سینما

قدرت انیمیشن‌ها در رگ‌های تیم ملی فوتبال ژاپن در جام جهانی ۲۰۲۲

تیم ملی فوتبال ژاپن، ملقب به «سامورایی‌های آبی» در مرحله گروهی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر فوق‌العاده ظاهر شد و در گروه مرگ رقابت‌ها، توانست اسپانیا و آلمان مدعی را شکست دهد. در نتیجه طرفداران فوتبال که ژاپن را با انیمه و مانگاهایشان، از «کاپیتان سوباسا» گرفته تا «بلو لاک» می‌شناختند، تاثیر انیمه را در زندگی واقعی شاهد بودند.

در دقیقه ۵۱ بازی مقابل اسپانیا، زمانی که با یک ضربه‌ی ایستگاهی توپ روی دروازه فرود آمد و ظاهراً از بازی خارج شد، کائورو میتوما دست از تلاش برنداشت و با تغییر زاویه‌ی بدن خود توپ را به جریان بازی بازگرداند. همان توپ مقابل چشمان حیرت‌زده‌ی دروازه‌بان اسپانیا تبدیل به گل شد و ژاپن با همین گل توانست اسپانیا را شکست دهد.

شوئی بارو، یکی از شخصیت‌های «بلو لاک»، می‌گوید: «مهاجمی که جلوی دروازه شک می‌کند، خیلی ساده، چیزی را که برای مهاجم‌بودن لازم است، ندارد.» تاکومی آسانو هم با این حرف موافق است. در بازی مقابل آلمان که ژاپنی‌ها حتی بعد از زدن گل مساوی هم دست از تلاش برنداشتند، تاکومی آسانو در زاویه‌ای بسته با امانوئل نویر، دروازه‌بان ستاره‌ی آلمان در مقابلش و نیکو شلوتربک ۱۹۱ سانتی در کنارش روبه‌رو شد. بااین‌حال او باز هم از رویای خود دست نکشید، حتی از پاس به عقب هم استفاده نکرد و به امید هم‌تیمی‌هایش برای گل کردن توپ ننشست و از همان زاویه‌ی بسته، با ضربه‌ی دقیق پای راست نویر و تمام تماشاچیان فوتبال را مبهوت کرد. درست مثل مهاجمان مانگای «بلو لاک».

انیمه بلو لاک

کتاب 1 blue lock اثر Yusuke Nomura نشر Kodansha

مانگای «بلو لاک» دقیقاً برای این روزها ساخته شده است. داستان این مانگا که یوسوکه نومورا آن را طراحی کرده است، درباره‌ی تیم فوتبال ژاپن بعد از باخت به بلژیک علی‌رغم برتری آن‌هاست. مسئولین تیم به این نتیجه می‌رسند که چیزی که آنها نیاز دارند کمی خودخواهی در مهاجمان تیم است. آن‌ها همگی تشنه‌ی گل‌زنی هستند ولی آنقدر در ایده‌آل‌های قدیمی فرهنگ ژاپنی درباره‌ی کار گروهی غرق شده‌اند که لحظه‌ی گل‌زنی را از دست می‌دهند. بنابراین مربی جدیدی استخدام می‌شود که فوتبالیست‌های جوان با استعداد را در مرکزی زندان‌مانند به نام «بلو لاک» (Blue Lock) آموزش ‌دهد.

بیشتر بخوانید
۷ درس زندگی که باید از باب اسفنجی بیاموزیم

نقل قول معروفی از جینپاچی اگو، مربی فوتبال ژاپن در انیمه «بلو لاک» وجود دارد: «کار من این است که ژاپن را به تیمی تبدیل کنم که بتواند جام جهانی را فتح کند. به زبان ساده می‌گویم: ژاپن برای تبدیل شدن به قوی‌ترین قدرت فوتبال فقط به یک چیز نیاز دارد و آن ظهور مهاجمی انقلابی است. از بین شما ۳۰۰ بازیکنی که امروز اینجا جمع شده‌اید، من بهترین مهاجم جهان را از طریق این پروژه مشخص خواهم کرد. خودخواهی فوق‌العاده‌ی مهاجمان تمام‌کننده تنها چیزی است که فوتبال ژاپن کم دارد. شما به بزرگترین مهاجمان جهان تبدیل نخواهید شد، مگر اینکه در مسابقه به خودتان تکیه کنید. هدف من در اینجا ایجاد چنین بازیکنی در ژاپن است.» با اشاره به همین دیالوگ و بعد از گلزنی آسانو در مقابل آلمان صفحه‌ی توییتر «بلو لاک» این پست را منتشر کرد: «همینه، اگو»

طراحی‌های خالق مانگا بلو لاک بعد از برد ژاپن

یوسوکه نومورا قبلاً گفته بود که هدف او از خلق «بلو لاک» این بود که محبوبیت این ورزش را در بین تماشاگران ژاپنی بالا ببرد. او در ایام جام جهانی هم از تیم ملی ژاپن با تمام قدرت حمایت کرد و پیروزی‌های این تیم را هر بار با کشیدن یک طرح و انتشارش در توییتر جشن گرفت. هم‌زمانی پخش فصل اول این انیمه با جام جهانی فوتبال قطر، باعث ایجاد شور و شوق خاصی در بین هواداران ژاپن شد. پس از پیروزی ژاپن بر اسپانیا، «بلو لاک واقعی است» در رسانه‌های اجتماعی مختلف ترند شد؛ هواداران زیادی پس از مشاهده‌ی عملکرد ریتسو دوان (Ritsu Doan) این بازیکن را با شخصیت‌های یوچی ایساگی و هیوما چیگیری مقایسه کردند.

بیشتر بخوانید
چرا بهترین فیلم‌های کودکانه‌ همیشه غم‌انگیزند؟

حتی بعد از طراحی لباس تیم‌ ملی ژاپن هم شرکت آدیداس با هنرمندان خالق «بلو لاک» و «غول‌کشی»، یوسوکه نومورا و ماسایا تسوناموتو برای رونمایی از لباس همکاری کرد. این دو هنرمند طرح‌هایی از قهرمانان خود که پیراهن رسمی تیم ملی ژاپن را پوشیده بودند، به صورت آنلاین منتشر کردند.

«بلو لاک» به عنوان مانگا تلاش می‌کند همان نقشی را برای فوتبال ایفا کند که «هایکیو» برای والیبال در ژاپن داشت: محبوب کردن این ورزش و سرمایه‌گذاری عاطفی برای مردم ژاپن. در حالی که ممکن است کسی استدلال کند که تأثیر یک مانگا یا انیمه نمی‌تواند آن‌قدر گسترده باشد، اما آمار طرفداران والیبال قبل و بعد از پخش هایکیو نتیجه‌گیری متفاوتی دارد.

کتاب Haikyuu  اثر Haruichi Furudate نشر Shueisha

برخی از ورزش‌ها که در غرب کاملاً شناخته‌شده هستند مانند فوتبال، بسکتبال و والیبال، تا اواسط دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ در ژاپن محبوبیت نداشتند. ساخت انیمه‌هایی مانند «اسلم دانک» ، «کاپیتان سوباسا»، «بسکتبال کروکو» و «هایکیو» باعث ایجاد تب و تاب این ورزش‌ها در کودکان و جوانان و محبوبیت آن‌ها در سطح جامعه شد.

انیمه‌های ورشی

شاید تأثیر انیمه و مانگا بر فرهنگ پاپ و زندگی روزمره‌ی مردم ژاپن به طور کلی مشخص نباشد، اما جوانان اغلب این انیمه/مانگاهای ورزشی را می‌خوانند و تماشا می‌کنند. ژاپن توانست با رایج کردن این انیمه‌ها و مانگاها، طرفداران بسیار و در نتیجه ورزشکاران علاقه‌مند بیشتری را به‌سمت این ورزش‌های رایج در جهان جذب کند تا در تورنمنت‌های جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا