سریال ایرانیسینماسینمای ایران

راهنمای انتخاب بهترین رنگ فرش برای دکوراسیون پذیرایی

فرش یکی از چالش برانگیزترین بخش‌های دکوراسیون خانه است، چرا که انواع مختلف الیاف، نقش‌ها‌ و به‌خصوص رنگ‌ها امروزه در بازار موجود هستند. بعد از دیوارها و کف، فرش بزرگترین جزء اتاق است بنابراین انتخاب رنگ حساب شده‌ی آن می‌تواند جلوه‌های خاص و به‌یاد ماندنی برای فضاهای کوچک و بزرگ ایجاد کند. اتاق پذیرایی یکی از نقاط خانه است که دکوراسیون آن برای ما ایرانی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به علاوه از آن‌جا که وسایل محدودتری نسبت به اتاق خواب یا آشپزخانه در دکوراسیون این اتاق بکار می‌رود، اهمیت انتخاب فرش مناسب در این اتاق دوچندان خواهد بود. در نتیجه بهتر است قبل از اقدام به خرید فرش، برخی نکات را به یاد داشته باشید تا بتوانید بهترین فرش برای اتاق پذیرایی را با توجه به فضا و سایر وسایل، انتخاب کنید.

نحوه انتخاب رنگ فرش برای اتاق پذیرایی

از اندازه اتاق گرفته تا رنگ مبلمان، فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید هنگام انتخاب رنگ فرش در نظر بگیرید. باید بتوانید تصور کنید که انتظار دارید اتاق نشیمن چه حس و حال یا سبکی داشته باشد، زیرا این تصویر ذهنی می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب‌هایتان را محدود کنید.

قبل از خرید فرش لازم است این سوالات را از خود بپرسید:

فرش پذیرایی کوچک

  • اتاق شما چقدر بزرگ (یا کوچک) است؟

فرش‌های رنگ روشن می‌توانند از طریق انعکاس بیشتر نور، اتاق‌های کوچک را بزرگ‌تر نشان دهد و به احساس باز بودن فضا کمک کنند. از سوی دیگر، فرش‌هایی با رنگ متوسط ​​تا تیره‌تر می‌توانند احساس بزرگی فضا را کاهش دهند و اتاق‌های بزرگ‌تر را دنج‌تر و گرم‌تر نشان دهند.

بیشتر بخوانید
۱۰ فیلم و انیمیشن برای کودکان تا ارزش همدلی و اتحاد را بیاموزند
فرش ماشینی فرش مشهد کد 815005 زمینه آبی
  • آیا قرار است اتاق پر رفت‌وآمد باشد؟

برخی از اتاق‌های پذیرایی، فقط برای پذیرایی از مهمانان درنظر گرفته شده‌اند و کاربرد روزمره‌ ندارند. در حالی که برخی دیگر نقش نشیمن و مرکز سرگرمی خانواده را هم دارند. اگر بچه‌ و/یا حیوان خانگی دارید که روی زمین بازی می‌کنند، باید در هنگام انتخاب به دوام و چرک‌تاب بودن فرش‌ها هم توجه کنید.

فرش‌های سفید یا رنگ روشن برای اتاق‌های پذیرایی پراستفاده چندان انتخاب ایده‌آلی نیست. در این صورت بهتر است فرش‌هایی با رنگ‌ تیره‌تر یا طرح‌دار انتخاب کنید.

  • آیا اتاق نور کافی دارد؟

نور طبیعی رنگ واقعی اشیا، از جمله فرش را نشان می‌دهد. طیف رنگ‌های تیره‌تر ​​فرش‌ همراه با نور طبیعی می‌تواند به اتاق شما شادابی و شخصیت ببخشد. ولی اگر پذیرایی شما نور کمی دارد، فرش تیره باعث می‌شود اتاق تاریک‌تر از حد معمول به نظر برسد و حال و هوای کاملاً متفاوتی ایجاد می‌کند.

فرش دستبافت 6 متری امیرخیز مدل وینتیج کد 5759

در این مورد باید این نکته را مد نظر قرار دهید که بهتر است گزینه‌هایی را که انتخاب کردید به خانه بیاورید و در اتاق مورد نظر امتحان کنید. شرایط نوری فروشگاه‌‌ها در مقایسه با خانه‌ی شما متفاوت است، در نتیجه بهتر است رنگ فرش‌ها را در خانه ببینید و ببینید که رنگ فرش چه حس و حالی به پذیرایی شما می‌دهد.

  • دیوارهای اتاق نشیمن شما چه رنگی است؟

قطعا رنگ فرش شما باید با بقیه خانه هماهنگ باشد. در این مورد، کمی کنتراست جلوه‌ی خوبی ایجاد می‌کند. طراحان داخلی اغلب پیشنهاد می‌کنند فرشی در همان خانواده رنگی دیوارها انتخاب کنید.

فرش‌های خاکستری با رنگ‌های گرم جلوه‌ی بهتری دارند، در حالی که دیوارهای سرد یا خاکستری به خوبی با رنگ‌های به همان اندازه سرد هماهنگ می‌شوند. معمولاً بهتر است رنگ دیوارها حداقل دو درجه روشن‌تر از رنگ فرش باشد. اگر دیوارها تیره هستند و قادر به تغییر آن‌ها نیستید، فرشی دو درجه روشن تر، انتخاب خوبی خواهد بود. اما اگر قصد انجام بازسازی یا ساخت خانه را دارید، بهتر است قبل از رنگ کردن دیوارها، رنگ فرش را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید
۱۰ نکته درباره‌ی نظرسنجی انتخاب بهترین فیلم‌های تاریخ سینما توسط مجله سایت اند ساوند

با این توضیحات چند رنگ فرش و ویژگی‌هایشان را برای اتاق پذیرایی بررسی می‌کنیم:

فرش کرم

فرش پذیرایی کرم

فرش ماشینی فرش سهند کد VF15.5K زمینه کرم

۳,۱۸۴,۰۰۰

تومان

فرش ماشینی ستاره طلایی ملت طرح افشان رزا زمینه کرم

۹۲۵,۰۰۰

۷۳۸,۰۰۰

تومان

کرم، جزو رنگ‌های شیک، روشن و خنثی است که به فضای خانه آرامش می‌بخشد. فرش‌های با رنگ خنثی قابلیت کاربرد در هر محیطی را دارند و پذیرایی هم از این قاعده مستثنی نیست. همان‌طور که گفته شد، روشن بودن این رنگ باعث می‌شود برای فضاهای کوچک و با نور کم انتخابی عالی باشد، چون سبب بزرگ‌تر و نورانی‌تر شدن فضا می‌شود. پس اگر اتاق پذیرایی خانه شما کوچک است و پنجره‌های زیادی ندارد، فرش‌های زمینه کرم می‌تواند انتخابی خوب برای شما به شمار آید.

فرش کرم دست شما را برای انتخاب رنگ مبل بیش از هر فرش دیگری باز خواهد گذاشت. رنگ کرم و رنگ طوسی که رنگ‌های خنثی و پرطرفدار هستند تقریبا با تمامی رنگ‌ها هارمونی خوبی ایجاد می‌کنند. فرش کرم برای مبلمان رنگ سفید، کرم، طوسی، قهوه‌ای روشن و تیره، استخوانی و سورمه‌ای یا حتی آبی آسمانی یکی از بهترین گزینه‌ها است.

فرش سورمه‌ای

فرش پذیرایی سورمه‌ای

فرش زمرد مشهد طرح افشان زمینه سورمه ای

فرش ماشینی زمرد مشهد مدل حوض نقره زمینه سورمه ای

۲,۱۲۶,۵۰۰

تومان

رنگ سورمه‌ای، رنگی شیک است که تاثیری آرام‌بخش بر اعضای خانواده خواهد داشت. انتخاب فرش به رنگ سورمه‌ای به مدرن شدن دکوراسیون منزل شما کمک می‌کند. طبع سرد رنگ سرمه‌ای دلیلی است که فرش با این رنگ نه تنها با دکوراسیون رنگ‌های روشن هماهنگ است، بلکه یکنواختی را از این دکوراسیون می‌زداید. فرش رنگ سرمه‌ای انتخابی مناسب برای مبلمان رنگ سفید، کرم، خاکستری، طوسی، خردلی، سبز، چرمی قهوه‌ای روشن و حتی آبی آسمانی است.

بیشتر بخوانید
چرا دیزنی نباید آثار کلاسیکش را بازسازی کند؟

رنگ سرمه‌ای برای اتاق پذیرایی با ابعاد بزرگ بسیار مناسب است. با رنگ‌های تیره ارتفاع اتاق کم و دیوارها نزدیکتر به نظر می‌رسند. بنابراین پذیرایی بزرگ با حضور فرش سورمه‌ای حس صمیمیت و دلنشینی بیشتری خواهد داشت.

فرش آبی

فرش پذیرایی آبی

فرش ماشینی فرش مشهد کد 815005 زمینه آبی

۸,۵۰۰,۰۰۰

تومان

فرش ماشینی زمرد مشهد طرح افشان زمینه آبی

۸,۸۴۵,۶۰۰

تومان

فرش آبی بسیار زیبا و آرامش‌بخش است. از نظر روانشناسی، آبی می‌تواند اعتماد، بهره‌وری، آرامش، وظیفه، ارتباط، منطق، انعکاس و آرامش را در فضا ایجاد کند. وجود فرش آبی در اتاق‌های کوچک در کنار دکوراسیون به رنگ سفید باعث بزرگ‌تر و بازتر شدن فضا می‌شود و فضایی مدرن و آرامش‌بخش ایجاد می‌کند.

از دیگر رنگ‌هایی که در کنار فرش آبی هماهنگی خوبی ایجاد می‌کنند، رنگ زرد است. ترکیب این دو رنگ بسیار گیرا است و تداعی کننده طیف رنگ‌های ساحلی است.

فرش لاکی

فرش پذیرایی لاکی

فرش ماشینی زمرد مشهد طرح افشان مدل گل  زمینه لاکی

فرش ماشینی سهند طرح هریس کد P648.BJ زمینه لاکی

رنگ لاکی (قرمز)، رنگی شاد و پرانرژی است که توجهات را به خود جلب می‌کند. این رنگ تحریک‌کننده و بالا برنده ضربان قلب است و استفاده از فرشی به این رنگ در خانه موجب جنب و جوش و دوستی خواهد بود. گرما‌بخشی هم از دیگر ویژگی‌های این رنگ فرش است.

فرش قرمز بیشتر در دکوراسیون‌های سنتی و کلاسیک استفاده می‌شود. ترکیب قرمز و سفید از جمله ترکیبات کلاسیک بسیار پرطرفدار است. اما حتی اگر دکوراسیون مدرن دوست داشته باشید باز هم می‌توانید از فرش‌های مدرن رنگ لاکی در چیدمان دکوراسیون اتاق پذیرایی خود استفاده کنید. اگر مبل رنگ کرم، سورمه‌ای، سبز، قرمز، طوسی، سفید، مشکی، قهوه‌ای و فیلی دارید فرش‌هایی با رنگ لاکی را هم درمیان گزینه‌های خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید
راهنمای بازیگران و شخصیت‌های سریال «ریچر»

منبع:Designing Idea

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا