انیمیشنسینما

۱۰ استودیوی انیمیشن‌ برتر جهان از بدترین به بهترین و مهم‌ترین آثارشان

والت دیزنی در سال ۱۹۳۷ اولین فیلم انیمیشنی بلند خود، «سفید برفی و هفت کوتوله» را روانه‌ی اکران کرد و دنیای سینما را برای همیشه تغییر داد. از آن زمان تا به حال، انیمیشن به یکی از محبوب‌ترین انواع فیلم در صنعت سرگرمی تبدیل شده و انیمیشن‌های متعددی در میان ۲۰ فیلم پرفروش تاریخ دیده می‌شوند، از جمله «شیر شاه»، «دیو و دلبر» و «یخ‌زده». فیلم‌های انیمیشن بسیار موفق هستند و به دلیل ماهیت رسانه‌ای محدودیتی ندارند؛ آنچه محدودشان می‌کند تخیل سازندگان و استودیو‌ها است.

در میان استودیوهای مستقل کوچک و یا کمپانی‌‌های بزرگ چند ملیتی، به احتمال زیاد استودیویی پیدا می‌شود که انیمیشنی ساخته باشد و تخیل شما را غلغلک داده باشد… از ماجراجویی‌های اکشن گرفته تا انیمیشن‌های جذاب مخصوص بزرگسالان و داستان‌های احساسی که شما را به فکر فرو می‌برند و انیمیشن‌های خنده‌دار و رنگارنگی که تماشایی و مفرح‌اند. ده‌ها استودیوی انیمیشنی وجود دارند که محتوای با کیفیت، لذت‌بخش و جادویی تولید می‌کنند.

۱۰. پارامونت انیمیشن (Paramount Animation)

بخش انیمیشن پارامونت پیکچرز یعنی پارامونت انیمیشن، در سال ۲۰۱۱ پس از موفقیت «رنگو» تأسیس شد و در ژانر‌های مختلف انیمیشن موفق عمل کرد. مثلا برای طرفداران انیمیشن‌های بزرگسال، انیمیشن تفکربرانگیز «انومالیسا» ساخته‌ی چارلی کافمن را تولید کرد که یک استاپ‌موشن کمدی-درام روانشناختی است. بچه‌های کوچکتر (و البته افرادی که کودک درون‌شان زنده است)، هم از موهبت انیمیشن‌های پارامونت بی‌نصیب نمانده‌اند و می‌توانند با «باب اسفنجی شلوارمکعبی» سرگرم شوند. و البته لایو اکشن/انیمیشن ترکیبی، «ماشین‌های هیولا» را هم به خاطر CGI آن نباید از قلم انداخت.

عروسک طرح پاتریک و باب اسفنجی مدل PBBK مجموعه دو عددی

عروسک انگشتی طرح باب اسفنجی مجموعه 5 عددی

۹. آردمن (Aardman Animations)

استاپ موشن و انیمیشن‌های خمیری اگر استادانه ساخته شوند، می‌توانند از نظر فرم هنری واقعاً زیبا و جذاب باشند. اگر این فرم با حس طنز عجیب و غریب «بریتانیایی» که سرشار از تصاویر خنده‌دار، شخصیت‌های عجیب وغریب دوست‌داشتنی، و جناس‌ها و جوک‌های هوشمندانه است ترکیب شود که دیگر حجت در حق انیمیشن تمام شده و جادوی انیمیشن فعال می‌شود… آردمن در بریتانیا با «والاس و گرومیت» شناخته می‌شود و در ایالات متحده با انیمیشن تحسین‌شد‌ه‌ی «فرار جوجه‌ای» با صداپیشگی مل گیبسون. این استودیو همچنین چندین انیمیشن بلند دیگر را در طول سال‌ها ارائه کرده است، از جمله انیمیشن «برآب‌رفته»، با صداپیشگی هیو جکمن و کیت وینسلت، و چند فیلم دیگر که بر اساس برنامه‌ی تلویزیونی کودکان بریتانیایی یعنی «بره‌ی ناقلا»، ساخته شده‌اند. خبر خوب برای طرفداران این استودیو این است که انتظارها دارد به سر می‌رسد و اواخر همین سال میلادی بالاخره می‌توانند دنباله‌ی «فرار جوجه‌ای» را که با همکاری نتفلیکس ساخته و منتشر می‌شود ببینند.

بیشتر بخوانید
۸ سریال شبیه «مردگان متحرک» برای لذت بردن از سیل زامبی‌ها

عروسک طرح مرغ ارتفاع 40 سانتی متر

عروسک حمام لیما مدل مرغ صدا دار سایز کوچک

۸. برادران وارنر انیمیشن (Warner Bros. Animation)

بخش انیمیش‌های برادران وارنر که از سال ۱۹۳۳ چندین بار تعطیل و بازگشایی شده، بیشتر به خاطر نمایش‌های تلویزیونی و فیلم‌های ویدیویی/دی‌وی‌دی‌اش شناخته می‌شود. محصولات این استودیو اثر قابل توجهی در صنعت سرگرمی به جا گذاشته‌اند و برخی از به یادماندنی‌ترین انیمیشن‌های کلاسیک را عرضه کرده‌اند. از جمله «غول آهنی» و «گربه‌ها نمی‌رقصند» که به طرزی باورنکردنی دست کم گرفته شده‌اند. این استودیو همچنین افتخار ساخت انیمیشن «هرج و مرج فضایی» (یک انیمیشن لایو اکشن/انیمیشن ترکیبی متعلق به دهه‌ی۹۰) را هم در کارنامه‌ی خود دارد. اما موفقیت اصلی بخش انیمیشن وارنر بیشتر در تلویزیون رقم خورده تا سینما. موفقیتی که به لطف فیلم‌ها و سریال‌های انیمیشنی محبوبی مثل بتمن و همچنین کلاسیک‌های جاودانه‌ای مانند «لونی تونز» و«انیمانیاکس» به دست آمده.

لگو سری بتمن کد 76183

۳,۹۵۰,۰۰۰

تومان

لگو مدل ماشین بتمن تامبلر lego batmobile thumbler

۹,۶۰۰,۰۰۰

تومان

۷. نتفلیکس انیمیشن (Netflix Animation)

نتفلیکس در سال‌های اخیر به سمت تولید محتواهای انحصاری‌تری حرکت کرده. در همین راستا بخش انیمیشن نتفلیکس در سال ۲۰۱۹ (همان سالی که دیزنی پلاس در دسترس قرار گرفت) با «کلاوس»، که مورد تحسین منتقدان هم قرار گرفت، وارد صحنه شد. «کلاوس» به موفقیت بزرگی دست یافت و همراه با «بدنم را گم کردم» اولین فیلم انیمیشنی بلند یک سرویس استریم بود که نامزد اسکار می‌شد.

از آن زمان تا کنون، نتفلیکس ۹ انیمیشن دیگر تولید کرده، چندین برنامه تلویزیونی را برای اولین بار به نمایش درآورده و چند نامزدی اسکار دیگر هم به دست آورده. عموماً تولیدات نتفلیکس بسیار مورد تحسین قرار گرفته و اقبال تماشاگران را نیز به دنبال داشته. به نظر می‌رسد هیچ چیز جلودار نتفلیکس نیست… این استودیو به خصوص بعد از موفقیت اخیر «پینوکیو»ی گیلرمو دل تورو و همکاری با آردمن و تولید دنباله‌ی مورد انتظار «فرار جوجه‌ای»، که برای پایان سال برنامه‌ریزی شده، توقف‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید
۱۰ جدای برتر مجموعه جنگ ستارگان به ترتیب قدرت
ماگ حرارتی طرح نتفلیکس

۶. سونی پیکچرز انیمیشن (Sony Pictures Animation)

سونی پیکچرز انیمیشن، به عنوان یک مرکز ارائه‌ی جلوه‌های بصری شروع به کار کرد، اما پس از مشاهده موفقیت‌های که دیزنی/پیکسارو دریم ورکس با فیلم‌هایی مانند «داستان اسباب بازی»، «کارخانه‌ی هیولاها» و «شرک» به دست آوردند، وسوسه شد تا استودیوی انیمیشن‌سازی خودش را بسازد. اولین فیلم سونی پیکچرز انیمیشن، «فصل شکار»، نتوانست مانند انیمیشن‌های دیزنی/پیکسار و دریم ورکس جهان را به آتش بکشد، اما راه را برای چندین فیلم پرفروش دیگر از جمله «هتل ترانسیلوانیا» و «ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی» هموار کرد. سونی پیکچرز در سال‌های اخیر، نزد منتقدان هم محبوب شده به طوری که انیمیشن‌های «مرد عنکبوتی به درون دنیای عنکبوتی» و «میچل‌ها در برابر ماشین‌ها» مورد تحسین جهانی قرار گرفتند.

کتاب هتل ترانسیلوانیا اثر استفان پتروشا انتشارات وروجک

فیگور مدل هتل ترانسیلوانیا مجموعه 6 عددی

۵. بلو اسکای (Blue Sky Animation Studio)

بلو اسکای، یک استودیوی انیمیشنی است که در سال ۱۹۸۷ توسط کریس وج تأسیس شد و در ابتدا بر روی ایجاد رندر‌های CGI و گرافیک تبلیغات تلویزیونی تمرکز داشت. تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۰۲ اولین انیمیشن بلند خود را با فرانچایز نمادین «عصر یخبندان» ساخت و پا به عرصه‌ی انیمیشن‌سازی گذاشت. پس از خرید کمپانی فاکس قرن بیستم توسط دیزنی، ، همه فیلم‌های بلو اسکای (به ‌عنوان زیرمجموعه‌ی فاکس قرن بیستم) به دیزنی تعلق گرفت و همه‌ی محصولات بلو اسکای به طور کامل در دسترس مخاطبان دیزنی پلاس قرار گرفته.

متأسفانه، در فوریه ۲۰۲۱، دیزنی اعلام کرد که بلو اسکای در‌آوریل ۲۰۲۱ بسته خواهد شد و دلیل آن را تأثیرات اقتصادی قرنطینه‌های کووید ۱۹ بر بازار اعلام کرد. بلو اسکای توانست خودش را در بازاری که در آن زمان زیر سلطه‌ی فیلم‌های انیمیشن دیزنی/پیکسار بود، تثبیت کند و در مجموع با ۱۳ فیلم بلند انیمیشنی، از جمله «عصر یخبندان»، «هورتون صدایی می‌شنود» و«ریو» اثری جاودانه بر صنعت سرگرمی گذاشت.

بیشتر بخوانید
۸۵ سالگی انیمیشن «سفیدبرفی»؛ ۱۵ واقعیت درباره‌ی اولین پرنسس دیزنی

کتاب عصر یخبندان نقشه گنج اثر استیو وندز انتشارات وروجک

کتاب عصر یخبندان فرار از توفان اثر استیو وندز انتشارات وروجک

۴. ایلومینیشن (Illumination)

ایلومینیشن، یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌‌های موفقیت صنعت انیمیشن در سال‌های اخیر است. این استودیو در سال ۲۰۱۰ با انیمیشن موفق «من نفرت‌انگیز» وارد صحنه شد و با انیمیشن‌ «مینیون‌ها»، یکی از محبوب‌ترین فرنچایز‌های سراسر جهان، به کارش ادامه داد. از آن زمان، ایلومینیشن، فرنچایز‌های موفقی با «آواز» و «زندگی پنهان جانوران خانگی» ساخت. این استودیو نیز مثل نتفلیکس به سرعت در حال پیشرفت است و چندین پروژه‌ی مطرح در دست تولید دارد، از جمله «برادران سوپر ماریو».

فیگور مدل مینیون کد 218

۴۹,۰۰۰

۳۹,۶۹۰

تومان

فیگور  دیزنی مدل مینیون الماسی

۹۳۰,۰۰۰

۳۳۰,۰۰۰

تومان

۳. دریم ورکس (DreamWorks Animation)

استودیوی نیمیشن دریم ورکس، از همان ابتدا با فیلم‌های اولیه‌اش مانند «مورچه‌ای به نام زی»، «شاهزاده مصر» و «به سوی الدورادو» به مصاف دیزنی رفت و در ادامه برخی از محبوب‌ترین فرانچایز‌های انیمیشنی جهان، مانند «شرک»، «چگونه اژد‌های خود را تربیت کنیم»، «بچه رئیس» ، «ترول‌ها»، «ماداگاسکار» و «پاندای کونگ فو کار» را کار کرد و به این ترتیب موفق شد در صنعت رقابتی انیمیشن جای پا محکم کند. دریم ورکس با انیمیشن‌های پیشرفته، صداپیشگی‌های درجه یک، و فیلم‌های خانوادگی جذاب برای بزرگسالان و کودکان، یکی از محبوب‌ترین استودیو‌های انیمیشن‌سازی جهان است.

ماگ مدل شرک

ماگ طرح شرک  کد 1203

۲. پیکسار (Pixar)

پیکسار از زمان ارتباط با دیزنی و اکران اولین انیمیشن بلند پیشگامانه‌اش یعنی «داستان اسباب بازی» در سال ۱۹۹۵، به یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین استودیو‌های انیمیشن جهان تبدیل شد. در طول این سال‌ها پیکسار همیشه یکی از پیشروترین استودیوهای انیمیشن‌سازی جهان بوده که با انیمیشن‌هایش هوشمندانه‌ و در عین حال سرگرم‌کننده‌اش مایه‌ی انبساط خاطر بچه‌ها و بزرگسالان با هر سنی است. انیمیشن‌های پیکسار همیشه جز زیباترین و چشم‌نوازترین انیمیشن‌ها بوده‌اند و استعداد تولیدکنندگان در روایت داستان‌های گیرا، که در بین مخاطبان شور به پا می‌کنند، بی‌نظیر است. پیکسار که اکنون متعلق به دیزنی است، صاحب برخی از خاطره‌انگیزترین فیلم‌های انیمیشنی است که تا کنون ساخته شده‌، از جمله «داستان اسباب‌بازی»، «در جستجوی نمو» ، «بالا»، «درون بیرون»، « وال ای» و «کارخانه هیولاها».

بیشتر بخوانید
۱۶ فیلم برتر درباره قاتل‌های سریالی که بر اساس داستان‌های واقعی ساخته شدند

بازی فکری مدل داستان اسباب بازی ها

بازی داستان اسباب بازی 3 مخصوص ps2

۱. دیزنی (Walt Disney Studio Animation)

۱۹۳۷ سال ویژه‌ای برای انیمیشن بود. سالی که دنیای انیمیشن برای همیشه تغییر کرد و اولین انیمیشن بلند سینمایی یعنی «سفیدبرفی و هفت کوتوله»‌ روی پرده‌ رفت. پس از سال‌ها کار، نتیجه‌ی نهایی با انیمیشن خیره‌کننده، شخصیت‌های توسعه‌یافته و موسیقی متن گوش‌نواز آنقدر چشمگیر بود که به عنوان یک نوآوری مهم سینمایی، که تماشاگران را مجذوب خود ساخته و راه را برای توسعه‌ی صنعت انیمیشن هموار کرده، اسکاری افتخاری دریافت کرد. البته نه یک اسکار معمولی بلکه اسکاری با مسما در شأن کار بزرگی که کرده بود… یعنی یک تندیس اسکار در اندازه‌ی واقعی و هفت تندیس اسکار مینیاتوری. شرلی تمپل ۱۰ ساله کسی بود که این اسکارهای منحصربه‌فرد را به او اهدا کرد.

دیزنی از زمان آغاز کارش، ۶۱ انیمیشن به دنیای سینما تقدیم کرده. انیمیشن‌هایی که اکثر آن‌ها امروزه کلاسیک به حساب می‌آیند، از «پیتر پن» و «زیبای خفته» گرفته تا «شیر شاه»، «دیو و دلبر»، «یخ‌زده» و «موآنا». والت دیزنی به خاطر تاثیری که در طول سال‌ها بر دنیای انیمیشن گذاشته و شادی‌هایی که برای بچه‌های دنیا به ارمغان آورده بی‌شک برترین استودیوی انیمیشن‌سازی جهان است.

فیگور دیزنی مدل بیمکس الماسی

۴۸۰,۰۰۰

۳۳۵,۰۰۰

تومان

فیگور  دیزنی مدل مینیون الماسی

۹۳۰,۰۰۰

۳۳۰,۰۰۰

تومان

منبع: movieweb

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا