سینما

۱۰ فیلم ایرلندی که اگر «بنشی‌های اینشرین» را دوست داشتید باید تماشا کنید

فیلم‌های ایرلندی به شکل نامتعارفی مشابه ندارند. «بنشی‌های اینشرین» (The Banshees of Inisherin) محصول سال ۲۰۲۲ یک نمونه‌ی بارز از این فیلم‌ها است. فیلمی که حین تماشایش مناظر زیبا و نفس‌گیر را تحسین می‌کنید، از مکالمات طنز و بازی کالین فارل و الاغش می‌خندید، و زمانی که ناگهان برندان گلیسون تهدید می‌کند انگشتانش را یکی یکی قطع خواهد کرد در بهت و گاهی ترس فرو می‌روید.

فیلم‌های ایرلندی می‌توانند ژانرها را به‌طور یکپارچه با هم ترکیب کنند و قابلیت این را دارند که یک لحظه شما را بخندانند و لحظه‌ی بعد به گریه بیاندازند. حتی می‌توانند در شما حس‌های چندگانه بوجود آورند که در حال تماشای یک درام یا یک کمدی سیاه یا یک فیلم هیجان‌انگیز یا چیزی هستید که اصلا تصورش را هم نمی‌کردید که در قالب یک فیلم کنار هم قرار بگیرند. این موضوع قطعا به سنت غنی ادبی ایرلند برمی‌گردد.

ثابت شده است که «بنشی‌های اینشرین» یک فیلم بزرگ و موفق است. کارگردان مارتین مک‌دونا که در ابتدا برای نمایشنامه‌هایش مورد تحسین قرار می‌گرفت، این موفقیت را با فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی نیز دنبال کرد، به ویژه فیلم‌های «در بروژ» (In Bruges) و «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) که نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی آن را مانند «بنشی‌های اینشرین» بر عهده داشت.

برندن گلیسون و کالین فارل، زوج محبوب مک‌دونا، هر دو از موقعیت‌های موفقی در هالیوود برخوردار بودند، اما در این فیلم و در فیلم قبلی این کارگردان، یعنی «در بروژ» بسیار درخشیدند. اگر از طرفداران «بنشی‌های اینشرین» هستید، بد نیست نگاهی به ۱۰ فیلم ایرلندی خوب بیاندازید که در ادامه معرفی کردیم.

۱۰. فیلم ایرلندی «وقفه» (Intermission)

فیلم ایرلندی وقفه

  • کارگردان: جان کرولی
  • بازیگران: کالین فارل، کیلین مورفی، کالم مینی
  • محصلول: ۲۰۰۳
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰

این کمدی سیاه یک گروه از بازیگران ستاره‌ مانند کیلین مورفی، کالین فارل، کلی مک‌دونالد، کولم مینی و شرلی هندرسون را در خود دارد. این داستان در تار و پود تعدادی شخصیت اهل دوبلین تنیده شده است که نشان می‌دهد زندگی آن‌ها در نهایت به شکل غیرمنتظره‌ای در کنار هم قرار می‌گیرد. فارل در نقش یک دزد، توسط یک پلیس کمی دیوانه با بازی مینی تعقیب می‌شود، کارمند خواربارفروشی بعد از پیشمانی به خاطر جدایی از دوست‌دخترش که مک‌دونالد نقش او را بر عهده دارد، تصمیم نابخردانه‌ای می‌گیرد و با فارل وارد یک سرقت بانکی می‌شود که از بد ماجرا مدیر همان بانک را که دوست‌پسر جدید مک‌دونالد است درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید
۷ فیلم زامبی‌محور تماشایی از سینمای کره‌ جنوبی

این برشی شیرین از زندگی چند شخصیت در شهر دوبلین است که با لحظات اکشن، دلشکستگی و طنز همراه می‌شود. این فیلم به لطف لحظات نه‌چندان تاریک، اجراهای واقعا درخشان که با موسیقی متن جذاب اوایل دهه ۲۰۰۰ مزین شده، هرآنچه که از یک فیلم ایرلندی انتظار داشته باشید در اختیارتان قرار می‌دهد.

ماگ طرح کالین فارل کد NI471

۹. فیلم ایرلندی «دیسکو خوک‌ها» (Disco Pigs)

فیلم ایرلندی «دیسکو خوک‌ها»

  • کارگردان: کریستین شرایدن
  • بازیگران: کیلین مورفی، اندا والش، الاین کسیدی
  • محصول: ۲۰۰۱
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰

یکی از اولین نقش‌های اصلی کیلین مورفی در این اقتباس از نمایشنامه‌ی اندا والش به کارگردانی کریستین شرایدن بود. او نقش خوک را در مقابل رانت با بازی الاین کسیدی بازی می‌کند. دو دوست صمیمی نوجوان در شهر کورک که زندگی کاملا منزوی با یکدیگر برگزیدند و با زبان خاص خود صحبت می‌کنند و تا حد امکان از تماس با دیگران اجتناب می‌کنند.

وقتی رانت پیشنهادهای عاشقانه‌ی خوک را رد می‌کند، رابطه‌ی آن‌ها به سمت تاریکی می‌رود و همین موضوع باعث نگرانی والدین آن‌ها درباره‌ی رابطه‌اشان می‌شود. این یک فیلم جذاب در مورد دنیایی است که فقط دو نفر در آن حضور دارند، و نشان می‌دهد وقتی یکی از آن‌ها می‌خواهد از این دنیا خارج شود چه اتفاقی می‌افتد. این فیلم به شکلی خنده‌دار، تراژیک و خشن، فیلمی غیرعادی است که قدرت خود را از بازی‌های درخشان مورفی و کسیدی می‌گیرد.

۸. فیلم ایرلندی «کالواری» (Calvary)

فیلم ایرلندی «کالواری»

  • کارگردان: جان مایکل مک‌دونا
  • بازیگران: برندن گلیسون، کریس اوداود، دامنال گلیسون
  • محصول: ۲۰۱۴
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰

برندن گلیسون در این فیلم سیاه به کارگردانی جان مایکل مک‌دونا (برادر بزرگتر مارتین مک‌دونا) نقش مردی را بازی می‌کند که اواخر عمرش به مقام کشیشی می‌رسد. بازیگران مکمل شامل کریس اوداود در نقش یک قصاب بی‌ثبات، ام. امت والش در نقش یک نویسنده، کلی ریلی در نقش دختر کشیش که احساس می‌کند پدرش او را رها کرده است، و دامنال گلیسون (پسر واقعی برندن گلیسون) در نقش آدم‌خوار قاتل زندانی.

فیلمبرداری این فیلم بیشتر در کانتی اسلایگو انجام شد و مناظر بکر و بی‌نظیر آنجا منعکس‌کننده‌ی مسائلی است که کشیش و اعضای ناراضی او با آن‌ها سروکار دارند. این فیلم حال خوب کنی نیست، اما زیبا است، زیرا کشیشی را نشان می‌دهد که با شیاطین درون خود و دیگران دست و پنجه نرم می‌کند.

بیشتر بخوانید
۱۰ شخصیت شرور دیزنی که می‌توانستند قهرمان باشند
کتاب چلاق آینیشمان اثر مارتین مک‌دونا

۷. در بروژ (In Bruges)

در بروژ

  • کارگردان: مارتین مک‌دونا
  • بازیگران: کالین فارل، برندن گلیسون، رالف فاینس
  • محصول: ۲۰۰۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰

اگر شیمی بین گلیسون و فارل را در «بنشی‌های اینشرین» دوست داشتید، این فیلم را باید تماشا کنید. ری (با بازی فارل) و کن (با بازی گلیسون) دو قاتل ساکن لندن هستند که پس از آن که ری به طور تصادفی کودکی را در حین شلیک کردن به قتل می‌رساند به تعطیلات اجباری در بلژیک فرستاده می‌شوند. رالف فاینز نقش رئیس بدشان، هری را بازی می‌کند که معتقد است اشتباه ری مستحق مجازات است.

«در بروژ» سیاه و شریرانه، تند و تیز، نوعی فیلم گنگستری بریتانیایی است که در وسط شهری قرون وسطایی پر از کانال‌های زیبا اتفاق می‌افتد. دیالوگ‌ها بسیار خنده‌دار است، و حاوی خشونتی است که با توجه به فضای افسانه‌ای بسیار شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. صحبت‌هایی بین گلیسون، فارل و مک‌دونا وجود دارد مبنی بر اینکه «بنشی‌ها» می‌تواند به راحتی دومین قسمت از سه‌گانه‌ای باشد که با «در بروژ» شروع شده است.

کتاب فیلمنامه در بروژ اثر مارتین مک دونا

۶. پسر خون‌ریز (The Butcher Boy)

پسر خون‌ریز

  • کارگردان: نیل جوردن
  • بازیگران: استیون ری، فیونا شاو، ایمان اوون
  • محصول: ۱۹۹۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰

«پسر خون‌ریز» فیلمی بر اساس رمان پاتریک مک‌کیب محصول سال ۱۹۹۲، یک کمدی سیاه درباره‌ی فرانسی، پسر جوانی در دهه ۶۰ است که کنترل خود را بر واقعیت از دست می‌دهد. زندگی خانوادگی فرانسی وحشتناک است، اما دنیای فانتزی که او به آن پناه می‌برد به طور فزاینده‌ای خشونت‌آمیز است.

بازیگران مکمل شامل استفن ریا در نقش پدر الکلی فرانسی است. فیونا شاو به عنوان یک همسایه‌ی پرافاده و برندن گلیسون در نقش یک کشیش ترسناک به نام پدر بابل و حتی سیناد اوکانر در نقش مریم باکره هنرنمایی می‌کنند. کارگردان، نیل جردن موفق شد این فیلم را بر اساس رمانی که تقریبا غیرقابل اقتباس در نظر گرفته می‌شد، بسازد و آن را به اثری تبدیل کند که طنز سیاه و در عین حال لطافت خود را حفظ کند.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم ترسناک برتر که یادآور «کشتار با اره برقی در تگزاس» هستند

۵. ارتشبد (The General)

ارتشبد

  • کارگردان: جان بورمن
  • بازیگران: برندن گیلسون، جان ویت، ماریا دویل کندی
  • محصول: ۱۹۹۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

فیلم دیگری با بازی برندن گلیسون، بر اساس داستان واقعی مارتین کیهیل، یک جنایتکار اهل دوبلین که در دهه ۱۹۸۰ دست به سرقت می‌زند. کیهیل یک مرد خانواده از محله‌های فقیرنشین، که به عنوان شخصیتی رابین هودی به شهرت رسید، در جامعه‌ی خود و حتی نزد پلیس مورد احترام است. کیهیل با بازی گلیسون با شخصیتی شوخ در مقابل بازرس پلیس جان وویت قرار می‌گیرد و در حالی که هرکدام سعی می‌کند دیگری را به دردسر بیاندازند از دستگیری طفره می‌رود.

کیهیل در نهایت به پایان وحشتناکی می‌رسد و توسط مرد موتورسوار مسلحی که همچنان ناشناس است به ضرب گلوله کشته می‌شود. این فیلم نگاهی همدلانه به جنایتکاری است که عموما تصور می‌شد شخصیتی فراتر از جنایاتش دارد.

۴. یک بار (Once)

یک بار

  • کارگردان: جان کارنی
  • بازیگران: گلن هنسارد، مارکتا ایرگلووا، بیل هادنت
  • محصول: ۲۰۰۷
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

شاید تصور کنید که هر فیلم ایرلندی یک کمدی سیاه یا پر از خشونت است، اما «یک بار» تصور شما را تغییر خواهد داد. هانسارد یک آوازخوان دوره‌گرد است و خواندن و نواختن او توجه گل‌فروشی به نام ایرگلووا را به خود جلب می‌کند و با هم آشنا می‌شوند. هانسارد متوجه می‌شود که ایرگلووا هم یک موسیقیدان است، و با مردی که هنوز در جمهوری چک زندگی می‌کند ازدواج کرده است.

آن‌ها رابطه‌ی دوستانه‌ای را آغاز می‌کنند که ریشه در عشق متقابل به موسیقی دارد، اگرچه شخصیت هانسار به سرعت عاشق ایرگلووا می‌شود. آهنگ‌هایی که با هم اجرا می‌کنند، قطعات برجسته‌ای از داستانی شیرین است. بعد از این فیلم موفق، یک تئاتر موزیکال موفق هم ساخته شد.

۳. نگهبان (The Guard)

نگهبان

  • کارگردان: جان مایکل مک‌دونا
  • بازیگران: برندن گیلسون، دان چیدل، مارک استرانگ
  • محصول: ۲۰۱۱
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰

در فیلم «نگهبان» برندن گلیسون در نقش گری بویل بازی می‌کند، یک پلیس خشن و بداخلاق اهل کنمرا است که به دلیل رفتار بدش وجهه‌ی اجتماعی خوبی ندارد. پس از ورود یک قاچاقچی مواد مخدر به شهر، اف‌بی‌آی مامور وندل اورت با بازی دان چیدل را برای رسیدگی به پرونده می‌فرستد. این فیلم بار دیگر توسط جان مایکل مک‌دونا نوشته و کارگردانی شده است و در نهایت موفق‌ترین فیلم مستقل ایرلندی تا به امروز شناخته می‌شود. این یک کمدی سیاه بسیار لذت‌بخش، اگرچه کمی لطیف‌تر از دیگر آثار برادران مک‌دونا است.

بیشتر بخوانید
بررسی سریال «سرگیجه» شبکه‌ی نماوا؛ خیانت، اختلاس و بیت‌کوین

۲. فرانک (Frank)

فرانک

  • کارگردان: لنی آبراهامسون
  • بازیگران: دامنل گیلسون، مگی جیلنهال، اسکوت مک‌نری
  • محصول: ۲۰۱۴
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۹ از ۱۰

این فیلم در مجموع، به اندازه‌ی سایر فیلم‌های این فهرست ایرلندی نیست، اما توسط شرکت‌های سازنده‌ی ایرلندی تولید شده است و مایکل فاسبندر در نقش شخصیت اصلی به همراه دومنال گلیسون بازی می‌کند. کل ماجرا بر اساس مقاله‌ای در روزنامه‌ی جان رونسون در مورد فرانک ساید باتم شکل می‌گیرد، شخصیت کمیک نوازنده‌ای به نام کریس سیوی، که با رونسون هم گروه بود. در این داستان تخیلی، فرانک هنوز خواننده‌ی اصلی یک گروه است که همیشه یک ماکت کاغذی غول‌پیکر روی سرش می‌گذارد.

بر حسب اتفاق، شخصیت گلیسون به گروه فرانک می‌پیوندد. گروه آزمایشی یک سال را در یک کابین دور از شهر و در ایرلند آغاز می‌کند، اما تقریبا مانند هر چیز دیگری در فیلم، برای آن‌ها کارساز نیست. توصیف این طرح بسیار طولانی خواهد بود. کافی است بگوییم، این یک فیلم عجیب و لذت‌بخش، خنده‌دار و سرتاسر غم‌انگیز است.

۱. کشتن گوزن مقدس (The Killing of a Sacred Deer)

فیلم ایرلندی کشتن گوزن مقدس

  • کارگردان: یورگوس لانتیموس
  • بازیگران: کالین فارل، نیکول کیدمن، رافی کسیدی
  • محصول: ۲۰۱۷
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰

یکی دیگر از فیلم‌های تولید ایرلند، این معمای ترسناک روان‌شناختی، توسط یورگوس لانتیموس برنده‌ی جایزه‌ی اسکار کارگردانی شد و کالین فارل و بری کیوگان به عنوان یک جراح قلب و پسر نوجوانی که پدرش در عمل جراحی درگذشت در آن نقش‌آفرینی می‌کنند. رابطه‌ی بین این دو (و خانواده‌ی آن‌ها) نگران‌کننده است. خانواده‌ی فارل یکی یکی شروع به بیمار شدن می‌کنند و کیوگان به او اطلاع می‌دهد که به عنوان جبران مرگ پدرش، فارل باید یکی از اعضای خانواده‌اش را قربانی کند. مانند دیگر فیلم‌های لانتیموس، به سختی می‌توان این فیلم را در قالب یک ژانر قرار داد چرا که بسیار جالب، ناراحت‌کننده و مملو از بازی‌های عجیب و متفاوت است.

منبع: movie web

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا