بالیوودسینما

۱۰ فیلم کمدی جاسوسی برتر که باید تماشا کنید

فیلم‌های جاسوسی معمولا آثار سیاه، تعلیق‌آمیز و واقع‌گرایانه‌ای هستند که اِلمان‌های اکشن-تریلر نیز در آن‌ها به چشم می‌خورد. این ژانر جذاب اما برخلاف ظاهر جدی‌اش، همواره در تلفیق با کمدی جواب داده است؛ یک فیلم کمدی جاسوسی در واقع همان‌ ساختار آشنا را آغشته به طنز عرضه می‌کند، از یک مامور مخفی احمق که باید ماموریت مهمی را به انجام برساند تا یک مامور کارکشته که مجبور است با یک مامور دست‌وپاچلفتی همکاری کند.

۱۰- همسایه‌ی جاسوس (The Spy Next Door)

فیلم کمدی جاسوسی

  • سال انتشار: ۲۰۱۰
  • کارگردان: برایان لوانت
  • بازیگران: جکی چان، آمبر والتا، بیلی ری سایرس، جرج لوپز، ماگنوس اسچوینگ، مادلین کارول
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۱۲ از ۱۰۰

جکی چان ستاره‌ی محبوب در عین حال متفاوتِ چند دهه‌ی اخیر صنعت سینما بوده است، بیشتر به این دلیل که بی‌نهایت بامزه است و در خلق کمدی فیزیکی (اسلپ استیک) استعداد ویژه‌ای دارد. او که معمولا اجازه نمی‌دهد بدل‌کارها جایگزین وی شوند و سخت‌ترین حرکات را شخصا اجرا می‌کند، در همسایه‌ی جاسوس بار دیگر مهارت‌های خود را به رخ می‌کشد. چان نقش یک مامور سابق سیا را بازی می‌کند که باید از فرزندان لج‌بازِ دوستش برای مدتی کوتاه نگهداری کند.

طنز فیلم ناشی از رویارویی قهرمان قصه با زیردست‌های کم‌عقلِ شخصیت منفی است که حملات‌شان به چان و کودکان مطابق نقشه پیش نمی‌رود و هر بار یک بلای تازه بر سر آن‌ها نازل می‌شود. همسایه‌ی جاسوس حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد و در مجموع یک فیلم معمولی است اما چند سکانس مبارزه‌ی خلاقانه در آن به چشم می‌خورد و اگر از طرفداران آثار جاسوسی نوجوانانه هستید، این فیلم شما را سرگرم خواهد کرد.

کتاب هرگز بزرگ نشو داستان زندگی جکی چان اثر ژو مو انتشارات بهار سبز

۹- مامور ما فلینت (Our Man Flint)

فیلم کمدی جاسوسی

  • سال انتشار: ۱۹۶۶
  • کارگردان: دنیل من
  • بازیگران: جیمز کابرن، لی جی. کاب، گیلا گولان، ادوارد مالهیر، بنسون فونگ، شلبی گرنت، سیگرید والدیس
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۷ از ۱۰۰

در دهه‌ی ۶۰ میلادی، در روزهایی که ژانر جاسوسی در حال اوج‌گیری بود و پرطرفدار شده بود، آثار پارودی متعددی به اکران درآمدند تا از محبوبیت این ژانر به نفع خود استفاده کنند. مامور ما فلینت یکی از این پارودی‌ها است که بی‌گمان توجه شما را جلب می‌کند. قصه پیرامون یک مامور بازنشسته اتفاق می‌افتد که به میدان نبرد بازمی‌گردد تا جلوی گروهی از دانشمندان که می‌خواهند جهان را به نابودی بکشانند را بگیرد.

مامور ما فلینت همه‌ی امضاهای ژانر را به زبان کمدی ترجمه کرده است اما اگر نسخه‌های کلاسیک «جیمز باند» با بازی شان کانری را تماشا کرده‌اید، به‌سرعت متوجه می‌شوید که این فیلم تا چند اندازه از آن آثار وام گرفته است. در واقع همه‌ی عناصر مجموعه‌ی باند در فیلم وجود دارند اما در راستای ایجاد طنز، تحریف شده‌اند، از باند گرل‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ی نامتعارف تا چند شخصیت منفی عجیب‌و‌غریب که چندان عقل ندارند.

بیشتر بخوانید
فیلم‌های جهان سینمایی مارول را به چه ترتیبی باید ببینیم؟

۸- بچه‌های جاسوس (Spy Kids)

فیلم کمدی جاسوسی

  • سال انتشار: ۲۰۰۱
  • کارگردان: رابرت رودریگز
  • بازیگران: آنتونیو باندراس، کارلا گوجینو، الن کومینگ، الکسا وگا، داریل سابارا، تری هچر، دنی ترخو
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۳ از ۱۰۰

بچه‌های جاسوس یک فیلم کودکانه‌ی اغراق‌آمیز است که تفاوت‌های ملموسی با دیگر ساخته‌های رابرت رودریگز (شهر گناه، دسپرادو) دارد. قصه پیرامون دو کودک اتفاق می‌افتد که والدینشان جاسوس هستند. هنگامی که والدین ربوده می‌شوند، این دو کودک هم که ظاهراً آشنایی خوبی با تجهیزات و پروتکل‌های جاسوسی دارند، ماموریتی را برای نجات آن‌ها آغاز می‌کنند. یکی از نکات جالب فیلم این است که اولین اثر سینمایی دنی ترخو به حساب می‌آید؛ بازیگری که از نظر ظاهری، بیشتر برای فیلم‌هایی با محوریت مواد مخدر مناسب به نظر می‌رسد تا یک اثر کودکانه.

با حضور بازیگران نام‌آشنایی همچون آنتونیو باندراس و کارلا گوجینو که نقش‌آفرینی‌های کمیک و متفاوتی داشته‌اند، بچه‌های جاسوس برای کودکان و نوجوانانِ علاقه‌مند به آثار جاسوسی یک تجربه‌ی سینمایی به‌یادماندنی است. دو بازیگر کودک قصه، داریل سابارا و الکسا وگا هم راضی‌کننده ظاهر شده‌اند.

کتاب خانواده جاسوس اثر تاتسیو اندو انتشارات مات جلد 3

۷- فوق سری (Top Secret)

فیلم کمدی جاسوسی

  • سال انتشار: ۱۹۸۴
  • کارگردان: جیم آبراهامز، دیوید زاکر، جری زاکر
  • بازیگران: وال کیلمر، لوسی گاتریج، کریستوفر ویلیس، بیلی جی میچل، جرمی کمپ، عمر شریف، پیتر کوشینگ
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۶ از ۱۰۰

اولین اثر سینمایی وال کیلمر که در آن نقش یک خواننده را بازی می‌کند که ناگهان خود را در یک توطئه‌ی جنگ سرد گرفتار می‌بیند و در مقابل دانشمند دیوانه‌ای قرار می‌گیرد که می‌خواهد یک سلاح خطرناک بسازد. با بازگشت تیم سازنده‌ی «هواپیما!» (۱۹۸۰) که یکی از بهترین فیلم‌های کمدی دهه‌ی ۸۰ میلادی است، بدیهی بود که با یک اثر سرگرم‌کننده‌ی درجه‌یک دیگر روبه‌رو باشیم و فوق سری شما را ناامید نمی‌کند.

با اینکه خط داستانی فیلم پیرامون یک رویداد جاسوسی اتفاق می‌افتد اما فوق سری تنها ژانر جاسوسی را پارودی نمی‌کند و به ژانرهای دیگر نیز طعنه می‌زند. فیلم تعدادی سکانس موزیکال دارد که در آن قهرمان قصه در تلاش است تا ادای الویس پرسلی را دربیاورد و تلاش‌های وال کیلمر را باید تحسین کنیم. برگ برنده فوق سری اما این است که در لحظاتی که انتظارش را ندارید و جایی که باید لحن فیلم جدی و دراماتیک باشد، ناگهان شوخی می‌کند و این شوخی‌ها شما را می‌خندانند.

بیشتر بخوانید
۱۵ فیلم و سریال اقتباسی مشهور که به منبع اصلی وفادار نبودند
کتاب جاسوس میلیارد دلاری: داستانی واقعی از توطئه و خیانت در جنگ سرد اثر دیوید.ای.هافمن نشر خوب

۶- بخوان و بسوزان (Burn After Reading)

بخوان و بسوزان

  • سال انتشار: ۲۰۰۸
  • کارگردان: برادران کوئن
  • بازیگران: جرج کلونی، فرانسیس مک‌دورمند، جان مالکوویچ، تیلدا سوینتن، ریچارد جنکینز، برد پیت
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۸ از ۱۰۰

برادران کوئن با فیلم‌های کمدی سیاه و برد پیت اغلب با نقش‌های جدی شناخته می‌شود اما در بخوان و بسوزان، هر سه به مسیر متفاوتی می‌روند و نتیجه‌ی کار را باید درخشان بدانیم. این اثر سینمایی کمتردیده‌شده‌ی کوئن‌ها بی‌تردید اثری نامتعارف و تماشایی است. پیت نقش یک کارمند سالن ورزشی به نام فلدهایمر را برعهده دارد که تصادفا به متن خاطرات یک مامور سابق سیا دست پیدا می‌کند و حالا در تلاش است تا آن را به کسی که بیشترین پول را می‌دهد بفروشد.

تلاش‌های پی‌درپی این شخصیت برای درآمدزایی از طریق این خاطرات و درماندگی وی تاثیرگذار است و بدون بازی خوب برد پیت، کوئن‌ها نمی‌توانستند این شخصیت را به‌درستی پیاده‌سازی کنند. حتی در بخشی از فیلم می‌بینیم که فلدهایمر می‌خواهد از مامور سیاه حق‌السکوت بگیرد اما کاملا واضح است که نمی‌داند این کارها را باید چگونه انجام دهد. دیگر بازیگران شاخص فیلم همانند فرانسیس مک‌دورمند و جورج کلونی هم حضور موثری دارند.

کتاب مصاحبه های برادران کوئن اثر ویلیام رادنی آلن انتشارات روزنه

۵- او. اس. اس ۱۱۷: قاهره، آشیانه‌ جاسوسان (OSS 117: Cairo, Nest of Spies)

فیلم کمدی جاسوسی

  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • کارگردان: میشل آزاناویسوس
  • بازیگران: ژان دوژاردن، برنیس بژو، اور آتیکا، ریچارد زامل، فیلیپ لوفور، فرانسیس دامینز، یوسف حمید
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۷ از ۱۰۰

ژان دوژاردن پیش از آنکه برای نقش‌آفرینی در فیلم «آرتیست» (۱۰۱۱) جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر مرد را به خانه برد، بازیگر محبوبی به حساب می‌آمد و چند فیلم کمدی و درام قابل‌قبول در کارنامه دارد، از جمله او‌ اس‌ اس ۱۱۷. در این ساخته‌ی میشل آزاناویسوس، دوژاردن نقش یک مامور مخفی فرانسوی را بازی می‌کند که برای یافتن یکی از همکارانش، در دهه‌ی ۵۰ میلادی به قاهره سفر کرده است.

این فیلم کمدی، اقتباسی نه چندان وفادارانه از مجموعه رمانی به همین نام نوشته‌ی جین بروس است که در واقع پیش از سری رمان‌های جیمزباند نوشته‌ی ایان فلمینگ وارد بازار شد و در آن دوران محبوب بود. در مقایسه با شخصیت‌های باهوش و جدی کتاب، شخصیت‌های فیلم بسیار احمقانه رفتار می‌کنند و تصمیم‌های سوال‌برانگیزی می‌گیرند اما این تغییرات لزوما بد نیست و میشل آزاناویسوس توانسته است موقعیت‌های بامزه‌ی متعددی خلق کند.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم هیجان‌انگیز که به توصیه‌ی کوئنتین تارانتینو باید ببینید
کتاب جاسوس اثر پائولو کوئیلو انتشارات برات علم

۴- جانی انگلیش (Johnny English)

جانی انگلیش

  • سال انتشار: ۲۰۰۳
  • کارگردان: پیتر هاویت
  • بازیگران: روآن اتکینسون، بن میلر، جان مالکوویچ، ناتالی ایمبرولیا، تاشا دو واسکونسلوس، کریس ترنت
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۳۳ از ۱۰۰

گاهی اوقات یک شخصیت ساختگی ناگهان محبوب می‌شود و فرصت حضور در آثار سینمایی را پیدا می‌کند. مامور اِم‌آی۷، یکی از همین شخصیت‌ها است که روآن اتکینسون آن را برای یک تبلیغ تلویزیونی پیرامون کارت اعتباری ساخت و به‌سرعت محبوب شد. اتکینسون که به پتانسیل‌های نهفته در این شخصیت پی برده بود، مجموعه‌ی ‌سینمایی جانی انگلیش را پیرامون آن خلق کرد که قسمت اول به اعتقاد اکثریت، بهترین نسخه است.

این فیلم کمدی جاسوسی در حقیقت یک برداشت جدید از «مستر بین» است، با این تفاوت که او بیشتر حرف می‌زند. روآن اتکینسون فیلم را یک‌تنه به اثری سرگرم‌کننده تبدیل کرده است و با تشکر از موقعیت‌های عجیب و غیرمنتظره‌ای که در آن‌ها گرفتار می‌شود، فیلم به چیزی فراتر از یک پارودی درجه‌دو تبدیل شده و دنیای سینمایی خودش را دارد. کارگردان، پیتر هاویت در هیچ کدام از دقایق فیلم، کمدی را فراموش نمی‌کند و حتی خسته‌کننده‌ترین لحظات با تشکر از حالات صورت اتکینسون بامزه شده‌اند.

فیلم سینمایی جانی اینگلیش 2 اثر الیور پارکر

۳- جاسوس (Spy)

فیلم کمدی جاسوسی

  • سال انتشار: ۲۰۱۵
  • کارگردان: پال فیگ
  • بازیگران: ملیسا مک‌کارتی، جیسون استاتهام، رز بیرن، میراندا هارت، بابی کاناوله، آلیسون جانی، جود لا
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰

ملیسا مک‌کارتی و پال فیگ همکاری‌های سینمایی موفقی داشته‌اند و در جاسوس هم بار دیگر راضی‌کننده هستند. قصه درباره‌ی یک مامور معمولی است که در سازمان کارهای دفتری را انجام می‌دهد اما در ادامه مجبور می‌شود تا همراه با جاسوس‌های واقعی به موقعیت‌های خطرناک قدم بگذارد. اکثر فیلم‌های جاسوسی پیرامون ماموران مرد اتفاق می‌افتد که قدرت فیزیکی بالایی دارند، از این جهت بامزه است که فیلم جاسوس یک قهرمان زن دارد که از نظر فیزیکی هیچ کاری از دستش برنمی‌آید.

دیگر ویژگی مثبت فیلم، حضور جیسون استاتهام در یک نقش کمدی است؛ ترکیب او و مک‌کارتی جواب داده است و با اینکه اکثر شوخی‌ها به‌واسطه‌ی مک‌کارتی اجرا می‌شود اما استاتهام هم مهارت‌های طنز خود را به نمایش می‌گذارد تا شما را برای آثاری همچون «هابز و شاو» (۲۰۱۹) و ساخته‌ی جدید گای ریچی آماده کند.

بیشتر بخوانید
۸ فیلم خشن و تکان‌دهنده که از کتاب‌های ممنوعه اقتباس شده‌اند
کتاب زنان جاسوس اثر حمید عشقی انتشارات آرمان رشد جلد 1

۲- آستین پاورز: مرد بین‌المللی رمز و راز (Austin Powers: International Man Of Mystery)

فیلم کمدی جاسوسی

  • سال انتشار: ۱۹۹۷
  • کارگردان: جی روچ
  • بازیگران: مایک مایرز، الیزابت هارلی، مایکل یورک، میمی راجرز، ست گرین، رابرت واگنر، کریستین اسلیتر
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۳ از ۱۰۰

آستین پاورز به اعتقاد بسیاری از طرفداران ژانر و منتقدان، بهترین پارودی از مجموعه‌ی جیمز باند است و یکی از معدود فیلم‌هایی که در آن یک بازیگر به‌طور هم‌زمان نقش قهرمان و شخصیت منفی داستان را بازی می‌کند. مایک مایرز نقش مامور مشهوری به نام آستین پاورز را بازی می‌کند که زنان جهان شیفته‌اش هستند و سخت‌ترین ماموریت‌های سازمان به وی سپرده می‌شود. در سوی مقابل، مایرز نقش شرور فیلم، بلوفلد را هم برعهده دارد که مستقیما با الهام از شخصیت منفی‌های جیمز باند از دهه ۶۰ میلادی طراحی شده است.

در این ساخته‌ی جی روچ، شوخی‌های فراوانی در ارتباط با آثار جاسوسی وجود دارد که اگر از طرفداران جدی ژانر باشید، آن‌ها را بهتر درک می‌کنید و لذت بیشتری از تماشای فیلم می‌برید. مرد بین‌المللی رمز و راز در مجموع دیالوگ‌های خوبی دارد و از کنار سکانس‌های ماندگارش هم نباید عبور کرد، به‌ویژه سکانس آغازین که تا مدت‌ها نمی‌توانید آن را فراموش کنید.

کتاب اعترافات یک جاسوس اثر الیزابت وین نشر خوب

۱- اسمارت را بگیر (Get Smart)

اسمارت را بگیر

  • سال انتشار: ۲۰۰۸
  • کارگردان: پیتر سگال
  • بازیگران: استیو کارل، آن هاتاوی، دواین جانسون، آلن آرکین، ترنس استامپ، تری کروس، دیوید کوچنر
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۵۱ از ۱۰۰

این بازسازی سینمایی از مجموعه‌ای تلویزیونی به همین نام از دهه‌ی ۶۰ میلادی، از آن کمدی‌های خوش‌ساختی است که هر نوع سلیقه‌ای را راضی می‌کند. استیو کارل نقش یک مامور مخفی کم‌تجربه را بازی می‌کند که با کمک یک جاسوس باتجربه‌تر، باید جلوی عملیات یک سازمان تروریستی خطرناک را بگیرد. دواین جانسونِ جوان هم یکی از شخصیت منفی‌های فرعی فیلم است و حضورش در کنار جیمز کان خالی از لطف نیست.

اسمارت را بگیر برای ایجاد کمدی به موقعیت‌های ابزورد و مضحک تکیه کرده است که اکثر آن‌ها به دلیل غیرمنطقی بودن، بامزه هستند، همانند لحظاتی که شخصیت منفی‌ها به شکل دیوانه‌واری از ماشین‌ به بیرون پرتاب می‌شوند. سازندگان برای ساخت یک فیلم کمدی جاسوسی تمام‌عیار، از هر ایده‌ای که به ذهنشان رسیده است، کمک گرفته‌اند و  طراحی سکانس‌های اکشن هم شما را راضی می‌کند.

کتاب جاسوس‌ ها اثر مایکل فرین

منبع: CBR

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا