سینما

معرفی و گزیده نقدهای فیلم ابرقهرمانی «بلک آدام»

«بلک آدام» یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ است که بر اساس شخصیتی به همین نام در کمیک‌های دی‌سی ساخته شده است. این فیلم که توسط استودیوهای دی‌سی، نیو لاین سینما، سون باکس و فلین پیکچرز تولید شده، یازدهمین اثر دنیای توسعه‌یافته دی‌سی است. این فیلم به کارگردانی ژائومه کویت سرا، دواین جانسون را در نقش شخصیت اصلی به خدمت گرفته است. آلدیس هاج، نوآ سنتینو، سارا شاهی، مروان کنزاری، کینتسا سوییندل و بودی سابونگویس دیگر بازیگران بلک آدام را تشکیل می‌دهند. آدام ستیکیل، روری هینز و سهراب نوشیروانی هم فیلم‌نامه این اثر ابرقهرمانی را نوشته‌اند.

طرح داستان

بلک آدام

فیلم با روایتی درباره شهری باستانی به نام خندق شروع می‌شود که تحت ظلم و ستم پادشاه آنخ‌کوت قرار دارد. این پادشاه قصد دارد تاج ساباک را که گفته می‌شود دارای نیروهایی شیطانی است برای خود بسازد. پادشاه مردم را به بردگی می‌گیرد تا به دنبال اترنیوم، یک کریستال جادویی که ماده لازم برای ایجاد تاج ساباک است، زمین و کوه‌ها را حفاری کنند. یکی از بردگان کریستال را پیدا می‌کند و یک نگهبان او را به قتل می‌رساند که همین اتفاق باعث تحریک وقوع یک انقلاب در میان بردگان به رهبری پسر جوانی به نام هوروت می‌شود. هوروت در شرف اعدام به قدرت شزم می‌رسد و بدین ترتیب به قهرمان خندق تبدیل‌ و موجب سرنگونی پادشاهی ظلم و ستم آنخ‌کوت می‌شود.

شهر خندق پنج هزار سال بعد توسط اینترگنگ تصرف  می‌شود و آن‌ها در ۲۷ سال گذشته باعث رنج و عذاب مردم خندق شده‌اند. یک باستان‌شناس به نام آدریانا توماز با کمک برادرش کریم و به همراه همکارانش، رامی و اسماعیل، تلاش می‌کند تاج ساباک را که در مقبره‌ای مدفون شده جابه‌جا کند. آدریانا در نهایت تاج را به دست می‌آورد اما آن‌ها در دام اینترگنگ می‌افتند و رامی در این جریان کشته می‌شود. او به عنوان آخرین اقدام خود، افسون و طلسمی را می‌خواند که آدام را از خواب بیدار می‌کند. آدام گروه اینترگنگ را سلاخی می‌کند و آدریانا و کریم را نجات می‌دهد و ظاهرا اسماعیل را می‌کشد. یکی از سربازان اینترگنگ یک موشک اترنیومی را به سمت آدام شلیک می‌کند که باعث زخمی شدن وی می‌شود و او به دلیل مجروحیت از هوش می‌رود. در ادامه مشخص می‌شود که اسماعیل عضو گروه اینترگنگ است و قصد دارد تاج ساباک را تصاحب کند.

اخبار این کشت و کشتار به گوش آماندا والر می‌رسد و او از کارتر هال یا همان هاوکمن کمک می‌خواهد تا آدام را که در نظرش فردی خطرناک است تحت نظر بگیرد. هاوکمن به همراه دکتر فیت، سایکلون و اتم اسمشر به عنوان انجمن عدالت آمریکا راهی می‌شوند تا جلوی آشوب آدام را بگیرند و تصمیم می‌گیرند تا آدام را وادار کنند که کلمه «شزم» را به زبان آورد تا بدین ترتیب، وی را راحت‌تر دستگیر کنند.

در این بین، آدریانا و کریم، آدام را به خانه خود می‌برند و او در نهایت با پسر آدریانا، آمون آشنا می‌شود. آدریانا کتیبه‌ای را در قسمت داخلی تاج پیدا می‌کند که روی آن نوشته شده: «زندگی تنها راه مرگ است.» آمون، آدام را قهرمان خندق می‌داند و به او پیشنهاد می‌کند که نام خود و عبارات کتیبه را تغییر دهد اما آدام از این کار خودداری می‌کند. آدام هنگام خروج از خانه، به مجسمه قهرمان خندق که او را می‌شناسد نزدیک می‌شود. آمون در ادامه، با اینترگنگ درگیری لفظی پیدا می‌کند و آدریانا به موقع برای نجات او سر می‌رسد. سربازان اینترگنگ می‌خواهند آن‌ها را با خود ببرند اما آدام به آنها کمک می‌کند و جنگی دیگر در شهر آغاز می‌شود و او بر همه سربازان غلبه می‌کند.

انجمن عدالت به موقع در شهر حضور پیدا می‌کند تا آدام را از تخریب بیشتر بازدارد. فیت در هنگام مبارزه احساس می‌کند که تاج ساباک همراه آدریانا است. آن‌ها قبل از این که آدام به خرابه‌های کاخ آنخ‌کوت فرار کند، با موفقیت برای مدتی جلوی او را می‌گیرند. انجمن عدالت از آدریانا می‌خواهند تا تاج را به آن‌ها بدهد اما او نمی‌پذیرد و توضیح می‌دهد که مردم خندق نیازی به آن‌ها ندارند، زیرا این انجمن در ۲۷ سال گذشته هیچ تلاشی برای آزادی مردم نکرده‌اند. سپس انجمن عدالت حقیقت امر را به آدریانا می‌گویند، این که آدام پنج هزار سال پیش کنترل قدرت خود را از دست داده و خندق را نابود کرده است. آدریانا با دانستن حقیقت، تصمیم می‌گیرد که به انجمن عدالت کمک کند تا با آدام صحبت کنند.

آمون تاج را می‌گیرد و با خود به خانه می‌برد. اسماعیل که در کنار کریم و در خانه حضور دارد، در نهایت ماهیت واقعی خود را نشان می‌دهد. او به سمت کریم تیراندازی و وی را زخمی می‌کند اما آمون از دستش فرار می‌کند. اسماعیل به دنبال آمون می‌رود و او را تعقیب می‌کند. در طرف دیگر داستان، آدریانا و انجمن عدالت با آدام دیدار می‌کنند. آنها سعی می‌کنند با او صحبت کنند که برگردد و به قهرمان واقعی خندق تبدیل‌ شود. آمون در مخفی‌گاه خود به سختی با آدریانا ارتباط برقرار می‌کند و آدریانا از آدام می‌خواهد تا آمون را نجات دهد. آدام بلافاصله به کمک او می‌رود اما اسماعیل، آمون را می‌رباید و با دوچرخه‌ای اترنیومی فرار می‌کند.

آدام سعی می‌کند به دنبال آن‌ها برود اما ناکام می‌ماند و به خانه آدریانا برمی‌گردد. هاوکمن دو نفر از اعضای اینترگنگ را دستگیر و از آن‌ها اطلاعات و مکان مخفی‌گاه اینترگنگ را می‌پرسد. آدام برای بازجویی از این دو نفر از نیرویی بی‌رحمانه استفاده می‌کند و مکان مخفی‌گاه اینترگنگ را متوجه می‌شود اما روش بازجویی او هاوکمن را عصبانی می‌کند. آدام و هاوکمن با هم مبارزه می‌کنند و در این حین، نگاهشان به تاج ساباک می‌خورد که آمون آن را در معرض دید پنهان کرده است. آن‌ها تصمیم می‌گیرند از تاج برای معامله و بازگرداندن آمون استفاده کنند و برای نجات وی بجنگند. فیت در طول راه، پیش‌بینی خود درباره مرگ هاوکمن را با او در میان می‌گذارد.

آن‌ها در نهایت نزد اسماعیل می‌رسند و او فاش می‌کند که آخرین نواده پادشاه آنخ‌کوت است و می‌خواهد تاج و تخت برحق خود را به عنوان آخرین نسل به دست آورد. اسماعیل تاج را می‌خواهد و آدریانا با کمال میل آن را به او می‌دهد تا جان آمون را نجات دهد اما اسماعیل زیر حرف‌های خود می‌زند و به محض دریافت تاج می‌گوید: «مرگ تنها راه زندگی است.» و به آمون شلیک می‌کند و تاج را بر روی سر خود می‌گذارد. آدام که سعی در نجات آمون دارد، دوباره کنترل خود را از دست می‌دهد و مخفی‌گاه را با قدرتش ویران می‌کند. خوشبختانه انجمن عدالت از آمون و آدریانا محافظت می‌کنند اما اسماعیل می‌میرد.

بیشتر بخوانید
۱۲ فیلم انگیزشی برتر برای پیدا کردن هدف‌تان در زندگی

آدام با احساس گناه دوباره به خرابه‌ها می‌گریزد. او در آن‌جا به هاوکمن اعتراف می‌کند که در واقع هوروت، پسرش، قهرمان خندق بوده است. مردان پادشاه می‌دانستند که هوروت شکست‌ناپذیر است و خانواده هوروت را هدف قرار دادند و آیسیس را کشتند و آدام را به طرز فجیعی مجروح کردند. هوروت قدرت خود را به آدام داد تا او را نجات دهد اما کماندار آنخ‌کوت هوروت را کشت و آدام تمام مردان پادشاه را سلاخی کرد. سپس جادوگران شزم وی را احضار و زندانی کردند و او را فردی نالایق می‌دانستند تا این که آدریانا، آدام را از خواب خود بیدار کرد. آدام که نمی‌خواهد و نمی‌تواند قهرمان خندق باشد و از آن محافظت کند، با گفتن کلمه «شزم» تسلیم هاوکمن می‌شود و انجمن عدالت او را به زندان والر می‌برند.

انجمن عدالت زندان والر را ترک می‌کنند و در ادامه، فیت باز هم تصاویر مبهمی از آن پیش‌بینی را در تصورات خود می‌بیند. بعدا معلوم می شود که اسماعیل عمدا آدام را مجبور به کشتن خودش کرده بود تا بتواند دوباره به عنوان ساباک در این دنیا ظاهر شود. اسماعیل به عنوان ساباک از عالم مردگان به خندق برمی‌گردد تا تاج و تخت خود را پس بگیرد. انجمن عدالت به موقع سر می‌رسد و سعی می‌کند ساباک را متوقف کند. ساباک مردگان را به خندق احضار می‌کند و آدریانا و آمون با آن‌ها مبارزه می‌کنند تا کریم سر برسد و نجاتشان دهد. آمون از مردم خندق می‌خواهد که دوباره برای آزادی خود در کنار یکدیگر بجنگند.

انجمن عدالت برای رویارویی با ساباک در خرابه‌های کاخ آنخ‌کوت آماده می‌شود. فیت در آن‌جا، یک میدان نیروی جادویی ایجاد می‌کند که سایکلون، هاوکمن و اتم اسمشر را از ورود به خرابه‌ها منع می‌کند. فیت تلاش می‌کند تا با این فداکاری از مرگ هاوکمن جلوگیری کند و سپس به تنهایی با ساباک می‌جنگد و در عین حال از نیروی اختری خود برای درخواست کمک از آدام استفاده می‌کند. آدام از خواب بیدار می‌شود و از زندان فرار می‌کند اما ساباک بسیار قوی است و فیت را در نبرد شکست می‌دهد و می‌کشد. مرگ فیت باعث می‌شود که میدان نیرو ناپدید شود و هاوکمن، سایکلون و اتم اسمشر با ساباک مبارزه می‌کنند.

ساباک در نهایت بر آن‌ها چیره می‌شود و به محض این که تصمیم می‌گیرد تا انجمن عدالت را بکشد، آدام به موقع حاضر می‌شود تا آن‌ها را نجات دهد. نبرد بین او و ساباک بر سر تاج و تخت آغاز می‌شود. آدام در آستانه شکست قرار دارد و قدرت ساباک بسیار زیاد و مخرب است. ساباک در شرف پیروزی است که هاوکمن از کلاه فیت برای اجرای ترفندهای جادویی که از فیت آموخته برای کمک به آدام استفاده می‌کند. آدام سرانجام ساباک را از وسط به دو نیم تقسیم و دوباره او را به دنیای مردگان تبعید می‌کند.

انجمن عدالت در نهایت اعتراف می‌کنند که گاهی اوقات راه و روش‌های این‌چنینی برای برقراری عدالت، ضروری هستند. آدام روی تخت پادشاهی می‌نشیند اما احساس بدی به او دست می‌دهد و تخت را از بین می‌برد و می‌گوید: «خندق به حاکم نیاز ندارد اما قطعا یک محافظ می‌خواهد». اعضای انجمن خندق را ترک می‌کنند و به آدام اجازه می‌دهند تا محافظ آن‌جا باشد.

والر در صحنه پس از تیتراژ فیلم، یک پهپاد مجهز به نمایشگر برای آدام می‌فرستد. او به آدام می‌گوید که این بار به این قهرمان اجازه می‌دهد تا آزاد بماند اما خندق به زندان وی تبدیل‌ می‌شود. والر، آدام را تهدید می‌کند که اگر خندق را ترک کند، کاری می‌کند که او پشیمان شود اما آدام با تمسخر می‌گوید که هیچ‌کس در این سیاره نمی‌تواند وی را شکست دهد. والر به او می‌گوید که در صورت لزوم از نیروهای سیاره‌ای دیگر استفاده خواهد کرد و آدام نیز با عصبانیت نمایشگر را نابود می‌کند. سپس سوپرمن نزد آدام می‌آید و به او پیشنهاد گفتگو می‌دهد.

بازیگران

بلک آدام

دواین جانسون در نقش بلک آدام: ضدقهرمانی از خندق که به مدت ۵۰۰۰ سال در زندان بود و جادوگران باستانی قدرت‌های خدایان مصری را به او اعطا کردند.

آلدیس هاج در نقش کارتر هال / هاوکمن: رهبر انجمن عدالت آمریکا.

نوآ سنتینو در نقش آلبرت روتشتاین / اتم اسمشر: عضو انجمن عدالت که توانایی کنترل ساختار مولکولی خود را دارد و می‌تواند اندازه و قدرتش را تغییر دهد.

سارا شاهی در نقش آدریانا توماز: استاد دانشگاه و مبارز مقاومت در خندق.

مروان کنزاری در نقش اسماعیل / ساباک: رهبر ستیزه‌جوی سازمان جنایی اینترگنگ که آدام برای سرنگونی او با انجمن عدالت همکاری می‌کند.

کینتسا سوییندل در نقش مکسین هانکل / سایکلون: ​​یکی از اعضای انجمن عدالت که می‌تواند باد را کنترل کند و نوه ابیگیل هانکل یا گردباد قرمز است و می‌خواهد میراث ابرقهرمانی خانوادگی خود را حفظ کند. سوییندل برای طراحی حرکات شخصیت خود، از تکنیک‌های رقص الگوبرداری کرد.

بودی سابونگوی در نقش آمون توماز: پسر آدریانا.

پیرس برازنان در نقش کنت نلسون / دکتر فیت: عضو انجمن عدالت و جادوگری که پدری باستان‌شناس دارد.

علاوه بر این‌ها، محمد عامر کریم نقش برادر آدریانا را ایفا می‌کند و چندین بازیگر نیز نقش‌های قبلی خود در دیگر آثار دنیای توسعه‌یافته دی‌سی را دوباره بازی می‌کنند، از جمله جیمون هونسو در نقش شزم، وایولا دیویس در نقش آماندا والر، جنیفر هالند در نقش امیلیا هارکورت و هنری کویل در نقش سوپرمن.

تولید و توسعه

بلک آدام

نیو لاین سینما توسعه فیلم شزم را بر اساس شخصیت کاپیتان مارول از کمیک‌های دی‌سی آغاز کرد. نام شزم از جادوگری به نام شزم می‌آید که قدرت خود را به این قهرمان می‌بخشد و دی‌سی به دلیل مسائل قانونی قادر به استفاده از عنوان کاپیتان مارول نیست. پیتر سیگل در آوریل ۲۰۰۶ کارگردانی این فیلم را بر عهده گرفت و دواین جانسون در اواخر همان سال برای بازی در این نقش انتخاب شد. البته جانسون در نوامبر ۲۰۰۷ نشان داد که به ضدقهرمان فیلم، بلک آدام نیز علاقه‌مند است و پاسخ‌های مثبتی از طرفداران درباره احتمال بازی خود در نقش آن شخصیت دریافت کرده بود.

بیشتر بخوانید
۱۰ پیام پنهانی هوشمندانه از انیمیشن‌های دیزنی

روند توسعه این فیلم تا ژانویه ۲۰۰۹ متوقف شد اما وارنر برادرز (شرکت مادر نیو لاین سینما) و دی سی در آوریل ۲۰۱۴ شروع به برنامه‌ریزی برای تولید مجموعه‌ای از فیلم‌های ابرقهرمانی برای دنیای سینمایی دی‌سی کردند و این فیلم هم در رادار آن‌ها قرار گرفت. جانسون در آگوست همان سال گفت که هنوز با عوامل سازنده ارتباط دارد اما فعلا تصمیم نگرفته که نقش کاپیتان مارول را بازی کند یا بلک آدام. او یک ماه بعد اعلام کرد که شخصیت بلک آدام را به تصویر خواهد کشید.

جانسون در ژانویه ۲۰۱۷ با جف جانز ملاقات کرد تا درباره پروژه صحبت کنند و پس از آن مدیران استودیو درباره استفاده بازیگری با مشخصات جانسون به عنوان یک شخصیت شرور یا نقش مکمل در فیلم تردید کردند. آن‌ها تصمیم گرفتند این پروژه را به دو فیلم تقسیم کنند: «شزم!» در سال ۲۰۱۹ با حضور کاپیتان مارول که دی‌سی نام او را به شزم تغییر داد و «بلک آدام» با بازی جانسون به عنوان ضدقهرمان داستان. جانسون بیان کرد که این دو شخصیت در آینده با هم ملاقات خواهند کرد. جانز در ژوئیه آن سال تایید کرد که جانسون در فیلم‌ شزم ظاهر نخواهد شد.

آدام ستیکیل برای نوشتن فیلم‌نامه «بلک آدام» در اکتبر ۲۰۱۷ با استودیو قرارداد امضا کرد و جانسون به همراه دنی و هیرام گارسیا از سون باکس و بو فلین از فلین پیکچرز تهیه‌کنندگی کار را بر عهده گرفتند. در آن زمان، برنامه‌هایی برای حضور جانسون در نقش بلک آدام در فیلم «جوخه انتحار» در سال ۲۰۱۶ وجود داشت. هدف این بود که اعضای جوخه انتحار یک نیروی کشتار جمعی را که نقش او را جانسون در حضوری کوتاه در قالب شخصیت بلک آدام بازی می‌کرد پیدا کنند اما این برنامه‌ها با لغو قرارداد اوکانر با استودیو، کنار گذاشته شدند. ستیکیل پیش‌نویس فیلم‌نامه «بلک آدام» را تا آوریل ۲۰۱۸ تکمیل و جانسون نیز اعلام کرد که فیلم‌برداری این اثر می‌تواند در سال ۲۰۱۹ شروع شود.

ستیکیل در پایان ماه آگوست پیش‌نویس دیگری را ارائه و بازنگری‌های بیشتری را اعمال کرد. هیرام گارسیا در آن زمان گفت که ساخت فیلم‌های اختصاصی برای هر یک از شخصیت‌های شزم و بلک آدام باعث می‌شود تا آن‌ها به بهترین نحو ممکن به مخاطبان معرفی‌ شوند و اضافه کرد که برداشت آن‌ها از بلک آدام همانند ابرقهرمانان ملایم و مهربان معمولی نیست و او یک قهرمان خشن و دیوانه است. جانسون در دسامبر گفت که فیلم‌برداری این فیلم به دلیل تعهدات وی برای حضور در فیلم‌های «جومانجی: سطح بعدی» و «اعلان قرمز»، تا پایان سال ۲۰۱۹ آغاز نخواهد شد.

«بلک آدام» پس از انتشار موفقیت‌آمیز «شزم!» در اولویت نیو لاین قرار گرفت. جانسون پس از بازی در فیلم «گشت و گذار در جنگل» و رضایت از همکاری با ژائومه کویت سرا، همکاران خود را راضی به مذاکره با او کرد. کویت سرا پس از قبول این مسئولیت گفت که این فیلم شخصیت تاریک‌تری از جانسون را در مقایسه با فیلم کمدی «گشت و گذار در جنگل» به تصویر می‌کشد. جانسون در اکتبر بیان کرد که فیلم‌برداری در ژوئیه ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد و ماه بعد نیز اعلام کرد که بلک آدام در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ اکران می‌شود. او هم‌چنین گفت که شزم در این فیلم حضور نخواهد داشت اما اعضای انجمن عدالت آمریکا در طی داستان معرفی خواهند شد.

پیش تولید

بلک آدام

جانسون در اواسط آوریل ۲۰۲۰ اظهار داشت که فیلم‌برداری به دلیل کرونا به تعویق افتاده و آن‌ها قصد دارند که تولید را در آگوست یا سپتامبر همان سال آغاز کنند. انتظار می‌رفت که فیلم‌برداری‌ در اوایل سال ۲۰۲۱ در آتلانتای جورجیا آغاز شود. جانسون در ماه آگوست، اعلام کرد که علاوه بر اتم اسمشر، دکتر فیت، هاوکمن و سایکلون نیز در این فیلم حضور دارند. او توضیح داد که هاوک‌گرل هم در ابتدا در این تیم گنجانده شده بود اما آن‌ها به دلایل مختلف، از این کار صرف نظر کردند و سایکلون جایگزین وی شد.

روری هاینز و سهراب نوشیروانی پیش‌نویس جدیدی از فیلم‌نامه را تا ماه سپتامبر نوشتند و آلدیس هاج نیز برای نقش هاوکمن انتخاب شد. کویت سرا در باب مقایسه شخصیت هری کثیف با جانسون صحبت کرد و گفت: «در فیلم هری کثیف، سیستم‌ها فاسد هستند و شما مجرمانی را دارید که از این شرایط سوءاستفاده می‌کنند. شما به پلیسی نیاز دارید که این مشکلات را از بین ببرد و کاری را که باید انجام شود انجام دهد. این داستان با بلک آدام و طرز تفکر او مطابقت دارد. من فکر می‌کنم که چنین داستانی تقریبا برای همه جذاب است. همه می‌دانند که جهان گاهی عادلانه نیست و شما به افرادی نیاز دارید که قوانین را زیر پا بگذارند تا زمین بازی را پاکسازی کنند.» جانسون خاطرنشان کرد که نام کاراکترش، بلک آدام به روحیه ذاتی او اشاره دارد و جهان‌بینی او را کوته‌بینانه توصیف کرد. وی افزود که آدام هیچ جایی برای اشتباه ندارد و به نظر دیگران اهمیتی نمی‌دهد و همه کارهایش را به واسطه درد و رنج قدیمی‌ خود توجیه می‌کند.

وارنر برادرز در ماه بعدی، برنامه انتشار آثار آینده خود را تنظیم کرد و «بلک آدام» را بدون تاریخ انتشار گذاشت. سارا شاهی در اکتبر همان سال در نقش آدریانا توماز به جمع بازیگران پیوست و کینتسا سوییندل در ماه سپتامبر برای نقش سایکلون انتخاب شد. انتظار می‌رفت که فیلم‌برداری در آوریل آغاز شود، چرا که ساخت و آماده‌سازی صحنه نیز در اواسط مارس تکمیل شده بود. پیرس برازنان نیز در پایان ماه مارس برای ایفای نقش کنت نلسون انتخاب و تاریخ اکران جدید فیلم نیز ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۲ تعیین شد.

فیلم‌برداری

بلک آدام

تصویربرداری در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۲۱، در آتلانتای جورجیا با حضور لارنس شر به عنوان فیلم‌بردار آغاز شد. جانسون در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱ گفت که سه هفته از روند فیلم‌برداری باقی مانده و در ۱۵ جولای اعلام کرد که صحنه‌های او کاملا تمام شده است. سپس فیلم‌برداری برای چند هفته بدون جانسون ادامه یافت و روند تولید به لس‌آنجلس رسید و تا ۱۵ آگوست تمام شد.

هنری کویل باز هم نقش خود را به عنوان سوپرمن، در صحنه پس از تیتراژ فیلم بازی می‌کند. این اولین باری است که او پس از بازی در «لیگ عدالت» در سال ۲۰۱۷ به دنیای دی‌سی بازمی‌گردد. جانسون اظهار داشت که او، دنی گارسیا و هیرام گارسیا، نقش مهمی در مذاکرات مجدد بین وارنر برادرز و کویل ایفا کردند. جانسون ایده حضور کویل در فیلم را با والتر هامادا، رئیس استودیوی دی‌سی در میان گذاشت. هامادا این ایده را به دلیل برنامه‌های خودش برای پروژه‌های سوپرمن که خارج از دنیای توسعه‌یافته دی‌سی تنظیم شده بودند‌ رد کرد. بنابراین جانسون به مایکل دلوکا و پم ابدی، روسای بخش موشن پیکچر وارنر برادرز مراجعه کرد و آن‌ها این ایده را تایید کردند. این صحنه در سپتامبر ۲۰۲۲ و یک ماه قبل از اکران فیلم، فیلم‌برداری شد.

بیشتر بخوانید
رتبه‌بندی ۱۲ شخصیت محبوب شیر شاه از بدترین تا بهترین

پس از تولید

بلک آدام

بیل وستنهوفر که سابقه فعالیت در پروژه زن شگفت‌انگیز را دارد به عنوان ناظر جلوه‌های ویژه و جان لی و مایکل سیل نیز به عنوان تدوین‌گران انتخاب شدند.

وارنر برادرز در مارس ۲۰۲۲ برنامه انتشار خود را به دلیل تاثیرات همه‌گیری کرونا بر حجم کاری استودیوهای جلوه‌های ویژه تغییر داد. «بلک آدام» به تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۲۲ بازگردانده شد و «فلش» و «آکوامن و پادشاهی گمشده» از اواخر سال ۲۰۲۲ به سال ۲۰۲۳ منتقل شدند تا زمان بیشتری برای تکمیل جلوه‌های ویژه آن‌ها فراهم شود. از طرف دیگر، تاخیر «بلک آدام» به دلیل فیلم‌برداری مجدد کار هم بود که برای فوریه ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده بود اما باید به تعویق می‌افتاد، زیرا بیشتر فضای استودیوی فیلم‌برداری به خاطر پروژه «نگهبانان کهکشان ۳» اشغال شده بود.

فیلم‌برداری مجدد بلک آدام در اوایل ماه می آغاز شد و اوایل ماه بعد به پایان رسید. کویت سرا تایید کرد که کار بر روی فیلم در جولای ۲۰۲۲ تمام شده است. این فیلم در ابتدا به دلیل چندین صحنه مرگ وحشتناک، رتبه R (مناسب رده سنی بالای ۱۷ سال) را دریافت کرد و عوامل سازنده برای دریافت رده سنی پایین‌تر، مجبور به حذف بسیاری از صحنه‌ها شدند.

بازاریابی

بلک آدام

جانسون فیلم را در رویداد مجازی طرفداری دی‌سی در آگوست ۲۰۲۰ تبلیغ کرد، یک کانسپت آرت برای آن نمایش داد و یک تیزر انیمیشنی را هم منتشر و هم‌چنین اعلام کرد که کدام اعضای انجمن عدالت در فیلم ظاهر می‌شوند. تیزر دیگری به روایت جانسون نیز قبل از بازی بسکتبال نیمه‌نهایی منطقه‌ای ان‌بی‌ای پخش شد. این فیلم در ماه اکتبر باز هم در رویداد طرفداری دی‌سی تبلیغ شد و صحنه‌ای با معرفی جانسون به عنوان بلک آدام به نمایش درآمد.

در فوریه ۲۰۲۲، تصاویری از فیلم به عنوان بخشی از عکس‌های فیلم‌های وارنر برادرز و دی‌سی مانند «بتمن»، «فلش» و «آکوامن و پادشاهی گمشده» منتشر شد. جانسون، سنتینو و سوییندل در پنل دی‌سی در کامیک‌کان سن‌دیگو در آوریل ۲۰۲۲ درباره این فیلم صحبت کردند و یک تیزر از فیلم نیز منتشر شد. اولین تریلر رسمی در ۸ ژوئن پخش شد و منتقدان مختلف به نوبه خود درباره آن اظهار نظر کردند.

دی‌سی در ادامه، مجموعه‌ای از تک‌شات‌ها را با تمرکز بر هر یک از اعضای انجمن عدالت از ۵ ژوئیه تا ۴ اکتبر منتشر کرد. هر شماره دارای تصاویر متفاوتی از اعضای این انجمن در فیلم بود.

انتشار

«بلک آدام» برای اولین بار در تاریخ ۳ اکتبر ۲۰۲۲ به صورت جهانی در مکزیکو سیتی و بین ۱۲ تا ۲۰ اکتبر نیز در شهرهای نیویورک، تورنتو، لندن، آتلانتا، میامی، مادرید و لس‌آنجلس منتشر شد و در نهایت در تاریخ ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) در ایالات متحده اکران می‌شود.

پیش‌بینی فروش

«بلک آدام» در ایالات متحده و کانادا در کنار «بلیط بهشت» اکران خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود در انتهای هفته افتتاحیه خود ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار فروش داشته باشد.

آینده

بلک آدام

جانسون در آوریل ۲۰۱۷ اظهار داشت که دی‌سی قصد دارد بلک آدام و شزم را در یک فیلم به تصویر بکشد. هنری کویل در آوریل ۲۰۱۸ گفت که برنامه‌هایی برای رویارویی بلک آدام با بازی جانسون با سوپرمن در آینده وجود دارد و معتقد بود که این اتفاق پس از رویارویی بلک آدام و شزم رخ خواهد داد. دنی گارسیا در می ۲۰۲۱ اظهار کرد که جانسون و سایر تهیه‌کنندگان قصد دارند چندین فیلم از بلک آدام در طول همکاری احتمالا طولانی مدت خود با دی‌سی بسازند. در ادامه، هیرام توضیح داد که آن‌ها از قبل طرح کلی فیلم‌ها و اسپین‌آف‌هایی با حضور بلک آدام و انجمن عدالت را تهیه کرده‌اند و همه این‌ها به موفقیت فیلم اول بستگی دارد و بعدا اضافه کرد که شخصیت‌های دیگری به غیر از شزم و سوپرمن نیز در این آثار ظاهر خواهند شد.

جانسون در اکتبر ۲۰۲۲ برنامه‌های استودیو برای رویارویی بلک آدام با سوپرمن در دنیای توسعه‌یافته دی‌سی را تایید کرد. او در یک مصاحبه جداگانه اظهار داشت که این شخصیت با شخصیت‌های مختلف دی‌سی تعامل خواهد داشت. اما منتقدانی که فیلم را دیده‌اند نظرات خود را در نشریات مختلف منتشر کرده‌اند که با هم گزیده‌ای از آنان را می‌خوانیم.

گزیده نظرات منتقدان درباره‌ی فیلم «بلک آدام»

لیز شنون میلر از کانسکوئنس

امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

«بلک آدام» شاید از نظر داستانی کمی بی‌جان به نظر برسد اما لحظاتی لذت‌بخش را به مخاطب ارائه می‌کند. به هر حال، باید منتظر بمانیم تا ببینم این فرانچایز در آینده چگونه ادامه پیدا می‌کند.

راس بونیم از کولایدر

امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

«بلک آدام» به خودی خود موجب اصلاح کامل روند دنیای توسعه‌یافته دی‌سی نمی‌شود اما یک قسمت جدید دلگرم‌کننده در این جهان بزرگ است. کویت سرا به خوبی می‌داند که چگونه این تاریکی و تلخی را به گونه‌ای موثر ارائه کند و یکی از امیدوارکننده‌ترین افراد را به لیست شخصیت‌های در حال گسترش دی‌سی می‌افزاید.

تیم گرایرسون از اسکرین‌دیلی

امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

جدیدترین اثر دنیای توسعه‌یافته دی‌سی اغلب به قراردادهای این ژانر پایبند می‌ماند و فیلمی است پر از صحنه‌های اکشن قابل پیش‌بینی اما برخی از بازی‌های جذاب و داستان پرشور آن مخاطب را راضی نگه می‌دارند.

مایکل اوسالیوان از واشینگتن پست

امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

داستان «بلک آدام» با سکانس‌های اکشن قابل پیش‌بینی، صحنه‌های مبارزه خسته‌کننده و قربانی شدن یکی از شخصیت‌های اصلی پیش می‌رود اما سیاست رادیکال آن که در فیلم به عنوان یک سوال بیان شده (این که آیا مبارزان راه آزادی باید طبق قوانین جنگ مبارزه کنند یا نه) کمی چاشنی به آن می‌بخشد. به هر حال، مشخص نیست که آیا این چاشنی برای متمایز کردن بلک آدام در دنیایی که تعداد زیادی فیلم ابرقهرمانی دارد، کافی است یا خیر.

بیشتر بخوانید
۱۲ فیلم پراسترس که مخاطب خود را تحت فشار عصبی قرار می‌دهند

مارک کندی از آسوشیتدپرس

امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

کارگردان و تیم طراحی کار بزرگی انجام داده‌اند اما فیلم با فیلم‌نامه خسته‌کننده روری هاینز و سهراب نوشیروانی که مانند یک بازی ویدیویی، از یک صحنه خشونت‌آمیز به صحنه دیگری می‌رود ناامیدکننده است.

جیک کول از اسلنت

امتیاز: ۶۳ از ۱۰۰

این فیلم شجاعت خاص خود را دارد و نشان می‌دهد که خشونت از جانب مردم تحت ظلم و ستم نه تنها قابل توجیه، بلکه حتی اخلاقی است.

تیم رابی از تلگراف

امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

فیلم صحنه‌های تند و تیزی دارد که تا چند روز آن‌ها را فراموش نخواهید کرد.

پیتر دبروژ از ورایتی

امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

این پروژه به طرز غافلگیرکننده‌ای، جانسون را از بزرگ‌ترین قدرتش (حس شوخ‌طبعی) محروم می‌کند و در عین حال، فرصتی برای ایفای نقش شخصیتی با چندین تناقض جالب را به این ستاره می‌دهد.

کوین هارلی از توتال فیلم

امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

فیلم پرسرعت، خشن و مبهم است و خط داستانی جانسون به طرز آزاردهنده‌ای بی‌نظم به نظر می‌رسد و صرفا برای سرگرمی مخاطب نوشته شده است.

پیتر بردشاو از گاردین

امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

جانسون در این اثر در موقعیت خوبی قرار دارد تا پتانسیلش در یک فیلم ابرقهرمانی و اکشن سوررئالیستی را بسنجد. مایه شرمساری است که سایر قهرمانان دی‌سی که در این فیلم اکشن حضور دارند، بدون تعارف، واقعا در حد او نیستند. البته نقش‌آفرینی کوتاه وایولا دیویس به عنوان آماندا والر استثناست.

هلن اوهارا از امپایر

امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

این فیلم بزرگ، احمقانه و صرفا سرگرم‌کننده است و این خصوصیات همیشه برای خلق یک اثر اکشن و جذاب کافی نیستند اما ابرقهرمان بی‌رحم جانسون عنصری خوشایند در این فیلم ناهنجار است.

مایک رایان از آپروکس

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

طرح داستان منطقی و ژائومه کویت سرا  کارگردان خوبی است اما این فیلم برای من، حسی ناامیدکننده دارد، چرا که هیچ چیز جذاب و جالبی در آن دیده نمی‌شود.

فیل پیرلو از ای‌وی کلاب

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

این داستان پتانسیل زیادی داشت اما متاسفانه یک فیلم‌ کم‌جان از دل آن خارج شده و تمام استعدادهای قابل توجه آن هدر رفته‌اند.

برایان ترویت از یو‌اس‌ای تودی

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

این فیلم حاصل زحمات جانسون است و ضدقهرمان پیچیده‌ای را که جانسون سال‌ها از او حمایت کرده، به تصویر می‌کشد. وی در نبردهای هیجان‌انگیز این فیلم می‌درخشد اما به هر حال، نمی‌توان از عیب‌ها و ایرادات خط داستانی این شخصیت چشم‌پوشی کرد.

جان دیفور از هالیوود ریپورتر

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

شخصیت جانسون یک ضدقهرمان ضد اجتماعی و مانند حجمه‌ای از پیکسل‌های گرافیکی بی‌وزن است که قدرت حریفان خود را زیر سوال می‌برد. این پروژه پرشور به خوبی به این شخصیت کمک و او را برای ماجراهای آینده آماده می‌کند که امیدواریم نسبت به این فیلم، کم‌تر قابل پیش‌بینی باشند.

ریچل لابونت از اسکرین‌رنت

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

فیلم «بلک آدام» از داستانی تکراری و شخصیت‌های سطحی رنج می‌برد اما عملکرد جانسون، نوید آینده‌ای هیجان‌انگیز را می‌دهد.

برایان لوری از سی‌ان‌ان

امتیاز: ۴۵ از ۱۰۰

بلک آدام دارای شخصیتی با قدرت تقریبا نامحدود است که فقط فیلم‌نامه ضعیف فیلم را برجسته‌تر می‌کند. دواین جانسون به عنوان موجودی عرفانی و باستانی که در جدیدترین حماسه ابرقهرمانی دی‌سی به نمایش درآمده، با گستره بیانی بسیار محدودی مواجه است. این فیلم به اندازه پوستر آن جذاب نیست و در عین حال چالش ذاتی ساخت و روایت یک داستان پیرامون ضدقهرمانان را بیشتر از قبل به چشم می‌آورد.

دیوید فیر از رولینگ استون

امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

هر اتفاقی در این فیلم رخ می‌دهد و داستان آن بسیار شلخته و به‌هم‌ریخته است.

مت سینگر از اسکرین‌کراش

امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

این داستان پتانسیل خوبی داشت اما «بلک آدام» ارزش این همه انتظار را ندارد.

آلونسو دورالد از رپ

امتیاز: ۳۵ از ۱۰۰

«بلک آدام» ناامیدکننده‌ و یکی از گیج‌کننده‌ترین حماسه‌های ابرقهرمانی در بین استودیوهای بزرگ است. جلوه‌های ویژه به‌طور عجیبی مسخره هستند و ویرایش و تدوین آن نیز هیجان صحنه‌های مبارزه را می‌کشد.

دیوید ارلیش از ایندی‌وایر

امتیاز: ۳۳ از ۱۰۰

مشکل این نیست که جانسون نمی‌تواند مفید کار کند، او قطعا می تواند! مشکل این است که او نمی‌خواهد. وی هنوز همان داستان‌های ساده‌ای را می‌خواهد که در آن‌ها، یک بچه ورزشکار مورد علاقه خود را می‌پرستد اما حتی بزرگ‌ترین ستاره‌های سینما هم باید کمی با شخصیت خود مراعات کنند تا حرفی برای گفتن داشته باشند، نه این که هیچ تغییری در روند اجرای خود بروز ندهند.

جیسون بیلی از پلی‌لیست

امتیاز: ۲۵ از ۱۰۰

«بلک آدام» داستانی مسخره و پرسرعت با صحنه‌های اکشن زیاد از افرادی است که با ماسک‌ها و شنل‌های احمقانه خود به این‌جا و آن‌جا می‌روند و دیالوگ‌های کلیشه‌ای به زبان می‌آورند و دشمنان خود را با یک مشت به سمت در و دیوار روانه می‌کنند.

جان اولسینسکی از نیویورک پست

امتیاز: ۲۵ از ۱۰۰

«بلک آدام» درست مثل دیگر آثار دی‌سی پر از بی‌تدبیری و اثری مبهم است.

کلاریس لافلی از ایندیپندنت

امتیاز: ۲۰ از ۱۰۰

واقعا چرا دواین جانسون دیالوگ‌های خود در این فیلم را به شکلی یکنواخت و طاقت فرسا بیان می کند؟

شناسنامه‌ی فیلم «بلک آدام»

نویسنده و کارگردان: ژائومه کویت سرا
بازیگران: دواین جانسون، آلدیس هاج، نوآ سنتینو، سارا شاهی، مروان کنزاری، کینتسا سوییندل
خلاصه‌ی داستان: «بلک آدام» روایت‌گر داستان شهری باستانی به نام خندق است که تحت ظلم و ستم پادشاه آنخ‌کوت قرار دارد. این پادشاه قصد دارد تاج ساباک را که گفته می‌شود دارای نیروهایی شیطانی است برای خود بسازد. پادشاه مردم را به بردگی می‌گیرد تا به دنبال اترنیوم، یک کریستال جادویی که ماده لازم برای ایجاد تاج ساباک است، زمین و کوه‌ها را حفاری کنند. یکی از بردگان کریستال را پیدا می‌کند و یک نگهبان او را به قتل می‌رساند که همین اتفاق باعث تحریک وقوع یک انقلاب در میان بردگان به رهبری پسر جوانی به نام هوروت می‌شود.
امتیاز IMDB به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
امتیاز متاکریتیک به فیلم: ۵۵ از ۱۰۰
سال: ۲۰۲۲

منبع: collider

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا