سینما

۱۱ بازیگر که پس از یک دوره‌ افول دوباره اوج گرفتند

هالیوود فضایی ظالمانه دارد و موفقیت یک بازیگر در آن به این معنا نیست که او تا ابد موفقیت خود را حفظ خواهد کرد. حرفه‌ی بازیگری معمولا با فراز و نشیب‌های زیادی رو‌به‌رو است و بازیگران برای راه‌یافتن به مدارج بالا معمولا با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

رسیدن به مدارج بالای بازیگری در هالیوود هرگز دوام ندارد اما نباید تصور کرد اگر بازیگری در حرفه‌ی خود افول کرد دیگر نمی‌تواند راه خود را به سوی اوج دنبال کند؛ هر چند ممکن است اوج‌گرفتن دوباره سال‌ها یا حتی دهه‌ها طول بکشد. تنها چیزی که غالبا یک بازیگر برای رسیدن به شهرت به آن نیاز دارد نقش مناسب در زمان مناسب است.

۱. برندن فریزر

بازیگری

برندن فریزر یکی از بازیگران جذاب هالیوودی بود که در فرنچایز «مومیایی»، «جورج جنگل» و بسیاری دیگر از تولیدات بی‌نظیر دهه‌ی ۹۰، شاهد حضورش بر روی پرده‌ی سینما بودیم. او بازیگری بود که به تدریج توانست در قلب مخاطبان جایی را به خود اختصاص دهد و وقتی دیگر به ایفای نقشی بر روی این پرده‌ی نقره‌ای نپرداخت بسیاری دل‌تنگ حضورش شدند. اما هم اکنون تماشاگران سینما خوشحال‌اند زیرا گویا قرار است انقلابی در حرفه‌ی کاری برندن اتفاق بیفتد. او در سریال محبوب دی‌سی تحت عنوان، «دووم پاترول» حضور داشته و نقش مکمل فیلم جنایی استیون سودربرگ، تحت عنوان «حرکت ناگهانی ممنوع» را هم بر عهده داشت.

به علاوه در سریال بی‌نظیر دارن آرنوفسکی تحت عنوان «والی در افق»، حضور تصادفی او باعث شد که بتواند به دریافت جایزه‌های بزرگ نیز فکر کند. هر چند او پیشتر توانسته جایزه ادای احترام به اسطوره‌ها را در TIFF دریافت کند. پس در کل به نظر می‌رسد که فریزر سرانجام پس از چندین سال دوری از هالیوود دوباره پای به میدان گذاشته تا چند سال استراحتش را جبران کند. علاوه‌براین حضور او بر روی پرده‌ی نقره‌ای می‌تواند باعث خوشحالی بسیاری از طرفداران برندن شود که مشتاقانه منتظر بازگشت او بودند. فریزر و بازیگران فیلم وال در جشنواره فیلم ونیز ایستاده تشویق شدند و همین امر باعث شد که اشک‌های این بازیگر سرازیر شوند.

۲. جنیفر کولیج

بازیگری

قطعا بسیاری از مخاطبان جنیفر کولیج را به خاطر بازی در فیلم‌های کریستوفر گست می‌شناسند هر چند هستند مخاطبانی که او را به خاطر بازی در فیلم «پای آمریکایی» در نقش یک مادر یا در نقش پولت در «قانونا بلوند» به خاطر می‌آورند. اما حقیقت این است که کولیج را می‌توان یکی از بازیگران منحصربه‌فرد عرصه‌ی کمدی دانست. اما درست همانند دیگر بازیگران زن ژانر کمدی، بعد از گذر از یک سن خاص دیگر نقش خوبی به کولیج داده نشد.

بیشتر بخوانید
۸۵ سالگی انیمیشن «سفیدبرفی»؛ ۱۵ واقعیت درباره‌ی اولین پرنسس دیزنی

هر چند او به ایفای نقش‌های کوچک در پروژه‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی ادامه داده، اما به تازگی و پس از سال‌ها دوری از کانون توجه، او برای بازی در سریال «نیلوفر آبی» به شدت مورد تحسین قرار گرفت و حتی جایزه‌ی امی را هم دریافت کرد. کولیج بازیگری است که توانسته در طول دوران حرفه‌ای خود بسیاری از مخاطبان را به وجد بیاورد بنابراین دیدن اینکه او بالاخره در حال برداشت ماحصل تلاش‌هایش است ما را خوشحال می‌کند. جای تعجب نیست که او تنها بازیگری است که در فصل دوم سریال «نیلوفر آبی» هم حضور دارد.

۳. رابرت داونی جونیور

بازیگری

رابرت داونی جونیور یکی از آن بازیگرانی است که بازگشت مجددش به دنیای بازیگری به شدت عجیب و حیرت انگیز است. زمانی نه چندان دور، داونی یکی از بی‌نظیرترین ستاره‌های جوان هالیوود بود و در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ به نظر می‌رسید که آینده‌ای درخشان خواهد داشت زیرا توانسته بود در فیلم‌هایی مانند «فراری» و «مارشال‌های آمریکایی» بازی کند و حتی برای بازی در نقش چارلی چاپلین در فیلم «زندگی ‌نامه‌ی چاپلین» ساخته ریچارد آتنبرو، توانست نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شود.

اما مشکلات شخصی‌ای مانند اعتیاد به مواد، باعث شد که داونی از لیست A دور شود و تقریبا با حرفه‌ی بازیگری خداحافظی کند. تا اینکه چندی بعد در فیلم‌های تحسین شده‌ای مانند «بوس بوس بنگ بنگ»، «شب به خیر و موفق باشید» و «زودیاک» مجددا ظاهر شد و بعد، همان‌طور که می‌دانیم، در نهایت نقش «مرد آهنی» را در موفق‌ترین فرانچایز مالی تاریخ سینما بر عهده گرفت. داستان بازگشت رابرت داونی جونیور می‌تواند برای کسانی که با مشکلات اعتیاد مواجه هستند، به یک داستان الهام بخش شود.

۴. جان تراولتا

بازیگری

جان تراولتا یکی از موفق‌ترین بازیگران صنعت سینماست که توانست به واسطه‌ی آثاری همچون «گریس» و «تب شنبه شب» به شهرت جهانی برسد. اما ستاره‌ی بخت او خیلی زود افول کرد تا اینکه کوئنتین تارانتینو از او خواست تا در فیلم کلاسیک او تحت عنوان «داستان عامه پسند» به ایفای نقش بپردازد. پس از آن بود که دوباره بخت با او یار شد و پس از بازی در وینسنت وگا، توانست در مجموعه‌های موفقی مانند «کوتوله را بگیر» و «تغییر چهره» هم حاضر شود.

بیشتر بخوانید
انیمه «فقط دیروز» اثر استودیو جیبلی؛ مناسب بزرگسالانی که خودشان را گم‌ کرده‌اند

۵. متیو مک‌کانهی

بازیگری

بازگشت متیو مک‌کانهی به عرصه‌ی هالیوود آن‌قدر پرقدرت بود که توانست به اسطوره‌ای در این زمینه تبدیل شود. زمانی نه چندان دور، متیو مک‌کانهی به خاطر بازی در فیلم‌های پیش پا افتاده و کم هزینه مشهور بود و به همین نقش‌ها هم عادت کرده بود تا این که توانست بازی جسورانه‌ای را در پروژه‌های منحصربه‌فردی مانند «جوی قاتل» به نمایش بگذارد و در فیلم بزرگ «گرگ وال استریت» اثر مارتین اسکورسیزی، صحنه را از آن خود کند. همین چیزها در نهایت باعث شدند که او از یک بازیگر پیش پا افتاده و درجه‌ی چندم به یکی از بازیگران پرقدرت دنیای هالیوود تبدیل شود.

پس از آن هم حضور او در سریال «کارآگاه واقعی» و برنده شدن اسکار برای بازی در «باشگاه خریداران دالاس» حرفه‌ی او را برای همیشه تثبیت کرد. هم اکنون مک‌کانهی به عنوان بازیگری شناخته می‌شود که حضور او در یک پروژه اعتبار خاصی به پروژه‌ی مورد نظر می‌بخشد.

۶. ادی مورفی

بازیگری

ادی مورفی یکی از معروف‌ترین ستاره‌های سینماست و توانسته به عنوان یکی از موفق‌ترین کمدین‌هایی که تا به امروز در هالیوود دیده شده‌اند برای خود اسم و رسمی دست و پا کند. طرفداران ژانر کمدی هم معتقدند او یکی از بامزه‌ترین بازیگرانی است که تا به حال در فیلم‌های کمدی به ایفای نقش پرداخته است. مورفی در طول چند دهه‌ی گذشته توانسته به شدت موفق شود و در فیلم‌هایی همچون «۴۸ ساعت» و «پلیس بورلی هیلز»، «پروفسور دیوانه» و «شرک» نقش‌های نمادینی را از خود به یادگار بگذارد. او توانست به عنوان یک بازیگر کمدی به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند و به یکی از پردرآمدترین استندآپ کمدین‌هایی تبدیل شود که تا به امروز در هالیوود ظاهر شده‌اند.

اما این اسطوره‌ی کمدی پس از بازی در مجموعه‌ای از فیلم‌های خانوادگی مانند «ملاقات با دیو» و «یک هزار کلمه» از کانون توجهات دور شد، هر چند پس از آن یکی از منحصربه‌فردترین بازی‌های دوران حرفه‌ای خود را در «دولمایت اسم من است» به نمایش گذاشت و پیروزمندانه به سینما بازگشت و حتی باعث شد که دنباله‌ای هم برای فیلم کلاسیک «سفر به آمریکا» ساخته شود. بازگشت مورفی به شدت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، زیرا آن‌ها معتقد بودند هالیوود کور شده و جذابیت‌های بازیگری همچون مورفی را نمی‌بیند. هم اکنون ادی مورفی همچنان در حال پیشرفت است و قطعا در فیلم‌های آتی خود تحت عنوان «بورلی هیلز: اکسل فولی» و «شما مردم» به کارگردانی کنیا باریس، بیشتر از قبل مورد توجه قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید
۱۰ پروژه‌ی برتر دیزنی که تیم برتون در ساخت‌شان نقش داشت

۷. وینونا رایدر

بازیگری

وینونا رایدر در طول دهه‌های ۸۰ و ۹۰ با فیلم‌هایی همچون «هذرها»، «بیتل جوس» و «دختر، از هم گسیخته»، توانست به یکی از ستاره‌های بزرگ هالیوود تبدیل شود. اما در طول دهه‌ی ۲۰۰۰، تلاش او برای جلب نظر منتقدان و مردم با شکست مواجه شد و حرفه‌ی کاری او رو به افول نهاد. این روند همچنان ادامه داشت تا اینکه او توانست در سریال پرطرفدار نتفلیکس تحت عنوان «چیزهای عجیب» نقشی برای خود دست و پا کند و به یکی از پرطرفدارترین بازیگران این مجموعه تبدیل شود. به‌علاوه او قرار است در راه اندازی مجدد «عمارت متروکه» دیزنی، دوباره مخاطبان را بازی شگفت انگیز خود شوکه کند.

۸. مایکل کیتون

بازیگری

مایکل کیتون در دوران حرفه‌ای بازیگری خود فراز و نشیب‌های زیادی را تحمل کرده است. او در ابتدا کارش را به عنوان یک کمدین شروع کرد، اما چندی نگذشت که توانست در فیلم‌های سینمایی‌ای مانند «آقای مادر» و بیتل جویس ظاهر شود و بعد هم با ایفای نقش نمادین «بتمن» به شهرت دست پیدا کرد. اما پس از حضور در نقش بتمن گویا بخت از او روی برگرداند و او دیگر نتوانست در نقش منحصربه‌فردی ظاهر شود. تا اینکه در سال ۲۰۱۴، در فیلم «بردمن» نقش ابرقهرمانی را ایفا کرد که در تلاش است تا مجددا به روزهای اوجش بازگردد و با این نقش در واقعیت توانست روزهای طلایی گذشته را دوباره تجربه کند.

کیتون برای بازی در این فیلم برنده‌ی جایزه‌ی گلدن گلوب و نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد. او از آن زمان تاکنون دیگر افول نداشته و در یکی دیگر از بهترین فیلم‌های مدرن تحت عنوان اسپات لایت به ایفای نقش پرداخته و امسال هم برای بازی در سریال درام «دوپسیک»، راهی مراسم امی شده است.

۹. رالف ماکیو

بازیگری

رالف ماکیو به عنوان یک ستاره‌ی کودک، توانست در فیلم «بچه کاراته کار» به موفقیت بالایی دست پیدا کند و در فیلم‌های دیگری مانند «بیگانه» و «پسر عمویم وینی» هم به ایفای نقش بپردازد. اما درست همانند بسیاری دیگر از کودک ستاره‌ها، او هم در بزرگ‌سالی با افول مواجه شد و نتوانست چندان خوش بدرخشد.

بیشتر بخوانید
۱۰ ربات دوست‌داشتنی فیلم‌های سینمایی

با همه‌ی این‌ها چندی نگذشت که ماکیو توانست با حضور دوباره در دنباله‌ی «بچه کاراته کار» تحت عنوان «کبرا کای» مجددا نقش خود را احیا کند و به عنوان بازیگری منحصربه‌فرد خود را به مخاطبان بشناساند. بازگشت عجیب ماکیو بر روی پرده‌ی سینما آن هم در دنباله‌ی فیلمی که در کودکی در آن به ایفای نقش پرداخته بود این امید را در مخاطبان زنده کرد تا شاید از این به بعد بتوانند شاهد حضور ستاره‌های دوران کودکی‌شان در فیلم‌های جذاب باشند.

۱۰. که هوی کوان

که هوی کوان یکی از کودک ستاره‌های دهه‌ی ۸۰ میلادی بود که در فیلم‌هایی مانند «ایندیانا جونز و معبد مرگ» و «گونیز» به ایفای نقش پرداخت. اما پس از آن مدتی از بازیگری فاصله گرفت و پس از ایفای نقش در فیلم «بار دوم در اطراف» در سال ۲۰۰۲ در هیچ پروژه‌ای ظاهر نشد. با این حال، او امسال با ایفای نقش در فیلم «همه چیز همه جا به یک‌باره» توانست بازی تحسین برانگیزی را از خود به نمایش بگذارد. بنابراین به نظر می‌رسد که این بازیگر تصمیم گرفته بازگشت پرقدرتی داشته باشد.

۱۱. مارلون براندو

بازیگری

شاید درک این موضوع در حال حاضر برایتان دشوار باشد، اما مارلون براندو قبل از بازی در نقش ویتو کورلئونه، در حال فاصله گرفتن از هالیوود بود. آن هم با وجود اینکه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیگران آمریکایی در فیلم‌هایی مانند «اتوبوسی به نام هوس» و «در بارانداز»، بازی بی‌نظیری را از خود به یادگار نهاده بود. با این حال، از آنجایی که فیلم‌های او در باکس آفیس فروش چشمگیری نداشتند، این بازیگر بزرگ که نقش پدرخوانده را به زیبایی ایفا کرده برای به دست آوردن یک نقش پیش پا افتاده هم مشکل داشت.

اما در همین دوران ناگهان نقش «پدرخوانده» به او پیشنهاد شد و او با بازی در این نقش توانست به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شود. هر چند فرانسیس فورد کاپولا که می‌خواست نقش دون کورلئونه را به براندو به دهد برای این کارش به شدت با تهیه کنندگان فیلم به مشکل برخورد. البته بعد از بازی در این فیلم براندو به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد و توانست جایزه‌ی اسکار را هم از آن خود کند و همین امر باعث شد که کارگردانان به سمتش هجوم بیاورند.

منبع: collider

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا