سینما

ایده‌ی «آواتار» چطور به سر کامرون زد؟

به جرات می‌توان گفت همه‌ی سینما دوستان امسال را با انتظار اکران دنباله‌ی فیلمی که برای سال‌ها عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را یدک می‌کشید، گذراندند. بعد از ۱۳ سال، بلاخره دومین فیلم «آواتار» توسط جیمز کامرون ساخته خواهد شد. اولین فیلم این فرنچایز در سال ۲۰۰۹ اکران شد و تماشاگران را عاشق ایده‌ی آواتار، دنیای پاندورا و ملت ناوی کرد.

تریلر «آواتار: راه آب» برای اولین بار در رویداد سینماکان «CinemaCon» در آوریل ۲۰۲۲ منتشر شد. زمانی که تریلر منتشر شد، توانست آمار فوق‌العاده‌ی ۱۴۸.۶ میلیون بازدید در یک روز را به دست آورد. اولین فیلم با فروش ۲.۸۰۲ میلیارد دلار در باکس آفیس جهانی، یک رکورد باورنکردنی را ثبت کرده بود. اکنون، با ساخت این دنباله، کامرون به دنبال بازگرداندن شکوه ملت ناوی است و جیک سالی و نیتیری قرار است از قبیله‌ای که در سخت‌ترین نبردها می‌جنگند، محافظت کنند. گویا این فیلم چهار دنباله دیگر هم خواهد داشت، اما این ایده باشکوه و گسترده چگونه شکل گرفت؟

ایده‌ی «آواتار» در رویا به جیمز کامرون الهام شد

کارگردان «ترمیناتور» مطمئناً رویاپرداز است. جیمز کامرون صاحب یکی از بهترین ذهن‌های خلاق در این تجارت است و هرگز ما را در ساخت نمایش‌های نفس‌گیر ناامید نکرده است، چه اولین فیلم «آواتار» باشد و چه حماسه رمانتیک و ویرانگر «تایتانیک». اما این کارگردان ضمیر ناخودآگاه خوبی هم دارد. او ایده‌ی بصری و دنیای «آواتار» را از یکی از رویاهایش الهام گرفته است. او در مصاحبه‌ای با مجله GQ منشا این مساله را توضیح داد.

سرزمین آواتار

او به شوخی در این مصاحبه گفته است که یک سیستم پخش مخصوص به خود دارد: «این بهتر از هر چیز دیگری است و هر شب هم به صورت رایگان اجرا می‌شود.» بنابراین، ایده‌ی آواتار در خوابی عمیق به ذهن کامرون رسیده است. او گفت: « من دقیقا بعد از دیدن جنگل‌های نورانی با درخت‌هایی که شبیه لامپ‌های فیبر نوری به نظر می‌رسند و رودخانه‌ای که ذرات نورانی درخشان و نوعی خزه بنفش روی آن بود که وقتی روی آن راه می‌رفتی روشن می‌شد، از خواب بیدار شدم»

بیشتر بخوانید
۱۰ صحنه‌ بدلکاری برتر تاریخ سینما

کامرون ادامه داد: «و این نوع مارمولک‌ها که تا زمانی که ساخته شدند خیلی شبیه به آنچه در رویا دیدم نبودند. آنها در رویایم به فن‌هایی چرخان تبدیل شدند، درست شبیه به فریزبی‌های زنده و روی چیزی فرود آمدند. من همه‌ی اینها را در رویا دیدم.»

کتاب اواتار اثر استفان بکستر

نقاشی‌های کامرون او را از شر مدعیان دروغین رها کرد

«آواتار» در سال ۲۰۰۹ ساخته شد و جلوه‌های بصری و تصاویر باشکوه‌اش بسیار جلوتر از زمان خود بود. بنابراین، برای دنباله‌ی این فیلم، جیمز تلاش خود را برای ساخت مجدد اقیانوس آبی کریستالی و جهان پاندورا دوچندان کرد. برای ساخت دومین فیلم «آواتار»، کامرون در مورد تجربه همه جانبه‌ای که می‌خواهد به مخاطب ارائه دهد، دقیق‌تر است. طبق گزارش‌ها، او می‌خواهد نسخه‌های متنوعی شامل نسخه‌ی سه‌بعدی، ۴K و نسخه‌ی ۴۸ فریم در ثانیه از این فیلم منتشر کند.

اما همه‌ی این تصاویر باشکوه درواقع از نقاشی‌های روی کاغذ ساخته شده است. جیمز ادامه داد: «من بسیار هیجان‌زده از خواب بیدار شدم و در واقع سریع‌ترین کاری که توانستم انجام دهم این بود که آن را روی کاغذ کشیدم. بنابراین من در واقع یک نقاشی از فیلم داشتم. همین نقاشی‌ها ما را از حدود ۱۰ پرونده قضایی نجات داد. هر فیلم موفقی، همیشه چندتایی مدعی دارد که فکر می‌کنند شما این ایده را از سر آنها بیرون کشیده‌اید. این‌بار هم معلوم شد که ۱۰ یا ۱۱ نفر همچین ادعایی دارند.

طبق گفته‌ی کامرون هیچکس اهمیتی به آن‌ها نداد: «بنابراین من به این نقاشی که در ۱۹ سالگی، زمانی که به کالج جونیور فولرتون می‌رفتم، کشیدم، اشاره کردم و گفتم: «این‌ها را می‌بینید؟ این درختان درخشان را می‌بینید؟ این مارمولک درخشان را می‌بینید که به دور خود می‌چرخد؟ خزه‌های بنفش را می‌بینید؟» و همه پی کارشان رفتند.»

بیشتر بخوانید
۱۰ مدعی جدی اسکار ۲۰۲۳؛ از «تار» تا «تاپ گان»

منبع: First Curiosity

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا