سینما

۱۳ مدرسه‌ی منفور فیلم‌ها و سریال‌ها که از تحصیل دلزده‌تان می‌کنند

همه‌ی ما قبول داریم که مدرسه و دوران تحصیل در آن‌ به اندازه‌ی خاطره‌انگیز و جذاب بودنش تا چه اندازه می‌تواند بد و غیرقابل تحمل باشد. فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری ساخته شده‌اند که این حقیقت را با درجات متفاوتی از واقع‌گرایی به تصویر می‌کشند. اما برخی از آن‌ها متمایز از دیگران بوده‌ و چالش‌های عادی نوجوانی یعنی کسب محبوبیت بین دوستان، برخورد با معلمان و موفقیت تحصیلی را در مکان‌های بسیار تاریک‌ و گاهی ترسناک‌ به تصویر می‌کشند.

در حالی که مدارس به طور معمول و اصولا باید محیطی امن، عاری از خشونت، با فضایی شاد باشند، دانش‌آموزان قلدر، معلمان سخت‌گیر و بدجنس، مدیران دیکتاتور و فضای ترسناک بعضی از مدارس نمونه‌هایی از صدها شرایط بد و آزاردهنده‌اند که می‌توانند دوران شیرین تحصیل را به کابوس بدل کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، در این مطلب نگاهی به ۱۳ مدرسه‌ی بد و منفور در فیلم‌ها و سریال‌ها انداختیم که شاید شما هرگز دوست نداشته باشید در آن‌ها ثبت‌نام کنید و یا دوران تحصیل خود را آنجا بگذرانید!

۱. دبیرستان شیرویوا جونیور در فیلم «نبرد سلطنتی» (Battle Royale)

دبیرستان شیرویوا جونیور در فیلم «نبرد سلطنتی»

  • کارگردان: کینجی فوکاساکو
  • محصول: ۲۰۰۰

اردوها و سفرهای تحقیقاتی و آموزشی در مدارس همیشه برای دانش‌آموزان شگفت‌انگیز و مهیج است. فرصتی برای آنکه یک یا چند روز همراه دوستان مدرسه را ترک کنند تا چیز جدیدی یاد بگیرند یا کاری سرگرم کننده انجام دهند و به صورت عملی درس‌هایشان را بیاموزند. متاسفانه، برای دانش‌آموزان دبیرستان شیرویوا در فیلم «نبرد سلطنتی» این اتفاق مهیج به تجربه‌ای تلخ و سیاه تبدیل می‌شود.

در این فیلم، سفری علمی و سرگرم‌کننده به جزیره‌ای دوردست دانش‌آموزان را مجبور می‌کند تا برای زندگی خود بجنگند آن هم برای یک نتیجه‌ی غیرمنتظره! اینکه ببینند تنها بازمانده چه کسی خواهد بود؟! در آینده‌ی دیستوپیایی «نبرد سلطنتی»، جایی که دولت با قرار دادن بچه‌ها در مقابل یکدیگر، جمعیت را کنترل می‌کند، آخرین چیزی که شما را به عنوان بیننده در جایگاه آن دانش‌آموزان قرار می‌دهد این است که در رقابتی نفس‌گیر با هم‌کلاسی‌هایتان بجنگید! جنگ تا سرحد مرگ.

۲. دبیرستان سانیدیل در سریال «بافی قاتل خون‌آشام‌ها» (Buffy the Vampire Slayer)

دبیرستان سانیدیل در سریال «بافی قاتل خون‌آشام‌ها»

  • سازنده: جاس ویدون
  • محصول: ۱۹۹۷-۲۰۰۳

مدرسه یا دروازه‌ی جهنم؟ دانش‌آموزان دبیرستان سانیدیل در سریال «بافی قاتل خون‌آشام» دائما در معرض خطر حمله‌ی نوعی هیولا بودند که تنها چند نفر از هم‌کلاسی‌هایشان می‌توانستند ناجی آن‌ها باشند. در شرایط غیرعادی و دلهره‌آور که در این سریال به تصویر کشیده شده است، بافی (با بازی سارا میشل گلار) و گروهش تقریبا همیشه در حال نجات دوستانشان هستند.

بیشتر بخوانید
سریال «ونزدی» تیم برتون سبک گوتیک را دوباره زنده کرد

حداقل، بچه‌های سانیدیل می‌دانستند که به طور منظم با چه مشکلاتی روبرو خواهند شد و از بافی به خاطر تمام تلاش‌هایش در هنگام فارغ‌التحصیلی تشکر کردند. آن هم با دادن چتری به این معنا که او همیشه نقش محافظ برایشان داشت.

۳. دبیرستان نپتون در سریال «ورونیکا مارس» (Veronica Mars)

دبیرستان نپتون در سریال «ورونیکا مارس»

  • سازنده: راب توماس
  • محصول: ۲۰۰۴

هیچ جانور ماوراطبیعی در سالن‌های دبیرستان نپتون در سریال «ورونیکا مارس» وجود نداشت، اما اگر خوب دقت کنید قطعا هیولاهای انسان‌نمایی می‌توانستید پیدا کنید. بچه‌هایی که به هر کار غیر انسانی مانند قلدری، تجاوز به حریم و حتی تف کردن در نوشیدنی‌های دیگران از روی کینه دست می‌زدند. در حالی که ورونیکا (با بازی کریستن بیل)، کارآگاه خصوصی باهوش و زبردست، تمام تلاشش را کرد تا عدالت را برای کسانی که در دبیرستانش مورد ظلم قرار گرفته‌اند – از جمله خودش – به اجرا درآورد، بسیاری دیگر از جمله اولیای مدرسه سعی در خراب کردن نقشه‌های انسان‌دوستانه‌ی او داشتند.

۴. مدرسه‌ی شرمر در فیلم «کلوپ صبحانه» (The Breakfast Club)

دبیرستان شرمر در فیلم « مرخصی فریس بولر»

  • کارگردان: جان هیوز
  • محصول: ۱۹۸۵

دبیرستان شرمر مورد جالبی است. در حالی که به نظر می‌رسد دانش‌آموزان در این مدرسه اوقات خوشی را سپری می‌کنند، متوجه می‌شوید که سلسله مراتب اجتماعی مدرسه، آن‌ها را به سمت انجام کارهای وحشتناکی هدایت کرده است.

بدتر از آن، شما یک دیکتاتور تمامیت‌خواه به عنوان دستیار مدیر دارید. او نه تنها تمام دانش‌آموزان را مجبور می‌کند که روز تعطیل به مدرسه بیایند، بلکه ظاهرا کاری بهتر از عذاب دادن آن‌ها و تقویت کلیشه‌ها و فشارهای ظالمانه در مدرسه ندارد.

۵. مدرسه‌ی توماس ایوِن در فیلم «کری» (Carrie)

دبیرستان توماس ایوِن در فیلم «کری»

  • کارگردان: برایان دی‌پالما
  • محصول: ۱۹۷۶

رفتارهای ناهنجار کری وایت در دو فیلم با نسخه‌های متفاوت در فیلم «کری» با بازی سیسی اسپیسک در سال ۱۹۷۶ و کلویی گریس مورتز در سال ۲۰۱۳ به فیلم‌های ترسناک خوبی ختم می‌شود. در طول فیلم، همکلاسی‌هایش او را در رختکن مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و بعدا برای تحقیر او به شیوه‌ای دراماتیک، در جشن پایان سال برایش نقشه می‌کشند.

سوالی که در تمام طول فیلم ممکن است شما را آزار دهد این است که در تمام این مدت که کری مورد اذیت و تحقیر قرار می‌گرفت مسئولان مدرسه و یا حتی دیگر دانش‌آموزان و دوستانش کجا بودند؟ اما آن بچه‌های زورگو به وضوح شخص اشتباهی را برای کارهای تحقیرآمیزشان انتخاب کرده بودند، زیرا کری دارای قدرت تله‌کینتیک سرکوب‌شده بود. او برای انتقام، جشن پایان سال را به یک مجلس قتل عام تبدیل کرد و بی‌گناه و گناه‌کار را در آتش خشم خود سوزاند.

بیشتر بخوانید
بهترین فیلم‌های کمدی ۲۰۲۲

۶. مدرسه‌ی کستانت بیلارد در سریال «دختر سخن‌چین» (Gossip Girl)

دبیرستان کستانت بیلارد در سریال «دختر سخن‌چین»

  • سازنده: جاش شواتز
  • محصول: ۲۰۰۷-۲۰۱۲

در حالی که تحصیل در مدرسه‌ی کنستانت بیلارد در سریال «دختر سخن‌چین» ممکن است خوب به نظر برسد، اما دانش‌آموزان این دبیرستان هر کاری می‌کردند به جز درس خواندن! به هر حال، دانش‌آموزان زمان بیشتری را صرف نوشیدنی‌های غیرقانونی می‌کردند تا حاضر شدن سر کلاس درس. علاوه بر این، زمانی که آن‌ها در مدرسه بودند، مشخص بود که هیچ یک از اعضای هیات علمی و معلمان نقش چندانی ندارند. در عوض، این بلر والدورف (با بازی لیتون میستر) بود که به گروه خود دستور می‌داد که دور و برشان باشند و دستورات او را اجرا کنند.

اگر در این آکادمی خصوصی برجسته ثبت نام می‌کردید، آیا باز هم از یک دختر پرافاده و دیوانه که برای همه تعیین و تکلیف می‌کرد دستور می‌گرفتید؟

۷. مدرسه‌ی وستربرگ در فیلم «هدرها» (Heathers)

دبیرستان وستربرگ در فیلم «هدرها»

  • کارگردان: مایکل لمان
  • محصول: ۱۹۸۹

اگر تا قبل از این تصور می‌کردید که مدرسه‌ی «دختران بدجنس» (Mean Girls) بدترین مدرسه‌ای است که می‌توان در آن دوران تحصیل را گذراند، باید گفت که حتما فیلم «هدرها» را ندیده‌اید! دبیرستان وستربرگ توسط یک گروه سه نفره از دخترانی معروف به هدرها اداره می‌شود و آن‌ها به همان اندازه که در بین هم‌کلاسی‌هایشان منفور هستند، از آن‌ها هراس هم دارند. با این حال، آن‌ها بدترین قسمت این مدرسه نیستند.

شوخی‌های زننده و شایعه‌پراکنی درباره‌ی یک دانش‌آموز، قتل دو دانش‌آموز و نشان دادن آن به عنوان یک خودکشی و حتی نقشه‌ی بمب‌گذاری در مدرسه تنها چند نمونه از اتفاقاتی است که وستربرگ را به یکی از بدترین مدارس ممکن در تاریخ تلویزیون و سینما تبدیل می‌کند.

۸. دبیرستان شرمر در فیلم « مرخصی فریس بولر» (Ferris Bueller’s Day Off)

 دبیرستان شرمر در فیلم « مرخصی فریس بولر»

  • کارگردان: جان هیوز
  • محصول: ۱۹۸۶

فیلم «مرخصی فریس بولر» با الهام از «کلوپ صبحانه» دبیرستانی را به تصویر می‌کشد که دست کمی از جهنم ندارد! هیچ چیز وحشتناک‌تر از یک معلم مُصِر و پیگیر نیست که دست از سر دانش‌آموز برندارد. فریس بولر دانش‌آموزی است که به بهانه‌های مختلف کلاس‌های خود را لغو می‌کند و به گشت و گذار می‌رود و اینجا است که مدیر و معلم‌ها به هر طریقی سعی در برگرداندن او به مدسه دارند.

بیشتر بخوانید
۱۰ انیمیشن برتر که با یک صحنه نابود شدند

این که دانش‌آموزان کلاس خود را به هر دلیلی لغو کنند و در آن حاضر نشوند اتفاق عجیبی نیست، اما آیا رونی، مدیر مدرسه با هر دانش‌آموزی که تصمیم به رفتن به یک روز مرخصی داشته باشد همین کار را می‌کند؟ آیا آن‌ها را تعقیب می‌کند و وارد خانه‌شان می‌شود و در نهایت برایشان کابوس می‌سازد؟ اگر چنین است، باید علیه این مرد اتهامات جدی وارد شود. یا حداقل باید شغل خود را تغییر دهد. این سوال پیش نمی‌آید که در حالی که او فریس را تعقیب می‌کند، چه کسی مدیریت کلاس درسش را برعهده می‌گیرد؟

۹. دبیرستان جورج واشنگتون در فیلم «انتخابات» (Election)

مدرسه جورج واشنگتون در فیلم «انتخابات»

  • کارگردان: الکساندر پاین
  • محصول: ۱۹۹۹

معلمی به نام آقای مک آلیستر قصد دارد انتقام دوران دبیرستانش را از دختری به نام جوآن با بازی ریس ویترسپون که قبلا به او خیانت کرده بود بگیرد. این انتقام شامل تلاش برای ثابت کردن این حقیقت است که او نمی‌تواند با تقلب در انتخابات مدرسه پیروز شود.

در پایان، او مجبور می‌شود از شغل خود استعفا دهد و حتی همسرش را پس از متقاعد کردن این موضوع که عاشق زن دیگری شده است از دست می‌دهد. مک آلیستر نمونه‌ای از یک معلم بسیار وحشتناک است که تقریبا قادر است فضای هر دبیرستانی را آلوده کند.

۱۰. دبیرستان میدلسکس در فیلم «دانی دارکو» (Donnie Darko)

مدرسه میدلسکس در فیلم «دانی دارکو»

  • کارگردان: ریچارد کلی
  • محصول: ۲۰۰۱

آنچه باید در مورد دبیرستان میدلسکس در فیلم «دانی دارکو» بدانید این است: یک سخنران انگیزشی و یک رهبر فرقه برای سخنرانی در یک مجمع به مدرسه وارد می‌شود. اما او در واقع یک پدوفیل است. دانی (با بازی جیک جیلنهال) سخنرانی‌های این مرد را با پرده‌برداری از شخصیت واقعی او تحت عنوان مردی پول‌پرست و فرصت‌طلب که تنها می‌خواهد برخی از جوانان تاثیرپذیر را به خرید کتابش متقاعد کند به هم می‌زند.

در این فیلم مدرسه قطعا رفاه دانش‌آموزان را در اولویت قرار نمی‌دهد. دانی به وضوح یک بچه‌ی پریشان است که رویایی درباره‌ی پایان جهان دارد و کسی را در لباس وحشتناک خرگوش می‌بیند. اما در تلاش است تا حقیقت پنهان پشت مردی که قصد دارد از دانش‌آموزان و حتی اولیای مدارس اخاذی کند را به همه نشان دهد، آن هم در حالی که به سختی حرف‌هایش را باور می‌کنند.

۱۱. دبیرستان شرق در فیلم «موزیکال دبیرستان» (High School Musical)

مدرسه‌ی شرق در فیلم «موزیکال دبیرستان»

  • کارگردان: کنی اورتگا
  • محصول: ۲۰۰۶

دبیرستان شرق در سطح خود، مدرسه‌ی خوبی است و سرگرم کننده به نظر می‌رسد. بچه‌ها همه به نظر اوقات خوبی را سپری می‌کنند، همه چیز روشن و درخشان است. اما جنبه‌ی منفی این دبیرستان نیز به همان اندازه مهم است: این دبیرستان تماما موزیکال است و هیچ چیز جدی در آن دیده نمی‌شود. بنابراین، اگرچه ممکن است زک افرون و ونسا هاجنز جذاب به نظر برسند، اما همیشه و هر روز، تمام دانش‌آموزان در حال ترانه خواندن به جای صحبت کردن هستند.

بیشتر بخوانید
۱۰ حقیقت تلخ درباره انیمیشن «افسون» که در تماشای مجدد متوجه می‌شویم

صحبت‌های متداولی که چند نوجوان می‌توانند به سادگی بیان کنند را شما مجبورید با شعر و ترانه بشنوید و این بسیار خسته کننده است. بدتر از آن، تکلیف دانش‌آموزان و افرادی که نمی‌توانند ترانه بخوانند چه می‌شود؟ این یعنی هیچ حرفی برای گفتن ندارند؟ اگر کسی خواننده‌ای حرفه‌ای نباشد، آیا جایی در دبیرستان شرق دارد؟ آیا می‌تواند دانش‌آموز موفقی باشد؟ قطعا خیر!

۱۲. دبیرستان رزوود در سریال «دروغ‌گوهای کوچک زیبا» (Pretty Little Liars)

مدرسه‌ی رزوود در سریال «دروغ‌گوهای کوچک زیبا»

  • سازنده: مرلین کینگ
  • محصول: ۲۰۱۰-۲۰۱۷

آیا تمام دانش‌آموزان دبیرستانی وحشتناک و غیرقابل کنترل هستند؟ در طول هفت فصل، سریال «دروغ‌گوهای کوچک زیبا» سعی کرد با دبیرستان رزوود پاسخ این پرسش را پیدا کند. در این سریال شخصیت‌های ناشناسی که به «اِی» معروفند سعی در برملا کردن دروغ‌های گروهی از دختران دبیرستان رزوود دارند و آن‌ها را به فاش شدن دروغ‌هایشان تهدید می‌کنند.

فرقی نمی‌کند که «ای»های مشکوک یا هر شخص دیگری به اجرای نقشه‌های دیوانه‌ی ناشناس کمک کرده‌ باشند، وقتی نوبت به دبیرستان «رزوود» می‌رسد، باید از چیزهای زیادی دوری کرد. یک چیز مسلم است، تا زمانی که به این مدرسه بروید، هرگز یک روز آرام و عادی نخواهید داشت. حتی با پایان یافتن سریال، سر و کله‌ی یک «اِی» جدید برای عذاب دادن نسلی دیگر از دبیرستانی‌ها پیدا خواهد شد.

۱۳. دبیرستان هاوکینز در سریال «چیزهای عجیب» (Stranger Things)

مدرسه‌ی هاوکینز در سریال «چیزهای عجیب»

  • سازنده: برادران دافر
  • محصول: ۲۰۱۶-تا کنون

اگر از مد دهه‌ی ۸۰ و قلدرهای کلیشه‌ای که زندگی دانش‌آموزانی مانند جاناتان بایرز (با بازی چارلی هیتون) را سیاه کردند بگذریم، دبیرستان هاوکینز در سریال «چیزهای عجیب» هم با وجود هیولاهایی که از ابعاد دیگر جهان پدیدار می‌شوند جای مناسبی برای تحصیل نمی‌تواند باشد.

البته، این مسئله‌ی آزاردهنده هم وجود دارد که ظاهرا هیچ‌کس در مدرسه به این موضوع اهمیت نمی‌دهد که تعدادی از دانش‌آموزان گم یا احتمالا مرده باشند. با وجود اتفاقات وحشتناکی که در دبیرستان هاوکینز می‌افتد، مطمئنا این مدرسه‌ای است که باید به هر قیمتی از آن دوری کرد.

منبع: ign

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا