انیمیشنسینما

۲۰ حقیقت درباره‌ی انیمیشن «یخ‌زده» که شاید ندانید

اگر می‌خواهید آدم‌برفی بسازید، شاید ما نتوانیم به‌تان کمکی بکنیم. ولی می‌توانیم در عوض اطلاعاتی درباره‌ی بلاک‌باستر عظیم دیزنی، انیمیشن «یخ‌زده»، یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های دیزنی در چند سال اخیر که در واقع انقلابی دوباره در دیزنی به پا کرد، در اختیارتان بگذاریم؛ حقایقی جالب که شاید پیش از این نمی‌دانستید، شاید هم بعضی‌هاتان بعضی‌هایش را می‌دانستید. اگر چنین است که می‌توانید «رهایش کنید» (اشاره به ترانه‌ی «رها کن» یا همان «Let it Go» دارد). اگر نه که این مطلب را بخوانید شاید این اطلاعات برایتان یا فرزند عاشق «یخ‌زده»تان جالب باشد.

۱. انیمیشن «یخ‌زده» بر اساس یک افسانه‌ی پریان کلاسیک ساخته شده است

انیمیشن «یخ‌زده»

هانس کریستین اندرسون طی سال‌ها تأثیر زیادی روی فرهنگ عامه داشته است. از داستان‌های او می‌توان به «پری دریایی کوچک»، «جوجه اردک زشت» و «لباس جدید امپراتور» اشاره کرد. جز این‌ها، داستان «ملکه‌ی برفی» هم هست که قصه‌ی انیمیشن «یخ‌زده» در واقع بر اساس آن شکل گرفته است.

۲. دیزنی نخستین بار سال‌ها پیش قصد داشت اقتباسی از «ملکه‌ی برفی» بسازد

ایده‌‌ی اقتباس از «ملکه‌ی برفی» به سال‌ها پیش زمانی که خود والت دیزنی هنوز در استودیو حضور داشت برمی‌گردد. در واقع، این او بود که سال‌ها پیش، یعنی سال ۱۹۳۷، ایده‌ی ساختن فیلمی درباره‌ی اندرسون را داشت. قرار بود نسخه‌های انیمشنی از بعضی داستان‌های او از جمله «ملکه‌ی برفی» ساخته شود. اما پروژه کنار گذاشته شد، چرا که دیزنی مشغول پروپاگاندا در جریان جنگ جهانی دوم بود.

۳. یک‌بار دیگر هم تلاش برای ساخت قصه‌ی «ملکه‌ی برفی» به تعویق انداخته شد

قصه‌ی «ملکه‌‌ی برفی» یک بار دیگر قرار بود اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ ساخته شود. اما این بار هم پروژه به سال ۲۰۰۲ موکول شد. اواخر دهه‌ی ۲۰۰۰ هم دیزنی یک بار دیگر به فکر استارت زدن این پروژه افتاد که گویا قرار نبود هرگز اتفاق بیفتد. چون همان موقع هم نشد. بعد «گیسو کمند» را سال ۲۰۱۰ روانه‌ی بازار کردند که موفق بود و بعد از آن تصمیم گرفتند دیگر «یخ‌زده» را واقعاً بسازند.

۴. یک شخصیت انیمیشن «یخ‌زده» در فرایند نگارش فیلمنانه چندین بار عوض شد

اولاف در انیمیشن «یخ‌زده»

راه طولانی‌ای که انیمیشن «یخ‌زده» برای رفتن روی پرده‌ی سینما طی کرد، بی‌خود نبود. بدیهی است که در این مسیر طولانی فیلمنامه دچار تغییرات زیادی شد. درست است که جنیفر لی را به عنوان فیلمنامه‌نویس این انیمیشن می‌شناسند، اما در واقع او سناریو را با کریس باک و شین موریس نوشته است. یکی از تغییرات مهمی که در فرایند طولانی‌مدت نگارش فیلمنامه‌ی «یخ‌زده» اتفاق افتد، درباره‌ی شخصیت اولاف بود که از یار کمی شرور السا تبدیل به یار بامزه‌ی آنا (کمیک ریلیف) شد.

بیشتر بخوانید
۵۰ فیلم برتر درباره‌ی دانشجویان کالج

۵. کریستن بل گویا از ابتدا قرار بود یک روز در یکی از فیلم‌های دیزنی حضور داشته باشد

کریستن بل که به جای آنا در انیمیشن «یخ‌زده» حرف می‌زند، درباره‌ی حضور در این فیلم گفته است که همیشه از وقتی بچه بوده دوست داشته که در یکی از فیلم‌های انیمیشنی دیزنی باشد. در واقع، یکی از دلایل انتخاب شدن برای این فیلم، ضبط بعضی از ترانه‌های دیزنی بود که وقتی جوان‌تر بود خوانده بود. یکی از این ترانه‌ها «بخشی از دنیای شما» از انیمیشن «پری دریایی کوچک» بود؛ همان ترانه‌ی معروفی که آریل در آرزوی پیوستن به آدمیان روی خشکی می‌خواند.

۶. بیولوژی باعث شد کریستن بل بعضی از دیالوگ‌هایش را دوباره ضبط کند

همان‌طور که همه می‌دانیم ساخت فیلم‌های انیمیشنی ممکن است زمان زیادی ببرد و کریستن بل، وقتی نخستین جلسات ضبط را پشت سر گذاشت، باردار بود. به همین خاطر، بارداری باعث شده بود صدایش کلفت‌تر شود. همین شد که بل مجبور شد دوباره بعضی دیالوگ‌هایش را ضبط کند، در نهایت چنین شد که دیالوگ‌هایش را به گفته‌ی خودش تقریباً بیست بار ضبط کرد.

۷. «یخ‌زده» در واقع شانس دوم آیدینا منزل برای حضور در کار دیزنی بود

منزل بدون شک می‌توانست از پس خوانندگی نقش السا برآید. در این شکی نیست؛ چرا که هرچه باشد او یکی از اسطوره‌های نمایش برادوی است. با این حال، این چیزی را ضمانت نمی‌کرد، چرا که منزل یک‌بار پیش از این برای حضور در «گیسو کمند» تست داده و رد شده بود. گویا انیمیشن «یخ‌زده» شانس دومش بود.

۸. سازندگان انیمیشن «یخ‌زده» از منطقه‌‌ی اسکاندیناوی برای طراحی صحنه الهام گرفتند

منطقه اسکاندیناوی منبع الهام طراحی صحنه «یخزده»

تیم سازنده‌ی انیمیشن «یخ‌زده» برای خلق جهان این فیلم تلاش و تحقیقات زیادی انجام دادند. هم کتاب‌های زیادی را درباره‌ی منطقه‌ی اسکاندیناوی مطالعه کردند و هم یک سفر به شهر با تم دانمارکی سولوانگ در کالیفرنیا رفتند. در نهایت، برای طراحی فضا و صحنه‌ی فیلم از مناظر نروژ الهام گرفتند. در واقع، چند آرتیست انیمیشن‌کار به نروژ سفر کردند تا از نزدیک با جغرافیای آن منطقه آشنا شوند.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم جذاب که با دیدن‌شان می‌توانید لحظاتی ذهن‌تان را آزاد کنید

۹. نروژ تنها جایی نبود که تیم سازنده‌ی انیمیشن «یخ‌زده» به آن سفر کردند

به جز نروژ، چند مسئول انیمیشن و جلوه‌های ویژه به جکسون هول ایالت وایومینگ امریکا هم سفر کردند تا خودشان از نزدیک پیاده‌ رفتن، دویدن و همین‌طور سقوط کردن در عمق برف را تجربه کنند. بعد از آن، چند نفر دیگر به یکی از هتل‌های یخی در کبک کانادا رفتند تا ببینند نور چگونه روی سطوح آن مکان بازتاب دارد.

۱۰. تیم سازنده به لحاظ زمانی به مشکل برخوردند

بعد از تمام زمانی که صرف شد تا دیزنی به نقطه‌ی شروع ساخت انیمیشن «یخ‌زده» برسد، باز هم زمان زیادی صرف نگارش فیلمنامه شد. در واقع، لی محبور بود خیلی سریع فیلمنامه‌اش را آماده کند، در حالی که تیم سازنده‌ی انیمیشن فقط دوازده ماه برای به پایان رساندن فیلم فرصت داشت و فیلمنامه هنوز آماده نشده بود. برای ساخت یک انیمیشن بلند، آن هم به بزرگی «یخ‌زده»، دوازده ماه زمان زیادی نیست.

۱۱. برای جلوه‌های صوتی انیمیشن «یخ‌زده» سی کیلو برف استفاده شد

همه می‌دانند که در لس‌آنجلس هوا زیاد سرد نمی‌شود. اما برای جلوه‌های صوتی «یخ‌زده»، تیم سازنده به مقداری برف نیاز داشتند. طبعاً در لس‌آنجلس که چنین چیزی یافت نمی‌شد. بنابراین چه کردند؟ نزدیک سی کیلو برف و یخ را هر روز می‌آورند تا مسئولان صداگذاری تمام صداهای برف و یخ «یخ‌زده» را ضبط کنند.

۱۲. «یخ‌زده» در گیشه بسیار موفق ظاهر شد

یخزده

گویا تمام موانعی که بر سر راه ساخت انیمیشن «یخ‌زده» وجود داشت، ارزش‌اش را داشت؛ چرا که «یخ‌زده» تبدیل به پدیده‌ای واقعی شد. در امریکای شمالی بیش از چهارصد میلیون و در سرتاسر جهان ۱/۲۸ میلیارد دلار فروش داشت. و بدین ترتیب، تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۳ شد.

۱۳. «یخ‌زده» رکورد انیمیشن‌های بلند دیگر را شکست

«یخ‌زده» فقط فیلم بزرگ سال ۲۰۱۳ نبود. در واقع، تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم انیمیشنی تمام دوران شد. و این رکورد را تا سال ۲۰۱۹ به نام خود نگه داشت تا دو فیلم دیگر آن را شکستند. دیزنی هم شکایتی نداشت؛ چون هر دو آن‌ها متعلق به خودش بودند. پرفروش‌ترین بازسازی لایو اکشن «شیر شاه» بود.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم برتر ۲۰۲۲ که جایشان میان نامزدهای اسکار بهترین فیلم خالی است

۱۴. ترانه‌های «یخ‌زده» به قدری محبوب شد که یک نسخه‌ی «همخوانی» با ترانه‌ها را روانه‌ی سالن‌های سینما کردند

ترانه‌های انیمیشن «یخ‌زده» سال ۲۰۱۴ بسیار محبوب شد و بر سر زبان‌ها افتاد؛ به‌خصوص همان ترانه‌ی معروف «رها کن». تا جایی که صاحبان اثر تصمیم گرفتند یک نسخه‌ی «هم‌خوانی» فیلم را هم روانه‌ی سالن‌های سینما کنند تا هواداران بتوانند رؤیای خواندن ترانه‌ها را به حقیقت تبدیل کنند. این نسخه به این شکل بود که متن ترانه‌ها روی پرده ظاهر می‌شد و دانه‌های برفی روی هر کلمه می‌رفت تا تماشاچیان را در خواندن راهنمایی کند.

۱۵. موسیقی و ساندترک «یخ‌زده» به‌حق پرطرفدار شد

ساندترک یا مجموعه ترانه‌های «یخ‌زده» به اندازه‌ی خود فیلم پرطرفدار و موفق شد. به مدت سیزده هفته‌ی متوالی در جدول آلبوم‌های بیلبورد در صدر قرار گرفت. و نسخه‌ای که آیدینا منزل از ترانه‌ی «رها کن» منتشر کرد در جدول تک‌آهنگ‌ها در رتبه‌ی پنجم قرار گرفت و یک اسکار بهترین ترانه‌ی اورجینال و گرمی بهترین ترانه برای رسانه‌های تصویری را هم از آن خود کرد.

۱۶. انیمیشن «یخ‌زده» دو جایزه‌ی اسکار را با خود به خانه برد

ترانه «رها کن»

«یخ‌زده» تنها در دو رشته نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد. اما دو جایزه‌ی بزرگ این مراسم؛ طبیعتاً هم بهترین فیلم انیمیشن بلند و هم بهترین ترانه‌ی اورجینال که هر دو را هم با خود به خانه برد.

۱۷. جایزه‌ی بهترین ترانه‌ی انیمیشن «یخ‌زده» برای صاحبانش رکوردی را در تاریخ ثبت کرد

جایزه‌ی اسکار بهترین ترانه‌ی اورجینال که برای ترانه‌ی «رها کن» نصیب رابرت لوپز و همسرش کریستن اندرسون لوپز شد، برای هر دو به‌خصوص رابرت دستاورد بزرگی بود. چرا که این جایزه باعث شد لوپز هر چهار جایزه‌ی مهم جشنواره‌های سینمایی امریکایی را در کارنامه‌ی خود ثبت کند؛ یعنی امی، گرمی، اسکار و تونی. «رها کن» موفق شد هر چهار جایزه را دریافت کند. و صاحب این اثر در واقع جوان‌ترین فردی است که این چهار جایزه را دریافت کرده است. در زمان دریافت جایزه سی و نه ساله بود.

بیشتر بخوانید
ست قلم‌مو ره آورد سرى ١٣٧۵؛ برای آن‌ها که نقاشی را دوست دارند

۱۸. «یخ‌زده» در مراسم اسکار اشتباهی غیر قابل توضیح را رقم زد

اگر نامزد دریافت بهترین ترانه‌ی اسکار می‌شوی، بدیهی است که این فرصت به شما داده می‌شود که ترانه را در مراسم به طور زنده اجرا کنید. خب این سعادت بزرگی است که نصیب هر کس نمی‌شود. طبیعتاً آیدینا منزل که ترانه‌ی «رها کن» را خوانده است، در مراسم حاضر شد تا ترانه را اجرا کند. پیش از آنکه به صحنه بیاید، جان تراولتا او را معرفی کرد، یا دست‌کم قرار بود معرفی کند. اما متأسفانه، تراولتا، بی آنکه بتوان توضیحی برایش پیدا کرد، اصلاً منزل را نمی‌شناخت و به جای آنکه اسم او را روی صحنه بیاورد، او را با این نام معرفی کرد: «آدل دازیم».

۱۹. انیمیشن «یخ‌زده» روی انتخاب اسم والدین برای بچه‌هایشان تأثیر گذاشت

سال ۲۰۱۴، همان سالی که «یخ‌زده» اکران شد، به یکباره اسم السا پرطرفدار شد. گزارشی از سوی گروهی تحت عنوان «بیبی سنتر» در امریکا نشان می‌داد که سال ۲۰۱۴، السا هشتاد و هشتمین نام پرطرفدار والدینی که می‌خواستند برای بچه‌شان اسم انتخاب کنند بود. پیش از آن، این اسم هرگز در صد اسم اول اسامی انتخابی والدین برای فرزندان‌شان نبود. البته آن سال دنریس «بازی تاج و تخت» هم پرطرفدار بود، اما طبعاً السا با بالا رفتن سن اسم بهتری از دنریس است.

۲۰. یک دنباله‌ی موفق هم برای «یخ‌زده» ساخته شد

یخ‎زده 2

طبیعی است که بعد از موفقیت گسترده‌ی «یخ‌زده» دنباله‌ای هم برای آن ساخته شود. دوباره جنیفر لی را برای نگارش قسمت دوم آورند و او و کریس باک دوباره به طور مشترک فیلم را کارگردانی کردند. البته قسمت دوم چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفت و جایزه‌ی اسکاری را هم نبرد. اما به جایش، پول هنگفتی را نصیب صاحبانش کرد. «یخ‌زده ۲» ۱/۴۵ میلیارد دلار فروخت و در حال حاضر، دومین فیلم انیمیشنی پرفروش تمام دوران به شمار می‌رود.

منبع: msn

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا