انیمیشنبالیوودسینماهالیوود

چرا دیزنی ساخت انیمیشن «غول‌پیکر» را متوقف کرد؟

دیزنی سال ۲۰۱۵ از ساخت انیمیشن جدیدی به نام غول‌پیکر (Gigantic) خبر داد و حتی علامت تجاری و تصویری مفهومی از آن را به نمایش گذاشت تا اینکه دو سال بعد، تولید این پروژه به‌طور کامل متوقف شد. چه اتفاقی برای این انیمیشن رخ داد؟

نزدیک به هشت سال قبل، دیزنی انیمیشن تازه‌ای را معرفی کرد که انتظار می‌رفت آن‌هم به فهرست بلندبالای آثار ماجراجویی عاشقانه‌ی کلاسیک این شرکت اضافه شود. اقتباسی مدرن از داستان قدیمی «جک و لوبیای سحرآمیز»، غول‌پیکر قرار بود داستان مرد جوانی به نام جک را روایت کند که به‌واسطه‌ی چند لوبیای جادویی، به شهری در آسمان قدم می‌گذارد. این برداشت جدید اما یک تفاوت ویژه داشت، موجود غول‌پیکری که در آسمان‌ها زندگی می‌کند ، یک دختر کوچک است!

نام فیلم نخستین‌بار سال ۲۰۱۳ شنیده شد اما هنگامی که دیزنی آن را معرفی کرد (۲۰۱۵)، همچنان در مراحل اولیه توسعه قرار داشت. در آن روزها، یک تصویر هنری مفهومی با حضور جک و دخترک جوان غول‌پیکر تقریبا در همه‌ی کنفرانس‌های تبلیغاتی دیزنی پیرامون پروژه‌های آتی استفاده می‌شد (تصویر فوق). تیم سازنده‌ی موسیقی‌های انیمیشن «یخ‌زده» (۲۰۱۳) نیز قرارداد امضا کرده بود تا چند ترانه‌ی جدید برای این اثر ماجراجویی- فانتزی بسازد. با اینکه انیمیشن در تاریخ اکران اعلام‌شده روی پرده نرفت و تاخیر خورد، شرایط عادی جلوه می‌کرد و کسی انتظار نداشت که توسعه‌ی آن با مشکل جدی روبه‌رو شده باشد.

در واقع همه‌چیز حاکی از این بود که غول‌پیکر، انیمیشن بزرگ بعدی دیزنی خواهد بود و می‌تواند به‌راحتی در کنار آثار محبوب آن‌ها همانند «گیسوکمند» (۲۰۱۰) و حتی ساخته‌های پیکسار قرار بگیرد. افزون بر این، دیزنی در انیمیشن «زوتوپیا» (۲۰۱۶) هم به‌صورت غیرمستقیم به این انیمیشن اشاره کرده بود اما غول‌پیکر هرگز از راه نرسید.

بیشتر بخوانید
۱۰ انیمیشن بحث‌برانگیز دیزنی که باید بازسازی شوند

پارودی انیمیشنی که هرگز اکران نشد

انیمیشن غول‌پیکر

در انیمیشن زوتوپیا، دوک ویزلتون، یک راسوی کوچکِ شرور، در بخش‌های پایانی قصه، در حال فروش نسخه‌ی غیرقانونی فیلم‌ها است. بر روی میز، می‌توانید دی‌وی‌دی نسخه‌ی پارودی تعدادی از انیمیشن‌های شاخص دیزنی را مشاهده کنید که هر کدامشان به نحوی بامزه هستند. شهروندان می‌توانند انیمیشن «شش خوک قهرمان» (پارودی شش قهرمان بزرگ) یا «کرگدنِ خرابکار» (پارودی رالف خرابکار) را خریداری کنند.

نکته‌ی جالب این است که دوک ویزلتون نسخه‌ی دی‌وی‌دی انیمیشن‌هایی که در واقعیت هنوز اکران نشده بودند را هم می‌فروشد، همانند «میووانا» (همان موانا که چند ماه بعد روی پرده رفت) یا «شناورشده ۲» که ارجاعی به انیمیشن یخ‌زده ۲ است که سال ۲۰۱۹ اکران شد. در این میان، تنها فیلمی که سرنوشت متفاوتی را تجربه کرد و بایگانی شد، غول‌پیکر بود. اوایل سال ۲۰۱۶، این‌گونه به نظر می‌رسید که دیزنی به‌صورت فعال در حال ساخت این انیمیشن است اما پروژه ناگهان با سکوت خبری پیوند خورد، دیگر دیزنی صحبتی از آن نکرد و به‌تدریج از رسانه‌ها محو شد.

خوراکی شانسی لپ لپ طرح شخصیت موانا

کتاب پازل موانا اثر لورل کریتون انتشارات سایه گستر

چه اتفاقی برای انیمیشن غول‌پیکر رخ داد؟

انیمیشن غول‌پیکر

در جریان رویداد «دی‌ ۲۳» ۲۰۱۷، دیزنی از اکثر پروژه‌های آتی خود – شامل انیمیشن‌ها و فیلم‌های لایو اکشن – پرده برداشت. آن‌ها چند انیمیشن جدید را برای نخستین‌بار معرفی کردند که بعضی از آن‌ها توسط پیکسار و برخی دیگر توسط استودیوی انیمیشن والت دیزنی در حال ساخت بودند. پس از پایان مراسم اما یک سوال مطرح شد: غول‌پیکر کجاست؟ انیمیشنی که دیزنی پیش از آن چند بار وعده‌اش را داده بود، در این مراسم نادیده گرفته شد. گمانه‌زنی‌ها آغاز شد و طرفداران نسبت به این غیبت ناگهانی تردید داشتند.

بیشتر بخوانید
۱۰ استودیوی انیمیشن‌ برتر جهان از بدترین به بهترین و مهم‌ترین آثارشان

تئوری‌ها و شایعات خیلی‌زود رنگ واقعیت به خود گرفت و دیزنی رسما تایید کرد که ساخت غول‌پیکر را متوقف کرده است. علت این اتفاق هرگز اعلام نشد اما طرفداران ایده‌های خود را داشتند، از جمله اینکه داستان به اندازه‌ای غنی نبوده که به یک فیلم بلند تبدیل شود یا اینکه دیزنی نتوانسته ایده‌های موردنظر خود را به‌درستی پیاده سازی کند. غول پیکر به یک راز تبدیل شد.

کتاب رایا و آخرین اژدها اثر آر اچ دیزنی انتشارات وروجک

در این روزها کمتر کسی را پیدا می‌کنید که این انیمیشن را به یاد دارد. از آن دوران تاکنون، آثار متعددی به اکران درآمده است و حتی نسخه‌ی اصلی همان پارودی‌های زوتوپیا نیز روی پرده رفته‌اند. دیزنی همچنین چند انیمیشن کاملا جدید را روی پرده فرستاده است که بازخوردهای چندان مثبتی دریافت نکرده‌اند، همانند «رایا و آخرین اژدها» (۲۰۰۱) و «دنیای عجیب» (۲۰۲۲) که عملکرد ضعیفی در گیشه داشتند و این سوال را ایجاد کردند که آیا بهتر نبود به غول‌پیکر هم یک فرصت داده می‌شد؟ با عملکرد دور از انتظار این انیمیشن‌ها، شنیده می‌شود که دیزنی می‌خواهد فشار بیشتری به کارکنان بخش سرگرمی و انیمیشن‌سازی خود وارد کند تا مطمئن شود فیلم‌های بعدی آن‌ها پرفروش و موفق خواهند بود.

با شکست پروژه‌های اخیر (از جمله «لایت‌یر»)، دیزنی چاره‌ای نداشت جز اینکه به استراتژی دنباله‌سازی رجوع کند. آن‌ها خبر ساخت قسمت سوم انیمیشن یخ‌زده و قسمت دوم «درون و بیرون» (۲۰۱۵) را اعلام کرده‌اند و قرار است قسمت پنجم مجموعه‌ی «داستان اسباب‌بازی» را بسازند که این خبر هم با بازخوردهای مثبتی روبه‌رو نشده است. داستان اسباب‌بازی ۴ در گیشه موفق بود اما حتی آن‌‌هم مورد انتقاد قرار گرفت زیرا پایان قسمت سوم کاملا راضی‌کننده بود. حالا بسیاری از طرفداران بر این باورند که قسمت پنجم نیز اضافی است و نمی‌تواند چیزی به این مجموعه اضافه کند. در هر صورت، به نظر نمی‌رسد که دیزنی بخواهد این استراتژی را برای مدتی طولانی ادامه دهد و دیر یا زود با آثار جدید باز می‌گردد اما آیا غول‌پیکر یکی از آن‌ها خواهد بود؟

بیشتر بخوانید
۲۴ انیمه‌ استودیو جیبلی از بدترین تا بهترین

ربات کنترلی مدل سگ داستان اسباب بازی ها

۱,۶۲۸,۰۰۰

تومان

اکشن فیگور طرح بازلایتر مدل داستان اسباب بازی

آیا ممکن است که این انیمیشن در آینده‌ی نزدیک اکران شود؟

انیمیشن غول‌پیکر

دیزنی بیش از هر زمان دیگری به یک انیمیشن موفق نیاز دارد؛ انیمیشنی که طرفداران با شنیدن نام آن هیجان‌زده شوند و سالن‌های سینما را پُر کنند. حالا شاید بهترین فرصت باشد تا غول‌پیکر بازگردانده شود. با اینکه چند سال از توقف تولید این انیمیشن گذشته است اما بعضی از طرفداران هنوز امیدوارند که ساخت آن از سر گرفته شود. مدتی قبل گروهی از طرفداران با آغاز یک کمپین، خواستار تکمیل این انیمیشن و عرضه‌ی آن بر روی سرویس استریم دیزنی پلاس شدند. اگر شایعات حقیقت داشته باشد و اثر تولیدشده در حدواندازه‌ی یک اثر بلند نیست، دیزنی همچنان می‌تواند آن را در قالب یک فیلم کوتاه به نمایش بگذارد و با توجه به اینکه سرویس دیزنی پلاس در اختیار آن‌هاست، لزومی ندارد که برای تبلیغات هزینه‌ای کنند.

با وجود این، ما دقیقا نمی‌دانیم که چرا دیزنی این پروژه را نیمه‌کاره رها کرد و چند درصد آن‌ تکمیل شده است. سال گذشته، فیلم «بت‌گرل» که با بودجه‌ی ۹۰ میلیون دلاری تقریبا به مراحل پایانی تولید رسیده بود، ناگهان بایگانی شد. فیلم‌های متعددی در تاریخ سینما به سرنوشت مشابهی دچار شده‌اند اما هیچ‌چیز غیرممکن نیست و می‌توان امیدوار بود که غول‌پیکر یک روز احیا شود.

اکشن فیگور دیزنی مدل وودی

۱,۶۸۳,۸۰۰

تومان

اکشن فیگور دیزنی طرح وودی مدل Lots o Laughs

۲,۴۰۱,۰۰۰

تومان

منبع: MovieWeb

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا