انیمیشنسینما

۵ انیمیشن کلاسیک که می‌توانند به فیلم‌های ترسناک تبدیل شوند

وقتی هالیوود به نقطه‌ای می‌رسد که دیگر توان ارائه‌ی مفاهیم جدید در فیلم‌های خودش را ندارد، بازآفرینی موضوعاتی که از قبل با آن‌ها آشنا هستیم، یک برگ برنده در این تجارت پرسود است. آن طور که از فیلم‌های جدیدی مثل «وینی د ‌پو: خون و عسل» و «آدم بدجنس» برمی‌آید و قرار است شاهد ترکیب انیمیشن «بامبی» با فیلم «کوجو» باشیم، کارتون‌های کلاسیکی که مجددا به شکل فیلم‌های ترسناک باز‌آفرینی می‌شوند، به جدیدترین جریان رایج حال حاضر سینما تبدیل شده است.

طرفداران ژانر وحشت مشتاق دیدن تصویر خونین ریس فریک واترفیلد از وینی د ‌پو دوست‌داشتنی بودند که کاراکتر بچه خوک هم او را در طغیانی مرگبار همراهی می‌کند بعد از اینکه کریستوفر رابین آن‌ها را طرد می‌کند اما استقبال خوبی از این فیلم نشد و منتقدان و طرفداران نمرات بسیار پایینی به فیلم دادند. ویکفیلد از هافینگتن پست درباره‌ی این فیلم می‌گوید: «پو و بچه‌خوک کمبود شدید غذایی را بعد از بزرگ‌شدن کریستوفر تجربه کردند و پس از گذر سال‌ها، به موجوداتی بیش از حد گرسنه و وحشی تبدیل شدند. بعد از دیدن کریستوفر و بلایی که سر آن‌ها می‌آید، پو و بچه‌خوک عصیان می‌کنند و بالاخره یک خوابگاه داخل شهر را هدف قرار می‌دهند که گروهی از دختران دانشجو در آن می‌مانند».

برداشت‌های پیچیده از داستان‌های دوست‌داشتنی و معصومانه همواره به ارائه‌ی مفهومی خلاقانه می‌انجامد گرچه این فرمول برای فیلم‌هایی نظیر «وینی د پو: خون و عسل» جواب نداده است. ایده‌های مرعوب‌کننده‌ای که فیلم‌سازان به کار‌های اصیل اضافه می‌کنند، مخاطبان را شگفت‌زده می‌کند و به همان اندازه آن‌ها را می‌ترساند. دیدن فیلم‌های محبوب بچگی‌مان که روزی لذت و آسایش‌خاطر بی‌اندازه‌ای را به ما داده می‌دادند و اکنون به صورت فیلم‌های هیولایی ترسناک با حضور موجوداتی سنگ‌دل بازآفرینی می‌شوند، چیزی است که اشک را از چشمان ما جاری می‌کند.

بیشتر بخوانید
۱۰ تصویر واقع‌گرایانه از شخصیت‌های جامعه‌ستیز در فیلم‌های سینمایی

این انحراف‌ها از داستان اصلی می‌تواند روی هر کارتون کلاسیکی از هر سال و دوره‌ای اعمال شود برای مثال یکی از انیمیشن‌های ارزشمند دیزنی را بگیرید و اندکی چاشنی تاریکی و کشتار را به آن اضافه کنید و حالا شما با یک پیچش داستانی ترسناک رو‌به‌رو هستید که پیش از این خیلی شیرین و دوست‌داشتنی بود. با رفقای اهل جنگل در کارتون «وینی د پو» که به قاتلانی بدسگال تبدیل شدند و بامبی که به موجودی خشن و تشنه به خون بدل خواهد شد، هیچ مرزی را برای چنین برداشت‌هایی از این کارتون‌ها نمی‌توان تصور کرد. با در نظر داشتن چنین تغییری در ذهنمان، در این نوشته نسخه‌هایی ترسناک از کارتون‌های کلاسیک را مرور می‌کنیم که می‌خواهیم در آینده آن‌ها را تماشا کنیم.

۱. سیندرلا انتقام می‌گیرد

سیندرلا.کارتون ترسناک

«سیندرلا» دیزنی دوازدهمین انیمیشن این استودیو است که در سال ۱۹۵۰ عرضه شد. این انیمیشن که بر اساس داستانی به همین نام از برادران گریم ساخته شده است، سیندرلای فقیر را نشان می‌دهد که با او بدرفتاری شده و مجبور است تا به شکل یک برده برای مادرخوانده‌ی ظالم و خواهر‌خوانده‌هایش آشپزی و نظافت کند. وقتی مادر‌خوانده‌ای خیالی به او لباسی زیبا و یک جفت کفش راحتی شیشه‌ای می‌دهد، سیندرلا به مجلس رقص شاهزاده چارمینگ می‌رود تا سرنوشت خود را عوض کند.

مداد مدل سیندرلا 2 به همراه سرمدادی

قلک طرح سیندرلا مدل 605

این نسخه‌ی دیزنی از «سیندرلا» اثری جاودانه است که به عنوان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین انیمیشن‌هایی شناخته می‌شود که تاکنون ساخته شده است. با این حال احتمالا نسخه‌ی تاریک‌تر از این داستان دست روی خشم تلخی از سیندرلا می‌گذارد که حاصل سال‌ها سوء استفاده‌ی اعضای خانواده‌ی شیطان‌صفتش از او است، خصوصا اگر آن‌ها پدر مهربان او را می‌کشتند. چه می‌شد اگر او کمی از آن غصب زنانه را نشان می‌داد که مخاطبان مشتاق دیدن آن هستند و نقشه‌ای برای انتقام می‌کشید؟ به جای اینکه با شاهزاده‌ای خوش‌تیپ ازدواج بکند و برای دوری از خانواده‌ی بدرفتارش، در کاخ او زندگی کند. شاید سیندرلا خودش بخواهد از دست آن‌ها خلاص شود و از دست هر کسی که با او بدرفتاری می‌کند، آن‌ هم با به راه انداختن حمام خون تا یک مجلس رقص به سبک فیلم «کری» به راه بیندازد. شاید مادر‌خوانده‌ی خیالی تجلی خشم سیندی است و شاید بتواند به او در انتقام بی‌رحمانه‌اش کمک کند.

بیشتر بخوانید
۱۰ شخصیت سریال‌‌های انیمیشنی که الگوی مناسبی برای بچه‌ها نیستند

۲. پیتر پن یک بچه‌دزد شبح‌وار است

پیتر پن. کارتون ترسناک

چهاردهمین انیمیشن دیزنی بر اساس کتابی از جی.‌ام بری به نام «پیتر پن یا پسری که نتوانست بزرگ شود» ساخته شده است. در این انیمیشن پیتر پن بدجنس به داخل اتاق خواب بچه‌های دلبند پرواز می‌کند تا آن‌ها را به جهان جادویی نورلند ببرد و در آنجا آن‌ها با پسران گمشده آشنا می‌شوند، با پری‌های دریایی شنا می‌کنند و با دزدان دریایی می‌جنگند.

کتاب پیتر پن اثر ج.م.بری

نسخه‌ی ترسناک این انیمیشن جای کار زیادی دارد، آن هم به این دلیل که داستان اصلی عناصر تاریکی درون خودش دارد مثل اینکه اگر پسران گمشده بخواهند نورلند را ترک کنند، پیتر آن‌ها را می‌کشد. همچنین این حقیقت آزاردهنده هم وجود دارد که بری این داستان را برای این نوشت تا با غم از دست دادن برادرش در دوران بچگی کنار بیاید که در یک حادثه‌ی اسکیت روی یخ کشته شد. مادر اندوهگین آن‌ها بری را نادیده می‌گرفت و برای پسرش عزاداری می‌کرد و این اقدام باعث شد که بری مثل برادرش لباس بپوشد تا دل مادرش را به دست آورد. خیلی زود بعد از این ماجرا، مادرش آسودگی خاطر تلخ و شیرینی با این حقیقت پیدا کرد که پسرش هیچ وقت بزرگ نخواهد شد. نسخه‌ی تاریک این کارتون می‌تواند پیتر را در نقش شبح انتقام‌جویی نشان دهد که از اینکه هیچ‌وقت نمی‌تواند بزرگ شود، خشمگین است و باید از این موضوع اطمینان حاصل کند که بقیه‌ی بچه‌ها هم به چنین سرنوشت شومی دچار می‌شوند، آن هم با فریب‌دادن آن‌ها تا با او به نورلند بیایند.

۳. آلیس در سرزمین وحشت

آلیس در سرزمین عجایب. کارتون ترسناک

«آلیس در سرزمین عجایب» در سال ۱۹۵۱ عرضه شد و داستان سحرآمیز آلیس خیال‌پرداز را روایت می‌کند که دنبال خرگوش سفیدی می‌افتد و این خرگوش او را به درون سوراخی در جهان سرزمین عجایب می‌برد. این انیمیشن رنگارنگ شامل چیز‌هایی مثل گل‌چیدن، یک گربه‌ی نامتعارف خندان و مهمانی‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید
رتبه‌بندی تمام فیلم‌های دیمین شزل، کارگردان «بابیلون»، از بدترین به بهترین
کتاب آلیس در سرزمین عجایب اثر لوییس کارول نشر نگاه

پیش از این نسخه‌های تاریکی از این رمان لوئیس کارول ساخته شده است مثل بازی ویدیویی به نام «آلیس: جنون باز می‌گردد» و نسخه‌ی سینمایی گوتیک و مناسب بزرگسالان از تیم برتون. اما با همه‌ی این اوصاف برداشت کاملا ترسناک از «آلیس در سرزمین عجایب»، شگفتی را با وحشت جایگزین می‌کند، با آلیسی که از جانوران وحشتناک ترس به دلش می‌افتد. مهمانی عصر کلاه‌دوز دیوانه می‌تواند از سکانس شام فیلم «کشتار با اره برقی در تگزاس» بیاید که در آن آلیس بر خلاف میلش سر میز به عنوان مهمان نگه داشته شده است. از سویی ملکه‌ی قلب‌ها دستور می‌دهد تا سرها از چپ، راست و وسط بریده شوند که نیاز چندانی به بازسازی نیست تا با تصویر ترسناک جدید جور شود.

 دفتر نقاشی 40 برگ کارنیلا طرح آلیس در سرزمین عجایب کد kdn569

۴. اسکوبی دو: به سبک «هفت» یا «اره»

اسکوبی دو.کارتون ترسناک

اسکوبی دو و گروه شیفته‌ی‌ معمای همراه او نخستین بار سر و کله‌شان در سال ۱۹۶۹ در تلویزیون پیدا شد و از آن زمان تا به امروز جایگاه خاصی در قلب ما داشتند. اقتباس‌های بی‌شماری از کارتون اصلی شده است که می‌توان به فیلم‌های لایو اکشن و انیمیشن‌های جدید، با داستان‌های فرعی و اسپین‌آف‌ها اشاره کرد. مخاطبان از دیدن این نوجوان‌های غیرعادی که سرشان سرگرم حل معماها و نابودی هیولاهای غول‌صفت است، سیر نمی‌شوند.

انیمیشن اسکوبی دو فرار رایانه ای اثر جیم استناستروم نشر تصویر دنیای هنر

انیمیشن ماجراهای اسکوبی دو

به رغم حضور هیولاها و معماهای گوناگون، هیچ وقت از کارتون اصلی به عنوان یک اثر ترسناک یا تریلر یاد نمی‌شود و در بهترین حالت یک کارتون مناسب بچه‌های با سنین بالا به حساب می‌آمد. چه می‌شد اگر ماشین معما به تله‌هایی به سبک فیلم «اره» ختم می‌شد، تله‌هایی که انعکاسی از عناصر مورد استفاده در فیلم «هفت» و گناه‌های کبیره‌ی هفت‌گانه بودند؟ این گروه را در حالی تصور کنید که معمای قتل‌های در حال وقوع از قاتل سریالی ناشناسی را حل می‌کنند که دارد به زعم خود عدالت را اجرا می‌کند.

بیشتر بخوانید
۱۰ گیتاریست زن و مرد برتر جهان؛ از جونی میچل تا جیمی هندریکس

۵. دلبر و دیو وحشی

دیو و وحشی

«دیو و دلبر» انیمیشن دیگری از دیزنی محصول ۱۹۹۱ است که داستان افسون‌کننده و عاشقانه‌ی یک دختر شهری زیبا و باهوش و شاهزاده‌ای نفرین‌شده را روایت می‌کند. شاهزاده که پس از نفرین یک جادوگر، به شکل یک دیو غول‌پیکر زندگی می‌کند، بل را در کاخ خود با لوازم سخنگوی آن نگه داشته است اما خیلی زود بل می‌فهمد که او واقعا کیست و این دو نفر به هم دل می‌بازند.

ماگ طرح دیو و دلبر کد AH7 بسته 2 عددی

مفهوم نفرین که بشر را به جانوران درنده‌خو تبدیل می‌کند، بازتابی از فیلم‌های ترسناک کلاسیک گرگینه‌محور است. پس تا اینجا این موضوع پیش فرض خوب و هیجان‌انگیزی برای نسخه‌ی ترسناک این داستان عاشقانه‌ی ماندگار به حساب می‌آید. دیو می‌تواند موجودی وحشتناک باشد که در جنگلی کنار شهر زندگی می‌کند و ساکنان آن شهر از او واهمه دارند. بل می‌تواند به طعمه‌ای برای او تبدیل شود که در کمین اوست و این دیو افراد شهر را تکه پاره می‌کند و بعد از آن دیو، دلبر ماجرا را می‌دزدد.

منبع:Far Out

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا