سینما

چرا پالت‌های رنگی پاستلی را دوست داریم؟

وجه تسمیه‌ی بسیاری از فیلم‌های وس اندرسون اتکا به تقارن، مد موضوعی و مهم‌تر از همه ستاره‌هایی مثل بیل موری، اوون ویلسون، آدرین برودی و تیلدا سوینتون است اما استفاده از پالت رنگی پاستلی در طراحی صحنه و لباس ویژگی مهمی است که حتی اگر یکی از فیلم‌های این کارگردان را تماشا کرده باشید هم متوجه استفاده‌ی گسترده از آن می‌شوید؛ «هتل بزرگ بوداپست» (The Grand Budapest Hotel) و «گزارش فرانسوی» (French Dispatch) از جمله چشم‌نوازترین پالت‌های رنگی پاستلی آثار اندرسون هستند اما در این مقاله قصد نداریم از سبک بصری او بگوییم؛ بنابراین صحبت درباره‌ی این کارگردان مولف خوش سلیقه را تمام می‌کنیم و سراغ موضوع جذاب پالت رنگی پاستلی می‌رویم.

به اولین باری که با گچ روی تخته سیاه نوشتید، بازمی‌گردیم. یادتان می‌آید که رد گچ روی تخته چه رنگی بود؟ احتمالا رنگ سفید اولین تصور شما از گچ است. حالا به گچ‌های رنگی فکر کنید که معلم‌های ریاضی برای قابل فهم کردن فرمول‌های پیچیده از آن‌ها استفاده می‌کردند. این نوع گچ‌ها که قرار بود کمی شور و علاقه را به درس‌های خشک مدرسه اضافه کنند، خیلی پررنگ نبودند اما در هر صورت کمی رنگ و لعاب در آن‌ها بود. گچ‌های رنگی احتمالا اولین برخورد بسیاری از ما بارنگ‌های پاستلی هستند.

رنگ‌های پاستلی یا به اختصار همان پاستلی نسبت به رنگ‌های همتایشان کم‌رنگ‌تر هستند. به زبان ساده اگر سفید را با هر رنگی ترکیب و تناژ ملایم‌تری را ایجاد کنید، یک رنگ پاستلی ساختید. وقتی از فضای رنگی HSV صحبت می‌کنیم، رنگ‌های پاستلی اشباع کم و ارزش بالایی دارند.

فضای رنگی HSV چیست؟

فضای رنگی HSV

حالا که صحبت از فضای HSV شد احتمالا برایتان سوال شده که اصلا درباره‌ی چه چیزی صحبت می‌کنیم؟ اگر طراح گرافیک هستید یا به این رشته علاقه دارید احتمالا هنگام انتخاب رنگ‌ها در برنامه‌های گرافیکی با کلمه‌ی HSV روبه‌رو شدید. این واژه مخفف Hue (نوع رنگ)، Saturation (اشباع) و Value (ارزش) است. در ادامه هر کدام از این مفاهیم را توضیح می‌دهیم:

  • Hue (نوع رنگ): وقتی صحبت از رنگ می‌شود منظورمان رنگ‌های اصلی است که در طیف رنگین‌کمان از آن‌ها استفاده می‌شود مثل قرمز، آبی و زرد
  • Saturation (اشباع): اشباع رنگ همان خلوص و شدت رنگ در تصاویر است. هرچه اشباع بیش‌تر باشد بارنگ‌های تندتر و روشن‌تری مواجه می‌شویم و هرچه اشباع کم‌تر باشد رنگ‌ها به سمت طیف خاکستری میل می‌کنند.
  • Value (ارزش): ارزش به روشنایی و تاریکی نسبی یک رنگ اشاره دارد. همان طور که می‌دانید ما وقتی می‌توانیم رنگ، شکل و اندازه‌ی یک جسم را تشخیص دهیم که نور به آن تابانده و سپس با طول موج مشخصی بازتاب شود و به چشم ما بخورد. روشنایی در تعریف ارزش همان شدت نوری است که به چشم ما می‌رسد.
بیشتر بخوانید
۱۰ بازیگر فیلم‌های موزیکال که نمی‌توانند بخوانند

با این اوصاف HSV بر خلاف طیف‌های رنگی RGB (Red (قرمز)، Green (سبز)، Blue (آبی)) و CMYK (Cyan (آبی)، Magenta (قرمز)، Yellow (زرد) و Black (مشکی)) به رنگ‌های خنثی نزدیک‌تر است. همان طور که پیش‌تر هم گفتیم این فضای رنگی ارزش بالایی دارد که از روشن بودن آن‌ها حکایت دارد و از آن جایی که پارامتر اشباع در آن کم است به سمت خاکستری میل می‌کند.

آیا فضای رنگی HSV و HSB با هم یکسان هستند؟

پالت رنگی پاستلی

برای جلوگیری از سردرگمی ذکر این نکته ضروری است که فضای رنگی HSV گاهی اوقات HSB هم نامیده می‌شود. این واژه مخفف Hue (نوع رنگ)، Saturation (اشباع) و brightness (روشنایی) به جای Value (ارزش) در HSV است؛ بنابراین اگر در انتخاب‌گر رنگ ادوبی فتوشاپ یا هر برنامه‌ی گرافیکی دیگری با واژه‌ی HSB روبه‌رو شدید، بدانید و آگاه باشید که به همان مدل رنگی HSV اشاره دارد.

وقتی صحبت از رنگ‌های پاستلی به میان می‌آید ارزش بالا (Value) و اشباع (Saturation) کمی دارند؛ بنابراین رنگ‌های روشنی هستند که به سمت خاکستری میل می‌کنند. اشباع کم حالت آرامش‌بخشی را در این طیف از رنگ‌ها ایجاد کرده که آن‌ها را به شدت دوست‌داشتنی می‌کند. این رنگ‌ها با ظاهر ملایمشان چشم‌ها را تسکین می‌دهند و حس خوبی در بیننده ایجاد می‌کنند.

پالت رنگی پاستلی چیست؟

پالت رنگی پاستلی

پالت رنگی پاستلی یا طرح رنگ پاستلی، ترکیبی از دو یا چند رنگی پاستلی است که به خوبی با یکدیگر هماهنگ می‌شوند و مکمل هم هستند. توالی‌های مختلفی از رنگ‌های پاستلی که با هم هماهنگی دارند در طراحی داخلی، مد، عکاسی، برند سازی و… کاربردهای زیادی دارند که در ادامه به این کاربردها خواهیم پرداخت.

صورتی هزاره (millennial pink)، آبی نوزادی (baby blue)، هلویی (peach)، اسطوخودوس (lavender)، ارغوانی (mauve) و سبز نعنایی (mint green) از جمله محبوب‌ترین رنگ‌های پاستلی هستند که در مقایسه بارنگ‌های اصلی ملایم‌ترند و می‌توان رد پای سفید را به وضوح در آن‌ها دید. برای مثال صورتی هزاره در دسته‌ی صورتی‌های ملایم قرار می‌گیرد و در قیاس با صورتی پررنگ، آرامش‌بخش‌تر است یا اگر مقداری سفید را با رنگ آبی پایه ترکیب کنید، می‌توانید به آبی نوزادی برسید که همان طور که از اسمش هم مشخص است همان آبی است که در لباس‌های نوزادی استفاده می‌شود.

ماژیک علامت گذار مدل پاستلی در دیجی‌کالا

جنبش «آب‌نبات مینیمال» و افزایش محبوبیت رنگ‌های پاستلی

آب‌نبات مینیمال

جنبش «آب‌نبات مینیمال» (The candy minimal) یک جنبش عکاسی مینیمالیستی در اینستاگرام بود که هدف اصلی آن محبوبیت رنگ‌های پاستلی میان مخاطبان بود. این پست‌های اینستاگرامی که با وجود سادگی بسیار جذاب بودند شامل عکس‌های مینیمالی می‌شدند که غالبا پالت‌های رنگی پاستلی را پوشش می‌دادند و در ترکیب بارنگ‌های تند و پرشور نئونی حسی از آرامش و نشاط را در مخاطب ایجاد می‌کردند. با جستجوی #candyminimal در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به طیف وسیعی از این عکس‌های مینیمال پاستلی و چشم‌نواز دست پیدا کنید.

بیشتر بخوانید
۱۰ لباس و پوشش نامناسبت در انیمیشن‌های دیزنی و پیکسار

کاربردهای پالت رنگی پاستلی

در چند سال گذشته رنگ‌های پاستلی به یک ترند مهم و بزرگ در طراحی تبدیل شدند. تا جایی که کمپانی «اپل» (Apple) مجبور شد از این ترند پیروی کند و قاب‌هایی با رنگ پاستلی را برای آیفون‌هایش به بازار عرضه کرد. چه کسی می‌تواند آن‌ها را سرزنش کند؟ رنگ‌های پاستلی زیبا هستند و هاله‌ی آرامش‌بخشی را متصاعد می‌کنند که باعث می‌شود از تماشای آن‌ها سیر نشویم. آن‌ها در مقایسه بارنگ‌های روشن و با اشباع بالا، به زیبایی طبیعی رنگ‌های خام وفادارترند و از آن جایی که چشم را آزار نمی‌دهند، می‌شود ساعت‌ها به آن‌ها زل زد و از تماشایشان لذت برد.

به همین دلایل ساده است که رنگ‌های پاستلی روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند. اگر موفق شوید چند رنگ پاستلی را به خوبی با یکدیگر هماهنگ کنید مطمئن باشید که با ترکیب بهشتی و چشم‌نوازی روبه‌رو خواهید شد که به شیرینی و خوشمزگی بستنی قیفی‌های دوران کودکی‌تان است.

در ادامه چند مورد از کاربردهای پالت‌های رنگی پاستلی را بررسی می‌کنیم:

۱- برند سازی

برند سازی

برندها در سراسر جهان از پالت‌های رنگی پاستلی برای معرفی محصولات و خدماتشان استفاده می‌کنند؛ بعضی تنها از یک رنگ پاستلی بهره می‌برند، بعضی از چند رنگ شاخص که با هم در تضادند و بعضی دیگر هم از رنگ‌های پاستلی که مکمل هم هستند و با یکدیگر هماهنگی خوبی دارند. برای مثال یکی از گزینه‌های ایده آل برای طراحی کارت‌های ویزیت پالت‌های رنگی خنثی است. از این رنگ‌ها می‌توان برای طراحی گرافیکی شبکه‌های اجتماعی و علائم تجاری هم استفاده کرد.

اگر می‌خواهید برای برند سازی از رنگ‌های پاستلی استفاده کنید باید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که استفاده از آن‌ها برای معرفی محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید منطقی به نظر برسد، بی‌ربط نباشد و اصطلاحا توی ذوق نزند. در این صورت مطمئن باشید می‌توانید به کمک رنگ‌های پاستلی برند جسورانه‌ای را خلق کنید. برای این کار باید با دقت رنگ‌هایی را انتخاب کنید که هنگام ترکیب و تطبیق برای اهداف مختلف برند سازی، با یکدیگر در هماهنگی کامل باشند.

همچنین می‌توانید از رنگ‌های پاستلی در طراحی بسته‌های محصولات هم استفاده کنید و با استفاده از رنگ‌هایی که نشان‌دهنده‌ی برند شما هستند و خلاقیتتان را به رخ می‌کشند از رقبایتان متمایز شوید.

۲- عکاسی

عکاسی

تا به حال با عکسی برخورد کردید که در آن از پس‌زمینه‌های پاستلی استفاده شده باشد و دقیقا ندانید که این کیفیت ظریف از کجا آمده است؟ سایه‌های پاستلی با ظرافت بی‌نظیری همراه هستند. عکاس‌های بزرگ سعی می‌کنند از این سایه‌ها در واقعیت عکس بگیرند نه این که آن‌ها را به کمک نرم‌افزارهای ویرایش عکس ایجاد کنند اما چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم هیولایی مدرن که باید تماشا کنید

بهترین زمان برای عکاسی از رنگ‌های پاستلی در نور ملایم و پراکنده است. از آن جایی که نور شدید خورشید برای نشان دادن رنگ‌های پاستلی بیش از حد تند است، بهتر است هنگام عکاسی از تابش مستقیم نور خورشید به آن‌ها جلوگیری کنید. با این اوصاف بهترین زمان برای عکاسی از رنگ‌های پاستلی روزهای ابری است. با این کار هم زیبایی طبیعی آن‌ها را حفظ می‌کنید هم درخشش و ظرافتشان دقیقا به همان اندازه‌ای است که در واقعیت دیده می‌شود.

۳- طراحی داخلی

طراحی داخلی

رنگ‌های پاستلی ملایم علاوه بر زیبایی و ظرافت، تقویت‌کننده‌ی خلق و خو هستند و در طولانی مدت حال و هوایتان را عالی می‌کنند. بر اساس نظریه‌های روان‌شناسی رنگ‌ها، پالت‌های رنگی می‌توانند بر احساسات شما تاثیر مثبت بگذراند؛ می‌توانند شاد و غمگینتان کنند، برایتان الهام‌بخش باشند و آرامش را به زندگی‌تان تزریق کنند.

درست همان طور که رنگ‌های مختلف رنگین‌کمان احساسات مختلفی را در ما برمی‌انگیزند، رنگ‌های پاستلی هم آرامش و صلح را به زندگی‌مان القا می‌کنند. به همین دلیل هم بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از پالت‌های پاستلی برای دیوارها و مبلمان استفاده کنند و حتی گاهی در جزئیاتی مثل تابلوهای نقاشی هم آن‌ها را فراموش نمی‌کنند.

هنگامی که از رنگ‌های پاستلی در طراحی داخلی استفاده می‌کنید می‌توانید مطمئن باشید که ظاهر و احساس درونی خانه شما عالی‌تر و البته شیک‌تر به نظر می‌رسد. با این وجود مراقب استفاده‌ی بی‌رویه از رنگ‌های پاستلی باشید، زیاده‌روی در آن‌ها می‌تواند فضایی به شدت کم‌رنگ و به اصطلاح لوس را برای شما ایجاد کند. پس حواستان باشد در کنار پالت‌های رنگی پاستلی از رنگ‌های زنده‌تر و تندتر هم استفاده کنید تا در کنار آرامش، تعادل و نشاط هم در سراسر خانه احساس شود.

۴- طراحی لباس

طراحی لباس

اگر مجموعه‌های بهار و تابستان طراح‌های لباس بزرگ دنیا را بررسی کنید، حتما چشمتان به پالت‌های رنگی پاستلی می‌خورد اما این ماجرا اصلا اتفاقی نیست. این رنگ‌ها احساسی از زیبایی، ظرافت، شیک بودن و سادگی را در بیننده ایجاد می‌کنند و به دلیل ظاهر درخشان و ملایمشان مناسب‌ترین گزینه برای ایجاد حس و حالی تابستانی هستند.

پالت‌های رنگی پاستلی در طراحی لباس هم به صورت مونوکروم (تک رنگ) استفاده می‌شوند و هم مکمل خوبی برای رنگ‌های تندتر هستند. در هر صورت اگر به دنبال گزینه‌ای ملایم و چشم‌نواز هستید که با همه چیز هم خوب هماهنگ شود، روی پالت‌های رنگی پاستلی حساب ویژه‌ای باز کنید.

بیشتر بخوانید
بهترین فرش ماشینی ایرانی کدام است؟

مداد رنگی پاستلی ۶۰ رنگ فابر کاستل در دیجی‌کالا

محبوب‌ترین پالت‌های پاستلی

در ادامه محبوب‌ترین پالت‌های رنگی پاستلی که می‌توانید در طراحی داخلی، طراحی لباس، عکاسی، برند سازی و … از آن‌ها استفاده کنید را بررسی می‌کنیم:

۱- پالت رنگی الهام گرفته شده از خانه‌های ساحلی

پالت رنگی الهام گرفته شده از خانه‌های ساحلی

ترکیب این رنگ‌های ملایم و در عین حال گرم شما را به گذراندن آخر هفته‌ای جذاب در یک خانه‌ی ساحلی رویایی دعوت می‌کند. ترکیب رنگ‌های خاکی و پنبه‌ای، جادویی از آب درمی‌آید و برای برند سازی، عکاسی یا هر پروژه‌ی دیگری که قصد دارید در آن از رنگ‌های پاستلی استفاده کنید عالی می‌شود، در این مورد به ما اطمینان کنید.

۲- پالت رنگی ساحلی

پالت رنگی ساحلی

و باز هم یک پالت رنگی دیگر با الهام از حال و هوای تابستانی سواحل. رنگ‌های این پالت از طبیعت دست نخورده، به ویژه ساحل الهام گرفته شده است. برای مثال می‌توانید از ترکیب آبی فیروزه‌ای بارنگ‌های شنی استفاده کنید. فیروزه‌ای رنگ به شدت زیبا و پرطراوتی است می‌توان آن را با سایه‌هایی از رنگ سبز تیره ترکیب کرد. این پالت رنگی پاستلی ترکیب ایده آلی برای برند سازی محصولات مراقبت از پوست یا هر وب سایتی است که به سفر به سواحل و آبی فیروزه‌ای دریاها مربوط می‌شود.

۳- پالتی به رنگ رستوران‌های دهه‌ی ۵۰ میلادی

پالتی به رنگ رستوران‌های دهه‌ی 50 میلادی

وقتی به این پالت رنگی زیبا نگاه می‌کنیم اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد رستوران‌های دهه‌ی ۵۰ میلادی و رفتن به سینما در یک شب رمانتیک و هیجان‌انگیز است. جادوی این رنگ‌های گرم و ملایم باعث می‌شود به گذشته سفر کنید تا بتوانید سالن‌های سینمای دهه‌ی ۵۰ را بگردید و میلک شیک‌های توت‌فرنگی جذاب را به عنوان میان وعده نوش جان کنید.

۴- پالت رنگی غروب خورشید

پالت رنگی غروب خورشید

اگر عاشق غروب آفتاب و قدم زدن در این فضای الهام‌بخش هستید و دوست دارید رنگ‌های قدرتمند و درخشان غروب خورشید را در هر چیزی که طراحی می‌کنید، بگنجانید شک نکنید که این پالت رنگی مناسب‌ترین گزینه برای شما است و رنگ‌های پاستلی آن می‌تواند آرامش و صلح را برایتان به ارمغان بیاورد.

اگرچه رنگ‌های پاستلی در چند سال اخیر به شدت مد شدند اما چند دهه است که وجود دارند؛ از سینمای دهه‌ی ۵۰ میلادی گرفته تا مد دهه‌ی ۸۰ میلادی می‌توان رد پای این پالت‌های رنگی محبوب و جذاب را دید؛ بنابراین شاید وقت آن رسیده تا به ترکیب‌های آب‌نباتی بیش از پیش بها دهید و به کمک آن‌ها حس دوست‌داشتنی آرامش را به بطن زندگی‌تان وارد کنید.

منبع: vectornator

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا