سینما

تلاش برای بقا؛ حال این روزهای شبکه نمایش خانگی و سریال‌هایش

با وضعیت اقتصادی که چندسالی است بر کشور سایه انداخته، یکی از اقلام فرهنگی که در اولویت انتخاب‌های مردم در جهت سرگرمی وجود داشت، شبکه نمایش خانگی بود. این رسانه نوپا که از سال ۹۹ و با اوج گرفتن بیماری کرونا، هر روز بیشتر در مرکز توجه قرار می‌گرفت، یکی از چیزهایی بود که از گوشه گوشه خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و… مردم را ترغیب می‌کرد تا در ساعات فراغت خود سراغ سریال‌ها و محصولات این شبکه بروند. اما اتفاقاتی که از اول پاییز در کشور به صورت متوالی شاهد آن هستیم، از یک سو و حواشی که برای بازیگران و هنرمندان در این مدت اتفاق افتاده، باعث شده شبکه نمایش خانگی هم از مرکز توجه خارج شود. البته علاوه بر عوامل گفته شده، شاید یکی از دلایل اصلی این خروج، عدم تبلیغات شهری و پخش نشدن تیزرها در شبکه‌های اجتماعی است. این موضوع شبکه نمایش خانگی را که در روزهای اوج خود بود، کم‌کم به فراموشی نزدیک کرده است. البته در همین شرایط هم هنوز دنبال‌کننده‌های جدی سریال‌ها، در حال دیدن مجموعه‌ها هستند و پلتفرم‌های بزرگ مانند فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت حتی یک روز تعطیل نبوده‌اند. اما واقع‌بینانه باید گفت که پاییز ۱۴۰۱، بدترین دوران در سال‌های اخیر برای  شبکه نمایش خانگی بوده. این در حالی است که هنوز سریال‌های تولیدی پلتفرم‌ها پخش می‌شوند، مجموعه‌ها و فیلم‌های دوبله شده جدید اضافه می‌شوند و حتی اکران آنلاین هم هنوز ادامه دارد. در اینجا مروری داریم بر تمام محصولات شبکه نمایش خانگی که در حال حاضر در این رسانه در حال پخش هستند، آثاری که در انتظار پخش قرار گرفته‌اند و یا به تازگی انتشار آنها به پایان رسیده، اما هنوز در پلتفرم‌ها قابل دسترسی هستند.

۱. فیلیمو

جیران

  • کارگردان: حسن فتحی
  • بازیگران: بهرام رادان، پریناز ایزدیار، مریلا زارعی، رعنا آزادی‌‌ور

سریال تاریخی پر حاشیه پلتفرم فیلیمو که از همان روزهای ابتدایی ساخت با سر و صدای زیادی کار خود را شروع کرد. پخش این مجموعه، پس از چندبار تعویق بلاخره از بهمن سال گذشته شروع شد. در قسمت‌های اول، نقدهای زیادی درباره این سریال وجود داشت، اما رنگ و لعاب و از همه مهم‌تر پرداختن به داستان یک عشق تاریخی،  باعث شد «جیران» مخاطبان خود را به دست آورد. پخش این مجموعه تا اوایل تابستان ادامه داشت، اما به دلیل شکایت سازنده سریال تاریخی «آهوی من مارال» و ثبت شکایتی مبنی بر نقض مالکیت ادبی، مدتی پخش «جیران» متوقف شد. این اتفاق و پیگیری مخاطبان نشان داد که با وجود همه حاشیه‌ها اما این سریال توانسته رضایت بخشی از جامعه را جلب کند. با شروع اتفاقات پاییز ۱۴۰۱، «جیران» همچنان به پخش خود ادامه داده و به تازگی قسمت ۳۸ آن هم منتشر شده.

بیشتر بخوانید
۷ درس زندگی که باید از باب اسفنجی بیاموزیم

بی‌گناه

  • کارگردان: مهران احمدی
  • بازیگران: محسن کیایی، ماهور الوند، شبنم مقدمی

یکی از سریال‌های مشهوری که در روزهای ابتدای اوج گیری کار شبکه نمایش خانگی پخشش آغاز شد، مجموعه «هم‌گناه» به کارگردانی مصطفی کیایی بود. سریال درام خانوادگی که توانست در آن روزها مخاطبان زیادی را راضی کند. دو سال پس از این تجربه موفق، کیایی تصمیم گرفت اینبار خود تنها تهیه‌کننده باشد و سکان کارگردانی را به مهران احمدی بسپارد. این بار هم فیلمنامه با سرپرستی نویسندگی برادرش یعنی محسن کیایی نوشته شد و سریال جدیدی برای فیلیمو آماده پخش کردند به نام «بی‌گناه». این مجموعه هم مثل تجربه قبل، درام خانوادگی است. یک مثلث عشقی که راوی علاقه همزمان دو دوست  به یک دختر است. پخش «بی‌گناه» از اوایل شهریور ۱۴۰۱ شروع شده و تا امروز ۱۲ قسمت از آن بر روی پلتفرم قرار گرفته. گروه بازیگران از مهم‌ترین ویژگی‌های این سریال است، اما داستان تکراری و ریتم کند، باعث شده توجه کمتری نسبت به «هم‌گناه» را جلب کند.

روزی روزگاری مریخ

  • کارگردان: پیمان قاسم‌خانی و محسن چگینی
  • بازیگران: سام درخشانی، ویشکا آسایش، امیر نوروزی، امیرمهدی ژوله

برادران قاسم‌خانی به همراه یاران همیشگی خود یعنی محسن چگینی در مقام تهیه‌کننده و امیرمهدی ژوله به عنوان اعضای تیم نویسندگان، پس از تجربه ناموفق سریال «خوب، بد، جلف» در شبکه نمایش خانگی، تصمیم گرفتند سراغ یک سوژه جدید بروند. سریال «روزی روزگاری مریخ» روایت مردی است که به آینده می‌رود و در ۳۷۰ سال بعد در مریخ به نوادگان خودش بر می‌خورد. آنجا زندگی با زمین خیلی متفاوت است و همه‌ی کلیشه‌ها برعکس است. در میان آثار کمدی موجود در نمایش خانگی، فعلا این سریال پیشتاز است. نکته مهم درباره پخش «روزی روزگاری مریخ»، انتشار آن از دو پلتفرم فیلیمو و نماوا به طور همزمان است.

بیشتر بخوانید
۱۲ بازیگر مشهور که در نقش‌های منفی خوش درخشیدند

پولاریس

  • کارگردان: سودابه مرادیان
  • بازیگران: بهرام رادان، آلیتسیا باخلدا-تسروش

«پولاریس» فیلمی آمریکایی است که توسط کارگردان ایرانی ساخته شده. این فیلم داستان زن عکاسی است که پس از جنگ با روحی نابود شده باز می‌گردد و به خاطر رازی که دارد نمی‌خواهد همسر ایرانیش به خاورمیانه باز گردد. این فیلم پس از اکرانی محدود در اروپا و آمریکا در دو جشنواره محلی آمریکایی مورد تحسین قرارگرفت و پس از آن در سال ۱۳۹۷ در داخل ایران به پرده سینماها رسید. فیلم در گیشه، فروش خوبی نداشت و چندان مخاطبان ایرانی را راضی نکرد. حالا پس از ۴ سال، از سوی پلتفرم فیلیمو در این روزها، اکران آنلاین شده.

اندروید باکس فیلیمو مدل Filimo Stick FS-101

۲. نماوا

شبکه مخفی زنان

  • کارگردان: افشین هاشمی
  • بازیگران: سیامک انصاری، لیلا حاتمی، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی

یکی از سریال‌هایی که در پاییز امسال با وجود تمام حاشیه‌ها و فضای ملتهب جامعه بسیار مورد توجه قرار گرفته، «شبکه مخفی زنان» است. این مجموعه با فیلمنامه‌ای از محمد رحمانیان، کارگردان مشهور تئاتر، داستانی را از دوره پهلوی اول روایت می‌کند. داستان ملودرام و متفاوت این مجموعه از همان قسمت اول نشان داد که می‌تواند از سریال‌های مهم یک سال گذشته در شبکه نمایش خانگی باشد. البته «شبکه مخفی زنان» پخش بدون حاشیه‌ای نداشت و در میانه اعترضات هنرمندان و مسایل دیگر، احضاریه‌ای هم برای نویسنده این سریال رفت و به همین دلیل پخش آن پس از انتشار قسمت ۱۵، مدتی متوقف شد. اما حالا چند هفته‌ای است با برطرف شدن موانع پخش سریال از سر گرفته شده.

آنتن

  • کارگردان: ابراهیم عامریان
  • بازیگران: پژمان جمشیدی، هادی کاظمی، مرجانه گلچین

در کنار «روزی روزگاری مریخ»، این سریال دومین محصول کمدی است که در پلتفرم نماوا پخش می‌شود. «آنتن» داستان مادربزرگی است که پس از سال‌ها تصمیم می‌گیرد ادامه تحصیل بدهد و همراه نوه خود به دانشگاه می‌رود. این موضوع اتفاقاتی را در پی دارد. این سریال هم مانند تمام مجموعه‌هایی که در پاییز به پخش رسیدند با حاشیه‌هایی همراه بود. پس از پخش قسمت دوم به دلیل حمایت یکی از بازیگران اصلی آن از اعتراضات و از سوی دیگر نشان دادن صحنه اعتراضات دانشجویی، برای مدتی توقیف شد. اما پس از مدتی پخش آن از سر گرفته شد. تا به حال ۱۳ قسمت از آنتن پخش شده و براساس میزان آرا و نظرات موجود در پلتفرم نماوا، این سریال از نظر جذب مخاطب در سطح متوسط قرار دارد.

بیشتر بخوانید
۱۰ ویژگی منفی سینمای مدرن هالیوود؛ از تقلید مارول تا بی‌احترامی به انیمیشن

مترجم

  • کارگردان: بهرام توکلی
  • بازیگران: صابر ابر، پانته‌آ پناهی‌ها، مهرانه مهین ترابی

تازه‌ترین سریال پلتفرم نماوا که این روزها، آخرین مراحل تولید خود را پشت سر می‌گذارد. این مجموعه در لیست آثاری قرار گرفته که به زودی از نماوا پخش خواهد شد. «مترجم» دومین تجربه حضور توکلی در شبکه نمایش خانگی است. او سه سال پیش نوشتن فیلم‌نامه سریال «نهنگ آبی» را برعهده داشت. پروژه‌ای که به دلایل حاشیه‌های فراوانش نتوانست انتظارات را برآورده کند. حضور چهره‌های مهمی مثل صابر ابر و پانته‌آ پناهی‌ها در لیست بازیگران «مترجم»، این پروژه را کنجکاوی‌برانگیز کرده. داستان این سریال درباره مترجمی است که در راه پروژه جدیدش، با یک راز خانوادگی روبرو شده است.

اندروید باکس نماوا تی ‌وی مدل SH-101

۳. فیلم‌نت

خون‌سرد

  • کارگردان: امیرحسین ترابی
  • بازیگران: امیر آقایی، شهرام حقیقت‌دوست، سارا بهرامی

یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های چندماه اخیر شبکه نمایش خانگی که توانست نظر بسیاری را جلب کند، مجموعه «خون‌سرد» بود. این سریال که به تازگی به پایان رسیده، یک درام جنایی است که داستان یک قاتل زنجیره‌ای را روایت می‌کند. با وجود اینکه داستان و طرح اصلی قصه با برداشتی از سریال‌های مشهور «هانیبال» و «دکستر» برداشت شده، اما در ایرانیزه کردن این ایده تا حد زیادی موفق بود و مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد. «خون‌سرد» پس از ۱۸ قسمت به پایان رسید و با وجود اینکه قسمت‌های پایانی آن در اوج فضای التهابی این روزها بود، اما بسیاری از منتقدین از روند داستانی و پایان آن راضی بودند.

پوست شیر

  • کارگردان: جمشید محمودی
  • بازیگران: شهاب حسینی، هادی حجازی‌فر، پانته‌آ بهرام

یکی دیگر از مجموعه‌های پرحاشیه پاییز ۱۴۰۱ که دقیقا با شروع روزهای ملتهب، پخشش آغاز شد «پوست شیر» بود. این مجموعه در همان روزهای ابتدایی به دلیل واکنش یکی از بازیگرانش به اتفاقات اخیر، مورد هجمه قرار گرفت و بسیاری از تبلیغات آن از سطح شهر و بیلبوردها جمع شد. «پوست شیر» داستان جذاب و پرداخت متفاوتی به یک قتل دارد که در مدت کوتاه و پس از پخش تنها دو قسمت مخاطبان زیادی به دست آورد. اگر از ریتم کند آن صرفه‌نظر کنیم، می‌توان آن را در رده مجموعه‌های خوب امسال شبکه نمایش خانگی قرار داد. به همین دلیل هم بود که عوامل سازنده و پلتفرم پس از انتشار هشت قسمت تصمیم گرفتند پخش آن را متوقف کنند تا در دل روزهای پر التهاب از مرکز توجه خارج نشود. اما حالا پس از مدتی قرار است از پایان این هفته پخش آن ادامه پیدا کند.

بیشتر بخوانید
۱۴ دنباله‌ بسیار ضعیف در ژانر ترسناک که نباید ساخته می‌شدند

آفتاب پرست

  • کارگردان: برزو نیک‌نژاد
  • بازیگران: پژمان جمشیدی، حمید آذرنگ، باران کوثری

از مجموعه‌های به پایان رسیده شبکه نمایش‌خانگی که به دلیل گروه بازیگران و ژانر کمدی که داشت، در تابستان و پاییز امسال مخاطبان زیادی بدست آورد. این سریال همکاری مجدد پژمان جمشیدی با برزو نیک‌نژاد بود که پیش از این هم دو فیلم سینمایی «لونه زنبور» و «دوزیست» را با هم کار کرده بودند. «آفتاب پرست» داستان دو دوست خفتگیر است که پس از آزادی از زندان وارد ماجراهای عجیبی می‌شوند. این سریال هم به تازگی با پخش ۱۵امین قسمتش به پایان رسید.

پدرخوانده

کارگردان: سعید ابوطالب

جدیدترین مجموعه شبکه نمایش خانگی «پدر خوانده» است. یک رئالیتی شو که در ادامه‌ی مجموعه‌ی موفق «شب‌های مافیا» ساخته شده. قرار است بهترین بازیکن‌های مسابقه قبلی به این شو آورده شوند و در رقابتی سخت در مقابل همدیگر قرار بگیرند. «شب‌های مافیا» یک بازی با حضور بازیگران و خوانندگان مطرح سینما و تلویزیون بود که هر قسمت آن با کلی حاشیه و نقد هم همراه می‌شد. حالا با تغییر پلتفرم از فیلیمو به فیلم‌نت، ادامه این مجموعه با نام «پدر خوانده» در درسترس است و به تازگی اولین قسمت آن منتشر شده.

بازی فکری فیلیمو مدل مافیا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا