سینما

چرا «دزدان دریایی کارائیب ۶» با حضور مارگو رابی به جای اسپارو محبوب نخواهد شد؟

اگرچه «دزدان دریایی کارائیب ۶» با حضور مارگو رابی قرار است سبب راه اندازی مجدد فرنچایز «دزدان دریایی کارائیب» بدون حضور جک اسپاروی محبوب با بازی جانی دپ شود، اما بعید به نظر می‌رسد که این فیلم بتواند به موفقیت چندانی دست پیدا کند.

بنابراین آینده فرنچایز «دزدان دریایی کارائیب» در حال حاضر مبهم و تیره و تار است. در سال ۲۰۲۰، اعلام شد که ششمین فیلم «دزدان دریایی کارائیب» با بازی مارگو رابی و فیلم‌نامه کریستینا هادسون ساخته خواهد شد، اما در سال‌های اخیر هیچ‌گونه پیشرفتی در این پروژه صورت نگرفته است.

در این بین، این سوال پیش می‌آید که آیا جانی دپ، ستاره اصلی «دزدان دریایی کارائیب» به این فرنچایز بازخواهد گشت یا نه. در واقع این سوال همچنان به عنوان یک سوال بحث برانگیز باقی مانده است. طوماری که خواستار حضور اسپارو با بازی دپ در «دزدان دریایی کارائیب ۶» بود، اکنون بیش از هفت‌صد هزار بار امضا شده، اما تاکنون خبری مبنی بر بازگشت این بازیگر به سریال منتشر نشده است. در واقع عدم دعوت از او در یکی دیگر از فیلم‌های پرفروش بزرگ، نشان می‌دهد که او به «دزدان دریایی کارائیب» باز نخواهد گشت.

از طرفی «دزدان دریایی کارائیب ۶» می‌خواهد از فرنچایز سودآور «دزدان دریایی کارائیب» به نفع خود استفاده کند اما بنا به دلایلی این کار جواب نمی‌دهد. چرا که بنا به دلایل زیادی جک اسپارو با بازی جانی دپ غیرقابل جایگزینی است. از سوی دیگر، بقیه شخصیت‌های فرانچایز دزدان دریایی کارائیب، نیز بازیگران بزرگ گیشه به حساب نمی‌آیند. علاوه‌براین، روند ساخت «دزدان دریایی کارائیب ۶» توسط هالیوود چندان به درستی مدیریت نشده و حتی گفته می‌شود که این فیلم به یک حامی نجات‌بخش نیاز دارد.

کنار گذاشتن جانی دپ برای این دنباله از دزدان دریایی کارائیب بسیار گران تمام خواهد شد. اما دلیل این امر چیست؟

دزدان دریایی کارائیب

قرار است ستاره فیلم «دزدان دریایی کارائیب ۶» که در سال ۲۰۲۰ خبر تولید آن منتشر شد، مارگو رابی باشد و در واقع او قرار است جای جنی دپ را در دنیای دزدان دریایی بگیرد. اطلاعات زیادی در مورد این پروژه در دست نیست، اما همین که می‌دانیم قرار نیست دپ در این فیلم حضور داشته باشد نشان از فاجعه‌ای بزرگ دارد.

بیشتر بخوانید
آیا خشونت فیلم‌ها و سریال‌ها و بازی‌های ویدیویی بر زندگی واقعی تاثیر می‌گذارد؟

بزرگ‌ترین مشکل پروژه بازیگرانی نیستند که در آن حضور دارند بلکه گنج بی‌نظیری است که در پروژه حضور ندارد. نام جانی دپ در اعلامیه مربوط به راه‌اندازی ذکر نشده که با توجه به مشکلات خانوادگی و حقوقی این بازیگر، قابل درک نیز هست اما این یک مسئله بزرگ برای فرنچایز «دزدان دریایی کارائیب» خواهد بود. شاید بهتر است این‌طور بگوییم که بدون جک اسپارو با بازی جانی دپ، همان بهتر است که هیچ دنباله‌ای برای «دزدان دریایی کارائیب» ساخته نشود، زیرا تمام داستان این فرنچایز حول محور حضور همین بازیگر در جریان است و بدون حضور او، داستانی برای روایت باقی نخواهد ماند.

اگرچه هر راه‌اندازی مجدد مستلزم شروعی تازه است، اما واقعیت این است که دپ و عملکرد او در تار و پود سریال تنیده شده و به راحتی نمی‌توان این عنصر خاص را که به کل فرنچایز روحی فوق‌العاده سرگرم کننده دمیده بود از آن حذف نمود. در حقیقت حذف این بازیگر کلیدی بدان معنی است که این فیلم پیش از تولید، غزل خداحافظی را خوانده و مرگ خود را در گیشه امضا نموده است.

فیلم‌نامه دزدان دریایی کارائیب ۶ می‌تواند چالشی دیگر برای این استودیوی فیلم‌سازی باشد

دزدان دریایی کارائیب

کریستینا هادسون، فیلم‌نامه‌نویس «دزدان دریایی کارائیب ۶»، از نظر فنی، کارنامه درخشانی دارد و لذا دخالت‌های استودیو ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود. در واقع ممکن است بین کیفیت کار او و استقبالی که از آن می‌شود، یک شکاف نگران‌کننده وجود داشته باشد، چراکه برخی آثار محبوب‌ او نیز قبلا از نظر مالی شکست خورده‌اند و لذا ممکن است فیلم‌نامه‌های تحسین‌شده قبلی‌اش نیز مورد موشکافی قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم کمدی نوآر تماشایی قرن بیست و یکم

با این حال، فیلم «دزدان دریایی کارائیب ۶» با بازی مارگو رابی با مشکل بزرگ‌تری هم رو به رو است و آن این است که. دو فیلم‌نامه اخیر هادسون، یعنی «بامبلبی» محصول سال ۲۰۱۸ و «پرندگان شکاری» محصول سال ۲۰۲۰، هر دو تا حد زیادی مورد پسند منتقدان قرار گرفتند. با این حال، فیلم‌های ساخته شده از روی این فیلم‌نامه‌ها از نظر مالی ضعیف عمل نموده بودند. بنابراین، فیلم‌نامه هادسون احتمالا یا توسط استودیو تغییر پیدا خواهد کرد و یا فیلم، درست بر اساس فیلم‌نامه پیش خواهد رفت که ممکن است به یک شکست مالی دیگر ختم شود.

به علاوه می‌توان، بین فیلم‌های «بامبلبی» محصول سال ۲۰۱۸ و «پرندگان شکاری» و «دزدان دریایی کارائیب ۶» شباهت‌هایی را نیز یافت. چرا که آن‌ها هم فرنچایزهای پرطرفداری بودند که می‌خواستند یک نقش اول زن را در خود جای دهند، بنابراین پیروی از همین دستورالعمل ممکن است برای «دزدان دریایی کارائیب ۶» امیدوارکننده نباشد. با این که ساخت دزدان «دریایی کارائیب ۶» با حضور مارگو رابی تلاشی برای راه‌اندازی یک فرنچایز پرطرفدار است که نقش اصلی آن را یک زن بر عهده دارد، معلوم نیست که مخاطبان با این تغییرات چگونه برخورد خواهند کرد.

چرا مارگو رابی نمی‌تواند جایگزین جک اسپارو با بازی جانی دپ شود؟

دزدان دریایی کارائیب

در حالی که مارگو رابی به عنوان یکی از ستارگان بزرگ سینما در نظر گرفته می‌شود، حتی بازیگری به مهارت او نیز باید فکر جانشینی جک اسپارو را از ذهنش بیرون کند. چرا که جک اسپارو با بازی جانی دپ یک کاراکتر پرفروش و منحصربه‌فرد است و اگرچه رابی به خاطر ایفای نقش‌های مشابه به خوبی شناخته شده، اما نمی‌توان کارهای قبلی او را با جایگزینی در این نقش مقایسه نمود. بازی رابی در نقش کاراکتر هارلی کوین که یک فرصت طلب بد اخلاق اما کاریزماتیک بود تقریبا شبیه به جک اسپارو با بازی دپ به نظر می‌آمد.

بیشتر بخوانید
۱۰ قسمت برتر سریال «آینه‌ی سیاه» براساس امتیاز IMDb

اما استفاده از همان کاراکتر در «دزدان دریایی کارائیب ۶» می‌تواند بینندگان را به این فکر بیندازد که این بازیگر در حال تقلید شخصیت جک اسپارو است. در واقع مارگو رابی هر کاری هم که انجام دهد باز هم نمی‌تواند جای جانی دپ را بگیرد و قطعا این دنباله با حضور او به شکست منتهی خواهد شد.

چرا راه اندازی مجدد دزدان دریایی کارائیب به بازگرداندن شخصیت‌های قدیمی نیاز دارد؟

دزدان دریایی کارائیب

اگر بخواهیم حضور مارگو رابی را نادیده بگیریم باز هم «دزدان دریایی کارائیب ۶» دو راه دارد. یا باید جک اسپارو و همراهانش را بازگرداند یا آن‌ها را به کلی حذف کند که هیچ کدام از این دو کار طرفداران دزدان دریایی کارائیب را خوشحال نمی‌کند. اگر جک حتی در یک نقش کوچک هم حضور نداشته باشد، «دزدان دریایی کارائیب ۶» باید داستانی را که مدت‌ها این فرنچایز بر آن تکیه کرده بود از نو تغییر دهد. به علاوه، اگر جانی دپ حضور نداشته باشد، بینندگان چندان علاقه‌ای به بازگشت کاراکترهای قدیمی مانند دیوی جونز نخواهند داشت. چرا که فرنچایز نمی‌تواند بدون بازگرداندن جانی دپ از داستان‌های قدیمی‌اش بهره ببرد.

بدون شخصیت‌هایی مانند جونز، کاپیتان باربوسا و الیزابت سوان، «دزدان دریایی کارائیب ۶» نمی‌تواند هیچ‌گونه ارتباطی با فرنچایز اصلی داشته باشد و قطعا به فیلمی مجزا تبدیل خواهد شد. ما در فیلم مشابهی به نام «گشت و گزار در جنگل» شاهد وقوع این امر بودیم. چرا که این فیلم تلاش کرد تا حال و هوای «دزدان دریایی کارائیب» را بدون حضور بازیگران اصلی فرانچایز بازگرداند و علیرغم حضور بازیگران نام آشنا شکست خورد. این بدان معناست که «دزدان دریایی کارائیب ۶» قطعا به شخصیت‌های قدیمی فرنچایز نیاز دارد تا بتواند برگ برندهای برای موفقیت در دست داشته باشد، اما بدون حضور جک اسپارو، نمی‌تواند هیچ‌ یک از آن‌ها را بازگرداند.

بیشتر بخوانید
چرا موسیقی باخ جادویی است؟

چرا شخصیت‌های قدیمی نمی‌توانند سبب فروش بالای راه‌اندازی مجدد دزدان دریایی کارائیب شوند؟

دزدان دریایی کارائیب

اگر شخصیت‌های قدیمی بازگردند، مجموعه «دزدان دریایی کارائیب» بدون جک اسپارو چه داستانی را می‌خواهد روایت کند؟ او به خصوص در دو دنباله اخیر این فرنچایز، نقش فوق‌العاده کلیدی‌ای را بر عهده داشت و تمام داستان‌های فرنچایز در نهایت به جک ختم می‌شد. پس بازگشت شخصیت‌های قبلی بدون او چه سودی برای این فرنچایز خواهد داشت؟ این سری فیلم‌ها آن‌قدر به حضور جک متکی شده‌اند که هیچ یک از شخصیت‌های بعدی بدون او داستان جذابی برای گفتن ندارند.

این بدان معناست که بازگرداندن آن‌ها به فرنچایز یک کار احمقانه و تلاشی بیهوده است که هیچ سودی را در پی ندارد و لذا تمامی این مسایل سبب ایجاد این سوال می‌شود که آیا بدون حضور جک اسپارو اصلا نیاز است که «دزدان دریایی کارائیب ۶» ساخته شود؟ پاسخ نهایی این است که بدون حضور جانی دپ، داستان این فیلم، هر چه که باشد هیچ جذابیتی برای مخاطبان نخواهد داشت. حتی اگر کاراکتر جذابی مانند مارگو رابی به کار گرفته شود. زیرا او نمی‌تواند جز تقلید کورکورانه از کاراکتر دپ کار تازه‌ای انجام دهد. به همین ترتیب، بازگرداندن افرادی مانند کارینا از «دزدان دریایی کارائیب ۵» هم بعید به نظر می‌رسد برای کسی جالب باشد، مگر اینکه جک نیز بازگردد.

در واقع بازگشتن جک سبب می‌شود تا همه چیز مانند قطعات پازل در جای خودش قرار گیرد و نبود او نیز همه چیز را به هم می‌ریزد. در نهایت، اینکه آیا اصلا نیازی به ساخت «دزدان دریایی کارائیب ۶» وجود دارد یا نه، سوالی است که سازندگان فرنچایز «دزدان دریایی کارائیب» باید از خود بپرسند و به آن پاسخ دهند. در حقیقت ساخت این پروژه هنوز در هاله‌ای از ابهام نهفته است چرا که سرمایه‌گذاری بر روی چنین پروژه عظیمی نیازمند تفکر بیشتر است.

منبع: screenrant

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا