سینما

۵ سلاح منحصربه‌فرد در انیمیشن‌ها که همتا ندارند

فیلم‌های انیمیشنی معمولا به جای نشان دادن خشونت عریان و کشت و کشتار، راه‌حل‌های انسانی‌تر و آرام‌تری به کار می‌برند، که در نتیجه آن‌ها را به سمت استفاده یا خلق سلاح‌هایی خاص و گاهی عجیب و خنده‌دار روانه می‌کند. در این مطلب ۵ سلاح منحصربه‌فرد در انیمیشن‌ها را نام بردیم.

فیلم‌های انیمیشنی تقریباً می‌توانند به هر شکلی داستان خود را روایت کنند، اما هر داستانی نیاز به کمی چالش و پیچیدگی دارد. حتی ساده‌ترین نوع چالش‌ها هم به معنای واقعی به برخوردهای فیزیکی ختم می‌شوند، اما اینجا است که انیمیشن‌ها برای نشان دادن حداقل خشونت به مشکل برمی‌خورند. قهرمان‌ها در بسیاری از فیلم‌های انیمیشنی یک شمشیر جادویی یا یک تپانچه‌ی لیزری دارند، اما برخی از آن‌ها کمی خلاقانه‌تر عمل می‌کنند.

انگیزه‌ی مخفی طراحی سلاح در هر فیلم انیمیشنی، در واقع فروش بیشتر اسباب‌بازی است. اگر هنرمندان و طراحان، کاری کنند که شخصیت‌های قهرمان و شرور ابزار یا سلاح جالبی داشته باشد، شرکت می‌تواند به آن ماهیت فیزیکی و ملموس دهد و برای سود بیشتر در بازار بفروشد. چه با انگیزه‌ی تجاری یا تنها تخیل، برخی از فیلم‌های انیمیشنی سلاح‌های واقعا منحصربه‌فردی در اختیار قهرمان‌ها و ضدقهرمان‌های داستان قرار می‌دهند.

۱. قلاب مائویی در انیمیشن «موانا» (Moana)

قلاب ماویی سلاح منحصربه‌فرد در انیمیشن‌ها

در اساطیر هاوایی، قهرمان بزرگ مائویی با یک قلاب جادویی جزایر را از اعماق دریا بیرون می‌آورد. این سلاح که توسط خدایان خلق شده، از استخوان‌های اجداد مائویی تراشیده شده است. «موانای» دیزنی از عناصر این افسانه استفاده، و آن را وارد یک ماجراجویی فانتزی و شگفت‌انگیز می‌کند. مائویی به عنوان یک مرد فانی به تصویر کشیده شده که توسط خدایان بزرگ شده و توسط قلاب جادویی‌اش قدرت‌های فوق بشری باورنکردنی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید
۱۰ موضوع که مخاطبان «آخرین بازمانده از ما» انتظار دارند در این سریال ببینند

این قلاب از نظر فنی یک اسلحه است، شاید قدرتمندترین اسلحه در جهان، شاید هم فراتر از آن. همچنین این همان چیزی است که به مائویی قدرت تغییر شکل می‌دهد. تلاش اصلی فیلم حول محور بازیابی این اسطوره است. این قلاب همان وزن اسطوره‌ای اکس‌کالیبور، شمشیر در سنگ معروف یا چکش ثور را دارد، اما به خاطر شکل منحصربه‌فردش با داستان‌های اساطیری همخوانی بیشتری دارد. این یک سلاح قدرتمند و یکی از مهم‌ترین آثار فرهنگی جهان است.

۲. اس‌پی//دی‌آر در انیمیشن «مرد عنکبوتی؛ به درون دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Into the Spider-Verse)

اس‌پی//دی‌آر سلاح منحصر به فرد در انیمیشن منرد عنکبوتی

«به درون دنیای عنکبوتی» شاید بهترین انیمیشن ابرقهرمانی ساخته شده باشد. این فیلم برخی از منحصربه‌فردترین و جالب‌ترین برداشت‌ها از مرد عنکبوتی محبوب را به سینما آورده است. یکی از این تغییرات مفهومی، پنی پارکر، قهرمان ارث-۱۴۵۱۲ است. پنی به جای نیش عنکبوت و مجموعه‌ی استاندارد ابرقدرت‌ها، از نظر روانی با ماهیت عنکبوتی خود پیوند دارد. پدر باهوش او یک روبات باورنکردنی ساخت که یک عنکبوت می‌توانست در آن جای بگیرد و پنی او را کنترل کند. این به پنی اجازه می‌داد تا به عنوان اس‌پی//دی‌آر با جرم و جنایت مبارزه کند.

این روبات یک سلاح مکانیکی انیمیشنی است که در درجه‌ی اول توسط یک عنکبوت هدایت می‌شود. این موضوع به اندازه‌ی کافی ابزورد به نظر می‌رسد، اما طراحی آن نیز فراتر از استاندارد است و بدون شک می‌تواند در لیست ۵ سلاح منحصربه‌فرد انیمیشن‌ها قرار بگیرد. کسانی که کمیک‌های جرارد وی را دیده‌اند، می‌دانند که این دستگاه ظاهر نسبتا مشابهی با گورن لگان دارد.

خودکار طرح مرد عنکبوتی مدل 10 رنگ کد SM-10

۳. اسلحه‌ی وکتور در انیمیشن «من نفرت‌انگیز» (Despicable Me)

اسلحه وکتور در انیمیشن من نفرت انگیز

به نظر شما هم این‌طور می‌رسد که انگار هزار سال از انتشار «من نفرت‌انگیز» گذشته است؟ با وجود مینیون‌ها باید هم اینطور احساس کنیم! اولین فیلم در فرانچایز عظیم کمپانی ایلومینیشن، دوئل بین یک جفت ابرشرور را به تصویر می‌کشد که هر دو در ساخت ابزارهای تخریب تخصص دارند. گرو نبردهایش را با لیزر، سفینه‌ی فضایی و پرتوهای انجماد آغاز می‌کند. اما وکتور به طور غیرقابل توضیحی انواع مختلفی از جانوران اعماق دریا را برای تسلیحات خود انتخاب می‌کند.

بیشتر بخوانید
۵ فیلم زندگینامه‌ای که در آینده‌ی نزدیک اکران می‌شوند

وکتور یک تفنگ دارد که پیرانا (ماهی گوشت‌خوار) را پرتاب می‌کند و یک تفنگ که ماهی مرکب پرتاب می‌کند. هیچکدام در هنگام استفاده آنقدر چشمگیر نیستند، اما هر دوی آن‌ها باعث بوجود آمدن سؤالات جالب بسیاری می‌شوند. مطمئنا در طراحی این سلاح‌ها جنبه‌ی خنده‌دار بودن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، اما ایده‌ی مردی که از شکارچیان اعماق دریا به عنوان سلاح‌های کشتار استفاده می‌کند بسیار جالب است و آن را به یکی از ۵ سلاح منحصربه‌فرد انیمیشن‌ها تبدیل می‌کند.

ماگ طرح انیمیشن من نفرت انگیز 3 مدل NI2506

۴. ریزروبات‌ها در انیمیشن «شش قهرمان بزرگ» (Big Hero 6)

ریزروبات ها در انیمیشن شش قهرمان بزرگ

بایمکس قطعا منحصربه‌فرد است، اما یک سلاح نیست. از نظر فنی می‌توان با دستگاه الکتروشوک یا گوشی ‌پزشکی به شخصی آسیب رساند، اما این باعث نمی‌شود که آن‌ها را سلاح بدانیم. از سوی دیگر، اگرچه ریزروبات‌های هیرو هامادا اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند، اما ابزاری جذاب برای تخریب هستند. روبات‌های مغناطیسی بسیار کوچک هیرو قادر به تشکیل ساختارهایی هستند، مانند امواج اقیانوس حرکت، و دستورات هر کسی را که به آن‌ها فرمان می‌دهد اجرا می‌کنند.

شرور اصلی فیلم، مردی با نقاب کابوکی، ریزروبات‌ها را می‌دزدد تا به عنوان سلاح از آن‌ها سواستفاده کند. تماشای آن‌ها بسیار قانع‌کننده است و به کاربر قدرتی به ظاهر بی‌نهایت شبیه به کنترل میلیون‌ها مورچه‌ی ارتشی می‌دهد. ریزروبات‌ها تقریبا می‌توانند هر کاری انجام دهند و خلاقیت در به تصویر کشیدنشان، آن‌ها را جالب‌تر از نانوماشین‌های داستان‌های علمی-تخیلی متوسط می‌کند.

۵. دوزخ در انیمیشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم ۲» (How to Train Your Dragon 2)

دوزخ در انیمیشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم

هیکاپ یکی از باهوش‌ترین قهرمانان فیلم‌های انیمیشنی است. اوج خلاقیت و نبوغ او در انتخاب و ساخت سلاح است. هیکاپ که قادر به کنترل هیچ یک از تبرهای غول‌پیکر معمولی یا چماق‌های عظیم روستایش نیست، از تسلط خود بر اژدها و قدرت آن‌ها برای ساخت سلاح استفاده می‌کند. دوزخ یک شمشیر بلند است که هنگام کشیده شدن با بزاق اژدها پوشانده می‌شود. همچنین حاوی گاز قابل اشتعال انواع مختلف اژدها است.

بیشتر بخوانید
به مناسبت ۱۰۰ سالگی استودیوی دیزنی؛ نفوذ در فرهنگ عامه

یک سنگ چخماق در دو طرف دسته قرار دارد و به هیکاپ اجازه می‌دهد تیغه را به یک شمشیر شعله‌ور و درخشان تبدیل کند یا جرقه بزند تا با کمک گاز، یک بمب آتش‌زا بوجود آورد. جالب اینجا است که علیرغم پتانسیل کشنده‌ی این سلاح، برای این هدف طراحی نشده است. شعله‌ی خروشان تیغه‌ی جهنم قادر است اژدهایان را مجذوب و آرام کند و آن را به یکی از چهار ابزار شناخته شده‌ای تبدیل می‌کند که می‌تواند این موجودات را رام کند. این یک سلاح استادانه است که در مورد سازنده‌اش نیز چیزهای زیادی می‌گوید. جهنم یکی از هوشمندانه‌ترین سلاح‌های انیمیشنی است که کاملا با سازنده‌اش تناسب دارد.

اکشن فیگور مدل اژدها سوارها مجموعه 3 عددی

منبع: game rant

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا