سینما

فیلم «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه»؛ گذشته‌‌ی واکاندا و آتلانتیس

با نزدیک شدن به اکران دنباله‌ی یکی از موفق‌ترین و تحسین شده‌ترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول یعنی «پلنگ سیاه»، هنوز رازهای حل نشده‌ی بسیار زیادی درباره‌ی جهان این فیلم وجود دارد که برای مخاطب یک معمای حل نشده است. با تریلر اخیری که از فیلم «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» منتشر شده، هواداران درباره‌ی گذشته‌ی آتلانتیس و هویت نِیمور سوالاتی در ذهنشان دارند. از جهان سینمایی مارول تا به حال ۲۹ فیلم، ۹ سریال دیزنی پلاس و یک قسمت ویژه تحت عنوان «گرگینه در شب» (Werewolf by Night) منتشر شده است.

با این حال، به آتلانتیس یا نیمور در این همه محصول سینمایی و تلویزیونی هیچ اشاره‌ای تا به حال نشده است. به همین منظور، هواداران در تلاش هستند تا درباره‌ی شخصیت نیمور و ارتباطش با آتلانتیس فرضیه‌هایی را ارائه دهند. درگیری‌هایی بین مردم آتلانتیس و واکاندا در گذشته به وقوع پیوسته است. با این حال به نظر می‌رسد که این مردمان نقش قابل توجهی در فاز پیشِ روی دنیای سینمایی مارول داشته باشند. بنابراین، سوالات اصلی در اینجاست که مردمان آتلانتیس چه کسانی هستند و چرا آنها در نابود کردن واکاندا عزمی راسخ دارند؟ آیا این دشمنی در تلاش دو پادشاه به برای تصاحب سرزمین‌های یکدیگر خلاصه شده یا یک ماجرای غم‌انگیز بین این دو قلمرو وجود دارد که عموم مخاطبین از آن بی‌خبر هستند؟

تاریخ در هم‌ گره خورده‌ی واکاندا و آتلانتیس

فیلم «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه»

واکاندا و آتلانتیس دو تمدن مخفی شده و به شدت پیشرفته از لحاظ فناوری با ارتش بی‌نظیر در دنیای کمیک بوکی مارول محسوب می‌شوند. مردمان واکاندا از مردمان کره‌ی زمین واهمه و ترس دارند تا مبادا مردم زمین از فناوری و دانش واکاندا برای مقاصد شوم خود سو استفاده کنند. مردمان آتلانتیس از طرفی دیگر این ترس را دارند تا مبادا ساکنان سطح در تلاش باشند تا کشور آتلانتیس را تخریب کنند. با این‌که هر دو ملت وجه اشتراک بسیار زیادی دارند، اولین درگیری بین آنها زمانی رخ می‌دهد که شخصیت پلنگ سیاه در حالی‌که درباره‌ی خائنین اهل واکاندا تحقیق می‌کرد با نیمور روبه‌رو شد.

بیشتر بخوانید
«آواتار: راه آب» چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینما لقب گرفت (باکس آفیس هفته)

نیمور شبیه به پلنگ سیاه با هدف مشابهی در حال فعالیت بود که در نهایت با پلنگ سیاه در این زمینه همکاری می‌کند. با این حال جالب است بدانید که تچالا، نیمور را یک خطر بالقوه برای واکاندا در آینده دانسته و تصمیم می‌گیرد تا یک فایل از نقاط ضعف آتلانتیس و به خصوص نیمور تهیه کند. پس از این تصمیم، پلنگ سیاه چند تن از مردمان آتلانتیس را که فناوری واکاندا را دزدیده بودند دستگیر می‌کند. این سارقین در همان وهله‌ی اول دستورات نیمور را بد متوجه شده و به همین دلیل تن به این سرقت می‌دهند. برای حل این ماجرا بین دو رهبر بر سر این موضوع که چه کسی باید تبهکاران را تنبیه کند اختلاف می‌افتد. در اتفاقی مشابه، یک فرد از اتحاد آتلانتیس پیدا می‌شود که یک نوزاد منحرف (Deviant) را در واکاندا می‌کشد. تچالا هم برای جبران این مسئله حملاتی را به سرزمین آتلانتیس ترتیب می‌دهد و از این نقطه به بعد، مردمان این دو سرزمین روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند. با وجود این‌که این اتفاقات چیزی شبیه به یک جنگ تمام عیار بوده، اتفاقات این دو سرزمین در مقایسه با تخریب‌های ناشی از تانوس و مردان ایکس در این کشورهای مخفی آنچنان وسعت تخریب بالایی نداشته است.

هجوم مرگ‌بار دنیاهای موازی و شروع یک دشمنی ابدی

پلنگ سیاه

واکاندا در جریان رویداد اونجرز در برابر مردان ایکس وارد نبرد دیگری می‌شود. در حالی‌که گروه اونجرز، نیروی فونیکس را به عنوان یک هویت خطرناک برای تخریب دنیا می‌بینند، مردان ایکس از این عامل به عنوان یک فاکتور خوب برای بهبود وضعیت جهان یاد می‌کنند. در وضعیتی که بین این دو گروه اختلاف جالبی به‌وجود می‌آید، نیمور با مردان ایکس همکاری کرده و در نهایت یک تکه از قدرت فونیکس را به دست می‌آورد. زمانی‌که اونجرز در واکاندا مخفی شده تا یک حمله‌ی غافل‌گیرانه را انجام دهد، نیمور یک موج بسیار عظیمی را به راه می‌اندازد که بخش اعظمی از سرزمین واکاندا نابود می‌شود. این اقدام رسما کاری کرد تا جنگ و دشمنی بین دو سرزمین وارد فاز جدی‌تر شود.

پس از پیوستن پلنگ سیاه و نیمور به گروه ایلومیناتی که یک سازمان مخفی متشکل از قدرتمندترین ابرقهرمان‌ها برای محافظت از کره‌ی زمین در برابر تهاجم‌هاست، هر دو کشور آتلانتیس و واکاندا در نهایت به یک آرامش حقیقی اما موقت می‌رسند

پس از پیوستن پلنگ سیاه و نیمور به گروه ایلومیناتی که یک سازمان مخفی متشکل از قدرتمندترین ابرقهرمان‌ها برای محافظت از کره‌ی زمین در برابر تهاجم‌هاست، هر دو کشور آتلانتیس و واکاندا در نهایت به یک آرامش حقیقی اما موقت می‌رسند. در جریان این رویداد، دو سیاره به یکدیگر نزدیک می‌شود تا در نهایت یک سیاره نابود و به سیاره‌ی دیگر ملحق شود. به همین دلیل، رهبران این دو سرزمین باید تصمیم بگیرند تا سایر سیاره‌ها را به منظور نجات سیاره‌ی خودشان قربانی کنند. در حالی‌که تچالا تصمیم می‌گیرد تا از یک سیاره‌ی خالی برای نجات مردمانش استفاده کند، نیمور که به این موضوع هم فکر نکرده بود به سرعت در صدد محافظت از مردمانش برآمد.

بیشتر بخوانید
۱۷ فیلم ماجراجویی برتر تمام دوران از بدترین به بهترین

تچالا و نیمور در این ماجراجویی از خانه‌ی خود کاملا دور بودند. به همین دلیل ملکه‌ی واکاندا به اسم شوری (Shuri) در حال برنامه‌ریزی برای گرفتن انتقام از مردمان آتلانتیس بود؛ چراکه پس از ماجرای ارسال موج عظیم نیمور به واکاندا، سرزمین واکاندا هیچ پاسخ درخوری به این حمله نداده بود. به همین دلیل، شوری تصمیم می‌گیرد تا در پاسخ به این رفتار آتلانتیس، حمله‌ی مهلک و تخریب‌کننده‌ای را به ساختارهای سرزمین آتلانتیس انجام دهد.

پایان جنگ ابدی

فیلم «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه»

نیمور به خانه‌اش برمی‌گردد با این خیال که مردمانش در حال آسودگی و شادی هستند اما در عوض با امپراطوری نابود شده‌ی خود روبه‌رو می‌شود. در زمان این سانحه، تانوس و فرزندانش در جست‌وجوی سنگ‌های ابدی روی کره‌ی زمین بوده و در نهایت با نیمور مواجه می‌شوند. نیمور هم از این فرصت استفاده کرده و اتحادی با تانوس می‌بندد. نیمور به دروغ به تانوس می‌گوید که یک سنگ ابدی در سرزمین واکاندا مخفی شده است. این نیرنگ و دروغ از طرف نیمور موجب شد تا تانوس رسما با مردمان واکاندا وارد یک جنگ بزرگ شود. در نهایت امر نیمور از نقش مهمش در ایجاد این جنگ پرده داشته و خودش را دشمن قسم‌خورده‌ی واکاندا اعلام می‌کند.

جدا از سایر تهاجم‌هایی که بین سرزمین‌ها رخ می‌دهد، پلنگ سیاه و نیمور چندین مرتبه با یکدیگر وارد نبرد می‌شوند. در نهایت امر، تچالا به این درگیری خاتمه می‌دهد. تچالا با از پا در آوردن نیمور و هدایت دشمنش به یک سیاره‌ی دیگر که قرار است توسط تهاجم‌هایی نابود شود، به این قائله پایان می‌دهد. زنده ماندن یا نماندن نیمور در این بحبوحه از خطر مرگ حتمی، محل حدس و گمان مخاطبینی است که هنوز موفق نشده‌اند کمیک بوک‌های مارول را مطالعه کنند. با این حال، سرنوشت نیمور را می‌توان در سری فیلم‌های دنیای سینمایی مارول دنبال کرد.

بیشتر بخوانید
خودکارها و خودنویس‌های پارکر؛ تاریخچه‌ی یک برند ۱۳۰ ساله

تچالا و نیمور شباهت‌های بسیار زیادی از لحاظ شخصیتی با یکدیگر دارند اما سرنوشت و شرایط موجب شد تا آنها به دشمنان خونین یکدیگر تبدیل شوند. این خو و رفتار خصمانی موجب مرگ میلیون‌ها فرد در هر دو سرزمین شد. با این‌که هر دو قهرمان انگیزه‌ی قدرتمندی برای حمایت از زادگاه و مردمانشان در سر دارند، این دو شخصیت کارهایی را انجام داده‌اند که هیچ حس افتخاری بابتش نداشته و کینه‌هایشان باعث بروز پیامدهای فاجعه‌آمیزی شده است. با در نظر گرفتن این سرگذشت و تاریخچه‌ی تقریبا عمیق از مردمان واکاندا و آتلانتیس، هواداران دنیای کمیک بوکی مارول به شدت دوست دارند تا نیمور را در نقش منفی اصلی فیلم جدید «پلنگ سیاه» تماشا کنند. فیلم «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ میلادی (۲۰ آذر ۱۴۰۱) در سینماهای سراسر جهان اکران می‌شود و داستان بین این دو ملت قرار است یک بار برای همیشه در قاب سینما به زیبایی هر چه تمام‌تر به اتمام رسد.

منبع: Movieweb

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا