سینما

۱۰ قطعه موسیقی برتر فیلم حاصل همکاری آهنگ‌سازهای بزرگ دنیا را بشنوید

موسیقی برای هر فیلم یک عنصر حیاتی است. اغلب اوقات، فضای موسیقایی یک فیلم عامل تعیین کننده‌ای است که آن را به تجربه‌ای جذاب و گیرا تبدیل می‌کند. نام یک آهنگساز برجسته مانند انیو موریکونه در تیتراژ هر فیلمی می‌تواند نویدبخش عیش مدام و سفری روح‌انگیز هنگام تماشای آن اثر باشد، حال تصور کنید دو یا چند آهنگساز خوش‌نام برای یک پروژه‌ی مشترک همکاری کنند!

اگر موسیقی که توسط یک آهنگ‌ساز ساخته شده باشد را خوب بدانیم، موسیقی که توسط دو یا چند آهنگ‌ساز ساخته می‌شود، شگفتی مطلق است. اغلب اتفاق نمی‌افتد که آهنگسازانی در قد و قواره‌ی هانس زیمر و دنی الفمن در یک فیلم با هم همکاری کنند، اما زمانی که این اتفاق می‌افتد، نتیجه یک ترکیب فوق‌العاده است که موفقیت فیلم را به شگفت‌انگیزترین شکل ممکن تقویت می‌کند. در این مطلب از ۱۰ همکاری آهنگسازان برتر دنیا برای ساخت موسیقی فیلم نام بردیم؛ در عین حال قطعاتی از این آثار را هم می‌توانید بشنوید.

۱۰. همکاری یوهان یوهانسون و هیلدور گودنادوتیر برای موسیقی فیلم «مریم مجدلیه» (Mary Magdalene)

موسیقی فیلم «مریم مجدلیه»

«مریم مجدلیه» یک درام تاریخی درباره‌ی شخصیتی به همین نام از کتاب مقدس است، زنی آزاده که در یک جنبش رادیکال نو به رهبری واعظی به نام عیسی، حس وظیفه‌شناسی پیدا می‌کند.

موسیقی زیبا و مهیج این فیلم یکی از آخرین آثار یوهان یوهانسون فقید است. این هنرمند نام‌دار و با استعداد در این فیلم با هیلدور گودنادوتیر، نوازنده‌ی ایسلندی ویولن سل، که نسبتا در ساخت موسیقی فیلم نوپا است، همکاری کرد. نتیجه‌ی همکاری این دو هنرمند یک آلبوم غم‌انگیز و ژرف است که به زیبایی بر روی تمام لحظات دیدنی فیلم می‌نشیند.

۹. همکاری دنی الفمن، جان دبنی، هری گرگسون ویلیامز، لاس لوبوس و رابرت رودریگز برای موسیقی فیلم «بچه‌های جاسوس» (Spy Kids)

موسیقی فیلم «بچه‌های جاسوس»

فیلم اکشن خانوادگی «بچه‌های جاسوس» به کارگردانی رابرت رودریگز، درباره‌ی فرزندان یک زوج جاسوس است که باید آن‌ها را از خطر بزرگی نجات دهند. ممکن است نقدهای بسیاری به این فیلم وارد باشد اما از موسیقی حیرت‌انگیز آن نمی‌توان چشم پوشید.

بیشتر بخوانید
۱۰ تصویر واقع‌گرایانه از شخصیت‌های جامعه‌ستیز در فیلم‌های سینمایی

تیمی که روی موسیقی این فیلم کار کرده‌اند به قدری بزرگ و برجسته‌اند که شاید به محض اطلاع از نام‌ها و پیشینه‌ی هنری هرکدام، تصویر یک اثر درهم و بی‌ربط در ذهن شنونده نقش ببندد. البته که هیچ چیز غیرممکن نیست، اما نه تنها تمام قطعات ساخته شده برای این فیلم منسجم هستند، بلکه گوش دادن به آن‌ها به تنهایی یا همراه با فیلم به شکل غیرقابل انکاری بسیار سرگرم‌کننده و جذاب است.

۸. همکاری هری گرگسون ویلیامز و جان پاول برای موسیقی انیمیشن «فرار مرغی» (Chicken Run)

موسیقی انیمیشن «فرار مرغی»

انیمیشن «فرار مرغی» یکی از فیلم‌های نه چندان موفق کمپانی دریم‌ورکز، اما خنده‌دار و به شدت دست کم گرفته شده است. این یک انیمیشن استاپ موشن در مورد گروهی از مرغ‌ها است که سعی می‌کنند با کمک یک خروس از دست صاحبان خود فرار کنند.

هری گرگسون ویلیامز و جان پاول با تاثیر گرفتن از موسیقی بسیاری از فیلم‌های بزرگ با موضوع فرار از زندان مانند «فرار بزرگ» (The Great Escape) محصول سال ۱۹۶۳، برای ساخت یک موسیقی بسیار تاثیرگذار انتخاب‌های خلاقانه‌ای انجام دادند. شما هیچ موسیقی فیلمی را پیدا نمی‌کنید که از کازو (نوعی ساز آمریکایی شبیه به سوت) به این شکل جذاب و مهیج که برای «فرار مرغی» به کار رفته، استفاده کرده باشد.

۷. همکاری هانس زیمر، هارولد فالترمایر و لیدی گاگا برای موسیقی فیلم «تاپ گان؛ ماوریک» (Top Gun: Maverick)

موسیقی فیلم «تاپ گان؛ ماوریک»

خوش‌بختانه «تاپ گان؛ ماوریک» فیلمی است که نیازی به معرفی ندارد. ماوریک  دنباله‌ی یک فیلم بسیار محبوب اما نسبتا قدرنادیده‌ی دهه ۸۰ است که هیچ کس انتظار نداشت به پدیده‌ای محبوب تبدیل شود.

بیشتر بخوانید
هنر ثبت لحظه‌ها؛ عکاسی در سفر از کجا آغاز شد؟

سه هنرمند برجسته و خوش‌نام در ساخت موسیقی مهیج این فیلم با یکدیگر همکاری کردند. هارولد فالترمایر، مردی که پشت موسیقی نمادین فیلم اول قرار داشت، هانس زیمر، آهنگساز پردرآمد فیلم‌های موفق باکس‌آفیس جهان، و لیدی گاگا در اولین تجربه‌ی ساخت موسیقی برای فیلم. آنچه آن‌ها ساخته‌اند بسیار قابل توجه است و فیلم را صدها برابر جذاب‌تر می‌کند.

خرید آلبوم موسیقی اثر ونجلیس از دیجی‌کالا

۶. همکاری هری گرگسون ویلیامز و جان پاول برای موسیقی انیمیشن «شرک» (Shrek)

موسیقی انیمیشن «شرک»

«فرار مرغی» تنها انیمیشن افسانه‌ای نیست که گرگسون ویلیامز و پاول در آن با یکدیگر همکاری داشته‌اند. آن‌ها همچنین روی «شرک»، اولین برنده‌ی اسکار بهترین انیمیشن بلند و البته همچنان یکی از بهترین‌ها، با هم کار کردند.

خود فیلم یک دستاورد خارق‌العاده و موسیقی آن نیز به همان اندازه قابل تحسین است. ویلیامز و پاول به طرز ماهرانه‌ای لحن و حس فیلم‌های افسانه‌ای را با ترکیب‌بندی‌های ظریف و آرام خود به تصویر می‌کشند، در حالی که آن را با ویژگی‌های بسیار ساده‌تر که به زیبایی، با ماهیت طنز شرک همراه است، متعادل می‌کنند.

۵. همکاری هانس زیمر و جیمز نیوتن هوارد برای موسیقی فیلم «شوالیه‌ی تاریکی» (The Dark Knight)

موسیقی فیلم «شوالیه‌ی تاریکی»

«شوالیه تاریکی» به کارگردانی کریستوفر نولان، دومین قسمت از سه‌گانه‌ی بسیار تحسین شده‌ی «بتمن» (Batman )، که اغلب به عنوان بهترین فیلم ابرقهرمانی ساخته شده مورد ستایش قرار می‌گیرد، یک مبارز شنل‌پوش را دنبال می‌کند که با بزرگ‌ترین تهدیدی که می‌توانست تصورش را بکند، روبرو می‌شود.

چنین فیلم تاریکی به موسیقی به همان اندازه تاریک و در عین حال هیجان‌انگیز نیاز دارد. خوشبختانه هانس زیمر و جیمز نیوتن هوارد این مسئولیت سنگین را پذیرفتند. موسیقی آن‌ها برای «شوالیه‌ی تاریکی» به طرز باورنکردنی نمادین و به شکل ماهرانه‌ای طراحی شده است. از موسیقی پس‌زمینه‌ی فریادهای جوکر تا تم ساده اما هیجان‌انگیز بتمن، هر شخصیت در این فیلم دارای یک موتیف بسیار متمایز است.

بیشتر بخوانید
۸ ساوندترک و موسیقی متن برتر فیلم‌ها؛ از «تاپ گان» تا «ارباب حلقه‌ها»

۴. همکاری هانس زیمر و جان پاول برای موسیقی انیمیشن «پاندای کنگ‌فوکار» (Kung fu Panda)

انیمیشن «پاندای کنگ‌فوکار»

این انیمیشن کمدی با موضوع «کونگ‌فو» یکی از موفق‌ترین محصولات دریم‌ورکس است، فیلمی دلچسب در مورد یک پاندا که به دنیایی بسیار بزرگ‌تر و پرمخاطره‌تر از آنچه که در توانش است پرتاب می‌شود.

پاول شاگرد زیمر، و «پاندای کونگ‌فوکار» سومین فیلمی بود که آن‌ها برای ساخت موسیقی آن با یکدیگر همکاری کردند. بلوغ روابط کاری آن‌ها در این اثر به خوبی می‌درخشد، زیرا آن‌ها توانستند موسیقی بسازند که عناصر بسیاری را از قطعات سنتی چینی وام گرفته و از آن‌ها برای برجسته ساختن لحظات روشن، تاریک، هیجان‌انگیز و احساسی فیلم استفاده کنند.

خرید آلبوم موسیقی برترین آثار جان ویلیامز از دیجی‌کالا

۳. همکاری انیو موریکونه و لیو کوتکه برای موسیقی فیلم «روزهای بهشت» (Days of Heaven)

فیلم «روزهای بهشت»

«روزهای بهشت» به کارگردانی ترنس مالیک مانند بسیاری از آثار او، یک اثر هنری به تمام معنا است. این فیلم تصویری جاودانه از آمریکا در آغاز قرن جدید و در مورد یک کارگر فولاد است که زنی را که دوست دارد متقاعد می‌کند تا به قصد کسب ثروت رئیسشان با او ازدواج کند.

این فیلم تنها یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ نیست؛ موسیقی جذابی هم دارد. در ابتدا، مالیک به سراغ گیتاریست ماهری به نام لیو کوتکه رفت تا ساخت کل موسیقی را به او بسپارد، اما لیو نپذیرفت. در عوض، کوتکه برای ساخت چند قطعه همکاری کرد در حالی که انیو موریکونه‌ی افسانه‌ای ساخت مابقی قطعات را بر عهده گرفت و اولین نامزدی اسکار خود را برای این فیلم به دست آورد.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم و انیمیشن برتر که نقش موسیقی کلاسیک در آن‌ها پررنگ است؛ از تام و جری تا فیلم هندی

۲. همکاری هانس زیمر و بنجامین والفیش برای موسیقی فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» (Blade Runner 2049)

فیلم «بلید رانر 2049»

دنباله‌هایی که اغلب برای فیلم «بلید رانر» ساخته می‌شوند، به اندازه‌ی نسخه‌ی ساخته‌ی دنیس ویلنوو خوب از آب درنمی‌آیند، جایی که یک بلید رانر جوان برای جستجوی ریک دکارد (قهرمان اصلی فیلم اول)، که دهه‌ها ناپدید شده است، مامور می‌شود.

ساخت موسیقی برای فیلم «بلید رانر» و پیروی از اثر بی‌عیب‌و‌نقص ونجلیس در نسخه‌ی کارگردانی ریدلی اسکات کار سختی بود، اما هانس زیمر و بنجامین والفیش از پس این چالش به خوبی برآمدند. موسیقی آن‌ها برای فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» رسا، آینده‌نگرانه و کاملا متناسب با حال و هوای فیلم است و احساساتی بیش از آنچه که بتوان در قالب کلمات بیان کرد را در بیننده برمی‌انگیزد.

۱. همکاری انیو و آندریا موریکونه برای موسیقی فیلم «سینما پارادیزو» (Cinema Paradiso)

فیلم «سینما پارادیزو»

معمولا به ندرت دیده می‌شود که پدر و پسری در یک فیلم با هم همکاری کنند، اما انیو موریکونه و پسرش آندریا در چند فیلم با هم کار کردند. با این حال، همکاری بزرگ و برجسته‌ی آن‌ها، «سینما پارادیزو» است.

انیو در تمام دوران حرفه‌ای خود حتی یک آهنگ بد نساخته و به نظر می‌رسد آندریا نبوغ هنری ذاتی خود را برای این فیلم به بالاترین حد رسانده است. موسیقی فیلم فوق‌العاده است، در کنار قهرمان داستان بزرگ می‌شود و به بلوغ می‌رسد، زیرا او معصومیت را پشت سر می‌گذارد، عاشق می‌شود، شهر کوچکش را ترک می‌کند و برای یک وداع عمیقا احساسی بازمی‌گردد.

خرید آلبوم موسیقی برگزیده آثار کیتارو از دیجی‌کالا

منبع: collider

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا