سینما

مبتلایان در جهان سریال «آخرین بازمانده از ما» به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

۲۶ سپتامبر ۲۰۱۳ یک عفونت قارچی شهر آستینِ تگزاس را درگیر کرد و در این مکان و ابتدای بازی «آخرین بازمانده از ما» (The Last of Us) بود که بازیکنان برای نخستین بار با جول و خانواده‌اش آشنا شدند؛ او، دخترش سارا و برادرش تامی شاهد یک رویداد آخرالزمانی بودند که زندگی‌شان را برای همیشه تغییر داد.

اما داستان این بازی چندان هم دور از ذهن نیست. در واقعیت قارچی به نام کوردیسپس (Cordyceps) وجود دارد که بیش‌تر حشراتی مثل مورچه‌ها را درگیر می‌کند. این قارچ کم کم عملکرد مغز میزبانش را به دست می‌گیرد، تقریبا او را می‌کشد و در پوسته‌ای زامبی مانند فرو می‌برد. کوردیسپس میزبان را به سمت مکانی هدایت می‌کند که در آن بتواند به بهترین شکل ممکن گسترش پیدا کند. زامبی‌ها یا همان مبتلایان «آخرین بازمانده از ما» هم کم و بیش به همین روش متولد می‌شوند.

در همه‌ی قسمت‌های بازی، به تدریج با انواع مختلفی از مبتلایان مواجه می‌شویم که بر اساس سطوح ابتلا، مدت زمان درگیری و حتی محیط اطراف ویژگی‌های رفتاری و ظاهری مختلفی را از خودشان نشان می‌دهند و به همین دلیل هم نام‌های متفاوتی دارند.

این روزهای اقتباس سریالی HBO از این بازی جذاب حسابی سر زبان‌ها افتاده و نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را توامان جلب کرده است. تا این جای کار حداقل با دو دسته‌ی کلی از مبتلایان مواجه شدیم و احتمالا در قسمت‌ها و فصل‌های بعدی چشممان به جمال دیگر دسته‌ها هم روشن می‌شود. در این مقاله به سراغ انواع درجات ابتلا به قارچ کوردیسپس و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر دسته می‌رویم.

* هشدار: در ادامه بخشی از داستان سریال و بازی «آخرین بازمانده از ما» لو می‌رود.

۹- تفاوت انتشار آلودگی در بازی و سریال

سریال آخرین بازمانده از ما

سریال «آخرین بازمانده از ما» HBO ثابت کرد که یکی از وفادارترین اقتباس‌ها از بازی‌های ویدیویی است. با این حال هنوز هم تفاوت‌های اساسی با منبع اصلی دارد و یکی از مهم‌ترین موارد نحوه‌ی انتشار عفونت قارچی است. قارچ کوردیسپس در بازی بیش‌تر از طریق هاگ یا گاز گرفتن منتشر می‌شود اما در سریال انتشار از طریق هاگ کاملا حذف شده تا تصویر واقع‌گرایانه‌تری از این قارچ مخوف آخرالزمانی ارائه شود.

در سریال زائده‌های پیچک مانندی را می‌بینیم که در دهان فرد مبتلا رشد می‌کنند و سپس تمام بدنش را در برمی‌گیرند. این پیچک‌ها نه تنها فرد میزبان را کاملا تحت کنترل خودشان قرار می‌دهند بلکه طبق آنچه شخصیت تس توضیح می‌دهد، می‌توانند در زمین هم رشد کنند. همچنین از طریق شبکه‌ی پیچیده‌ای به هم متصل هستند و باعث می‌شوند مبتلایان در نقاط مختلف به نوعی با یکدیگر در ارتباط باشند؛ بنابراین حتی با قدم زدن روی این زائده‌های پیچک مانند می‌توانید تعداد زیادی از مبتلایان را کیلومترها دورتر بیدار کنید و به سمت خودتان بکشانید.

بیشتر بخوانید
۱۵ انیمیشن جذاب و دیدنی که حسابی سرحالتان می‌آورند

۸- ابتدایی‌ترین شکل مبتلایان «رانر» نام دارند

رانرها در آخرین بازمانده از ما

رانر (Runners) یا به زبان فارسی دونده افرادی هستند که در نخستین مراحل ابتلا به عفونت قارچی قرار دارند و رایج‌ترین مبتلایانی هستند که بازیکنان در سراسر «آخرین بازمانده از ما» با آن‌ها مواجه و تقریبا هر جایی پیدا می‌شوند.

رانرها از نظر فیزیکی بیش‌تر خصوصیات انسانی خودشان را حفظ کردند و به همین دلیل هم از نظر طراحی به زامبی‌های سنتی شباهت زیادی دارند. با این تفاوت که زامبی‌ها در بیش‌تر رسانه‌ها مردگان متحرکی به تصویر کشیده می‌شوند که حرکات بسیار کندی دارند اما برعکس رانرهای «آخرین بازمانده از ما» بسیار تهاجمی هستند و سرعت بالایی هم دارند.

رانرها همان طور که از ترجمه‌ی نامشان برمی‌آید در لحظه‌ای که شخصیت‌های اصلی سر و صدا کنند، متوجه حضورشان می‌شوند و با نهایت سرعت به سمتشان می‌دوند. آن‌ها معمولا علاقه دارند با قربانی‌هایشان گلاویز شوند اما در مجموع اگر بتوانید ضربه کاری به بدنشان وارد کنید به سادگی کنترل می‌شوند اما در هر صورت اگر مراقب حضورشان نباشید و به موقع از شرشان خلاص نشوید به سرعت تیم تشکیل می‌دهند و غلبه کردن بر این کلونی مهاجم و سریع کار بسیار دشواری است.

تابلو شاسی طرح بازی the last of us 2 کد AP400 مجموعه 3 عددی

۷- «استاکرها» از «رانرها» باهوش‌ترند

استاکرها آخرین بازمانده از ما

استاکرها (Stalkers) در دومین مرحله از آلودگی قرار دارند و میزبان کم کم ویژگی‌هایی از ابتلا به عفونت قارچی را در سراسر بدنش نشان می‌دهد و این زائده‌ها بیش‌تر در نواحی سر و صورتش قابل مشاهده هستند. استاکرها فوق‌العاده کمیاب هستند و تنها در چند منطقه‌ی خاص از مجموعه بازی «آخرین بازمانده از ما» دیده شدند.

آن‌ها برخلاف رانرها به شدت هدفمند عمل می‌کنند و معمولا استراتژی خاصی برای حمله دارند؛ استاکرها بعد از شنیدن صدای بازیکن، گوشه‌ای پنهان می‌شوند و در فرصت مناسبی که هیچ کس حواسش نیست از پشت سر حمله می‌کنند. مبارزه با استاکرها بسیار دشوار و آزاردهنده است زیرا به سختی می‌توان آن‌ها را مخفیگاهشان بیرون کشید، به ویژه اگر با محیط تاریکی سر و کار داشته باشید.

بیشتر بخوانید
۸ فیلم کمدی برتر درباره‌ی مرگ

۶- «کلیکرها» نمی‌بینند اما به شدت مرگبارند

کلیکرها در آخرین بازمانده از ما

کلیکرها (Clickers) از جمله شاخص‌ترین مبتلایان بازی «آخرین بازمانده از ما» هستند که البته در سریال هم ظاهر شدند. این دسته معمولا در ویدیوهای تبلیغاتی نقش پررنگی دارند و از قضا در قسمت دوم بازی حضور فعالی داشتند. میزبان وقتی به کلیکر تبدیل می‌شود که عفونت قارچی تمام قسمت‌های بیرونی بدنش را گرفته باشد. در این شرایط بدیهی است که بینایی‌اش را از دست بدهد؛ در نتیجه کلیکرها برای حرکت کردن و پیدا کردن قربانی از روشی مشابه خفاش‌ها استفاده می‌کنند و با ایجاد صدای کلیک و پژواک حاصل از آن مسیرشان را پیدا می‌کنند.

کلیکرها نسبت به سطوح اولیه‌ی عفونت، مرگبارتر عمل می‌کنند اگر یک کلیکر به قربانی غیرمسلحی حمله کند، شک نکنید که مرگش حتمی است. با این حال نداشتن قدرت بینایی یک نقص مهم در این موجودات است و می‌توان از آن استفاده کرد و با پرتاب کوکتل مولوتف یا نارنجک آن‌ها را به سمت آتش هدایت کرد و یا حتی با سلاح‌های مختلفی مثل تفنگ و چاقو متوقفشان کرد؛ دقیقا همان کاری که جول و تس در قسمت دوم سریال و مواجه با کلیکرها در موزه انجام دادند.

۵- «بلوترها» می‌توانند حتی از راه دور به قربانیان صدمات جدی وارد کنند

بلوترها در آخرین بازمانده از ما

بلوتر (Bloater) یا در زبان فارسی ورم کرده یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های مبتلایان در «آخرین بازمانده از ما» است. سایز آن‌ها به صورت متوسط دو برابر افراد معمولی است و در محیط‌های خشک می‌توانند به خوبی رشد و توسعه پیدا کنند. بلوترها در دنیای بازی به اندازه‌ای خطرناک‌اند که حتی اگر بازیکن فاصله‌ی ایمنی با آن‌ها داشته باشد باز هم از گزندشان در امان نیست؛ زیرا بمب‌هایی حاوی هاگ قارچ کوردیسپس را پرتاب می‌کنند که در محیط کاملا پخش می‌شود و اگر بازیکن سریع‌تر محیط را ترک نکند، صد در صد مبتلا می‌شود.

با توجه به آن چه پیش‌تر گفتیم بعید است سر و کله‌ی بلوترها در سریال «آخرین بازمانده از ما» پیدا شود؛ زیرا سازندگان احتمال ابتلا به وسیله‌ی هاگ‌های منتشر شده در هوا را کاملا از خط داستانی حذف کردند. از همه‌ی این‌ها گذشته بدن بلوترها به دلیل زائده‌های قارچی بسیار، در برابر انواع و اقسام آسیب‌ها مقاوم است و مبارزه با آن‌ها به شدت دیوانه‌وار و زمان‌بر است و بازیکن‌ها باید بخش قابل‌توجهی از مهماتشان را صرف کنند تا بتوانند از شر یکی از آن‌ها خلاص شوند.

بیشتر بخوانید
۲۴ انیمه‌ استودیو جیبلی از بدترین تا بهترین
ماگ طرح the last of us مدل ps4 game کد 02

۴- «شمبلرها» زیرگونه‌ی متفاوتی از «بلوترها» هستند

شمبلرها

شمبلرها (Shamblers) یکی از زیرگونه‌های بلوترها هستند که سر و کله‌شان برای نخستین بار در بازی «آخرین بازمانده از ما: قسمت دوم» (The Last of Us: Part II) پیدا شد و الی و دینا اولین شمبلر این مجموعه را در سیاتل پیدا کردند. این موجودات برخلاف بلوترها در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند و از آن جایی که سیاتل به اندازه‌ی کافی مرطوب و بارانی است به محیط بسیار مناسبی برای زیست این گونه تبدیل شده.

در مجموع شمبلرها شباهت زیادی به بلوترها دارند و تنها تفاوتشان در نحوه‌ی انتشار هاگ است؛ آن‌ها به جای پرتاب بمب‌های هاگ، آن‌ها را به صورت اسیدی یا گاز در محیط منتشر می‌کنند. شکست دادن آن‌ها هم درست به اندازه بلوترها دشوار است اما اگر بتوانید از پسشان برآیید، منفجر می‌شوند. با توجه به توضیحات قبل، احتمال حضور شمبلرها در سریال «آخرین بازمانده از ما» خیلی خیلی کم است.

۳- «رَت کینگ» وحشتناک‌ترین مبتلای «آخرین بازمانده از ما» است

رَت کینگ

رَت کینگ (The Rat King) یا به زبان فارسی شاه موش یک کابوس تمام عیار است و می‌توان گفت همه‌ی ترس‌های شخصیت‌های اصلی از مبتلایان در این هیولای بی شاخ و دم انعکاس پیدا می‌کند. رت کینگ لزوما یک فرد آلوده نیست بلکه مجموعه‌ای از مبتلایان است که به یکدیگر متصل شدند و یک موجود وحشتناک، همه کاره و منحصربه‌فرد را به وجود آوردند.

رت کینگ در مجموعه بازی‌های «آخرین بازمانده از ما» فقط یک بار و در زیرزمین بیمارستان دیده شد و دقیقا نمی‌دانیم آیا سازندگان سریال قصد دارند از حضور آن استفاده کنند یا نه. فرار از دست این موجود به اندازه‌ی کافی دلهره‌آور است اما در کمال تاسف باید بگوییم هر چقدر هم بدوید باز هم گریزی نیست و بالاخره باید با آن مواجه شوید. از آن جایی که شمبلرها هم بخشی از پیکره‌ی رت کینگ را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین احتمال دارد این موجود هاگ پرتاب کند، پس باید فاصله‌ی ایمنی‌ را حفظ کنید و از راه دور به سمت او بمب، نارنجک یا هر وسیله‌ی آتش‌زای دیگری که در دست دارید را پرتاب کنید.

بیشتر بخوانید
آیا سائورون قبل از وقایع سریال «حلقه‌های قدرت» شخصیت خوبی بود؟

۲- «استاکرهای رت کینگ» نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ای از «استاکرها» هستند

استاکرهای رت کینگ

در بازی «آخرین بازمانده از ما» در مرحله‌ی دوم مبارزه با رت کینگ، بخش‌های مختلف آن از پیکره‌ی واحد جدا می‌شوند و به صورت مستقل بازیکن را دنبال می‌کنند. استاکرهای رت کینگ (The Rat King Stalker) و شمبلرهای رت کینگ (the Rat King Shambler) از جمله‌ی این بخش‌ها هستند.

استاکرها به اندازه‌ی کافی آزاردهنده هستند حالا تصور کنید تکامل هم پیدا کنند و سرسخت‌تر شوند؛ این دقیقا وضعیتی است که بازیکن در مواجهه با استاکرهای رت کینگ دارد. آن‌ها قدرت بسیاری دارند و می‌توانند مثل بلوترها بمب هاگ پرتاب کنند. با این اوصاف اگر قرار است شاهد حضور این موجودات خاص در سریال باشیم احتمالا در نحوه‌ی عملکردشان تغییراتی به وجود می‌آید و مثلا دیگر نمی‌توانند هاگ منتشر کنند و فقط حملاتشان مهلک‌تر از استاکرها است.

۱- الی تنها آلوده‌ی ایمن در دنیای «آخرین بازمانده از ما» است

بلا رمزی در نقش الی

همه‌ی افراد آلوده هم به زامبی‌های بی‌فکر و وحشتناک تبدیل نمی‌شوند و ممکن است نسبت به اثرات قارچ کوردیسپس مصونیت داشته باشند. در حال حاضر تنها الی با بازی بلا رمزی در سریال HBO در این دسته از مبتلایان جای می‌گیرد و شاید اگر بازی یا سریال ادامه پیدا کند با موارد دیگری هم روبه‌رو شویم. این که چطور الی از این عفونت مهلک مصون است فعلا یک راز بزرگ است اما این مورد هم ممکن است در آینده فاش شود.

مصونیت الی مقابل عفونت قارچی داستان «آخرین بازمانده از ما» را پیش می‌برد. او و جول برای پیدا کردن آخرین فایر فلای‌های باقی‌مانده سفر خطرناکی را در دل آمریکا آغاز می‌کنند تا بالاخره بتوانند الی را به آزمایشگاهی برسانند و از بدنش واکسن تولید کنند.

دسته بازی پلی استیشن ۴ سونی مدل Limited Edition The Last of Us Part 2

۴,۲۹۰,۰۰۰

تومان

تابلو شاسی مدل گیمینگ لست آف آس the last of us

منبع: cbr

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا