سینما

۱۰ صحنه‌ی آغازین به‌یادماندنی از فیلم‌های ابرقهرمانی

اولین صحنه یک فیلم می‌تواند موفقیت یا شکست آن را رقم بزند. ساخت صحنه‌ی آغازین تاثیرگذار برای فیلم‌های ابرقهرمانی و فیلم‌های اقتباس‌شده از کمیک می‌تواند دشوارتر هم باشد، چراکه کارگردانان این آثار باید صحنه‌ای درخور پرده‌ی نقره‌ای ترتیب دهند و در عین حال شخصیت‌ها و خطوط داستانی را که طرفداران کمیک دوست دارند، در آن جای دهند. این صحنه در واقع مقدمه‌ای خواهد بود که به بیننده اجازه می‌دهد تا از سبک و نیت کارگردان برای دیگر صحنه‌های فیلم باخبر شود.

افتتاحیه خوب برای یک فیلم اقتباسی از کمیک یا فیلم‌های ابرقهرمانی باید از نظر بصری و شنیداری جذاب باشد و در عین حال دیدگاه کارگردان را برای زنده‌کردن صفحات کتاب مصور روشن کند. بهترین صحنه‌های آغازین فیلم‌های ابرقهرمانی خود را متمایز می‌کنند و در عین حال چیزی به تماشاگر نشان می‌دهند که تا مدت‌ها پس از پخش تیتراژ پایانی فکرش را مشغول کند.

۱۰. بتمن (Batman)

بتمن

  • سال تولید: ۱۹۸۹
  • کارگردان: تیم برتون
  • بازیگران: جک نیکلسون، مایکل کیتون، کیم بیسینگر، رابرت وال، پت هینگل، بیلی دی ویلیامز، مایکل گاف، جک پالانس
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۳%

مجله THE BATMAN WHO LAUGHS 4 نوامبر 2019

مجله BATMAN 86 دسامبر 2019

چهار سال قبل از همکاری تیم برتون با دنی الفمن در فیلم «بتمن»، این دو در ساخت فیلم «ماجراجویی بزرگ پی-وی» (Pee Wee’s Big Adventure) باهم کار کرده بودند. تیتراژ این فیلم همراه با موسیقی جذابش بینندگان را به جایی می‌برد که در ابتدا به نظر می‌رسد غار بتمن است، اما در ادامه متوجه می‌شویم که درواقع نشان بتمن بوده است. این صحنه داستان را آغاز نکرد اما از نظر شنیداری و بصری خیره‌کننده بود.

این فیلم در شهر گاتهام با ظاهری گوتیک آغاز می‌شود. خانواده‌ای گردشگر در این شهر مورد سرقت مسلحانه قرار می‌گیرند. قهرمان نقابدار بعد از به دام انداختن سارقان و قبل از ترک آن‌ها می‌خواهد تا به دوستانشان درباره‌ی او بگویند. اینجاست که دیالوگ تک خطی «من بتمن هستم» مایکل کرایتون برای همیشه به بخشی از تاریخ فیلم‌های ابرقهرمانی تبدیل شد و این صحنه‌ی آغازین ساده همواره یکی از بهترین‌ها باقی خواهد ماند.

۹. والرین شهر ۱۰۰۰ سیاره (Valerian and the City of a Thousand Planets)

والرین شهر 1000 سیاره

  • سال تولید: ۲۰۱۷
  • کارگردان: لوک بسون
  • بازیگران: دین دی‌هان، کارا دلوین، کلایو اوون، ریانا، کریس وو، جان گودمن، ایتن هاک، ساند فان روی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۸%
بیشتر بخوانید
۱۶ سریال شبیه ویچر با داستان جذاب و شخصیت‌های منزوی

اقتباس تئاتری لوک بسون از مجموعه کتاب‌های کمیک «والرین و لورلین» (Valerian and Laureline) نمرات متوسطی از سایت راتن تومیتوز دریافت کرده است. اگرچه جلوه‌های بصری این اثر خیره‌کننده هستند، اما دیالوگ‌ها کمی گیج‌کننده و خط داستانی کمی ازهم‌گسیخته است. با این جود صحنه آغاز حماسی و یکی از بهترین صحنه‌های آغاز تاریخ فیلم‌های علمی-تخیلی است.

«والرین و شهر ۱۰۰۰ سیاره» با آهنگ بی‌نظیر «شگفتی فضا» (Space Oddity) دیوید بووی روی تصاویر آرشیوی ایستگاه فضایی بین‌المللی آغاز می‌شود. در این تصاویر تیم فضایی کشورهای مختلف قبل از اینکه به دنبال گونه‌هایی از سیارات و منظومه‌های ستاره‌ای مختلف بروند یکدیگر را در این ایستگاه فضایی ملاقات می‌کنند. این تصاویر و موسیقی، مجموعه‌ای عالی برای شروع ماجراجویی پیش رو است.

۸. جوخه انتحار (The Suicide Squad)

جوخه انتحار

  • سال تولید: ۲۰۲۱
  • کارگردان: جیمز گان
  • بازیگران: مارگو رابی، ادریس البا، جان سینا، یوئل کینامان، سیلوستر استالونه، وایولا دیویس، جای کورتنی، پیتر کاپالدی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۲۶%

برادران وارنر هفت دقیقه از صحنه ابتدایی «جوخه انتحار» را قبل از اکران این فیلم در سینماها و HBO Max منتشر کرد. در این هفت دقیقه آماندا والر و ریک فلگ، پیش از یک دیالوگ برانگیزاننده در مسیر ماموریتشان، مایکل روکر را با بقیه گروه ماموریت ایکس آشنا می‌کنند.

جیمز گان برخی از گمنام‌ترین شروران دنیای دی سی را قبل از اعزام واحد نشان می‌دهد. وقتی که تیم ۲، جوخه انتحار اصلی فیلم، در ساحل فرود می‌آید، مخاطبان متوجه می‌شوند که تیم اول تنها یک طعمه بود. تیتراژ آغازین، با قدرت موسیقایی گان، ورود لذت بخشی به DCEU را به مخاطبان هدیه می‌دهد.

کیف پول طرح Suicide Squad کد joker

۷. نگهبانان کهکشان (Guardians Of The Galaxy)

نگهبانان کهکشان

ماگ حرارتی طرح نگهبانان کهکشان مدل mgph02672

ماگ حرارتی طرح نگهبانان کهکشان مدل mgp00857

  • سال تولید: ۲۰۱۴
  • کارگردان: جیمز گان
  • بازیگران: کریس پرت، زوئی سالدانیا، دیو باتیستا، وین دیزل، بردلی کوپر، لی پیس، مایکل روکر، کارن گیلان، جایمن هانسو، جان سی ریلی، گلن کلوز
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲%

جیمز گان در اولین فیلم خود در دنیای سینمایی مارول یکی از بهترین صحنه‌های آغازین فیلم‌های ابرقهرمانی را کارگردانی کرده است. در صحنه‌ی قبل از تیتراژ «نگهبانان کهکشان»، پیتر کویل که تنها و درحال گوش دادن به واکمنش است را بالای سر مادرش می‌‌برند که آخرین لحظات عمرش را سپری می‌کند. بعد از فوت مادرش او را می‌بینیم که با گریه از یبمارستان بیرون می‌آید و در این لحظه سفینه‌ای پسر جوان را دزدیده و با عبور از کهکشان او را به سمت زندگی جدیداش می‌برد.

بیشتر بخوانید
۱۲ فیلم مادر و پسری برتر تاریخ سینما

پس از لوگوی استودیو مارول، بینندگان پیتر را سال‌ها بعد در سیاره موراگ می‌بینند، درحالی که سعی دارد گویی را بدزدند که سنگ قدرت در آن قرار دارد اما استارلرد هیچ اطلاعی از این موضوع ندارد. رقص پیتر با سنگ بی‌نهایت و با آهنگ «بیا و عشقت را بگیر» (Come and Get Your Love) به یکی از خاطره انگیزترین لحظات MCU تبدیل شده است.

۶. نگهبانان (Watchmen)

  • سال تولید: ۲۰۰۹
  • کارگردان: زک اسنایدر
  • بازیگران: مالین اکرمان، بیلی کروداپ، متیو گود، کارلا گوجینو، جکی ارل هیلی، جفری دین مورگان، پاتریک ویلسون
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۵%

رمان گرافیکی «نگهبانان» با روایت روزنامه‌نگارانه رورشاخ از مسائل اجتماعی آغاز می شود. این رمان گرافیکی عمیق به عنوان یکی از بهترین داستان‌های دهه ۸۰ دی سی شناخته می‌شود. اما زک اسنایدر در اقتباس سینمایی «نگهبانان» آن صحنه را به بعد از صحنه‌ی آغازین منتقل می‌کند و در عوض فیلم با قتل شخصیت کمدین با بازی جفری دین مورگان شروع می‌شود که در واقع نقطه‌ی شروع تحقیقات رورشاخ است.

پس از اینکه کمدین از آپارتمانش به بیرون پرت می‌شود، دوربین روی نشان کمدین زوم می‌کند، تصویری نمادین مستقیماً از صفحات رمان گرافیکی. تیتراژ آغازین هم ترکیبی از تصاویر اسلوموشن (که امضای اسنایدر است) از روزگار خوش نگهبانان، همراه با موسیقی «زمانی که آن‌ها تغییر کردند» (The Times They Are a-Changin) اثر باب دیلن است.

۵. مردعنکبوتی: سفر به دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse)

مردعنکبوتی: سفر به دنیای عنکبوتی

  • سال تولید: ۲۰۱۸
  • کارگردان: باب پرسیچتی، پیتر رمزی، رودنی روثمن
  • صداپیشگان: شامیک مور، لیو شرایبر، ماهرشالا علی، برایان تایری هنری، جیک جانسون، هیلی استاینفلد، لیلی تاملین
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۷%

انیمیشن «مردعنکبوتی: سفر به دنیای عنکبوتی» از سونی پیکچرز که برنده اسکار هم شده است، تنها فیلم اقتباسی از کمیک بوک است که مهر «تأیید شده توسط اداره کد کامیک» را دارد. تیتراژ آغازین این انیمیشن رنگارنگ و پراکشن است و با مقدمه‌ای که پیتر پارکر برای مخاطبان می‌گوید، زمینه را برای نمایش داستان اصلی فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید
همه چیز درباره‌ی انیمه‌ها برای کسانی که هنوز به آن علاقه‌مند نیستند

سپس فیلم بلافاصله  مایلز مورالس را در سفر پر هرج و مرج‌اش به مدرسه معرفی می‌کند. این صحنه با معرفی گوئن استیسی، که پورتال یک هفته قبل از سایر شخصیت‌های عنکبوتی او را به دنیای مایلز کشانده، تنظیم شده است تا طرح داستان را به خوبی شروع کند.

فیگور مدل مرد عنکبوتی کد 04

۴. فیلم لگو بتمن (The Lego Batman Movie)

فیلم لگو بتمن

  • سال تولید: ۲۰۱۷
  • کارگردان: کریس مک کی
  • صداپیشگان: ویل آرنت، زک گالیفیاناکیس، مایکل سرا، رزاریو داوسون، رالف فاینز، ماریا کری
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۰%

فیلم لگو بتمن اینطور آغاز می‌شود: «سیاه. همه فیلم‌های مهم با صفحه سیاه شروع می شوند» با صدای بیادماندنی ویل آرنت در نقش لگو بتمن که اینطور ادامه می‌دهد: « همراه با موسیقی ترسناک و وهم‌آوری که والدین یا مدیر استودیو را عصبی می‌کند». این انیمیشن تا انتها با این صدای پس‌زمینه‌ی خنده‌دار ادامه پیدا می‌کند.

صدای لگو بتمن لوگوهای برادران وارنر و دی سی را توضیح می‌دهد، سوپرمن را صدا می‌زند تا به او بپیوندد و نقل قولی از مایکل جکسون را به نام خودش می‌دزدد. این فیلم با انیمیشن جذاب و رنگارنگ، شوخی‌های به‌موقع و طرح داستانی به دقت تنظیم شده، یکی از به یاد ماندنی‌ترین و جالب‌ توجه‌ترین صحنه‌های آغازین فیلم‌های ابرقهرمانی را ایجاد کرده است.

۳. مرد آهنی ۱ (Iron Man)

مرد آهنی 1

استیکر طرح مرد آهنی کد AR71

استیکر کارت پیکسل میکسل مدل اونجرز آیرون من و مرد آهنی مجموعه 3 عددی

  • سال تولید: ۲۰۰۸
  • کارگردان: جان فاورو
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، ترنس هاوارد، جف بریجز، شان توب، گوئینت پالترو
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴%

تونی استارک حضور خود در دنیای سینمایی مارول را به عنوان یک تاجر اسلحه که به ارتش ایالات متحده اسلحه می‌فروشد، آغاز می‌کند. فیلم اول «مرد آهنین» در استان کنر افغانستان شروع شد. یک کاروان نظامی تونی را تا محل نمایش سیستم موشکی جریکو که توسط صنایع استارک ساخته شده، اسکورت می‌کند.

پس از رونمایی موفق، سازمان تروریستی ده حلقه به کاروان حمله می‌کنند. استارک از داخل هامر فرار می‌کند تا قبل از اینکه توسط یکی از سلاح‌های ساخت خود مجروح شود، مکانی برای مخفی شدن پیدا کند. افتتاحیه‌ای که جان فاورو برای این فیلم ترتیب داده خنده‌دار، پرتنش و مقدمه‌ای عالی برای شخصیت کمتر شناخته شده‌ی مارول است که بعدها به چهره مارول استودیو تبدیل شد.

بیشتر بخوانید
چرا جوکر با بازی هیث لجر بهترین ابرشرور دنیای دی‌سی است؟

۲. مردان ایکس ۲ (X2)

مردان ایکس2

  • سال تولید: ۲۰۰۳
  • کارگردان: برایان سینگر
  • بازیگران: هیو جکمن، پاتریک استوارت، ایان مک‌کلن، هلی بری، جیمز مارسدن، ربکا رومین، الن کامینگ
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵%

دنباله‌ای که طرفداران «مردان ایکس» (X-Men) منتظرش بودند، منتقدان و طرفداران را ناامید نکرد. در این فیلم علاوه‌بر این که بازیگران اصلی برمی‌گردند، برایان کاکس به عنوان ویلیام استرایکر وارد ترکیب تیم مردان ایکس می‌شود. این دنباله سینمایی آنقدر خوب بود که به عنوان معیاری برای فیلم‌های کمیک بوکی آینده عمل می‌کند. صحنه‌ی آغازین «مردان ایکس ۲» به عناوان یکی از نمونه‌ها موفق فیلم‌های ابرقهرمانی توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و این توجه را در طول مدت فیلم حفظ می‌کند.

فیلم با صحنه‌ای باورنکردنی در کاخ سفید آغاز می‌شود. با نزدیک شدن سرویس مخفی به مردی مرموز، یک دم در پشت غریبه که درواقع نایت کرالر با بازی آلن کامینگ است ظاهر می‌شود. این شخصیت با توانایی تله‌پورت، راه خود را با وجود امنیت بالا به کاخ سفید باز می‌کند تا پیامی را برای افزایش تنش بین جهش‌یافته‌ها و نوع بشر به دفتر ریس‌جمهور برساند.

۱. شوالیه تاریکی (The Dark Knight)

شوالیه تاریکی

  • سال تولید: ۲۰۰۸
  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • بازیگران: کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری اولدمن، آرون اکهارت، مگی جیلنهال، مورگان فریمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۴%

همه می‌دانند که کم پیش می‌آید طرفداران فیلم‌های کمیکی در مورد چیزی اتفاق نظر داشته باشند. با این حال، تنها فیلمی که می‌تواند این شکاف را از بین ببرد، «شوالیه تاریکی» است. کریستوفر نولان کاری فوق‌العاده در نمایش و معرفی مجدد نمادین‌ترین شخصیت شرور بتمن در تاریخ انجام داد.

تابلو طرح the dark knight

تابلو مدل فیلم بتمن شوالیه تاریکی batman the dark knight W405

رئالیسم نولان در ترکیب با موسیقی استادانه هانس زیمر صحنه‌ی آغازین فیلم را تبدیل به کلاسی آموزشی برای فیلم‌های ابرقهرمانی در این زمینه می‌کند. تنشی که با پوشیدن ماسک‌های دلقک توسط سارقان بانک و بحث درباره جوکر ایجاد می‌شود، ظاهر شخصیت شرور را بسیار رضایت بخش‌تر و کار را برای فیلم‌های کمیک بوکی دیگر سخت می‌کند.

منبع: CBR

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا