سینما

عجیب‌ترین فیلم‌های ترسناک دهه ۱۹۸۰ که احتمالا ندیده‌اید

تا امروز دهه ۱۹۸۰ همچنان به عنوان مشهورترین دهه برای ژانر وحشت شناخته می‌شود. در این دهه با انبوه اسلشرها، بادی هارورها و موجودات اسرارآمیزی مواجه می‌شویم که هیولاهای کلاسیک یونیورسال در مقابلشان رام به نظر می‌رسند. آن زمان هر چیزی امکان‌پذیر به نظر می‌رسید. استودیوهای کوچک می‌توانستند با کمپانی‌های بزرگ رقابت کنند و درست زمانی جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری وارد عرصه‌ی فیلم‌سازی شد که استفاده از ماکت‌ها و مدل‌ها به اوج خود رسیده بود. در دهه ۸۰ فیلم‌هایی تولید شدند که حتی سخت‌گیرترین تماشاگران را هم راضی می‌کردند. در ادامه ۱۰ فیلم ترسناک عجیب دهه ۱۹۸۰ را نام بردیم که احتمالا ندیده‌اید.

۱۹۸۰ همچنین دهه‌ی نوآوری و تخیل بود که در آن مطلقا هیچ محدودیتی وجود نداشت. قبل از اینکه فرنچایزهای عظیم بر هالیوود مسلط شوند، به نظر می‌رسید که هر کسی با هر ایده‌ی دیوانه‌کننده‌ای می‌توانست بودجه‌ی لازم را برای تحقق بخشیدن به تصورات خود دریافت کند. این دهه برخی از عجیب‌ترین فیلم‌هایی را به نمایش گذاشت که ما همچنان شانس این را داریم که به سراغشان برویم. از ذوب شدن پوست صورت بدن گرفته تا خوراکی‌های روان‌گردان، عجیب‌ترین آثاری که ممکن بود در یک فیلم سینمایی شاهدش باشیم در دهه ۸۰ به ما هدیه شد.

۱۰. «ویدیودروم» (Videodrome)

فیلم ترسناک عجیب دهه 80 «ویدئودروم»

  • کارگردان: دیوید کراننبرگ
  • بازیگران: جیمز وودز، دبی هری، لالی کادو
  • محصول: ۱۹۸۳
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

«ویدیودروم» به کارگردانی دیوید کراننبرگ داستان یک مدیر تلویزیونی به نام مکس رن (با بازی جیمز وودز) را روایت می‌کند که برای یافتن راهی به منظور حفظ بینندگان برنامه‌هایش به هر دری می‌زند. در حالی که به دنبال یک موفقیت بزرگ است و در میان موضوعات مبهم جستجو می‌کند، به طور تصادفی به یک برنامه‌ی تلویزیونی به نام «ویدیودروم» برمی‌خورد. این برنامه‌ی تلویزیونی با تصاویری از شکنجه‌های گرافیکی، در بینندگانش میلی جنون‌آمیز بوجود می‌آورد. شیفتگی رن به این برنامه او را به ماجرایی عجیب در تلاش برای کشف رازهای آن سوق می‌دهد.

فیلم کراننبرگ به عنوان یکی از سلاطین حاکم بر بادی‌هارور، از نقض بدن به عنوان راهی برای بررسی پرسش‌های پیرامون مصرف‌گرایی هیجانی و خشونت در رسانه‌ها استفاده می‌کند. در دنیای «ویدیودروم»، اجسام و اشیا به گونه‌ای در هم می‌پیچند که هرگز در خواب هم نمی‌بینید.

کتاب داستانهای ترسناک برای تعریف کردن در تاریکی طلسم اثر آلوین شوارتز انتشارات سازوکار

۹. «تولد آلیسون» (Alison’s Birthday)

فیلم ترسناک عجیب دهه 80 «تولد آلیسون»

  • کارگردان: یان کوگلان
  • بازیگران: جوان ساموئل، لو براون، بانی بروک
  • محصول: ۱۹۸۱
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۷ از ۱۰

طرفداران فیلم «موروثی» به کارگردانی آری آستر حتما عاشق این فیلم خواهند شد. مانند بسیاری از فیلم‌های ترسناکی که شاید هزاران باز تماشا کرده باشید، همه چیز با یک تابلوی اویجا (تابلویی برای احضار روح) شروع می‌شود. در روز تولد ۱۶ سالگی آلیسون (با بازی جوان ساموئل) او و دوستانش با روحی ارتباط برقرار می‌کنند که به او هشدار می‌دهد که در روز تولد ۱۹ سالگی‌اش اتفاق خطرناکی انتظارش را می‌کشد. آلیسون که سال‌ها ذهنش درگیر این موضوع شده، از عمه و عمویش دعوتی دریافت می‌کند تا در زادگاهش به دیدن آن‌ها برود. هنگامی که به آنجا می‌رسد، او در حیاط خلوت چیز شگفت‌انگیزی را کشف می‌کند که سرنوشت او را به تصویر می‌کشد.

بیشتر بخوانید
۲۰ فیلم اکشن هیجان‌انگیز و تماشایی که داستان ساده‌ای دارند

این جواهر ترسناک یک اثر متعادل بین کمدی‌های محض و تصاویر ترسناک شگفت‌انگیز است. همه چیز در این فیلم به شکل متعادلی فوق‌العاده ترسناک و به طرز عجیبی دوست‌داشتنی است. دوست‌پسر آلیسون، پیت (با بازی لو براون)، قلب فیلم است، که مانند یک کارآگاه به آلیسون برای کشف راز خانوادگی‌اش کمک می‌کند.

۸. «موزه‌ی مومیایی» (Waxwork)

فیلم ترسناک عجیب دهه 80 «موزه‌ی مومیایی»

  • کارگردان: آنتونی هیکاکس
  • بازیگران: زاک گالیگان، دبورا فورمن، میشل جانسون، دیوید وارنر
  • محصول: ۱۹۸۸
  • امتیاز IMDb یه فیلم: ۶.۱ از ۱۰

فیلم مومی آنتونی هیکاکس با وجود شخصیت‌های عجیبش یک اثر هنری است. گروهی از چند دوست از یک موزه‌ی آثار مومی که دارای چندین نمایشگاه وحشتناک است بازدید می‌کنند و از هم جدا می‌شوند. در طول راه، آن‌ها با مجموعه‌ای از هیولاها روبرو می‌شوند و ظاهرا راهی برای فرار از دست آن‌ها ندارند. هر یک از نمایشگاه‌های این فیلم از بسیاری جهات، شبیه به یک آنتولوژی است. در چه فیلم دیگری می‌توانید دراکولا و مارکی دو ساد را هم‌زمان پیدا کنید؟

بازیگران به خوبی در نقش‌هایشان ظاهر می‌شوند. این فیلم در برانگیختن ترس‌های درونی بی‌نظیر عمل می‌کند، و همچنین احتمالا بعد از تماشای آن بارها درباره‌اش صحبت خواهید کرد.

کتاب دفتر خاطرات هیولاها فرار هیولای مومیایی از موزه اثر تروی کامینگز انتشارات پرتقال

۷. آسیب مغزی (Brain Damage)

فیلم آسیب مغزی

  • کارگردان: فرانک هننلاتر
  • بازیگران: ریک هارست، جنیفر لاوری، گوردن مک‌دونالد
  • محصول: ۱۹۸۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰

« آسیب مغزی» فیلم کلاسیک به کارگردانی فرانک هننلاتر یک بادی هارور عالی است. داستان حول محور مرد جوانی به نام برایان (با بازی ریک هارست) می‌چرخد که متوجه می‌شود که در عین بی‌خبری میزبان یک کرم انگلی و در عین حال عجیب شده است. اگر این خلاصه‌ی داستان به اندازه‌ی کافی عجیب نبود، پایان آن قطعا دود از سرتان بلند خواهد کرد. با وجود حس شوخ‌طبعی که در فیلم موج می‌زند، اغلب به طرز عجیبی فلسفی به نظر می‌رسد. «آسیب مغزی» از یک داستان ابزورد برای مقابله با مسائل مهمی مانند اعتیاد به مواد مخدر و بی‌هدفی جوانان استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید
۳۰ مستند حیات وحش برتر در تمام دوران

۶. سی.اچ.یو.دی (C.H.U.D.)

فیلم سی.اچ.یو.دی

  • کارگردان: داگلاس چیک
  • بازیگران: جان هارد، دنیل استرن، کریستوفر کوری
  • محصول: ۱۹۸۴
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۶ از ۱۰

یک نگاه به پوستر این فیلم به شما می‌گوید که تماشایش یک سفر جهنمی خواهد بود. اگر کنجکاو هستید، «سی.اچ.یو.دی» مخفف عبارت «ساکنان زیرزمینی انسان‌نمای آدم‌خوار» است و کل فیلم حول محور چند کارگر در شهر نیویورک می‌چرخد که در مورد یک سری قتل‌های مرموز تحقیق می‌کنند و این جست‌و‌جوها آن‌ها را به راهروهای فاضلاب شهر می‌کشاند. این فیلم زمانی تماشایی‌تر می‌شود که آن را به عنوان یک پیش‌درآمد «تنها در خانه» (Home Alone) ببینید، آن هم نه به خاطر موضوع، بلکه به خاطر وجود بازیگرانی که در یک یا چند قسمت  از این فرنچایز ظاهر شده‌اند.

طراحی کاراکتر تمام ویژگی‌های فیلم‌های درجه ب (بی مووی‌ها) دوست‌داشتنی را در بر می‌گیرد و تا حد زیادی به همین دلیل است که این فیلم به یک کلاسیک کالت تبدیل شده است. از بسیاری جهات، «سی.اچ.یو.دی» شباهت‌های زیادی به فیلم‌های کلاسیک ترسناک مانند «میمیک» (Mimic) به کارگردانی گیرمو دل‌تورو و «ما» (Us) اثر جردن پیل دارد. در واقع، اگر دقت کنید، می‌توانید «سی.اچ.یو.دی» را در این فیلم‌ها پیدا کنید. نشانه‌های پنهان شده در همان ابتدای فیلم پیل که به منش (و انگیزه‌ی) افراد اشاره می‌کند.

کتاب داستان‌های ترسناک برای گفتن در تاریکی کابوس‌های شبانه اثر آلوین شوارتز انتشارات نبض دانش

۵. از فراسو (From Beyond)

فیلم از فراسو

  • کارگردان: استوارت گوردون
  • بازیگران: جفری کامز، باربارا کراپتون، کن فوری
  • محصول: ۱۹۸۶
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰

«از فراسو» به کارگردانی استوارت گوردون کمی کسل‌کننده است. فیلمنامه تا حدی توسط برایان یوزنا نوشته شده است، کسی که فیلم عجیب دیگری به نام «جامعه» (Society) را در دهه ۸۰ کارگردانی کرد که ارزش دیدن داشت. این فیلم گروهی از دانشمندان را دنبال می‌کند که ماشینی می‌سازند که به افراد نزدیک به آن اجازه می‌دهد فراتر از قلمروی خود را ببینند. با این حال، با بوجود آمدن این توانایی، آن‌ها به زودی یاد می‌گیرند که قرار نیست همه چیز دیده یا درک شود. هنگامی که دانشمندان با موفقیت به بعد دیگری نگاه می‌کنند، موجودات آن بعد یکی از آن‌ها را به یک هیولای وحشتناک تبدیل می‌کنند که به شکار دانشمندان دست می‌زند.

«از فراسو» یک فیلم در ژانر ترسناک کیهانی با جلوه‌های ویژه است که حتما شما را متحیر می‌کند. به عنوان یک اقتباس سینمایی از داستانی کوتاه به همین نام نوشته‌ی لاوکرافت، واقعا می‌تواند حس واقعی آسیب‌پذیری بدن ما را به تصویر بکشد. این فیلم سراسر ترس و خون است که همه جا دیده می‌شود و به طرز چندش‌آوری سرگرم کننده است. عجیب‌ترین قسمت ماجرا این است که با وجود تمام اتفاقات و تصاویر ناخوشایند در فیلم، شما واقعا آن را دوست خواهید داشت.

بیشتر بخوانید
ایده‌ی «آواتار» چطور به سر کامرون زد؟

۴. خوراکی (The Stuff)

فیلم خوراکی

  • کارگردان: لری کوهن
  • بازیگران: مایکل موریارتی، آندریا مارکوویچی، گرت موریس
  • محصول: ۱۹۸۵
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۹ از ۱۰

ممکن است با تماشای این فیلم مدام احساس گرسنگی کنید اما بعد از آن شک نداشته باشید که از خوردن ماست یا مارشمالو متنفر خواهید شد. فیلم با گروهی از کارگران آغاز می‌شود که در حین شکستن سنگ به یک ماده‌ی حباب‌دار برمی‌خورند. این ماده احتمالا خیلی اشتهابرانگیز به نظر می‌رسد، چرا که به هر دلیلی، کارگران تصمیم می‌گیرند آن را امتحان کنند و ظاهرا فوق‌العاده خوشمزه است. البته، خیلی طول نمی‌کشد تا در بسته‌بندی به دست باقی مردم برسد و همه از آن لذت ببرند. چیزی نمی‌گذرد که در کسانی که از این غذای خوشمزه چشیدند علائم عجیب و غریب نمایان می‌شود.

این فیلم واقعا باعث می‌شود به این فکر کنید که چه چیزی در غذاهایی که هر روز از آن لذت می‌برید وجود دارد. با این حال، عجیب‌ترین قسمت ماجرا این است که حتی زمانی که تیتراژ پایانی را می‌بینیم، این خوراکی‌ها واقعا اشتهاآور به نظر می‌رسند.

کتاب گوریل ترسناک در راه پله اثر فرهاد حسن زاده انتشارات نردبان

۳. تتسوئو؛ مرد آهنی (Tetsuo: The Iron Man)

فیلم تتسوئو؛ مرد آهنی

  • کارگردان: شینیا تسوکاموتو
  • بازیگران: توموروو تاگوچی، کن فوجیوارا، شینیا تسوکاموتو
  • محصول: ۱۹۸۹
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۹ از ۱۰

کابوس سایبرپانک شینیا تسوکاموتو را نباید با «مرد آهنی» (The Iron Man) مارول اشتباه گرفت. این فیلم به اندازه‌ی نفس‌گیر بودنش، منزجر کننده هم است. تنها تفاوت این فیلم با ۹ فیلم ترسناک عجیب دیگری که در این فهرست نام بردیم، سیاه و سفید بودن آن است. با این حال، عدم وجود رنگ در این فیلم با تصاویر بسیار هراس‌انگیز جبران می‌شود. از بسیاری جهات، فیلم تسوکاموتو تداعی‌کننده‌ی فیلم «کله پاک‌کن» (Eraserhead) دیوید لینچ با سایه‌هایی از «ویدئودروم» کراننبرگ است. همچنین امکان ندارد به خاطر وجود مضامین ترسناک و نام‌های مشابه آنتاگونیست فیلم یاد «آکیرا» (Akira) به کارگردانی کاتسوهیرو اوتومو نیافتید.

« تتسوئو؛ مرد آهنی» لزوما فیلمی نیست که آن را به خاطر طرح داستان تماشا کنید زیرا به راحتی با تصاویر زننده و پلید حواستان پرت خواهد شد. فیلم کاملا به سمت عناصر عجیب و غریب متمایل شده و هرگز از این محدوده خارج نمی‌شود. این فیلم دو مرد را دنبال می‌کند، که یکی از آن‌ها یک کارمند ساده و دیگری شخصی است که به فلزات علاقه‌ی افراطی دارد. او بعد از قرار دادن تکه‌هایی از فلز درون خود با مرد دیگر تصادف می‌کند و همین تصادف باعث بوجود آمدن زخم‌ها و برآمدگی‌های فلزی در راننده می‌شود.

بیشتر بخوانید
۱۳ فیلم عاشقانه برتر ۲۰۲۲

۲. خون‌آشام (Vamp)

فیلم خون‌آشام

  • کارگردان: ریچارد ونک
  • بازیگران: گریس جونز، کریس میکپیس، سندی بارون
  • محصول: ۱۹۸۶
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۵.۹ از ۱۰

هیچ فهرستی از فیلم‌های ترسناک را می‌شناسید که نام خون‌آشام در آن ذکر نشده باشد؟ «خون‌آشام» داستان دو پسر دانشجو را روایت می‌کند که به امید استخدام یک رقاص برای سرگرمی دوستان خود به یک کلوپ می‌روند. چیزی که آن‌ها نمی‌دانند این است که (احتمالا) تنها کلوپ شهر را انتخاب کرده‌اند که مملو از یک دسته خون‌آشام است. جای تعجب ندارد که ادامه‌ی ماجرا به اتفاقات ترسناک ختم شود و دانشجوها باید راهی برای فرار از چنگال آن موجودات بیابند.

این فیلم اغلب با «از گرگ‌و‌میش تا سحر» (From Dusk till Dawn) به کارگردانی رابرت رودریگز مقایسه می‌شود، با این حال، بازی گریس جونز در نقش کاترینای مسحورکننده به راحتی به یکی از هیپنوتیزم‌کننده‌ترین سکانس‌های رقص در فیلم‌های ترسناک تبدیل می‌شود. «خون‌آشام» به عنوان یک فیلم ترسناک عجیب دهه ۸۰ یک نسخه‌ی چشم‌گیر و فوق‌العاده ترسناک از میراث فیلم‌های خون‌آشامی است.

کتاب نیش خون آشام اثر تومی دونبوند

۱. لانه کرم سفید (The Lair of the White Worm)

فیلم ترسناک عجیب دهه 80 لانه کرم سفید

  • کارگردان: کن راسل
  • بازیگران: آماندا داناهو، هیو گرانت، کاترین آکسنبرگ
  • محصول: ۱۹۸۸
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰

« لانه‌ی کرم سفید» فیلم کلاسیک کالت کن راسل محصول سال ۱۹۸۸، اقتباسی از داستانی است که تا حد زیادی ترسناک‌ترین نوشته‌ی برام استوکر در نظر گرفته می‌شود. اگرچه متن منبع قبلا مورد نقد قرار گرفته بود، اما فیلم راسل شباهت کمی به آن دارد. جدا از شباهت‌های کوچک طرح و الهام گرفتن از افسانه‌ی قدیمی انگلیسی «کرم لمبتون» (Lambton worm) چندان به منبع خود وفادار نیست.

« لانه‌ی کرم سفید» یک فیلم ترسناک عجیب دهه ۸۰ درباره‌ی یک باستان‌شناس به نام آنگوس فلینت (با بازی پیتر کاپالدی) است که جمجمه‌ی بزرگی شبیه به مار کشف می‌کند. هنگامی که این خبر منتشر می‌شود، یک کشیش به نام لیدی سیلویا مارش (با بازی آماندا داناهو) آن را برای اهداف پلید می‌دزدد. پس از اینکه آنگوس متوجه دزدیده شدن جمجمه می‌شود، با گروهی از مردم به خانه‌ی زن می‌رود تا آن را پس بگیرد. بعد از اینکه جرات می‌کنند وارد معبد شوند، همه چیز در چشم به هم زدنی عجیب و ترسناک می‌شود.

منبع: collider

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا