علیرغم اینکه انیمیشنهای «در جستوجوی نمو» (Finding Nemo) و «راتاتویی» (Ratatouille) هر کدام فیلمهایی کاملا متفاوت با شخصیتها، فضاسازی و مضامین منحصربهفرد خود هستند، هر دو داستان بینهایت سرگرمکننده و دلانگیزند. با این حال هر کدام از این دو انیمیشن برتریهایی نسبت به دیگری دارند که در این مطلب ۱۰ مورد از آنها (۵ مورد برای هرکدام) را نام بردیم.
این دو انیمیشن هر دو از آثار کلاسیک پیکسار محسوب میشوند. اما با وجود اینکه بدون شک هر دو به روشهای منحصر به فرد خود شاهکار هستند، مواردی هم برای مقایسهی این دو انیمیشن وجود دارد تا مشخص شود کدام یک از این دو بسیار برتر (یا ضعیفتر) از دیگری است. با اطمینان قضاوت کردن دربارهی هر کدام از این دو انیمیشن دشوار است، اما قطعا میتوان کیفیت آنها را نسبت به دیگری ارزیابی کرد.
۱۰. شخصیتسازی در انیمیشن «در جستوجوی نمو»
بدون شک بیشتر شخصیتهای هر دوی این فیلمها کاملا با جزییات حیرتانگیز به تصویر کشده شدهاند، در حالی که برخی دیگر خیلی کم در خاطر ما ماندند. با این حال، شخصیتهای فیلم «در جستوجوی نمو» به چند دلیل برتری دارند.
چندین شخصیت اصلی در «در جستوجوی نمو» بسیار جذابتر از راتاتویی هستند. مطمئنا رمی بسیار خاطرهانگیز است، اما آلفردو لینگوینی با دوری قابل مقایسه نیست. علاوه بر این، شخصیتهای فرعی مانند آشپزهای آشپزخانه به اندازهی شخصیتهایی که مارلین و دوری در طول ماجراجوییشان با آنها ملاقات میکنند جالب نیستند.
۹. شخصیت قهرمان در انیمیشن «راتاتویی»
حالا که صحبت از شخصیتها شد، بیایید قبول کنیم که قهرمان داستان «راتاتویی» بهتر از «در جستوجوی نمو» است. این تا حدی نتیجهی تمرکز کمتر روی یک شخصیت در فیلم دوم است در حالی که راتاتویی همیشه رمی را در خط مقدم نگه میدارد.
اگرچه بسیاری از مردم هنوز احتمالا فکر میکنند که نام موش مانند نام فیلم و غذایی که به آن اشاره میکند راتاتویی است، رمی هنوز از مارلین برجستهتر است. رمی یک رویای بزرگ دارد اما در جامعهای زندگی میکند که هیچ کس او را درک نمیکند. مارلین میخواهد پسرش را پیدا کند، در حالی که باید بفهمد که نیازی نیست همیشه او را کنترل کند.
۸. شخصیتهای شرور در انیمیشن «در جستوجوی نمو»
در ادامهی موضوع شخصیتها، شایان ذکر است که اشرار در «در جستوجوی نمو» بسیار باشکوه به تصویر کشیده شدهاند. داستان «راتاتویی» بیشتر به این مربوط میشود که رمی به رویای خود دست یابد، اما مارلین و دوری باید بر چالشهای زیادی در این مسیر غلبه کنند، به همین دلیل است که موانع آنها خطرناکتر به نظر میرسند.
غواصانی که نمو را میربایند، کوسههای به ظاهر گیاهخوار، قلابماهی در اعماق دریا، جنگلی از عروس دریایی، گروهی از مرغهای دریایی، و مهمتر از همه دارلا، همهی اینها در نوع خود ترسناک هستند و باعث میشوند «در جستوجوی نمو» به داستانی هیجانانگیز تبدیل شود.
۷. ویژگیهای بصری در انیمیشن «راتاتویی»
پیکسار به خاطر سبک انیمیشن منحصر به فردش که در هر دو فیلم مشهود است شهرت دارد، اما «راتاتویی» هنوز از این نظر کمی برتر است. اول از همه، چهار سال پس از «در جستوجوی نمو» عرضه شد و به طبع فناوری مورد استفاده برای آن پیشرفتهتر بود.
پیدا کردن نمو باید آب با ظاهری واقعی خلق میکرد که این کار را انجام داد، اما تیم «راتاتویی» با سفر به پاریس و مطالعهی غذا توانستند فضایی باورنکردنی خلق کنند. تمام ظروف، عکسهای شهر و خز موش کاملا واقعی به نظر میرسند.
۶. موقعیت مکانی در انیمیشن «در جستوجوی نمو»
موقعیت مکانی و اینکه داستان در چه جایی اتفاق میافتد همیشه بسیار مهم بوده است، زیرا برخی از مکانها برای توسعهی طرح یا شخصیتها اهمیت ویژهای دارند. از نظر زیبایی، هر دو فیلم عالی عمل کردند، اما موقعیت مکانی «در جستوجوی نمو» که دنیای زیر آب را به زیبایی و با جزییات به تصویر میکشد بهتر است.
«راتاتویی» در پاریس اتفاق میافتد که هر کسی میتواند در زندگی واقعی از آن بازدید کند، در حالی که دیدن مکانهای زیر آب در انیمیشن نمو به صورت مستقیم و با چشمان خود بسیار سختتر است. «در جستوجوی نمو» همچنین موقعیتهای مکانی بیشتری دارد که تنوع بیشتری هم به داستان میافزاید.
۵. فضاسازی در انیمیشن «راتاتویی»
درست مثل موقعیت مکانی، فضاسازی برای موفقیت هر دوی این فیلمها بسیار اهمیت دارد. برخی فیلمهای بلند دیگر هم هستند که بدون ایجاد فضای خاص خیلی هم خوب از آب در میآیند، اما تقریبا تمام فیلمهای پیکسار به شدت به ایجاد فضای خاصی برای غوطهور ساختن تماشاگر در موقعیت مورد نظر متکی هستند.
صادقانه «راتاتویی» در این زمینه بهتر است، شاید به دلیل داشتن داستانی آرامتر به جای تکیه بر ماجراجوییهایی مانند «در جستوجوی نمو». پاریس در این انیمیشن با همهی فضاهای دیدنیاش، مهم نیست که چقدر بزرگ یا کوچک باشد، مانند یک شهر واقعی به نظر میرسد.
۴. موفقیت کلی انیمیشن «در جستوجوی نمو»
وقتی نوبت به موفقیت کلی یک انیمیشن در زمینهی محبوبیت و فروش میرسد، «در جستوجوی نمو» قطعا برنده است. این فیلم با بودجهی ۹۴ میلیون دلاری بیش از ۹۴۰ میلیون دلار فروش داشت و در مقابل «راتاتویی» با بودجهی ۱۵۰ میلیون دلاری ۶۲۰.۷ میلیون دلار درآمد کسب کرد.
هر دو فیلم برندهی جایزهی اسکار بهترین انیمیشن بلند شدند، اما «در جستوجوی نمو» اولین برندهی تاریخ پیکسار در این بخش بود. «در جستوجوی نمو» همچنین در راتن تومیتوز دارای امتیاز ۹۹% با میانگین امتیاز ۸.۶۹ است در حالی که «راتاتویی» دارای امتیاز ۹۶% با میانگین امتیاز ۸.۴۷ است.
۳. موضوع داستان در انیمیشن «راتاتویی»
اکثر آثار پیکسار معمولا دارای موضوعات مشترکی مانند ارزش خانواده، غلبه بر موانع و تعقیب رویاها هستند. اما وقتی نوبت به موضوعات خاصتر میرسد، «راتاتویی» مسیر منحصربهفردتری نسبت به «در جستوجوی نمو» در پیش گرفته است.
اگرچه ممکن است به نظر برسد که «راتاتویی» دربارهی آشپزی است، اما در واقع دربارهی هنر است. رمی مراحل رسیدن به آرزوی خود را طی میکند و به وضوح نشان میدهد که گاهی اوقات چقدر رسیدن به آرزوها سخت است.
۲. مفهوم در انیمیشن «در جستوجوی نمو»
مفهوم اغلب چیزی است که باعث موفقیت یا شکست یک فیلم میشود. به بیان ساده، این قلاب داستان است، و مخاطب را بدون اینکه متوجه شود به خود زنجیر میکند.
اگرچه تبدیل شدن یک موش به یک سرآشپز قطعا جالب است، اما داستانی دربارهی یک دلقکماهی پدر که به دنبال پسرش میگردد ممکن است سرگرم کنندهتر باشد. ممکن است خیلی ساده به نظر برسد اما مفهوم «در جستوجوی نمو» جذابتر و قابل لمستر است.
۱. شوخیها و لحظات طنز در انیمیشن «راتاتویی»
بدون شک شوخی و لحظات کمدی و طنز بخش مهمی از یک فیلم جذاب و دوستداشتنی است و هر دوی این انیمیشنها تمام تلاش خود را برای برتری در این زمینه به کار میگیرند. از آنجایی که افراد در هر سنی از کارهای پیکسار لذت میبرند، بدیهی است که شوخیهای این استودیو عالی باشد.
در واقع، «در جستوجوی نمو» لحظات طنز بسیار خوبی دارد. با این حال، «راتاتویی» خندهدارتر است. حتی با تماشای واکنش همه به رمی و سپس به کل وضعیتی که او تقریبا لینگوینی را کنترل میکند، به راحتی میتوان به این نتیجه رسید که همه چیز بسیار خندهدار است.
منبع: cbr