سینماهالیوود

شروع ناامیدکننده «فلش» در اولین هفته اکران (باکس‌ آفیس هفته)

فیلم «فلش» (The Flash) جدیدترین محصول کمپانی برادران وارنر و دومین عنوان از چهار فیلم دی‌سی است که در سال ۲۰۲۳ اکران می‌شود. نُه سال پس از اولین قسمت، فیلم «فلش» سرانجام وارد سینما شد و به سرعت در آستانه رقابت باکس‌آفیس به نمایش در آمد. با وجود اینکه مدیران برادران وارنر سخت تلاش کردند تا مردم را متقاعد کنند که این فیلم «یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی است که تا کنون ساخته شده» اما فیلم استودیو دی‌سی دقیقا با سرعت برق‌آسای ابرقهرمان خود مطابقت ندارد.

فیلم «فلش» با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری خود در اولین هفته اکران تنها ۵۵ میلیون دلار فروخت. تحلیل‌گران عوامل متعددی را برای این شکست عنوان کردند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عدم اشتیاق تماشاگران برای تماشای فیلم به واسطه حواشی، مشکلات قانونی و اتهامات جنسی ازرا میلر، بازیگر نقش اصلی فیلم است. بدون نمرات مثبت تماشاگران یا تبلیغات شفاهی قوی، فیلم «فلش» در هفته‌های آتی برای بازگشت مجدد به باکس آفیس با مشکل مواجه خواهد شد، به خصوص که در فصل تابستان با اکران «ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت» (Indiana Jones and the Dial of Destiny) در ۳۰ ژوئن، رقابت‌ها داغ‌تر می‌شود.

داستان فیلم «فلش» به کارگردانی اندی موسکیتی با حضور ستاره‌هایی چون مایکل کیتون و بن افلک زمانی شروع می‌شود که بری آلن با نام مستعار فلش به گذشته سفر می‌کند تا از قتل مادرش جلوگیری کند و ناخواسته دنیای چندگانه دی‌سی را باز می‌کند.

دومین فیلم باکس آفیس، انیمیشن «بنیادین» جدیدترین محصول پیکسار که برای اولین بار در اختتامیه جشنواره کن ۲۰۲۳ به نمایش درآمده بود، در اولین هفته اکران سینمایی خود ۲۹ میلیون دلار فروش داشت که در مقایسه با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری‌اش رقم بسیار ناچیزی است. برخلاف فیلم «فلش»، انیمیشن «بنیادین» مورد استقبال مخاطبانش قرار گرفت و در سینما اسکور نمره «A» دریافت کرد. بنابراین این احتمال وجود دارد که فروش بلیت‌ها در چند هفته آینده اندکی بهبود یابد، به خصوص که رقابت زیادی از سوی فیلم‌های خانوادگی در آینده پیش‌بینی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید
چرا فیلم‌های ترسناک به اقتباس از قصه‌های کودکانه گرایش پیدا کرده‌اند؟

این اولین بار است که یک انیمیشن پیکسار، بدترین شروع تاریخ مدرن را برای این کمپانی به ارمغان می‌آورد و در رتبه‌بندی پایین‌تر از برخی از آثار فراموش‌نشدنی‌تر آن مانند «دایناسور خوب» (The Good Dinosaur) (39 میلیون دلار) در سال ۲۰۱۵ و «به‌پیش» (Onward) (39 میلیون دلار) در سال ۲۰۲۰ قرار می‌گیرد. امپراتوری انیمیشن پیکسار با آثار درخشانی چون «داستان اسباب‌بازی» (Toy Story)، «بالا» (Up) و «راتاتویی» (Ratatouille) نتوانست بعد از همه‌گیری کرونا روی پا بایستد، زیرا تعدادی از عناوین آن مستقیما برای دیزنی پلاس ارسال شد و مخاطبان توقع داشتند که همچنان فیلم‌ها را در خانه تماشا کنند.

انیمیشن بنیادینفیلم «مرد عنکبوتی: میان دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Across the Spider Verse) محصول سونی در جایگاه سوم باکس آفیس قرار گرفت و در سومین هفته اکران خود ۲۷.۸ میلیون دلار فروخت. این دنباله ابرقهرمانی با ۲۸۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۴۸۹.۳ میلیون دلار در سرتاسر جهان در حال حاضر برنده بزرگ باکس‌آفیس است.

در جایگاه چهارم، «تبدیل‌شوندگان: ظهور جانوران» (Transformers: Rise of the Beasts) محصول پارامونت ۲۰ میلیون دلار فروخت آن هم در حالی که فروش بلیت‌ها در دومین هفته اکران ۶۷ درصد کاهش یافت. با این حال توانست با ۱۰۳ میلیون دلار تا به امروز از ۱۰۰ میلیون دلار گیشه داخلی عبور کند. این استودیو با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری خود برای هفتمین قسمت از فرنچایز «تبدیل‌شوندگان» نیاز دارد تا در باکس‌آفیس بین‌المللی فروش بهتری داشته باشد تا بودجه سنگینش را جبران کند. «ظهور جانوران» تاآخر این هفته، ۳۷.۲ میلیون دلار در ۶۸ بازار فروش داشت و مجموع فروش بین‌المللی خود را به ۱۷۴.۳ میلیون دلار رساند.

بیشتر بخوانید
۱۰ دلیل که نشان می‌دهند ساخت انیمیشن «داستان اسباب بازی ۵» اشتباه است

فیلم «پری دریایی کوچولو» (The Little Mermaid) دیزنی با ۱۱.۶ میلیون دلار در چهارمین هفته اکران خود در میان پنج عنوان اول جدول باکس‌آفیس قرار گرفت. این بازسازی لایواکشن ۲۵۳ میلیون دلار در آمریکای شمالی و به طور کل ۴۶۶ میلیون دلار تا به امروز به دست آورده است که اگر هزینه ساخت ۲۵۰ میلیون دلاری آن را در نظر نگیریم نتیجه خوبی است.

کمدی ترسناک کمپانی لاینزگیت با نام «سیاه شدن» (Blackening) پس از فروش ۶ میلیون دلاری در اولین نمایش خود، در جایگاه ششم قرار گرفت. این فیلم به کارگردانی تیم استوری، این موضوع ترسناک رایج را مسخره می‌کند که شخصیت‌های سیاه‌پوست اغلب اولین کسانی هستند که می‌میرند. داستان گروهی از دوستان سیاه‌پوست را دنبال می‌کند که در یک کلبه دوردست جمع می‌شوند تا روز استقلال آمریکا را جشن بگیرند. ساخت این فیلم تنها ۵ میلیون دلار هزینه داشت.

هفتمین فیلم «محافظان کهکشان بخش ۳» (Guardians of the Galaxy Vol. 3) در هفتمین هفته اکران به روند موفقیت‌آمیز خود در باکس‌ آفیس ادامه می‌دهد. این فیلم با ۵ میلیون دلار در یک هفته و در مجموع با ۳۴۴ میلیون دلار در آمریکا و ۸۲۱ میلیون دلار در بازار جهانی درآمد داشته است و احتمالا به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول تبدیل خواهد شد. فرنچایز «نگهبانان کهکشان» مورد علاقه طرفداران و منتقدان قرار گرفته است. فیلم‌ها مملو از کمدی، جلوه‌های بصری عالی، اکشن و لحظات احساسی هستند که طرفداران بلافاصله با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. آخرین تلاش جیمز گان کارگردان این فیلم، آخرین همکاری او با این فرنچایز است، زیرا دیگر قرار نیست فیلم‌های «نگهبانان» را کارگردانی کند.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم غافلگیرکننده که ناگهان تلخ و غم‌انگیز می‌شوند

هشتمین فیلم باکس‌آفیس این هفته «بوگیمن» (The Boogeyman) در ژانر ترسناک و معمایی به کارگردانی راب ساویچ است که از کتابی به همین نام اقتباس شده. این فیلم در سومین هفته اکران خود ۳.۸ میلیون دلار و در مجموع تا کنون ۳۲.۷ میلیون دلار فروش داشت. فیلم به طور کل نتوانست نظر منتقدان و تماشاگران را جلب کند و در راتن تومیتوز امتیاز ۱۳ از ۱۰۰ و در IMDb امتیاز ۴.۲ از ۱۰ را به خود اختصاص داد با این وجود نمی‌توان آینده‌ی خوبی برای فروش آن پیش‌بینی کرد.

نهمین جایگاه باکس‌ آفیس به «فست ایکس» (Fast X)، نهمین قسمت از فرنچایز محبوب «سریع و خشمگین» (Fast & Furious) با حضور جیسون موموآ تعلق دارد. این فیلم که در هفته اول با ۶۷ میلیون دلار شروع طوفانی را برای خود رقم زده بود، در پنجمین هفته اکران با ۲ میلیون دلار و به طور کل تا کنون با ۱۴۲ میلیون دلار به فروش خود ادامه می‌دهد. این فیلم نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرد، آن‌ها عملکرد موموآ را تحسین کردند اما نسبت به فیلم‌نامه انتقاد داشتند. «فست ایکس» بیش از ۶۸۳ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته و به سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۳ تبدیل شده است. این فرنچایز که هنوز قصد پایان دادن به فیلم‌های خود را ندارد، در حال ساخت دنباله‌ی دیگری است که برای اکران در سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی شده. فیلم فست ایکس و اما دهمین فیلم باکس‌ آفیس این هفته، «استروید سیتی» (Asteroid City) ساخته وس اندرسون، با بازی اسکارلت جوهانسون، جیسون شوارتزمن، مایا هاوک، برایان کرانستون و ده‌ها نفر دیگر از بازیگران ثابت و تازه وارد اندرسون، با اکران محدود در شش سینما در نیویورک و لس‌آنجلس ۷۹۰ هزار دلار فروخت. برای «استروید سیتی»، که در یک رویداد کیهانی رخ می‌دهد که یک شهر صحرایی خیالی را مختل می‌کند، مانع بزرگ‌تر در هفته‌ی آینده و با اکران در ۱۵۰۰ سینما پیش می‌آید. این یک چالش بزرگ برای دیگر فیلم‌های تحسین‌شده مانند «تار» (Tár)، «مثلث غم» (Triangle of Sadness) و «بو می‌ترسد» (Beau Is Afraid) بود، که همگی افتتاحیه‌های هنری قابل توجهی داشتند اما در نهایت نتوانستند مخاطبان اصلی را جذب کنند.

بیشتر بخوانید
هنر ثبت لحظه‌ها؛ عکاسی در سفر از کجا آغاز شد؟
نام فیلم هفته اکران فروش آخر هفته فروش کلی

فلش

The Flash

۱ ۵۵.۱۰ ۵۵.۱۰

بنیادین

Elemental

۱ ۲۹.۵۰ ۲۹.۵۰

مرد عنکبوتی؛ میان درنیای عنکبوتی

Spider-Man: Across the Spider-Verse

۳ ۲۷.۸۰ ۲۸۰.۳۸

تبدیل شوندگان: ظهور جانوران

Transformers: Rise of the Beasts

۲ ۲۰.۰۰ ۱۰۰.۶۲

پری دریایی کوچولو

The Little Mermaid

۴ ۱۱.۶۰ ۲۵۳.۵۵

سیاه شدن

The Blackening

۱ ۶.۰۰ ۶.۰۰

نگهبانان کهکشان بخش ۳

Guardians of the Galaxy Vol. 3

۷ ۵.۰۰ ۳۴۴.۳۶

بوگیمن

The Boogeyman

۳ ۳.۸۰ ۳۲.۷۶

فست ایکس

Fast X

۵ ۲.۰۲ ۱۴۲.۴۰

آستروید سیتی

Asteroid City

۱ ۰.۷۹۰ ۰.۷۹۰

* رقم فروش بر اساس میلیون دلار است و فروش داخلی فیلم‌ها در آمریکای شمالی را شامل می‌شود.

مجله THE FLASH 1 ژانویه 2020

مجله THE FLASH 33 دسامبر 2017

منبع: box office mojo

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا