سینما

۱۰ انیمیشن برتر که با یک صحنه نابود شدند

طبیعتا همه‌ی فیلم‌ها شاهکارهای بی‌نقصی نیستند؛ به هر حال سینما ساخته‌ی تفکر و دست انسان است و احتمال خطا در آن زیاد. در واقع، بیشتر فیلم‌های محبوب ما گاهی لحظات اشتباهی دارند که در آن همه چیز با هم خوب جفت و جور نمی‌شود. البته این نکته باعث نمی‌شود چنین فیلم‌هایی ضعیف باشند و محبوبیت خود را به طور کامل از دست بدهند، اما صحنه‌های مشهور خاصی را می‌شناسیم که بر کل یک فیلم، فرنچایز یا انیمیشن برتر اثر منفی گذاشته‌اند.

بسیاری از سکانس‌های بد فیلم‌ها به راحتی فراموش می‌شوند یا شاید اصلاً کسی متوجهشان نشود. اما بعضی‌ از این صحنه‌ها نه تنها در داستان اصلی تأثیری ندارند، بلکه کل فیلم را هم نابود می‌کنند. فیلم‌های انیمیشن هم علی‌رغم اینکه اغلب سبک‌تر و خانوادگی‌ترند، از این قاعده مستثنا نیستند. بسیاری از انیمیشن‌های خوش‌ساخت، سکانس‌های مشکل‌سازی را در خود دارند که به شهرت‌شان آسیب زده و پیام‌هایی را که فیلم قصد مخابره‌شان را داشته، به‌کلی تغییر داده است.

۱۰. سکانس پایانی «روح» (Soul) با موضوعش در تضاد است

روح

«روح» انیمیشن جنجالی پیکسار، به کارگردانی پیتر داکتر، با اکرانش در سال ۲۰۲۰ با نظرات متناقضی مواجه شد. علی‌رغم مفهوم اصلی مشخص و تصاویر خیره‌کننده، داستان و موضوع آن به‌ خاطر بررسی سطحی مسائل بزرگسالانه مورد انتقاد قرار گرفتند. داستان درباره‌ی یک موزیسین سبک جز است که درس موسیقی می‌دهد اما آرزوهای بزرگی برای خود در سر دارد که در زندگی واقعی به آن‌ها نرسیده است. او در آستانه‌ی فرصتی طلایی از دنیا می‌رود و وارد دنیای ماورا می‌شود.

در یکی از سکانس‌های پایانی «روح»، شخصیت اصلی جو، بالاخره می‌فهمد که چه چیز به زندگی‌اش معنا بخشیده است. وقتی به او حق انتخاب داده می‌شود که روی زمین بماند یا به ماوراء برود، جو به‌ جای خودش، ۲۲ را به زمین می‌فرستد. اما درست وقتی که مرگش را می‌پذیرد، بلافاصله یک فرصت دوباره به او داده می‌شود و به زندگی برمی‌گردد. این لحظه‌ای ناامیدکننده و اعصاب‌خردکن است که کاملاً موضوع کل فیلم را زیر سؤال می‌برد.

محصولات انیمیشن «روح» در دیجی‌کالا

۹. «ظهور نگهبانان» (Rise Of The Guardians) می‌توانست خودش را جدی‌تر بگیرد

انیمیشن برتر «ظهور نگهبانان»

با اینکه «ظهور نگهبانان» محصول دریم ورکس، به کارگردانی پیتر رمزی که سال ۲۰۱۲ اکران شد، به‌ طور کلی جذاب و خوش‌ساخت است. اما لحظاتی در آن وجود دارد که فیلم نمی‌تواند تصمیم بگیرد مخاطبانش چه گروهی هستند. از سویی، سکانس‌های بسیاری با رنگ‌های تاریک و موضوعات بزرگسالانه در این انیمیشن وجود دارد، و از سوی دیگر، سکانس‌های دیگر را به‌سختی می‌توان جدی گرفت. ماجرا از این قرار است که وقتی نیرویی اهریمنی به نام پیتچ حمله‌ای به زمین را تدارک می‌بیند، محافظان فناناپذیر، گروهی تشکیل می‌دهند تا از کودکان بی‌گناه سراسر دنیا حفاظت کنند. سانتا کروز، خرگوش، جک فراست و… عضو این گروه هستند.

بیشتر بخوانید
۷ شخصیت نفرت‌انگیز فیلم‌ها و انیمیشن‌ها که هیچ‌کس دوستشان ندارد

حرف اصلی «ظهور نگهبانان» مانند بسیاری از فیلم‌های کریسمسی دیگر، این است که معصومیت و ایمان، قدرت پشت وجود جادو هستند. هرچند فیلم این را طوری در سکانسی بین جیمی و جک فراست نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی به داستان فیلم ندارد. جیمی پس از اینکه جک فراست در اتاقش برف درست می‌کند، به‌نحوی می‌تواند او را ببیند، و این باعث می‌شود که ایمانش را به کودکان دیگری نیز تزریق کند و دنیا را نجات دهد.

۸. «فیلم لگو ۲: بخش دوم» (The Lego Movie 2: The Second Part) سعی کرد از فیلم اولش تقلید کند، و شکست خورد

فیلم لگو 2: بخش دوم

با اینکه «فیلم‌ لگو» (The Lego Movie) به‌ خاطر داستان خلاقانه و طنز هوشمندانه‌اش تحسین شده بود، دنباله‌اش، «فیلم لگو ۲: بخش دوم»، محصول مشترک کمپانی وارنر و لگو، به کارگردانی مایک میچل که سال ۲۰۱۹ اکران شد، به همان اندازه موفق نبود. مقداری از جذابیت و انرژی فیلم اول را حفظ کرد، اما در مقایسه با فیلم اول، نتوانست خود را به شکل معناداری عرضه کند.

موضوع فیلم اول، که با یک سکانس عاطفی غافلگیرکننده‌ی لایو اکشن نشان داده شد، توانست مفهوم اصلی فیلم را به شکلی معنادار و خاطره‌انگیز به مخاطبان منتقل کند. هرچند سکانس لایو اکشن فیلم دوم، به آن اندازه با داستان مرتبط نبود و صرفاً سعی داشت تأثیرگذاری فیلم اول را بازسازی کند.

۷. «فرزندان گرگ» (Wolf Children) جنبه‌ی عجیبی از رابطه‌ی هانا را نشان می‌دهد

انیمیشن برتر «فرزندان گرگ»

«فرزندان گرگ»، اولین انیمیشن استودیو چیزو، محصول ۲۰۱۲، به کارگردانی مامورو هوسودا، داستانی زیبا و عاطفی درباره‌ی عشق یک مادر به دو فرزند نیمه‌گرگش است. هر چند یک سکانس به شکلی عجیب به چشم می‌آید و ماهیت رابطه‌ی هانا و مرد محبوبش را به‌کلی تغییر می‌دهد.

بیشتر بخوانید
۴ مفهوم عمیق فیلم «باشگاه مشت‌زنی» که شاید متوجه‌شان نشده باشید

پس از اینکه آن مرد به هانا اعتراف می‌کند که می‌تواند به یک گرگ تبدیل شود، هانا به او اطمینان می‌دهد که این موضوع احساساتش را عوض نخواهد کرد. بلافاصله پس از این جمله، هانا و مرد در کنار هم دیده می‌شوند، اما مرد به دلیلی در کالبد گرگی‌اش باقی می‌ماند. این صحنه، سکانسی تکان‌دهنده و ناخوشایند است که فیلم هرگز نه آن را توجیه می‌کند و نه درباره‌ش توضیحی می‌دهد، و دیگر هم به آن اشاره نمی‌کند.

۶. «ترول‌ها» (Trolls) یک صحنه‌ی غم‌انگیز غافلگیرکننده دارد

ترول‌ها

«ترول‌ها»، فیلم کمدی و موزیکال بسیار محبوب کمپانی دریم ورکس، به کارگردانی مایک میچل، که سال ۲۰۱۶ اکران شد، به خاطر تصاویر و موسیقی‌اش تحسین شده بود، اما یک سکانس خاص دارد که با فضای لطیف و شاد باقی فیلم در تضاد است. بیشتر فیلم پرانرژی و شاد است و باعث می‌شود که آن سکانس مشهور، در محتوای فیلم وصله‌ی بسیار ناجوری به نظر آید. داستان فیلم از این قرار است که پس از حمله‌ی برگن‌ها به دهکده‌ی ترول‌ها، یک ترول شاد و سرزنده به نام پاپی، همراه با ترولی عبوس و بداخلاق به نام برنچ، عازم سفری ماجراجویانه می شوند تا دوستان‌شان را از مخمصه نجات دهند

در اواخر فیلم «ترول‌ها» مشخص می‌شود که دلیل خاکستری‌ بودن برنچ این است که او خود را بابت مرگ مادربزرگش مقصر می‌داند. او ادعا می‌کند که آوازش جای او را لو داده و باعث شده است مادربزرگش ربوده شود، و او عهد بسته که دیگر هرگز آواز نخواند. لحن این سکانس چنان با باقی فیلم متفاوت است که به سختی می‌توان باقی داستان را جدی گرفت.

۵. «بتمن: شوخی مرگبار» (Batman: The Killing Joke) رابطه‌ای سمی را به تصویر می‌کشد

بتمن: شوخی مرگبار

با اینکه نیمه‌ی دوم «بتمن: شوخی مرگبار» ساخته‌ی سام لیو، محصول مشترک دی‌سی اینترتینمنت و برادران وارنر، که سال ۲۰۱۶ اکران شد، به‌ خاطر روایت تاریک و تطابقش با کمیک اصلی تحسین شد، اما نیمه‌ی اول آن با انتقادات سنگینی مواجه شد. تصویری که از بت‌گرل نشان داد و اشاره‌اش به مسائل حساس، برای یک «فیلم انیمیشن بزرگسال» بیش‌ از حد افراطی و اروتیک بود.

در این فیلم در حالی که بتمن به دنبال جوکر فراری است، جوکر به سراغ کمیسر گوردون می‌رود تا او را به مرز جنون برساند و به خانواده‌اش ثابت کند که یک خصلت شیطانی درون او نهفته است. در طول نیمه‌ی اول فیلم، بت‌گرل با احساسات و نگرش‌اش نسبت به بتمن سر و کله می‌زند، کسی که سعی دارد او را از پرونده‌ی فعلی‌اش دور کند و از خطر و وسوسه حفظش کند. وقتی او با بتمن روبه‌رو می‌شود، به او توهین می‌کند و در نهایت با او می‌جنگد، سکانس به‌سرعت عوض می‌شود و این زوج به هم نزدیک می‌شوند.

بیشتر بخوانید
۷ فیلم ابرقهرمانی برتر مانند بتمن که برای مارول یا DC نیستند

۴. سکانس ترول‌ها در «یخ‌زده» (Frozen) ناخوشایند است

یخ‌زده

«یخ‌زده»، یکی از موفق‌ترین انیمیشن‌های دیزنی، به کارگردانی جنیفر لی و کریس باک، بی‌نقص نیست. علی‌رغم موسیقی بسیار محبوب، تصاویر خیره‌کننده و داستان خالص و صمیمانه‌ی این انیمیشن محصول ۲۰۱۳، لحظات بسیاری وجود دارد که کمی جنجالی یا عجیب ظاهر شده‌اند، و یک سکانس و موسیقی به‌ خاطر مفاهیمش، اصلاً بین مخاطبان محبوب نیست.

در نیمه‌ی دوم فیلم، کریستوف و آنا پس از ماجراجویی‌ مشترک‌شان، آرام‌آرام رابطه‌ی نزدیکی برقرار می‌کنند. با این حال تا نقطه‌ی اوج داستان، هنوز مشخص نیست که هانس می‌خواهد به آنا خیانت کند. با این حال، ترول‌های سنگی یک آواز کامل می‌خوانند که بگویند کریستوف و آنا باید ازدواج کنند، و اعتراض آن‌ها را نادیده گرفته و به انتخاب‌های آنا بی‌احترامی می‌کنند.

محصولات انیمیشن «یخ‌زده» در دیجی‌کالا

۳. حضور شاهدخت‌ها در «رالف اینترنت را خراب می‌کند» (Ralph Breaks The Internet) هیچ دلیل مشخصی ندارد

رالف اینترنت را خراب می‌کند

«رالف اینترنت را خراب می‌کند» به کارگردانی ریچ مور و فیل جانستون، دنباله‌ی بلندپروازانه‌ی «رالف خرابکار» (Wreck-It Ralph)، که سال ۲۰۱۸ اکران شد، بسیاری از شخصیت‌ها و استعاره‌های دیزنی را در خود دارد. بیشتر فیلم هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است، اما بسیاری از لحظات به وضوح نشان می‌دهد که دیزنی بازاریابی فرنچایزهای دیگرش را نسبت به روایت یک داستان ثابت، در الویت قرار می‌دهد.

ماجرا از این قرار است که شش سال پس از اتفاقات قسمت اول، رالف و ونلوپ که حالا به شدت با هم خو گرفته‌اند، ردیاب وای‌فایی را پیدا می‌کنند که آن‌ها را به یک ماجراجویی جدید می‌برد. سکانس مشهور شاهدخت‌های دیزنی، که در بیشتر تریلرهای فیلم نمایش داده شده بود، سعی دارد به‌عنوان لحظه‌ی عطف شخصیتی ونلوپی عمل کند. در عوض، این سکانس بسیار تهی به‌ نظر می‌رسد، و نصیحت شاهدخت‌ها با اینکه در نهایت مفید واقع می‌شود، اما بسیار وابسته به لطیفه‌هایی درباره‌ی خودشان است.

بیشتر بخوانید
«فلش» چگونه به جنجالی‌ترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ تبدیل شد؟

۲. «بل» (Belle) بینندگان را گیج می‌کند که آیا یک فیلم عاشقانه است یا نه

انیمیشن برتر «بل»

«بل»، جدیدترین فیلم استودیو چیزو، باز هم به کارگردانی مامورو هوسودا، فیلمی قدرتمند و خیره‌کننده درباره‌ی غم و ارتباطات انسانی است. فیلم داستانی پرمفهوم دارد، اما بعضی موضوعاتش برای مخاطبانی که با «دیو و دلبر» (Beauty and the Beast) دیزنی آشنا هستند، به خوبی منتقل نمی‌شود.

با اینکه یک داستان عاشقانه‌ی فرعی هم در فیلم وجود دارد، اما داستان اصلی «بل» درباره‌ی رابطه‌ی سوزو با اژدها -که مشخص می‌شود در واقع پسر جوانی به نام کِی است- و تلاش‌اش برای نجات آن پسر از زندگی ناگوارش در خانه است. هر چند سکانس خاصی بین آن‌ها با «دیو و دلبر» به لحاظ بصری و دیالوگ شباهاتی دارد، که ناخواسته یک رابطه‌ی عاشقانه را بین این دو شخصیت القا می‌کند و باعث می‌شود که بعضی مخاطبان، مفهوم اصلی فیلم را زیر سؤال ببرند.

۱. کشمکش‌های «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان» (How To Train Your Dragon: Hidden World) از سر اجبار هستند

انیمیشن برتر «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان»

از بین سه فیلم فرنچایز «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» کمپانی دریم ورکس، سومی به کارگردانی دین بلوا که سال ۲۰۱۹ اکران شد، احتمالاً ضعیف‌ترین‌شان است. این فیلم لحظات قدرتمندی دارد، و پایان عاطفی و رضایت‌بخشی برای این سه‌گانه است. با این حال، بسیاری از سکانس‌ها و نقاط داستانی فیلم به‌طرز عجیبی نسبت به فیلم‌های قبلی کم‌اهمیت و ناامیدکننده به‌ نظر می‌رسید. در این قسمت هیک‌کاپ و بی دندون وارد ماجراجویی جدید و هیجان‌انگیز می‌شوند و پا به دنیای جدیدی از اژدها می‌گذارند که خطرات و عواقبی را به دنبال دارد.

یکی از سکانس‌های اصلی در «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان»، مکالمه‌ای بین رافنات و شخصیت منفی، گریمل، است. رافنات پس از اینکه به دست گریمل اسیر می‌شود، سعی می‌کند آن‌قدر اعصاب او را خرد کند که آزادش کند، اما ناخواسته اطلاعات مهمی را درباره‌ی هیکاپ، بی‌دندون و بروک لو می‌دهد. این سکانس این حس را می‌دهد که به زور وارد فیلم شده است، انگار که هیچ راه طبیعی‌تری برای ایجاد کشمکش در داستان وجود نداشت.

منبع: cbr

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا