سینما

۸۵ سالگی انیمیشن «سفیدبرفی»؛ ۱۵ واقعیت درباره‌ی اولین پرنسس دیزنی

والت دیزنی وقتی نوجوان بود نسخه‌ی صامت سفیدبرفی را تماشا کرد و داستان سفیدبرفی چنان تأثیر عمیقی بر او گذاشت که آن را برای ساخت اولین انیمیشن بلند خود برگزید. هرچند به تصویر کشیدن اولین پرنسس دیزنی کار ساده‌ای نبود. دیزنی با مشکلات مالی عمده‌ای مواجه شد. پروژه‌اش شش برابر بودجه‌ی معین‌شده خرج برداشت و او مجبور شد برای تکمیل این انیمیشن خانه‌اش را به رهن بگذارد.

ساخت اولین فیلم انیمیشنی بلند، تقریباً سه سال وقت گرفت، اما سرانجام در دسامبر ۱۹۳۷، سفید برفی و هفت کوتوله در تئاتر Carthay Circle لس آنجلس کالیفرنیا به نمایش درآمد. پیش‌بینی‌ها خبر از یک شکست تجاری بزرگ می‌دادند اما تقدیر برنامه‌های دیگری داشت… سفید برفی در سال ۱۹۳۸ گیشه‌های سینما را تسخیر کرد و در کمال ناباوری تقریبا چهار برابر بیشتر از هر فیلم دیگری که آن سال اکران شده بود فروخت.

نسخه‌ی کلاسیک دیزنی از سفید برفی و هفت کوتوله راز‌های پشت صحنه‌‌ی جذابی دارد. ۱۵ تا از جذاب‌ترین‌ واقعیت‌های پشت صحنه‌ی اولین انیمیشن بلند تاریخ سینما به مناسبت هشتادوپنجمین سالگرد نمایش آن:

۱. موهای سفیدبرفی در اصل بلوند بود

با اینکه در نسخه‌ی برادران گریم، سفید برفی با موهای بلوند به تصویر کشیده شده، اما دیزنی برای ظاهر سفیدبرفی تصمیم دیگری گرفت. او رنگ موهای سفیدبرفی را از بلوند به مشکی پرکلاغی تغییر داد و پوست سفید عاجی و گونه‌های گلگون به او بخشید. دیزنی همچنین برای اولین بار روی کوتوله‌ها اسم گذاشت و تفاوت قابل توجه بعدی اینکه سفیدبرفی در نسخه‌ی دیزنی آواز می‌خواند.

۲. سفیدبرفی از معدود شخصیت‌های خیالی است که در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود ستاره دارد

شخصیت‌های خیالی کمی پیدا می‌شوند که در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود ستاره داشته باشند. اما سفیدبرفی یکی از معدود استثناها است. ستاره‌ی او در ۲۸ ژوئن ۱۹۸۷ به این پیاده‌رو اضافه شد. از دیگر شخصیت‌های دیزنی که در این پیاده‌رو برای خودشان ستاره‌ی مخصوص دارند می‌توان به میکی موس و دانلد داک اشاره کرد.

بیشتر بخوانید
۱۳ فیلم برتر ایرانی که از پلتفرم‌های آنلاین جهانی پخش می‌شوند

۳. دیزنی برای گونه‌های سفیدبرفی از رژگونه‌ی واقعی استفاده کرد

یکی از ماندگارترین ویژگی‌های سفید برفی، پوست سفید بلوری و گونه‌های گلگون اوست. جالب است بدانید انیماتورها برای ایجاد آن گونه‌های گلگون معروف، از رژگونه‌ی واقعی استفاده کردند. دیزنی یک انیماتور زن استخدام کرد تا فقط بر روی گریم سفید برفی کار کند.

۴. سفیدبرفی و هفت کوتوله اولین فیلمی بود که آلبوم موسیقی متنش هم منتشر شد

سفید برفی و هفت کوتوله، اولین فیلمی بود که آلبوم موسیقی متنش را هم برای فروش منتشر کرد. این آلبوم، شامل هشت آهنگی است که در طول فیلم پخش می‌شود. طبق گزارش IMDb، این انیمیشن یکی از اولین فیلم‌هایی بود که همزمان با اکران یکسری کالای مرتبط با آن هم عرضه می‌شد.

۵. همسر والت دیزنی اعتقاد داشت که سفیدبرفی در گیشه شکست خواهد خورد

والت دیزنی در برآورد اولیه‌ی بودجه‌ی تولید سفیدبرفی دچار اشتباه محاسباتی شد و تولید این انیمیشن بلند هزینه‌ی هنگفتی روی دستش گذاشت. او دیگر پولی در بساط نداشت اما چون مصمم بود هرطور شده فیلم را به پایان برساند،‌ خانه‌اش را به رهن گذاشت و پول تولید را جور کرد. اطرافیانش با این کارش بشدت مخالف بودند. آنها فکر می‌کردند سفیدبرفی فیلم موفقی از کار در نمی‌آید. حتی همسرش اعتقاد داشت این انیمیشن برای او شکستی مفتضحانه به بار خواهد آورد.

۶. صداپیشه‌ی سفیدبرفی طبق قرارداد از انجام کارهای بیشتر در این زمینه منع شد

والت دیزنی می‌خواست مطمئن شود که صدای سفید برفی خاص باقی می‌ماند، بنابراین وقتی آدریانا کازلوتی را برای صداپیشگی شخصیت استخدام کرد، بندی را در قراردادش گنجاند که او را از آوازخواندن دوباره در یک فیلم منع می‌کرد. کازلوتی که یک خواننده‌ی کلاسیک آموزش‌دیده‌ بود این بند را پذیرفت و به خوانندگی اپرا مشغول شد.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم علمی-تخیلی برتر که به توصیه‌ی کارگردان «آواتار» باید ببینید

۷. سفید برفی موقع خداحافظی همه‌ی کوتوله‌ها را بوسید به جز اسلیپی

راجع به کوتوله‌ها هم دو واقعیت خواندنی وجود دارد: اول اینکه اسم انتخاب کردن برای کوتوله‌ها کار آسانی نبود. بیزی، کربی، دافی، دیفی، دامپی، شل و ول، کمکی، تنبل، اسکرپی، غمگین، اسنیفی، اسنوپی، استابی، تریفتی، ویزی، و گابی چندتا از پیشنهادهای موجود برای نام/شخصیت کوتوله‌ها بودند که همگی رد شدند. همچنین زمانی که سفید برفی مشغول خداحافظی با کوتوله‌هاست اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که سفیدبرفی اسلیپی را نمی‌بوسد.

۸. متحرک‌سازی شاهزاده دشوار بود، به همین دلیل هم حضورش محدود شد

شاهزاده در ابتدا قرار بود حضور پررنگ‌تری در سفید برفی و هفت کوتوله داشته باشد اما یک مشکل وجود داشت‌‌: انیماتورها متوجه شدند که کار بر روی این شخصیت و متحرک‌سازی واقع گرایانه‌اش بسیار دشوار است، بنابراین بیشتر صحنه‌های او را حذف کردند. این شد که شاهزاده‌‌ در مجموع فقط دو سه دقیقه‌ در فیلم حضور پیدا می‌کند.

۹. قرار بود سفیدبرفی دنباله داشته باشد اما عملی نشد

پس از موفقیت سفید برفی و هفت کوتوله، برای همه مسلم بود که دیزنی قطعا برای این انیمیشن دنباله‌ای خواهد ساخت. خود دیزنی هم همین خیال را داشت و صحبت از یک دنباله به نام سفید برفی برمی‌گردد بود، اما به دلایل نامعلومی، سفیدبرفی هرگز دنباله‌دار نشد.

۱۰.حیوانات واقعی در استودیو نگهداری می‌شدند تا انیماتورها از آنها به عنوان مرجع استفاده کنند

والت دیزنی می‌خواست مطمئن شود که تمام جزئیات در اولین فیلم انیمیشن او به خوبی ثبت می‌شود. او حیوانات زنده‌ را در استودیو نگهداری می‌کرد تا انیماتورها از آنها به عنوان مرجع استفاده کنند و دوستان حیوانی سفید برفی را تا حد امکان واقعی ترسیم کنند.

بیشتر بخوانید
چرا دیزنی ساخت انیمیشن «غول‌پیکر» را متوقف کرد؟

۱۱.والت دیزنی با پولی که از سفیدبرفی به دست آورد استودیوی دیزنی را ساخت

بسیاری از دوستان و آشنایان والت دیزنی از جمله همسرش فکر می‌کردند او دارد با وام گرفتن برای تکمیل سفیدبرفی اشتباه بزرگی مرتکب می‌شود. آنها مطمئن بودند سفیدبرفی شکست می‌خورد. اما اشتباه می‌کردند… سفیدبرفی به سرعت تبدیل به پردرآمدترین فیلم سال شد و والت با درآمد حاصل از آن، استودیو دیزنی را در بربنک ساخت.

۱۲.سفیدبرفی و هفت کوتوله اولین فیلم بلند انیمیشنی بود

والت دیزنی اولین بار در کودکی نسخه‌ی فیلم صامت سفید برفی را دید و هرگز احساسی را که داستان در او ایجاد کرد از یاد نبرد. زمانی که او تصمیم گرفت اولین فیلم بلند انیمیشنی را بر اساس داستان سفیدبرفی بسازد، همه فکر می‌کردند او عقلش را از دست داده. هیچکس نمی‌دانست او در حقیقت با ایده‌ی دیوانه‌وارش مشغول چه تاریخ‌سازی عظیمی است.

۱۳.والت دیزنی برای این فیلم اسکار ویژه‌ای دریافت کرد

یک سال پس از انتشار فیلم سفید برفی و هفت کوتوله، والت دیزنی با یک جایزه‌ی بسیار ویژه مورد تقدیر قرار گرفت. شرلی تمپل به او برای ساخت اولین فیلم بلند انیمیشن یک اسکار منحصر به فرد اهدا کرد. جایزه‌ای که او دریافت کرد شامل یک اسکار با اندازه‌ی معمولی و هفت اسکار مینیاتوری بود.

۱۴.سفیدبرفی تنها پرنسس دیزنی است که با شاهزاده‌‌اش صحبت نمی‌کند

خاص بودن سفید برفی فقط منحصر به اولین شاهزاده خانم دیزنی بودنش نیست؛ سفیدبرفی به دلیل نحوه‌ی تعامل با شاهزاده‌‌اش – یا بهتر است بگوییم به خاطر تعاملی که هرگز با شاهزاده‌اش نداشت هم منحصربه‌فرد است. او هرگز فرصتی پیدا نکرد تا با عشق خود صحبت کند. این ویژگی، سفیدبرفی را در دنیای دیزنی منحصر به فردتر می‌کند.

بیشتر بخوانید
۱۰ مجموعه‌ کتاب برتر که می‌توانند به سریال‌های خوبی در نتفلیکس تبدیل شوند

۱۵.والت دیزنی به انیماتورها دستور داد سفیدبرفی را برای ازدواج به اندازه‌ی کافی بزرگ جلوه دهند تا از حرف و حدیث دور بمانند

والت دیزنی در همان دهه ۱۹۳۰ سعی کرد از بحث پیرامون سن سفیدبرفی اجتناب کند. برای حل این مشکل، او به انیماتورها سپرده بود که سفیدبرفی را طوری طراحی کنند که برای ازدواج به اندازه‌ی کافی بزرگ به نظر برسد. با این وجود، امروزه سن سفیدبرفی در صفحه‌ی مربوط به اطلاعات حاشیه‌ایimdb  ۱۴ساله درج شده است.

منبع: thethings

پیکسل طرح سفیدبرفی کد B10054 مجموعه 12 عددی

انگشتر دخترانه مدل سفیدبرفی کد 852

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا