سریال ایرانیسینماسینمای ایران

بهترین فرش ماشینی ایرانی کدام است؟

برای اکثر ما ایرانی‌ها فرش‌ از مهم‌ترین المان‌های دکوراسیون است. تنوع طرح، رنگ و کیفیت فرش‌های ماشینی موجود در بازار آنقدر زیاد است که می‌تواند انتخاب بهترین فرش ماشینی را کمی دشوار سازد.

اولین نیاز برای انتخاب بهترین فرش ماشینی این است که بدانید قرار است این فرش را در کدام نقطه از منزل خود استفاده کنید. به عنوان مثال فرش ماشینی مناسب برای پذیرایی که اغلب ۱۲۰۰ شانه یا ۷۰۰ شانه هستند، برای اتاق خواب مناسب نخواهد بود. بهترین فرش برای اتاق‌خواب معمولاً فرش‌های فانتزی هستند. به همین ترتیب بهترین فرش‌ آشپزخانه هم ویژگی‌های متفاوتی خواهد داشت. برای آشپزخانه فرش‌هایی مناسبند که بتوان به آسانی آن‌ها را شست و رنگ و جنس آن‌ها به گونه‌ای باشد که دیرتر کثیف شوند.

در این مقاله شما را راهنمایی خواهیم کرد تا با شناخت مشخصات بهترین فرش‌ ماشینی، انتخاب درستی با توجه به نیاز خود داشته باشید. قبل از خرید فرش ماشینی لازم است با انواع موجود در بازار آشنا شوید. فرش‌های ماشینی را می‌توان از لحاظ جنس الیاف در چهار دسته‌ی عمده طبقه‌بندی کرد: فرش‌های ماشینی پشمی، فرش‌های ماشینی اکریلیک، فرش‌های ماشینی پلی‌استر و فرش‌های ماشینی پلی‌پروپیلن.

فرش ماشینی ساوین کد ۴۰۳۳ زمینه کرم

انواع فرش ماشینی از لحاظ جنس الیاف

به طور کلی هر فرشی از سه نوع تخ تشکیل می‌شود

۱- نخ پرز یا نخ خاب فرش

این نخ را که برای بافت گره‌های رنگ استفاده می‌شود به دور نخ پود به صورت گره و یا همان شکل U می‌پیچند. مهم‌ترین عامل در تعیین کیفیت و عمر فرش جنس نخ پرز است که چهارنوع است.

  • نخ اکریلیک صددرصد خالص
  • مخلوط نخ اکریلیک و پلی‌پروپیلن: که به صورت مخلوطی از الیاف اکریلیک و پلی‌پروپیلن ریسیده می‌شود.
  • نخ پلی‌پروپیلن صددرصد خالص (p.p یا بی.سی.اف (B.C.F))
  • پلی‌استر یا ابریشم مصنوعی

۲- نخ تار

کیفیت الیاف مصرفی و نوع ریس این نخ از عوامل تعیین کننده‌ی دوام و زیبایی فرش است. نخ تار در فرش‌های اکریلیک از مخلوط پنبه و پلی‌استر ریسیده می‌شود اما در قالی‌های پلی‌پروپیلن و BCF، نخ تار هم از جنس نخ پرز (یعنی نخ BCF) است تا قیمت تمام شده‌ی فرش پایین‌تر باشد.

۳- نخ پود

این نخ در تمام انواع فرش ۱۰۰ درصد از جنس پنبه است.

مقایسه فرش‌های اکریلیک با انواع دیگر فرش‌های ماشینی

نظرسنجی بهترین فرش ماشینی

فرش‌های اکریلیک نسبت به انواع دیگر فرش‌های ماشینی از طول عمر بیشتری برخوردارند. این فرش‌ها برای مدت طولانی حتی تا بیش از ۳۰۰ سال قابل استفاده هستند ولی فرش‌های BCF و پلی‌استر عمر کوتاهی دارند و در زمان بسیار کوتاه‌تری نرمی و لطافت‌شان را از دست خواهند داد.

بیشتر بخوانید
فیلم‌هایی با لوکیشن‌های وجدآور که انگیزه‌ی سفر می‌دهند

کوتاه شدن (آبرفتگی) یکی دیگر از المان‌ها برای بررسی کیفیت فرش است، به این معنی که به مرور زمان بر اساس مدت استفاده (پا خوردگی)، ابعاد فرش چقدر تغییر خواهد کرد. تغییر فرش‌های اکریلیک بسیار ناچیز است ولی در دیگر انواع فرش ماشینی، این موضوع به شکل ملموسی قابل مشاهده است. به طوری که بعد از مدتی کج یا کوتاه شدن قد یا پهنای فرش کاملا مشخص است.

بعد از شستشو و یا با در معرض نور قرار گرفتن در فرش‌های اکریلیک شاهد هیچ‌گونه تغییررنگی نخواهیم بود ولی در فرش‌های BCF، مخلوط و پلیاستر تغییر رنگ از عواملی است که باعث می‌شود جلوه و زیبایی فرش در زمان کوتاهی از بین برود.

فرش‌های اکریلیک مقاومت بالایی هم در برابر گرمای مستقیم دارند، تست گرما یکی از راه‌های تشخیص فرش اکلریلیک از انواع دیگر است. مثلا می‌توانید اتوی داغ را روی فرش بگذارید، اگر فرش اکریلیک باشد بدون تغییر باقی خواهد ماند ولی در الیاف BCF و پلی استر، فرش‌ها دچار سوختگی و فرورفتگی شده و فرش ازبین می‌رود.

فرش ماشینی فرش رادین طرح شاه عباسی آرامش 2 زمینه رنگ زمینه صدفی

۲,۱۷۹,۰۰۰

تومان

فرش ماشینی رادین اصفهان طرح نفیس شاه عباسی آرامش رنگ زمینه طوسی

۳,۱۳۸,۰۰۰

تومان

از لحاظ سایش هم فرش اکریلیک دچار تغییر نمی‌شود ولی BCF و پلی استر دچار خوردگی یا پوسدگی به مرور زمان می‌شوند.

اما از معایب فرش‌های اکریلیک می‌توان به این مورد اشاره کرد که ابدا دوست‌دار محیط زیست نیستند و در کوتاه مدت جذب طبیعت نمی‌شوند، ولی ‏BCF‏ و پلی استر به مرور پودر شده، در فضا پراکنده و در طبیعت جذب می‌گردند.

بهتر است اینجا به شایعه‌ی سمی بودن الیاف اکریلیک هم اشاره کنیم. در حال حاضر در شرکت درالون آلمان در سال ۱۷۰ تن الیاف اکریلیک تولید می‌شود که از انواع ظریف‌تر آن جهت مصرف پوشاک بچه‌گانه و مخصوصا لباس عروسک‌ها استفاده می‌شود. قطعا اگر این الیاف سمی بود سازمان بهداشت اجازه‌ نمی‌داد از این الیاف در وسایلی که کودکان با آن سروکار دارند استفاده شود. پرزدهی فرش‌های اکریلیک تنها ممکن است در هفته‌های اولیه ، موجب تشدید علایم افراد مبتلا به حساسیت شود.

ویژگی‌ها و کاربرد فرش‌های پلی‌استر و BCF

رنگ‌پذیری خوب از مزایای الیاف پلی‌پروپیلن (BCF) و پلی‌استر است. در نتیجه هزینه‌ی رنگ‌آمیزی آن‌ها کمتر از سایر الیاف و تنوع رنگ‌شان بیشتر است. به علاوه این الیاف نسبت به الیاف اکریلیک و پشم ارزان قیمت‌تر هم هستند.

عدم جذب رطوبت از دیگر مزایای فرش های BCF است. به همین دلیل اگر قصد استفاده از فرش در محیط‌های رطوبی را دارید اینتخاب این جنس فرش بسیار عاقلانه است. همچنین در صورت خیس شدن فرش پلی‌پروپیلن و پلی‌استر، در زمان کوتاهی خشک خواهند شد.

بیشتر بخوانید
۷ شخصیت محبوب انیمیشن‌های لونی‌‌تونز از بدترین تا بهترین

حالت پیوسته الیاف (BCF) و پلی‌استر دلیلی است که این جنس فرش برخلاف پشم و اکریلیک پرزدهی نداشته باشد.

اما معایب این نوع فرش‌ها، قابلیت جذب آلودگی‌ها و سختی شست‌وشو، بخصوص در آلودگی‌های پایه روغنی است.

به عنوان یک نتیجه‌گیری کلی استفاده از فرش‌های پلی‌پروپیلن و پلی‌استر در فضاهای باز، استخرها، اتاق کودک، آشپزخانه و سایر محل‌هایی که نخواهید برای کفپوش کردن آن زیاد هزینه‌ کنید مناسب است.

فرش ماشینی فرش سهند کد VF17.VA زمینه آبی

 فرش ماشینی دنیای فرش مدل ماهور کد 6

انواع فرش‌های ماشینی از لحاظ تراکم بافت

قیمت بهترین فرش ماشینی کاشان

تراکم فرش اصلاحی است که تعداد گره‌های رنگ بافته شده در فرش را نشان می‌دهد. هر فرش دارای دونوع تراکم عرضی (شانه) و طولی است. شانه فرش که عامل اصلی تعیین قیمت فرش به شمار می‌رود، عموما برحسب تعداد گره رنگ در هر متر حساب می‌شود. با بیشتر شدن شانه، نقش‌های فرش ظریف‌تر خواهد بود. برای فهمیدن شانه فرش هنگام خرید به پشت فرش نگاه کنید و تعداد گره‌های آن را بشمارید. برای مثال اگر فرش ۱۰۰۰ شانه معرفی می‌شود در هر متر از عرض فرش باید ۱۰۰۰ گره وجود داشته باشد (برای محاسبه ساده تر میتوان گفت در ۱۰ سانتی متر از فرش باید ۱۰۰ گره وجود داشته باشد). تراکم طولی هم تعریفی مشابه همان تراکم عرضی دارد با این تفاوت که در طول فرش و براساس تراکم پود محاسبه می‌شود. نهایتا هرچه تراکم فرش بالاتر باشد ارزش بیشتری پیدا می‌کند و قیمت آن بالاتر می‌رود.

فرش های ماشینی ۱۵۰۰ شانه ضخامت کمی دارند و برای مناطق کم رفت و آمد و خانه‌های لوکس و مجلل پیشنهاد می‌شوند. فرش‌های ۱۲۰۰ شانه نیز ارتفاع خاب کمی دارند و برای جاهایی که نشست و برخاست روی مبلمان انجام می‌گردد، توصیه می‌شوند. فرش‌های ۱۵۰۰ و ۱۲۰۰ شانه برای استفاده در اتاق‌های پذیرایی گزینه‌ی مناسبی هستند.

فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه ظرافت و تراکم بافت بالایی دارد ولی در مقایسه با فرش ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه خاب بیشتری هم دارد. از این رو، این فرش‌ها برای سالن پذیرایی و جاهایی که روی فرش می‌نشینند هم قابل استفاده است.

فرش های ۷۰۰ شانه قیمت پایین‌تری نسبت به گزینه‌های پیشین دارند برای استفاده در منازل پر رفت و آمد مناسب هستند. از فرش های ۷۰۰ شانه در اتاق خواب، نشیمن و پذیرایی می‌توان استفاده نمود.

فرش ماشینی ساوین طرح مهر کد FSM19 زمینه کرم

امروزه فرش‌های ماشینی با برندهای مختلف در بازار موجود می‌باشد. اما در حالت کلی فرش‌های درجه یک دارای ویژگی‌های خاصی هستند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

  • دارای نرمی و لطافت بالا
  • با طرح و نقوش زیبا و چشم نواز
  • ریزبافت بوده و دارای نقش و نگار واضح
  • با کمترین میزان پرزدهی
  • مقاوم در برابر پارگی، سوراخ شدگی و پوسیدگی
  • پاخور مناسب
  • دارای ثبات رنگ و علامت استاندارد
بیشتر بخوانید
۸ فیلم علمی-تخیلی سرخوشانه که حال شما را خوب می‌کنند

در زمان خرید فرش حتما به شناسنامه فرش دقت نمایید که دارای اطلاعات الیاف فرش و نیز علامت استاندارد باشد.

فرش ماشینی کدام شهر بهتر است؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که این سوال اساساً اشتباه است و اگر هم فرش ماشینی شهر خاصی را به شما پیشنهاد دادند خیلی به آن اعتماد نکنید؛ اما چرا؟!

این سؤال در واقع به جا مانده از فرش دستباف است و برای آن دسته از فرش درست است، چرا که فرش‌های دستباف شهرها و مناطق مختلف ایران دارای مشخصات متفاوتی از نوع گره گرفته تا طرح، نوع رنگرزی، جنس، ظرافت و دوام هستند. اما فرش ماشینی‌ای که مثلاً با دستگاه ۱۰۰۰ شانه در کاشان بافته می‌شود با فرش ماشینی که در مشهد یا آفریقا یا حتی کره ماه! بافته می‌شود هیچ فرقی ندارد، دلیل آن هم بسیار ساده است: در تولید فرش ماشینی همه‌ی کارها توسط ماشین و کامپیوتر انجام می‌شود.

قیمت بهترین فرش ماشینی

الیاف به‌کار رفته در فرش‌های ماشینی ایران اغلب از جنس اکریلیک است و ماشین‌آلات بافت فرش نیز در تمام ایران از دو شرکت خارجی خریداری می‌شود؛ بنابراین موقعیت جغرافیایی شرکت بافنده فرش تأثیری در خروجی آن ندارد. برندهای نامرغوب فرش معمولاً از الیاف و نخ‌های بی‌کیفیت استفاده می‌کنند که باز هم به شهر و محل جغرافیایی بافت ربطی ندارد. اما چرا فرش شهرهای مختلف معروف می‌شود؟

تا ده سال پیش خریداران به‌دنبال فرش مشهد در بازار بودند، چراکه هنوز صنعت فرش ماشینی کاشان چندان پیشرفت نکرده بود؛ اما در دهه گذشته با ورود ماشین‌آلات به‌روز و جدید به کاشان و توسعه‌نیافتن متوازن برندهای مشهدی، ظهور برندهای خوب و باکیفیت کاشانی و تبلیغات گسترده آن‌ها برای برنده‌شدن در بازار رقابتی، برند فرش‌های کاشان روی زبان‌ها افتاد.

اما باید بدانید که برای خرید فرش ماشینی آن‌چه تعیین کننده است، برند و شرکت بافنده‌ی آن است و اگر یک برند خوب فرش را انتخاب کرده‌اید، چه در کاشان یا مشهد، در آذربایجان یا کرمان، مازندران و یزد باشد قابل‌اعتماد است.

بهترین برند فرش ماشینی ایرانی چیست؟

در سال‌های اخیر صنعت فرش ماشینی در ایران رشد خیلی خوبی داشته است و به علت فضای رقابتی زیاد، کارخانجات بی‌کیفیت تعطیل شده و برندهای بزرگ جا برای فعالیت بیشتر پیدا کرده‌اند. در بافت فرش ماشینی، به خصوص فرش‌های اکریلیک ۷۰۰ شانه به بالا، تولیدکنندگان از نخ‌های با کیفیت بالا استفاده می‌کنند تا جوابگوی نیاز ماشین‌آلات مدرن باشند. از آنجا که استفاده از نخ اکریلیک بی‌کیفیت سبب افزایش پرزدهی در فرش می‌شود درنتیجه این مشکل فرش‌های ماشینی هم کم و بیش حل شده است.

بیشتر بخوانید
۱۰ تصویر واقع‌گرایانه از شخصیت‌های جامعه‌ستیز در فیلم‌های سینمایی

اما بهترین فرش ماشینی چه مارکی است؟ با توجه به وجود برندهای باکیفیت تولیدکننده فرش‌های ماشینی، انتخاب بهترین مارک فرش ماشینی ایرانی کار سختی است. پس سعی کنید از برندهایی خرید کنید که دارای نشان استاندارد باشد. از جمله ویژگی‌های بهترین برند فرش ماشینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای تنوع طرح و نقشه در بافت انواع فرش
  • فروش انواع فرش با قیمت مناسب
  • دارای خدمات پس از فروش و گارانتی
  • امکان تعویض و پس دادن فرش به دلیل نقص و ایراد

در ادامه تعدادی از بهترین برندها که جدیدترین و بهترین فرش ماشینی را به بازار عرضه می‌کنند را معرفی خواهیم کرد:

فرش خاطره کاشان

شرکت خاطره کاشان جزو برندهای تولیدکننده بهترین فرش ماشینی در ایران است که در حدود ده سال فعالیت مستمر دارند و در این مدت موفقیت‌های زیادی را کسب نموده‌اند.

فرش ماشینی خاطره کاشان مدل نقش برجسته زمینه طوسی

۴,۸۰۰,۰۰۰

تومان

فرش نگین مشهد

نگین مشهد تولیدکننده بهترین فرش ماشینی مشهد است. این شرکت در سال ۱۳۷۱ تاسیس شده و به دلیل کیفیت بالای تولیداتش پیشرفت‌های زیادی در کشور داشته است. تولیدات این شرکت همچنین دارای استاندارد ISO2001 است.

فرش نیاوران

فرش های کلاسیک برند فرش نیاوران بسیار مشهور بوده و افراد با توجه به سلیقه و سبک دکوراسیون‌شان گزینه‌های جذابی برای انتخاب دارند. این برند دارای ماشین‌های بافندگی زیادی جهت تولید فرش ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه است که همه کیفیت بالایی دارند.

فرش محتشم

فرش محتشم در سال ۱۳۷۵ تاسیس شده و جزو بهترین برندهای فرش ماشینی است. این برند از بهترین مواد اولیه و نیز از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های روز دنیا برای تولید فرش‌هایش استفاده می‌کند.

فرش ماشینی محتشم طرح چهل تکه کد 100501

۲,۴۸۰,۰۰۰

تومان

 فرش ماشینی محتشم طرح به آشپزخانه من خوش آمدید کد 100495 زمینه قهوه ای

۱,۶۷۵,۰۰۰

تومان

فرش ستاره کویر یزد

برند ستاره کویر یزد جزو بهترین برندهای تولیدکننده فرش ماشینی در ایران است که کلکسیونی جذاب دارد. این شرکت همیشه از حیث تنوع در بین تولیدکنندگان جایگاه ویژه داشته است.

فرش ماشینی ستاره کویر یزد کد 390 زمینه قهوه ای

۱,۳۰۰,۰۰۰

تومان

فرش ماشینی ستاره کویر یزد مدل زهره نوین کد 1110 زمینه کرم

۲,۳۹۹,۰۰۰

تومان

فرش ساوین

از اولین و برترین برندهای تولیدکننده فرش ماشینی می‌توان به فرش ساوین اشاره کرد. این شرکت صادراتی بوده و سالانه قسمت زیادی از تولیداتش را به خارج از کشور صادر می‌کند. یکی از دلایل محبوبیت این برند این است که تولیداتی با طرح‌های متنوع متناسب با سیلقه‌های متفاوت و امروزی تولید کرده و وارد بازار می‌کند.

فرش ماشینی ساوین طرح میداس زمینه طوسی

 فرش ماشینی ساوین کد 4025 زمینه طوسی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا