سینما

۱۰ مجموعه‌ کتاب برتر که می‌توانند به سریال‌های خوبی در نتفلیکس تبدیل شوند

به دنبال موفقیت تجاری و محبوبیت روزافزون سریال‌هایی همچون «سندمن» (The Sandman) و «نفس‌گیر» (Heartstopper)، نت‌فلیکس ثابت کرده است که تعدادی از مجموعه کتاب‌ها قابلیت تبدیل شدن به سریال‌های تلویزیونی خوب و موفق را دارند. در سال‌های اخیر، بسیاری از مخاطبان ترجیح می‌دهند قصه‌های موردعلاقه‌شان را به جای فیلم سینمایی در قالب سریال‌های تلویزیونی ببینند. پیش از این، سینما بود که بازار اقتباس از کتاب را قبضه کرده بود. چه بسیار مجموعه‌ کتاب برتر که به مدیوم سینما آورده شده و موفق هم بوده‌اند.

اما دلیل علاقه‌ی فعلی مخاطبان به تماشای قصه‌های برتر در قالب سریال تلویزیونی این است که در این مدیوم زمان بیشتری برای ساخت و پردازش جهان کناب، بسط خطوط روایی و شخصیت‌ها وجود دارد و به مخاطب این امکان را می‌دهد قصه‌ای را که روایتش ده ساعت زمان می‌برد به جای گنجاندن در فیلمی دو ساعته در چند قسمت کوتاه ببینند. این ترند جدید نشان می‌دهد که چندین مجموعه‌ کتاب برتر برای آنکه تبدیل به پروژه‌ی بعدی سریالی نت‌فلیکس وجود دارد که نگاهی اجمالی به آن‌ها می‌اندازیم

هشدار: در این مطلب اشاراتی به نژادپرستی و کودک‌آزاری شده است.

۱۰. «حماسه‌ی ایژیا» (The Chronicles Of Ixia) نوشته‌ی ماریا وی اسنایدر قصه‌ی جادوی ممنوعه است

حماسه‌ی ایژیا، مجموعه‌ کتاب برتر

وقتی دو قلمرو در حال جنگ تصمیم می‌گیرند با جدا کردن مرزهایشان با هم صلح کنند، در یکی از آن‌ها قدرت‌های جادویی مردمان ارج پیدا می‌کند و در دیگری هر آنکه قدرت جادویی داشته باشد اعدام می‌شود. این مجموعه‌ کتاب برتر داستان یلنا دختری را روایت می‌کند که از مقام هولناک امتحان‌کننده‌ی سم به استاد جادوگری تبدیل می‌شود، و از مرز ایژیا عبور می‌کند تا در امنیت جادو یاد بگیرد.

این جهان شگفت‌انگیز دو ملت تضعیف‌شده در شش رمان روایت می‌شود و آن‌قدر متریال دارد که بتواند به سریال تبدیل شود. هر جلد از این مجموعه پر است از اعمال خارق‌العاده‌ی جادوگری، آدمکشی که در برابر جادو آسیب‌پذیر است، قاتلانی که در جادوی خونین تعلیم می‌بینند و دختری در مرکز همه‌ی این‌ها گرفتار است.

۹. «تصنیف از پرندگان آوازخوان و مارها» (The Ballad of Songbirds And Snakes) نوشته‌ی سوزان کالینز پیش‌درآمد «بازی‌های گرسنگی» است

تصنیف از پرندگان آوازخوان و مارها

پیش از آنکه رئیس‌جمهور اسنو حاکم پانم شود، فقط مرد جوانی بود که برای به دست آوردن قدرت و جایگاه اجتماعی در کاپیتول، پایتخت پانم، تلاش می‌کرد. وقتی طبقه‌ی او مسئول دهمین بازی گرسنگی می‌شود، تصمیم‌گیری با اسنو است که بازی‌های شکست‌خورده را تا آنجا که ممکن است به جذابیت برساند. این تصمیم او با خودش نمایشگری و زیاده‌روی به بار می‌آورد که باعث می‌شود شهروندان کاپیتول به جای اینکه از این بازی عجیب و غریب بیزار شوند از آن خوششان بیاید.

بیشتر بخوانید
معرفی ۳ گیتار کلاسیک خوب و باکیفیت با قیمت مناسب

با این حال، او کم‌کم متوجه می‌شود که دارد عاشق داوطلب منطقه‌ی دوازده می‌شود. با اینکه بر اساس این مجموعه‌ کتاب برتر فیلم سینمایی ساخته شده است اما رمان «تصنیف از پرندگان آوازخوان و مارها» از کتاب‌های قبلی طولانی‌تر است و به همین حاطر، بسیاری از طرفدارانش اعلام کرده‌اند که شاید در قالب سریال روایتش بهتر از آب درآید.

کتاب بازی های گرسنگی اثر سوزان کالینز نشر در دانش بهمن

۸. «حماسه‌ی آلیس» (The Chronicles Of Alice) نوشته‌ی کریستینا هنری خوانشی پیچیده از یک قصه‌ی افسانه‌ای معصوم است

حماسه‌ی آلیس، مجموعه کتاب برتر

کریستیا هنری که متخصص بازگویی سیاه قصه‌های آشناست، آلیس را به جای سرزمین عجایب او را در مؤسسه‌ای در کنار هچر، قاتل زنجیره‌ای که تنها دوستش است، قرار می‌دهد. این روایت متفاوت از قصه‌ی کلاسیک «آلیس در سرزمین عجایب» حول آلیس می‌چرخد که در تلاش است از شهر قدیمی (اولد سیتی) فرار کند تا زندگی بهتری را خارج از این شهر پیدا کند.

اما، در شهری که پر از رؤسای مافیا مثل شیرماهی، کرم ابریشم، خرگوش سفید و جادوگرانی همچون چشایر است، فرار چشم‌انداز چندان آسانی نیست. هر یک از سه رمان این مجموعه‌ کتاب برتر بخش متفاوتی از زندگی آلیس را روایت می‌کند که برای یک سریال سه فصلی نت‌فلیکس گزینه‌ی بسیار مناسبی خواهد بود.

کتاب پسر گمشده اثر کریستینا هنری نشر آذرباد

۷. «بال‌های آتش» (Wings Of Fire) نوشته‌ی تویی تامارا ساترلند جهان خیالی تحت حاکمیت اژدهایان است

بال‌های آتش

در جهان افسانه‌ای پیریا، اژدهایانی حاکم‌اند که به چند دسته بر اساس گونه‌شان تقسیم می‌شوند. با این حال، وقتی ملکه سندوینگ به دست یک لاشخور کرم‌افتاده کشته می‌شود، جنگی میان سه دختر او راه می‌افتد، و هر اژدها تلاش می‌کند متحدی در دسته‌های دیگر پیدا کند. مجموعه کتاب «بال‌های آتش» تا به حال سه قصه، هر کدام را در پنج جلد، روایت کرده است، و این می‌تواند الگو و راهنمای خوبی برای فصل‌های یک سریال باشد.

بیشتر بخوانید
پلیس آهنی؛ قهرمان اکشنی که از آزمون زمان سربلند بیرون آمد

با اینکه شایعاتی دال بر احتمال اقتباس نت‌فلیکس از این مجموعه‌ کتاب برتر پخش شده است، هنوز به طور رسمی تأیید نشده است که آیا این سریال ساخته می‌شود یا خیر. با این حال، با سه داستان فوق العاده، طرفداران این مجموعه رمان امیدوارند که نت‌فلیکس خبر ساخت سریالی بر اساس آن را تأیید کند.

۶. «دختران خوش‌شانس» (The Good Luck Girls) نوشته‌ی شارلوت نیکول دیویس قصه‌ای فراموش‌نشدنی از خواهرانگی است

دختران خوش‌شانس

در یک قصه‌ی میخکوب‌کننده درباره‌ی تبعیض نژادی داست بلادها به اربابان خود فربلادها به اشکال گوناگون خدمت می‌کنند. این در حالی است که پنج بچه آستر، کلمنتاین، وایولت، تنسی و مالو به یک روسپی‌خانه فروخته می‌شوند تا وقتی به سن قانونی برسند تبدیل به کارگر جنسی شوند.

دو خواهر آستر و کلمنتاین، وقتی کلمنتاین وحشت‌زده تصادفاً اولین مشتری خودش را می‌کشد، مجبور می‌شوند از آنجا فرار کنند. وایولت، تنسی و مالو که دوست ندارند آنجا بمانند به آن‌ها می‌پیوندند، به این امید که در تلاش برای عبور از مرز ویران‌شهر آرکتالند، از دید مسترها (اربابان زمین)، اسپکترها (ارواح) و ریونرها (کلاغ سیاه‌ها) دور بمانند و به آزادی برسند.

۵. «سفر شگفت‌انگیز گریگور» (Gregor The Overlander) نوشته‌ی سوزان کالینز جهان زیرین را نشان می‌دهد

سفر شگفت‌انگیز گریگور

مجموعه‌ کتاب برتر دیگری از سوزان کالینز که اولین مجموعه داستان‌های او محسوب می‌شود اما اغلب به خاطر محبوبیت «بازی‌های گرسنگی» نادیده گرفته می‌شود و زیر سایه‌ی آن قرار می‌گیرد. این مجموعه داستان قصه‌ی گریگور، پسربچه‌ای را روایت می‌کند که وقتی پدرش به شکلی مرموز ناپدید می‌شود، مسئولیت خانواده به دوش او می‌افتد.

اما او خیلی زود وقتی خودش به جهان زیرین، جهان زیر زمین، پرتاب می‌شود، متوجه می‌شود پدرش به کجا ناپدید شده است. این جهان زیرین تحت حاکمیت سوسک‌ها، عنکبوت‌ها، موش‌هایی بزرگ و گونه‌ی برتر زیرزمینی‌ها (آندرلندرها) است. گریگور که آرزو دارد به خانه پیش مادرش بازگردد، به زودی در نهایت ناباوری متوجه می‌شود که خودش در مرکزیت چند پیشگویی قرار دارد که همه بر سرنوشت دو جهانی که او باید از آن‌ها محافظت کند، تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید
تشریح کامل مفاهیم فیلم ترسناک «بد حرف نزن»
کتاب تاریخ اعماق زمین 1 اثر سوزان کالینز

۴. «سلسله‌ی لونار» (The Lunar Chronicles) نوشته‌ی ماریسا مایر قصه‌های افسانه‌لی را به یک ماجراجویی علمی تخیلی تبدیل کرد

«سلسله‌ی لونار»

بازخوانی دیگری از قصه‌ای افسانه‌ای، «سلسله‌ی لونار» بر آینده‌ای تمرکز دارد که در آن یک پیمان صلح سخت بین زمین و کلونی ماه برقرار است. بر اساس این عهدنامه زمین به درمانی برای طاعون احتیاج دارد و کلونی ماه به منابع طبیعی بی‌شمار زمین.

این مجموعه رمان قصه‌های افسانه‌ای را به قالب ژانر علمی تخیلی در آورده است، و سیندرلا را به آدم مکانیکی تبدیل کرده است که پای مصنوعی‌اش را در یک مهمانی از دست می‌دهد، گرگ بد گنده را به یک جنگجوی خیابانی جهش‌یافته و راپونزل را به اسیری تنها در یک ایستگاه فضایی که از راه دور زمین را کنترل می‌کند. هر داستان، وقتی شخصیت‌های گوناگون در تلاش برای جلوگیری از جنگ بیشتر با هم ملاقات می‌کنند، به هم گره می‌خورد.

کتاب سنگدل اثر مریسا مایر نشر هوپا

۳. «هری پاتر» (Harry Potter) نوشته‌ی جی کی رویلینگ پر از محتوای خوب برای اقتباس است

هری پاتر، مجموعه کتاب برتر

البته «هری پاتر» نیاز به معرفی ندارد و درست است که چندین فیلم سینمایی بر اساس آن ساخته شده است، اما در جهان این مجموعه‌ کتاب برتر، بی‌شمار قصه‌ی ناگفته هست که می‌تواند به سریال تبدیل شود. در وهله‌ی نخست، طرفداران «هری پاتر» سال‌هاست که دوست دارند سریالی درباره‌ی مارائودرها ساخته شود که به تفضیل دقیقاً بگوید مونی، ورمتیل، پادفوت و پرانگس در دوران حضورشان در مدرسه‌ی هاگوارتز با چه مشکلاتی مواجه شدند، همچنین رابطه‌ی میان سوروس و لیلی نشان دهد.

یا مجموعه‌های فوق‌العاده‌ی دیگری هستند که به پایه‌گذاران مدرسه‌ی هاگوارتز و اتفاقاتی که منجر به ناپدید شدن سالازار اسلیترین شد، شکل‌گیری محفل ققنوس و اولین جنگ در برابر ولدمورت شد، می‌پردازد، یا قصه‌ی سه برادر در پس پرده‌ی یادگاران مرگ و عهدی که برای الدر وند (ابر چوبدستی)، سنگ رستاخیز و شنل نامرئی با مرگ می‌بندند، این‌ها همه قابلیت تبدیل شدن به سریالی جداگانه دارند.

بیشتر بخوانید
۷ فیلم شبیه «آنچارتد» که سرشار از ماجراجویی‌های دیوانه‌وار هستند
اسباب بازی زینتی فانتازیو طرح چوبدستی مدل Elder Wand کد CE001
کتاب هری پاتر اثر ج. ک. رولینگ انتشارات کتابسرای تندیس 13 جلدی

۲. «دغل‌بازی دلپذیر» (Skulduggery Pleasant) نوشته‌ی درک لندی جهانی فانتزی است که کارآگاهی اسکلتی آن را اداره می‌کند

«دغل‌بازی دلپذیر» مجموعه کتاب برتر

«دغل‌بازی دلپذیر» که تا به حال ده کتاب از آن منتشر شده است، برای سریال اقتباسی بسیار مناسب و مهیاست. استفانی بعد از قتل عموی خودش را، به همراه راهنمای پرحرفش، کارآگاه اسکلتی «دغل‌باز ناخوشایند»، در جهانی جادویی می‌بیند که هرگز از وجودش خبر نداشته است.

در طول این مجموعه کتاب، استفانی و کارآگاه برای گروهی از جادوگران که مسئول برقراری نظم و قانون میان هم‌نوعان خود هستند، کار می‌کنند. اما با وجود شخصیت‌های شروری همچون نفاریان سرپاین، بارون ونجئوس و لرد وایل، این کار برایشان روزبه‌روز سخت‌تر و خطرناک‌تر می‌شود، به‌خصوص به این خاطر که استفانی مصمم است زندگی پنهانی‌اش را از خانواده‌اش مخفی نگه دارد تا در امان بمانند.

۱. «پادشاهان وایلد» (Kings Of The Wyld) نوشته‌ی نیکولاس ایمز گروهی از قهرمانان را دور از روزهای اوجشان نشان می‌دهد

پادشاهان وایلد، مجموعه کتاب برتر

«پادشاهان وایلد» همچون استعاره‌ای برای صنعت تنزل‌یافته‌ی موسیقی است، که در آن گروه‌های موسیقی، گروه‌های مزدورانند، مدیر برنامه‌ها دلالند و کنسرت‌ها صحنه‌ی نبردهای خونین. در این قصه، سگا بهترین گروه مزدورانی است که تا به حال وجود داشته است، که چندین پرنسس را نجات داده، با یک اژدها جنگیده و چندین سرباز را در این مسیر از دست داده است. حالا این گروه مدت‌هاست که بازنشسته شده، الکلی و ناامید است تا اینکه خبر می‌رسد رز، دختر گیب، سرکرده‌ی پیشین گروه، نیازمند نجات است.

این قصه‌ی با طنزی ظریف و شرورانه داستان قهرمانانی را روایت می‌کند که روزهای اوج خود را پشت سر گذاشته‌اند و حالا می‌خواهند برای آخرین قدرت سابق خود را دوباره به دست آورند. اما با اضافه وزن، سن بالا و خستگی ناشی از آن، این کار خیلی سخت‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌کردند به نظر می‌آید، به‌خصوص وقتی در مسیر به سوی هارت‌وایلد یک بار دیگر با دسته‌ای از دشمنان قدیمی خود که در جوانی خشمشان را برانگیخته بودند، مواجه می‌شوند.

منبع: cbr

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا