سینما

۱۲ فیلم‌ تماشایی که زمستان ۲۰۲۲ نباید از دست بدهید

زمستان هر سال، فرصت ایده‌آلی برای تماشای فیلم‌های سینمایی درجه یک ایجاد می‌شود چرا که استودیوها معمولا بهترین محصولاتشان را برای اکران در فصل زمستان نگه می‌دارند. از طرف دیگر، طبق یک اصل نانوشته معمولا دنباله‌های موردانتظار از سری فیلم‌های پر طرفدار کمی قبل یا بعد از رویداد کریسمس اکران می‌شوند تا طیف وسیعی از مخاطبین به استقبال چنین آثاری بروند.

به طور کلی موردانتظارترین فیلم‌ها اغلب طی دو ماه انتهایی هر سال میلادی اکران می‌شوند. علت این امر وجود جشنواره‌های متعددی است که فصل زمستان برگزار می‌شوند. استودیوها نیاز دارند فیلم‌های مهم‌شان نزدیک به مراسم‌هایی مثل اسکار اکران شوند تا در ذهن بیننده‌ها اثرگذاری بیشتری داشته باشند. فصل زمستان سال ۲۰۲۲ میلادی هم فیلم‌های جذاب متعددی دارد که برخی از آن‌ها به شدت برای مخاطبین پرو‌پا قرص سینما جذاب خواهند بود.

۱. بلک پنتر: واکاندا برای همیشه (Black Panther: Wakanda Forever)

بهترین فیلم‌های سینمایی زمستان

  • تاریخ اکران: ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان)
  • کارگردان: رایان کوگلر
  • بازیگران: آنجلا بست، تنوک هیورتا، مارتین فریمن

فیلم «بلک پنتر: واکاندا برای همیشه»، یکی از مورد انتظارترین دنباله‌های دنیای سینمایی مارول (MCU) است که تولیدش پس از فوت چادویک بوزمن دچار چالش‌های متعددی شد. در هر صورت بر اساس پیش‌نمایش و اخباری که از ساخت این دنباله در دسترس است، به نظر می‌رسد رایان کوگلر در مقام کارگردان به همراه تیم بازیگران این پروژه هر آن‌چه در توانشان بوده انجام داده‌اند تا مخاطب، با یک اثر درجه یک و حماسی روبه‌رو شود. این اثر قرار است یک پایان‌بندی بی‌نظیر برای فاز چهارم مارول تلقی شود.

۲. خانواده فبلمن (The Fabelmans)

بهترین فیلم‌های سینمایی زمستان

  • تاریخ اکران: ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان)
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: میشل ویلیامز، گابریل لابل، پائول دینو

ظاهرا تنها یک کارگردان است که استودیویش می‌تواند با فیلم «بلک پنتر» در همان هفته‌ی اول مقابله کند و او کسی نیست جز استیون اسپیلبرگ، یکی از معروف‌ترین و سودآورترین فیلم‌ساز کل تاریخ آمریکا. او قرار است با کارگردانی فیلم اتوبیوگرافی و درامی تحت عنوان «خانواده‌ فبلمن»، یک بار دیگر ثابت کند که چطور می‌توان یک داستان را به شیوایی هر چه تمام‌تر به وسیله‌ی قاب سینما به تصویر کشید. داستان درباره‌ی شخصی به اسم سمی فبلمن جوان است که در دوران پس از جنگ جهانی دوم در آریزونا زندگی کرده و درباره‌ی خانواده‌اش و همچنین علاقه‌اش به خلق یک اثر سینمایی نکات جالبی را کشف می‌کند. در این فیلم بازیگران بسیار مشهور و پرطرفداری حضور دارند؛ از میشل ویلیامز و پائول دینو گرفته تا سث روگن، گابریل لابل، جود هیرث و حتی دیوید لینچ دوست داشتنی. فیلم «خانواده فبلمن» به نظر می‌رسد قرار است با استقبال بی‌شمار مخاطبین، به یکی از بهترین آثار استیون اسپیلبرگ تبدیل شود.

بیشتر بخوانید
ایده‌ی «آواتار» چطور به سر کامرون زد؟

۳. تاروس (Taurus)

بهترین فیلم‌های سینمایی زمستان

  • تاریخ اکران:‌ ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان)
  • کارگردان: تیم ساتن
  • بازیگران: اسکات مک‌نیری، مگان فاکس، روبی رز

کولسون بیکر که به ماشین گان کلی معروف است در یک فیلم نیمه اتوبیوگرافی با یک فضاسازیِ تیره وتار در نقش فردی به اسم کول (Cole) ظاهر می‌شود؛ فردی که در عرصه‌ی موسیقی توانسته به تدریج شهرت پیدا کند. زندگی کول درگیر مشکلات عدیده‌ و مخربی می‌شود که این شخص به مرز جنون و خودکشی می‌رسد. با این حال، کول در جست‌وجوی یک منبع الهام برای نوشتن آخرین قطعه‌ی موسیقی‌اش است. تیم ساتون، نگارش فیلم‌نامه و کارگردانی این اثر را برعهده داشته و بازیگرانی نظیر مدی هیسون، دمتری لی میچ فلنوری، مگان فاکس، روبی رز و اسکوت مک‌نِیری در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند. تیم ساتون در گذشته آثاری همچون «آخرین فرزند» (The Last Son) را در کارنامه‌اش به ثبت رسانده است. فیلم «تاروس» اثری به شدت تیره‌وتار به نظر می‌رسد اما فیلمی قدرتمند درباره‌ی شهرت، اعتیاد و فرایند خلاقانه به حساب می‌آید.

۴. استخوان‌ها و همه‌چیز (Bones and All)

بهترین فیلم‌های سینمایی زمستان

  • تاریخ اکران: ۲۳ نوامبر (۲ آذر)
  • کارگردان: لوکا گوادآگنیو
  • بازیگران: تیموتی شالامی، دیوید گوردون گرین، تیلور راسل

لوکا گوادآگنیو یک مرتبه‌ی دیگر با تیموتی شالامی برای یک فیلم درام عاشقانه‌ی نامتعارف به اسم «استخوان‌ها و همه» همکاری می‌کند. این فیلم بر اساس یک رمان به قلم کمیل دِآنجلیس ساخته شده و یک داستان کاملا بزرگسالانه را پیرامون شخصیتی به اسم مَرِن روایت می‌کند که توسط خانواده‌‌ی خودش رها می‌شود. مرن که تیلور راسل عهده‌دار نقشش در این فیلم است، درگیر مشکلات و چالش‌هایی می‌شود که هیچ فردی نمی‌تواند به راحتی به او کمک کند.

فیلم در دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی آمریکا روایت می‌شود. مرن از اختلال کانیبالیسم (آدم‌خواری) رنج می‌برد و این شخصیت در طی ماجراهای این فیلم با سایر افراد شبیه به خود روبه‌رو می‌شود که در تلاش هستند تا به او کمک کنند. شالامی به همراه دیگر بازیگران نظیر مارک ریلانس در نقش افرادی ظاهر می‌شود تا به مرن کمک کنند. فیلم «استخوان‌ها و همه» اثری زیبا، نفس‌گیر و به طرز شگفت‌انگیزی عجیب درباره‌ی غربت و هویت بخشیدن به انسان است. این فیلم همچنین نحوه‌ی زندگی کردن را به مخاطب می‌آموزد.

۵. گلس آنین:‌ یک چاقوکشی اسرارآمیز (Glass Onion: A Knives Out Mystery)

بهترین فیلم‌های سینمایی زمستان

  • تاریخ اکران: ۲۳ نوامبر (۲ آذر)
  • کارگردان: رایان جانسون
  • بازیگران: دنیل کریگ، ادوارد نورتون، کیت هادسون

بعد از این‌که فیلم «چاقوکشی ۱» توانست در گیشه به سود بسیار هنگفتی برسد، رایان جانسون کارگردان این فیلم تلاش کرد تا دنباله‌ی دومی را برای این اثر بسازد. هر چند، جانسون از آن مدل فیلم‌سازهایی نبود که خیلی سفت و سخت به ساخت دنباله برای آثار سینمایی مختلف بپردازد. در هر صورت، نسخه‌ی دوم این فیلم تحت عنوان «گلس آنین: یک چاقوکشی اسرارآمیز» با هنرنمایی دنیل کریگ در دست ساخت قرار گرفت. به نظر می‌رسد رایحه‌ی طنز فیلم و شخصیت‌پردازی بامزه‌ی کارآگاه بلنک (دنیل کریگ)‌ در قسمت دوم بیشتر شده است. کارآگاه بلنک در فیلم دوم یک قتل را در جزیره‌ی گریک دنبال می‌کند که کل جزیره توسط یک میلیاردر با بازی ادوارد نورتون اداره می‌شود. بر اساس پیش‌نمایش‌ها به نظر می‌رسد حس تعلیق هم‌اندازه با حس طنز در این فیلم وجود دارد. از طرفی دیگر، بازیگران مطرحی مثل جنل مونی، کاترین هان، لسلی اودم جونیور، جسیکا هنویک، مدلین کلاین، کیت هادسون و دیو باتیستا جلوی دوربینِ جانسون در این فیلم ظاهر می‌شوند.

بیشتر بخوانید
بازگشت مارول با «مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی» (باکس آفیس هفته)

۶. کریسمس با خانواده‌ی کمبل (Christmas with the Campbells)

بهترین فیلم‌های سینمایی زمستان

  • تاریخ اکران: ۲ دسامبر (۱۱ آذر)
  • کارگردان: کلیر نیدرپروم
  • بازیگران: بریتنی اسنو، جاستین لانگ، جوآنا گارسیا سویشر

برای گذراندن تعطیلات زمستانی، همیشه تماشای فیلم و سریال‌ها با مضمون کریسمس، حسابی در کنار خانواده می‌چسبد. یکی از مورد انتظارترین فیلم‌ها پیرامون این تم و موضوع، فیلم «کریسمس با خانواده‌ی کمبل» است. وینس وان یکی از تهیه‌کننده‌های این فیلم محسوب می‌شود. دن لاگانا هم یکی دیگر از اعضای دست‌اندرکار این پروژه است که به همراه وان، داستان این فیلم را به رشته‌ی تحریر در آورد. بریتنی اسنو، بازیگر مطرح این فیلم محسوب می‌شود که یک شب به شدت عجیب را با اتفاقات خاصی در کنار خانواده‌ و پسر خاله‌ی نامزد سابقش سپری می‌کند. در این فیلم الکس مافت، کمدین و هنرمند برجسته‌ی آمریکایی هم حضور دارد. این فیلم قرار است ضمن اکران روی پرده‌ی نقره‌ای سینما، از شبکه‌ی AMC+ هم پخش شود.

۷. حرف زنان (Women Talking)

بهترین فیلم‌های سینمایی زمستان

  • تاریخ اکران: ۲ دسامبر (۱۱ آذر)
  • کارگردان: سارا پولی
  • بازیگران: رونی مارا، کلیر فوی، جیسکا باکلی

سارا پولی همچنان با قدرت در حال اثبات این موضوع است که چرا او یکی از بهترین کارگردان‌های اهل کانادای حال حاضر است. او پس از چند فیلم موفق، حالا با ساخت فیلم «حرف زنان»‌ مجدد شانس و اقبالش را در گیشه امتحان می‌کند. این فیلم با اقتباس از کتابی به قلم میریام توئز است؛ فردی که رمان معروف همه غم و اندوه من را پیش‌تر نوشته بود. داستان فیلم «حرف زنان» درباره‌ی گروهی از زنان یک جامعه‌ی مذهبی است که به یک‌باره تصمیم می‌گیرند با یک متجاوز چگونه و به شکلی که دلشان می‌خواهد برخورد شود. تیم بازیگری این فیلم از اعضای بی‌نظیر جامعه‌ی هنرمندان سینما تشکیل شده است. رونی مارا، کلیر فوی، جیسکا باکلی، بن ویشا، فرانسیس مک‌دورماند از مهم‌ترین بازیگران این اثر مورد انتظار محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید
۱۰ سکانس پایانی فیلم‌های ابرقهرمانی که کل فیلم را خراب کردند

۸. امپراتوری نور (Empire of Light)

بهترین فیلم‌های سینمایی زمستان

  • تاریخ اکران: ۹ دسامبر (۱۸ آذر)
  • کارگردان: سم مندز
  • بازیگران: اولیویا کولمن، کالین فرث، توبی جونز

سم مندز پس از ساخت و اکران موفقیت‌آمیز و تحسین‌برانگیز فیلم ۱۹۱۷ تلاش کرد با یک اثر دیگر بتواند مخاطبین سینما را دو مرتبه به وجد بیاورد. فیلم «امپراطوری نور»، با یک متن ساده، داستانی عاشقانه را پیرامون یک تئاتر فیلم در انگلستان دهه‌ی ۱۹۸۰ روایت می‌کند. راجر دیکینز در این پروژه هم مجدد با سم مندز به منظور فیلم‌برداری همکاری می‌کند. به همین دلیل، فیلم «امپراطوری نور» از لحاظ سینماتوگرافی یک اثر بسیار خوب باید باشد. از طرفی دیگر، اولیویا کولمن یکی از مهم‌ترین بازیگران این فیلم به شمار می‌رود که از سال ۲۰۱۷ میلادی به بعد، ایفای نقش‌هایش از دید اکثر منتقدین در سطح به مراتب بهتری نسبت به قبل قرار گرفته است. شاید بتوان فیلم مشابه به «امپراطوری نور» را «سینما پارادیزو» (Cinema Paradiso) دانست که یکی از معروف‌ترین و حتی ماندگارترین فیلم‌های تاریخ سینما به شمار می‌رود.

۹. کریسمس لعنتی کریسمس (Christmas Bloody Christmas)

بهترین فیلم‌های سینمایی زمستان

  • تاریخ اکران: ۹ دسامبر (۱۸ آذر)
  • کارگردان: جو بگوس
  • بازیگران: رایلی دندی، سم دلیچ، جونا رِی

جو بگوس، نویسنده‌ی و کارگردان مطرح سبک ترسناک که با فیلم‌های «سعادت» (Bliss) و «تقریبا انسان» (Almost Human) توانسته تا حدودی اسم و رسمی برای خود به‌‌پا کند، یک فیلم ترسناک با موضوع کریسمس ساخته که در سال ۲۰۲۲ اکران خواهد شد. داستان فیلم درباره‌ی صاحب یک استودیوی صوتی است که به دلیل برنامه‌های عیاشی‌اش، در شب کریسمس قرار است زندگی‌اش به فنا برود.

شخصیت اصلی داستان که اسمش توری تومز است به‌جای خوش‌گذرانی در شب کریسمس مجبور می‌شود با یک بابا نوئل رباتی مبارزه کند که در حال تخریب مغازه‌هاست. با وجود تمِ خشونت‌آمیزی که این فیلم دارد، به نظر می‌رسد مخاطب با یک فیلم سراسر طنز روبه‌رو خواهد شد که به شدت لحظات مفرح و شاد هم در کنار صحنه‌های ترسناک و خشن به دنبال دارد. همچنین به نظر می‌رسد که شاکله و مضامین این اثر شبیه به فیلم «سعادت»، اثر قبلی این کارگردان است.

۱۰. وال (The Whale)

بهترین فیلم‌های سینمایی زمستان

  • تاریخ اکران: ۹ دسامبر (۱۸ آذر)
  • کارگردان: درن آرنوفسکی
  • بازیگران: برندن فریزر، سیدی سینک، هونگ چائو
بیشتر بخوانید
تشریح پایان‌بندی فیلم «مثلث غم»؛ کمدی دیوانه‌واری که نخل طلا برد

در هفته‌ای که فیلم‌های مطرح و مورد انتظاری مثل فیلم «چیزی از تیفانی» (Something From Tiffany) به کارگردانی ریز ویتراسپون و «پینوکیو» (Pinocchio) به کارگردانی گی‌یرمو دل‌تورو قرار است اکران شود، فیلم دیگری هم وارد رقابت با این دو اثر خواهد شد. درن آرنوفسکی با فیلم «وال» قرار است یک اکران قدرتمند را به دنبال داشته باشد. داستان فیلم «وال» درباره‌ی معلمی است که از چاقی مفرط رنج برده و در عین حال، در تلاش است با دختر نوجوانش ارتباط برقرار کند. جدا از هنر کارگردانیِ همیشگی و استثنائی آرنوفسکی، بازی برندن فریزر یکی دیگر از عواملی است که موجب می‌شود برای تماشای فیلم «وال»‌ لحظه‌شماری کرد.

۱۱. آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water)

بهترین فیلم‌های سینمایی زمستان

  • تاریخ اکران: ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر)
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: سیگورنی ویور، زوئی سالدانیا، میشل یو

همه منتظر اکران فیلم جدید «آواتار» هستند؛ چراکه نزدیک به ۳ میلیارد دلار برای فیلم اول هزینه شد  و در ۱۳ سال گذشته این اثر توانست موجب حیرت بیننده‌ها و منتقدین شود. حال پس از این همه سال و گسترش تکنولوژی، جیمز کامرون مجدد در تلاش است با بهره‌برداری از جلوه‌های ویژه، هوش از سر مخاطبین سینما ببرد. داستان فیلم جدید «آواتار» قرار است پاندورا را به شیوه‌ای عمیق‌تر نشان داده و درگیری حکومت‌ها و شرکت‌های مختلف را در این جهان علمی-تخیلی به شیوه‌ای مدرن‌تر به تصویر بکشد.

۱۲. آلیس، عزیزم (Alice, Darling)

بهترین فیلم‌های سینمایی زمستان

  • تاریخ اکران: ۳۰ دسامبر (۹ دی)
  • کارگردان: رایان کوگلر
  • بازیگران: آنا کندریک، وونمی موساکو، کانیه تیو هورن

فیلم «آلیس، عزیزم» به کارگردانی مری نای در مراسم بین‌المللی فیلم تورنتو توانسته درخشان ظاهر شود. آنا کندریک در این فیلم نقش تقریبا متفاوتی را اجرا می‌کند. او در نقش یک زن افسرده در این داستان ظاهر می‌شود که به همراه دو تن از دوستانش می‌خواهد راهی سفری شود؛ چراکه او تصمیم گرفته تا برای مدت زمانی هر چند کوتاه از نامزد متخاصمش دور شود تا بلکه حالش بهتر شود. او به محض این‌که تلاش می‌کند تا این حس بسیار بد را از سرش دور کند، بنا به یک سری اتفاقات حس می‌کند فردی به دنبال آنهاست. به همین دلیل، این زن نهایت تلاشش را به کار می‌گیرد تا خود و دوستانش را از این خطر احتمالی نجات دهد. «آلیس،‌ عزیزم»، یک اثر سراسر هیجان‌انگیز و پر تنش است که با یک کارگردانی تعلیق‌آمیز و ایفای نقش بسیار خوب بازیگران، قطع به یقین برای مخاطبین علاقه‌مند به ژانر درام و تریلر ارزش تماشا دارد.

منبع: Movieweb

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا