سینما

۷ فیلم ابرقهرمانی برتر مانند بتمن که برای مارول یا DC نیستند

تعداد اندکی از ابرقهرمانان می‌توانند همانند شوالیه تاریکی یا همان بتمن، به محبوبیت بی‌نظیری در بین مخاطبان دست پیدا کنند. داستان زندگی این کاراکتر از سال ۱۹۴۳ شروع شد. در واقع از این سال به بعد فیلم‌های زیادی بر اساس زندگینامه او ساخته شد و بلافاصله پس از آن، این فرنچایز به فرنچایز دور و درازی تبدیل شد که گویا هرگز به پایان نمی‌رسید.

چندی بعد آدام وست در سال ۱۹۶۶، به ایفای نقش این کاراکتر پرداخت و تیم برتون و جوئل شوماخر، سه‌گانه شوالیه تاریکی را به مخاطبین معرفی نمودند و اخیرا نیز شاهد هنرنمایی دی سی در زمینه تولید فیلمی در رابطه با بروس وین بوده‌ایم.

هم اکنون بزرگ‌ترین محافظ شهر گاتهام یعنی بروس وین به کارگردانی مت ریوز به پرده بزرگ سینما بازگشته است. هر چند که داستان این فیلم، اقتباسی واقعی‌تر از داستان شخصی بروس وین است که وضعیت روحی و روانی این کاراکتر را مورد کنکاش قرار می‌دهد. اما باید گفت که شخصیت بتمن و فیلم‌های سینمایی ساخته شده از روی این کاراکتر، الهام‌بخش فیلم‌ها و داستان‌های زیادی در ژانر ابرقهرمانی بوده‌اند و در حالی که دی سی و مارول، مطمئنا بیشتر مخاطبین را به سوی خود جلب نموده‌اند، اما فیلم‌های جذاب دیگری نیز در این رابطه ساخته شده‌اند که پرداختن به آن‌ها خالی از لطف نیست. این فیلم‌ها فیلم‌هایی هستند که از برنامه‌ریزی دقیق و بودجه بالای فیلم‌های مارول و دی سی بی‌بهره مانده‌اند اما به بررسی مضامین و ویژگی‌هایی از کاراکتر مورد نظر پرداخته‌اند که در آثار اصلی نادیده گرفته شده‌اند. بنابراین، پس از تماشای آخرین ماجراجویی بتمن، شاید بهتر باشد ۷ فیلم ابرقهرمانی دیگر را که بخشی از دی سی یا مارول نیستند و قهرمان اصلی داستان را از منظری متفاوت مورد بررسی قرار داده‌اند ارائه نماییم.

۱. سوپر (Super)

بتمن

  • کارگردان: جیمز گان
  • بازیگران: راین ویلسون، الیوت پیج، لیو تایلر و کوین بیکن
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۵ از ۱۰۰

«سوپر» دومین فیلمی است که جیمز گان، کارگردانی کرده، هر چند او در هر دو فیلم «نگهبانان کهکشان» و «جوخه انتحار» و «صلح‌طلب» که برگرفته از داستان‌های کمیک هستند نقش پررنگی داشت. قطعا طرفداران «صلح‌طلب»، «سوپر» را به‌ عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌هایید که باعث ساخت این سریال شده می‌شناسند زیرا شخصیت‌های اصلی داستان‌های آن‌ها شباهت زیادی به هم دارند.

در این فیلم، راین ویلسون در نقش فرانک داربو به ایفای نقش می‌پردازد، یک مرد معمولی که تصمیم می‌گیرد پس از ترک همسرش سارا (با بازی لیو تایلر) به ابرقهرمانی معروف به کریمسون بولت تبدیل شود. اگر فکر می‌کردید «جوخه انتحار» و «صلح‌طلب» فیلم‌های تلخی هستند، بهتر است بدانید که این فیلم نیز از وجود همان تم تلخ و تاریک بهره می‌برد. این فیلم به زیبایی داستان مردی عادی را روایت می‌کند که هیچ مهارت یا آرزویی ندارد، چه رسد به قدرت‌های ابرقهرمانی. با این حال تلاش می‌کند به مبارزه با جنایتکاران بپردازد اما تلخی دنیای واقعی را دست کم گرفته است. قطعا، فیلم «سوپر» از مشکلات زیادی رنج می‌برد، از جوک‌های خاصی که نتیجه عکس دادند تا داستان فرعی موجود در فیلم که کاملا بی‌ربط به نظر می‌رسد. اما این فیلم عنصری را در درون خود دارد که سبب می‌شود برای طرفداران فیلم‌های کمیک، جذاب به نظر برسد.

بیشتر بخوانید
رتبه‌بندی فیلم‌های هومن سیدی کارگردان «جنگ جهانی سوم»؛ از بدترین به بهترین

۲. برایت برن (Brightburn)

بتمن

  • کارگردان: دیوید یارووسکی
  • بازیگران: الیزابت بنکس، دیوید دنمان و جکسون ای. دان
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۹
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۷ از ۱۰۰

«برایت برن» یکی دیگر از فیلم‌های اقتباس شده از کمیک بوک‌ها است که در آن جیمز گان به عنوان تهیه کننده و نه کارگردان حضور داشته و با برادرش برایان گان و پسر عمویش مارک گان به عنوان نویسنده همکاری نموده است. این فیلم جزو زیر ژانر «چه می‌شد اگر سوپرمن شیطان بود» طبقه‌بندی می‌شود که در سال‌های اخیر به لطف فیلم‌هایی مانند «شکست ناپذیر» و «پسران» توانسته به موفقیت زیادی دست پیدا کند.

اما یکی از ویژگی‌هایی که سبب متفاوت شدن این فیلم می‌شود لحن ترسناک موجود در آن است که حول کاراکتر کلارک کنت که هنوز کودکی بیش نیست جریان دارد. داستان فیلم بسیار شبیه به فیلم اصلی سوپرمن است چراکه این فیلم نیز زوجی را در مزرعه‌ای نشان می‌دهد که به کودک فرا طبیعی‌ای برخورد می‌کنند که از آسمان سقوط کرده است. وقتی کودک بزرگ می‌شود، متوجه می‌شود که توانایی‌های باورنکردنی مانند پرواز کردن دارد، اما برخلاف داستان معروفی که همه ما آن را خوب بلدیم و دوستش داریم، صدایی را در ذهنش می‌شنود که به او می‌گوید کارهای وحشتناکی را انجام دهد.

اما این امر که شرور داستان ما کودکی بیش نیست، کار را دشوارتر کرده است. این فیلم ترسناک که به خوبی معلوم است پایان تراژیکی دارد به نحو منحصربه‌فردی با احساسات مخاطب بازی می‌کند و به این موضوع می‌پردازد که در ذهن این پسر کوچک چه افکاری جریان دارد.

۳. هنکاک (Hancock)

بتمن

  • کارگردان: پیتر برگ
  • بازیگران: ویل اسمیت، شارلیز ترون و جیسون بیتمن
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۱ از ۱۰۰
بیشتر بخوانید
چرا جوکر با بازی هیث لجر بهترین ابرشرور دنیای دی‌سی است؟

این فیلم نیز تقلیدی طنزآمیز از افسانه‌های سوپرمن است، اما به جای اینکه ابرقهرمان مورد نظر یک دیوانه قاتل باشد، فقط اندکی لاابالی و دست و پا چلفتی به نظر می‌رسد. «هنکاک» به روایت داستان یک مرد بی‌خانمان و الکلی می‌پردازد که دارای قدرت‌های فوق‌العاده‌ای است، قدرت‌هایی که به او امکان پرواز و توانمندی‌های مافوق بشری می‌دهند. همین قدرت‌ها سبب می‌شوند که او به مبارزه با جرم و جنایت بپردازد. در کل علی‌رغم اینکه او مردی دوست‌داشتنی است، اما دست و پا چلفتی بودن و بی‌اعتنایی‌اش، جان افراد زیادی را به خطر می‌اندازد. بنابراین، او مجبور می‌شود برای بهتر شدن ذهنیت مردم نسبت به خودش و رو به راه کردن سبک زندگی نه چندان مناسبش با یک روزنامه‌نگار همکاری کند.

موضوع مهمی مانند آسیب‌های جانبی ناشی از کارهای ابرقهرمانانه که در این فیلم مطرح شده سبب گردیده که «هنکاک» یک دهه از فیلم‌های ابرقهرمانی دیگری مانند «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» و «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» جلوتر باشد. حضور ویل اسمیت با آن چهره کاریزماتیک نیز به جذابیت فیلم افزوده چرا که او در نقش یک الکلی نیز می‌تواند صحنه‌های جذاب زیادی را خلق کند. شاید در پایان، داستان فیلم اندکی پیچیده به نظر برسد اما باز هم می‌توان گفت که این فیلم از بسیاری از فیلم‌های ابرقهرمانی دهه ۲۰۰۰ یعنی سال‌های پیش از شروع تجارت مارول و دی سی برتر است.

۴. تاریخچه (Chronicle)

بتمن

  • کارگردان: جاش ترانک
  • بازیگران: دن دهان، الکس راسل، اشلی بلدن
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۲
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰

«تاریخچه»، ترکیبی جسورانه از ابرقهرمانان و داستان‌های تخیلی است که توانست به عنوان یک فیلم تخیلی ابرقهرمانانه مورد تحسین قرار گیرد. این فیلم با ایجاد تحولی در داستان ابرقهرمانانه خود به نحوی که ابرقدرت‌ها در کانون توجه قرار گیرند و زندگی روزمره شخصیت‌ها در درجه دوم باشد توانست مخاطبین را به سوی خود جذب کند.

«تاریخچه» داستان سه دانش‌آموز دبیرستانی را روایت می‌کند که به یک شی مرموز برمی‌خورند و همین مواجهه سبب می‌شود که هر یک از آن‌ها توانایی خاصی را به دست آورند. همه چیز خیلی ساده و هیجان‌انگیز شروع می‌شود زیرا این سه نفر با به کارگیری توانایی‌های معجزه‌آسای خود سرگرم می‌شوند، اما با گذشت زمان به تدریج متوجه می‌شوند که واقعا چقدر قدرتمند هستند و مخاطب با این سوال مواجه می‌شود که آیا آن‌ها می‌خواهند از این قدرت‌ها در راه خیر استفاده کنند یا شر. کل این داستان هیجان‌انگیز از دوربین فیلم‌برداری شخصیت اصلی فیلم، اندرو روایت می‌شود.

فیلم‌های فوتیج معمولا ترس خاصی را در درون خود دارند، زیرا هدف اصلی این‌گونه فیلم‌ها ارائه یک تجربه واقعی و دلهره‌آور است، بنابراین این فیلم به تدریج از یک تجربه دوران بلوغ به یک فیلم تخیلی ترسناک تبدیل می‌شود. به‌ تدریج فیلم به ریشه‌های ترسناک فیلم‌های فوتیج نزدیک‌تر می‌گردد و نشان می‌دهد که برخی تصمیمات اتخاذ شده توسط این شخصیت‌ها منجر به عواقب غیرمنتظره و وحشتناکی می‌شود.

بیشتر بخوانید
۱۰ شخصیت باهوش دنیای انیمه که سلاحشان هوش‌شان است

۵. آسیب ناپذیر (Unbreakable)

بتمن

  • کارگردان: ام نایت شیامالان
  • بازیگران: بروس ویلیس، ساموئل ال جکسون
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰

وقتی بسیاری از مردم کلماتی نظیر فیلم‌های ابرقهرمانی را می‌شنوند اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد لباس‌های فانتزی، صحنه‌های اکشن جذاب و شوخی‌های آمیخته به طنز است. اما «آسیب ناپذیر» فیلمی است که هیچ کدام از این ویژگی‌ها را ندارد. این فیلم که دومین فیلم ساخته شده به کارگردانی ام نایت شیامالان است فیلمی درام است که به روایت داستان زندگی مردی به نام دیوید دان می‌پردازد که به نحوی معجزه‌آسا از یک تصادف مرگبار قطار جان سالم به درمی‌برد. دان نه تنها بسیار خوش‌شانس است بلکه حتی یک خراش کوچک هم برنمی‌دارد و همین امر سبب می‌شود که او توجه مالک یک فروشگاه کتاب‌های کمیک را به خود جلب کند.

واضح است که شیامالان، بیشتر به مطالعه شخصیت متهورانه دیوید دان علاقه‌مند بود تا اینکه فیلمی را ساخته و پرداخته کند که مملو از صحنه‌های جنگ و نزاع باشد و لذا زمان زیادی را صرف تشریح دو شخصیتی کرد که بروس ویلیس و ساموئل ال جکسون به ایفای نقششان می‌پردازند. بنابراین اگرچه ممکن است این فیلم زرق و برق فیلم‌های گران‌قیمت را نداشته باشد، اما همه چیز را به صورت دقیق تشریح نموده و کاملا به جزئیات اهمیت داده است. به‌ علاوه این فیلم، اولین فیلم از سه‌گانه‌ای بود که دنباله‌های آن تحت عنوان «شکافته» و «شیشه» سال‌ها بعد تولید شدند. درست است که فیلم اصلی، بهترین فیلم این سه‌گانه بود اما دو دنباله بعدی نیز جذابیت خود را داشتند.

۶. مرد تاریکی (Darkman)

بتمن

  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: لیام نیسون، فرانسیس مک دورمند
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰

تا به حال فکر کرده‌اید که اگر یک هیولا به یک ابرقهرمان تبدیل شود چه اتفاقی می‌افتد؟ خوب یونیورسال به این موضوع فکر کرده است و در سال ۱۹۹۰ داستانی را در همین خصوص تحت عنوان «مرد تاریکی» ارائه نمود. «مرد تاریکی» را می‌توان جانشینی برای «بتمن» تیم برتون و یا سه‌گانه «مرد عنکبوتی» سم ریمی دانست. لیام نیسون در این فیلم در نقش پیتون وست لیک به ایفای نقش می‌پردازد. دانشمندی برجسته که چیزی نمانده تا در فناوری پیوند پوست به پیشرفت باورنکردنی دست پیدا کند. با این حال، درست زمانی که دارد به هدفش می‌رسد، برخوردش با چند گانگستر باعث می‌شود به نحو وحشتناکی تغییر کند و حالا او می‌خواهد از این فناوری معیوب اما موثر به همراه سایر توانایی‌های علمی خود برای انتقام گرفتن از کسانی که مسبب این فاجعه شدند استفاده کند.

بیشتر بخوانید
۱۳ فیلم برتر ایرانی که از پلتفرم‌های آنلاین جهانی پخش می‌شوند

در حالی که ممکن است داستان فیلم احمقانه به نظر برسد اما از آنجایی که سم ریمی، این فیلم را کارگردانی نموده، می‌توان گفت که فیلم سرشار از صحنه‌ها و سکانس‌های جالب و جذاب است. این فیلم به حدی کامل و تمام و کمال به نظر می‌آید که شاید در نظر مخاطب شگفت‌انگیز جلوه کند. در نهایت می‌توان «مرد تاریکی» را بسان جواهر پنهانی در زمره فیلم‌های ابرقهرمانی‌ای دانست که شایسته توجه بیشتری هستند.

۷. درد (Dredd)

بتمن

  • کارگردان: پیت تراویس
  • بازیگران: کارل اربن، اولیویا ترلبی و لینا هیدی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۲
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹ از ۱۰۰

شاید عجیب باشد اما این فیلم تنها فیلم موجود در این لیست است که بر اساس یک کتاب کمیک ساخته شده است. همچنین این فیلم تنها فیلمی است که می‌توان آن را به عنوان اقتباسی از فیلم اصلی در نظر گرفت و یکی از معدود بازسازی‌هایی است که مخاطبین و منتقدان، آن را به نسخه اصلی ترجیح می‌دهند.

قضات مخوف‌ترین پرسنل مجری قانون در تمام مگاسیتی هستند که نه تنها به عنوان قاضی جنایتکاران وارد عمل می‌شوند، بلکه به عنوان هیئت منصفه نیز در نظر گرفته می‌شوند و بدون دادگاهی حکم را صادر می‌کنند. اما پس از اینکه یکی از این قاضی‌ها به نام درد، همراه با شریک جدیدش اندرسون، به دام یک سلطان مواد مخدر بی‌رحم، می‌افتند باید برای بقای خود تلاش کنند.

زمانی که مغز و فناوری بتمن را با خونسردی بی‌رحمانه «مجازات گر» ترکیب کنید، به فیلم «درد» خواهید رسید. این فیلم را می‌توان نگاهی اجمالی به دنیایی دانست که در آن کورسوی امیدی وجود ندارد، جایی که در آن نه قانونی وجود دارد و نه نظمی و معلوم نیست که چه چیزی این دنیای رو به فنا را کنار هم نگاه داشته است. با این حال، می‌توان دریافت که «درد» در اعماق خود درست مانند بقیه فیلم‌های این فهرست، نگاهی واقع‌بینانه به جوانب مثبت و منفی دنیای مدرن و معاصر دارد.

منبع: collider

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا