سینما

۷ آدمکش دوست‌داشتنی فیلم‌ها و سریال‌ها؛ از لئون تا آریا استارک

آیا می‌توان یک آدمکش بی‌رحم را دوست داشت؟ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی ثابت کردند که می‌شود. مثلا درباره‌ی «بری» (Barry) کمدی تماشایی HBO که فصل چهارمش هم به زودی منتشر می‌شود، با آدمکش دوست‌داشتنی روبه‌رو می‌شویم که در تیراندازی تبحر ویژه‌ای دارد و می‌تواند هم زمان چند نفر را به دیار باقی بفرستند اما در بعد دیگری از شخصیتش بازیگر آماتور خجالتی و آرامی است که عاشق یکی از هم‌کلاسی‌هایش می‌شود و برای این که توجه او را به خودش جلب کند به انسان بهتری تبدیل می‌شود. با این اوصاف بر خلاف تصویر کلیشه‌ای از قاتل‌های قراردادی خونسرد، بری به فهرست آدمکش‌های متبحری اضافه می‌شود که کاملا قابل ارتباط و حتی در مواقعی دوست‌داشتنی هستند.

انسانیت و آسیب‌پذیری همان چیزی است که باعث می‌شود بتوانیم مزدوری که در یک جامعه‌ی متمدن به خاطر پول آدم می‌کشد را درک و در بسیاری از لحظات با او همذات پنداری کنیم. این قاتلان خیالی در کاری که انجام می‌دهند حرفه‌ای هستند، با این حال همگی از یک ظرفیت اولیه برای عشق و همدلی مشترک برخوردارند که یا باعث می‌شود از حرفه‌ی خون‌بارشان فاصله بگیرند یا به تنها انگیزه‌ی آن‌ها برای قتل اشرار تبدیل می‌شود و این دقیقا همان چیزی است که آن‌ها را به یک آدمکش دوست‌داشتنی تبدیل می‌کند.

۷- لئون از فیلم «لئون: حرفه‌ای» (Leon: The Professional)

لئون: حرفه‌ای

  • سال انتشار: ۱۹۹۴
  • کارگردان: لوک بسون
  • بازیگران: ژان رنو، ناتالی پورتمن، گری اولدمن، دنی آیلو
  • امتیاز IMDb فیلم: ۸.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۷۴ از ۱۰۰

ژان رنو در کنار ناتالی پورتمن جوان ایفاگر نقش آدمکش حرفه‌ای به نام لئون است که در کنار حرفه‌ی خون‌بارش عاشق رسیدگی به گل و گیاهان است و به نوشیدن شیر علاقه‌ی ویژه‌ای دارد. او یک سرباز تنها و یک قاتل ایتالیایی است که برای رئیس یک مافیای ایتالیایی- آمریکایی به نام تونی (دنی آیلو) کار می‌کند. وقتی همه‌ی خانواده‌ی ماتیلدای ۱۲ ساله (ناتالی پورتمن) توسط نورمن استنسفیلد (گری اولدمن) مامور فاسد مبارزه با مواد مخدر کشته می‌شوند، او مجبور است برای محافظت از جانش به خانه‌ی همسایه‌اش لئون پناه ببرد و در نهایت تصمیم می‌گیرد برای گرفتن انتقام، فنون آدمکشی را از این ایتالیایی مرموز و عجیب یاد بگیرد.

بیشتر بخوانید
بهترین بازیگران زن هالیوود؛ ۳۰ ستاره‌ی بزرگ از دوران طلایی تا امروز

اگرچه لئون ابتدا ماتیلدا را با اکراه می‌پذیرد اما کم‌کم به او علاقه‌مند می‌شود و برای نخستین بار پس از مرگ دل‌خراش معشوقه‌اش، به یک نفر احساس تعلق پیدا می‌کند؛ بنابراین پس از گرفتار شدن ماتیلدا، انتقام خانواده‌ی او را می‌گیرد و در نهایت برای محافظت از او جانش را فدا می‌کند تا ماتیلدا بتواند به دوران خوش کودکی بازگردد. همه‌ی این موارد لئون را به یک آدمکش دوست‌داشتنی در تاریخ سینما تبدیل می‌کند.

تابلو شاسی مدل لئون حرفه ای کد S110010

۶- مارتین بلنک از فیلم «گراس پوینت بلنک» (Grosse Pointe Blank)

گراس پوینت بلنک

  • سال انتشار: ۱۹۹۷
  • کارگردان: جرج آرمیتاژ
  • بازیگران: جان کیوسک، مینی درایور، آلن آرکین، دن اکروید، جون کیوسک، جرمی پیون
  • امتیاز IMDb فیلم: ۷.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۲ از ۱۰۰

در این کمدی سیاه دهه‌ی ۹۰ میلادی با قاتل قراردادی مستقلی به نام مارتین بلنک (جان کیوسک) روبه‌رو می‌شویم که تازگی به حرفه‌ی خون‌بارش شک کرده و از بیداری ناگهانی وجدانش رنج می‌برد. بنا بر توصیه‌ی منشی خردمند و روان‌پزشکش تصمیم می‌گیرد کار تازه‌ای را در گراس پوینت ایالت میشیگان بپذیرد که از قضا جشن ده سالگی دبیرستانش هم در  همان منطقه برگزار می‌شود.

مارتین که پس از سال‌ها دوباره دوستان قدیمی و معشوقه‌ی سابقش دبی (مینی درایور) را پیدا کرده، همه‌ی چیزهایی که روزگار طولانی در زندگی‌اش گم شده بود را کشف می‌کند. در همین گیرودار متوجه می‌شود در حقیقت هدفش پدرِ دبی است اما او عاشق خود دبی و زندگی است که می‌تواند با او داشته باشد؛ بنابراین در نهایت تصمیم می‌گیرد مقابل سایر آدمکش‌ها بایستد و زندگی دختری که دوستش دارد را نجات دهد.

۵- عروس از فیلم «بیل را بکش» (Kill Bill)

بیل را بکش

  • سال انتشار: ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: اوما تورمن، دیوید کارادین، ویویکا ای فاکس، لوسی لیو، مایکل مدسن
  • امتیاز IMDb فیلم: ۸.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۵ از ۱۰۰
بیشتر بخوانید
۶ فیلم که از روان‌شناسی رنگ‌ به بهترین شکل استفاده کردند

شخصیت بئاتریس کیدو با نام مستعار عروس در دو فیلم «بیل را بکش» کوئنتین تارانتینو توسط اوما تورمن به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن به تصویر کشیده شد. این آدمکش دوست‌داشتنی سفر مرگبار و حماسی را برای انتقام از کارفرمای سابقش بیل آغاز می‌کند که در شب عروسی‌اش جان همسر و فرزند متولد نشده‌اش را گرفت.

عروس برای رسیدن به بیل باید افراد جوخه‌ی ترور را پشت سر بگذارد و طبیعتا در هر مرحله مرتکب قتل‌های خون‌باری می‌شود که شاخصه‌ی اصلی فیلم‌های تارانتینو است. تورمن در نقش عروس استعدادش در نقش یک قاتل خونسرد را به نمایش می‌گذارد اما انگیزه‌ی او کاملا قابل لمس است و شما در هر مرحله آرزو می‌کنید بتواند پیروز شود و در نهایت به بیل برسد که تمام زندگی‌اش را با خاک یکسان کرده.

کتاب کوئنتین تارانتینو همه ی آنچه که باید بدانیم اثر دیل شرمن نشر واحه

۴- مایک ارمنتراوت از سریال «بریکینگ بد» (Breaking Bad)

بریکینگ بد

  • سال انتشار: ۲۰۰۸- ۲۰۱۳
  • سازنده: وینس گیلیگان
  • بازیگران: برایان کرانستون، آرون پال، دین نوریس، بتسی براندت
  • امتیاز IMDb فیلم: ۹.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۹۶ از ۱۰۰

سریال محبوب و ماندگار «بریکینگ بد» مخاطبان را با شخصیتی به نام مایک ارمنتراوت (جانان بنکس) آشنا کرد که در «بهتره با سائول تماس بگیری» (Better Call Saul) پیش‌درآمد این مجموعه، نقش محوری‌تری داشت. بدون شک مایک معمای تمام عیاری است که باعث می‌شود درست و غلط مطلق را زیر سوال ببرید. او از یک سو حاضر می‌شود به خاطر پول به عنوان آدمکش قراردادی برای گاس فرینگ و جیمز مک گیل کار کند. از سوی دیگر تنها دلیلش برای انجام این کارهای خون‌بار و کثیف تامین زندگی نوه‌اش کیلی است. پسر مایک و پدر کیلی هنگام انجام وظیفه توسط پلیس‌های فاسد به شکل بی‌رحمانه‌ای کشته شده است. مایک کاملا حرفه‌ای و بی‌نقص است اما از انجام وظیفه‌ی بی‌رحمانه‌اش لذتی نمی‌برد و تنها و تنها برای آینده و خوشبختی کیلی دست به هر کاری می‌زند.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم و انیمیشن روحیه‌بخش انگیزشی برای اینکه سال نو را بهتر آغاز کنید

۳- آریا استارک از سریال «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones)

بازی تاج و تخت

  • سال انتشار: ۲۰۱۱- ۲۰۱۹
  • سازنده: دیوید بنیاف، دی. بی. وایس
  • بازیگران: میسی ویلیامز، امیلیا کلارک، کیت هرینگتون، لینا هیدی، سوفی ترنر، نیکلای کاستر والدو، پیتر دینکلیج
  • امتیاز IMDb فیلم: ۹.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۸ از ۱۰۰

« جافری، سرسی، والدر فری، مرین ترانت، تایوین لنیستر، ملیساندر، بریک دونداریون، ثوروس از مایر، ایلین پین، کوه» افراد حاضر در فهرست مرگ آریا استارک (میسی ویلیامز) هستند. همه‌ی آن‌ها روزگاری در وستروس به آریا و خانواده‌اش ظلم کردند و حالا مستحق مرگ هستند تا شاید قلب شکسته‌ی آریا کمی آرام بگیرد.

آریا در فصل اول «بازی تاج و تخت» دختر بچه‌ی جسور و دوست‌داشتنی تصویر می‌شود که پس از مرگ وحشیانه‌ی پدرش ند استارک (شان بین) از وینترفل فرار می‌کند و تصمیم می‌گیرد مسیر کاملا متفاوتی را با سایر زنان خاندانش بر عهده بگیرد و عدالت را با برق شمشیرش اجرا کند. او در طول سریال با پشتکار مثال‌زدنی تمرین و در سراسر وستروس سفر می‌کند تا هر کسی که در فهرست مرگش حضور دارد را به سزای اعمال پلیدش برساند.

ما در طول سفر انتقام‌جویانه‌ی آریا برایش آرزوی موفقیت می‌کنیم؛ زیرا پس از مواجهه با تلفات ویران گر خانواده‌اش و دردی که در کودکی متحمل شده، می‌توانیم به او حق بدهیم. با این اوصاف آریا یک آدمکش دوست‌داشتنی در دنیای «بازی تاج و تخت» است که تمام اقدامات خون‌بارش به نوعی توجیه عقلانی دارند.

کتاب نغمه آتش و یخ (بازی تاج و تخت 1) اثر جرج آر. آر. مارتین نشر ویدا جلد 1

۱۸۹,۰۰۰

۱۷۶,۰۰۰

تومان

گردنبند مردانه بازی تاج و تخت تارگرین مدل j-10978

۲- جان ویک از فرنچایز «جان ویک» (John Wick)

جان ویک

  • سال انتشار: ۲۰۱۴- ۲۰۲۳
  • کارگردان: چاد استاهلسکی
  • بازیگران: کیانو ریوز، مایکل نیکویست، آلفی آلن، آدریان پالیکی، بریجیت مویناهان
  • امتیاز IMDb فیلم: ۷.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۶ از ۱۰۰

«اون فقط یک توله سگ نبود» یکی از دیالوگ‌های نمادین جان ویک با بازی کیانو ریوز است که انگیزه‌های اصلی او را شکل می‌دهد. جان ویک در حقیقت مزدور سابقی است که چند سالی است که سرگرم زندگی عادی‌اش است اما وقتی سگ محبوبش دیزی (هدیه‌ی همسر تازه درگذشته‌اش هلن) توسط یوسف تاراسوف (الفی آلن) کشته می‌شود، آستین‌هایش را بالا می‌زند و برای انتقام به شغل سابقش بازمی‌گردد. یوسف پسر یک گانگستر روسی به نام ایگو (مایکل نیکویست) و کارفرمای سابق جان ویک است.

بیشتر بخوانید
۱۱ سیاره‌ی فیلم‌های علمی-تخیلی که زندگی در آن‌ها از کره‌ی زمین بهتر است

جان ویک در شهر نیویورک میان سایر همکاران آدمکشش بسیار مورد احترام است؛ اول به دلیل مهارت بالا و دوم هم به خاطر رفتار آرام و دوستانه‌اش. با این حال وقتی آخرین نقطه‌ی اتصال او با همسر مرحومش قطع می‌شود، هیچ چیز جلودارش نیست و تا شهر را به خاک و خون نکشد دست برنمی‌دارد.

۱- بری برکمن از سریال «بری» (Barry)

بری

  • سال انتشار: ۲۰۱۸- ۲۰۲۳
  • سازنده: بیل هیدر، الک برگ
  • بازیگران: بیل هیدر، استیون روت، سارا گلدبرگ، گلن فلشلر، آنتونی کاریگان
  • امتیاز IMDb فیلم: ۸.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۹۹ از ۱۰۰

بری برکمن با نام هنری بری بلاک (بیل هیدر) شخصیت اصلی کمدی سیاه «بری» به عنوان یکی از محبوب‌ترین سریال‌های HBO است. او یک تفنگ‌دار دریایی سابق است و روزگار به قاتل قراردادی تبدیلش کرده که از حرفه‌ی خون‌بارش عذاب می‌کشد. بری به صورت اتفاقی برای به سرانجام رساندن یک پروژه از لس‌آنجلس و کلاس بازیگری جین کوسینو سر درمی‌آورد اما ناگهان متوجه می‌شود بازیگری همان کاری بوده که در سراسر زندگی دوستش داشته. این علاقه در کنار عشق بی‌حدوحصر به یکی از همکلاسی‌هایش باعث می‌شود از حرفه‌ی آدمکشی فاصله بگیرد و به زندگی سالم و به دور از خون‌ریزی روی آورد.

فارغ از این که گذشته دست از سرش برنمی‌دارد و گاهی مجبور می‌شود اصولش را زیر پا بگذارد و دوباره دستانش را سرخ کند. عشق بی‌حدوحصر بری به بازیگری و تلاش‌های خالصانه‌اش برای گذر از گذشته‌ی ننگینش از او یک آدمکش دوست‌داشتنی می‌سازد که به شدت انسانی و قابل درک است.

منبع: collider

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا