سینما

۱۱ سیاره‌ی فیلم‌های علمی-تخیلی که زندگی در آن‌ها از کره‌ی زمین بهتر است

فیلم‌های علمی- تخیلی قدرت‌های جادویی دارند که به واسطه‌ی آن‌ها می‌توانند ما را به سرزمین‌های خیالی ببرند که به اندازه‌ی زندگی روزمره واقعی به نظر می‌رسند. هرچه عناصر فانتزی این آثار بیش‌تر باشد مخاطبان بیش‌تری مجذوبشان می‌شوند. گم شدن در این سرزمین‌های خیال‌انگیز یکی از سرگرمی‌های کودکانه در سراسر دنیا است و هیجانش همیشه مثل روز اول تازه است.

مهم نیست چند سال داریم، هر سنی زمان خوبی برای تماشای فیلم‌هایی است که در سرزمین‌های آینده‌نگر و خارق‌العاده اتفاق می‌افتند. ما عاشق تماشای این داستان‌های افسانه‌ای هستیم و وقتی تیتراژ پایانی روی صفحه‌ی نمایش ظاهر می‌شود، متوجه می‌شویم در تمام مدت فیلم مشغول سیر و سلوک در این سرزمین‌های خیالی بودیم. بعضی از این سرزمین‌ها مملو از هیجان و خطر هستند و بعضی هم همه‌ی عناصر زیبای زندگی واقعی را کنار هم قرار دادند و به جهانی رویایی و ایده آل تبدیل شدند. این شما و این ۱۱ سیاره‌ی فیلم‌های علمی- تخیلی که دوست داریم حداقل یک روز کامل را در آن‌ها بگذرانیم.

۱۱- ریسا در «پیشتازان فضا» (Star Trek)

سیاره‌ی علمی- تخیلی ریسا

سیاره‌ای را تصور کنید که می‌توانید در گوشه گوشه‌اش مناظر گردشگری جزایر گرمسیری را ببینید این توصیف مناسبی از سیاره‌ی خیالی ریسا در فرانچایز محبوب «پیشتازان فضا» است. این سیاره علمی- تخیلی در معرض زلزله قرار دارد و به همین دلیل هم کاملا قابل سکونت نیست اما آب و هوایش توسط گونه‌های بومی و به کمک یک سیستم فوق پیشرفته به گونه‌ای کنترل می‌شود که در تمام روزهای سال آب و هوایی مطبوع و گرمسیری دارد.

ریسا یکی از سیارات عضو فدراسیون است و ساکنانش آن را سیاره‌ی لذت می‌نامند؛ چیزی معادل بالی و مالدیو خودمان با این تفاوت که یک سیاره‌ی کامل مملو از سواحل دل‌پذیر و خوراکی‌های گرمسیری است.

بیشتر بخوانید
۱۰ گیتاریست زن و مرد برتر جهان؛ از جونی میچل تا جیمی هندریکس
استیکر لپ تاپ طرح فضا کد 60 مجموعه ده عددی

۱۰- هلیون پرایم در فرانچایز «ریدیک» (Riddick)

هلیون پرایم

«ریدیک» یک فرانچایز علمی- تخیلی دست کم گرفته شده است که هیچ وقت نتوانست در حد و اندازه‌ی مجموعه‌ای مثل «جنگ ستارگان» (Star Wars) ظاهر شود و توجه مخاطبان را به خودش جلب کند. با این حال یک جهان فریبنده با امپراتوری‌های کهکشانی و موجودات اسرارآمیز و فوق‌العاده قدرتمند را به تصویر کشید.

هلیون پرایم یک سیاره‌ی بزرگ در جهان «ریدیک» و مهد دانش، فرهنگ و تنوع مذهبی است. بهترین بخش زندگی در این سیاره سیستم تامین انرژی فوق قدرتمندش است که شامل شبکه‌های پیچیده‌ای از رله‌های خورشیدی است که علاوه بر این که انرژی مورد نیاز برای ساکنانش را تامین می‌کند و حتی انرژی سایر سیارات را هم فراهم می‌کند.

۹- نوور در «نگهبانان کهکشان» (Guardians of the Galaxy)

سیاره‌ی علمی- تخیلی نوور

هر کسی که «نگهبانان کهکشان» را تماشا کرده باشد آرزو دارد بتواند به سیاره‌ی «نوور» (Knowhere) سفر کند. این سیاره در حقیقت سر بریده‌ی یک موجود کهکشانی ناشناخته است و در طول زمان به پناهگاه امنی برای یاغیان و کلاه‌برداران بین کهکشانی تبدیل شده است. نوور در دنیای سینمای مارول مکان بسیار مناسبی برای انواع و اقسام معاملات خلاف و مبهم است و ساکنانش را از چشم جهان دور نگه می‌دارد.

نوور تقریبا مکانی مشابه «کشتی غرق شده» در «دزدان دریایی کارائیب» (Pirates of the Caribbean) است و در آن اتفاقات هیجان‌انگیزی رخ می‌دهد که بعید است بتوانید مشابه آن را در سایر نقاط MCU پیدا کنید.

ساختنی بلا مدل نگهبانان کهکشان کد 10251

۱,۳۹۰,۰۰۰

تومان

ماگ حرارتی طرح نگهبانان کهکشان مدل mgph02672

۸- نابو در «جنگ ستارگان» (Star Wars)

نابو

سیاره‌ی نابو به عنوان خانه‌ی ملکه پادمه آمیدلا تمدن غنی دارد که برای صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز ارزش زیادی قائل است. مناطق مسکونی این سیاره معماری زیبا و کلاسیکی دارد که در ادغام با اکوسیستم سرسبز منطقه به شدت چشم‌نواز است. نابو از نظر زیبایی‌شناختی تجلی از سبک رترو فوتوریسم (بازگشت به آینده) است و البته تاثیر سبک‌های باروک و بیزانس را هم می‌توان در آن دید.

بیشتر بخوانید
فیلم «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه»؛ گذشته‌‌ی واکاندا و آتلانتیس

اگر قرار باشد در دنیایی موازی از سیاره‌ی نابو بازدید کنید بدون شک جاذبه‌های زیادی برای دیدن دارید؛ از شهرهایی با معماری خاص گرفته تا مکان‌های طبیعی بکر با رودخانه‌ها و آبشارهای زیبایش.

۷- آسگارد در «ثور» (Thor)

سیاره‌ی علمی- تخیلی آسگارد

تمدنی مملو از خدایان مختلف که با فناوری های جادویی پشتیبانی می‌شود و در آن می‌توان انواع و اقسام نوشیدنی‌های عجیب و غریب را پیدا کرد؛ با این اوصاف زندگی در نسخه‌ی MCU سیاره‌ی آسگارد هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. انواع و اقسام فعالیت‌های تناسب اندام در این سیاره ارائه می‌شوند؛ از پیاده‌روی در صخره‌ها گرفته تا مبارزه‌ی دوستانه با جنگجویان سرخوش. از همه مهم‌تر در سیاره‌ی آسگارد هیچ وقت احساس تنهایی نمی‌کنید؛ زیرا بر اساس فیلم‌های اولیه‌ی فرانچایز «ثور» آسگاردی‌ها همیشه دلیلی برای مهمانی و دورهمی پیدا می‌کنند.

به عنوان آپشن پایانی باید بگوییم رفت و آمد به آسگارد بسیار راحت است زیرا به کمک پل بایفراست می‌توانید به سادگی به هر سیاره‌ای در منظومه‌ی شمسی سفر کنید.

۶- سایبرترون در «تبدیل شوندگان» (Transformers)

سایبرترون

یک طرفدار سرسخت زیبایی‌شناسی در جهانی علمی- تخیلی و آینده‌نگر بی‌شک از اقامت در سایبرترون خانه‌ی ربات‌های هوشمند غرق لذت خواهد شد. با این حال احتمالا نیاز است برای خودشان منبع تغذیه‌ای را پیدا کنند؛ زیرا سایبرترون یک سیاره‌ی تمام فلزی و مملو از کوه‌ها و دشت‌های آهنی است.

سایبرترون هم مثل نوور «نگهبانان کهکشان» بخشی از بدن یک خدای باستانی است. افق‌های تمام فلزی سایبرترون می‌تواند منظره‌ای جذاب برای زمینیان باشد. همچنین زندگی میان ربات‌های هوشمندی که می‌توانند در کسری از ثانیه به انواع و اقسام ماشین‌های زمینی تبدیل شوند، برای هر عشق ماشینی یک رویای دوست‌داشتنی است.

بیشتر بخوانید
۲۵ موسیقی متن برتر فیلم‌های سال ۲۰۲۲ را بشنوید
ساختنی مدل تبدیل شوندگان کد 373

۵- کریپتون در «سوپرمن» (Superman)

سیاره‌ی علمی- تخیلی کریپتون

اگر طرفدار کمیک بوک باشید، فقط و فقط به خاطر حضور سوپرمن در کریپتون هم که شده اقامت در این سیاره را در لیست آرزوهایتان قرار می‌دهید. هر لایو اکشن تازه‌ای که از زندگی این ابرقهرمان نمادین منتشر می‌شود، تصویر متفاوتی از کریپتون ارائه می‌دهد.

کریپتون در دوران اوجش سیاره‌ای با تمدنی به شدت غنی و پیشرفته بود که حتی ساکنانش برای موقعیت احتمالی تخریب سیاره نقشه‌ی فرار داشتند. همچنین به دلیل جغرافیایی مملو از کوه‌های کریستالی دل ربا احتمالا بسیار تماشایی است.

۴- مگراتیا در «راهنمای مسافران مجانی کهکشان» (Hitchhikers Guide to the Galaxy)

مگراتیا

احتمالا یکی از دیوانه‌وارترین تمدن‌های فرازمینی در مگراتیا در جریان است. ساکنان این سیاره به تجارتی منحصربه‌فرد و لوکس مشغول‌اند؛ آن‌ها سیاره می‌سازند، سیاره‌هایی که دقیقا مطابق خواسته‌های مشتریان دیوانه‌شان طراحی می‌شود و به هر چیزی که اراده کنند مجهز می‌شود.

در یکی از سکانس‌های فیلم یکی از اهالی مگراتیا ادعا می‌کند بخشی از گروهی بوده که کره‌ی زمین را طراحی کرده و به خاطر طراحی نروژ برنده‌ی جایزه شده است. در هر صورت سفر به این سیاره تجربه‌ای شگفت‌انگیز است و احتمال اگر بخواهید تا ابد در آن جا بمانید، نیاز است با حرفه‌ی پول‌ساز سیاره سازی آشنا شوید.

۳- باکو در «پیشتازان فضا» (Star Trek Universe)

سیاره‌ی علمی- تخیلی باکو

باکو سیاره‌ای کوچک در بخش ۴۴۱ جهان «پیشتازان فضا» با گروه کوچکی از ساکنان انسان‌نما است. باکو برخلاف سایر گزینه‌های این فهرست به خاطر تکنولوژی‌های خاصش مورد توجه قرار نگرفته بلکه مردمانی دار که از زندگی با فناوری های بسیار ابتدایی احساس رضایت می‌کنند. زندگی در این سیاره ‌ایده‌ی خوبی برای کسانی است که دوست دارند دور از تکنولوژی زندگی آرامی داشته باشند. همچنین در این سیاره تشعشعات متافیزیکی منتشر می‌شود که سلامتی و زندگی ابدی ساکنانش را تضمین می‌کند.

بیشتر بخوانید
۱۰ زوج شرور-قهرمان برتر انیمیشن‌ها که باید بشناسید

 ۲- کوروسانت در «جنگ ستارگان» (Star Wars Universe)

کوروسانت

کوروسانت تجلی از یک سیاره‌ی پیشرو و آینده‌نگر، پایتخت جمهوریت و پایتخت کل جهان جنگ ستارگان است. کوروسانت یک اکومونو پلیس است به این معنی که کل سیاره از یک شهر واحد تشکیل شده است. در این سیاره با انواع و اقسام آسمان‌خراش‌های عجیب و غریب، افق متراکم کلان‌شهر و رگبار بی‌وقفه‌ی نورهای نئونی مواجه می‌شوید.

کوروسانت به عنوان مرکز سیاسی دنیای «جنگ ستارگان» محل استقرار سنای کهکشانی، معبد و آرشیو جدای و بسیاری دیگر از موسسات مهم دیگر است.

ساختنی دارت ویدر جنگ ستارگان برند دکول مدل 9015

۱,۰۶۰,۰۰۰

تومان

لگو سری جنگ ستارگان مدل 75195

۱,۳۳۰,۰۰۰

تومان

۱- پاندورا در «آواتار» (Avatar)

پاندورا

در حالی که «آواتار» به خاطر بالا بردن استانداردهای جلوه‌های ویژه‌ی بصری در سینما شناخته می‌شود اما در نهایت به گفته‌ی گاردین باعث به وجود آمدن نوعی حس نارضایتی در مخاطبان شد که نام «سندرم پس از تماشا آواتار» را به آن دادند. در حقیقت جهان «آواتار» به اندازه‌ای زیبا و دل‌انگیز بود که مخاطبان از این که با پایان فیلم از آن برای همیشه جدا شدند، احساس ناراحتی می‌کردند.

این سندروم از جادو پاندورا ناشی می‌شد؛ سیاره‌ای که به اندازه‌ای رویایی و دوست‌داشتنی بود که مخاطبان از واقعی نبودن آن احساس افسردگی می‌کردند.

منبع: movieweb

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا