سینما

۱۰ کلیشه‌ تکراری فیلم‌های کمدی رمانتیک

اکران فیلم‌های کمدی رمانتیک اخیرا کم‌تر از گذشته شده است. سال ۲۰۲۲ دو کمدی رمانتیک مهم داشت؛ «بلیتی به بهشت» (Ticket to Paradise) که با ستاره‌های پرطرفدارش در دسته‌ی عاشقانه‌های کلیشه‌ای با مضمون بازگشت دوباره عاشق و معشوق قرار می‌گرفت و «جای تو یا جای من» (Your Place or Mine) که بر دوستی‌های صمیمی که به عشق منجر می‌شوند، متمرکز بود.

کمدی رمانتیک با وجود داشتن طرفداران پروپا قرصی که به محض انتشار یک نسخه‌ی جدید با اشتیاق به سراغش می‌روند، ژانری به شدت قابل پیش‌بینی است. بعضی از کلیشه‌ها در بیش‌تر آثار این ژانر به وفور تکرار می‌شوند؛ از مثلث‌های عشقی گرفته تا دوستی‌های معمولی که به عشق‌های آتشین تبدیل می‌شوند. این شما و این ۱۰ کلیشه‌ی رایج فیلم‌های کمدی رمانتیک.

۱۰- تغییر رفتار

دختر شایسته‌ی اخلاق

یکی از رایج‌ترین کلیشه‌های فیلم‌های کمدی رمانتیک تغییر رفتار ناگهانی و حیرت‌آور شخصیت اصلی است. در این موارد معمولا زن جوانی را در داستان داریم که برای افزایش محبوبیت و جلب توجه مردی که عاشقش شده، تصمیم می‌گیرد بهتر از چیزی که واقعا هست به نظر برسد و در نتیجه با چند حرکت کوچک به شدت تغییر می‌کند. فیلم‌های بسیاری از این کلیشه پیروی می‌کنند مثل «دختر شایسته‌ی اخلاق» (Miss Congeniality) با بازی ساندرا بولاک.

«بی سرنخ» (Clueless) یک کمدی- رمانتیک نمادین است که حول محور همین تغییرات رفتاری می‌گذرد که از قضا برای شخصیت اصلی نتیجه‌ی معکوس دارد. این کلیشه در بسیاری از آثار عملکرد خوبی داشته و باعث محبوبیت فیلم شده است اما در هر صورت این پیام را به مخاطب مخابره می‌کند که همیشه مجبورید شخصیت واقعی‌تان را تغییر دهید تا بالاخره به آن چه شایستگی‌اش را دارید، برسید.

مگنت طرح بازیگر ساندرا انت بولاک مدل S6897

۹- یک دروغ بزرگ

هرگز بوسیده نشده

یکی دیگر از موضوعات پرطرفدار و مشکل‌آفرین بسیاری از فیلم‌های کمدی رمانتیک طرح داستانی است که بر یک دروغ بزرگ متمرکز است. در این موارد شخصیتی را داریم که دروغ بسیار بزرگی را می‌گوید و ماجرا از کنترل خارج می‌شود و در نهایت آسیب‌هایش بیش‌تر از فوایدش می‌شود.

بیشتر بخوانید
۱۲ فیلم انگیزشی برتر برای پیدا کردن هدف‌تان در زندگی

مثلا گاهی با شخصیتی روبه‌رو می‌شویم که وانمود می‌کند تا به حال عشق را تجربه نکرده و در این زمینه کاملا بی‌تجربه است و همین دروغ هم در نهایت مشکلات بسیاری را در رابطه‌ی تازه‌اش ایجاد می‌کند.

۸- کار دائم و بدون تعطیلی

شیطان پرادا می‌پوشد

یکی از ویژگی‌های رایجی که در بسیاری از شخصیت‌های فیلم‌های کمدی رمانتیک دیده می‌شود اعتیاد به کار کردن است که همه‌ی زندگی آن‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد و بر روابط شخصی‌شان سایه می‌اندازد. در این دسته از داستان‌ها یا با فرد معتاد به کاری طرف هستیم که اجازه می‌دهد کار بسیار روابط شخصی‌اش را نابود کند یا شخصیتی را داریم که نسبت به این اعتیادش آگاهی کامل دارد و سعی می‌کند با تغییر عادت‌ها، زندگی‌اش را متحول کند.

این کلیشه در فیلم «شیطان پرادا می‌پوشد» (The Devil Wears Prada) دیده می‌شود و در آن شخصیت اصلی اندی (آن‌ هاتاوی) به دلیل اعتیاد به کار روابط شخصی‌اش را به نابودی می‌کشاند. در حالی که این آثار می‌توانند نگاه روشن گرایانه‌ای به تصمیمات زندگی داشته باشند اما به ندرت به تعادل واقع‌بینانه‌ی میان کار و زندگی ختم می‌شوند.

۷- مردان سرسختی که در دام عشق گرفتار می‌شوند

50 قرار اول

اگرچه بسیاری از شخصیت‌های فیلم‌های کمدی رمانتیک زن هستند اما این کلیشه‌ی معروف بر شخصیت‌های مرد سرسختی متمرکز است که در تمام عمرشان عشق را به سخره گرفتند و ناگهان در دامش گرفتار شدند. این دسته از آثار معمولا بر ماهیت شخصیت‌های غیر متعهد بنا شدند.

«۵۰ قرار اول» (۵۰First Dates) یکی از نمادین‌ترین فیلم‌هایی است که از این کلیشه استفاده کرده است و اگرچه بهترین نقش‌آفرینی آدام سندلر نیست اما میان مخاطبان محبوبیت زیادی دارد. در هر صورت این خطوط داستانی بیش از حد قدیمی و کلیشه‌ای شدند و اغلب بر شخصیت‌هایی به شدت جنسیت گرا و سفت و سخت متمرکز هستند که به نظر نمی‌رسد هیچ وقت طعم عشق را بچشند.

بیشتر بخوانید
۱۰ نکته در انیمیشن «معجزه‌آسا؛ دختر کفشدوزکی» که فقط بزرگ‌ترها متوجه‌شان می‌شوند

۶- دوستان صمیمی که ناگهان عاشق یکدیگر می‌شوند

عروسی بهترین دوست من

وقتی ابتدای یک فیلم کمدی رمانتیک با دو دوست صمیمی روبه‌رو می‌شویم، معمولا در نهایت عاشق یکدیگر می‌شوند. در این کلیشه معمولا یکی از طرفین سال‌ها است که عاشق دوست صمیمی‌اش شده اما رویش نمی‌شود که این عشق را به زبان بیاورد و در نهایت وقتی اوضاع به هم می‌ریزد مجبور می‌شود پرده از رازش بردارد.

«عروسی بهترین دوست من» یکی از فیلم‌های کمدی رمانتیک معروفی است که از این کلیشه پیروی می‌کند. جولیا رابرتز در این فیلم زن عاشق پیشه‌ای است که تلاش می‌کند عروسی بهترین دوستش را به هم بزند. «دوست معمولی» (Just Friends) با بازی رایان رینولدز هم مرد موقری را دنبال می‌کند که برای گرفتن انتقام دوران کودکی به زادگاهش بازمی‌گردد تا صمیمی‌ترین دوستش را به خودش جذب کند. در نهایت این داستان‌ها می‌توانند دوست‌داشتنی باشند اما معمولا قهرمانی را دنبال می‌کنند که بسیار سمی است.

تابلو شاسی  طرح بازیگر جولیا رابرتز Julia Roberts کد 85hz

۵- شانس دوباره به یک رابطه‌ی شکست‌خورده

دفترچه خاطرات

این کلیشه عشق آتشین قدیمی را دنبال می‌کند که بنا به دلایلی به شکست منجر شده اما دو طرف رابطه بعد از سال‌ها دوباره به یکدیگر می‌رسند و عاشقانه‌هایشان جان دیگری می‌گیرد. این دسته از آثار معمولا مملو از داستان‌های پس‌زمینه و فلش بک هستند که چگونگی آغاز رابطه‌ی آن‌ها در گذشته را به تصویر می‌کشد.

«دفترچه خاطرات» (The Notebook) با بازی رایان گاسلینگ و ریچل مک آدامز یکی از شاخص‌ترین فیلم‌های این سبک است. این دسته از آثار معمولا از جمله لطیف‌ترین فیلم‌های ژانر کمدی رمانتیک هستند اما در هر صورت به اندازه‌ای تکراری شدند که حدس زدن پایانشان کاملا قابل پیش‌بینی است.

بیشتر بخوانید
۱۰ حقیقت تلخ درباره والت دیزنی که نمی‌دانستید

۴- عشق ممنوعه

رومئو و ژولیت

عشق ممنوع یکی از قدیمی‌ترین کلیشه‌های فیلم‌های کمدی رمانتیک است که منشأ آن را می‌توان در افسانه‌هایی مثل رومئو و ژولیت جستجو کرد. فیلم‌های این ژانر معمولا این افسانه‌ها را به شکل مدرن‌تری اقتباس می‌کنند و با ایجاد چرخش‌های طنزآمیز آن‌ها را برای مخاطبان امروزی تماشایی‌تر می‌کنند.

«۱۰ چیز درباره‌ی تو که ازشان متنفرم» یک فیلم نوجوان پسند محبوب است که از این تم استفاده کرده است. «قرض گرفته شده» (Something Borrowed) کمدی رمانتیک دیگری است که به دلیل استفاده از مفهوم عشق برای توجیه تقلب و خیانت بسیار بحث‌برانگیز شد. این کلیشه معمولا بر پایه‌ی روابط آسیب‌زایی بنا شده که فقط در صدمه زدن به دیگران موفق عمل می‌کنند.

تابلو شاسی گالری استاربوی طرح لئوناردو دیکاپریو مدل بازیگران هالیوود 006

۳- روابط عاشقانه‌ی جعلی

خواستگاری

روابط عاشقانه‌ی جلی یکی از کلیشه‌ای‌ترین موضوعات در فیلم‌های کمدی رمانتیک است. «خواستگاری» (The Proposal) یکی از شاخص‌ترین فیلم‌هایی است که در این سبک ساخته شده است و استانداردهایی را برای آثار مشابه ایجاد کرد. این کلیشه شامل دو انسان گرفتار است که برای رسیدن به منافع شخصی وانمود می‌کنند با یکدیگر رابطه‌ی عاشقانه دارند و البته معمولا در پایان فیلم هم عاشق هم می‌شوند.

کمدی رمانتیک‌های جدیدی مثل «تعطیلات» (Holidate) و «تقدیم به همه‌ی پسرانی که عاشقشان بودم» (To All the Boys I’ve Loved Before) هم از این کلیشه استفاده کردند. البته این خط داستانی طرفداران پروپاقرص دارد اما اگر علاقه‌ای به تماشای فیلم‌های این چنینی نداشته باشید کاملا می‌توانید پایانشان را حدس بزنید.

۲- مثلث عشقی

گرگ و میش

همه‌ی مواردی که در این فهرست بررسی کردیم بارها در فیلم‌های کمدی رمانتیک استفاده شدند اما احتمالا یکی از پرکاربردترین موارد مثلث‌های عشقی است. این خط داستانی در هزاران فیلم، برنامه‌ی تلویزیونی و کتاب تکرار شده است. اگرچه «گرگ و میش» (Twilight) را نمی‌توان در ژانر کمدی رمانتیک دسته‌بندی کرد اما یکی از نمادین‌ترین موارد استفاده از کلیشه‌ی مثلث عشقی را در خودش جای داده است.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم شگفتی‌ساز که انتظار موفقیت‌شان‌ را نداشتیم

کمدی- رمانتیک‌هایی مثل «خانه‌ی شیرینم آلاباما» (Sweet Home Alabama)، «خاطرات بریجیت جونز» (Bridget Jones’s Diary) و «در واقع عشق» (Love Actually) از معروف‌ترین نمونه‌های این کلیشه است که علیرغم تکرار مکررات میان مخاطبان محبوبیت بسیاری دارند.

کتاب گرگ و میش اثر استفنی میر

۱- تبدیل خصومت به عشق

من پیش از تو

اگر تنها یک کلیشه وجود داشته باشد که بتواند با طرح مثلث عشقی رقابت کند چیزی نیست جز تبدیل شدن خصومت و دشمنی به عشق. فیلم‌های کمدی رمانتیک دوست دارند از این موضوع تکراری استفاده کنند و با کنار هم قرار دادن دو شخصیت کاملا متضاد که نمی‌توانند یکدیگر را تحمل کنند، شور و اشتیاق ایجاد می‌کنند.

از جمله کمدی رمانتیک‌هایی که از این کلیشه استفاده کردند می‌توان به «من پیش از تو» (Me Before You)، «۲۷ دست لباس» (۲۷Dresses) و «چگونه مردی را در ۱۰ روز از دست بدهیم» (How to Love a Guy in 10 Days) اشاره کرد. این کلیشه به اندازه‌ای رایج است که حتی در ژانرهای دیگر هم به وفور استفاده می‌شود.

کتاب من پیش از تو اثر جوجو مویز نشر آموت

منبع: cbr

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا