سینما

خودکارها و خودنویس‌های پارکر؛ تاریخچه‌ی یک برند ۱۳۰ ساله

بیش از یک قرن است که خودکارهای «پارکر» (Parker) به کیفیت، سبک منحصربه‌فرد و ظرافت شناخته می‌شوند. قلم‌های متعدد پارکر و نوآوری‌ در طراحی و تولید آن‌ها باعث شده است تا این شرکت بین عموم شهرت پیدا کند. با این حال، سال‌ها عزم و اراده‌ی بنیانگذار این برند، جورج سافورد پارکر بود که محصولات این شرکت را به چنین موفقیتی در سطح جهانی رساند.

شرکت «قلم پارکر» در سال ۱۸۸۸ در شهر جینسویل، ایالت وینسکانسین آمریکا با هدف کاهش هدر رفتن و نشت جوهرهای خودنویس و خودکار تاسیس شد. بنیانگذار جورج سافورد پارکر، تا قبل از آن به عنوان فروشنده در یک شرکت تولید خودکار کار می‌کرد و نارضایتی مصرف‌کنندگان را در مورد نشت جوهر از خودکارها زیر نظر داشت. جورج در سن ۲۵ سالگی شرکت کوچک تولید خودکار را با تمرکز اصلی بر ایجاد مکانیزمی که بتواند مشکل نشتی در خودنویس‌ها را حل کند، راه‌اندازی کرد. جورج سیستم تغذیه‌ی جوهر را تحت عنوان «لاکی کِرو» اختراع کرد، سیستمی که جوهر اضافه را از طریق عملی مویرگی به داخل مخزن خودنویس برمی‌گرداند.

در سال ۱۹۱۹ پس از جنگ جهانی، زمان آن فرا رسیده بود که دیگر خانواده وارد این تجارت موفق شود، و پسر جورج، کنت پس از برادرش راسل که در سال ۱۹۱۴ به این شرکت پیوسته بود، به پارکرها ملحق شد. در سال ۱۹۲۴، شرکت از اقیانوس اطلس گذشت و یک فروشگاه در لندن افتتاح کرد و به تدریج در سرتاسر قاره در مدت زمان کوتاهی شعبات خود را گسترش داد.

در سال ۱۹۵۴، پارکر یک مدل قلم به نام «ژوتر» معرفی کرد که برای مدت‌ها همه در انتظار رونمایی از آن بودند. اگرچه حدود ۱۰ سال بود که رقبا خودکارهای ساچمه‌ای (خودکارهایی که یک توپ بسیار کوچک به صورت غلطان در سرشان تعبیه شده است) را معرفی کرده بودند، پارکر بر تکمیل مجموعه‌ی ژوتر خود و عرضه به بازار تمرکز داشت. خودکار جدید با وجود قابلیت پر کردن مجدد جوهر، قطعا ارزش این همه انتظار را داشت. در سال ۱۹۳۹ با اختراع جوهری که به محض لمس با کاغذ خشک می‌شد، انقلابی توسط شرکت پارکر شکل گرفت. پارکر خودنویسی طراحی کرد که جوهر را به صورت مویرگی از بطری به سمت مخزن داخلی‌اش می‌کشاند. مدلی دیگر به نام «سونِت» نیز معرفی شد و با توجه به طراحی کلاسیکش به سرعت بازار را قبضه کرد.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم مهم و پیشرو در تاریخ سینما که امروز تماشا‌کردن‌شان سخت است

شرکت پارکر در سال ۲۰۰۹ پوشش و ظاهر منحصربه‌فردی برای تولید قلم‌های خود طراحی کرد. سبک جدید، ظرافت، و مواد گرانبها به عناصر ضروری در طراحی تمامی محصولات این شرکت تبدیل شد. جوهر خودکارهای پارکر به طرز شگفت‌انگیزی روان بودند و به سرعت روی کاغذ خشک می‌شدند. این فناوری، محصولات بالپوینت پارکر را به بهترین خودکارهای توپی تبدیل کرد. قلم‌های مدرن و مبتکرانه‌ی پارکر، حالا دیگر جهان را با فناوری منحصربه‌فرد و پیشگامانه‌ی نسل پنجم خود مبهوت می‌کرد.

لوگوی برند پارکر در گذر زمان

لوگوی پارکر

لوگوی برند پارکر سه بار از زمان تاسیس تا کنون، به خاطر سیاست‌های متفاوت صاحبان شرکت تغییر کرده است. اما ایده‌ی فلشی که از میان یک بیضی می‌گذرد، یعنی اولین طرحی که برای این برند در نظر گرفته شده بود، پای ثابت طراحی‌های بعدی قرار گرفت و تنها در جزییات تغییراتی اعمال شد.

۱۸۸۸-۱۹۹۳

لوگوی برند پارکر

اولین تصویر روی قلم‌های پارکر ساده و بر اساس آنچه که خود قلم‌ها در ذهن تداعی می‌کردند طراحی شده بود. نوک تیز انتهای یک خودنویس شبیه یک پیکان است. در کنار نوک قلم، شکل باریک و کشیده هم می‌تواند همین تصویر را به ذهن متبادر کند. بنابراین، لوگوی محصول شرکت را به شکل یک فلش به سمت بالا در نظر گرفتند. از این گذشته، جهت رو به بالای فلش، انگیزه‌ی قوی توسعه‌ را از سوی مدیران و طراحان این برند گوشزد می‌کرد.

این لوگو جایگاه برتر و محبوبیت محصولات را پیش‌بینی می‌کرد. در همان ابتدا، کندی و ملکه‌ی انگلیس اسنادی را با قلم پارکر امضا کردند و پوچینی و کانن دویل هم از این خودکارها استفاده کردند. حتی تحت تسلیم آلمان و توافقاتی برای پایان جنگ ویتنام، برای امضا از قلم‌های پارکر استفاده شد.

بیشتر بخوانید
بهترین انیمیشن‌های استودیو بلو اسکای؛ از «حماسه» تا «عصر یخبندان»

تعریف دیگری که از این لوگو می‌توان بیان کرد، طرح پیکان و منحنی بیضی شکل دورش نشان دهنده‌ی ایده‌ی خودنویس‌های مدل لاکی کرو پارکر بود. هنگامی که استفاده کننده از نوشتن دست بکشد، جوهر باقیمانده از نوک به داخل مخزن برمی‌گردد و باعث می‌شود که جوهر روی کاغذ نریزد، روی لوگو، فلش رو به بالا نماد حرکت معکوس است و طرح بیضی توخالی نمادی از عدم وجود نشتی است.

۱۹۹۳-۲۰۱۶

برند پارکر لوگو

در دهه‌ی نود، برند «ژیلت» توجه خود را به بخش ابزار نوشتاری معطوف کرد. او قبلا صاحب پرفروش‌ترین برند خودکارهای یکبار مصرف، با عنوان پیپر میت بود. بنابراین در سال ۱۹۹۳، آن‌ها تصمیم گرفتند گزینه‌ی شناخته شده‌ی دیگری را اضافه کنند؛ یعنی خودکار پارکر. مالک جدید روی سبک شرکت کاری انجام داد که در ۱۰۰ سال گذشته تغییری نکرده است. به لطف ژیلت، لوگوی برند پارکر حالا دیگر ظرافت و طراحی مدرن داشت.

اکنون این لوگو یک فلش پرنده را به تصویر می‌کشد که رد آن حرف اولیه نام شرکت را رسم می‌کند؛ یک P بزرگ. این لوگو نماد رهبری، جاه‌طلبی‌ها و ادعاهای بزرگ است. رنگ خاکستری روشن منعکس کننده‌ی ثبات، ویژگی‌های تجاری و دوام محصولات پارکر است. همه چیز از رنگ گرفته تا انحنای خطوط به سبک بی‌عیب‌و‌نقص برند پارکر اشاره داشت.

۲۰۱۶-تا کنون

پارکر لوگو

پس از اینکه نیوول رابرمید در سال ۲۰۰۰ کمپانی را خریداری کرد، تغییر لوگو بلافاصله انجام نشد. مالکان جدید به مدت طولانی در مورد یک استراتژی مناسب فکر کردند و تصمیم گرفتند که خودکارهای پارکر را فقط در طاقچه‌ی گزینه‌های لوکس و برتر قرار دهند. متعاقبا یک تغییر نام تجاری بزرگ انجام شد که از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۱۸ به طول انجامید.

بیشتر بخوانید
آواتار ۲ برای دیزنی چیزی بیش از ماشین پولسازی است

حالا دیگر وقت تغییر لوگو فرا رسیده بود. فلشی که از وسط یک بیضی به سمت بالا می‌رود. اما آن‌ها در طراحی جدید پیچیدگی لوگو را بیشتر کردند. نوار بیضی وسط لوگو حالا در کناره‌ها عریض و در قسمت بالا و پایین نازک‌تر شده است. بدنه‌ی پیکان منحنی‌هایی پیدا کرده که از بالا به پایین عریض می‌شود.

در تصویر مدرن، عناصر عمود بر یکدیگر قرار دارند. فلش به صورت عمودی به سمت بالا می‌رود. نوک به سمت بالای فلش نشان دهنده‌ی قصد رسیدن به بالاترین درجات موفقیت و کیفیت است. این ایده با طرح انتهایی یک پیکان تکمیل می‌شود که یادآور موشکی در حال بلند شدن است. به این معنا که هیچ محصول دیگری نمی‌تواند با پارکر رقابت کند، چرا که گذشتن از آن غیرممکن است.

هسته‌ی مرکزی لوگو نه تنها شبیه یک فلش است، بلکه اشاره‌ای به برج ایفل، نماد فرانسه دارد، جایی که دفتر مرکزی این برند از سال ۲۰۱۱ به آنجا منتقل شد. زیر تصویر توضیحی وجود دارد که مکمل آیکون است. اسم پارکر با حروف بزرگ. هر حرف ضخامت‌های مختلفی دارد. در نسخه‌ی نهایی و تکمیلی لوگو تاریخ تاسیس شرکت با حروف نازک نشان داده شده است که بر قدمت آن تاکید و به ارزش اقلام پارکر اشاره می‌کند.

لوگوی پارکر در رنگ‌های اصلی مشکی، خاکستری و طلایی در جاهای مختلف دیده و از همین رنگ‌ها برای بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شود.

  • در ابتدا رنگ لوگو تنها سیاه بود که به جوهر خودکارهای پارکر اشاره داشت.
  • رنگ خاکستری روشن نشان تجاری و البته نمادی از صلابت و روانی است. با این رنگ قصد داشتند نشان دهند که قلم بهانه است، و مهم‌ترین مساله برای شرکت، مصرف‌کننده‌ها و متنی است که توسط خودکارهای پارکر روی کاغذ نوشته می‌شود. با گسترش خط تولید شرکت، تمرکز از رنگ جوهر بر نماد تغییر کرد.
  • طلایی نشانه‌ی ارزش است، بیانگر موضع، کیفیت عالی و بالاترین جایگاه در بازار.
بیشتر بخوانید
پیشتازی «پلنگ سیاه ۲» و «شب خشونت‌آمیز» (باکس آفیس هفته)

سه اصل مهم در تولیدات برند پارکر

اصول شرکت پارکر

مهارت هنری

تولید محصولات پارکر همیشه با تکیه بر نوآوری بوده است و انقلاب این برند در حدود ۱۳۰ سال قبل و با طراحی جالب توجه خودنویس‌های لاکی کرو آغاز شد. این مهارت در فرآیند تولید توسط نسل‌ها تکرار می‌شود و مدیران و کارمندان را برای زنده نگه داشتن ارزش‌های اصلی شرکت تشویق می‌کند.

تخصص

روند ساخت قلم پارکر به مثابه آفرینش یک هنر منحصربه‌فرد است. در این شرکت برای ساخت یک قلم بی‌نقص به تجربه، همراه با صلاحیت فنی در زمینه‌ی طراحی مکانیکی، آزمایش و نمونه‌سازی مورد نیاز است. درک مواد و فرآیندها برای برتری در ساخت قلم ضروری است. تلاش بی‌پایان برای تعالی، کلید موفقیت و تخصص شرکت است.

نوآوری

بنیانگذار قلم پارکر همیشه معتقد بود که استفاده از نوآوری موفقیت هر شرکتی را تضمین می‌کند. بنابراین همیشه در شرکت به نوآوری بیشترین اهمیت داده می‌شود و تا به امروز ایده‌های نوآورانه‌ی جدیدی در طراحی، ساخت، انتخاب مواد و اشکال متنوع به کار برده شده‌ است.

محصولات پارکر

محصولات پارکر

اکنون قلم پارکر ۱۳۰ سال نوآوری را جشن می‌گیرد و هنوز هم به سیر صعودی خود در تولید ادامه می‌دهد. خودکارهای پارکر در سراسر جهان استفاده و همچنین در بیش از ۱۲۰ کشور فروخته می‌شوند. ایده‌های نوآورانه، مهارت، و طراحی خاص، این قلم‌ها را به انتخاب اول رهبران سراسر جهان تبدیل کرده است.

صفحه محصولات پارکر در دیجی کالا

منبع: parker pen

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا