیم که ذهن آرام و به دور از آشفتگی برای خلق آثار هنری الزامی است. بنابراین شما می‌توانید با انتخاب از بین این جعبه‌ها که در انواع، اندازه‌ها و قیمت‌های متنوع در بازار موجودند، بر حسب نیاز و سبک شخصی که قرار است آن را هدیه بگیرد، او را از آشفتگی دائمی ابزارش نجات دهید و به این ترتیب به پیشرفت هنرش کمک بزرگی کرده باشید.

جعبه رنگ مدل P2 به همراه پالت رنگ

جعبه رنگ کارنو مدل CSS 28

۷. راپید دائمی استدلر

طراحی و اسکچ زدن علاوه بر این‌که هنری حرفه‌ای است می‌تواند تفریح بسیاری از دوست‌‌داران هنر باشد. خیلی از افراد در اوقات بیکاری یا برای رها کردن ذهن به این هنر رو می‌آورند. از آنجایی که ابزار اصلی اسکچ زدن راپید است، بهترین هدیه برای این افراد راپیدی دائمی است.

بیشتر بخوانید
کتابخانه مومیت دکور مدل آذین؛ سبک و ارزان‌قیمت

ست راپید دائمی برند استدلر که در عرصه‌ی لوازم تحریر نامی ثابت‌شده است، شامل ۷ عدد راپید (با شماره‌های ۰.۲ – ۰.۳ – ۰.۴ – ۰.۵ -۰.۶ -۰.۸ -۱.۰) یک بطری ۲۲ میلی‌لیتری جوهر مشکی راپید و دو قطعه اتصال جهت استفاده راپید همراه با پرگار و دیگر ابزارهای نشانگر می‌باشد. این راپید‌ها قابلیت شارژ شدن دارند و همین باعث می‌شود هدیه‌ی شما تبدیل به همراهی همیشگی شود.

راپید استدلر مدل mars بسته 9 عددی

۸. ست خودنویس و خودکار پیرکاردین

از معمول‌ترین و کم خطرترین انواع هدیه لوکس فرهنگی، خودکار، روان‌نویس و خودنویس است. هر اهل فرهنگ و هنری جایی به قلم احتیاج خواهد داشت و انواع مختلفی هم از این محصولات با طراحی، جنس و قیمت‌های متنوع در بازار موجود است.

ست خودکار و خودنویس پیرکاردین با ظاهری شکیل از جنس فلز و رزین یکی از زیباترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته باشید. طراحی ظریف و رنگ زیبای این محصول قدرت آن را دارد که هر انسان مشکل‌پسندی را راضی کند. به علاوه شما از برندی خرید می‌کنید که همواره نامش با مناسبات رسمی گره خورده است؛ فلذا با هدیه دادن قلمی از این برند می‌توانید میزان احترامی که برای فرد قائل هستید به او نشان دهید.

ست خودکار و خودنویس پیر کاردین مدل نپتون

۹. روان‌نویس طرح هخامنشی

روان‌نویس به خودی خود می‌تواند هدیه لوکس و پراستفاده‌ای باشد، اما شاید شما هم از هدیه دادن روان‌نویس‌های معمولی با طرح‌های یکنواخت خسته شده باشید. اینجاست که ما به شما روان‌‌نویسی با طرح برجسته‌ی برنزی از هنر دوران هخامنشی را پیشنهاد می‌کنیم که می‌تواند توجه هر فرد علاقه‌مند به تاریخ و هنر ایران را جلب کند.

این روان‌نویس دقیقا چیزی است که شما می‌توانید به فردی هدیه دهید که همیشه به دنبال خاص بودن است، از عادی بودن فراری‌ست و البته علاقه‌ی زیادی به تاریخ ایران‌زمین دارد.

روان نویس طرح هخامنشی کد 201119

۱۰.  شطرنج خاتم‌کاری

خاتم‌کاری از جمله هنرهای اصیل ایرانی است که خلق آن احتیاج به هوش مهندسی و ریاضی دقیق دارد. در این هنر ظرافت چندضلعی‌هاست که میزان مرغوبیت اثر را تعیین می‌کند. از خاتم‌کاری روی محصولات بسیاری استفاده می‌شود اما یکی از زیباترین جلوه‌های آن بر صفحات شطرنج است.

جنس این صفحه‌ی شطرنج از چوب و خاتم است. خاتم اعلای به‌کاررفته شامل چوب، استخوان شتر و فلز برنج است که با دقت کامل ساخته و روی تخته شطرنج چسبانده شده است. جنس مهره‌ها هم از چوب است. این محصول آنقدر زیباست که به‌راحتی می‌توان آن را جایگزین وسایل دکوری لوکس و گران‌قیمت خارجی کرد و از این طریق هنر اصیل ایرانی را به نمایش گذاشت.

صفحه شطرنج خاتم کاری هنرلوکس مدل مربعی به همراه مهره

ترمه از صنایع دستی نفیس نساجی ایران است که هنوز هم در بین ایرانیان محبوبیت بسیاری دارد. هنوز هم اکثر ما ترجیح می‌دهیم هفت‌سین خود را روی ترمه بچینیم، از رومیزی‌های ترمه برای مهمانی‌ها استفاده کنیم و خلاصه این هنر ایرانی را در گوشه‌ای از دکوراسیون خود نگه داریم.

بیشتر بخوانید
۱۵ کمدی سیاه برتر که این ژانر را تعریف کردند

این نوع پارچه بازتابنده‌ی ذوق، سلیقه و ابتکار ایرانیان در ظرافت بافت، جنس و خلق طرح‌های خیال‌انگیز است که در جهان کم‌نظیر است. مصرف‌کنندگان ترمه در گذشته بیشتر رجال و اشراف و پادشاهان بوده‌اند و در زمان حال هم جزو لوکس‌ترین انواع محصولات صنعت نساجی محسوب می‌شود. در نتیجه می‌توانید ترمه را یکی از گزینه‌های هدیه لوکس بدانید.

رومیزی ترمه نگین خاتم یزد طرح افشاری کد ABDR

۳۰۰,۰۰۰

۲۸۲,۰۰۰

تومان

رومیزی ترمه نگین خاتم یزد طرح افشاری کد ZRSH

۳۰۰,۰۰۰

۲۸۲,۰۰۰

تومان

۱۲. صنایع دستی استخوانی

هنر در دنیای مدرن (حتی هنر‌های سنتی مانند صنایع دستی) هیچ محدودیتی نمی‌شناسد. اخیرا استفاده از استخوان برای تولید صنایع دستی بسیار محبوب شده است. البته باید گفت که استخوان‌زنی، یکی از زیرشاخه‌های خاتم‌زنی است و از قدیم در بین ایرانیان رواج داشته است. قیمت پایین استخوان و رنگ زیبا و سفیدش آن‌ها را تبدیل به بستر بسیار مناسبی برای انجام انواع نقاشی و کنده‌کاری می‌کند.

انتخاب صنایع دستی با استخوان به عنوان هدیه می‌تواند یک انتخاب نوآورانه، خلاق و البته مطمئن باشد. چرا که تماماً کار دست بوده و با ذوق و هنر ایرانی به وجود آمده‌اند. سرمه‌دان‌های استخوانی یکی از محبوب‌ترین انواع این محصولات هستند.

جعبه جواهرات سعید آرا طرح تذهیب مدل میشا کد 1

سرمه دان استخوانی طرح تذهیب مدل هدیه کد 3

۱۳. دیوارکوب میناکاری‌شده‌ی مسی

دیوارکوب از گذشته تا به امروز جزو وسایل تزیینی منازل بوده و هست، مخصوصا اگر این دیوارکوب‌ها با هنری چندهزارساله طراحی و تولید شده باشند. دیوارکوب‌های میناکاری‌شده علاوه بر زیبایی خاصی که دارند جزو آن دسته از طرح‌ها هستند که سنتی بودنشان آن‌ها را مدرن‌تر کرده است! طرح‌هایی که از گذشته تا به امروز استفاده شده‌اند و هنوز هم باب سلیقه بسیاری از افراد هستند. حکاکی‌های روی بدنه که با دست انجام شده‌اند، زیبایی این بشقاب را دوچندان کرده‌اند.

 بشقاب دیوارکوب میناکاری مسی مدل 4001

۱۴. شمعدان فیروزه‌کوبی

فیروزه‌کوبی یکی از معدود رشته‌های صنایع دستی است که سابقه‌ی تاریخی چندانی ندارد و در حال حاضر هم به میزانی محدود تولید می‌شود. به همین دلیل هم این هنر تا به امروز آنقدر که باید شناخته نشده است. در نتیجه می‌تواند هدیه‌ای خاص و منحصربه‌فرد باشد.

ذرات و قطعات ریز سنگ فیروزه بر قسمت‌هایی از سطوح این شمعدان‌های مسی به فرم موزاییک در کنار هم نشانده شده‌اند که در نتیجه‌ی آن، رنگ آبی این سنگ قیمتی در ترکیب با رنگ مسی ظروف جلوه‌ای خاص ایجاد کرده است.

شمعدان فیروزه کوبی مدل F026 کد 02 بسته 2 عددی

۱۵. ساعت دیواری مدل دریا

خب به عنوان آخرین پیشنهاد از دکوراسیون سنتی فاصله می‌گیریم و به هنر مدرن ترکیب چوب و رزین می‌رسیم. ترکیب چوب و رزین محصولاتی با اشکال فوق‌العاده زیبا پدید می‌آورد. با این ترکیب و از طریق رنگ‌های مختلف رزین، حتی می‌توان طبیعت را در ابعاد کوچک بازسازی کرد.

این ساعت دیواری با طراحی زیبا و ترکیب رنگ چشم‌نواز آبی رزین و قهوه‌ای چوب چشم‌اندازی از دریا را تجسم می‌کند و هربار نگاه کردن به آن همان آرامش و زیبایی نگاه کردن به دریا را یادآور خواهد شد.

ساعت دیواری مدل دریا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا